Mielipiteitä 40hv jammun latauksesta

oijoij

Viime vuonna hajosi tasasuuntaaja eli heti poltti sulakkeen. eikun tilamaan uusi ja se paikalleen. Vähän se haki paikkaansa eli oli 13-16 vaihtelevasti
ja sitten asettui 15.8v kohdalle, Vanha piti sitä 13.8v kun toimi.
Asiasta on keskusteltu myyjän kanssa ja on sitä mieltä että se on ehjä ja ihan normaalia että lataa 16v ja itse en ole samaa mieltä.
Mitäs arvoisa raati on mieltä asiasta?? Kone on 1990 40hv 2t

5

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

Ei noissa yleensä ole lataussäätimiä, ainoastaan tasasuuntaaja. Jännite siis riippuu voimakkaasti kierroksista ja kuormasta. Luulen, että muistat väärin vanhan toiminnan. Jos akku on täysi ja ei ole kulkuvalot tms. päällä, jännite saattaa hyvinkin olla matkakierroksilla yli 15 V. Meillä oli 80-luvulla tuollaisessa koneessa pieni akku (ehkä 20 Ah) ja se ei kestänyt kuin pari vuotta juuri ylilataksesta johtuen.

• Kyllä säädin on kans

Nykyään niissä on säädin. Juuri itse tutkin latausta kanssa. Pienemmässä moottorissa jossa on yksivaiheinen vaihtovirtapuoli säädin on sellainen että zenerdiodilla rajoitetaan vaihtojännitepuolen max jännite säädetylle tasolle. Ilmeisesti on kaksi tasasuuntaussiltaa joista toinen on zenerille ja toinen tasavirran ulostulolle. Säädin käyttäytyy yleismittarila mitatessa kuin tavallinen tasasuuntaussilta mutta vaihtovirtapuolella jännitettä nostaessa alkaa kulkea virta vaikka tasavirtapulen karvat ovat irti.

• Joakim_
        Kyllä säädin on kans kirjoitti:

Nykyään niissä on säädin. Juuri itse tutkin latausta kanssa. Pienemmässä moottorissa jossa on yksivaiheinen vaihtovirtapuoli säädin on sellainen että zenerdiodilla rajoitetaan vaihtojännitepuolen max jännite säädetylle tasolle. Ilmeisesti on kaksi tasasuuntaussiltaa joista toinen on zenerille ja toinen tasavirran ulostulolle. Säädin käyttäytyy yleismittarila mitatessa kuin tavallinen tasasuuntaussilta mutta vaihtovirtapuolella jännitettä nostaessa alkaa kulkea virta vaikka tasavirtapulen karvat ovat irti.

-90 kone ei ole nykyään. Tässä ainakin mainitaan vain "recifier" eli tasaussunnin:
        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1990/40ELD/ELECTRIC PARTS 40E 40ET/parts.html

2006 ja uudemissa 40:ssä sitten mainitaan "rectifier regulator" eli myös säädin:
        http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006 and Later 4-stroke/F40BEJR/ELECTRICAL 1/parts.html

Onko säätö tosiaan hoidettu Zener-diodilla? Sehän siis hukkaa lämmöksi ylimääräisen tehon eli saattaa lämmetä kymmenillä wateilla tuollaisessa 40 hv koneessa.

Itse tutuistuin tarkemmin 90-luvun puolivälin lataavaan 4 hv 2T Marineriin. Siinä ei ollut edes tasasuuntaussiltaa vaan kallis "lataussäädin" oli pelkkä yksittäinen diodi. Vaihdoin tilalle tasasuuntaussillan, jonka jälkeen latausteho tuplaantui!

• nohöh

voi olla että muistan väärin... mulla on Mercury 90hv 2t vm 2003 retkiveneessä ollut tasaisesti aina n 14v mittareiden mukaan ( 2x60ah/omat mittarit kummallakin) ja siksi pisti silmään toi kalaveneen 16v. Siinä on 60ah uusi akku. Akkuja (startti) en käytä kuin2vuotta ja sitten ne saa siirtyä toisiin tehtäviin. Haluan olla varma että aina lähtee käyntiin ja 60ah akut ei ole kalliita. Harmittaisi jos niiden eurojen takia jäisi jonnekkin.

• Joakim_
        nohöh kirjoitti:

voi olla että muistan väärin... mulla on Mercury 90hv 2t vm 2003 retkiveneessä ollut tasaisesti aina n 14v mittareiden mukaan ( 2x60ah/omat mittarit kummallakin) ja siksi pisti silmään toi kalaveneen 16v. Siinä on 60ah uusi akku. Akkuja (startti) en käytä kuin2vuotta ja sitten ne saa siirtyä toisiin tehtäviin. Haluan olla varma että aina lähtee käyntiin ja 60ah akut ei ole kalliita. Harmittaisi jos niiden eurojen takia jäisi jonnekkin.

Siinä onkin säädin: http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/90 (4-STROKE)/0G960500 thru 0T800999/Ignition Components/parts.html

Huomaa, että tuo samoin kuin uudemman Yamaha 40:n rekkula on selvästi isokokoisempi ja jäähdytysrivoilla varustettu kuvan mukaan. Ilmeisesti tosiaan hukkaa lämmöksi ylimääräisen tehon. Pelkkä tasasuuntain ei tarvitse tuollaista jäähdytystä näillä tehoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      57
      3949
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      11
      2571
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1952
    4. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1426
    5. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1280
    6. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1247
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1069
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      904
    10. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      896
    Aihe