Sea Clear ja Meri CD:n kartat - vinkkejä kaivataan

pfs

Hei, Asensin Sea Clear ohjelman ja ajoin siihen Meri CD:n kartat perämerestä ja merenkurkusta (otin MERIK hakemistosta, ymmärtääkseni ne isommat kartat siellä). Joka tapauksessa tulos on se että Sea Clearissa on roppakaupalla pieniä karttoja, olisiko niitä muutama kymmen kpl.

Kysymykset:
Miten kun lähden veneilemään ja tulen karttaosion reunalle, osaako Sea Clear hakea kansiosta seuraavan kartan vai joutuuko itse räplätä ja hakea sen esille ?
Miten kun teen reitin siihen ohjelmaan ja tulen ns. kartan reunaan, miten pääsen jatkamaan seuraavalle kartalle ? Jos seuraavan kartan pitää hakea käsin esille niin miten löydän oikean kohdan mistä jatkaa ?

Te Sea Clear ammattilaiset osaatte varmaan vastata. Kiitos

10

709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen käyttäjä

Miten kun lähden veneilemään ja tulen karttaosion reunalle, osaako Sea Clear hakea kansiosta seuraavan kartan vai joutuuko itse räplätä ja hakea sen esille ?

- Osaa hakea seuraavan, mikäli karttahakemistosta se löytyy.

Miten kun teen reitin siihen ohjelmaan ja tulen ns. kartan reunaan, miten pääsen jatkamaan seuraavalle kartalle ?

- Klikkaa kartan reunassa kahdesti, niin hakee seuraavan kartan.

• Sea Clearilla

Lisäyksenä vielä, että kun teet reittiä, Oik pystyvalikon alhaalla pitää olla "Plotteri pois" toiminto valittuna. Muutitko ne MeriCD:n mcd-kartat SC:n ymmärtämiin WCI-karttoihin. Jos et, http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/ , tästä vas reunasta klikkaat Projektit, sieltä löytyy manuaali, jossa muunto-ohje, mulla on muunnetut merikartat Perämereltä, laita yhteystiedot, niin otan yhteyttä,

• Sea Clearilla

pfs, kai sulla on joku höpöhöpö email-osoite, johon voi vastaan ottaa tietoa ja sen jälkeen vaikka poistaa!

• pfs - Marex77

Moi
        Onhan toki s-postiosoitetta, [email protected].

Kiitos vastauksista, näinhän se juuri toimi.

Mutta heti on seuraava ongelma. Ostin uuden GPSn, Globalsat BU353S4, jonka asensin ja se lähti heti hienosti pelaa.
        Mutta Seaclear valittaa edelleen ettei voi vata COM porttia 3 (jossa tää on kiinni). Onko mun ladattava jotain virtuaali-com softaa vai ?? Windows on XP.
        Näkeekö jostain onko tuollaista virtuaali-comia olemassa ? Laitehallinnasta löysin tän mokkulan ja se sanoo com 3.

Neuvoja ?

• sdfgftt
        pfs - Marex77 kirjoitti:

Moi

Mutta heti on seuraava ongelma. Ostin uuden GPSn, Globalsat BU353S4, jonka asensin ja se lähti heti hienosti pelaa.
        Mutta Seaclear valittaa edelleen ettei voi vata COM porttia 3 (jossa tää on kiinni). Onko mun ladattava jotain virtuaali-com softaa vai ?? Windows on XP.
        Näkeekö jostain onko tuollaista virtuaali-comia olemassa ? Laitehallinnasta löysin tän mokkulan ja se sanoo com 3.

Neuvoja ?

Mistä tiedät että GPS on portissa COM3?
        Jos jokin toinen ohjelma on kytkeytynyt COM3'een niin se on varattu, eikä SC voi avata sitä.
        Minulla CS toimii fyysisen COM1 ja USB porttien kautta luotujen COMxx porttien kanssa.
        Minun USB GPS'n kanssa tuli tarpeellinen driveri softa.
        Hyperterminal'lla tai PuTTY'llä voi kytkeytya ko. COM porttiin ja testata että GPS lähettää dataa.

• BU353 Käyttäjä
        pfs - Marex77 kirjoitti:

Moi

Neuvoja ?

Minulla on myös tämä BU353 ollut käytössä jo vuosia ja toimii hyvin Win Exp-käyttöjärjestelmässä (samoin myös Win7 mutta tässä ei toimi kartat)

Com portti on minulla 9 ja ohjelma kyllä tarjoaa 3 mutta se ei toimi jostain syystä?

Oletko huomannut että ensin pitää käynnistää tämä BU353 Gps ohjelma ja kun se on löytänyt riitävän monta sateliittiä ja paikka tietoa tulee niin sitten sammutat tämän GPS-info ohjelman oikean yläreunan punaisesta X merkin kohdalta ja nyt vasta käynnistät kartta ohjelman niin pitäisi toimia..

• Sea Clearilla
        BU353 Käyttäjä kirjoitti:

Minulla on myös tämä BU353 ollut käytössä jo vuosia ja toimii hyvin Win Exp-käyttöjärjestelmässä (samoin myös Win7 mutta tässä ei toimi kartat)

Com portti on minulla 9 ja ohjelma kyllä tarjoaa 3 mutta se ei toimi jostain syystä?

Oletko huomannut että ensin pitää käynnistää tämä BU353 Gps ohjelma ja kun se on löytänyt riitävän monta sateliittiä ja paikka tietoa tulee niin sitten sammutat tämän GPS-info ohjelman oikean yläreunan punaisesta X merkin kohdalta ja nyt vasta käynnistät kartta ohjelman niin pitäisi toimia..

Olen 10 v. aikana käyttänyt SC-ohjelmaa, kolmella eri tietokoneella, kolmella eri kepsillä, Navibella, ND 100 S, jotka ovat USB-kepsejä, kiinteillä Garminilla ja Furunolla ja koskaan en ole tarvinnut mitään virtuaaliportteja. SC:n Com sivulla olen muuttanut portin siksi, joksi laitehallinta näyttää tietokoneen sille määränneen. Ja sitä porttia pitää aina käyttää tai jos muuttaa toiseen USB-porttiin, pitää taas katsoa sen numero laitehallinnasta. En käytä merikarttaläppäriä muuhun kuin navigointiin, muuhun käyttöön on eri kone, joka on parempi. Karttakoneena toimii vaikka 400MHz kone, joita saa ilmaiseksi, niissä on yleensä kiinteän kepsin tarvitsema RS-232 portti, joka on COM 1. Käytän varajärjestelmänä ND 100 S kepsiä, paremmassa koneessa, varakonetta en ole tarvinnut kertaakaan. SC on hieno ja helppo ohjelma, en ole tavannut parempaakaan(en ole etsinytkään)siihen tarpeeseen mihin se on tehty. On siinä pieni vikakin, se ei näytä keulasuuntimaa alle 3 s. nopeudessä, säkkipimessä hirvittää joskus laittaa nopeus 3 s. jolloin keulasuuntima toimii.

• pfs ja Marex

Paranee. Latasin GPS Port checkerin ja se näyttää COM 3 ja 4800 BAUD ja dataa tulee. Laitehallinnasta portti on COM 3 ja baudit OK. Ja räplättyäni tätä nyt hetken (piuhat irti-takas-portin vaihto...) niin nyt ollaan pisteessä että COM 3 kautta tulee dataa ja Sea Clear ei sano mitään, eli ei tule virheilmoitusta COM 3:sta.

Nyt on vain yksi pikku juttu enää, Sea Clearissa ei näy mittään. No näky kyllä jos otan asetuksista auki 'näytä sisään tuleva NMEA-liikenne' jolloin numerot juoksee hienosti. Mutta, vaikka plotteri on päällä niin mitään koordinaatteja se ei näytä.

Melkein kunnossa...

• että näin,

Onhan 'Plotteri' asetus päällä, jolloin oikea näkymä latautuu - mikäli olet MapCallilla luonut karttatietokannan.

SC:n sijaintikoordinaattinäyttö on harmaa, kun saa paikkatiedon ja punainen, mikäli ko. tieto puuttuu

• pfs

Tarpeeksi satelliittejä niin jo toimii. Eli neuvoksi nyt että GPSinfo ohjelmaa voi käyttää ja odottaa että tarpeeksi satelliittejä löytyy mutta sitten se ohjelma on suljettava ja vasta sen jälkeen SC käyntiin. Ja toimii...

Kiitos kaikille vinkeistä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      98
      4148
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      39
      2934
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      261
      2448
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2163
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1466
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1310
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      93
      1171
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1101
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      71
      994
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      965
    Aihe