Hoitohevosellani on(ko) joku ogelma..

Nallekarhu 99

Olen 13 vuotias ja minulla on Suomenhevonen hoitohevosena, mutta se on kummallinen, se vauhkoontuu helposti ja on kokoajan hermostunut. Itse en pelkää enkä ole hermostunut ja stresaantunut, mutta hevoseni on. Se on tuotu tallille vasta mutta on totutellut siellä jo kuukauden. Kun harjaan sitä tai puhdistan kavioita se yrittää kuopia jalalla kun puhdistan kavioita.. Kun laitan satulaa se kääntää takamuksen minua kohti ja aikoo potkaista, jos haen sen tarhasta se käy ''päälle'' ratsastaessa se ottaa laukan ja ryöstää käsistä. Olen kokenut ratsastaja mutta tämä on ainut hevonen jonka olen kohdannut joka käyttäytyy näin...

1

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa näkemättä, mutta tulee mieleen muutama mahdollisuus.

      Liikaa energiaa. Aiheuttaa turhanaikasta pelleilyä kuten ryöstelyä. Mitä se syö ja paljonko, ja kuinka paljon se saa liikuntaa? Minkä ikäinen hevonen on?

      Testailee. Ainakin koipien nykiminen ja uhkailu tarhassa ja satuloidessa vaikuttaa siltä.

      Sillä on kipuja selässä tai jaloissa. Uhkailee sinua tarhassa, koska tietää, että laitat sen selkään satulan joka tekee kipeää. Uhkailee satuloidessa samasta syytä. Nykii koipiaan, koska jalkaan/jalkoihin sattuu ja sen on vaikea kantaa painoaan kolmella jalalla.

      Tarkista ensimmäisenä ettei sillä ole kipuja, niin ei tule turhaan rangaistua sitä jos se vain yrittää kertoa jotakin. Tarkista itse tai pyydä jotakuta joka osaa, mahdollisesti jopa eläinlääkäri.

      Jos kipuja ei ole, syynä on luultavammin yksinkertainen huono käytös, joka ratkeaa joko väkirehun poistamisella ruokavaliosta ja liikunnan lisäämisellä, tai tukevalla raipalla. Jälkimmäistä en voi oikopäätä suositella, koska osa hevosista saattaa tulla päälle jos niitä yrittää läimäyttää millä tahansa tavalla. (kuten omani)

      Tuota tarhakäyttäytymistä voit parantaa sillä, että käyt mahdollisimman usein sen luona ja ihan vain silittelet sitä tms. Älä ota sitä aina ratsastukseen kun menet hakemaan sitä. Käy sen luona vain huviksesikin. Mikäli se tarhataan yksin, voit vaikka viedä sille pieniä määriä heinää pitkin päivää. Kourallinen tai pari kerrallaan ja mahdollisesti jotain namia pala tai pari, esim porkkanaa (älä anna nameja kädestä ettei se opi näykkimään!). Tai hae se tarhasta ja mene syöttelemään sitä jonnekin nurmikolle. Hae se tarhasta, harjaa se ja vie takaisin tarhaan. Tee sen kanssa kaikkea mikä on sille kivaa. Sillä lailla se oppii, että läsnäolosi onkin hyvä juttu, eikä sen tarvitse enää uhkailla sinua.

      Satuloidessa laita hevonen lyhyeen naruun ja seiso sen lavan kohdalla kun laitat satulaa sen selkään. Jos seisot lähellä sen etupäätä, se ei pääse kääntämään takamustaan sinua kohti. Jos/kun se yrittää, ärähdä sille vihaisesti. Sitä voisi myös napauttaa raipalla takalistolle kun se yrittää, mutta se on hankalaa jos pitelee satulaa käsissään, joten tarvitsisit siinä vähän apua.

      Siihen viitaten: Puhuit hoitohevosesta. Tietääkö omistaja ongelmistasi sen kanssa? Oletko pyytänyt apua häneltä?

      En yleensä suosittele raipan käyttöä näin paljon koska sitä käytetään liian helposti väärin, mutta silloin tällöin se tulee tarpeeseen. Mutta miten on tämän suokin laita, ei voi varmuudella sanoa näkemättä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe