Alkoholisti äiti.

.Apua.

En tiedä tuliko tämä nyt oikeaan paikkaan, mutta kerron kuitenkin.

Olen 13-vuotias tyttö, minulla on kolme sisarta, joista vanhin on 19- ja nuorin 1-vuotias (tällä on cp- vamma, eli henkinen ikä olisi suunnilleen 5-8 kuukautta). Toisiksi nuorin sisko on 8. Vanhin sisko on muuttanut omaan kämppään.

Suoraan asiaan; Äitini on alkoholisti, ja hänen juomisensa on pahentunut (tai en ole vain huomannut/huomioinut asiaa aikaisemmin) vuoden aikana. Hän juo miltei joka ilta ellei pidä mennä esim. aikaisin aamulla Lahteen. Pelkään pienimmän siskoni puolesta, pelkään, että äiti tiputtaa hänet ym. Pelkään myös, että pikkusiskojeni tulevaisuus on pilalla vain ääliö äitini takia.

Olen yrittänyt saada äitiä edes vähentämään juomista, ja hän lupasi, että on kesäkuun juomatta, mutta rikkoi lupauksen heti ensimmäisenä päivänä. Joka ilta kun hän juo, hän pyytää minulta anteeksi ja kun sanon hänen juomisestaan jotain, hän vain sanoo olevansa samaa mieltä ja nyökyttelee mutta hänestä näkee ettei häntä voisi vähempää kiinnostaa. Hän ei myöskään hoida esim. Koulujuttuja ja käyttäytyy kuin häntä ei kiinnostaisi mitä minulle tai pikkusiskoilleni käy.

(NYT! En todellakaan halua kuulostaa itserakkaalta ym. Puhun vain miltä minusta tuntuu!) Minusta on aina tuntunut kuin olisin ollut 'rakastetuin' lapsi perheessä. Isosiskollani ja vanhemmalla pikkusiskollani on sama isä, kun taas minulla ja pienemmällä siskollani on 'omat isät'. Olemme yhteyksissä vain pienemmän siskoni isän kanssa. Tiedän, että isosiskoni ja isomman pikkusiskoni isä ei ollut mitenkään parhaimmasta päästä. Tuntuu, kuin äidin viha heidän isäänsä kohtaan purkautuu hieman siskoihini. Siskoni myös käyttäytyvät kuin isänsä; He ovat hieman aggressiivisia ja dominoivia. Minä taas olen 'perheen hiljaisin' ja 'kiltein', en sano vastaan. Isosiskoni on retuuttanut minua aivan pienestä lähtien.

Muutama vuosi sitten äidillä oli suhde narsistiseen mieheen, joka velkaannutti meidät ja pahensi tilannettamme suuresti. Hän myös satutti äitiä henkisesti sekä fyysisti ja rikkoi ja varasti tavaroitamme, huusi siskoilleni ja hieman minullekkin (Ei kumminkaan niin paljon kuin siskoilleni, sillä en osannut sanoa vastaan). Lopulta kumminkin pääsimme narsistista eroon.

Vuosi sitten keväällä sain nuorimman siskoni, ja se pahensi rahatilannetta suuresti. Hän on keskonen, jonka aivoista puuttuu palanen. Sen lisäksi hänellä on epilepsia ja cp-vamma. Muistan kun en ollut kotona silloin kun äiti meni synnyttämään siskoa. Kun tulin kotiin pikkusiskoni kertoi että "äiti oli mennyt paikkaan minne lapset eivät saa mennä." Ajattelin heti, että taas baarissa.

No, nyt olen kirjoittanut romaanin menneisyydestämme. Äiti on kumminkin aivan riutunut juoppo, luojan kiitos hänen ystävänsä antoi äidille työpaikan. Hän käyttää hirmuisesti rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Tiedän että äiti ei tule 'luopumaan' tupakasta, joten yritän nyt saada häntä lopettamaan alkoholinkäytön. Keinoni ei näytä kumminkaan toimivan.

Tunnen valtavaa sääliä, vihaa ja rakkautta äitiä kohtaan. Sossuille soitto on käynyt monta kertaa mielessäni, mutta uskon että äiti voisi yrittää itsemurhaa jos 'menettäisi' meidät. En myöskään halua menettää äitiäni, välitän hänestä todella paljon! En kumminkaan halua katsoa sivusta kun pikkusiskojeni tulevaisuus mätänee hetki hetkelt. En tiedä ollenkaan mitä teen. Tarvitsen apua.

27

1152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitis stina

Moi.Soita virastoon.Kun tulee hetki jolloin äitisi on valmis luopumaan alkoholista hän varmasti kiittää sinua paljon.Te kaikki tarvitsette apua ja pyytämällä sitä saatte.Äitisi rakastaa teitä kaikkia,sen uskon.Alkoholismi on sairaus ja siihen on monta hoitokeinoa.Olen itsekin äiti ja raitistunut.
      Sinulle paljon voimia,rohkeutta ja iso hali!Ilmoittelethan kuulumisia?

• Pankin asiakas

Ymmärrän että sulla on vaikeaa. Rakastat äitiäsi ja näet hänen tuhoavan oman elämänsä päihteillä. Itsekin olet vielä lapsi, ja joudut ottamaan vastuun aikuisesta.
      Minä ehdotan, että soitat Järvenpään sosiaalisairaalaan, siellä saa koko perheelle hoitoa. Kysyt sieltä neuvoa, miten toimisit oman asuinpaikkasi viranomisten kanssa.
      Puhelinnumero sinne on (09) 291 51 (keskus)

Rohkeutta sinulle, olet hyvällä asialla!

• ljkadhg

voi sinua.. itse olen kokenut ihan saman ollessani sinusta vielä vähän nuorempi. loppujen lopuksi äitini itse lopetti elämänsä kun ei saanut tarpeeksi apua. eli todellakin soitat vain sossuille, ja kerrot kaiken minkä tuossa jo kirjoititkin, ja sen että pelkäät äitisi hengen puolesta kun sinne soitit. he ottavat yhteyttä ja auttavat varmasti parhaansa mukaan. olet niin fiksun kuuloinen tyttö että uskallan sinulle kertoa että äidillesi voi olla parempi mennä hetkeksi katkolle, ja uskon että hän siihen suostuukin kun tuntee syyllisyyttä juomiseensa, ei vain itse osaa tai uskalla pyytää apua. paras aika on soittaa sossuille silloin kun äidilläsi on krapula, tai hänellä on muuten huono omatunto käyttäytymisestään.
      voimia! olet ikäiseksesi viisas ja huolehtivainen tyttö! sinä voit tehdä omasta ja sisaruksiesi elämästä paljon mieluisampaa!:)

• ttrrrs

13v ei kirjoita noin, kyseessä trolli. Mutta tuollaista kyllä tapahtuu, 13-vuotias ei sitä itse osaisi noin hyvin kuvailla ja pukea sanoiksi.

• .Apua.

Miksei 13-vuotias voisi kirjoittaa näin? Aikamoista yleistämistä tuo. Mä en ole trolli ja se että jotkut aattelee että olisin loukkaa mua. Se, että muut eivät osaa ottaa tätä tosissaan loukkaa mua.

En kyllä ymmärrä, miksi ikäiseni ei 'itse osaisi noin hyvin kuvailla ja pukea sanoiksi'.

• raitis stina

Olkoon tai ei mutta täällä käy nuoria jotka elävät alkoholistiperheissä.Tästä ketjusta moni saa varmasti rohkeutta ja uskoa hakea apua.Ei ole turha aloitus.

• adggf

kaikki on nykyään trolleja.. kuka täysi-ikäinenkään jaksaa kuluttaa aikaansa keksimällä tuollaisen tarinan ja kirjoittamaan sén tänne ihan vaan huvin vuoksi? uskon että hyvin kirjoittavia teinejä on enemmän kuin edellä mainittuja..

• ddddddddddddddddd

googleta nyt vaikka enkeli-elisa ensin

• Apua.

Kiitos kaikista vastauksista !

On mukava kuulla että moni haluaa auttaa :)

Olisin kirjoittanut lisää jo hieman aikaisemmin, mutta suomi24 temppuili eikä antanut lähettää mitään :/

Eli siis, jos soitan sinne virastoon, niin mitä sitten tapahtuisi ? Kuinka äitiä autettaisiin ja mitä siskoilleni ja mulle kävisi ? Tavallaan pelkään tehdä asioita omin päin, ja haluan tietää kaiken mahdollisen mitä sen jälkeen tapahtuu...
      Mutta kiitos kuitenkin ! Tuntuu heti paremmalta kun sain vastauksia (:

• Pankin asiakas

Hei, oletko soittanut?

• .Apua.
        Pankin asiakas kirjoitti:

Hei, oletko soittanut?

Ei, en ole soittanut, haluaisin ensin tietää, mitä sen jälkeen voisi tapahtua.

• Pankin asiakas
        .Apua. kirjoitti:

Mitäsitten tapahtuu, siihen en osaa vastata. Mielestäni voisit soittaa ihan nimettömänä sinne sosiaalivirastoon ja kysele ilmaisematta perhettäsi. Tai voisiko vanhempi sisaresi kysellä sieltä?
        Rohkeutta teille kaikille.

• Surullinen123
        .Apua. kirjoitti:

Olen 13 v. Oma äitini on alkoholisti , jonka takia olen nyt neljättä kuukautta nuoriso kodissa. Nuorisokoti on hirveä paikka ja tämä nuorisokoti johon olen sijoittettuna yli tunnin ajomatkan päässä kotoani. Sosiaalityöntekijäni on hyvin epäpätevä paskiainen kun sijoitti minut tänne. Voimia ja tsemppiä sinulle!

• vissssss

The Art Of Trolliing

• Liar Liar

Nämä sivustot on muuttuneet pelkiksi trollauspaikoiksi, yli puolet kaikesta
      on feikkiä, kuvitteellista skeidaa. Sinänsä ikävä suuntaus, mutta kaippa se
      on tämä nettihörhöjen aikakausi tällaista.

• haluaisiauttaa

Hyvä Apua
      Onko sinulla tätiä tai muuta luotettavaa sukulaista, jonka kanssa voisit puhua siitä, mitä tulee tapahtumaan kun otat sosiaaliviranomaisiin yhteyttä. Jotenkin tuntuu ettei kovin hyvää, eikä välttämättä lapsen parhaaksi. Entä os keskustelisit äidin kanssa asiasta, suuttuisiko vai säikähtähtäisikö? Kannattaa kyllä miettiä tarkkaan. Itse en osaa neuvoa. Olen mummu, jolla on 13 vuotias lapsenlapsi, uskon hänenkin osaamiseensa.

• raitis stina

Moi Ap!Sosiaalivirasto on paikka missä autetaan apua tarvitsevia.Perheitä tuetaan että yhteinen koti säilyisi kaikille hyvänä ja turvallisena paikkana.Paljon on negatiivista puhetta liikkeellä mutta on myöskin paljon kiitollisia perheitä.
      He järjestävät tapaamisen jossa jokainen henkilö saa luvan puhua tilanteesta ja he kertovat miten teitä voidaan auttaa.
      Äitisi on se perheen aikuinen jolta edellytetään sitoutumista raittiuteen ja viranomaiset tukevat sitä kaikin keinoin.Koko perheen yhdessä oleminen ja selviäminen ongelmista on tärkeintä.
      Luulisin AP että olet jo itse kaikkesi yrittänyt äitisi kanssa.En usko että yhteydenotto virastoon olisi virhe.
      Teillä perheenä on paljon toivoa mutta apua kyllä tarvitsette mielestäni.Kun nyt vain rohkeasti otat yhteyttä virastoon niin asiat alkavat selviämään.
      Muutos vaatii teiltä kaikilta paljon voimia mutta se aurinko tulee vielä paistamaan.Ilmoitathan mitä kuuluu?

• Pankin asiakas

Hei, miten olet jaksanut? Kirjoittele tänne vielä.

• haluaisiauttaa

Miten joku toinen, eli neuvojen seuraukset voi tietää, mitä Aloittajalle tapahtui? Voisi olla mahdollistakin, itse olen vain harvoin ymmärtänyt sosiaalialan ihmisten järjenjuoksun. On onneksi muutama normaali poikkeus.

• haluaisiauttaa

Oho, kahden viimeisen viestin välistä on poistettu muutama meili, mm. neuvojen seuraukset -kirjoittajan pari viestiä sekä minun toinen viestini. Mikä keskustelupalsta se tämä tämmoinen on?

Oli kirjoitettu, mitä aloittajalle on tapahtunut sen jälkeen kun oli ottanut yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja siksi tuo minun kysyvä viesti. Ihmeellistä!

• .Apua.

Juu en ole kadonnut minnekkään, sossut eivät ole kidnapanneet minua tai muuta vastaavaa. Olen yksinkertaisesti unohtanut tulla tänne, ja välillä tämä ei anna lähettää viestejäni (Kertoo että nimimerkki on käytössä yms.)

Äiti on nyt näiden muutamien päivien aikana vähentänyt juomistaan selvästi. Ajattelin katsoa, kauanko hän näin jaksaa, ettei välttämättä tarvitsisikaan soittaa sossuille.

Vaikka kaikki sanovat, että soita nyt sinne sossuille niin kaikki järjestyy, jokin kumminkin estää minua koko ajan. Vaikka sossuille soitto olisi varmaan paras vaihtoehto, en vain pysty soittamaan. Sitä on todella vaikea selittää.

On kumminkin kiva, että jotkut jaksaa täällä palstalla vielä kuljeskella, vaikkakin tänne näitä trollaajia ym. Tuleekin.

Neuvojen Seuraukset- nimimerkin omistaja on minulle täysin tuntematon, en tunne häntä eikä hän ilmeisesti tunne minua. Hänestä tämä on ilmeisesti hauskaa ja hyvä aihe pilailla?

• Pankin asiakas
        .Apua. kirjoitti:

Juu en ole kadonnut minnekkään, sossut eivät ole kidnapanneet minua tai muuta vastaavaa. Olen yksinkertaisesti unohtanut tulla tänne, ja välillä tämä ei anna lähettää viestejäni (Kertoo että nimimerkki on käytössä yms.)

Äiti on nyt näiden muutamien päivien aikana vähentänyt juomistaan selvästi. Ajattelin katsoa, kauanko hän näin jaksaa, ettei välttämättä tarvitsisikaan soittaa sossuille.

Vaikka kaikki sanovat, että soita nyt sinne sossuille niin kaikki järjestyy, jokin kumminkin estää minua koko ajan. Vaikka sossuille soitto olisi varmaan paras vaihtoehto, en vain pysty soittamaan. Sitä on todella vaikea selittää.

On kumminkin kiva, että jotkut jaksaa täällä palstalla vielä kuljeskella, vaikkakin tänne näitä trollaajia ym. Tuleekin.

Neuvojen Seuraukset- nimimerkin omistaja on minulle täysin tuntematon, en tunne häntä eikä hän ilmeisesti tunne minua. Hänestä tämä on ilmeisesti hauskaa ja hyvä aihe pilailla?

Hei, helpottaa kuulla sinusta.

Jos soitat sosiaaliviranomaisille, kysele sieltä neuvoja tai mielipiteitä paljastamatta, kenestä on puhe. Siten voit siskosi kanssa harkita asioitanne oikeampien tietojen valossa..

• trootps

Ei, vaan ehtii kuolla tietämättä koskaan sairastaneensa alkoholismia.

• raitis stina

AP moi.En kirjoittanut että sun on sossuun pakko ilmoittaa.En.Vain kerroin mun oman näkemykseni asiaan.
      Jos ei itse tee valintoja niin joku toinen voi niitä tehdä sun puolesta.Eikä aina se toisenkaan tekemä valinta ole se kaikille mieluisa.
      Elämä on ikävä kyllä raakaa peliä useimmiten.
      Joskus on itse otettava riskejä ja toivottava hyvää lopputulosta.
      Kun kotitilanne ei ole ollut hyvä niin onko sen tilanteen hyväksyminen oikein?Saavutetaanko sillä hyväksymisellä aikaan edes vähän parempaa lopputulosta?Mielestäni ei saavuteta muutakuin luovutus.
      Olen itse joutunut elämässäni tekemään hyvin kipeitä ratkaisuja ja useita on tehty multa kysymättä.Siltikin uskon tulevaisuuteen enkä ole katkera.Elämä on aaltoliikettä ja välillä pelottaakin muutokset mutta ranta löytyy aina ihan varmasti.
      Usko,toivo ja rakkaus.Kolme hyvin tärkeää asiaa ja sulla ne on mukana koko ajan,sen uskon.
      Toivo kaikkea hyvää teille.Ilmoittelethan kuulumisia?

• Moikka Apua!

Kirjoittelen täällä sellaisen paikan kuin Varjomaailma (www.varjomaailma.fi) tiimoilta.

Se on A-klinikkasäätiön tarjoama nettipalvelu nuorille, joiden kotona juodaan liikaan. Me järjestämme suljettuja keskusteluryhmiä 12-18-vuotiaille ja autamme heitä miettimään mikä apua olisi juuri heille ja heidän perheelleen paras.

Ryhmiä ohjaavat sosiaalialan ammattilaiset ja siellä tehdään erilaisia pieniä tehtäviä ja siellä voidaan keskustella laajemmin esim. siitä, mitä sinulle tai perheellesi voisi tapahtua jos ottaisit sosiaaliviranomaisiin yhteyttä.

Seuraava ryhmä alkaa 1.7. ja olisi hienoa jos pääsisit mukaan! Lisätietoja löydät Varjomaailman etusivulta.

Terkuin,
      Varjomaailma-ryhmänohjaaja

• YMMÄRRÄN

Sinulla on todella hankala tilanne... haluaisit pikkusiskollesi paremman tulevaisuuden ja pelkäät että äitisi tappaa pikkusiskosi ja jos äitisi menettää sinut ja siskosi hän saattaisi tappaa itsensä. ONGELMAAN ON RATKAISU!!! Sinun pitää miettiä kumpi on tärkeämpi: Sinun siskot joilla on elämä edessä ja jotka tarvii turvallisen lapsuuden ilman pelkoa siitä että juoppoäiti tappaisi lapsensa vai onko äiti sinulle tärkeämpi kuin siskosi. Kumpaa pelkäät enemmän sitä että äitisi tekee itsemurhan vai että äitisi tappaa pikkusiskosi ja silloin ei ole sinulla enää pikkusiskoa mutta on alkoholistiäiti, joka kuitenkin kuolee ajoissa alkoholismiinsa. Sinun äiti tekee sinun ja siskojesi tilanteen hankalaksi. Jos olisin sinä niin ilmoittaisin sossuun että veisi ainakin pikkusiskon turvaan ja myös sinut koska teillä on elämä edessä, sossu luultavasti pistää äitisi hoitoon jolloin hänen on hankalampi tehdä itsari ja silloin hänen elämänä muuttuisi paremmaksi kun raitistuisi. Olen sitä mieltä että tuolle asialle on pakko tehdä jotain ennen kun menetät rakkaan siskosi JOTEN ILMOITA SOSSUUN NIIN NE AUTTAVAT TEIDÄT TURVAAN JA PISTÄÄ ÄITISI JOHONKIN JUOPPOJEN HOITOLAAN... sitten on sinun ja siskojesi elämä turvattu :)

• Haluaisiauttaa

Uskon että lapsi rakastaa äitiä, vaikka hän ei olisikaan normien mukainen äiti. Tosi helppo on "ymmärrän" pontevasti sanoa mitä pitää tehdä. Minun ei ole tarvinnut äidistä erota, mutta lähdin pitkästä suhteesta vaikka rakastin miestäni niin että sattui. Olisin murentunut muuten. Onneksi oli "vain" rakkautta, eikä riippuvuutta. Siitä tiedän että eroaminen on hirveätä siitä jota rakastaa ja menee monta vuotta ennenkuin löytää tasapainon. Jos tunteita ei ole, niin on helpompaa.
      Jos tuon Varjomaailman ryhmässä voi olla nimettömänä, niin se voisi olla auttava juttu.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      57
      3949
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      9
      2551
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1932
    4. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1416
    5. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1270
    6. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1237
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1069
    9. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      896
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      894
    Aihe