Suupoltesairaus vai jokin muu?

Elina 33

Olen kärsinyt kohta kolme kuukautta suustani. Kaikki alkoi yht äkkiä ja janon tunteella. Vaikka join niin silti janon tunne pysyi. Jouduin lopuksi istuskelemaan vettä suussa että pystyin jotenkuten olemaan. Oireet ovat tässä kuukausien aikana muuttuneet. Välillä kärsin edelleen janontunteesta ja myös kieleni tuntee olevansa kuiva, vaikka sylkyrauhaset toimivat normaalisti. Myös kielessäni on joskus kihelmöintiä/ kuin olisin sen polttanut jossain ja se alkaisi paranemaan eli ns. loppu kihelmöinti, se yleensä alkaa vasemmalta puolelta aikas syvältä kielen sivulta samalla on kielenpää kihelmöivä. Joskus tunne siirtyy myös oikealle puolelle. Minulla on 2 luokan diabetes. Päällisin puolin suussani ei nähdä mitään päällepäin.

Olen nyt käynyt omalla lääkärilläni joka epäili sammasta ja antoi dactarin kuurin mitä söinkin kolmisen tuubia. Hammaslääkäri taas laittoi mycostatin kuurille. Kanssa sanoi että se voi olla sammas mutta ei kuulemma näytä siltä. Yksityinen kurkku, korva ja nenä lääkäri sanoi että se on sammas ja antoi kanssa mycostatinia vaikka sanoin että olen syönyt sitä lääkettä jo ikuisuuden ja se ei auta yhtään ja sieni viljely kokeet olivat negatiiviset. Toinen kurkku, korva ja nenä lääkäri sanoi että ei tiedä mitä se on, mutta pelkää että minulla olisi suupolte sairaus. Apua ei kuulemma ole. Minulle on laitettu lähete suupolille tayssiin mutta, en tiedä koska tulen sinne pääsemään. Vielä ei aikaa ole tullut. Alan olemaan todella epätoivoinen. En rehellisesti tiedä mitä tehdä ja kuinka kauan oikein joudun kestämään tätä sairautta. Työ elämä on hollilla ja muukin elämäni kärsii todella pahasti. Yritän jatkaa elämääni normaalisti mutta välillä suussa oleva tunne on niin sietämätön että en meinaa millään jaksaa Varsinkaan silloin kun on se janon tunne päällä. Mitä muita sairauskia minulla voisi olla? Voiko suuni oireilla jostain muusta sairaudesta johtuen? Vai voiko minulla olla jokin muu sairaus kun suupolte? Ja jos on niin eikö todellakaan tähän ole mitään lääkitystä joka helpoittaa oloa? Onko mitään toivoa parantumisesta? Olisin todella onnellinen jos voisitte neuvoa minua, että mitä minun pitäisi tehdä.

20

841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettu681

mulle tuli kans jotain ton tapasta oireita kun paikattiin hammasta,ja joutuivat vaihtaa paikka aineen sit helpotti jonkin verran olen pärjännyt nyt

• Elina 33

Mulla alko tämä yllättäen. Hampaissa ei ole reikiä eikä ole hammasta paikattu. Joskus toivon et olisi. Sillon johtuisi ehkä siitä. Mut, tällä hetkellä ei tietoa mistä johtuu.

• ....

Samanlaiset oireet, ja johtukin rautavarastojen loppumisesta. Hemoglobiini tippui pikku hiljaa ja tutkittiin tarkemmin.

• Kamomilla-Milla

Mulla tuli reilu vuosi sitten vähän samantyyppisiä tuntemuksia. Kieli oli kuiva kuin sahara, vaikka sylkeä muuten kyllä oli suussa. Kieltä myös kihelmöi, aivan kuin olisin polttanut sen. Myös tuollaista "puolta vaihtavaa" kipua oli. Sain tk-lääkäriltä Dactarin-kuurin, jota söin varmaan kuusi tuubia, kun mua varoiteltiin, et sammas on pitkäveteinen hoidettava ja että ei saa lopettaa heti lääkkeen ottamista kun vaivat ovat kadonneet.

Noh, oireet helpottuivat, mutta syksyllä oli taas samankaltaisia vaivoja, mutta lievempänä ja ne menivät itsekseen ohi. Nyt kuitenkin taas keväällä 2013 alkoi kielen kuivuminen ja kihelmöinti. Otettiin sieniviljely, joka oli negatiivinen (olin kuitenkin ehtinyt syödä 5 päivää Dactarinia), b-vitamiinia, rautaa ja kilpparikokeita katottiin kans (en muista mitä muita), mutta kaikki oli kunnossa.

Oireiden ollessa välillä pahemmat ja välillä paremmat, olen käynyt useamman kerran hammaslääkärissäkin vaivan vuoksi. Sanovat että ei näytä sieneltä. Vaihdoin hammaslääkärin suosituksesta tavallisen Pepsodent-hammastahnan Salutem-merkkiseen tahnaan ja suuni vaivat ovat helpottuneet. *Koputtaa puuta* Kannattaa kokeilla tuota Salutem-tahnaa ja sitten kuulemma kamomillatee rauhoittaa ärtyneitä suun limakalvoja.

• Suupolte?

Onkohan amalgaamipaikkoja hampaissa?

• Elina 33

Amalgaamipaikkojen vaihto ei kuulemma auta asiaa. Näin sanoi hammaslääkäri, mutta saa nähdä poistaako ne silti nuo pari mitä mulla on.

Täytyy katsoa josko kokeils tota hammastahnaa. Olen käyttänyt bioxtra-hammastahnaa joka on kanssa apteekista. On sopinut ainakin tähän asti. Mulla on nyt taasw ollut monta hyvää päivää tässä, mutta nyt tänään illan mittaan olo on taas menossa huonompaan. Onneksi perjantaina on aika taysin suupolille.

Kävin myös taysin suupolin hammaslääkärin luona parisen viikkoa sitten ja hän epäili että mulla olisi tuo suupoltesairaus. Laittoi mulle tuota rivatral lääkettä jota mun pitää ottaa tarvittaessa. Vielä en sitä ole ottanut, mutta luulenpa että jos tämä olo tästä taas menee huonompaan niin pitää kokeilla josko tuosta olisi minulle apua.

• Kamomilla-Milla

Kävitkö suupolilla ja mitä sanoivat siellä?

• Tätä ei sanonut

Mistähän hammaslääkärisi tietää jo etukäteen lopputuloksen? Toisteleeko vain sitä normaalia käytäntöä, ettei ensimmäisen asteen hermomyrkky elohopea aiheuta suussa mitään ongelmia, vaikka sen luontoon päästäminen on katsottu rikolliseksi toiminnaksi? Amalgaamissahan on noin puolet elohopeaa.

Tutkipa aihetta tuosta linkistä, josko sielttä löytyisi muutakin tietoa.

Ps. Jos poistatat ne kaksi paikkaa, niin etsi toinen hammaslääkäri poistamaan ne. Se vaatii aivan erilaista suhtautumista noihin paikkoihin. Se vaatii mm. hampaan suojaamista, ettei porausjätteet pääse limakalvoille ja hengitykseen!

http://www.selkasivut.fi/amalgaami/amalgaami.html

• Elina 33

Olen nyt menossa ensi viikon torstaina poistattamaan amalgaamipaikat taysin erikoishammaslääkärilläni. Yritin kysellä hammaslääkäri ajanvarauksessa biohammaslääkäreitä mutta he eivät tietäneet semmoisia olevan kunnallisella puolella ja mulla ei ole rahaa mennä yksityiselle puolella. Toivon nyt että hammaslääkärini joka on parempi kun edellinen osaa hommansa. Onneksi poisto tapahtuu sairaalan tiloissa jos vaikka sattuukin ikävästi. Mitä en todellakaan toivo. Olen kummiskin nyt ottanut selville mitä pitää vaatia hammaslääkärilä eri sivuilta. Kiitos lähettämästäsi linkistä.

Turvallinen amalgaamisaneeraus tapahtuu aina suojauksessa, missä on mm. suojaliinat, raitisilmamaskit, kohdepoistoimurit.
      Amalgaamisaneerauksessa on usein rinnalla antioksidanttihoito, joka suojaa potilasta sekä ennen saneerausta , sen aikana ja sen jälkeen.

Osaako kukaan neuvoa mua noiden antioksidanttihoitojen kanssa?

• Elina 33

Suupolilla lääkäri ei oikein kuunnellut minua ja veti heti omat johtopäätöksensä ja on aivan varma että minulla on kuivasuu. En kyllä allekirjoita tätä. Ainakaan täysin. Olen nyt yrittänyt ottaa noita imeskelytabletteja jotka lisäävät sylyneritystä. Ainut miinus on että kieleni ei kestä sitä imeskelyä ja menee todella herkäksi ym. Geelisuihke taas auttaa korkeintaan minuutiksi. Huokaus. Tuleekohan tähän koskaan selvyyttä mitä tämä on, ja tulenko koskaan tästä paranemaan. Kahdeksan päivää menty taas kauheella tuskalla ja helpotusta ei ole. Kuinka ihminen oikeesti pystyy elämään jos tämä tunne seuraa lopunelämää.

• Elina 33

Tietääkö muuten kukaan mitä biohammaslääkäri ottaa amalgaamipaikkojen poistosta?

• kipeäkitalaki

Hei,

Itse olen kärsinyt samantapaisista vaivoista puoli vuotta. Tänään soittelin yhdelle biolääkärille, joka kiersi kysymykseni hinnasta, mutta oli kyllä muuten mukava. Vielä en tilannut aikaa. Olisi kyllä hyvä tietää hyvä hammaslääkäri, niitä kun tuntuu olevan harvassa.
      Salutem-tahna ei minulla auttanut, mutta varmaan on ihan hyvää muuten.
      Alfalinoleenihaposta luin jostakin olevan toisille hyötyä. Sitä on paljon rypsiöljyssä. Kannattaa kokeilla purskutella rypsiöljyä kipeissä paikoissa. Itselleni sillä on joku vaikutus, ainakin lumevaikutus.

• Löytyy kirjakin!

Aiheesta löytyy myös kirjallisuutta esim. AMALGAAMISAIRAUDET JA ANTIOIKSIDANTTIHOITO. Varmaankin löytyy kirjastosta, jos et halua ostaa!

• Elina 33

Mulla ei ole muualla suussa ongelmia muuta kun kielessä. Nyt on huonoja päiviä ollut yhteensä 9. Yleensä olen selvinnyt huonoista päivistä 3-6 päivässä. Eilinen oli ihan kauhea ja eikä tämäkään päivä ole ollut sen kummosempi. Olen rypsiöljyäkin kokeillut samoin oliiviöljyä. Itsellä tuo ei auta. Ja kielenkin ärtyy aineesta entisestään.

Oireeni kyllä käyvät monesta kohtaa yksiin tuon suupoltesairauden kanssa, joten tulee mietittyä että tämä voi hyvinkin olla juuri sitä. Valitettavasti...

Mun erikoishammaslääkäri ei ole bio hammaslääkäri, mutta on kuulemma hyvä ja osaa hommansa. Mulla on vielä tulossa sylkytestit sairaalassa, mutta siihen on vielä aikaa. Soitinkin sinne tänään ja kysyin että eikö sitä saa yhtään aikaistettua ja pyydettiin soittamaan uudestaan maanantaina kun ovat katsoneet onnistuuko mun saada aikaisempaa aikaa siihen.

Olen netissä lukenutkin tuosta kirjasta ns. pieniä osia. Kaikki oireet eivät kyllä mene yksiin mun oireiden kanssa. Mut you never know.

Olisi kiva jos olisi joku jolla on tuo suupoltesairaus ja voisi vähän kertoa omista oireistaan ja onko löytänyt konsteja oireiden liventämiseen tai jopa niiden poistamiseen.. Olisin todella kiitollinen.

Sairaalassa toimii ainakin osaavia hammaslääkäreitä ja jos ei tykkää niin voi pyyttää siirron toiselle. Itse käytän tällä hetkellä bioextran hammastahnaa mitä saa apteekista. Itselle tuo on sopinut hyvin ja suu onkin hetken aikaa ihan hyvä kuntoinenkin.

• Kamomilla-Milla

Hei Elina 33!

Mikä on tilanteesi tällä hetkellä? Mulla oli tuolloin kesäkuun alussa hyvä kausi ja sitä jatkuikin tähän asti.... Nyt on ollut taas tuota viheliäistä kuivuuden tunnetta kielessä ja aivan kuin se olisi jotenkin arka. Vielä siinä ei ole sitä tunnetta, että aivan kuin se olisi palanut ja toivonkin, että siltä säästyisin. Minua ahdistaa nyt tämä tilanne todella rankasti.

Miten sinulla kävi amalgaamipaikkojen poistossa ja mitä sylkitesteissä selvisi?

Keväällä kun kirjoitin tarinaani, en tainnut siihen laittaa, että olen valittanut kieltäni useille lääkäreille, hammaslääkäreille ja viimeisin oli juurikin korva/nenä/kurkku-lääkäri, joka otatti näytteet kielestä ja siinä ei ollut sammasta, myöskään parin hammaslääkärin mielestä kielessä ei näy sammasta. Ensimmäinen tk-lääkärin määräämä Dactarin kyllä (keväällä 2012) auttoi sen kuuden tuubin jälkeen... En tosiaan ymmärrä mitä tämä on ja minulla on samanlaiset tuntemukset kuin sinulla!! Siis että pelottaa, jos tästä joutuu kärsimään koko ikänsä, eikä mitään hoitokeinoa ole. :(

Luulin tosiaan keväällä, että nythän tämä vaiva sai ratkaisunsa ja suu parani, mutta höpönlöpö, tässäpä sitä kärvistellään taas. Olen ihan muutaman kerran käyttänyt normaalia Pepsodentia, olisiko se voinut noin ärsyttää kielen taas?

Olisitko Elina 33 kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia sähköpostitse? Minä olen 34-vuotias naisihminen ja vaivasi tosiaan kuulostaa lähes omani kopiolta. Mullakin kipu ja kihelmöinti keskittyy kieleen, jotain minimaalista tuntemusta voi joskus olla kitalaessa.

• seppo 56

Täällä kieleen pieni erittäin kova kipupiste.afftab auttaa tilap. ja otin rautakuurin. se on auttanu ei oo tullut kipulua sen jälkeen. täppä on tosi kipiä

• Elina 33

Olen ollut pitkään aikas hyvässä kunnossa suuni kanssa. Sylkytutkimukset olivat ok, erinomaiset itseasiassa. Amalgaamipaikkojen poisto ei muuttanut oireiliua oikeestaan ollenkaan. Joskus sillon tällön on muutamia päiviä et on janon tunnetta suussa ja myös oireisiin on tullut se että parina kertana olen menettänyt pariksipäivää makean makuaistini ja kerran suolaisen. Joskus voi olla hetkiä et ei maista joitakin makuja niin hyvin kun pitäisi.

Tällä hetkellä on pientä oireilua, se alkoi tossa pari päivää sitten. Varmaan sen takia kun yht äkkiä muistin et hei suuni ei ole oireillut pitkään aikaan, niin eikös se alkanut samantien. Joten voi olla myös psyykkistä tää tunne. Olen nyt tällä hetkellä neurologin vastaanotolla. Kävin magneetti kuvauksissa viikko sitten ja nyt odottelen tuloksia. Oireet ovat aikas lailla samanlaisia mitä jotkut ovat kärsineet kun heillä on ollut hyvänlaatuinen kasvain pikkuaivoissa. Joten sitä tutkitaan mulla nyt. Olen huomannut että parasta mitä voi yrittää tehdä on vain yrittää unohtaa. Vaikeetahan se on.. tiedän, mutta itsellä se on tähän astisesti auttanut. Heti kun olen ruvennut tutkimaan asiaa enemmän ovat oireetkin pahentuneet. Pitkiä aikoja olen nyt tosiaan mennyt että kaikki on ollut suht kunnossa. Ja olen unohtanutkin välillä koko vaivan. Nyt tosiaan alkoi taas se lievä pistely ja kyllähän tää koville ottaa , mut yritän vain porhaltaa eteenpäin, ei tässä muukaan auta.

• Psyykistä?

> Joten voi olla myös psyykkistä tää tunne. Olen nyt tällä hetkellä neurologin vastaanotolla. Kävin magneetti kuvauksissa viikko sitten ja nyt odottelen tuloksia. Oireet ovat aikas lailla samanlaisia mitä jotkut ovat kärsineet kun heillä on ollut hyvänlaatuinen kasvain pikkuaivoissa. Joten sitä tutkitaan mulla nyt......

Olisipa kummallista jos 1. asteen hermomyrkky, elohopea, jota amalgaamipaikassa on noin puolet, ei aiheuttaisi myös psyykkisiäkin oireita.
      Voisi olla paikallaan määrittää myös elohopeapitoisuudet aivoissasi, jos sitä kasvaintakin etsitään ja tutkitaan.

Kerrotaan, että elohopean poistuminen aivoista olisi kovin hidasta. Puoliintumisaika voisi olla jopa lähemmäs 30 vuotta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      99
      4169
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      42
      2954
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      268
      2499
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      61
      2176
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1466
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1310
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      95
      1205
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1101
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      71
      1014
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      965
    Aihe