ruusu leviää...

poierf

Kukkapenkissäni kasvaa jokin ruusu, jonka leviämiseen tarvitsen apua. Penkki ei ole kovin suuri, ja nyt nämä maasta nousseet juurakot (joiden päässä ruusut kasvaa) ovat hieman siellä sun täällä. Haluaisin siirtää pari niistä ainakin toiseen paikkaan. En ole itse sitä istuttanut, mutta olisiko se ruusu nyt sitten joku tertturuusu.. Tulipunaiset kukat ja kasvaessaan tummat, jopa purppuran väriset lehdet, myöhemmin tumman vihreät. Voinko siis vain kaivaa juurta esiin ja pistää poikki siirtää se muualle? En tiedä ruusuista mitään, joten kaipaan neuvoja.

5

3008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikkerperi

      Alkukesä on huono aika siirtää kasveja. Mutta voit kokeilla ja kaivaa muutama juurivesa ylös. Juurta pitäisi saada myös mukaan. Istuta juurivesat ruukkuihin, suht' laihaan kasvualustaan. Laita läpinäkyvä muovipussi istutuksen päälle teippaa tai sido pussin suu ruukkuun kiinni. Jätä kuitenkin hiukan tuuletusrakoa. Laita varjoisaan paikkaan. Istutusten kastelusta pitää tietenkin huolehtia.

    • poierf

      Kiitos, pitää koittaa!

    • Ruusupiipertäjä

      Hei!

      Tulin jakamaan tietoa ruusuista juurivesa-asiasta.

      Itselläni on erittäin pieni tontti,vain parisataa neliömetriä kasvatusaluetta ja lammikko siinä vielä keskellä.
      Kasvatan erilaisia kurttuja ja koiran ja juhannusruusua kolmen-neljän rungon taimina.Tilanpuutteen takia.En siis annan ruusujeni nk levitä.Imitoin kasvatustavalla rungollisia ryhmäruusuja.Kurtturuusukin on ihan nätti jos sen kasvua hallitaan.

      Koska itse ainakin joudun pitämään ruusuni leviämisen tarkkaan kurissa,olen siirtänyt juurivesoja metodilla,jossa onnistumisprosentti on noin 90.Levittelen ruusuja sinne tänne tontin rajalle ja istuttanut purkkiin ja antanut lahjaksi.Yksi hallittukasvuinen ruusu minulla tuottaa keittiön tiskivesillä kasteltuna 5-10 istutettavaa juurivesaa kesässä.Ehkä rajoitettu kasvu tuottaa enemmän näitä juurivesoja.Tai ehkä tuo on aivan normaali määrä.

      Tarvikkeet pistokkaan ottamiseen ja siirtämiseen ovat:hyvä rakennuspuukko.Nk Mora.
      Lähesty maasta pilkistävää juurivesaa rohkeasti puukon kanssa.Pistele maahan reikiä ja nostele hiukan ja selvitä mistä suunnasta juurikko kasvaa.Raaputa maata hiukan ja nosta juurakonpätkä maasta puukolla.Ota koko vaalea vesan pätkä ja pikkupätkä puutuneenpaa juurakkoa mukaan.Pikkujuurien säilyvyydellä ei ole niin kovasti merkitystä,mutta kun vedät venyttämällä vesan maasta,niin nämäkin osittain säästyvät.

      Itse säästän puutunutta vesovaa juurta maassa,koska haluan saada mahdollisimman paljon vesoja siirrettäväksi,mutta jos haluat lopettaa vesomisen,niin kannattaa kaivella koko vesajuuri pensaaseen asti pois maasta.

      Huonomuistisena yritän välttää vesan istuttamista ruukkuun ja valitsen istutuksen suoraan uudelle kasvupaikalle.Juurakon istutan puukolla kaivelemalla niin että vesan runko on osittain maan peitossa.Istuttaessa kasaan vesan ympärille hiukan kuivia lehtiä tai kitkettyjä rikkaruohoja.Siten unohdan koko asian.Vesa yleensä kasvaa ja se on mukava löytö pihalla kävellessä myöhemmin.

      Huonona puutarhurina ruusut ovat olleet minulle mahtava löytö niiden helppohoitoisuuden ja helposti juurtuvuuden takia.Pistokkaita en ole onnistunut koskaan saamaan kasvamaan.Täällä Savossa on kauniita puutarhoja ja kaupunki-istutuksia,joista olen aina joskus pihistänyt pienen alun selvästä juuriversokarkulaisesta.Jos on ollut kyseessä hiukan erilainen ruusu jota minulla ei ole ollut.Auttanut kaupungin puutarhureita hiukan...

      Juurivesa on hyvä pistää muovipussiin ja jos vettä ei ole tarjolla ja pitkä helteinen ajomatka edessä:Niin kotiin päästyä juurivesa kannattaa unohtaa pihalle vesiämpäriin ennen istutusta muutamaksi päiväksi.Yleensä se on kovin janoinen,nauttii kylvetyksestä ja piristyy istutuskuntoon käsittelystä.

      Vesoja otan pitkin kesää alkaen heti kun ensimmäiset vesat alkavat pilkistää maasta.Eli jo nyt toukokuun puolivälistä alkaen.Vesoja istuttelen kaiken kokoisena,mutta siirtelen ihan noita pieniä useinmiten sen takia,että niissä ei ole vielä istutuksessa kuivuvia tai kärsiviä osia.Erittäin nuori vesa kannattaa istuttaa heti.Vesoja kannattaa myös samasta syystä istuttaa ltoukokuun alussa ehdettömänä.Lähtevät kasvuun ilman stressaantumista heti.Maalla en ole huomannut olevan kasvuunlähtöön vaikuttavia tekijöitä.Vesa lähtee kasvuun ihan moreenissakin,jos maa on vain kostea.Myöhempi kasvu saattaa vain olla hitaampaa.

      Ruusut tuottavat ainakin minulle valtavasti iloa.Ilo on sellaista että sitä pitää itse etsiä ja sitä ei voi ostaa rahalla.Ilo on korvaamaton asia.
      Toivottavasti joku saa iloa itselleen näistä juurivesaneuvoista ja kokee asiassa onnistumisen tunteita ja tyydytystä.

      Hyvää ja lämmintä kesää muille ruusuharrastajille!

      • Ellis2014

        ^ kiitos, olipa kaunis viesti. En tiedä, saiko alkuperäinen kysyjä tästä avun, mutta minä ainakin sain!


      • ruusunoviisi

        Mahtavaa, että jaoit tietoasi! Olin juuri etsimässä tietoa, mitä tehdä noille ruusujen juurivesoille, kun kasvavat liian laveasti ja mietin, saisiko niitä jotenkin hyödynnettyä :) Kiitos <3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe