T-Jet 150

kvee

Kiikarissa auton vaihto. Onko kokemuksia, minkälainen moottori on Fiatin 150 hv T-Jet bensakone? Mikä on huoltoväli ja onko kallis huoltaa? Onko jakopää hihnalla ja jos on, niin mikä on vaihtoväli? Entäs kulutus? Nykyinen Stilo farkku 1,4 bensakoneella on ollut luotettava kapistus, laiska kylläkin ja kulkee myös noin isoksi autoksi kohtuullisella bensamäärällä, kun ajelee sievästi. 160 tkm kohta mittarissa ja pian ois jos kolmas remminvaihto tulossa!

22

3655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bravo Spruit

      4 vuotta tuollaisella tuli poljettua ja merkittävimpänä vikana jäähdytysjärjestelmän nestevuoto (yleinen ongelma alkupään eli vm2008 autoissa), jonka tiimoilta vesipumppu vaihdettiin kahdesti takuuseen.

      Vakavin juttu, mitä näissä on esiintynyt on vaihdelaatikon porsiminen jossain 70 tkm tienoilla kasausvirheen vuoksi. Itselläni ei vaihteiston kanssa ollut häikkää 4 v/vajaan 70 tkm aikana.

      Kulkupuolta tosiaan piisaa eikä kulutus ole mahdoton. Ihan yhtä nuuka turbokone ei liene kuin 1,4 vapari leveät läskit (jos kyseessä sport 17" renkain) ja automaatti-ilmastointi tuonevat muutaman desin lisää. Maantiellä meni 6,5 l/100 km, motarilla ~litra enemmän ja työmatkapyörityksessä Kehä I:n nurkilla noin kahdeksan. Koska yli puolet kilometreistä tuli ajettua PK-seudulla, keskikulutukseksi tuli 7,6 l/100 km.

      Enemmän statistiikkaa löytyisi FTFC:n puolelta...

      • Bravo Spruit

        Unohtuipa mainita - T-Jetin lohkohan on jo sinulle tuttu 1,4 eli jakopää on hihnalla. Mutta vaihtoväli on nykyään sama kuin dieselissä eli 120 tkm/4 vuotta! Speksi muuttui pari vuotta sitten, joten TM koeajossa ym. ja autojen huoltokirjoissakin voi lukea 60 tkm/3 vuotta.


      • Stilo_kuski

        "Maantiellä meni 6,5 l/100 km"

        Juupa, juu. Itselläni meni Fiat Stilo 1.6 juuri 100 kilometriä valtatietä kultuksella 8,9 l/100 km. Pintakaasussa se salaisuus ;)


      • polkuautojako?

        Onko kaikki Fiatin mallit polkuautoja, vai vain tämä jolla poljit 4 vuotta?


      • hiljaa hyvä tulee
        polkuautojako? kirjoitti:

        Onko kaikki Fiatin mallit polkuautoja, vai vain tämä jolla poljit 4 vuotta?

        Sinulta, oi tojo/vaginapappa, ei puolestaan tarvi kysyä, onko verisuonet kalkkiutuneet, kun tätämänkin vitsin kehittelyssä vierähti 4 kk.


    • Macaroonimaratoonari

      Itsellä Mjet 1.9 120hp diesel vm 2009 ja mitään nesteongelmia tai vaihteistovikoja ei ole ollut. Takuuseen on korjattu vain takaluukun logo(kosteusvaurio) ja pelkääjänpuolen ikkunan-nostin.
      Autolla ajettu noin 89 000tkm ja huollot teetetty aina ajallaan. Jarruista sen verran, että vaativat välillä rajua poljentaa, ettei mene jumiin ja levyt ruostu.
      Keskikulutus nyt kesällä noin 5,4l ja maantiellä mennäänkin jo alle 4l hujakoilla.
      Jakohihnan vaihto on 4v - 120tkm kohdalla ja maksaa huoltoineen noin 900-1000e. Kallista on.
      Jos tjetin haluat, voi olla viisasta suunnata katseet vm 2009 puolelle tai sitten selvittää, onko autossa ollut vaihteistovikoja, jos meinaa ostaa vm2008 mallin.
      Tuosta dieselistä on myös olemassa 150hp malli, mikä on pärjännyt loistavasti kestotesteissä. Laatikko tässä taitaa olla erimallia kuin bensajetissä, luullakseni. Korjatkaa, jos olen väärässä.

    • kvee

      Kiitos vinkeistä. Dieselikin saattais kiinnostaa, sen verran kilsoja tulee kuitenkin vuodessa, että saattais olla taloudellisesti järkivalinta. Aion kyllä Bravoja katsella sillä silmällä, mutta taidan varoa 08-malleja. 09-10 mallisiakin saa kyllä tosi kohtuuhintaan, Fiat yksi hyvistä puolista :)
      Stilon 1,4 moottorin jakoremmeistä yhdellä korjaamolla totesivat, että se tosiaan kannattaa vaihtaa 60 tuhannen välein, niitä on kuulemma rapsahdellut poikki. Jos vaihtoväli on venytetty tuplaksi, niin kai rakennettakin on ollut pakko muuttaa???

    • bravo2013

      Antaisin vinkin myös että kannattaisi saksan maalta katsella suht uutta fiat bravoa (vm.2013). Takuu säilyy suomessa eli 3v - sama mikä täällä myönnetään. Hinta olisi suht sama mitä silloin kun bravoa myyntiin vielä, mutta nykyään ei enään myydä. Hinnaksi tulee varmaan joku 16-17k kun laskee mukaan autoveron jonka joutuu suomeen tultaessa maksamaan. itselläniki on stilo, 1.2 moottorilla, ja katsellu tässä että voisi ehkä jossain vaiheessa auton vaihtaa, mutta kun ei löydy enään stilo-kokoluokan autoa fiatin mallistossa (punto liian pieni ja meluisa, 500L liian leikkikalumainen) nii olen itsekkin ajatellut että pitäisikö saksan maalla käydä

      • handeande

        Piskatti, emäntä meni ja osti sellaisen kirkkaan sinisen 2010-mallin 20t ajetun 150hp T-Jetin eikä sen jälkeen ole rauhaa saanut parkkipaikoilla, huoltoasemilla eikä tien päälläkään. Aiemmin mainituissa on vähän väliä joku tunkenut autoa katsomaan, johon muija, että katsoa saa, mutta ei koskea (tämä koskee molempia). Tien päällä taas on joku hiostamassa takapuskurissa ja huvittavimmat ovat tojoterot kotteroissaan. Onhan se makea peli ajaa, hyvin varustettu ja kulkee tarvittaessa. Itsellä oli aikoinaan - 07 dieselibravo, jonka onneton mersukuumeessa vaihdoin pois. Toki oppirahat jouduin maksamaan.Tällä autolla ja ainakin tällä värillä punaisinen jarrusatuloineen on huomioarvo näillä seuduin taattu.


    • T-jet

      Vähän myöhässä vastaus mutta meillä 09 vuoden sähkön sininen t-jet. Lasissa 115t km ja vikoja ei ole ollut. Todella hyvä ja pirtsakka auto!

    • fiatismia

      Ostakaa bemari tai vastaava, niin tiedätte miltää tuntuu ajaa autolla..

      • fiatistia

        Bimmeri tai vastaava... siis tojota tai mikä tahansa japski, ooppeli, lada, volkkari tai joku muu sakemanni. Ehkäpä joku korea-kampe. Niin, todellakin ajaa. Käsiä ei voi hetkeksikään ratista irroittaa.
        Kiitos vinkistä. Valitsen Fiatin.


      • mulla on

        jo tarpeeksi suuri.


      • T-Jeti_16
        fiatistia kirjoitti:

        Bimmeri tai vastaava... siis tojota tai mikä tahansa japski, ooppeli, lada, volkkari tai joku muu sakemanni. Ehkäpä joku korea-kampe. Niin, todellakin ajaa. Käsiä ei voi hetkeksikään ratista irroittaa.
        Kiitos vinkistä. Valitsen Fiatin.

        Amis jätkät unelmoi autoista...


    • noFiat1

      No huh huh. Väittääkö Fiatistia oikeasti, että Bmw ja muut premiun autot painii samassa kerhossa japskien ja volkkareiden kanssa. Ei muuten todellakaan pidä paikkaansa. On joskus ajanut myös volskilla ja tojollo sekä omistanut sellaisia. Viime vuodet olen ajanut audeilla ja bemareilla. Ja kyllä jälkimmäiset hakkaa sata nolla kaikissa ajomukavuuksissa esim. Tojon.

      Keskustelupalstan kirjoittelija kysyi Fiateista.

      Faktat tiskiin, jos haluat varman tiellä pysyvän auton, niin osta ennemmin Tojo, Volski tai jokin muu vastaava perusauto, mutta älä Fiatia, kyllä niissä vaan vikoja on paljon enemmän.

      Jos sulla on paljon hilloa unohda "kansanautot" ja osta joku Premium merkki esim. Bemari, Mersu, Audi, Volvo. Oot varmasti tyytyväisempi ja korjaamolla vietät aikaa sataprosenttisella varmuudella vähemmän kuin Fiatin kanssa. Paskanjauhajia ja kateellisia toki riittää, mutta ainakin itse voin omasta kokemuksesta sanoa, että Bemussa ja audissa on ollut vähemmän vikoja kuin mitä esim. Tojossani oli.

      Lisäksi Fiatin vaihtoarvo on valitettavasti todella surkea kun olet sitä joskus vaihtamassa. Tai vaihtohinta on sellainen, että joudut jatkossakin ostamaan Fiatin, koska se on ainoa merkki johon edes jotakin hyvitetään.

      • Reemiumi

        Nämä ovat hauskoja. Fiatia mainitaan vikaherkäksi autoksi. Kuitenkaan yhtään vikaa ei suostuta kertomaan.

        Kun korjaamolla vietettyä aikaa lähdet vertaamaan, sinulla on tietenkin pidempi kokemus kaikista vertailtavista merkeistä ja malleista. Autoissa on mallikohtaisia eroja. Ehket tätä tiennyt. Miten BMW:n ja Audin viat vertailtuna Toyotaan tähän liittyy?

        Mutta kuten kirjoitit, "Faktat tiskiin". Alahan poju esittää faktaa.
        Aika onneton trolliyritys. Etkö parempaan pysty?


      • Dino 2.4 V6 Spider

        Todellakin olen ajanut huolettomia ja luotettavia kilometrejä Grande Puntollani yli 90 tkm. Työkaverini kertoi Audistaan (A6 2.4 V6 vm.05), että ostaessaan sen yli 100 tkm ajettuna joskus pari vuotta sitten, edellinen omistaja oli joutunut teettämään siihen noin 5000 €:n koneremontin hajonneen jakopääketjun takia. Nyt kuulemma jännittää että hajoaako uudestaan koska kylmänä käynnistäessä päästää ylimääräisen äänen. On kuulemma tuollaisen Audin ja myös VW:n TSI -koneiden tyyppivika hajoavat jakopäänketjut.
        Työkaverini miettiikin vähän autonvaihtoa ja ollut kiinnostunut mm. Fiat Freemontista luettuaan autolehdistä siitä positiivisia kommenteja.
        Ja varmasti mun Grande ei euroissa paljoa arvoa pudota verrattuna isomman kokoluokan autoihin. Aivan kohtalaisen hyvin saisi vaihdossa. Automyyjäkin sanoi että pienen kokoluokan autoissa arvo säilyy paremmin kuin kalliimmissa. Tuon hän sanoi kun käväsin huvikseni vaihtotarjousta kysymässä Grandeeni. Aivan hyvän tarjouksen ajettuihin kilometreihin nähden sain, mutta kun autoni toimii kuin unelma, mitäpä sitä vaihtamaan.
        TM kirjoitti joskus vuosi sitten tähän tapaan; "On yleinen harhaluulo että premiumit säilyttävät arvonsa hyvin. Tosiasiassa uutena edulliset, maineeltaan huonosti arvonsa säilyttävät autot pudottavat euroissa vähemmän arvoaan kuin kalliit."
        Tässä esimerkkejä muutamasta Fiudesta, joissa arvo on vaan noussut.
        Coupet ovat vielä kohtuuhintaisia mutta Spiderien hinta on noussut kohisten. Muutama vuosi sitten Spiderien hinnat olivat 40 - 50 000 €. Nyt myynnissä edullisin Dino Spider 85 000 € ja kallein 180 000 €.

        http://suchen.mobile.de/auto/fiat-dino.html?useCase=SearchResult&isSearchRequest=true&pageNumber=2&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=17&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&lang=de


      • Just juu
        Dino 2.4 V6 Spider kirjoitti:

        Todellakin olen ajanut huolettomia ja luotettavia kilometrejä Grande Puntollani yli 90 tkm. Työkaverini kertoi Audistaan (A6 2.4 V6 vm.05), että ostaessaan sen yli 100 tkm ajettuna joskus pari vuotta sitten, edellinen omistaja oli joutunut teettämään siihen noin 5000 €:n koneremontin hajonneen jakopääketjun takia. Nyt kuulemma jännittää että hajoaako uudestaan koska kylmänä käynnistäessä päästää ylimääräisen äänen. On kuulemma tuollaisen Audin ja myös VW:n TSI -koneiden tyyppivika hajoavat jakopäänketjut.
        Työkaverini miettiikin vähän autonvaihtoa ja ollut kiinnostunut mm. Fiat Freemontista luettuaan autolehdistä siitä positiivisia kommenteja.
        Ja varmasti mun Grande ei euroissa paljoa arvoa pudota verrattuna isomman kokoluokan autoihin. Aivan kohtalaisen hyvin saisi vaihdossa. Automyyjäkin sanoi että pienen kokoluokan autoissa arvo säilyy paremmin kuin kalliimmissa. Tuon hän sanoi kun käväsin huvikseni vaihtotarjousta kysymässä Grandeeni. Aivan hyvän tarjouksen ajettuihin kilometreihin nähden sain, mutta kun autoni toimii kuin unelma, mitäpä sitä vaihtamaan.
        TM kirjoitti joskus vuosi sitten tähän tapaan; "On yleinen harhaluulo että premiumit säilyttävät arvonsa hyvin. Tosiasiassa uutena edulliset, maineeltaan huonosti arvonsa säilyttävät autot pudottavat euroissa vähemmän arvoaan kuin kalliit."
        Tässä esimerkkejä muutamasta Fiudesta, joissa arvo on vaan noussut.
        Coupet ovat vielä kohtuuhintaisia mutta Spiderien hinta on noussut kohisten. Muutama vuosi sitten Spiderien hinnat olivat 40 - 50 000 €. Nyt myynnissä edullisin Dino Spider 85 000 € ja kallein 180 000 €.

        http://suchen.mobile.de/auto/fiat-dino.html?useCase=SearchResult&isSearchRequest=true&pageNumber=2&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=17&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&lang=de

        Miten tämä liittyy otsikkoon?


      • avulias trolli?
        Just juu kirjoitti:

        Miten tämä liittyy otsikkoon?

        Yhtä paljon kuin tojoterojen ja saksanseisojiin rahansa upottaneiden aivopierut.


    • 150hp Sport

      Suosittelen ostamaan 150hp dieselin. Siinä ei laatikot porsi tai kytkin päästä höyryjä ulos, ja kulkee pirteästi vääntäen alhaalta.

    • GPsporty

      Bravo 1.4 T-jet sport -08 ollut kolmisen vuotta ja edelleen erittäin tyytyväinen. Auto on erittäin hiljainen verrattuna suomalaisten suosikkeihin, vaikka alla on 18" vanteet. Tämä on LAATUA ei vain laatuvaikutelmaa.

      Ajettavuus on alustan puolesta kunnossa (omassa Bilstein B14), mutta ohjauksen tunto ei ole paras mahdollinen. Jarrut eivät myöskään herätä hurraa huutoja: Boschin olisi kannattanut pysyä poissa jarrujen parista. Takajarrut jumittuivat herkästi ja etupalat menettävät pitonsa totaalisesti kuumennuttuaan liikaa.

      Autoon ei ole tarvinnut tehdä 105tkm aikana kuin normaalit huollot. Ainoa vika on ollut tuo takajarrujen jumittuminen.

      Jos olet kiinnostunut autoista, autojen muotoilusta ja ajettavuudesta, osta Bravo. Jos etsit halpaa autoa, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B, osta vaikka Skoda. Ei tule suurta vahinkoa, kun Skoda on ajettu romuksi huonon ylläpidon ja huoltamattomuuden takia. Nettiauto on pullollaan Stiloja, jotka ovat päätyneet em. kaltaisille, halpaa kulkupeliä etsiville.

    • Andreo

      Ostin kesäkuussa 2018 97 000 km ajetun Fiat Bravo Sport T-Jetin, hinta 5600 euroa. Nyt puolta vuotta myöhemmin mittarissa on 112 000 km.

      Puolen vuoden ja 15 000 km kokemuksella totean, että ohjaustuntuma, jousitus ja alusta ovat kiitettäviä, samoin moottori. Se on ripeä ja ohituskiihtyvyys erinomainen, Kulutus on ripeys huomioon ottaen maltillinen.

      Tilat ovat käytännölliset, ja myös kauniit (kauneus pätee autoon sekä sisältä että ulkoa), tavaratilaa riittää auton kokoon nähden hyvin.

      Kaksi kyseenalaista kohtaa kuitenkin on: 1) kuljettajan ja etumatkustajan istuimen reisituki on puutteellinen ja penkki itsessään epämiellyttävän kova. Miellyttävän asennon, jossa voisi olla pidempään, löytäminen ei hevin onnistu, 2) etuistuinten ollessa äärimmäisessä taka-asennossa takamatkustajien jalkatila on aika vähäinen. Ongelmakohdista ensimmäinen on saanut minut ajoittain pohtimaan auton vaihtoa, koska vuodessa kilometrejä tulee aika paljon ja esimerkiksi vastaavan ikäinen Citroen C4 (kaksilitraisena, ilman turboa) on lähtökohtaisesti pari-kolme tonnia halvempi, joskin vanhahtavampi ja kuluttaa enemmän. Täydellisiä autoja ei kuitenkaan ole ja todennäköisimmin pidän Bravon vielä pitkään, koska hyviä ja jopa erinomaisia puolia autossa on paljon. Lopulta olen keksinyt kohtuullisen ratkaisun kuljettajan istuimen ongelmaan: laskin istuimen alimpaan mahdolliseen tasoonsa ja sen jälkeen kohtuullinen (vaan ei täydellinen) ajoasento on löytynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe