AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Lohi 460 moottorivene

Lohi 460 moottorivene

8 Vastausta 5 039 Lukukertaa
Millaisia kokemuksia teillä on Lohi 460 moottoriveneestä?
Mikä on moottori suositus ja paino?
Huom! kyseessä on vanha malli, sillä nykuinen 460 on soutuvene.

käytössä

20 hv suositus, tukeva ja vakaa painoisekseen, olisko jotain 150 kiloa painoa l. aika kevyt. Korkealaitainen, hyvä kokea verkkoja keulasta.

lohi

Itsellä oli kymmenen vuotta kyseinen vene. Veneen paino on muistaakseni 230 kg hyva vene, mutta vaatii isomman koneen kuin kakskympinen, itellä oli kolmekympinen jammu ja silläkin viiden hengen kuormalla liukuunnousu kesti kauan. suositus on kakskymmentä siksi että venettä myytiin myös ilman pulpettia.Vene sietää hyvin vaikka nelikymppisen koneen.Vene on muuten alkujaan ruotsalainen cresent ja sitä myydään myos Ruotsissa.

Kokemuksia

Veneessä on korkeat laidat, jolloin sisällä on turvallisen tuntuista olla mutta tuulipinta on iso mikä aiheuttaa sen, että verkkohommissa on parempi että toinen auttaa koneella ja toinen kokee. Pohja on U-pohja eli kova kuin mikä aallokossa. Vene on tehty lyhytrikiselle koneelle ja liu'usta pudotettaessa peräaalto tulee sisään, jos ei ole tarkkana. Riippuu tietenkin myös siitä, kuinka paljon perässä on painoa. Isälläni on kyseinen vene ja siihen teimme uuden perälaudan pitkärikiselle koneelle. Perälaudan lasikuidun sisällä oleva vanerilevy oli aivan pehmeä ja se vaihdettiin uuteen. Kun veneellä on ikää 20 vuotta niin kuidun sisään laminoidut puuosat alkavat olla entisiä. Peräaalto-ongelma poistui perälaudan korotuksen myötä ja perälauta tukevoitui. Koneena on 25 2T johnson. Ihan sopivan tehoinen. Pohjassa oleva vanerinen turkkilevy kuidun keskellä oli myös vetinen ja pehmeä. Sitä vaihdetaan parhaillaan ja veneeseen tehdään muutakin remonttia.

lohi 2

Minun veneeni oli vuodelta 92 ja oli pitkärikinen, enkä havainnut mitään kuvailemiasi ongelmia. Vene ei ole kova kun säätää koneen niin että keula pysyy aalokossa alhaala ja halkasee aalot, väitän että on tällöin pehmeämpi kun moni veepohja vene, eivät ainakaan tulleet yhtä kovaa aalokossa. Muuten venettä on ajettava aalokossa täysillä jotta keula pysyy alhaala.Pitärikisenä ei myöskään tullut perästä vesi sisään vaikka kovassakin myötäaalokossa veti tydestä vauhdista kaasun pois ainoastaan mootorikaivoon saatoi vähän tulla.Veveilin merellä.

Lisäyksiä

Jossakin vaiheessa veneessä muuttui perälauta korkeammaksi ja hyvä niin. -85 mallissa se on vielä lyhytrikinen. Ilmeisesti samalla perässä koneen sivuilla olevat pienet kannet muuttivat myös muotoaan. Sinun veneessäsi tilanne on siis jo kunnossa. Isäni veneen kyljessä lukee Merihaukka 460 mutta tyyppikilvessä on Lohi 460.

Itsekin olen käyttänyt venettä merellä ja tiettyyn aallonkorkeuteen asti keula kyllä halkaisee aaltoa mutta jossakin vaiheessa ongelmaksi muodostuu hyppääminen aallolta toiselle, jolloin vene tulee tasaiselle pohjalle. Vettä lentää komeasti ja kyyti on aika märkää muutenkin. Tahtoo tuuli painaa lentävän veden sisään. Keula alhaalla ajettaessa pärskeet lähtee niin keulasta että ne ehtii nousta riittävän ylös lentääkseen veneeseen. Mahdottomiin keleihin ei tietenkään ole asiaa ja jossakin vaiheessa kaasua täytyy löysätä. Olen käyttänyt venettä syksyisessä verkkokalastuksessa ja siihen se soveltuu hyvin. Keula kantaa verkkomiehen isossakin aallokossa ja tilaa on sopivasti kahdelle äijälle, 30 verkolle ja niiden tarpeille. Vene on myös aika vakaa. Nykyinen Terhi Nordic on aika paljon saman tyyppinen vene varsinkin pohjamuodolta.

Miten...

teitte korotuksen perälautaan pitkätrikiselle moottorille?

Korotus

Leikkasimme perää ulkopuolelta pikkuhiljaa auki kunnes näimme miten isolle alueelle sisällä oleva vahvikevaneri on asennettu. Purimme vanhan vanerin kokonaan pois. Leikkasimme uudesta vanerista korkeamman palan, niin että perälaudasta tulee tarpeeksi korkea. Suurin rasitus tulee niille kohdille missä moottorikaivon sivut tulee vastaan, joten on tärkeää, että vaneri sitoituu riittävän leveälle veneen perään ja on tukevasti laminoitu kiinni. Vaneri on kuidutettu peneen perään kuidun sisään aivan kuten vanhakin ja kuidut kiertää veneen sisäpuolelle niin että moottorikaivokin on osittain kuidutettu. Moottorikaivon tyhjennysreikä tehtiin myös uuteen perälautaan. Ulkopuolelta kuidutus on lähes koko perän levyinen ja hiottu muotoihin sopivaksi. Perälautaa ei kannata korottaa millään lautavirityksillä, koska moottori repii perää niin kovasti.
Onko vanhan muovivenee osto , Lohi 460, 80-luvun riskiostos.
Mistäs tietää onko kunnossa muovin sisällä olevat puuosat ?
 /   /  /  / Lohi 460 moottorivene

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta