lisdexamfetamiini vs. concerta

AsAdd

Hei!
Oon tämmönen hieman alle kolmekymppinen mies.
Mulla on diagnoosit as adhd, ja olen vuosia syönyt concertaa, joka kyllä toimii, ei siinä mitään. Mutta sivuvaikutukset on *ittumaisia: sydänongelmat; pumppu takoo välillä kuin ois rytmihäiriö, ruokahaluttomuus ja luovuuden katoaminen, innostumiskyvykkyyden häviäminen, näin esimerkiksi.
Mulla kun on vain tarkkaavuushäiriö tuon aspergerin lisäksi(toki vähän fyysistäkin levottomuutta, päämäärätöntä kävelyä yms muttei runsaasti), niin kuulemma puhtaaseen tarkkaavuushäiriöön sopii paremmin dexamfetamiini, jota olen koettanut kysellä, josko sitä minulle kokeiltaisiin, kuulemma toimiikin paremmin. Tuo lisdexamfetamiini muuttuu dexamfetamiiniksi vain ruoansulatuskanavassa ja näin ollen ei voi käyttää edes väärin.
Tuo concerta aika mieto lääke kumminkin, välillä huomaa että keskittyminen herpaantuu vaikka on syönytkin lääkkeet(ilman lääkkeitä ei onnistu ollenkaan).

Jos tuo uusi lääke auttaa paremmin mua, niin ties vaikka viimein kiinnostuisin onnistuisin esim arjenhallinnan taidoissa, siivouksessa, ruoanlaitossa, opiskelussa jne.. tällä hetkellä ne on kyllä mahdollisia myös, mutta toimintakykyni ei ole concertalla noussut kuin jonkin verran. Ennen concertaa olin paha adhd, concertan aloituksen ansiosta lievä, mutta toivon että tuolla uudella lääkkeellä saisi vielä paremman tehon ja ennen kaikkea sivuvaikutukset ois pienempiä - toki niissäkin voi joustaa, jos teho on parempi eikä tule niitä hetkellisiä tarkkaavuuden herpaantumisia, voisi tarttua imuriin ilman suuria ponnisteluja(aloitekyky heikko ja raivarit herkässä jos joku ei onnistu) ja viedä siivoukset onnistuneesti päätökseen jne.. haaveilua :)

Ja aika vähän on netistä saatavilla kokemuksia ko. lääkkeestä, joten jos joku on tätä käyttänyt, niin kiitollinen olisin kokemusten kertomisesta?

Ja toinen tärkeä juttu: mitä kannattais sanoa lääkärille, että sais kokeiluun tämän?

Eivät tuppaa kovin herkästi varsinkaan näitä uusia "huumeita" määräämään, etenkin kun mulla on myös ollut joskus päihteiden kans ongelmaa :S ei tosin enää :) Ja luulisi, että kun concertaa voi käyttää väärin myös suonensisäisesti(tästä on varma tieto vaikka sitä on monien vaikea uskoa, jotkut sekopäät sitä suoneen vetää eivätkä ilmeisesti kuole), kun taas tätä lääkettä ei voi käyttää kuin oraalisesti.

9

10941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hv-v

      "Ja toinen tärkeä juttu: mitä kannattais sanoa lääkärille, että sais kokeiluun tämän?"

      Miten olisi totuus?
      vaikkapa näin:
      Hei! Tahtoisin kokeilla lisdexamfetamiinia, koska tuntuu, että Concerta ei vaikuta riittävästi ja siitä tulee likaa sivuvaikutuksia.

      (en ole kokeillu lisdexaa, käytän concertaa)

    • adhd-neito

      Ei ne sitä määrää, on sen verran puhdasta amfetamiinia, että jää helpolla koukkuun. Concerta kuitenkin turvallisempi. Suomessa ajatellaan näin. Ei sinäänsä, ois varmaan hyvä lääke niille joille concerta ei niin hyvin toimi...

      • K.Rajasuontakarajanoja

        Vuoden päivät Elvanse 70 mg/vrk käyttäneenä en yhdy tuohon edelliseen koukku jupinaan lainkaan. Henkilökohtaistahan tuo "koukahtaminen" on. Pidän lääkkeetömiä ns. luomupäiviä 1-2 pv/vk. Olin juuri viikon ilman lääkitystä enkä minkäänlaisia vierottautumis ongelmia unisuuden unisuuden ja sähläämisen lisäksi ole havainnut. Ainoastaan luomupäivien unisuus on vähän haittaavaa. "Pilkkiminen" kestää kuitenkin vain sen päivän verran . Concerta taas aiheutti sen verran tuntuvia sydämmentoiminnan häiriöitä eikä auttanut lainkaan toivotulla tavalla, tulin äkäiseksi oikein kunnolla, viikon kokeilun jälkeen vaihtui metylifenidaatit Elvanseen ja hyvä niin. Kyllä mä olen sitä mieltä taas että mitä puhtaampaa ja lähempänä "oikeaa" amfea valmiste on niin sen vähemmän ikäviä sivuvaikutuksia. Eipä mulla muuta....


    • Mindfullness jeesaa.

      Vanha on topic, mutta väärää tietoa on, ettei sitä määrätä!

      Conceralla on oikeasti usealle paljon pahempia sivuoireita SEKÄ on erittäin helppoa selvittää, kuinka sen voi käyttää mahdollisimman väärin.. Itseäni ei kiinnosta väärinkäyttö ja ikääkin jo päälle 30v; sekä entinen narkomaani!

      Meni muutama vuosi Concertaa. Sain lääkkeen jo vuoden ennen virallista diagnoosia, koska useampi sh sekä mt-lääkäri & päihde- olivat lähes varmoja dg:sta. Tuolloin testattiin myös amfetamiini-addiktion korvaamista MF:llä ja lopetin amfen 1/2v:ssa! Kirjoittamisen kautta pyrkinyt elämää ymmärtämään, joten olin kirjoittanut lapsuudesta ja jokainen tekstin lukenut puolsi asiaa!

      Concerta toimi alkuun, mietin kuinka "hiljaista" voi "normaalin ihmisen päässä olla.. Sivu-oireet lisääntyivät; 3h silmä- & pääsärkyä, sydämentykytystä, "pakko levätä, vaikkei väsytä.."! Viimeiset 18kk meni annoksia muutellessa, 54mg max kokonaisannos jo sivuoireiden tähden!

      Useamman vuoden olen syönyt dexamfea.. Lievemmät sivuoireet, mutta nyt ilmennyt turhan kova pulssi, joka vähenee annosta vähentäessäni!


      Aloittajalle sanoisin, että ei lääkkeen tarkoitus ole himoita kotitöitä tms. Itse joutuu opettelemaan keinot, ettei tee viittä asiaa samaan aikaan ja jätä jokaista kesken! Itse edelleen puhun muiden päälle sekä vaihdan aihetta lennosta; ajatukset vain kulkevat niin nopeasti! Toki pyydän anteeksi jos päälle puhun..

      Entinen Dexedrine itsellä, mutta adhd:kin on LUONTEENPIIRRE, josta saa "liiat kierrokset" pois aivoista lääkkeellä, mutta itse tulen aina olemaan puhelias, aktiivinen, asioita keskeenjättävä yms. Ei "terveetkään" ihmiset saa kokeista kiitettäviä lukematta, pitää etsiä "oma tyyli" arjen rutiineihin..

      Itse kun laitan kahvin valumaan, tiskaan sen ajan! Kengät ja takki samantien paikoilleen, avaimet avainnaulakkoon... Ei ole erityisen siistiä, mutta "tavarakasoja" on vähemmän! Koulujutut vaikeimpia, ellei inspistä.. Koulussa ennemmin teen kuin istun!

      Ps. Itselläni adhd-testi tehtiin vanhemman kanssa erilleen, eli vaikka menneisyyteen löytyi selityksiä, tiettyihin asioihin auttaa vain opettelu sekä iän tuoma kokemus..

    • adhd-aikuinen

      Lisdeksa on vissiin Elvanse. On tulossa markkinoille vasta nyt syksyllä, ja sitä ei korvata ainakaan näillä tiedoilla aikuisille. Tulee melko tyyriiksi, jos itse aikoo maksaa.

      Dexeen jos saa reseptin ja Fimean luvan (käsittääkseni Concertan sopimattomuus on ollut syy luvan saantiin), se menee kela-korvattaviin.

    • Addi dg-04, d-amp-08

      KELA:n sivuilta...

      [I]331 Atomoksetiini ja lisdeksamfetamiini
      (F90)

      Atomoksetiini ja lisdeksamfetamiini ovat rajoitetusti peruskorvattavia lääkkeitä. Niiden peruskorvausoikeus (331) myönnetään tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) hoitoon seuraavin edellytyksin.

      Erillisselvitys
      Lääkärinlausunto B erikoissairaanhoidon lastentautien, lastenneurologian, lasten-psykiatrian, nuorisopsykiatrian, neurologian tai psykiatrian yksiköstä ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä lääkäriltä tai näiden erikoisalojen ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä erikoislääkäriltä.

      Lääketieteelliset edellytykset
      Peruskorvattavuuden edellytyksenä on, että 1)hoidon on aloittanut ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtynyt lääkäri, että 2)taudinmääritys on tehty asianmukaisesti ja että 3)hoidon tarve on perusteltu alla olevan mukaisesti.

      Korvausoikeus voidaan myöntää ilman määräaikaa.

      Aikuiset:

      Atomoksetiinin peruskorvausoikeus voidaan myöntää ADHD:n hoitoon aikuisille, kun a)ADHD:n oireiden ilmaantuminen lapsuusiässä on varmistettu.
      Lisdeksamfetamiinin peruskorvausoikeus voidaan myöntää ADHD:n hoitoon aikuisille, b)joilla lapsena tai nuorena alkaneet oireet jatkuvat aikuisiässä, kun c)lapsena tai nuorena aloitetusta lisdeksamfetamiinihoidosta on todettu selkeää hyötyä ja d)lisdeksamfetamiinihoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista.
      Viimeksi muokattu 06.05.2014
      Sivu päivitetty 01.06.2014

      Jälleen kerran byrokratia syö koko idean korvauksesta! Muut kohdat voi täyttää, mutta kun lisdexamfetamiinilla ei ole ollut myyntilupaa maassa! Verrataanko tätä siihen, kamalaan dextro-amfeen? =o

      Aloituksen teksti on totta, mf:ia voi helposti valmistaa iv-muotoon! Harva saa julkiselta d-amfea, yksityiseltä osa.

      Tulisi muistaa, että ihmiset yrittävät hoitaa itselääkinnällä! Tämän lääkkeen väärinkäyttöön tarvitaan jo hiukan parempi labra, kuin koti-erittely! Mallia Ruotsista, ensin kokeillaan dex.amp. ja mikäli ei sovi, tämän jälkeen MF! Jälkimmäinen muistuttaa enemmän kokaiinia ja usea ostaa väärinkäyttöön..

      Miten saa lääkäriltä? Kertoo rehellisesti hyvät ja huonot puolet. Kannattaa varautua myös pettymään.. Vaikeat sivuoireet ovat pätevä syy kokeilla muutosta lääkitykseen!

      • adhd-nainen

        Nostellaan tärkeää aihetta taas ylös. Yllätyin kun postista kolahti uusi kelakortti johon oli merkattu korvattavaksi mulle tämä Atomoksetiini ja Lisdeksamfetamiini. Concertaa olen syönyt vuoden 72 mg annoksella ja itse lääke toimii, mutta mutta...sivuoireet ovat todella pahat ja ovat nyt myös pahentaneet erästä toista kroonista sairauttani. Lääkäri siis laittoi lausunnon kelaan ilman että edes pyysin ja ehdotti lääkkeen vaihtoa. Mulla ei ole päihde taustaa, joten kait sitten siksi näin helposti saan muitakin lääkkeitä kokeiluun. Ajattelin kokeilla ensin tuota Atomoksetiinia, onko kellään kokemuksia siitä? Onko apua vaikeisiin Adhd-oireisiin?


      • AsAdd

        Hei!

        Atomoksetiini ei ainakaan itselläni vaikuttanut vaikeaan ADHD- ongelmaan, mutta lisdeksamfetamiini auttoi.
        En kuitenkaan saa siihen mitään korvausta, koska olin lääkityksen aloituksen aikaan 28v. Maksaa julmetusti, 155e/kk pelkästään tuo lääke :/ joudun siis omista vähistä varoistani sen maksamaan..

        Mitä lääkettä nykyään käytät, ja onko sinulle korvattavuus siihen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe