AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Äitiyslomasta ilmoittaminen esimiehelle

Äitiyslomasta ilmoittaminen esimiehelle

6 Vastausta 244 Lukukertaa
Heippa. Olen ollut vakituisessa työsuhteessa yksityisessä sosiaalipalvelualan firmassa 4/2012 lähtien. Jään 7.8 äitiyslomalle ja siihen asti olen sairauslomalla. Olemme pomon kanssa tosi huonoissa väleissä, hän on piinannut mua koko raskauden ajan ja yrittänyt keksiä kaikennäköisiä juttuja että saisi mut potkittua firmasta ulos. Liiton kanssa olen keskustellut asioista ja olenkin yrittänyt pysyä pomosta kaukana. Kun sain b-todistuksen lääkäriltä laitoin pomolle tekstiviestin jossa kerroin olevani sairauslomalla äitiyslomaan asti. Lisäksi toimitin hänelle saikkutodistuksen jossa sairausloma on päättyvä 6.8. Nyt pomo väittää etten ole ilmoittanut hänelle ajoissa äitiysloman alkua ja vaatii kirjallista ilmoitusta. Voiko tästä nyt tulla mulle jotain sanktiota jos olen 5 päivää myöhässä? Luulis että pomo tajuaa äippäloman alkavan 7.8 jos saikku loppuu 6.8 vaikken sitä erikseen olekaan painottanut. Pitääkö mulla nyt tehdä tuo kirjallinen ilmoitus ja mitä muuta tästä voi seurata?
Hei!

Kiitos kysymyksestäsi ja jaksamista tässä vaikeassa tilanteessa.

Valitettavasti Kela-Kerttu (tai Kela) ei voi ottaa kantaa työsuhteisiin liittyviin asioihin, kuten tämä äitiysvapaasta ilmoittaminen työnantajalle on. Perhevapaiden ilmoittaminen työnantajalle perustuu työsopimuslakiin, työehtosopimuksissa voi olla omat mainintansa asiasta ja varmaan työnantajillakin on omat käytäntönsä miten ilmoitukset pitäisi hoitaa. Jos et pysty keskustelemaan asiasta työnantajasi kanssa, sinun kannattaa olla yhteydessä omaan ammattiliittoon. He pystyvät auttamaan sinua tässä asiassa.

Jos et ole vielä hakenut Kelasta vanhempainetuuksia, muistathan laittaa hakemuksen viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa.

Ole tarvittaessa yhteydessä Kelan lapsiperhe-etuuksien palvelunumeroon 020 692 206 (ma-pe klo 8-18), jos tarvitset apua Kelan myöntämiin etuuksiin liittyen.

Terveisin
Kela-Kerttu
Hei ja kiitos vastauksesta. Jos pomo saa nyt jotenki junailtua tämän niin, ettei hän maksa mulle äitiysloman ensimmäisiä 3 kuukautta niin saanko silloin kelasta kuitenkin tältä ajalta äitiyspäivä rahaa? Lisä kysymys: Nyt kun jään äitiyslomalle aion ottaa firmasta lopputilin heti kun mahdollista. Tuleeko siitä karenssi vai jääkö karenssi äitiysloman alle?
Totta kai saat Kelasta, jos työpaikka ei maksa. Karenssi tulee sitten jos ja kun ilmoittaudut työnhakijaksi äitiysloman jälkeen.
Hei!

Jos työnantaja ei maksa palkkaa äitiysvapaan aikana, niin silloin Kela maksaa äitiyspäivärahan sinulle heti äitiysrahakauden ensimmäisestä päivästä alkaen.

Työsuhteen päättymisesta ja siitä seuraavan karenssin vaikutuksesta vanhempainrahakauden jälkeen sinun täytyy kysyä Te-toimistosta. Jos sinulle karenssi tulisi, niin vanhempainhakauden jälkeen olet kuitenkin oikeuttu saamaan kotihoidontukea lapsestasi.

Terveisin
Kela-Kerttu
Mitä taas ei ymmärrä.
Hei

Voisitko tarkentaa mitä et ymmärrä annetusta vastauksesta. Jos sinulle jäi epäselväksi tuo kotihodon tuki äitiysloman jälkeen, niin sitä voit hakea Kelasta heti kun äitiyslomasi päättyy, jos lapsellesi ei ole varattu kunnallista hoitopaikkaa. Voit saada sitä, vaikka et olisi oikeutettu työttömyysetuuteen karenssin vuoksi.
Lisää tietoa löydät: http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen.

Terveisin

Kela-Kerttu
 /   /  / Äitiyslomasta ilmoittaminen esimiehelle

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta