Lainasin 5 vuotta sitten eräälle henkilölle n. 1650e rahaa. Takaisinmaksu sovittiin tapahtuvan muutaman kuukauden sisällä.
Henkilön tiesin epäluotettavaksi, puheet olivat suuret ja joka asiassa oli puolet lapinlisää mukana.
Kuitenkin jo ennenkuin lainasin rahat, otin yhteyttä perintätoimistoon ja tiedustelin, kuinka onnistuu lainan takaisinperintä yksityishenkilönä. Onnistuu.
No....arvaahan sen, mitä tässä tapaa käydä. Lainaa ei maksettu, juurikaan yhteyttä ei pidetty. Yhteydenottoa vältettiin. Tämän tiesin jo ennen kuin lainasin.
Tämä lainaaja oli perustanut oman yrityksen, jolla oli Y-tunnus ja rekisteritietojen mukaan liiketoimintaa jo aikaisemmin. Nettisivut olivat myös. Näytti siis ihan pätevältä kohteelta.
Laitoin velan perintätoimiston hoidettavaksi, maksoi n. 100e ja velallinen maksaa kaikki kulut. Velka meni ulosottoon ja henkilö ei mennyt oikeuteen kuulemaan tuomiota, yritti vältellä ulosottomiestä. Lopulta tuli yksipuolinen tuomio, jota ei vastustanut kuukauden määräajassa = tuomio jäi voimaan.
Nyt, lähes 5 vuotta rahan lainaamisesta, suorituksia on alkanut tulla. Kerran henkilö on todettu varattomaksi ja velka palautettiin. Laitoin velan uudestaan ulosottoon. Ulosottomiehen mukaan laina on maksettu tämän vuoden loppuun mennessä. Isojen korkojen kera.
Ihmettelenkin siis, mikä on ollut miehen motiivi? Luulo siitä, että yksityishenkilö ei voisi periä lainaa, tai vältellä velallista, kunnes 3 vuotta on kulunut?
Erään lainan tarina
26
753
Vastaukset
- 11+4
Ei kannata ihmetellä. Oli syy mikä tahansa niin olet törkeä ihminen joka kiusaa velallista. Olisit antanut asian olla.
- specter
Juuri esittämälläsi tavalla en minä toimi. Jutun oppi oli se, että katsoo, minkätyyppisten ihmisten kanssa ei ole _missään_ tekemisissä.
Voisi sanoa, että rahan lainaaja oli enemmän, tai vähemmän täysi huijari. Henkilö vääristeli kertomustaan omasta taloudellisesta tilanteestaan.
Mainitsi tienaavansa 5000e kuukaudessa, kuitenkin 1650e velan maksamiseen on mennyt 5 vuotta.
Tämä henkilö on nyt 35 vuotias, luulisi sen ikäisen osaavan kantaa vastuunsa ja olevan edes jossain määrin omillaan raha-asioiden suhteen. - 98765
11 4 olet ihan täysin kusi...
- 3+13
Tiesti henkilön epäluotettavaksi ja tiesit asian jo ennenkuin lainasit? Miksi siis lainasit rahaa hänelle??
Tyhmähän sinä olet.- specter
Lainasin rahaa, koska tiesin myös lainan olevan ulosottokelpoinen. Jo ennen lainaamista otin yhteyttä perintätoimistoon ja tiedustelin, onko laina perittävissä.
Sen perusteella uskalsin lainata, odotettavissa toki oli, että rahan takaisin saamisessa kestää.
Yksityishenkilönä laina on perittävissä 20 vuoden ajan. (ei ole 15v, kuten yritysten kohdalla). Lisäksi on anottavissa 10 lisävuotta siksi, koska velallinen on antanut harhaanjohtavaa informaatiota taloudellisesta asemastaan.
30 vuodessa oli niin suuri todennäköisyys saada rahat takaisin, 8%/vuosi korkojen kera, että uskalsin lainata.
- Mietin vaan =)
Yksi kysymys on, jouduitko hakemaan käräjäoikeudesta tuon velkomistuomion?
- specter
En, laitoin velan perintätoimistolle. Perintätoimisto teki haastehakemuksen käräjäoikeuteen.
Velallinen ei tullut oikeuteen, pakoili kaikkea yhteydenottoa. Lopulta tuli yksipuolinen tuomio, jota velallinen olisi voinut vastustaa kuukauden määräajassa, antamalla vastineen.
Velallinen ei ottanut yhteyttä myöskään ulosottomieheen, pakoili häntäkin. Kuitenkin velka meni uo-virastoon, joka alkoi periä lainaa.
Kun laittaa googleen "haastehakemus", löytyy enemmän infoa. - 16+10
Törkeää velallisen ajojahtaamista. Kyllä sitä nyt pitäisi saada olla rauhassa rahojensa kanssa, kun kerran lainaajakin tiesi lainaavansa epäluotettavalle henkilölle. Tällöin lainaaminen pitäisi tapahtua täysin omalla vastuulla. Sinuna lähettäisin anteeksi pyynnön velalliselle sekä rahallisen korvauksen. Olet sellainen ihminen joka käyttää toisen heikkoa taloudellista tilannetta hyväksesi, oikea pikavippikeisari.
- specter
Eli olet sitä mieltä, että velallinen ei tehnyt mitään väärää? Tämä rahan lainaaja itse ehdotti lainaamista minulle. Tarjosi itse omatoimisesti päivämäärät, jolloin maksaa takaisin.
Kyseessä ei ollut "omalla vastuulla" lainaaminen, vaan ilmoitin hänelle heti, että laitan velan ulosottoon, mikäli sitä ei makseta. Näillä ehdoilla laina kelpasi hänelle.
Kyseessä ei ollut myöskään hyväksikäyttö, hänen puoleltaan kylläkin. Velallinen todennäköisesti luuli, että yksityishenkilön välistä lainaa ei tarvitse maksaa ja ajan kanssa lainat pyyhkiytyy ja unohtuu. Luuli väärin.
Hän oli se ajojahtaaja.- Luu kurkkuun
"Törkeää velallisen ajojahtaamista" Turha urputtaa lainan ottaja on AINA
vastuussa ottamastaan lainasta! Mikä tossa on epäselvää?
Hyvä että laitoit uloshakuun jannu jatkais vippailua hamaan tulevaisuuteen, luottotiedot kun menee ei ainakaan vippaile rahoituslaitoksilta.
- Liian hyväntahtoinen
Miten jos on käteistä lainannut ilman velkapapereita, onko niitä mahdollista periä?
- Kylteri
Sanoit itsekin tietäneesi lainanottajan maksukyvyttömäksi jo ennen lainaamista. Tarkoituksenasi oli siis tehdä bisnestä ulosoton ja velanperinnän kautta. Laillista ehkä, mutta moraalitonta. Typerälle ihmiselle harmin aiheuttaminen ei tee sinusta yhtään sen parempaa. Varsinkin kun kyseessä on noin mitätön summa, tuottosi (ennen inflaatiota ja veroja) on alle 1000e. Kuinka köyhä ja säälittävä pitää olla että muutaman satasen tähden lähtee kiusaamaan muita ja aiheuttamaan heille ylimääräisiä vaikeuksia, puhumattakaan omasta ajanhukkaamisesta?
Onneksi olkoon, nauti muutamasta kaljakopastasi, jotka vuosien säätämiselläsi sait "ansaittua".- Moraalitonta touhua
"Kuinka köyhä ja säälittävä pitää olla että muutaman satasen tähden lähtee kiusaamaan muita ja aiheuttamaan heille ylimääräisiä vaikeuksia, puhumattakaan omasta ajanhukkaamisesta?"
Kyllä, törkeää toimintaa. On epäreilua vaatia, että laina on maksettava takaisin. Se on moraalitonta. Lainanantajan vastuulla on saako rahat takaisin tai ei, jos velallista ei huvita maksaa, se on lainanantajan vika. Mistä nämä ketkut ovat tulleet, joille muka pitäisi maksaa lainat takaisin? Sehän on sen vika, joka lainaa. - specter
Kyseessä ei ollut tapa tehdä "bisnestä". Ei ole tapanani huijata ketään, lainanottaja hyväksyi säännöt, tarjosi ja ehdotti lainan summan, sekä maksupäivät.
Tein hänelle erittäin selväksi, että minä en ole se ihminen, joka "jättää asiat sikseen ja unohtaa lainan". Hyvin nämä ehdot kelpasivat.
Kun alkoi tulla eräpäivät, hän ei vastannut puhelimeen, eikä tekstiviesteihin. Myöskään soittoa takaisin ei tullut. Täyttä hiljaiseloa, tuntui kuin maa olisi nielaissut tämän velallisen.
Velallinen lopulta vastaili tekstiviesteihin ja törkeästi valehteli mm. "maksaneensa lainan, miksei se näy tililläsi?" No ei se näkynyt, kun minkäänlaista tilisiirtoa ei tehty!!
Tämän henkilön jutut olivat niin uskomattomia, että oksat pois! Hän valehteli lähes kaikista asioista, suurenteli juttujaan ym. Otti kuvia autoliikkeiden autoista ja laittoi Facebookiin, esitellen "autot kuin ominaan"!
Kuitenkin tällä henkilöllä oli n. 4000-5000e arvoinen auto, joka sekään ei ollut omissa nimissä. Myöhemmin tämä auton omistaja haki autonsa takaisin, kun senkin laina jätettiin maksamatta!
Tämä velallinen maksaa lopulta lainan kaikkine kuluineen ja korkoineen. Minun puolestani hän saa valehdella muille ihan miten haluaa. Minulle ei tarvitse enää.
- Tosi höhheli oot
Tyhmähän sä oot kun lainasit sille rahaa vaikka tiesit epäluotettavaksi.
- chkcfulö
Minusta teit ihan oikein. Rutisee täällä ihmiset mitä rutisee..
Kyl se vaan niin on että omat velat on hoidettava, ja jos velkaa ei pysty maksamaan, niin sillon sitä ei pidä ottaa.. tai sen maksusta on sovittava velkojan kanssa.
Tarina kuullostaa siltä että tolla sun entisellä tutullas ei ollut edes tarkotusta edesbmaksaa lainaa takasin, kun tollain kuvioista hävis, eikä varmaan uskonut että sitä lähtisit edes perimään.
Itse olen vippaillut muutaman kerran parille kaverille huomattavasti pienempiä summia.. ja näitä muutamaa ei sen jälkeen ole näkynyt, eikä kiinni suunnilleen saanut. Mutta kyllä mä sen pari sataa maksan ihan siitä ilosta että selviääpähän kaverin luonne. Ite ymmärrän että aina ei välttämättä ole rahaa maksaa ajallaan.. mutta tota pakoilua en tajua...
Sitä saa mitä tilaa.. - Köyhdyin
Minä lainasin kouluaikana 70-luvulla eräälle luokkakaverilleni 3 mk eikä hän ole vieläkään maksanut.
- specter
Tässä selvisi tämän velallisen todellinen luonne. Ei hänellä ollut aikomustakaan maksaa lainaa takaisin.
Velallinen on nyt siis 35 vuotias. Hän asuu vaatimattomasti jossain vuokrakämpässä pohjoisessa, jossa edes oma/maksettu asunto ei ole kallis. Enää ei taida olla elvistelyä hänen elämänsä.
Yleisesti ottaen luulisi 35 vuotiaalla olevan raha-asiat ja asuntoasiat niin mallillaan, että ei tarvitsisi periä ulosoton kautta saatavia.
Vastaava ikäluokka on kohta kenties satoja tuhansia edellä varallisuuskehityksessä. Taitaa harmittaa oma menettelytapa. Ja nimenomaan rahalla ja omaisuudella on tälle henkilölle merkitystä. Eihän muuten olisi laittanut avo-Mersuista kuvia Facebookiin... - joskus näin
Minä lainasin huomattavasti suuremman summan rahaa eräälle yrittäjälle 15v sitten enkä ole saanut senttiäkään takaisin. Lakimies ja toinenkaan ei ottanut juttua hoitaakseen, joten käräjille oli turha lähteä.
Tämän hetken tilanne: itse olen sossun vakiasiakas ja tämä rahanlainaaja on arvostetussa asemassa ja ammatissa ja työskentelee eri puolilla maapalloa. Tällä hetkellä Lähi-idässä. Käy Suomessa välillä tietyissä merkeissä.
Minun aikani tulee seuraavassa elämässä. :D- joskus näin
Lisäksi olen menettänyt luottotietoni. Mitenkäs minä makselen velkojani muille, kun muut eivät maksa minulle?
Lisäksi on ollut yksi laiton irtisanominen, josta korvausten saaminen kesti kaksi vuotta. Myöskin on ollut työnantaja, jonka kanssa sai tapella palkoista, kun ei olisi halunnut maksaa. - Ei menetettävää
joskus näin kirjoitti:
Lisäksi olen menettänyt luottotietoni. Mitenkäs minä makselen velkojani muille, kun muut eivät maksa minulle?
Lisäksi on ollut yksi laiton irtisanominen, josta korvausten saaminen kesti kaksi vuotta. Myöskin on ollut työnantaja, jonka kanssa sai tapella palkoista, kun ei olisi halunnut maksaa.Valitettavasti näitä hyeenoita on, joille kaverin raha kyllä kelpaa, mutta takaisin maksusta eivät huolehdi. Eräs sukulainen autojoppari vei isältäni kaikkinensa n. 100 000 euroa, nyt on isä 800 euron eläkkeellä ja kituuttaa loppuelämänsä. Tapauksen seuraksena tuli avioerot ja talo lähti jne. Mielestäni on törkeää kirjoitella että velanantaja on rikollinen, kun vain hyväntahtoisuuttaan on halunnut auttaa, kun hyeenat on itkeneet kuinka heillä on vaikeaa, kun on tuota asuntolainaakin ja vaimokin opiskelee. Jos velka siirtyy minun perittäväksi, niin itse en enään kysele. Vastaavat sillä ainoallaan minulle.
- joskus näin
Ei menetettävää kirjoitti:
Valitettavasti näitä hyeenoita on, joille kaverin raha kyllä kelpaa, mutta takaisin maksusta eivät huolehdi. Eräs sukulainen autojoppari vei isältäni kaikkinensa n. 100 000 euroa, nyt on isä 800 euron eläkkeellä ja kituuttaa loppuelämänsä. Tapauksen seuraksena tuli avioerot ja talo lähti jne. Mielestäni on törkeää kirjoitella että velanantaja on rikollinen, kun vain hyväntahtoisuuttaan on halunnut auttaa, kun hyeenat on itkeneet kuinka heillä on vaikeaa, kun on tuota asuntolainaakin ja vaimokin opiskelee. Jos velka siirtyy minun perittäväksi, niin itse en enään kysele. Vastaavat sillä ainoallaan minulle.
Kyllä suku on mennyt alaspäin minun kohdallani, sillä isovanhempani omistivat 300 hehtaaria metsää. Itse saan nyt kuunnella tällaista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11484067 - joskus näin
Ei menetettävää kirjoitti:
Valitettavasti näitä hyeenoita on, joille kaverin raha kyllä kelpaa, mutta takaisin maksusta eivät huolehdi. Eräs sukulainen autojoppari vei isältäni kaikkinensa n. 100 000 euroa, nyt on isä 800 euron eläkkeellä ja kituuttaa loppuelämänsä. Tapauksen seuraksena tuli avioerot ja talo lähti jne. Mielestäni on törkeää kirjoitella että velanantaja on rikollinen, kun vain hyväntahtoisuuttaan on halunnut auttaa, kun hyeenat on itkeneet kuinka heillä on vaikeaa, kun on tuota asuntolainaakin ja vaimokin opiskelee. Jos velka siirtyy minun perittäväksi, niin itse en enään kysele. Vastaavat sillä ainoallaan minulle.
Teoriassa omistan puolet yrityksestä, jonka tämä rahanlainaaja on myynyt jo eteenpäin. :D :(
- Tähänkö on tultu?
joskus näin kirjoitti:
Teoriassa omistan puolet yrityksestä, jonka tämä rahanlainaaja on myynyt jo eteenpäin. :D :(
HELVETIN yksinkertaista lainan ottaja maksaa lainan takaisin jos on maksukyvytön maksaa uloshaun kautta!
Kuinka täällä apinat syyllistää lainan antajan? - lepakas
Tähänkö on tultu? kirjoitti:
HELVETIN yksinkertaista lainan ottaja maksaa lainan takaisin jos on maksukyvytön maksaa uloshaun kautta!
Kuinka täällä apinat syyllistää lainan antajan?Sama mieltä...lainat on maksettava!!!
Hei!
Mulla on juuri sama homma edessä ja summakin on sama. Voisitko antaa minulle neuvoja ja laittaa henkilökohtaisen viestin: [email protected]
Kiitos!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k814054Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k242851Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552053Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2212044- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901109
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57945Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906