Nuorten mielenterveyspalvelut?

Apua...

Olen 16 v tyttö imatralla ja haluaisin päästä juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa masennuksestani. Tajusin vasta nyt kesän alussa, että todellakin tarvitsen ammattiauttajaa. Aiemmin, noin vuosi sitten kysyin vanhemmiltani (kun oli sellainen tarvitsen apua olo) voisivatko he auttaa minua kys. asiassa. Äiti kehotti juttelemaan hänelle tai isosiskolle. En kuitenkaan voi, koska tiedän että he juoruaisivat asiasta keskenään, vaikka kuinka luottamuksellisesti asian esittäisin. En puhunut kellekkään, selvisin masennuksesta, ahdistuksesta ja stressistä yksin ja päätin ettei tarvitse auttaa.

Perheelle siis en voi puhua. "Kavereihin" en luota yhtään ja en kehtaa kaataa kaikkea poikaystävän niskaan sen pelossa että hän kyllästyy minuun, kolme vuotta on jo kestänyt. Koulun alkuun on liian kauan, kouluterveydenhoitajakin on poissa pelistä.

Onko minulla siis mitään mahdollisuutta saada apua kun ei ole mitään diagnosoitukkaan? Jos on niin mistä? Kaikki mitä olen löytänyt on täysi-ikäiselle.

Arvostaisin todella jos joku vaivautuisi vastaamaan.

15

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmainen numero
    • ****,,,

      kerro terveyskeskuksen omalääkärillesi tilanteestasi ja pyydä lähete psykologille tai nuorten asioihin erikoituneelle henkilölle esim. psykiatrian poliklinikalle.
      Voit mennä päivystävälle lääkärille, jos on oikein paha olla.
      Älä jää yksin, asiasi kyllä selviävät ja tulevat kuntoon.
      Hyvää kesää Sinulle.

    • imatranpalvelut

      Voit ottaa nuorten työryhmään yhteyttä. Sinne voi ottaa yhteyttä nuori itse suoraan. Yhteystiedot ja teksti kopioitu Imatran kaupungin sivuilta.

      Nuorten työryhmä
      Mielenterveyskeskus
      Käpykuja 3 55800 Imatra
      p. 020 617 3667
      p. 020 617 3673

      Nuorten työryhmän palvelut on tarkoitettu imatralaisille
      * 12 - 18 -vuotiaille nuorille
      * heidän vanhemmilleen ja läheisilleen
      * myös ammattilaiset voivat olla yhteydessä nuorten ongelmiin liittyvissä tilanteissa.

    • 4 lapsen isä

      Nuorten työryhmää suosittelen minäkin, ei kannata jäädä itsekseen asian kanssa vaan ota rohkeasti yhteyttä tuonne. Voimia sinulle!

    • Voit ottaa terveyskeskuslääkärille ajan ja lähetteen sieltä. Voit ottaa myös noihin muihin osotteisiin yhteyttä, mitkä on mainittu. Jos hätä on suuri, niin voit soittaa myös Akuuttiin. http://kanava.etela-karjala.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=18345&NakymaID=213

      Jos pääset nuorisopsykiatrianpolitlinikalle Lappeenrantaan, niin se on voitto, sillä sinne pääseminen on vaikeata. Tärkeintä on, ettet ole yksin asiasi kanssa. Eli voit puhua äidin kanssa vaikka ja saada tukea nopeasti häneltä, jos tulee paha olo. Hoidon alkamista ei kannata pitkittää, sillä muuten paraneminen hidastuu.

      • Lohke

        16v ja 3v poikakaveria . . Ei ihme,jos härvilare. Persejakoa 13vuotiaasta?!


      • Holke
        Lohke kirjoitti:

        16v ja 3v poikakaveria . . Ei ihme,jos härvilare. Persejakoa 13vuotiaasta?!

        Taitaa Lohke tarvita apua ja äkkiä.


    • katso peiliin

      LOHKE OOT TOSI TÖRKEE...VITTU MIKÄ IDIOOTTI!!!!!
      toine jos kysyy jeesii,ni ei kannata ruveta tollei haukkuu...

      sinullekkin joskus tulee eteen paha paikka,ei varmaa kivaa jos heti ruvetaa haukkuu

      äitisikin häpeää sinua hyiiii....

    • höpön löpö

      Nykyään on muotia olla masentunut Ei muuta kun hullujen huoneelle jos siltä tuntuu

      • loco1234

        Niinpä niin..Vai nykyään, eikös ennen vanhaan muka ihmiset olleet ikinä masentuneita? Vai eikö sellaisesta saanut tai kehdannut puhua julkisesti leimaamisen pelossa. Nyt eletään 2013-vuotta, ihmiset uskaltaa puhua asioistaan avoimemmin mikä on hyvä asia. Toivottavasti ketjun aloittaja saa asianmukaista apua tilanteeseen ja saapi asiansa kuntoon! :) Iso iso voimahali siulle & mukavaa kesän jatkoa! :)


      • Trishie

        Paskaa, sanon minä. Kukaan ei halua tätä. Ylä- ja alamäkeä vuosia, eikä koskaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Tyytykö vain viiltämään ja hakkaamaan itseään, vai päättääkö sitten hypätä alas katolta? Hirttäytytyä? Lääke- ja alkoholiylinannostus? Koskaan ei tiedä. Hyvän kauden jälkeen tulee aina se huono kausi. Sen tietää, vaikka kukaan muu ei siihen jaksa uskoa kuin sinä itse. Kukaan ei tajua. Kukaan ei tajua. Ihan sama, mitä muut sanoo, tuntuu kuin olisi tilalla valettu tyhjä, läpäisemätön kuori.

        Tuollaisten, sunlaisten paskojan lisäksi, mä oon ollu masentunut, ahdistunut ja itsetuhoinen viisi vuotta. Oon 18 - eli koko nuoruus on menny tähän asti siinä, että olen yrittänyt pysyy jumalauta, saatana hengissä. Mä harvoin tunnen täysin voimin mitään - ja mulla pitäis olla jo kaikki hyvin elämässä, mutta saatana, kun on ollut 13 kesäisestä masentunut liibalaaba, niin ei vittu jaksa. Mä en haluu kuulla, että joku vitun paska tulee avaamaan suutaan miettämättä yhtään mitään. Nuorten masennus on lissäntynyt yhdestä syystä - siihen saa hoitoa huomattavasti aiemmin ja enemmän kuin 20 vuotta sitten ja nykyajan vaatimukset on aivan liian raakoja.


      • s3kopaa
        Trishie kirjoitti:

        Paskaa, sanon minä. Kukaan ei halua tätä. Ylä- ja alamäkeä vuosia, eikä koskaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Tyytykö vain viiltämään ja hakkaamaan itseään, vai päättääkö sitten hypätä alas katolta? Hirttäytytyä? Lääke- ja alkoholiylinannostus? Koskaan ei tiedä. Hyvän kauden jälkeen tulee aina se huono kausi. Sen tietää, vaikka kukaan muu ei siihen jaksa uskoa kuin sinä itse. Kukaan ei tajua. Kukaan ei tajua. Ihan sama, mitä muut sanoo, tuntuu kuin olisi tilalla valettu tyhjä, läpäisemätön kuori.

        Tuollaisten, sunlaisten paskojan lisäksi, mä oon ollu masentunut, ahdistunut ja itsetuhoinen viisi vuotta. Oon 18 - eli koko nuoruus on menny tähän asti siinä, että olen yrittänyt pysyy jumalauta, saatana hengissä. Mä harvoin tunnen täysin voimin mitään - ja mulla pitäis olla jo kaikki hyvin elämässä, mutta saatana, kun on ollut 13 kesäisestä masentunut liibalaaba, niin ei vittu jaksa. Mä en haluu kuulla, että joku vitun paska tulee avaamaan suutaan miettämättä yhtään mitään. Nuorten masennus on lissäntynyt yhdestä syystä - siihen saa hoitoa huomattavasti aiemmin ja enemmän kuin 20 vuotta sitten ja nykyajan vaatimukset on aivan liian raakoja.

        S3kopää


      • Mitkä vaatimukset?
        Trishie kirjoitti:

        Paskaa, sanon minä. Kukaan ei halua tätä. Ylä- ja alamäkeä vuosia, eikä koskaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Tyytykö vain viiltämään ja hakkaamaan itseään, vai päättääkö sitten hypätä alas katolta? Hirttäytytyä? Lääke- ja alkoholiylinannostus? Koskaan ei tiedä. Hyvän kauden jälkeen tulee aina se huono kausi. Sen tietää, vaikka kukaan muu ei siihen jaksa uskoa kuin sinä itse. Kukaan ei tajua. Kukaan ei tajua. Ihan sama, mitä muut sanoo, tuntuu kuin olisi tilalla valettu tyhjä, läpäisemätön kuori.

        Tuollaisten, sunlaisten paskojan lisäksi, mä oon ollu masentunut, ahdistunut ja itsetuhoinen viisi vuotta. Oon 18 - eli koko nuoruus on menny tähän asti siinä, että olen yrittänyt pysyy jumalauta, saatana hengissä. Mä harvoin tunnen täysin voimin mitään - ja mulla pitäis olla jo kaikki hyvin elämässä, mutta saatana, kun on ollut 13 kesäisestä masentunut liibalaaba, niin ei vittu jaksa. Mä en haluu kuulla, että joku vitun paska tulee avaamaan suutaan miettämättä yhtään mitään. Nuorten masennus on lissäntynyt yhdestä syystä - siihen saa hoitoa huomattavasti aiemmin ja enemmän kuin 20 vuotta sitten ja nykyajan vaatimukset on aivan liian raakoja.

        Kuule tyttö. Eihän nykyaikana vaadita enää mitään ja silti masentaa. Ennen tehtiin töitä niin paljon ettei ehditty masennuksia miettiä. Kokoa ittes ja jos ei muu auta niin hyppää koskeen. Sinunlaistesi auttamiseen ei kannata yhteiskunnan varoja tuhlata. Töihin siitä hopi hopi.


      • ei vaatimuksia
        Mitkä vaatimukset? kirjoitti:

        Kuule tyttö. Eihän nykyaikana vaadita enää mitään ja silti masentaa. Ennen tehtiin töitä niin paljon ettei ehditty masennuksia miettiä. Kokoa ittes ja jos ei muu auta niin hyppää koskeen. Sinunlaistesi auttamiseen ei kannata yhteiskunnan varoja tuhlata. Töihin siitä hopi hopi.

        Kun masentaa ja kaikki tuntuu toivottomalta, silti on vielä toivoa kuitenkin. PSALMI 139:16 minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki Sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        Jumala tietää olemisemme täällä, et ole yksin. Hän on luvannut myös auttaa meitä, kun käännymme Hänen puoleensa psalmi 91:15 Hän huutaa minua avuksensa ja minä vastaan hänelle, minä olenhänen tykönsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan häet kunniaan.


    • höpön löpön ittelles

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe