Uimahalli ja pukuhuoneet

säännöt

Eli kävin ekaluokkalaisen tyttäreni kanssa uimahallissa ja samaan pukuhuoneeseen eli naisten puolelle sattui tyttäreni kanssa samalla luokalla oleva poika. Poika oli uimassa äitinsä ja pikkusiskonsa kanssa. Ymmärrän toki, että pienet lapset tulevat vanhemman kanssa samaan pukuhuoneeseen mutta missä menee raja?

Mielestäni tyttärelläni on oltava oikeus olla pukuhuoneessa pelkäämättä luokkakaverin (pojan) näkevän häntä siellä alasti. Kyseessähän on nimenomaan naisten pukuhuone ja mielestäni sama pätee myös toisin päin, eli tyttäreni ei mene enää isänsä kanssa miesten puolelle ja näin myös pojat saavat pitää yksityisyytensä. Eiväthän tietenkään kaikki tämän ikäiset lapset näe tilannetta ongelmallisena mutta oma tyttöni ilmoitti ettei enää halua uimahalliin. Tilanne vielä siinä mielessä 'epäreilu' että me olimme juuri tulossa uimasta ja poika vasta menossa eli oli täysissä pukeissa. Minkä ikäisenä olette laittaneet lapsenne yksin uimahallissa oman sukupuolensa mukaiseen pukuhuoneeseen?

70

8236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihteleee

      Uimahalleilla on eri sääntöjä näissä asioissa. Käymme paljon uimassa, toisessa hallissa sääntönä on, 10v ja yli omalle puolelleen. Jopa 9v siis saa olla samassa pukuhuoneessa. Toisessa raja kulkee jo 7v.
      Itse laitoin eri puolelle kun oli 7vee.

    • ....................

      Koska meillä on lapsilla isä ja äiti, pojat (2) ovat taaperosta asti olleet isänsä kanssa miesten puolella ja ainoa tyttäremme minun, siis äitinsä kanssa naisten puolella.

    • sehän riippuu

      ihan lapsesta.Jos on arka lapsi eikä halua vielä ekaluokkalaisena mennä eri puolelle niin ei kai lasta sinne voi yksinään törkätä.Ja monella lapsella on tietty äiti ja isä mutta töiden takia tai ihan muuten vaan käydään silti uimassa joko vain äidin kaa tai isän kaa.

      • ....................

        No, meillä on ihan normaali työaika molemmilla eli kahdeksasta neljään. Muuten vaan tehdään mielellään asioita yhdessä perheenä.


      • kyllä täälläkin
        .................... kirjoitti:

        No, meillä on ihan normaali työaika molemmilla eli kahdeksasta neljään. Muuten vaan tehdään mielellään asioita yhdessä perheenä.

        tykätään tehdä asioita perheenä mutta osaan ajatella että on eri tilanteita ja perheitä.Esimerkiksi vauvan syntymän jälkeen ei nyt ihan heti uimahalliin tullut mentyä..


      • ....................
        kyllä täälläkin kirjoitti:

        tykätään tehdä asioita perheenä mutta osaan ajatella että on eri tilanteita ja perheitä.Esimerkiksi vauvan syntymän jälkeen ei nyt ihan heti uimahalliin tullut mentyä..

        Vauvan syntymän jälkeen voi toki vaikka koko perhekin pitää taukoa uimahalleilusta. Useimmissa perheissä lapsiluku kuitenkin täyttyy, kun lapsia on 2 tai 3 ja tuolloin kun kuopus on kasvanut päästään taas harrastamaan perheuinteja. Äitiyslomaillessa kannattaa myös käyttää hyväksi isovanhempia, ystäviä, kummitäteja ja -setiä, kun lapsiansa uitattelee.


      • ihme vääntämistä
        .................... kirjoitti:

        Vauvan syntymän jälkeen voi toki vaikka koko perhekin pitää taukoa uimahalleilusta. Useimmissa perheissä lapsiluku kuitenkin täyttyy, kun lapsia on 2 tai 3 ja tuolloin kun kuopus on kasvanut päästään taas harrastamaan perheuinteja. Äitiyslomaillessa kannattaa myös käyttää hyväksi isovanhempia, ystäviä, kummitäteja ja -setiä, kun lapsiansa uitattelee.

        Mitäpä jos muu perhe haluaa uimaan niin pitääkö kaikkien pitää taukoa ettei vaan joku kauhistu kun ekaluokkalainen on alasti pesuhuoneessa..Ja tämä vauvan syntymä oli nyt vaan yksi esimerkki.


      • ....................
        ihme vääntämistä kirjoitti:

        Mitäpä jos muu perhe haluaa uimaan niin pitääkö kaikkien pitää taukoa ettei vaan joku kauhistu kun ekaluokkalainen on alasti pesuhuoneessa..Ja tämä vauvan syntymä oli nyt vaan yksi esimerkki.

        Pitäisi luottaa, että ekaluokkalainenkin pärjää itsekseen. Jos ei pärjää, voi pyytää lapsen kanssa samaa sukupuolta olevaa isovanhempaa tai kummia uitattamaan. Älä väännä väkisin. :)


      • väännämpä silti
        .................... kirjoitti:

        Pitäisi luottaa, että ekaluokkalainenkin pärjää itsekseen. Jos ei pärjää, voi pyytää lapsen kanssa samaa sukupuolta olevaa isovanhempaa tai kummia uitattamaan. Älä väännä väkisin. :)

        Kaikilla ei ole kummeja ja isovanhempia.Mitäpä jos isä haluaakin mennä viettämään laatuaikaa uimahalliin tyttönsä kanssa.No tietenkin voisi tehdä muutakin mutta senkö takia pitäisi jättää väliin että vastakkaista sukupuolta oleva ekaluokkalainen kauhistuu alastonta vartaloa mikä näyttää samalta kuin vaikka 4 vuotiaan vartalo..
        Mitä jos olet yksinhuoltaja ja haluat uimaan lapsesi kanssa.Eihän tässä ole ollut kyse etteikö sen ikäiset lapset osaa pukeutua tai peseytyä vaan esimerkiksi pelko siitä että toinen kuitenkin menee altaaseen ja jotain tapahtuu.Ja jos menet ihan vieraaseen uimahalliin tai kylpylään niin arkaa lasta voi pelottaa olla vieraassa paikassa.


      • Miksi tehdä ongelmaa
        väännämpä silti kirjoitti:

        Kaikilla ei ole kummeja ja isovanhempia.Mitäpä jos isä haluaakin mennä viettämään laatuaikaa uimahalliin tyttönsä kanssa.No tietenkin voisi tehdä muutakin mutta senkö takia pitäisi jättää väliin että vastakkaista sukupuolta oleva ekaluokkalainen kauhistuu alastonta vartaloa mikä näyttää samalta kuin vaikka 4 vuotiaan vartalo..
        Mitä jos olet yksinhuoltaja ja haluat uimaan lapsesi kanssa.Eihän tässä ole ollut kyse etteikö sen ikäiset lapset osaa pukeutua tai peseytyä vaan esimerkiksi pelko siitä että toinen kuitenkin menee altaaseen ja jotain tapahtuu.Ja jos menet ihan vieraaseen uimahalliin tai kylpylään niin arkaa lasta voi pelottaa olla vieraassa paikassa.

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.


      • eihän kaikissa
        Miksi tehdä ongelmaa kirjoitti:

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.

        uimahalleissa todellakaan ole rajana etä 7 v toiselle puolelle joten et voi sanoa mihin kouluikäinen kuuluu.Missä lasta sitten opetetaan uimaan jos ei halliinkaan voi yksinhuoltaja mennä ja haluaa itse opettaa.Ja ymmmärsitkö tuota altaaseenmeno pelkoa vaikka muuten YKSIN PÄRJÄISI.


      • Miksi tehdä ongelmaa
        Miksi tehdä ongelmaa kirjoitti:

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan sille puolelle pukeutumistiloja, jossa on sukupuolesta riippumatta äitiensä kanssa lapsia, jotak IKÄNSÄ perusteella KOULUIKÄISENÄ sinne kuuluvat eikä lapsi PÄRJÄÄ, jos joku eri sukupuolta oleva LAPSI näkee hänet alasti.


      • Anonyymi
        väännämpä silti kirjoitti:

        Kaikilla ei ole kummeja ja isovanhempia.Mitäpä jos isä haluaakin mennä viettämään laatuaikaa uimahalliin tyttönsä kanssa.No tietenkin voisi tehdä muutakin mutta senkö takia pitäisi jättää väliin että vastakkaista sukupuolta oleva ekaluokkalainen kauhistuu alastonta vartaloa mikä näyttää samalta kuin vaikka 4 vuotiaan vartalo..
        Mitä jos olet yksinhuoltaja ja haluat uimaan lapsesi kanssa.Eihän tässä ole ollut kyse etteikö sen ikäiset lapset osaa pukeutua tai peseytyä vaan esimerkiksi pelko siitä että toinen kuitenkin menee altaaseen ja jotain tapahtuu.Ja jos menet ihan vieraaseen uimahalliin tai kylpylään niin arkaa lasta voi pelottaa olla vieraassa paikassa.

        Itseäni aikuisena (36v.) uimarina hieman ärsyttää
        se tungos miesten pukuhuoneessa kun itsekin
        olen mies. Herkästi levitän vaatteeni penkille isolle
        alueelle mutta kun toinen mies tulee vastapuolelle
        pyyhkeineen siirrän omat vaatteeni tiiviimpään
        tilaan siinä penkillä. Villejä 5-10v. lapsia pitää
        hieman varoa ettei tule yhteentörmäystä uimahallin
        pukuhuoneessa.


      • Anonyymi
        Miksi tehdä ongelmaa kirjoitti:

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.

        Eikä sinne ole PAKKO myöskään mennä jos pelkää tapaavansa ekaluokkalaisia väärällä puolella.


      • Anonyymi
        Miksi tehdä ongelmaa kirjoitti:

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.

        Sen takia ei uintia pidä jättää väliin! Kuinka jotakin onkin voinut ärsyttää pieni lapsi eri pukuhuoneessa kuin mitä sukupuoli olisi määrännyt. Kyllä vanne kiristänyt, pahasti. Jos noin häiritsee, pysy itse poissa halleista. Kenenkään ei kaltaisesi takia kannata hukkua. Pientä lasta ei saa jättää valvomatta uimahallissa, siinä voi käydä huonosti. Joillakin se järki puuttunut täysin.


      • Anonyymi
        .................... kirjoitti:

        Pitäisi luottaa, että ekaluokkalainenkin pärjää itsekseen. Jos ei pärjää, voi pyytää lapsen kanssa samaa sukupuolta olevaa isovanhempaa tai kummia uitattamaan. Älä väännä väkisin. :)

        Sitten voi olla niinkin että lapsen ( pojan) äiti on yksinhuoltaja eikä halua että poika menee yksin miesten osastolle.
        Mikähän siinä ihmis kropassa on niin ihmeellistä että jo pienestä pitäen pitää hävetä ja karttaa toista sukupuolta . Joten tyttö ei enää halua mennä uimaan siksi että pieni poikakin oli päässyt uimahalliin .
        Vaikea sanoa mikä olisi paras ikä , laittaa erilleen pojat ja tytöt sillä he kehittyvät eri tahtiin jossa ei iällä ole mitään tekemistä
        En edes muista miten itse tein kun poikani oli pieni , oliko hän minun kanssani naisten pukuhuoneessa vai yksin miesten taholla alakoululaisena Ei kai siinä ollut mitään hämminkiä koska en edes muista miten oli.


      • Anonyymi
        Miksi tehdä ongelmaa kirjoitti:

        Eihän sinne uimahalliin ole PAKKO mennä, jos lapsen joutuu laittamaan YKSIN sille puolelle pukeutumistiloja, jonne hän sukupuolensa perusteella KOULUIKÄISENÄ kuuluu, eikä hän siellä yksin PÄRJÄÄ.

        Ekaluokkalaisen on pakko pärjätä yksin uimahallin pukkarissa. Niin ennenkin on pärjätty. Kukkahattuakkojen höpinöitä koko ketju.


    • omille puolilleen

      Uimahalleihin ei saa viedä 7-vuotiasta tai 1 luokkalaista 6-vuotiasta poikaa tyttöjen puolelle juuri tästä syystä. Olen usein joutunut huomauttamaan siitä äideille ja joku joskus kehtaa kiljua, että mitä se minulle kuuluu. Kyllä kuuluu juuri siksi, että kouluikäisten tyttärieni ei kuulu näyttäytyä alasti koulunsa tai muille kouluikäisille tai vanhemille pojille. Vammaiset ovat tietty asia erikseen, mutta hehän tarvitsevat avustajan, joten raja ei ole ihan niin tarkka heidän kohdallaan..

      Vantaalla ainakin lukee jo lippuluukulla, että koululaisten pitää mennä oman sukupuolensa mukaiselle puolelle. Onhan koululaisen selvittävä koulussakin yksin. Jos koululainen ei osaa pukea itse on joku pahasti vialla.

      • Anonyymi

        Olipa ylimielistä! Jos ei osaa pukea koululainen, ehkä se kuuluu sinne vammaisosastolle. Jollakin se vamma näkynyt olevan aivoissa ja se yhtä haittaava.
        Kovin olet herkkähipiäinen tytön takia. Siinäpä olet hysteriaa lietsonut!
        Aivan oikein että pitivät valituksen kohteesi puolensa, itse se kiljumisen olet aloittanut. Teidän ei selvästikkään ole kannattanut mennä halleihin katselemaan ja muita tuomitsemaan.
        Kovin on vastuutonta ollut Vantaalla jos todellakin seitsemän vuotias on laitettu yksinään pukuhuoneeseen jos eri sukupuolta kuin huoltajansa. Siinä on riski hukkua kun lapsi menee valvomatta uima-allasosastolle.
        Kaikenlaisia itsekkäitä, piittaamattomia tampioita maa päällään kantanutkin.
        Vinkujalta puuttunut täysin kyky asettua toisen asemaan. Kunnollinen huoltaja ei turvallisuudesta tingi jonkun valittajan takia.


      • Anonyymi

        Miksi raja ei ole tiukka heidän kohdallaan hehän ovat myös eri sukupuolta joten sehän se oli ongelmahan kun oli väärässä paikassa väärän sukupuolensa kanssa.
        Ihme että joka asiasta tehdään ongelma nykyisin , sehän on eri asia sitten kun tutötvalkavat kehittymään etteivät halua olla samoissa pukuhuoneissa , mutta pienet muksut , eiköhän ne ole samalla tasolla.


    • Hohhoijaaaaa

      Kuten täällä on jo sanottu, ihan turha yleistää, riippuu täysin uimahallista. Olemme koko perhe ahkeria uimareita ja olemme käyneet vaikka missä uimahalleissa.

      Yllättävän monissa se raja on 9 tai 10 vuotta. Eli tällöin 7 ja 8 ja jopa 9 vuotiaat saavat aivan rauhassa olla siellä toisella puolella jos haluavat.
      Turha siis tuolloin kitistä, sinä et voi sitä asiaa päättää, uimahallin säännöissä ne ikärajat lukevat.

      Eri asia jos on uimahalli jossa lukee, 7 v omalle puolelleen, niitäkin toki on, mutta vähintään yhtä paljon on näitä 9 v halleja.

      • Anonyymi

        Olipa ikä mikä tahansa mutta varsinkaan uimataidotonta eikä pientä 7-vuotiasta pidä hetkeksikään jättää uimahallissa valvomatta.
        Vastuuttomia ne hallit joissa ikäraja 7-v.


    • anna lapsen kasvaa

      Pitää sitten muistaa, että tuo 9-vuotiaan pojan pitää myös näyttää kulkusensa tytöille ihan julkisesti kun suihkussa on käytävä ilman uimapukua ja vessat eivät ole mitään pukukoppeja. Todellisuudessa se on kyllä ihan lasten nöyryyttämistä ja yliholhoamista.

      Jokainen 7-vuotias kyllä osaa vaihtaa vaatteet itsekseen, ei siihen tarvita isää tai äitiä, jos vaan siihen annetaan mahdollisuus. Nämä vanhemmat varmaan haluavat viedä pojalleen eväätkin intiin, kun pikku kulta ei pärjää armeijan ruuilla.

      • !!!!!!!!!!!

        Kyllähän se 7-vuotias osaa ne vaatteensa vaihtaa, se ei ole ongelma. Ongelmia on mm. siinä, että lapsi ei ehkä tunne paikkoja vieraassa uimahallissa, jos ei ole siellä ennen käynyt eikä näin ollen löydä oikeaa pukukaappia, osaa avata tai sulkea sitä (niissä kun on nykyään välillä opettelemista aikuisillekin), ei löydä saunaa tai suihkutilaa tai ei osaa, viitsi peseytyä kunnolla. Myös pedofiiliriskin vuoksi en kauheasti tykkää, että viaton pieni lapsi hihhuloi alasti yksin vieraiden miesten kanssa. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään sitä, että kun lapsi on vaihtanut ne vaatteensa ja oikaissut sen suihkun ja saunan ja mennyt suoraan altaille ennen kuin äiti sieltä toiselta puolelta ehtii tulla (varsinkin jos hänellä on vaikka pienempiä sisaruksia mukanaan, jolloin heillä kestää), niin se 7-vuotias, huonolla uimataidolla varustettu, mutta itseensä uskova lapsi on ehtinyt jo hukkua altaaseen ennen kuin kukaan ehtii vahtimaan. Pidän siis huomattavasti pienempänä pahana sitä, että seitsemänvuotiaat näkevät toisensa alasti (minun mielestäni tuon ikäisten ei pitäisi edes ymmärtää siinä olevan mitään omituista) kuin se, että joku hukkuu sen takia, ettei häntä saa vahtia kunnolla.


      • uyguohjik
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Kyllähän se 7-vuotias osaa ne vaatteensa vaihtaa, se ei ole ongelma. Ongelmia on mm. siinä, että lapsi ei ehkä tunne paikkoja vieraassa uimahallissa, jos ei ole siellä ennen käynyt eikä näin ollen löydä oikeaa pukukaappia, osaa avata tai sulkea sitä (niissä kun on nykyään välillä opettelemista aikuisillekin), ei löydä saunaa tai suihkutilaa tai ei osaa, viitsi peseytyä kunnolla. Myös pedofiiliriskin vuoksi en kauheasti tykkää, että viaton pieni lapsi hihhuloi alasti yksin vieraiden miesten kanssa. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään sitä, että kun lapsi on vaihtanut ne vaatteensa ja oikaissut sen suihkun ja saunan ja mennyt suoraan altaille ennen kuin äiti sieltä toiselta puolelta ehtii tulla (varsinkin jos hänellä on vaikka pienempiä sisaruksia mukanaan, jolloin heillä kestää), niin se 7-vuotias, huonolla uimataidolla varustettu, mutta itseensä uskova lapsi on ehtinyt jo hukkua altaaseen ennen kuin kukaan ehtii vahtimaan. Pidän siis huomattavasti pienempänä pahana sitä, että seitsemänvuotiaat näkevät toisensa alasti (minun mielestäni tuon ikäisten ei pitäisi edes ymmärtää siinä olevan mitään omituista) kuin se, että joku hukkuu sen takia, ettei häntä saa vahtia kunnolla.

        Täysin samaa mieltä!

        Minun poika on eskari, ja varsin omatoiminen sellainen. Tekee aamupalansa itse, peseytyy itse ja todellakin pukeutuu itse. Mutta ei vielä ui kovin hyvin, eikä tunne paikkoja uimahallissa. Ei käydä joka viikko. Melko hurjalta tuntuisi, jos ens syksyllä pitäisi jo poitsu laitaa yksin miesten puolelle...

        Ja ei sen ikäisten pitäisi todellakaan mitenkään kummastella alastomuutta eri sukupuolen edustajan kanssa! Se nyt on ihan jenkkilä meininkiä...

        Itse olen yh-äiti, koska jäin leskeksi lasten ollessa 4v ja 1v. Ei ole isää viemässä miesten puolelle.


      • Miemie ja miun pojat
        uyguohjik kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä!

        Minun poika on eskari, ja varsin omatoiminen sellainen. Tekee aamupalansa itse, peseytyy itse ja todellakin pukeutuu itse. Mutta ei vielä ui kovin hyvin, eikä tunne paikkoja uimahallissa. Ei käydä joka viikko. Melko hurjalta tuntuisi, jos ens syksyllä pitäisi jo poitsu laitaa yksin miesten puolelle...

        Ja ei sen ikäisten pitäisi todellakaan mitenkään kummastella alastomuutta eri sukupuolen edustajan kanssa! Se nyt on ihan jenkkilä meininkiä...

        Itse olen yh-äiti, koska jäin leskeksi lasten ollessa 4v ja 1v. Ei ole isää viemässä miesten puolelle.

        Luulisi, että naisena osaisitte asettua 7-10 vuotiaiden tyttöjen asemaan ja miltä heistä mahtaa tuntua esiintyä alasti samanikäisen pojan ja mahdollisesti luokkakaverinsa nähden?

        Näköjään kaikilla ei ole riittävästi empatiakykyä. Olettehan te itsekin kai joskus olleet pikkuisia koulutyttöjä vai tuliko teistä heti leikki-iän jälkeen fiksuja ja itsevarmoja aikuisia?


      • nauranko vai itkenkö
        Miemie ja miun pojat kirjoitti:

        Luulisi, että naisena osaisitte asettua 7-10 vuotiaiden tyttöjen asemaan ja miltä heistä mahtaa tuntua esiintyä alasti samanikäisen pojan ja mahdollisesti luokkakaverinsa nähden?

        Näköjään kaikilla ei ole riittävästi empatiakykyä. Olettehan te itsekin kai joskus olleet pikkuisia koulutyttöjä vai tuliko teistä heti leikki-iän jälkeen fiksuja ja itsevarmoja aikuisia?

        Ja sultahan sitä empatiaa löytyy..


      • Neuvoja
        nauranko vai itkenkö kirjoitti:

        Ja sultahan sitä empatiaa löytyy..

        Parempi itkeä silloin, kun ei ymmärrä.


      • huhkoklplses
        Miemie ja miun pojat kirjoitti:

        Luulisi, että naisena osaisitte asettua 7-10 vuotiaiden tyttöjen asemaan ja miltä heistä mahtaa tuntua esiintyä alasti samanikäisen pojan ja mahdollisesti luokkakaverinsa nähden?

        Näköjään kaikilla ei ole riittävästi empatiakykyä. Olettehan te itsekin kai joskus olleet pikkuisia koulutyttöjä vai tuliko teistä heti leikki-iän jälkeen fiksuja ja itsevarmoja aikuisia?

        No kyllä minä ainakin vielä ekaluokkalaisena olin niin lapsi, ettei sillä ollut mitään merkitystä, kuka näki minut alasti. Maalla asuin ja uimarannalla vaatteet vaihdettiin ihan siinä veden äärellä, niin tytöt kuin pojatkin.

        Kummalliseksi mennyt tämä maailma, kun jo ihan pienille opetetaan, kuinkaa epäsopivaa on nähdä toinen ihminen alasti... Höh.


      • ymmärrystäjuu
        Miemie ja miun pojat kirjoitti:

        Luulisi, että naisena osaisitte asettua 7-10 vuotiaiden tyttöjen asemaan ja miltä heistä mahtaa tuntua esiintyä alasti samanikäisen pojan ja mahdollisesti luokkakaverinsa nähden?

        Näköjään kaikilla ei ole riittävästi empatiakykyä. Olettehan te itsekin kai joskus olleet pikkuisia koulutyttöjä vai tuliko teistä heti leikki-iän jälkeen fiksuja ja itsevarmoja aikuisia?

        Löytyy kyllä ymmärrystä. Itse 7-vuotiaana tyttönä uin huoletta alasti kotikylän uimarannalla, jos uikkarit olivat unohtuneet kotiin. Ei silloin vielä sellaisia asioita mietitty. Se tuli vasta joskus 10 ikävuoden kieppeillä, kun ei enää kehdannut.


      • Anonyymi

        Kyllä minun isäni pärjäsi jo vuonna 1961 kun meni
        armeijaan Ylämyllylle, Pohjois-Karjalaan oli tuona
        vuonna elokuussa ollut jo 3 vuotta vakituisessa
        palkkatyössä Helsingin Vesilaitoksella (perustettu
        1876, perustajana saksalainen Jacob Robert Huber).

        Minut perhelääkärimme vapautti asepalveluksesta
        vuonna 2004 sydänvikani ja aspergeriuteni takia.


      • Anonyymi

        Lässyti lää, tyhjäpää!! Kyse on turvallisuudesta ollut. Pukuhuoneesta pääsee uima-altaille ja pientä lasta ei pidä valvomatta sinne päästää, arvaatko minkä takia? Niin. Tyhmän mieleen ei juolahtanut mitä voi sattua ja se ei ole yllätys.


      • Anonyymi
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Kyllähän se 7-vuotias osaa ne vaatteensa vaihtaa, se ei ole ongelma. Ongelmia on mm. siinä, että lapsi ei ehkä tunne paikkoja vieraassa uimahallissa, jos ei ole siellä ennen käynyt eikä näin ollen löydä oikeaa pukukaappia, osaa avata tai sulkea sitä (niissä kun on nykyään välillä opettelemista aikuisillekin), ei löydä saunaa tai suihkutilaa tai ei osaa, viitsi peseytyä kunnolla. Myös pedofiiliriskin vuoksi en kauheasti tykkää, että viaton pieni lapsi hihhuloi alasti yksin vieraiden miesten kanssa. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään sitä, että kun lapsi on vaihtanut ne vaatteensa ja oikaissut sen suihkun ja saunan ja mennyt suoraan altaille ennen kuin äiti sieltä toiselta puolelta ehtii tulla (varsinkin jos hänellä on vaikka pienempiä sisaruksia mukanaan, jolloin heillä kestää), niin se 7-vuotias, huonolla uimataidolla varustettu, mutta itseensä uskova lapsi on ehtinyt jo hukkua altaaseen ennen kuin kukaan ehtii vahtimaan. Pidän siis huomattavasti pienempänä pahana sitä, että seitsemänvuotiaat näkevät toisensa alasti (minun mielestäni tuon ikäisten ei pitäisi edes ymmärtää siinä olevan mitään omituista) kuin se, että joku hukkuu sen takia, ettei häntä saa vahtia kunnolla.

        Lopultakin asiaa. Nyt vasta se kaikkein tärkein. Ihmeellistä hölmöilyä palstalla.


      • Anonyymi
        Miemie ja miun pojat kirjoitti:

        Luulisi, että naisena osaisitte asettua 7-10 vuotiaiden tyttöjen asemaan ja miltä heistä mahtaa tuntua esiintyä alasti samanikäisen pojan ja mahdollisesti luokkakaverinsa nähden?

        Näköjään kaikilla ei ole riittävästi empatiakykyä. Olettehan te itsekin kai joskus olleet pikkuisia koulutyttöjä vai tuliko teistä heti leikki-iän jälkeen fiksuja ja itsevarmoja aikuisia?

        Empatiokyvytön ollut se, joka ei tajua ettei kaikilla ole lapsen kanssa samaa sukupuolta olevaa viejää toiseen puhukuoneeseen.
        Lapsi on imenyt vaikutteet hysteerisestä vanhemmastaan kerran noin kovasti vaikeaa tehnyt toimia pukuhuoneessa muiden lasten läsnäollessa. Vanhemman kauhisteluja toistanut lapsiparka.


      • Anonyymi
        huhkoklplses kirjoitti:

        No kyllä minä ainakin vielä ekaluokkalaisena olin niin lapsi, ettei sillä ollut mitään merkitystä, kuka näki minut alasti. Maalla asuin ja uimarannalla vaatteet vaihdettiin ihan siinä veden äärellä, niin tytöt kuin pojatkin.

        Kummalliseksi mennyt tämä maailma, kun jo ihan pienille opetetaan, kuinkaa epäsopivaa on nähdä toinen ihminen alasti... Höh.

        Jotkut halunneet tehdä pikkujutusta ISON ongelman itselleen ja lapsilleen.


      • Anonyymi

        Entäs sitten jos siellä miesten pukuhuoneessa on joku pedofiili joka houkuttelee lapsia, kuten on luettu lehdistä että on tapahtunut. Niin että poika vaan sinne yksin suden suuhun, vaikka vanhempien velvollisuuus on katsoa lastensa perään varsinkin yleisillä paikoilla . Ongelmia saa tekemällä niitä , asiasta mistä joku toinen ei olisi edes laittanut merkille .


      • Anonyymi
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Kyllähän se 7-vuotias osaa ne vaatteensa vaihtaa, se ei ole ongelma. Ongelmia on mm. siinä, että lapsi ei ehkä tunne paikkoja vieraassa uimahallissa, jos ei ole siellä ennen käynyt eikä näin ollen löydä oikeaa pukukaappia, osaa avata tai sulkea sitä (niissä kun on nykyään välillä opettelemista aikuisillekin), ei löydä saunaa tai suihkutilaa tai ei osaa, viitsi peseytyä kunnolla. Myös pedofiiliriskin vuoksi en kauheasti tykkää, että viaton pieni lapsi hihhuloi alasti yksin vieraiden miesten kanssa. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään sitä, että kun lapsi on vaihtanut ne vaatteensa ja oikaissut sen suihkun ja saunan ja mennyt suoraan altaille ennen kuin äiti sieltä toiselta puolelta ehtii tulla (varsinkin jos hänellä on vaikka pienempiä sisaruksia mukanaan, jolloin heillä kestää), niin se 7-vuotias, huonolla uimataidolla varustettu, mutta itseensä uskova lapsi on ehtinyt jo hukkua altaaseen ennen kuin kukaan ehtii vahtimaan. Pidän siis huomattavasti pienempänä pahana sitä, että seitsemänvuotiaat näkevät toisensa alasti (minun mielestäni tuon ikäisten ei pitäisi edes ymmärtää siinä olevan mitään omituista) kuin se, että joku hukkuu sen takia, ettei häntä saa vahtia kunnolla.

        Olet oikeassa


      • Anonyymi
        huhkoklplses kirjoitti:

        No kyllä minä ainakin vielä ekaluokkalaisena olin niin lapsi, ettei sillä ollut mitään merkitystä, kuka näki minut alasti. Maalla asuin ja uimarannalla vaatteet vaihdettiin ihan siinä veden äärellä, niin tytöt kuin pojatkin.

        Kummalliseksi mennyt tämä maailma, kun jo ihan pienille opetetaan, kuinkaa epäsopivaa on nähdä toinen ihminen alasti... Höh.

        Ne on aikuisten ennakkoluuloja , itsekin pienenä kirjattiin uimarannalla monella ei edes ollut uima housuja , eikä kukaan kiinnittänyt huomiota toistensa alastomuuteen . Joten aikuisilta tulee nämä ” säännöt” nykyisin mutta niitä ei tartte ottaa aina vakavasti . Sitten kun lapset varttuvat niin menevät automaattisesti omalle puolelleen , eikä siinäkään niillä ole mitään ongelmaa.
        Pienet lapset ovat ainoastaan lapsia eivätkä ajattele alastomuudesta väärin jos siihen ei heitä ole opetettu.


      • Anonyymi
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Kyllähän se 7-vuotias osaa ne vaatteensa vaihtaa, se ei ole ongelma. Ongelmia on mm. siinä, että lapsi ei ehkä tunne paikkoja vieraassa uimahallissa, jos ei ole siellä ennen käynyt eikä näin ollen löydä oikeaa pukukaappia, osaa avata tai sulkea sitä (niissä kun on nykyään välillä opettelemista aikuisillekin), ei löydä saunaa tai suihkutilaa tai ei osaa, viitsi peseytyä kunnolla. Myös pedofiiliriskin vuoksi en kauheasti tykkää, että viaton pieni lapsi hihhuloi alasti yksin vieraiden miesten kanssa. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään sitä, että kun lapsi on vaihtanut ne vaatteensa ja oikaissut sen suihkun ja saunan ja mennyt suoraan altaille ennen kuin äiti sieltä toiselta puolelta ehtii tulla (varsinkin jos hänellä on vaikka pienempiä sisaruksia mukanaan, jolloin heillä kestää), niin se 7-vuotias, huonolla uimataidolla varustettu, mutta itseensä uskova lapsi on ehtinyt jo hukkua altaaseen ennen kuin kukaan ehtii vahtimaan. Pidän siis huomattavasti pienempänä pahana sitä, että seitsemänvuotiaat näkevät toisensa alasti (minun mielestäni tuon ikäisten ei pitäisi edes ymmärtää siinä olevan mitään omituista) kuin se, että joku hukkuu sen takia, ettei häntä saa vahtia kunnolla.

        Samaa mieltä!


    • pienetonongelmat

      Mitä väliä koko jutulla on? Jos ne lapset ovat jotain 7-vuotiaita eikä kehossa ole siinä iässä muutenkaan mitään kehitystä vielä tapahtunut. Ei silloin keski-ajallakaan pelleilty tämmöisten asioitten kanssa, vaan juostiin viidakossa pöksyt jalassa eikä välitetty tällasista.

      • miisu2

        Niin, eivät Aadam ja Eva huomanneet olevansa alasti aluksi. Kirkko toi ihmisten mieliin että alasti olemisessa on jotain häpeällistä ja pahaa. Sitä ennen kaikki oli alasti samoissa uimaloissa, lapset ja aikuiset.


    • mare-80

      Itse taisin joutua jopa 12 vuotiaana naisten puolelle, koska naapurin emäntä jonka 3 vuotta nuoremman pojan kanssa mentiin uimaan, ei uskaltanut päästää meitä yksin toiselle puolelle.
      Noh, ei mulla käynyt edes mielessä että siellä olisi ollut joku luokka kaveri tai muutenkaan mun ikäistä tyttöä. Vanhoja naisia siellä pari oli siihen aikaan päivällä. En olisi varmaankaan mennyt jos olisin hokannut et siellä voisi olla luokkakavereita. Joskaan, mitä se haittaa vaikka olisikin ollut, normaali ihminen olin kuitenkin enkä mitenkään silmiinpistävän oudon näköinen.

      • ...

        No jätkillä tuo juttu menee vähän toisella tapaa. Pojat kehittyvät henkisesti ja fyysisesti tyttöjä hitaammin. Jos, siellä olisi ollut sinun puperteetti-ikää lähestyvä, normaalisti kasvanut, tyttöpuoleinen luokkakaverisi, olisit aiheuttanut hänelle elinikäiset traumat. :D

        Yleensä miehet ja poikalasten äidit ovat niitä, jotka eivät tajua, mistä tässä jutussa on kyse. Asiahan ratkaistaisiin esim sillä, että annetaan sitten tyttöjen käyttää suihkutiloissa ja saunassa uimapukua ja pojat saavat olla kikkelisillään. Näin olen itse tehnyt, kun olen havainnut että joku äiti on raahannut koulupoikansa naisten puolelle, vaikka isäkin on samassa kylpylässä. :O


      • 1säpappa
        ... kirjoitti:

        No jätkillä tuo juttu menee vähän toisella tapaa. Pojat kehittyvät henkisesti ja fyysisesti tyttöjä hitaammin. Jos, siellä olisi ollut sinun puperteetti-ikää lähestyvä, normaalisti kasvanut, tyttöpuoleinen luokkakaverisi, olisit aiheuttanut hänelle elinikäiset traumat. :D

        Yleensä miehet ja poikalasten äidit ovat niitä, jotka eivät tajua, mistä tässä jutussa on kyse. Asiahan ratkaistaisiin esim sillä, että annetaan sitten tyttöjen käyttää suihkutiloissa ja saunassa uimapukua ja pojat saavat olla kikkelisillään. Näin olen itse tehnyt, kun olen havainnut että joku äiti on raahannut koulupoikansa naisten puolelle, vaikka isäkin on samassa kylpylässä. :O

        " Asiahan ratkaistaisiin esim sillä, että annetaan sitten tyttöjen käyttää suihkutiloissa ja saunassa uimapukua.."
        Olet sitten ratkaissut väkisintehdyn ongelman rikkomalla uimahallin sääntöjä.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        No jätkillä tuo juttu menee vähän toisella tapaa. Pojat kehittyvät henkisesti ja fyysisesti tyttöjä hitaammin. Jos, siellä olisi ollut sinun puperteetti-ikää lähestyvä, normaalisti kasvanut, tyttöpuoleinen luokkakaverisi, olisit aiheuttanut hänelle elinikäiset traumat. :D

        Yleensä miehet ja poikalasten äidit ovat niitä, jotka eivät tajua, mistä tässä jutussa on kyse. Asiahan ratkaistaisiin esim sillä, että annetaan sitten tyttöjen käyttää suihkutiloissa ja saunassa uimapukua ja pojat saavat olla kikkelisillään. Näin olen itse tehnyt, kun olen havainnut että joku äiti on raahannut koulupoikansa naisten puolelle, vaikka isäkin on samassa kylpylässä. :O

        Saunassa kloorivesi huurustuu uimapuvusta eikä muutenkaan hygieenistä touhua kertomasi mutta kukin tavallaan, ihan sama.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        No jätkillä tuo juttu menee vähän toisella tapaa. Pojat kehittyvät henkisesti ja fyysisesti tyttöjä hitaammin. Jos, siellä olisi ollut sinun puperteetti-ikää lähestyvä, normaalisti kasvanut, tyttöpuoleinen luokkakaverisi, olisit aiheuttanut hänelle elinikäiset traumat. :D

        Yleensä miehet ja poikalasten äidit ovat niitä, jotka eivät tajua, mistä tässä jutussa on kyse. Asiahan ratkaistaisiin esim sillä, että annetaan sitten tyttöjen käyttää suihkutiloissa ja saunassa uimapukua ja pojat saavat olla kikkelisillään. Näin olen itse tehnyt, kun olen havainnut että joku äiti on raahannut koulupoikansa naisten puolelle, vaikka isäkin on samassa kylpylässä. :O

        Raahannut, jopas oli ilmaisu , minun lapset tyttö ja poika , ei niitä tarvinnu raahata uimahalliin , ja onhan suihkussakin säännöt varsinkin juuri hygieenisistä syistä, sen tähden sinne ei mennä uimapuku päällä suihkutteleen. Jos joku ei halua mennä uimaan vaan siksi että on nähnyt pojan ja ollut itse alasti niin onko se suuri asia kun ajattelee paikkaa missä ollaan että alastomia kehoja näkyy, en usko että se poika edes ajatteli kuten tytön äiti tekee oli vaan lapsi toisten lasten joukossa.

        Pian vissiin tulee uimahallitkin vissiin erikseen naisille ja miehille , että opetetaan oikein olan takaa että miehet ja naiset pysyvät kaukana toisistaan .
        Itse en ole kiinnittänyt edes huomiotani muihin ihmisiin hallissa kun olen mennyt sinne uimaan enkä laskemaan alastomia ihmisiä .


    • Jorma Hirvonen

      Lopettakaa se uiminen, jos on niin hankalaa. On sitä muita, parempiakin, harrastuksia kuin uima-altaaseen kuseskelu.

      • uimataitoinen

        Tätä keskustelua oli mielenkiintoista lukea. Helposti syytellään muita, eikä pystytä asettumaan toisten asemaan. Ymmärrän sen, että tyttölapset eivät halua ikäisiään poikia naisten pukuhuoneisiin ja päinvastoin. Eikä alakoululainen lapsi ehkä enää tunne oloaan mukavaksi vastakkaiselle sukupuolelle tarkoitetussa pukutilassa.

        Mutta käännetäänpä asia näin päin: Täysin uimataidottoman 7-vuotiaan pojan äiti haluaisi opettaa lapsensa uimaan ennen koulun nöyryyttävää uimaviikkoa. Lähipiirissä ei ole miespuolista henkilöä, joka pääsisi lasta käyttämään uimahallissa. Lapsi ei ole koskaan käynyt uimahallin miesten pukutiloissa, eikä osaa/ yllä vielä lukita pukukaappia. Lapsi ei tiedä, missä suihkutilat ja vessat sijaitsee jne. Tässä vaiheessa osalla lukijoista jo nousee kiukkupuna kasvoille ja sormet syyhyää näppäimistöllä; halutaan syyllistää äitiä ja kysyä, miksei lasta ole opetettu jo pikkulapsi-iässä uimaan. No siksi, että äiti ei onnistunut koskaan saamaan lapselle uimakoulupaikkaa kunnan uimakoulujen järjettömässä nettivarausrynnäkössä, eikä äiti ole itse päässyt lasta käyttämään aiemmin uimahallissa sairauden vuoksi.

        Esikoulun uimaviikon lapsi koki nöyryyttävänä. Hän oli ainoa täysin uimataidoton ja joutui kiusatuksi tämän takia.

        Poikaa ei voi yksin vielä lähettää miesten pukuhuoneeseen, eikä uimahallin säännöt lupaa poikalapsen tulla äitinsä kanssa naisten pukuhuoneeseen. Miten äiti voi siis opettaa lapsensa uimaan? Uimavalvojien työnkuvaan ei taida kuulua lasten opastamien pukuhuoneissa...


      • Anonyymi

        Lopettakaa uiminen...siis mitä helvettiä?

        Vesi on tärkeä luonnonelementti ainakin
        mulle, en voisi mitenkään elää ilman puhdasta
        juoma- ja uimavette.

        Jumaleissön sun kommenttiasi!


    • nobody 133

      Minun mielestä lapsille voisi olla oma pukuhuone, ja aikuisilla oma

      • Anonyymi

        ja 2-5 vuotias pärjää yksin pukuhuoneessa, vai?

        10-ikävuodesta ylöspäin lapsi alkaa jo pärjätä
        yksin pukuhuoneessa, luulisi 20-vuotiaan varhais-
        aikuisen jo pärjäävän yksin pukuhuoneessa.


    • 14v poika

      Olen poika. Kun menen uimaan menen yksin naisten puolelle.14v

      • 41v.poika

        Minä myös. 41v


    • KomsiiKomsaa

      Poikani nyt 9v on kovin arka, ujo ja pelokas sellaisissa uusissa tilanteissa, joissa pitäisi selviytyä yksin. Esimerkiksi juuri tämä uimahallissa käynti. Isänsä ei meidän kanssamme koskaan tullut uimahalliin, joten poika tuli aina mukanani (ja myöhemmin myös pikkusiskonsa kanssa) naisten puolelle kun uimaan mentiin. Nelisen kuukautta sitten menin taas lasten kanssa uimaan ja poikani tuli automaattisesti mukaamme naisten puolelle (kassalta kun saa vain kulkukortit, jotka jäävät pantiksi pukukaapin oveen). Tullessamme pukuhuoneeseen, siellä ei lisäksemme ollut kuin muutama vanhempi naisihminen, mutta kun olimme jo lähdössä ja poikani oli saanut vaatteet jo päälleen, tuli samaan tilaan kolme poikani ikäistä tyttöä suihkun puolelta. Huomasin kun he pälyilivät poikaani hetken aikaa, joka odotti jo takki päällä minua ja siskoansa. Täytyy myöntää, että vasta siinä vaiheessa "tajusin" kuinka iso poikani jo oikeastaan onkaan, joten sanoin hänelle, että menisi käytävään odottamaan meitä, että tytöt voi vaihtaa vaatteet. Tämän jälkeen olen kyllä kieltämättä joutunut pohtimaan, että miten toimia seuraavalla kerralla uimahallissa. Kyllä poika osaa ja tietää kuinka siellä kuuluu toimia, ja tiedän että selviytyisikin niistä, kunhan pääsisi arkuudestaan yli ja uskaltaisi mennä miesten puolelle yksin. Ajatuksenani tässä siis lähinnä oli se, että lapsia voi myös luonteeltaan olla erilaisia, tyttölapsen äitinä ymmärrän näitä kohtaamiamme tyttöjä siellä uimahallissa, mutta ymmärrän myös poikalapseni jännittämistä omasta suoriutumisesta yksin miesten puolella. Ja juuri tämän pelokkuuden takia seuraavaa uintikertaa ei vielä ole tullut.

      • htrthrth

        No jos syy on ujous eikä lääkärin diagnosoima syy, omalle puolelle sanoisin


    • Uimar1

      Kysäise tuon hallin henkilökunnalta. Ikäraja vaihtelee halleittain, esim että yli 7-vuotiaat oman sukupuolen pukkareihin. Ei kouluikäiset enää tarvii apua suihkussa/pukkarissa, jos ei ole jokin erityinen syy.

      • Anonyymi

        Kukas vahtii kun pukkarista siirrytään allasosastolle? Jos ei kukaan, kovin on vastuutonta.


    • puuh

      Ainakin Vantaalla Martinlaakson uimahallissa ikäraja menee siten, että 7-vuotias poika saa olla naisten puolella, 8-vuotiaan täytyy selvitä miesten puolella. Lapseni täyttää vasta toisen luokan syksyllä 8 vuotta, joten on ekan luokan ajan käynyt naisten pukukopissa, jos isä ei ole päässyt mukaan. Hui! ;) Sama periaate on myös uimakoulujen ryhmissä. Lapset kehittyvät eri tahtia. Ei jokaiselta voi vaatia samaa tietyssä iässä.

    • Ullamaija.Kiviluru

      Meillä Janakkalan hallissa 7-vuotiaasta alkaen tulee uida oman puolen pukuhuoneessa.

      • Anonyymi

        Meillä uidaan onneksi altaassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä uidaan onneksi altaassa!

        😂😂😂😂😂😂


    • uttra

      Täällä raja on se 7v ja normaalilapselle se on hyvä aika. Vai meettekö te äidit poikienne mukaan koulu-uinneillekin? Omanikin siirtyi omalle puolelleen kouluun mentyään ja hyvin sillä on sujunut. Oppi aikaisemmin mun kanssa miten toimittaan ja ei sekään miesten puoli ole mikään outola etteikö sieltä löytäisi suihkuun ja allaspuolelle ja pukkariin. Olen laittanut ehdon että altaaseen ei saa mennä ilman minua joten poika on kiltisti odottanu. Samalla lailla ne kuuluu muutkin tekevän kun menevät eripuolille. Poikien äidit ei taida tajuta miltä ikätoveri tytöstä tuntuu nähdä akkainpuolella isoja poikia ja ehkä luokkakavereita.Neuvoakin poika on tarvittaessa kysyny esim kaapin kanssa ja sitä on autettu miesten puolella. Yhtälailla kun naiset auttaa tyttöjä ongelmatilanteessa. Jos on arka normaali 9v niin todellakin on aika oppia miestenpuolelle eikä jatkaa paapomista että kun ei se uskalla äitin mussukka. Palkitsemista ja kannustusta kehiin.

    • JullikkanTörmännyt

      Kukaan ei tämän aiheen kirjoituksissa ole ottanut huomioon aikuisten naisten tunteita, kun aikamoisia jullikkapoikia tulee naisten puolella vastaan. Minä en voi hyväksyä aivan pikkuisia poikia lukuunottamatta naisten puolella.
      Eivätkö uimahallit voisi järjestää perhepäiviä tai määrättyjä tunteja, jolloin perheet voisivat olla ilkin mulkin vaikka kaikki sikin sokin?
      Minusta hirveitä käytäntöjä nykyään, enkä alennu uimahalliin menemään siksi. Minun kaltaisiani voi olla todella paljon. Enkä ikinä antaisi omien tyttärieni mennä miesten puolelle, en minkään ikäisenä. Uimahalli ei ole pakollinen. Muutaman vuoden voi aina odottaa että lapsi selviytyy itsenäisemmin.

    • Anonyymi

      Miksei Suomessakin voida rakentaa uimaloihin vaikka yksi pienempi perhekoppi? Tai ihan pelkkä verhoilla eristäminenkin varmaan riittäisi. Siellä voisivat vaatteensa vaihtaa yksinhuoltajaperheet ja sellaiset, joilla esim. uskonto tai muu kulttuuritausta tekee hankalaksi olla alasti vieraiden ihmisten nähden. Se voisi olla vaikka siinä invavessassa, johon olisi käynti sekä ulkopuolelta että uimapuolelta. Suihku voisi olla altaan lähettyvillä, ja siinä voisi peseytyä uimapuku päällä, koska eivät nykyihmiset kuitenkaan itseään pese ennen kuin menevät uimaan. Tämäntapaisesti on asia ratkaistu Keski-Euroopassa, jossa alastomuus vieraiden kesken, siis samankaan sukupuolen kesken, ei ole niin yleistä eikä normaalina pidettyä kuin Suomessa.
      Sekä yksinhuoltajaperheiden että ulkomaalaisten määrä kasvaa Suomessa, joten miksipä emme toimisi sen mukaisesti jo nyt eikä viidestoista päivä?
      Tällaisia yksityiskoppeja löytyy jo Suomestakin Yrjönkadun uimahallista, mutta se ei auta yksinhuoltajaa, jonka pitäisi päästä uimaan vastakkaista sukupuolta olevan lapsen kanssa, koska sinne pääsee kerrallaan vain yksi sukupuoli, ja uinti tapahtuu alasti. Ja tuskin alastomuutta kaihtavat ulkomaalaisetkaan sinne hamuavat, samoista syistä.

      • Anonyymi

        Jahas... mulle ei auennut tuo kommenttisi.

        Itselleni alastomuus ei ole millään lailla ongelma,
        mutta naisille näyttää olevan isokin ongelma,
        vaikka rakastellessa makuuhuoneenn puolella
        kumppanin kanssa ovat sitten alasti ja saunoessa.

        Kummallista logiikkaa.

        ja muutenkin Islam uskontokuntana on ihan
        hanurista, mielummin olen sitten kristitty
        kuin muslimi.


    • Anonyymi

      Harmittaa, kun en älynnyt kysyä naisten mukana 8-10vuotiaana naisten puolelle. Silloin jo alastomat naiset näyttivät aivan älyttömän kiihottavilta :)

      • Anonyymi

        Kaikki uskonnot on kuule ihan yhtä hanurista ja painu vittuun


    • Anonyymi

      Jos uimahallissa on laitettu ikäraja jonka jälkeen lapsen on mentävä oman sukupuolensa mukaisiin pukkareihin, olkoon se nyt vaikka se kouluikä, joka on varmasti yleisin, mutta voi tietysti vaihdella, niin eikö sitä ikärajaa tule silloin noudattaa? Ja onko tullut kenelläkään mieleen, että jos lapsi ei kuitenkaan uskalla mennä vielä yksin omalle puolelle pukkaritiloihin, eikä ketään samaa sukupuolta olevaa aikuista ole sillä hetkellä saatavissa kaveriksi, niin uimahallissa on myös valvojat, jotka varmasti pyydettäessä opastavat lasta pukkari ja pesutiloissa ja vähän katsovat perään että lapsi ei esim jätä pukukaapin ovea auki, ja hoitaa peseytymiset asianmukaisesti, ja ohjaa lapsen turvallisesti hallin puolelle. Valvojat ovat uimahallissa sitä varten, että heiltä voi aina kysyä neuvoa jos joku askarruttaa, ja auttavat ongelmatilanteissa.

    • Anonyymi

      Ok. Sinulla itselläs ollut tilanne että myös mies voinut uimahallissa käyttää lapsia, ehkä pikkupojan perheellä en sitä mahdollisuutta.
      Niin pientä lasta ei saa ilman valvontaa laittaa omin päin uimahallissa toimimaan. Uskaltaisitko itse laittaa lapsesi yksinään toiselle pukuhuonepuolelle missä itse olet? Etkö pelkäisi että lapsi menee hukkumaan yksin seikkaillessaan etsiessään allasosastolta vanhempaansa?
      Niin näkyy olevan ettei ymmärrystä ole muita kohtaan kun itsellään ollut mahdollisuuksia valita toimintatavat sukupuolen mukaan itsensä perheessä.
      Turvallisuus ennen kaikkea!

    • Anonyymi

      mielestäni rajan pitäisi olla 9 vuotta, aa wven 8 vuotta vanha tarvitsee apua ja tuntea olonsa epävarmaksi pukuhuoneessa vieraiden kanssa. näen joskus 8-vuotiaita tyttöjä, ja jos he käyvät suihkussa kuten säännöt sanovat (ei uimapukua ) en soita hengenpelastaja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe