Äkkiero jättää ikuisen jäljen

Elämä on

Mieheni jätti minut viime kesänä puhelimessa. Oltiin yhdessä 22 vuotta. Romahdin täysin, koska en todellakaan odottanut sitä. Miehellä oli masennusta ennen lähtöään. Ja kai joku ikäkriisi. Kysyin muutaman kerran syytä hänen lähtöönsä ja vastaukset vaihteli aina. Myönsi painostuksen jälkeen, että oli pettänyt suhteemme aikana. Kielsi kuitenkin, että lähdön syynä olisi toinen nainen. Lapsille tarjosi karkkirahaa, pakkasi laukkunsa ja sanoi moro. Tästä alkoi helvetti. Kuukauden päästä minulle selvisi, että syynä olikin toinen huomattavasti nuorempi nainen. Palaset alkoivat mennä paikalleen. Kuntosalilla käynnit, uusi pukeutumistyyli, kesän reissut ilman minua ja lapsia... Alussa hän piti harvakseltaan yhteyttä lapsiinsa. Tapaamisten välissä jopa kaksikin viikkoa. Viikonloput meni toisessa kaupungissa neitosen luona. Oltiin sovittu, että ottaisi lapset jokatoisena viikonloppuna. Ei toiminut. Viikonloppu supistui pe illasta la aamuun. Anelin, että olisi enemmän lastensa kanssa, ei kuulema pystynyt. Viikonloput vaihtuivat arkitapaamisiin. Illalla haku ja aamulla kouluun. Tapaamisia hän ei koskaan edelleenkään sovi kanssani, vaan suoraan alaikäisen lapsen kanssa. En tiedä milloinkaan, koska hakee ja koska tuo. Hyvällä tuurilla poikani muistaa kertoa. Ja mikäli olen suunnitellut samaan aikaan jotain muuta, saan haukut ja syyttelyt... Tällaista on nyt ollut vuoden. Puhevälit katkaisin ainaisten haukkumisien takia, pyysin vain, että sopisi tapaamiset kanssani. Nyt tilanne on se, että vanhempi lapsistani on masentunut, tissuttelee alkoholia pahaan oloonsa, puhuu itsemurhasta, ei käy koulua, ei käy isänsä luona vaan tapaavat joskus isänsä vanhempien luona. Nuorempi porskuttelee, mutta joskus näen, että paljon on pienellä huolia. Olen tehnyt itse lastensuojeluun ilmoituksen lapsestani ja nyt tämä kesä menee sosiaalitoimistossa juostessa. Mutta toivottavasti saadaan apua. Tämä on vain yksi esimerkki, miten voi käydä, kun ero hoidetaan huonosti. Parisuhteen perusta on luottamus ja rehellisyys. Olisin toivonut edes sitä kiitokseksi yhteisistä vuosista. Voimia kaikille, jotka olette tulleet äkkijätetyksi.

52

3254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöööööööööööööö!

      Sama tarina, paitsi mies ei vaihtanut nuorempaan, vaan vanhempaan. Luulisi syövän miestä, kun edellisen kerran päivitti vaimokkeen kunnon nuorennuksella, niin nyt ei kai sitten jaksanut nuorta ja villiä vaimoaan. Halusi istua rauhassa sohvalla hiljaisuudessa, ettei kakarat huuda ympärillä. Siksi siis vaihtoi vanhempaan. Kulutusyhteiskunnassa on kiva panna vaimot kiertoon, jos ei jaksa omien kakaroiden huutoa kuunnella.

      Kävipä sitten niin ohraisesti, että tällä vanhemmalla oli lapset sitten piilossa. Tapasi vanhempaa naista, kun lapsensa olivat toisella vanhemmallaan. Yllätys olikin melkoinen kun saakin nyt kuunnella vieraiden kakaroiden huutoa siinä sohvalla istuessaan. Ja ilmeisesti haluaa vielä kokea kunnon huudot ja murrosiät, kun vanhemman naisen lapset ovat nuorempia kuin miehen omat.

      Melkonen voitto kolopallobingossa.

      • eisaavu555

        Yleensä mies saa tarpeekseen siinä tilanteessa,kun selviää toisella olleen salasuhteen. Itse ymmärrän täysin tilanteen, että mies lähtee kun kaikki selviää. Epärehellisyydellä ei mitään saavuta.


      • Huh noita miehiä

        En voi, kun nauraa miehesi kohtalolle. Minun ex sanoi useista lapsiperhetuttavistaan, että nuokaan ei pääse mihinkään(baariin), kun on noin monta lasta. Eikä voinut ymmärtää, jos joku puhui lapsistaan. Itsellään siis kaksi lasta. Kummastelin usein hänen puheitaan, koska sitähän puhuu asioista, jotka ovat tärkeitä.
        Nyt toivon kovasti näiden lapsiperhetuttaviemme kanssa, että ex perustaisi uuden perheen. Nykyinen tyttöystävä on niin nuori, että ei ole vielä omia lapsia. Mitenkähän sitten sille vapaudelle käy?
        Mutta mitähän sinun ex miettii siellä sohvalla istuessaan? Että kylläpä kannatti...


      • sivusta,,

        Ei se uusi nainen tainnut kovin paljon vanhempi olla kun lapset omia nuorempia.
        Pääseehän siitä uudestakin eroon.. vielä helpommin kun entisestä koska ei ole yhteisiä lapsiakaan.
        Jos ei lähde niin varmaan on tosi rakkaudesta kyse.


      • petettyjamontakertaa
        eisaavu555 kirjoitti:

        Yleensä mies saa tarpeekseen siinä tilanteessa,kun selviää toisella olleen salasuhteen. Itse ymmärrän täysin tilanteen, että mies lähtee kun kaikki selviää. Epärehellisyydellä ei mitään saavuta.

        ja sama toisinpäin!


    • ikävää:(

      Kannattaa miettiä onko mies todellakin niin komea, että perään kannattaa itkeä. Jos ei ole edes hyvin komea, varmasti löytää paremman... Ikäviä tietenkin erot ja loukkaa, satuttaa vuosia. Joskus tuntuu kuin toinen vain katoaisi kokonaan. Tuskin nuoremmat jaksavat pinnallisia "äreitä pappoja" kauaa. Mikä lie on motiivi jos on vuosia vanhemman kanssa.

    • miettiä saa

      Tämä ei kyllä ehkä varsinaisesti liity aloitettuun, mutta laitan kuitenkin omaakin stooria mukaan:

      Saa niitä miesten aivoituksia miettiä kyllä. Minun mieheni otti ja jätti, muttei mennyt kauaakaan kun oli uusi kainalossa ja yhdessä asuvat. Jännää asiasta tekee sen, ettei hän koskaan halunnut suunnitella vielä tulevaisuutta (taloa, lapsia yms.) Ja elukoiden hoidot yms. tuottivat ongelmia allergian kanssa. Mutta kappas, tällä uudella naikkosella on koira ja autoakin jo haetaan isompaa sen takia ja pieni epäilys on myös, että lapsi on tulossa... Jännästi sitä heti unohdetaan vanha ja rakennetaan uutta. Ja tehdään uuden kanssa tulevasta juuri sellaista miksi edellisen jätti. Ei voi ymmärtää...

    • Julmia ne on

      Äkkieron kokenut minäkin. Mies 40 vaihtoi minut lennosta 25 vuotiaaseen tyttöön. Alussa tuntui kuvottavalle, että piti tätä suhdetta samaan aikaan, kun esitti minulle ja lapsille kivaa isää. Nyt se enemmänkin naurattaa. Saahan ex mieheni tuosta tytöstä hyvän omaishoitajan. Ja jos heille siunautuu lapsia, niin siellähän pesee kakkapyllyjä. Minun lapset jo murrosiässä ja muutaman vuoden päästä pääsen lähettelemään postikortteja kakkapyllyjä pesevälle ex miehelle, että täällä ollaan ja nautitaan :) Ja ex miettii, että minne hävivi se vapaus, jonka niin kovasti halusi...

    • miksi mies jätti ?

      minut jätettiin 2 vikkoa sitten 24 vuoden jälkeen kuin nalli kallilolle. Mies hankki pikaisesti uuden kämpän ja suunnittelee uutta elämää iloisesti välittämättä siitä että jätti jälkeensä 3 ala-ikäistä lasta.Uusi nainen on kierroksessa ja ollut jonkun aikaan minä vaan en osannut hölmö lukea merkkejä.Nyt on 50 v lapseton sinkku (miestä 3 v ja minua siis 4v vanhempi) No ei ikä mitään mutta lapseton nainen,no nyt mies saa toteuttaa itseään ja sitä "omaa aikaa" mitä meidän luona ei kuulemma saanut.Olen täysin rikki,sairaslomalla kun en pysty nukkumaan,syömään ja itken niin paljon ettei kukaan voi ymmärtää.Taloudellinen huoli on valtava ja henkinen epätoivo syvä.Toivon että joskus elämässä pystyn vielä hymyilemään aika epätodennäköiseltä se nyt tuntuu.Mies kiristää ettei voi maksaa täysiä elatusmaksua ennen kuin talo on myyty,joten jos haluamme asua tässä edes harkinta-ajan niin rahaa tulee miten hän katsoo pystyvänsä maksamaan.En ymmärrä miten toinen voi lähteä 24 v kuluttua tuosta vaan ja aloittaa elämänsä "alusta"

      • hoh-hoh-hoijaa

        Varmasti satuttaa, mutta sen sijaan että voihkisit sitä "miten mies voi tehdä tällä tavalla", sinun olisi keskittyttävä ITSEESI.

        Ota faktat faktoina: Tilanne on nyt tämä ja tästä selvitään :) Oiken-väärin-ajattelua ei kannata harjoittaa, siinä satutat vain itsesi. Vaikka pohtisit asiaa koko loppuikäsi, et milloinkaan tule saavuttamaan kaipaamaasi ymmärrystä eksäsi tominalle, joten antaa olla... ...


      • nyt tuli asiaa
        hoh-hoh-hoijaa kirjoitti:

        Varmasti satuttaa, mutta sen sijaan että voihkisit sitä "miten mies voi tehdä tällä tavalla", sinun olisi keskittyttävä ITSEESI.

        Ota faktat faktoina: Tilanne on nyt tämä ja tästä selvitään :) Oiken-väärin-ajattelua ei kannata harjoittaa, siinä satutat vain itsesi. Vaikka pohtisit asiaa koko loppuikäsi, et milloinkaan tule saavuttamaan kaipaamaasi ymmärrystä eksäsi tominalle, joten antaa olla... ...

        Viisaita sanoja sinulla. Tätä ketjua lukiessa mietin, eikö ihmiset oikeasti huomaa, missä kunnossa oma parisuhde on? Miten ero voi tulla yllättäen, niinkuin suurimmalle osalle tuntuu tulevan? Onko kaikista pahin se, että mies vaihtaa nuorempaan naiseen?

        Mun mies vaihtoi mut itseäni kymmenen vuotta vanhempaan naiseen. Meillä meni vuosia huonosti, lasten takiahan sitä vaan jatkoi. Ei tullut yllätyksenä ainakaan minulle, että miehellä oli uusi nainen esitellä lapsille kaksi viikkoa eron jälkeen. Mä en toivo heille mitään muuta kuin onnea, vakka on kantensa valinnut. Mä en ollut se kansi.

        Ei pidä jäädä miettimään, miksi toinen teki sitä ja tätä. Sehän on ikuinen suo. Pitää oppia olemaan yksin, hyväksyä tosiasiat. Kun oppii olemaan onnellinen yksin, keskittyy itseensä, on valmis vaikkapa uuteen suhteeseen.


      • Elämä edessä

        Muista, että huolehdit, että saat sen mikä sinulle kuuluu. Eikös elatustuki ole kunnan vastine ja sen perivät sitte exältäsi. Älä anna hänen valitusten vaikuttaa, ota määrätietoinen asenne ja pidä oikeuksistasi huolta. Ota selvää omista oikeuksistasi ja ala katsoa eteenpäin. Ei yksi ukko saa elämääsi tuhota. Elämäsi on sinun, älä haaskaa aikaasi enää siihen ukkoon.


    • Hajottavaa on se

      Osaa ne naisetkin tehdä vastaavia ratkaisuja. Lähes 20 vuotta yhdessä ja sitten naps vaan ilmoitus että se oli siinä. Kyllähän tuo hajotti.

    • Elämä on

      Ei kai sitä voi koskaan ymmärtää. Eteenpäin vain täytyy mennä. Tuollainen seläntakana tapahtuva raukkamainen toiminta jättää syvän surun ja paljon kysymyksiä.
      Itse olin alussa katkera ja vihainen. Tuli sellainen olo, että minut oli käytetty loppuun ja vaihdettiin nuorempaan. Olin kuin käytetty auto. Eniten kai satutti se, että uusi suhde oli jo valmiina ja siitäkin valehdeltiin. Olisin toivonut, että pitkä suhteemme olisi loppunut rehellisyyteen. En ole koskaan kysynyt murrosikäisiltä lapsiltamme, kuinka he ottivat isänsä toiminnan. Varmaan joskus tajuavat.
      Mutta nykyisin olen kääntänyt asian voitoksi. Minulle jäi lapset. Saan nähdä heidän kasvavan. Saan olla arjessa mukana. Jakaa ilot ja surut. Kun kuulin ex mieheni ja hänen uuden naisensa ikäerosta (15 vuotta), niin en voi pitää sitä kuin vitsinä. Onnea vaan heille. Tyttöystävä on melkein vanhimman lapseni ikäinen.
      Koskaan ex miehen toiminta ei unohdu, mutta kyllä se helpottaa. Saa itsetuntonsa nousemaan ja sitä huomaakin, että näin olikin parempi.

    • katuuko vielä...

      30v jälkeen paljastui jo nyt ex.llä salainen suhde naiseen, joka oli kestänyt 4 vuotta.

      Erohan siitä tuli, sillä ei voinut lopettaa tapailuja. Nyt asuvat yhdessä ja varmaankin onnellisia, mutta miksi ex-mies unohti omat lapsenlapsensakkin?

      Oliko tämä uusi nainen niiin ihana, ettei mikää muu kiinnosta. Miten ihminen voi olla noin kypsymätön?
      Tai ehkäpä olikin, kun huijasi ja petti, myös löi ja halveksi minua, särkien huonekaluja ja uhaten jopa henkeäni.
      Mutta, kun rakastuu siihen oikeaan naiseen, kaikki on näköjään mahdollista.

    • Katuu se

      Miehesi elää varmaankin jossain ihastumisen hurmoksessa ja siinä unohtuu kaikki se, mikä on ollut joskus tärkeää. Arki tulee uuteenkin suhteeseen ja varmaan siinä vaiheessa tajuaa, että asiat olisi voinut hoitaa toisinkin.
      Ja joskus olet varmaan onnellinen, kun pääsit eroon miehestä, joka halveksi, uhkaili, petti ja löi. Et ole sellaista ansainnut. Nosta siis leuka pystyyn!

    • se on sitä samaa

      On olemassa raukkismiehiä, jotka sekoittavat vaimon äitiinsä. Oleskelevat parisuhteessa kuin ikuiset teinipojat äidin luona. Eivät tee aloitteita elämän ja parisuhteen parantamiseksi, vaan seksuaalisen kiihkon laannuttua n. 1,5 v suhteen alkamisesta nämä tossukat lopettavat miehenä olemisen. Ei huvita seksi, ei yhteiset tekemiset, voi ei, pitääkö lapsia hankkia ja niitäkö pitäis hoitaakin. Kivempi olis jätkien kanssa käydä ulkona tai lepäillä sohvalla eurosporttia katsellen/pleikkaria pelaillen. Feisbuukista on kiva katsoa naisten kuvia, mutta omaan vaimoon päin ei vilkuilla. Sitten jostain ilmestyy tarmokas typykkä, joka tempaisee tämän kotivätyksen huiman romanssin pyörteisiin. Jopas lökäpöksy kiristyy. Eropaperit esiin. Uusi nainen, uusi asunto, uudet kujeet. Ihanaa! Arvatkaa mitä tapahtuu 1,4 v myöhemmin: seksi on plääh, kaikki yhtä huonosti kuin ennenkin.

      • Jag bara

        Kirjoitit erittäin osuvasti! Minulle kävi juurikin näin! Mies otti ja lähti duunikaverinsa perään... eipä kiinnostaneet paljon kotityöt viimeisinä vuosina jne.
        Noh mikäs siinä, uutta arkea sitten pukkaa tämän uuden kanssa kohta! Siinä on kalsarit likaisina jos ei uusi nainen suodtu niitä pyykkejä pesemään :D


    • On se rankkaa jos se tapahtuu joka kerta yhtä nopeasti.
      En tiedä enää miten muuttaisin itseäni, tai no ei tuleva yh ainakaan ketään kiinnosta.
      Aina exilläni on ollut joku toinen tai ne on pettäneet, en edes uskalla enää rakastua. Sitten kaikki ihmettelee mua miks mun on niin vaikeeta ylipäätänsä luottaa miehiin.. Ei enää kiitos. Mut silti mua pelottaa liikaa...

      • muiggunen

        kiinnostaa varmaan aika montaakin, kyse on vain siitä löydätkö sen oikean, älä katkeroidu ja vihaa mutta älä hyppää ensimmäisen kimppuun niin ei tule pettymyksiä.


    • näinkövai

      ei se ole kenenkään vastuulla jos ihminen hajoaa erotessa, ei ketään voi pakottaa seurustelemaan, niinkuin exäni sanoi hajotessani "Ei ole minun syytäni jos olet niin saamaton ettet saa mitään aikaiseksi elämässä"

      • näinkövai

        ja nainen kyseessä


      • 357 mag
        näinkövai kirjoitti:

        ja nainen kyseessä

        Juu, parisuhteessa saa tehdä mitä vain, valehdella, pettää yms yms ja sitten se on oma vika ku pää hajoo. Mitä uskoit, kaikki on vaan sun oman pään sisällä. onni lähtee itsestä. Minäki leikkaan joltain raajan irti ja sanon et ole onnellinen, ei se mun vika ole sun onnettomuutes.

        Jenkki armeijassa on huomattu henkisten vammojen vakavuus itsemurhien yms seurauksena ja kyseinen kenraali jota haastateltiin puhui näkymättömistä vammoista ja niiden huomioimisesta. Eli kaikki vammat ei näy, sitä tuntuu monen olevan vaikea käsittää, olen tullut siihen tulokseen että henkinen puoli on vähintään yhtä tärkeä kuin fyysinen. MITÄ TKEE TERVEELLÄ RUUMIILLA JOS MIKÄÄN EI KIINNOSTA??

        Moni ei ymmärrä että ero voi olla aika traumaattinen kokemus. Sit näitä et uutta vaan putkeen, ei siinä välttämättä uudet kiinnosta ku vanhaki vitut-taa ihan tarpeex.
        Enkä itse edes törmää läheskään edes viikottain ihmisiin jotka saattaisivat normi oloissa kiinnostaa, saatikka eron jälkeen. Ja se vokottelu ruljanssi on sit jo asia erikseen, sitäkään ei jaksais.


      • näinkövai
        357 mag kirjoitti:

        Juu, parisuhteessa saa tehdä mitä vain, valehdella, pettää yms yms ja sitten se on oma vika ku pää hajoo. Mitä uskoit, kaikki on vaan sun oman pään sisällä. onni lähtee itsestä. Minäki leikkaan joltain raajan irti ja sanon et ole onnellinen, ei se mun vika ole sun onnettomuutes.

        Jenkki armeijassa on huomattu henkisten vammojen vakavuus itsemurhien yms seurauksena ja kyseinen kenraali jota haastateltiin puhui näkymättömistä vammoista ja niiden huomioimisesta. Eli kaikki vammat ei näy, sitä tuntuu monen olevan vaikea käsittää, olen tullut siihen tulokseen että henkinen puoli on vähintään yhtä tärkeä kuin fyysinen. MITÄ TKEE TERVEELLÄ RUUMIILLA JOS MIKÄÄN EI KIINNOSTA??

        Moni ei ymmärrä että ero voi olla aika traumaattinen kokemus. Sit näitä et uutta vaan putkeen, ei siinä välttämättä uudet kiinnosta ku vanhaki vitut-taa ihan tarpeex.
        Enkä itse edes törmää läheskään edes viikottain ihmisiin jotka saattaisivat normi oloissa kiinnostaa, saatikka eron jälkeen. Ja se vokottelu ruljanssi on sit jo asia erikseen, sitäkään ei jaksais.

        olit nainen taikka mies virtuaalliset kiitokset, jotenkin (ei tunnu hyvältä oikeasti jos joku kärsii)tuntuu helpottavalta että tietää ettei yksin ole samanlaisten ajatusten kanssa.


      • Minä
        357 mag kirjoitti:

        Juu, parisuhteessa saa tehdä mitä vain, valehdella, pettää yms yms ja sitten se on oma vika ku pää hajoo. Mitä uskoit, kaikki on vaan sun oman pään sisällä. onni lähtee itsestä. Minäki leikkaan joltain raajan irti ja sanon et ole onnellinen, ei se mun vika ole sun onnettomuutes.

        Jenkki armeijassa on huomattu henkisten vammojen vakavuus itsemurhien yms seurauksena ja kyseinen kenraali jota haastateltiin puhui näkymättömistä vammoista ja niiden huomioimisesta. Eli kaikki vammat ei näy, sitä tuntuu monen olevan vaikea käsittää, olen tullut siihen tulokseen että henkinen puoli on vähintään yhtä tärkeä kuin fyysinen. MITÄ TKEE TERVEELLÄ RUUMIILLA JOS MIKÄÄN EI KIINNOSTA??

        Moni ei ymmärrä että ero voi olla aika traumaattinen kokemus. Sit näitä et uutta vaan putkeen, ei siinä välttämättä uudet kiinnosta ku vanhaki vitut-taa ihan tarpeex.
        Enkä itse edes törmää läheskään edes viikottain ihmisiin jotka saattaisivat normi oloissa kiinnostaa, saatikka eron jälkeen. Ja se vokottelu ruljanssi on sit jo asia erikseen, sitäkään ei jaksais.

        Kiitos, hyvin sanottu :))


    • 12345.

      No siinäpä oli vasta "kiva" mies kun puhelimessa yhtäkkiä jättää, eikä etukäteen ongelmia selvitetä muutenkaan.
      Onhan noita jättäjiä nähty montakin.

    • Sophie67

      Mikähän noissa eroissa oikein on, että ei voida olla rehellisiä? Onko se liikaa pyydetty? Istuttais alas ja keskusteltais asiat, niin ei jäis kysymyksiä. Luulisi, että olisi kaikille parempi niin. Salataan suhde ja oletetaan, että ei se ilmi tule. Mutta niin ne vaan paljastuu. Valheilla on lyhyet jäljet.
      Minun ex valehteli niin paljon lähtiessään ja valehtelee reppana edelleen, myös lapsilleen. Ihan säälittää. En vain ymmärrä, että miksi se noin toimii. Mitähän lapset ajattelee, kun ovat aikuisia ja muistavat sen jorinat? Kunnioittavatko sellaista isää? Sääliksi käy kaikkia, jotka ovat miesten/naisten petturuuden kokeneet. Itse pärjää, kun puhuu totta. Muistaa aina jatkossakin mitä on sanonut.

    • sohvi oxanen

      Olen aina ymmälläni törmätessäni asenteeseen, että äkkiä pitkästä suhteesta jätetyn on nopeasti lakattava ajattelemasta esimerkiksi 25 vuoden mittaista elämäänsä ja siiryttävä olemaan onnellinen. Ero kun voi "yllättää" oltaessa liitossa perinteisen jurottajaluonteen kanssa. Kun arki ei ole juron kanssa ylipäätään hehkeää, niin sitten kun jurottaja muuttuu entistä vähäpuheisemmaksi ja puoliso pyytää kertomaan syyn vaitonaisuuteen, jurottaja murahtaa jotein työ- tai rahahuolista. Eikä suostu asioista sen enempää puhumaan. Seuraavaksi käy ilmi, että jurottaja haluaa erota..Nopeasti, äkkiä kaikki 25vuoden omaisuudet yms. jakoon ja etiäpäin mars! Jätetty on shokissa ja kirjoittaa tänne vertaistukea kaivaten. Salamana hänelle riennetään sanomaan, ettei erovoinut tulla yllätyksenä. Ja mitäs sitouduit puolisoosi, olisi pitänyt 25 v koko ajan muistaa, että puolisoon ei kannata kiintyä, koska hän voi jättää sinut sormia näpäyttämällä. (toki on juroillut ensin, mutta ollut kuitenkin ihan ookoo suomipuoliso, luotettava yms) Jos on luonteeltaan kiintyvää tyyppiä, ja kaiken lisäksi naimisissa, sitoutumattaolemisneuvo on vaikea toteuttaa. Eikö naimisiin mennä, jotta ollaan jollain lailla "läheiriippuvuudessa" eli oman elämän kulut sovitetaan toisen menoihin ja tulevaisuus suunnitellaan yhdessä. Vai onko tosiaan pareja, jotka suunnittelevat aina a ja b-suunnitelmat: jos vielä ollaan yhdessä, tehdään näin, jos on jo erottu, niin tehdään noin.
      Pitkän suhteen jälkeen pään kuntoon laittaminen kestää vuosia. Uuteen suhteeseen voi nopeasti ruveta, mutta pää jatkaa entisen prosessointia aikansa, niin se vain on. Ja jos ei prosessille anna mahdollisuutta, niin mitään ei opi. Toistaa samoja virheitä. Tällaista tosin esiintyy paljon nykymaailmassa, kiire ONNEEN on kova , " mulle kaikkea kivaa äkkiä nyt". Jos joku vanhanaikaisesti yrittää saada tolkkua surun keskellä, sitä ei hänelle sallittaisi - ei ainakaan yli mitä, kuukauden ajan? Vai saako 2kk käyttää suremiseen? Entä jos meneekin vuosi? "Itse olet vastuussa hyvinvoinnistasi", voisi kai sanoa jollekin kadulla turpiin saaneellekin. Se veti sua turpiin, mutta hei, ole nyt onnellinen kuitenkin kun aurinko paistaa sairaalan pihalla. Et voi jäädä muistelemaan turpiinsaamista. On sinun vastuu toipua äkkiä.

    • Elämä on

      Olen tämän ketjun aloittaja. Luin noita tarinoita ja tuntuu pahalta. Niin paljon surua. Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että surra saa ihan niin pitkään kuin haluaa. Se ei kuulu muille. Ja kyllä erokin voi tulla yllätyksenä. Kuten minulle. On varmasti niitäkin, jotka kärvistelevät parisuhteissaan, eivät uskalla lähteä. Meillä ei ollut kuitenkaan sellaista. Mies ehkä jossain ikäkriisissään ihastui itseään nuorempaan tyttöön. Siinä ei paljoa enää puhumiset ja parisuhdeterapiat auta. Saati vedota lapsiin. Toiseksi jää, armotta. Arki vaan on tasaisen tappavaa, mutta niinhän se on kaikilla. Jotkun sen kestävät, toiset ei.
      Muutama viikko sitten tuli ilmi, että ex oli kertonut murrosikäiselle ensin lähtöaikeistaan. Murkku kertoi nuorimmaiselleni ja minulle ex ilmoitti viimeisenä puhelimessa tämän pomminsa. Mitähän on lapset miettineet? Minkälaisen jäljen pääkoppaan jättää tämmöinen aikuisen miehen toiminta? Siis meillä lapset tiesivät isänsä suunnitelmat ennen minua. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään lapsiani. Toinen ei edelleenkään halua mennä isänsä luo. Eikä käy isänsä kanssa missään, jos tyttöystävä on mukana. Ilmankos murkku masentui....
      Ei auta kuin olla äiti. Jaksaa kiukuttelut. Onneksi on ollut paljon hyvääkin. Ja toivottavasti on jatkossakin. Pelkään, että lapseni muistavat isänsä "hyvin" hoidetun eron aikuisenakin. Huhhuh, että on typeriä miehiä maailmassa...

    • Simonoc

      Kyllä ero jättää ikuisen jäljen. Minut jätti avopuoliso, nainen, yllättäen, kolme kuukautta sitten. Lähettelin hänelle viestejä että rakastan häntä, tulisipa takaisin. Muutaman viikon viestittelyn jälkeen hän kertoi olevansa uudessa suhteessa. EI siis pelkästään jättänyt vaan oli myös pettänyt.
      Viestittelin edelleen että "antaisin anteeksi jos vain tulisi takaisin. NO,,, nyt hän oli tehnyt rikosilmoituksen kotirauhansa häirinnästä kun niin paljon olin muka viestitellyt.
      Raakaa hommaa. Ihmisiä vaihdetaan kuin käytettyjä autoja.
      Nyt olen löytänyt uuden naisen mutta en enää naisiin luota. Siksi pidän sopiviin naisiin ystävyyssuhteita siltä varalta, että tämäkin lähtee. Mulla on myös nettideitti-profiili olemassa ja aika ajoin kirjoittelen. Sitä naiset saa mitä tilaa. Uskollinen kiltti mies pilataan ja tämä muuttuu skeptiseksi.

      • Ihminen:1

        Ompa tyhmästi toimittu, jos kostat viattomalle täysin ulkopuoliselle ihmiselle. Miten voi ihmiset olla niin tyhmiä, että yleistävät asiat sukupuolen mukaan. Tunnen monta kunnollista miestä ja naista ja joitakin ei niin kunnollisia miehiä ja naisia.


    • conomis

      Simonoc pistää vahingon kiertämään. Miten voit olla kiinostunut toisista naisista noin nopeasti? Et olekaan. Haluat vain näyttää närhen munaa. Sääliks käy, sitä naista siis, uutta.

    • vie1

      Nainen marssittaa uuden miehensä muka kaverina yhteiseen kotiin. Harrastus heitä yhdistää kuulemma. Miehen työmatkojen aikana "kaveri" asustelee yhteisessä kodissa, lähtee vasta pari tuntia ennen oman miehen paluuta. Lapsi sanoo viattomuuksissaan vahingossa kaveria "isiksi".

      Mies pakkaa laukun ja muuttaa väliaikaiseen asuntoon. Koti, lapsi, vaimo siirtyvät "kaverille". Miten tää pitäisi kestää? Missä yhteiset suunnitelmat on nyt? Miten huonosti voi toista käsitellä?

    • Pellejä ne on

      Maailmassa on kahdenlaisia miehiä. On niitä miehiä, jotka ottavat miehekkäästi vastuun teoistaan. Tekevät virheitä ja myöntävät sen. Rehellisesti. Nuo miehet ovat tosimiehiä. Nämä miehet eivät pakene valheidensa taakse.
      Sitten on niitä pikku pippelin omaavia pojuja. Säälittäviä raasuja, jotka virheitä tehdessään syyttävät muita tai kieltävät raukkamaisesti kaiken. Selittelevät satuja ja uskovat varmaan itsekin niihin. Peittelevät epätoivoisesti pettämistään/salasuhdettaan ja viimeiseen asti kieltävät sen. Nämä munattomat sankarit joutuvat usein naurunalaisiksi, mutta vain omaa tyhmyyttään.
      Toki maailmassa löytyy naisiakin, jotka toimivat samoin. Minun mielestä kaksi moraalitonta kaksinaamaista ihmistä ansaitsee toisensa. Vilpittömästi. Mutta onkohan tuollaiset liitot oikeasti onnellisia? Joutuvat keksimään kauniin sadun ensitapaamisesta, joka sitten kerrotaan kaikille. Omituista. Mutta siellähän onkin se munaton mies ja kakkonen. Tällaisten ihmisten pitäisi muistaa aina se, että valheilla on lyhyet jäljet. Kumpi satuttaa enemmän? Totuus vai valhe?

    • Käyttäjätun443nus

      Tässä ollaan kuunneltu - mies sitä mies tätä, mutta kenen kanssa hän lähti? Kyllä, toisen suomitytön kanssa...katsokaa jo oikeasti peiliin tytöt

      • komppaan sua

        Tätä ketjua lukeneena olen pitkästi samaa mieltä sun kanssa, vaikka nainen olenkin. Mä en jaksa kuin ihmetellä, miten vuosi kymmeniä yhdessä olleille voi ero tulla täysin puun takaa. Eikö kertakaan kenellekään näistä kirjoittajista ole tullut mieleenkään miettiä, miten suhde voi? Onko niin, että etenkin naiset olettaa, että kun mulla on kaikki hyvin ja olen onnellinen, niin puolisokin on? Vai eikö haluta kuunnella, mitä puoliso koettaa sanoa? Sitten tulee kaikki muka yllätyksenä.
        Ja sehän pahinta onkin, jos mies erehtyy nuorempaan vaihtamaan.
        Olen itsekin eronnut. Ero kävi hyvin nopeasti, mies ilmoitti että tää oli tässä. Mutta kyllä mä tiesin eron tulevan, en vaan halunnut ajatella sitä. Onko niin, että palstan kirjoittajille on käynyt samoin? Sulkeneet silmänsä ongelmilta?
        Peiliin kannattaa ihan oikeasti katsoa. Mä en yhtään ihmettele, että mies vaihtoi mut toiseen. En kuitenkaan märehdi asiaa. Opiksi olen koettanut ottaa. Seuraavassa suhteessa tiedän, mitä munkin pitää tehdä, että suhde kukoistaa ja voi hyvin.


      • elämä tuo ja elämä..
        komppaan sua kirjoitti:

        Tätä ketjua lukeneena olen pitkästi samaa mieltä sun kanssa, vaikka nainen olenkin. Mä en jaksa kuin ihmetellä, miten vuosi kymmeniä yhdessä olleille voi ero tulla täysin puun takaa. Eikö kertakaan kenellekään näistä kirjoittajista ole tullut mieleenkään miettiä, miten suhde voi? Onko niin, että etenkin naiset olettaa, että kun mulla on kaikki hyvin ja olen onnellinen, niin puolisokin on? Vai eikö haluta kuunnella, mitä puoliso koettaa sanoa? Sitten tulee kaikki muka yllätyksenä.
        Ja sehän pahinta onkin, jos mies erehtyy nuorempaan vaihtamaan.
        Olen itsekin eronnut. Ero kävi hyvin nopeasti, mies ilmoitti että tää oli tässä. Mutta kyllä mä tiesin eron tulevan, en vaan halunnut ajatella sitä. Onko niin, että palstan kirjoittajille on käynyt samoin? Sulkeneet silmänsä ongelmilta?
        Peiliin kannattaa ihan oikeasti katsoa. Mä en yhtään ihmettele, että mies vaihtoi mut toiseen. En kuitenkaan märehdi asiaa. Opiksi olen koettanut ottaa. Seuraavassa suhteessa tiedän, mitä munkin pitää tehdä, että suhde kukoistaa ja voi hyvin.

        kyllä voi tulla "puun takaa". ainakin tilanteessa että on pieni lapsi, itselläni oli juuri vauva vuosi takana ja mies ei juuri tehnyt mitään auttaakseen lapsen hoidossa ja kotitöissä. kerkesi kyllä selän takana hankkia uuden typykän työpaikaltaan ja helppoa oli heittää vanha elämä taakse (14v). lastakin yritettiin monta vuotta ja sen piti olla yhteinen haave. kyllä siinä aikamoinen shokki tila tulee ja selviämiseen menee varmaan vuosia..onneksi on ollut tukena perhe ja ystävät


      • Minä
        komppaan sua kirjoitti:

        Tätä ketjua lukeneena olen pitkästi samaa mieltä sun kanssa, vaikka nainen olenkin. Mä en jaksa kuin ihmetellä, miten vuosi kymmeniä yhdessä olleille voi ero tulla täysin puun takaa. Eikö kertakaan kenellekään näistä kirjoittajista ole tullut mieleenkään miettiä, miten suhde voi? Onko niin, että etenkin naiset olettaa, että kun mulla on kaikki hyvin ja olen onnellinen, niin puolisokin on? Vai eikö haluta kuunnella, mitä puoliso koettaa sanoa? Sitten tulee kaikki muka yllätyksenä.
        Ja sehän pahinta onkin, jos mies erehtyy nuorempaan vaihtamaan.
        Olen itsekin eronnut. Ero kävi hyvin nopeasti, mies ilmoitti että tää oli tässä. Mutta kyllä mä tiesin eron tulevan, en vaan halunnut ajatella sitä. Onko niin, että palstan kirjoittajille on käynyt samoin? Sulkeneet silmänsä ongelmilta?
        Peiliin kannattaa ihan oikeasti katsoa. Mä en yhtään ihmettele, että mies vaihtoi mut toiseen. En kuitenkaan märehdi asiaa. Opiksi olen koettanut ottaa. Seuraavassa suhteessa tiedän, mitä munkin pitää tehdä, että suhde kukoistaa ja voi hyvin.

        Hyvin sanottu ja analysoitu.... :))


      • yx-mies
        komppaan sua kirjoitti:

        Tätä ketjua lukeneena olen pitkästi samaa mieltä sun kanssa, vaikka nainen olenkin. Mä en jaksa kuin ihmetellä, miten vuosi kymmeniä yhdessä olleille voi ero tulla täysin puun takaa. Eikö kertakaan kenellekään näistä kirjoittajista ole tullut mieleenkään miettiä, miten suhde voi? Onko niin, että etenkin naiset olettaa, että kun mulla on kaikki hyvin ja olen onnellinen, niin puolisokin on? Vai eikö haluta kuunnella, mitä puoliso koettaa sanoa? Sitten tulee kaikki muka yllätyksenä.
        Ja sehän pahinta onkin, jos mies erehtyy nuorempaan vaihtamaan.
        Olen itsekin eronnut. Ero kävi hyvin nopeasti, mies ilmoitti että tää oli tässä. Mutta kyllä mä tiesin eron tulevan, en vaan halunnut ajatella sitä. Onko niin, että palstan kirjoittajille on käynyt samoin? Sulkeneet silmänsä ongelmilta?
        Peiliin kannattaa ihan oikeasti katsoa. Mä en yhtään ihmettele, että mies vaihtoi mut toiseen. En kuitenkaan märehdi asiaa. Opiksi olen koettanut ottaa. Seuraavassa suhteessa tiedän, mitä munkin pitää tehdä, että suhde kukoistaa ja voi hyvin.

        Väitetään että naiset osaa keskustella asioista, mutta kun tulee se tilanne että mies ei voi hyvin ja kun hän yritää puhua asioista niin siitä suututaan. Eli pyritään halitsemaan sitä toista vihalla.Eli ei kuunnella mitä toisella on asiaa.

        Esim, viimeisin ex-kumpani oli ihmeisään kun halusin erota, vaikka oli jäänyt kiinni pettämisestä.

        Muistakaa , kunnioitakaa kumpanianne , pitäkää huolta että hänellä on hyvä olla . Aikuisten ihmisten suhde on aina mielestäni vapaaehtoinen.


      • VäsynytN
        yx-mies kirjoitti:

        Väitetään että naiset osaa keskustella asioista, mutta kun tulee se tilanne että mies ei voi hyvin ja kun hän yritää puhua asioista niin siitä suututaan. Eli pyritään halitsemaan sitä toista vihalla.Eli ei kuunnella mitä toisella on asiaa.

        Esim, viimeisin ex-kumpani oli ihmeisään kun halusin erota, vaikka oli jäänyt kiinni pettämisestä.

        Muistakaa , kunnioitakaa kumpanianne , pitäkää huolta että hänellä on hyvä olla . Aikuisten ihmisten suhde on aina mielestäni vapaaehtoinen.

        Älä yleistä... Voi se mennä toisinkin päin. Olen sen kokenut ja vaikea on hyväksyä...todella vaikeaa päästä eteenpäin ja jaksaa joka päivä, lasten kanssa ja muutenkin. Olla aikuinen ja viisas. Oikeasti. Kaikkea hyvää sulle ja muille "haavoittuneille".


    • Se jätetty

      Siis ihan kauhea tunne, minäkin olen jätetty, kaikki tuli täytenä yllätyksenä. Kuukauden olen surenut ja
      tuntuu et ei helpota. Tuntuu et henki ei kulje.... Jos jotain positiivista tästä jätetyn osasta löydän niin paino on pudonnut nuoruusvuosiin. Ehkäpä tämä ikävä ja suru helpottaa jonain päivänä, usko myös sinä siihen, itketään ja surraan yhdessä.

      • IncomprehensiblePain

      • hupu4

        mulla vasta viikko takana..juu paino putoo ja sehän on ainakin hyvä asia se..jos jotain hyvää etsii tästä jutusta..


    • hupu4

      juu mut jätettii kanssa testiviestillä 9kk jälkeen..koko kesäloma oltii yli 4vko yhessä reissattiin yms..kaikki omasta mielestä hyvin.emme virallisesti yhessä asununeet, mutta kyllähän hän täällä aina oli...sunnuntaina vielä ihania viestejä ex laitto kun lähti vkl kotiinsa kun minä töissä....ja sit maanantaina kaikki loppu..ei voi käsittää..ja ollaan hei jo 44v..puhelin kiinni..en mitään yhteyksiä saa..kyllä elämä voi olla julmaa..helpompaa kun tietäisi että kauanko tätä kahden naisen sooloilua oikein jatkunu..

      • hupu4

        siis mulle laitettiin vaan viesti et mulla on toinen..ei muuta..nyt sillä tavaroita vielä täällä..mut eipä miestä näy hakeen niitä pos..


      • Minä
        hupu4 kirjoitti:

        siis mulle laitettiin vaan viesti et mulla on toinen..ei muuta..nyt sillä tavaroita vielä täällä..mut eipä miestä näy hakeen niitä pos..

        Nohuhhuh... ilkeitä :((


    • sinkkuna 8vuotta

      ja sitten tämä idiootti meni ihastui ja ikävä kyllä taisi rakastuakkin. jälkiä korjailtu jo kuukausia. sen opin että jos joku päivä vielä edes ihastun toivon että hän on se mies isolla ämmällä joka jos ei ole se loppu elämän mies niin ainakin sen verran välittää että perään kyselee miten pärjään - jakaa sen surun minkä aiheutti. itse olen sen kerran kun olen jättänyt kysellyt perään kun tiesin että ei ihan helpoin ja halutuin vaihtoehto hänelle ollut.

    • VEM

      Kyllä niin on, että parisuhteen päättymiseen ppitää varautua jo parisuhteen aikana, vähän niin kuin työsuhteen päättymiseen (irtisanomiseen) pitää varautua jo työsuhteen aikana.

      Se ei tarkoita, ettei sitoutuisi täysillä nykyiseen parisuhteeseen ja pitäisi olla varalla joku muu suhde, vaan hoitaa itseään niin, että romahdus suhteen päättyessä ei olisi älytön.

      Noin puolet pareista eroaa tilastollisesti. Jos joku kertoisi sinulle, 50 prosentin todennäköisyydellä sataa vettä, niin ottaisit varmaan sateenvarjon mukaan matkalle.

      Ja vielä. Tohtori House sanoi: Kaikki valehtelee. On todella harvinaista jos eron syitä selvitellessä ns. eroaja kertoo rehellisesti syyn. Miksi kertoa, jos toinen on ruvennut inhottamaan esim lihomisen takia tai on jo kuukausia tai vuosia pettänyt. Valtaosaan eroista liittyy 3. osapuoli tavalla tai toisella uskokaa pois.

    • nuoruuden lähde

      Kyllähän se erikoiselta tuntuu, jos ero tulee tosiaan aivan puskista. Ettei tälläinen asia tulisi edes mieleen kun suhde voi ihan hyvin.

      Mutta jos se toinen on niin puhumaton ja sulkeutunut että ei saa tolkkua mitä ajattelee. Vaikeahan sitä silloin on kartalla olla.

      Oppiiko sitä koskaan toista täysin tuntemaan. Kun pitkien liittojen jälkeenkin voi toinen käyttäytyä niin törkeästi. Ei kai sitä sellaisen ihmisen kanssa ole eletty kymmeniä vuosia?

      Miehet kai usein hakevat sitä nuoruuttaan kun hakeutuvat itseään paljon nuorempien seuraan. Pitää näyttää, että vielä ruutia löytyy.

      Kyllä se shokki on kun tulee jätetyksi pitkässä liitossa, ei siitä yli ja ympäri pääse.
      Mutta eteenpäin on jatkettava ja jos on vielä lapsiakin, sitä suuremmalla syyllä.

      Vähän myöhemmin voi juuri olla kiitollinen siitä, että tuli ne lapset saatua vaikka kumppani osoittautuikin ihan joksikin muuksi kuin oli viimeiset parikymmentä vuotta luullut.

      • MEV1

        "Miehet kai usein hakevat sitä nuoruuttaan kun hakeutuvat itseään paljon nuorempien seuraan. Pitää näyttää, että vielä ruutia löytyy".

        No ei se ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa. Olen nyt tapaillut jonkun kerran itseäni 15 v nuorempaa naista (30 v) Ensinnäkään en hakeutunut hänen seuraan vaan olin äimän käkenä, kun huomasi, että hän on kiinnostunut minusta.

        Toisekseen, en hae nuoruuttani, miksi hakisin? En yritä näytellä nuorempaa kuin oilen. Päin vastoin lasken leikkiä usein vitsailemalla itseäni papaksi.

        Kyllä se vaan on se nuoruus, joka miehen pään saa pyörälle. Rakastan hänen kapeaa ja sileää vyötäröä ja kiinteitä rintoja ja kimmoisaa p...lluaan ei vaan voi mitään.

        Kaikki tuo olisi kuitenkin vain pintaa, ellei sitä kruunaisi äly ja hyvät mielipiteet, jotka ovat aikalailla erilaiset kuin omani, mutta aina perustellut jne.


      • RealistiN
        MEV1 kirjoitti:

        "Miehet kai usein hakevat sitä nuoruuttaan kun hakeutuvat itseään paljon nuorempien seuraan. Pitää näyttää, että vielä ruutia löytyy".

        No ei se ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa. Olen nyt tapaillut jonkun kerran itseäni 15 v nuorempaa naista (30 v) Ensinnäkään en hakeutunut hänen seuraan vaan olin äimän käkenä, kun huomasi, että hän on kiinnostunut minusta.

        Toisekseen, en hae nuoruuttani, miksi hakisin? En yritä näytellä nuorempaa kuin oilen. Päin vastoin lasken leikkiä usein vitsailemalla itseäni papaksi.

        Kyllä se vaan on se nuoruus, joka miehen pään saa pyörälle. Rakastan hänen kapeaa ja sileää vyötäröä ja kiinteitä rintoja ja kimmoisaa p...lluaan ei vaan voi mitään.

        Kaikki tuo olisi kuitenkin vain pintaa, ellei sitä kruunaisi äly ja hyvät mielipiteet, jotka ovat aikalailla erilaiset kuin omani, mutta aina perustellut jne.

        Jaahas...alkuhuumalta haiskahtaa...ota irti kaikki mitä saat. Loppuu se sekin.


      • Niin myötä kuin....
        RealistiN kirjoitti:

        Jaahas...alkuhuumalta haiskahtaa...ota irti kaikki mitä saat. Loppuu se sekin.

        --Loppuu se sekin.--

        Totta, yli 70% eroista on naisten hakemia, ensimmäisen sadepäivän tullessa vastaan täytetään eropaperit kun ei enää huvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe