Kuinka pitkään voi käyttää Buranaa?

Leikkausta oottava?

Hermoperäinen särky selästä jalkaan on jatkunut 3 kuukautta, jona aikana olen joutunut käyttämään vahvuudeltaan 400 - 600 1 - 2 Ibumaxia tai Buranaa/ vrk. Magneettikuvaus on heinäkuun lopussa. Tuttu farmaseutti pelotteli lääkkeen vievän vatsan sekaisin. Tähän mennessä en ole huomannut mitään ongelmia. Kuulun satunnaisotannan perusteella suolistosyövän seurantaryhmään, jonne aivan hiljattain lähettämässäni näytteessä ei ollut verta tai muitakaan merkkejä lääkkeen sivuvaikutuksesta.

Miten paljon ja kuinka kauan voin käyttää särkylääkettä vaarantamatta muuta terveyttä?

62

13449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+4

      Todellakin ei voi syödä kuin satunnaisesti.

      Itse saatan saada kuukautisten jälkeen aivan järkyttävän närästyksen, jolloin joko oksennan taikka sitten tulee hirveä ripuli.

      Johtuu buranasta, jota syön joka kuukausi kuukautiskipuihin 3-4 päivää, joihin ei auta muu.

      Tosin Ketexiä olen viime aikoina syönyt ja se vie kivun paremmin pois. Mutta tulehduskipulääke sekin on.

      Outoa, että lääkäri ei ole muuta sinulle määrännyt.

      • Leikkausta oottava?

        Tosiaan ei ole ollut puhettakaan muista lääkkeistä. Resepsissä sanotaan annokseksi "tarvittaessa 1 - 4 tablettia (burana 600) vuorokaudessa". Ilman lääkettä selkä ja jalka ovat kipeät.

        Farmaseutti puhui jostain vatsaa suojaavista lääkkeistä buranan haittoja vastaan. Maanantaina pitäisi käydä lääkärissä kun sairasloma päättyy. Pitänee ottaa puheeksi suojalääkitys.

        Sairastin samaa tautia vv -87 - 89, joten niin pitkää vaivaa en enää viitsisi kärsiä, vaan otan riskin kirurgin käsissä


      • Leikkausta oottava?

        Kiinnostava nimimerkki. Mikä on toisen nimi parissa Talya ja....?


    • vatsa parka

      Miksi et pyydä jotain muuta lääkettä kipuun kun burana. Itsellä ei burana edes auta hermosärkyyn, mutta ei myöskään kestäisi maha tuota määrää.

      Jos et mitään hirmu vahvoja troppeja tarvi, niin pyydä esim. vimovoa, se on tulehduskipulääke joka sisältää vatsansuojalääkkeen.
      Pitkään käytettynä burana, ibumax ym. saattaa aiheuttaa vatsan löysyyttä ja närästystä. En nyt heti lähtis mitään suolistosyöpää ajattelemaan, mutta muuten ei ole mahalle terveellistä.

      • Leikkausta oottava?

        Kiitos hienosta tuesta. En ole edes hoksannut kysellä muita lääkkeitä kun käyttämistani en ole havainnut mitään sivuvaikutuksia. Asia tuli puheeksi eilen illalla kokkotulilla tutun farmaseutin kanssa ja hän kertoi mitä haittoja voisi ilmetä.

        Laskin äsken käyttäneeni viimeisen kahden kuukauden aikana n 80 burana 600 tablettia. Usein myös puolisko kerralla. Pitää ottaa asia puheeksi maanantaina

        Laitoin nimimerkkiin kysymysmerkin siksi, että pitää syksyllä katsoa tarvitaanko operaatiota. Sitä ennen ei ole mahdollista, ellei pahempaa tapahdu


      • potilas x
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Kiitos hienosta tuesta. En ole edes hoksannut kysellä muita lääkkeitä kun käyttämistani en ole havainnut mitään sivuvaikutuksia. Asia tuli puheeksi eilen illalla kokkotulilla tutun farmaseutin kanssa ja hän kertoi mitä haittoja voisi ilmetä.

        Laskin äsken käyttäneeni viimeisen kahden kuukauden aikana n 80 burana 600 tablettia. Usein myös puolisko kerralla. Pitää ottaa asia puheeksi maanantaina

        Laitoin nimimerkkiin kysymysmerkin siksi, että pitää syksyllä katsoa tarvitaanko operaatiota. Sitä ennen ei ole mahdollista, ellei pahempaa tapahdu

        Tähän liittyen: onko aikuisille olemassa tulehduskipulääk
        että peräpuikkona,kun
        maha ei kestä buranaa?


      • 1+1
        potilas x kirjoitti:

        Tähän liittyen: onko aikuisille olemassa tulehduskipulääk
        että peräpuikkona,kun
        maha ei kestä buranaa?

        On aikuisille olemassa tulehduskipulääkkeitä jotka vasta ohutsuolessa alkavat vaikuttamaan.


      • Leikkausta oottava
        1+1 kirjoitti:

        On aikuisille olemassa tulehduskipulääkkeitä jotka vasta ohutsuolessa alkavat vaikuttamaan.

        Minkä nimisiä ovat ne rohdot?

        Kerroin tuolla edellä farmaseutista, joka pelotteli pitkän buranakuurini sivuvaikutuksista. En ole nyt syönyt ainuttakaan tablettia sitten juhannusaaton mutta selkä on tällä hetkellä - siis juuri nyt - todella hyvä. En tiedä osuiko se paranemiskehityksen siihen vaiheeseen, jossa alkoi tapahtua muutosta, vai ottiko elimistö ohjat käsiinsä? Olen sairastanut hermoperäistä kipua huhtikuun alusta. Oireet täsmäsivät presakraali/ L5 alueelta aiheutuviksi. En ole luulosairas, jos joku sitäkin epäilee. Jos en ole päässyt lenkille kolmeen kuukauteen ja muutama kiinnostava puolimaraton jäi haaveeksi, niin kyllä miehen pitää olla oikeasti kipeä.

        Jospa sittenkään ei tarvitsisi oottaa leikkausta. Mutta katsotaan rauhassa jonkin aikaa


      • avun saanut
        Leikkausta oottava kirjoitti:

        Minkä nimisiä ovat ne rohdot?

        Kerroin tuolla edellä farmaseutista, joka pelotteli pitkän buranakuurini sivuvaikutuksista. En ole nyt syönyt ainuttakaan tablettia sitten juhannusaaton mutta selkä on tällä hetkellä - siis juuri nyt - todella hyvä. En tiedä osuiko se paranemiskehityksen siihen vaiheeseen, jossa alkoi tapahtua muutosta, vai ottiko elimistö ohjat käsiinsä? Olen sairastanut hermoperäistä kipua huhtikuun alusta. Oireet täsmäsivät presakraali/ L5 alueelta aiheutuviksi. En ole luulosairas, jos joku sitäkin epäilee. Jos en ole päässyt lenkille kolmeen kuukauteen ja muutama kiinnostava puolimaraton jäi haaveeksi, niin kyllä miehen pitää olla oikeasti kipeä.

        Jospa sittenkään ei tarvitsisi oottaa leikkausta. Mutta katsotaan rauhassa jonkin aikaa

        No esim. Litalgin, itselläni on sitä suppoina.

        Miksi sinulla ei ole mitään toisen tyyppistä lääkettä jos kerran kyse on hermokivusta?? Siis muutaKIN kuin kipulääkettä?

        Jotkut saattavat saada jo lyhyen ajan kuurista esim. ibuprofeiinia mahahaavan tai esim. pohjukaissuolen haavan, joka sitten syöpyessään reikäasteelle saattaa saada aikaan hengenvaarallisen tilan, massiivisen verenvuodon.

        Älä ihmeessä enää jatka tuolla lääkkeellä!


      • Leikkausta oottava?
        avun saanut kirjoitti:

        No esim. Litalgin, itselläni on sitä suppoina.

        Miksi sinulla ei ole mitään toisen tyyppistä lääkettä jos kerran kyse on hermokivusta?? Siis muutaKIN kuin kipulääkettä?

        Jotkut saattavat saada jo lyhyen ajan kuurista esim. ibuprofeiinia mahahaavan tai esim. pohjukaissuolen haavan, joka sitten syöpyessään reikäasteelle saattaa saada aikaan hengenvaarallisen tilan, massiivisen verenvuodon.

        Älä ihmeessä enää jatka tuolla lääkkeellä!

        Olen teille - sillekin tutulle farmaseutille - kiitollinen, että kerroitte mitä vaaroja esim buranasta olla. Minulle ei ole niistä aikaisemmin kukaan puhunut mitään. Käyn heti aamulla vastaanotolla. Onko sillä merkitystä kestävyydelleni buranaa vastaan, että olen 64 vuotias, jolloin elimistö on karaistunut kestämään vaikka rautanauloja.

        Olen sairauden suhteen optimistinen ja odotan päivää jolloin saan hölkötellä upeissa lähimaastoissa. Jos jaksatte vielä lukea, niin voin kertoa yhden seikan. Olen koko ajan hieman epäillyt, että kipuni johtuisivat välilevystä, vaan hermopinteestä jossakin muualla. Minulle kehittyi -70 luvun harjoittelussa hieman toispuolinen raajojen liikerata, joka on koko ajan korjaantunut. Tällöin liikuntaraajojen lihasbalanssi on myös muuttunut. Olen jostakin lukenut sellaisenkin voivan aiheittaa pahoja kipuja. Ilmeisesti siihen kuuluu esim piriformissyndrooma.


    • vatsa parka

      Edelliselle sen verran, että itselläni on hermovauriokipu, mutta en silti syö muuta kun kipulääkkeitä. En siis suostu käyttämään mitään Lyricoita tms.
      Tosin en syö myöskään tulehduskipulääkkeitä vaan pelkkää kipulääkettä.

      Sitten tälle leikkausta odottavalle? Kyllä on suppoina myös tulehduskipulääkettä. Mutta pitkää käyttöä toisiaan noiden tulehduskipulääkkeiden kanssa varoisin.

      Kuten aiemmin kirjoitin toi vivomo, jossa on vatsansuojalääke samassa voisi olle hyvä jos haluat nimenomaan tuon tapaisia lääkkeitä.
      Ja selän suhteen voi hyvinkin olla, että käänne parempaan on tapahtunut. Ainakin tällä hetkellä. Itse olen kivuttomien vuosien toivosta luopunut ajat sitten, kivuttomia päiviä kyllä on.
      Mutta hyvällä lihaskunnolla ja lääkityksellä kipu on jotenkin siedettävää.

      • Leikkausta oottava?

        Eikös vivomo ole reumalääke? Miten se sopii edellä kuvaamiini vaivoihin?


    • vatsa parka

      Kyllä käytetään myös reumalääkkeenä, mutta myös muuhun pitkittyneeseen kipuun. Käytetäänhän mielialalääkkeitäkin kipupotilailla.
      Eli ei ne lääkkeet aina ole just määrätty siihen, mihin tuoteseloste sen lääkkeen kertoo olevan.
      Mutta siis itselleni määrättiin tuo vivomo selän hermokipuun. Auttoi vielä silloin, nykyään joudun ottamaan vahvempia silloin kun otan. Pyrin aina pitämään välipäiviä, koska on se lääke kun lääke, niin pitkään käytettynä ei vaikutus ole enää niin tehokas.
      Voisit myös pyytää lääkäriltäsi lähetteen hermorata tutkimuksiin?
      Selkä on niin käsittämätön kapistus, että pelkästään toispuoleinen astuminen saattaa vääristää rankaa ja aiheuttaa kipuja.

      • Leikkausta oottava?

        Hei
        Sain lääkärille ajan huomisaamuksi ja otan esille mainitsemasi lääkkeen. Minulle on aika Kainuun keskussairaalaan magneettikuvaukseen 29.7. ja hermoratatutkimus elokuun puolivälissä ja siitä viikko aika kir.polille lääkärin arvioitavaksi. Mikäli kehitys jatkuu sellaisena kuin viimeisen kolmen päivän aikana ja pystyisin keräämään luomumansikoita asiakkaillemme, niin lienee parasta luopua tutkimuksista. Sinne kun on menijöitä liiaksikin. Mutta katsotaan nyt ainakin tämä viikko


      • kroonikko57
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Hei
        Sain lääkärille ajan huomisaamuksi ja otan esille mainitsemasi lääkkeen. Minulle on aika Kainuun keskussairaalaan magneettikuvaukseen 29.7. ja hermoratatutkimus elokuun puolivälissä ja siitä viikko aika kir.polille lääkärin arvioitavaksi. Mikäli kehitys jatkuu sellaisena kuin viimeisen kolmen päivän aikana ja pystyisin keräämään luomumansikoita asiakkaillemme, niin lienee parasta luopua tutkimuksista. Sinne kun on menijöitä liiaksikin. Mutta katsotaan nyt ainakin tämä viikko

        Lääkkeillä on useita eri indikaatioita.

        Ei se ikäkään tee sitä mahaa ja suolistoa yhtään sen vastaanottovaisemmaksi esim. Buranalle.

        Älä ihmeessä luovu tutkimuksista!


        Hyvää kesän jatkoa sinulle! Nyt suunta kohti Ahvenanmaata, loman ensimmäinen päivä.


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Hei
        Sain lääkärille ajan huomisaamuksi ja otan esille mainitsemasi lääkkeen. Minulle on aika Kainuun keskussairaalaan magneettikuvaukseen 29.7. ja hermoratatutkimus elokuun puolivälissä ja siitä viikko aika kir.polille lääkärin arvioitavaksi. Mikäli kehitys jatkuu sellaisena kuin viimeisen kolmen päivän aikana ja pystyisin keräämään luomumansikoita asiakkaillemme, niin lienee parasta luopua tutkimuksista. Sinne kun on menijöitä liiaksikin. Mutta katsotaan nyt ainakin tämä viikko

        Ihan kuten tuossa kroonikko57 totesi, älä jätä niitä tutkimuksia väliin, vaikka tuntuisi paremmalta.
        AInakaan sitä hermorata tutkimusta, johon jonot on aikas pitkät. Sitä paitsi siitä näkee jo parantumassa olevat vauriotkin, eli ei jää sitten sen asian suhteen epäselvyyttä.
        Magneettiin pääsee suht nopeastikin, mutta senkään väliin jättämistä en suosittele.

        Toivottavasti selkäsi tilanne on paranemaan päin kuitenkin:)


      • Leikkausta oottava?
        kroonikko57 kirjoitti:

        Lääkkeillä on useita eri indikaatioita.

        Ei se ikäkään tee sitä mahaa ja suolistoa yhtään sen vastaanottovaisemmaksi esim. Buranalle.

        Älä ihmeessä luovu tutkimuksista!


        Hyvää kesän jatkoa sinulle! Nyt suunta kohti Ahvenanmaata, loman ensimmäinen päivä.

        Hienoa että esitit näkemyksesi. Otan niistä onkeen.

        Hyvää lomaa Ahvenanmaalle. Kaksi viidestä lapsestamme - tytär ja poika - olivat vuosituhannen vaihteessa useampaan otteeseen kesätöissä Ahvenanmaalla ja pitivät ajasta. Tuskin olisivat päässeet ilman ruotsintaitoa. Vaikka pakosta en niin pitäisikään


      • Leikkausta oottava?
        vatsa parka kirjoitti:

        Ihan kuten tuossa kroonikko57 totesi, älä jätä niitä tutkimuksia väliin, vaikka tuntuisi paremmalta.
        AInakaan sitä hermorata tutkimusta, johon jonot on aikas pitkät. Sitä paitsi siitä näkee jo parantumassa olevat vauriotkin, eli ei jää sitten sen asian suhteen epäselvyyttä.
        Magneettiin pääsee suht nopeastikin, mutta senkään väliin jättämistä en suosittele.

        Toivottavasti selkäsi tilanne on paranemaan päin kuitenkin:)

        Kävin aamulla hoitavalla lääkärilläni. Sanoin jo ovella, että nyt asia hoidetaan lyhyesti ja ytimekkäästi. Ja niin tapahtui. Lääkäritäti määräsi pyytämättä vivomoa. Aloitan käytön mikäli ilmenee tarvetta. Olo yllättävän hyvä. Kiitos lääkärille malttamattoman potilaan hyvästä hoidosta. Kuten teille tukijoukot!

        Kerron miten tilanne kehittyy. Ehkä siitä hyötyy joku muukin


    • vatsa parka

      No tosi hieno, kuulla että lääkärikäynti meni hyvin. Toi vivomo on todellakin kyllä vatsalle parempi kun se burana.
      Toivotaan, että selkätilanne pysyy hyvänä, eikä pillereille olisi juurikaan käyttöä.

      • Leikkausta oottava?

        Älä hikeenny vaikka vielä tulen juttusille. En vielä ostanut lääkettä enkä osta ellei ole pakko. Eipähän tule syötyä liian helposti. Kävin jo melko reippaan sauvakävelyn 3 km

        Pitäisikö muttaa nimimerkiksi "Leikkauksesta luopuva?".


      • Lippa kaakossa
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Älä hikeenny vaikka vielä tulen juttusille. En vielä ostanut lääkettä enkä osta ellei ole pakko. Eipähän tule syötyä liian helposti. Kävin jo melko reippaan sauvakävelyn 3 km

        Pitäisikö muttaa nimimerkiksi "Leikkauksesta luopuva?".

        En lukenut koko ketjua, mutta yleensä kyllä kannattaa ottaa vatsansuojalääke lisäksi, mikäli joutu ibuprofeenia tms. jatkuvasti napsimaan. Riippuu tietysti että millainen taipumus vatsalla on noista tulehduskipulääkkeistä oireilla.


      • Laikkausta oottava?
        Lippa kaakossa kirjoitti:

        En lukenut koko ketjua, mutta yleensä kyllä kannattaa ottaa vatsansuojalääke lisäksi, mikäli joutu ibuprofeenia tms. jatkuvasti napsimaan. Riippuu tietysti että millainen taipumus vatsalla on noista tulehduskipulääkkeistä oireilla.

        Juuri noin. Mutta en tiennyt mitään mainituista suojalääkkeistä. nyt olen paljon viisaampi. Toivottavasti jatkossa selviäisi vähemmällä.


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Älä hikeenny vaikka vielä tulen juttusille. En vielä ostanut lääkettä enkä osta ellei ole pakko. Eipähän tule syötyä liian helposti. Kävin jo melko reippaan sauvakävelyn 3 km

        Pitäisikö muttaa nimimerkiksi "Leikkauksesta luopuva?".

        En missään nimessä hikeenny:) Suotta niitä lääkkeitä onkin ostaa ns. varastoon, muistat vaan että resepti on vuoden voimassa, eli kannattaa hakea ennen sitä, ihan vastaisuuden varalta.

        Selkähommissa ikävintä on se, että pirun vaivat pyrkivät uusimaan.
        Hieno homma, että kuntoilu sujuu. Itse treenaan säännöllisesti, vaikka sitten kipulääkkeiden kanssa ja olenkin saanut ortopedilta kehut hyvästä lihashuollosta.
        Hukkaanhan se ei koskaan mene.
        Nimimerkin vaihto voisi olla paikallaan.... Ja minäkin voisin kirjoittaa jo "näemmä entinen vatsa parka"...


    • Leikkausta oottava?

      Hyvä kun et jo tympääntynyt valituksiini. Eilinen reippailu maksatti tänään veroaan.

      Kyläläisille sairauteni on ollut ennustusten täyttyminen. Kommentit ovat menneet jotenkin tähän tapaan

      - Lyhyeksi se on mennyt tuonkin Reinon (nimi muutettu) askel. Siellä se näkyy hiipivän pihallaan kuin mikäkin vaivanen. Laukkasikin se pitkin kyläteitä päntiönnään kuin mikäkin joutilas. Olisi senkin voiman käyttänyt oikeaan työhön niin olisi saanut jotain aikaseksi. Nyt vain sen nurkissa pyörii jonninjoutavia purkkeja ja purnikoita joilla ei oo mitään tähellistä käyttöä. Vaan johan minä tässä männä vuonna sanon että vielä se senkin vouhkaamiset loppuu. Empä oisi osannut arvata miten lähellä se päivä olisi. Mitähän mahtanee nyt ite miettiä? En ole kehannut sannoo mitä mieleni tekisi vaikka monasti jo kielenpäällä onkin pyörinyt. Sietäsi jonkun muistuttoo elämän rajallisuudesta. Vaan siinäpähäntä ite kukin miettikköön oliko siitä turhasta huuhtomisesta lopulta mittään hyötyä

    • vatsa parka

      Sinänsä hauskasti ilmaistu vaikka aihe ei niin hauska olekkaan. Anna muiden huudella... Jokaiselle se saattaa päivä tulla kun sairastuu, kuka mihinkin.

      Harmi jos selkä ei tykännyt siitä liikkumisesta. Tuli mieleen, että aloititko liiankin innokkaasti. Ja yks on tämä helle, vaikka selkä tykkääkin lämmöstä, niin väkisinkin tulee vetoa, joka taas on ainakin minun selälle myrkkyä.

      Toivotaan parasta:)

    • Leikkausta oottava

      Tämän ketjun viisaista neuvoista oli hyötyä naapurille, joka niin ikään oli joutunut kipujen kouriin ja jolle sain välitää tarkaa tutustumista mahdolisiin haittoihin.

      Olo erittäin mukava

    • Pitkään pitkään

      Ettäkö kuinka pitkään? Niin kauan kuin purkissa riittää. Sitten on pakko lopettaa

    • Leikkausta oottava

      Päivitys tilanteeseeni.

      Olen lopettanut lääkkeiden käytön lähes kokonaan. Vieraakseni "sattui" henkilö, joka osasi neuvoa periformis syndrooman hoitoon venytyksiä, joiden seurauksena tilanteeni alkoi jo samana päivänä koheta ihmeellisesti. Kun sain vielä vahvistuksen oireisiini ja saamiini venytysohjeisiin tunnetulta yliopistolillisen keskussairaalan professorilta, olen tehnyt niitä pari - kolme kesrtaa päivässä. Kuvaus olisi kuun lopulla. Pitänee käydä että selviää kokonaistilanne.

    • miten on..

      ...mitkä on sinun..."ei kokonaan"...käyttömäärä...???.

      • Leikkausta oottava

        Kysyitkö minulta? Käytin kolmen kuukauden ajan päivittäin n. 1 - 3 burana 600 vastaavan annoksen. Juhannukselta lopetin kokonaan. Sain Vimovo reseptin 26.6. joista olen syönyt vain puolenkymmentä tablettia, koska oireet ovat helpottaneet.

        Kso lisäksi vastaus nimim. Vatsa parka


    • vatsa parka

      Sehän on mahtavaa jos oirehtiminen helpottuu.
      Minulle ei ole apua sen paremmin venytyksistä kuin muistakaan nikseistä, paitsi tietty säännöllinen treenaaminen pitää tukilihakset kunnossa, joten pääsee liikkumaan.
      Sohvan pohjalle en suostu makaamaan.
      Käy vaan kuvassa ja siinä hermorata tutkimuksessa, niin saat selvyyden oireiden aiheuttajasta.

      • Leikkausta oottava?

        Täällä sitä taas tavattiin!

        Tosiaan olo on jo paljon parempi. Käytän kuitenkin samaa nimimerkkiä tunnistamisen helpottamiseksi.

        Jo sairauteni alkaessa maalis-huhtikuun vaihteessa epäilin vaivojen johtuvan muusta kuin välilevystä. Perusteluinani olivat kipupaikkojen vaihtelut ja epäloogisuus aiempiin "oikeaan" vl-tyrään. Tutustuin piriformis syndrooman syihin ja seurauksiin. Netissä oli kyllä ohjeita (eng) mutta niistä puuttui venytysten staattisuuden opetus. Kun jatkoin vuosikymmeniä tekemiäni liikkeitä, ne tavallaan pitivät yllä kiputilaa. Vasta vieraani (Hyvinkään Tahkon -70 luvun sm-sarjatason koripalloilija ja myöhemmin naisten lentopallovalmentaja) osasi kokemuksensa perusteella antaa ratkaisevat neuvot. ( olen itse Sotkamon Jymyn kannattaja).

        Tosiaan piriformislihaksen tulehdus voi olla erittäin kiusallinen ja lamauttava. Asian vahvisti toinen vieraani sydäntautien professori, joka on perehtynyt myös urheiluvammojen hoitoon. Tällä en halua sanoa, että kaikki vaivat johtuisivat siitä ja hoito olisi yleispätevää. Omalle kohdalleni en vain löydä muuta selitystä, koska paraneminen alkoi sinä päivänä kuin tein ensimmäiset venytykset. Toki tuntemuksia on vielä ajoittain, mutta sauvakävelylenkillä olen jo kokeillut juoksuaskeleita ilman kipua. Ja mikä merkillisintä: lantioni on venytysten ansiosta irtonaisempi. Olen vuosien ajan ihmetellyt sen jäykkyyttä, enkä ole mielestäni päässyt lähellekään niitä tuloksia ( puolimaraton aikaan 1.43.00, ikä 64 v ), joihin fysiikkani edellyttäisi. Nyt on sellainen tunne, että jahka tästä päästään uudelleen harjoittelemaan, pitäisi olla edellytyksiä tulosten korjaamiseen. Sanottakoon sekin tässä yhteydessä, ettei se suinkaan ole tärkeintä, joskin mukava elämys.


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        Täällä sitä taas tavattiin!

        Tosiaan olo on jo paljon parempi. Käytän kuitenkin samaa nimimerkkiä tunnistamisen helpottamiseksi.

        Jo sairauteni alkaessa maalis-huhtikuun vaihteessa epäilin vaivojen johtuvan muusta kuin välilevystä. Perusteluinani olivat kipupaikkojen vaihtelut ja epäloogisuus aiempiin "oikeaan" vl-tyrään. Tutustuin piriformis syndrooman syihin ja seurauksiin. Netissä oli kyllä ohjeita (eng) mutta niistä puuttui venytysten staattisuuden opetus. Kun jatkoin vuosikymmeniä tekemiäni liikkeitä, ne tavallaan pitivät yllä kiputilaa. Vasta vieraani (Hyvinkään Tahkon -70 luvun sm-sarjatason koripalloilija ja myöhemmin naisten lentopallovalmentaja) osasi kokemuksensa perusteella antaa ratkaisevat neuvot. ( olen itse Sotkamon Jymyn kannattaja).

        Tosiaan piriformislihaksen tulehdus voi olla erittäin kiusallinen ja lamauttava. Asian vahvisti toinen vieraani sydäntautien professori, joka on perehtynyt myös urheiluvammojen hoitoon. Tällä en halua sanoa, että kaikki vaivat johtuisivat siitä ja hoito olisi yleispätevää. Omalle kohdalleni en vain löydä muuta selitystä, koska paraneminen alkoi sinä päivänä kuin tein ensimmäiset venytykset. Toki tuntemuksia on vielä ajoittain, mutta sauvakävelylenkillä olen jo kokeillut juoksuaskeleita ilman kipua. Ja mikä merkillisintä: lantioni on venytysten ansiosta irtonaisempi. Olen vuosien ajan ihmetellyt sen jäykkyyttä, enkä ole mielestäni päässyt lähellekään niitä tuloksia ( puolimaraton aikaan 1.43.00, ikä 64 v ), joihin fysiikkani edellyttäisi. Nyt on sellainen tunne, että jahka tästä päästään uudelleen harjoittelemaan, pitäisi olla edellytyksiä tulosten korjaamiseen. Sanottakoon sekin tässä yhteydessä, ettei se suinkaan ole tärkeintä, joskin mukava elämys.

        Täällä taas kyllä ja mitäs sitä suotta hyvää nimimerkkiä vaihtamaan, joskin ei enteellistä.

        Joskus käy tuuri.. että syyt huomataan noin vähän kuin vahingossa.
        Se on hyvä, että jaksat kuntoilla.. itse aktiivisena liikunnan harrastajana joudun välillä hammasta purren ja lääkkeillä vetään treenit läpi. Mutta vedän kuitenkin.
        Minulle toi hermoratatutkimus vasta antoi selvän syyn kivulle, vaikkakin magneettikuvaus jo kertoi asioista jotain.

        Onnea sinulle tuohon puolimaraton tavoitteeseen, on aina mukava lukea kun selkä- tai muut sairaat, jaksavat liikkua.


      • Leikkausta oottava?
        vatsa parka kirjoitti:

        Täällä taas kyllä ja mitäs sitä suotta hyvää nimimerkkiä vaihtamaan, joskin ei enteellistä.

        Joskus käy tuuri.. että syyt huomataan noin vähän kuin vahingossa.
        Se on hyvä, että jaksat kuntoilla.. itse aktiivisena liikunnan harrastajana joudun välillä hammasta purren ja lääkkeillä vetään treenit läpi. Mutta vedän kuitenkin.
        Minulle toi hermoratatutkimus vasta antoi selvän syyn kivulle, vaikkakin magneettikuvaus jo kertoi asioista jotain.

        Onnea sinulle tuohon puolimaraton tavoitteeseen, on aina mukava lukea kun selkä- tai muut sairaat, jaksavat liikkua.

        No niin. Täällä taas. Tilanteeni on korjaantunut melko paljon. Kävin eilen magneettikuvauksessa, josta sain nuhan ja kurkkukivun. Hoitaja kysyi ennen kuvausrumpuun työntämistä että tarvitsenko jaloille peittoa. Koska ulkopuolella putken oli lämmintä, sanoin pärjääväni hyvin ilman täkkipeitettä. Mutta auta armias sitä tuulen vohakkaa, joka vihuroi putkessa kuin arktinen viima Venäjän aroilla. En kuitenkaan viitsinyt keskeyttää toimeliasta työtä vaan päätin kestää.

        Lähdin kuvausta edeltävänä päivänä rohkeasti tutulle lenkkipolulle ja 8 km:n matkasta juoksin 7 km. Ja uskokaa tai älkäät. Tuo suoritus teki huikean hyvää selälle ja jalalle. Tämä todistaa sen, että mikäli en olisi uskaltanut ottaa riskiä, olisin mitä ilmeisemmin kipeämpi kuin ennen sitä. Onhan olo muutenkin parantunut viimeisen kuukauden aikana. Uskallan jo nyt sanoa, että nimimerkkiä mitäisi muuttaa


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava? kirjoitti:

        No niin. Täällä taas. Tilanteeni on korjaantunut melko paljon. Kävin eilen magneettikuvauksessa, josta sain nuhan ja kurkkukivun. Hoitaja kysyi ennen kuvausrumpuun työntämistä että tarvitsenko jaloille peittoa. Koska ulkopuolella putken oli lämmintä, sanoin pärjääväni hyvin ilman täkkipeitettä. Mutta auta armias sitä tuulen vohakkaa, joka vihuroi putkessa kuin arktinen viima Venäjän aroilla. En kuitenkaan viitsinyt keskeyttää toimeliasta työtä vaan päätin kestää.

        Lähdin kuvausta edeltävänä päivänä rohkeasti tutulle lenkkipolulle ja 8 km:n matkasta juoksin 7 km. Ja uskokaa tai älkäät. Tuo suoritus teki huikean hyvää selälle ja jalalle. Tämä todistaa sen, että mikäli en olisi uskaltanut ottaa riskiä, olisin mitä ilmeisemmin kipeämpi kuin ennen sitä. Onhan olo muutenkin parantunut viimeisen kuukauden aikana. Uskallan jo nyt sanoa, että nimimerkkiä mitäisi muuttaa

        Olipas outo laite sinulla, minä olen onnistunut aina pääsemään putkeen joka on ollut sanoisinko kuuma.

        Tuo juoksusaavutus kuulostaa jo tosi hyvältä, ja aina olen painottanut sitä, että liikunnalla oli se mitä tahansa selkä pysyy paremmin kunnossa.

        Itsellä tosin selkä taas kerran siinä tilassa, että sietää kävelylenkit, mutta ei treenejä.
        No ne kävelylenkitkin on parempi kun sohvalla makaaminen.
        Toivotaan että kuvaustulokset ovat positiivisia:) Vaihda nimimerkki vaikka ex leikkausta odottava, kuulostaa ajankohtaisemmalta.
        Ja todella hyvä jos leikkaukseen ei tarvitse ryhtyä, välttelen itse niitä veitsiä viimeiseen asti.

        Vatsaasi ei tarvinne enää voivotella, että sinänsä nimimerkkini on vanhentunut, mutta kai näitä lukee muutkin pitkäaikais buranan käyttäjät.

        Tuossa alla joku mainitsi kahden vuoden käytön, siihen voisin sanoa, että kyllähän se vatsa saattaa kestää, mutta itse en omaa mahaani rääkkäisi.

        Joskus aikoinaan minullekin lääkäri määräsi jatkuvasti jotain tulehduskipulääkkeitä ja kiltisti hain ne. Kunnes menin toiselle lääkärille joka kauhisteli asiaa, koska ei oltu kuitenkaan kirjoitettu vatsansuoja lääkettä.


      • Leikkausta oottava?
        vatsa parka kirjoitti:

        Olipas outo laite sinulla, minä olen onnistunut aina pääsemään putkeen joka on ollut sanoisinko kuuma.

        Tuo juoksusaavutus kuulostaa jo tosi hyvältä, ja aina olen painottanut sitä, että liikunnalla oli se mitä tahansa selkä pysyy paremmin kunnossa.

        Itsellä tosin selkä taas kerran siinä tilassa, että sietää kävelylenkit, mutta ei treenejä.
        No ne kävelylenkitkin on parempi kun sohvalla makaaminen.
        Toivotaan että kuvaustulokset ovat positiivisia:) Vaihda nimimerkki vaikka ex leikkausta odottava, kuulostaa ajankohtaisemmalta.
        Ja todella hyvä jos leikkaukseen ei tarvitse ryhtyä, välttelen itse niitä veitsiä viimeiseen asti.

        Vatsaasi ei tarvinne enää voivotella, että sinänsä nimimerkkini on vanhentunut, mutta kai näitä lukee muutkin pitkäaikais buranan käyttäjät.

        Tuossa alla joku mainitsi kahden vuoden käytön, siihen voisin sanoa, että kyllähän se vatsa saattaa kestää, mutta itse en omaa mahaani rääkkäisi.

        Joskus aikoinaan minullekin lääkäri määräsi jatkuvasti jotain tulehduskipulääkkeitä ja kiltisti hain ne. Kunnes menin toiselle lääkärille joka kauhisteli asiaa, koska ei oltu kuitenkaan kirjoitettu vatsansuoja lääkettä.

        Oli tosiaan arktinen tunne paljaille jaloille. Hoitaja sanoi jälkeenpäin jotain magneettilaitteiden jäähdyttäjästä.

        On se ihminen kumma kapistus. Silloin kun kipu on päällä, ajattelee ettei se lopu ennen hautaa. Kun sitten koittaa päivä, jolloin kipua ei tunnu, unohtaa kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan. Noin suoraviivaisesti asian ilmaisten.

        Sain Vimovot heti juhannuksen jälkeen. Ostin 60 kpl:n purkin. Laskin äsken jäljellä olevan 54 kpl. Eli hyvältä näyttää.

        Kertomaani en tarkoita lisätaakaksi kivun kourissa kamppaileville. Haluan viestittää, että jokaisella on toivoa paranemisesta. Muistan tapauksen 20 vuoden takaa, jolloin työkaverilla oli kovat kivut. Näin unta että hän pelasi lentopalloa. Kerroin aamulla uneni ja hän oli siitä iloinen. Ja niin lopulta kävi. Hän kertoi hiljattain tavatessamme, ettei ole sen koommin suurempia vaivoja kokenut. Sanoi jumppaavansa joka ikinen päivä. Ikää hänellä on lähes 70 v.


    • ylivarov.?

      Käytin Burana 600:aa parhaimmillaan 2 tabl./vrk kahden vuoden ajan, mutta mitään vatsaongelmia ei tullut. Aikanaan Buranan tuoteselosteessa ei suositeltu epilepsialääkkeiden kanssa, mutta ihan hyvin ne sopivat yhteiskäyttöön. Tuntuu, että valmistajat ovat ylivarovaisia.

    • Reumaatikko

      Riippuu pitkälti omista tuntemuksista, miten pitkään voi tulehduskipulääkkeitä ylipäätään syödä. Samat vatsaongelmat koskevat myös muita tulehduskipulääkkeitä. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Burana on käsittääkseni niitä parhaiten siedettyjä.

      Minä olen syönyt viimeisen neljä vuotta tulehduskipulääkkeitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt taitaa olla menossa pisin tauko koko tuona aikana - ja nytkin vain sen takia, että nilkkani on murtunut ja tulehduskipulääkkeet kuulemma hidastavat luutumista.

      Olen kokeillut pitkälti kaikki markkinoiden vaikuttavat aineet ja tällä hetkellä paras (ja vatsaystävällisin) apu löytyy ketorinista vatsasuojalääkityksen kanssa. Ihan maksimiannoksia en käytä säännöllisesti, mutta kuitenkin ehkä 150-200 päivää vuodessa. Soveltuvaa lääkitystä haetaan, että pääsisin noista eroon, mutta asiat eivät ole turhan yksinkertaisia.

    • Leikkausta oottava

      Hei täältä.

      Huomasin viimeisimmän kommenttini päivältä 31.7. Sen jälkeen tilanteeni on parantunut radikaalisti. Sekä magneettikuvauksessa että hermoratatutkimuksessa ei havaittu mitään korjattavaa. Pääsin hyvään lenkkeilyrytmiin piridormis lihaksen venyttelyohjelman ansiosta. Juoksin 4.9. tunnin juoksussa 12 km mikä tarkoittaa 5 min/km. Ihmeellistä kevään jälkeen! Muutenkin lenkkeilyt ja metsätyöt ovat nostaneet kuntoa melkoisesti. Vielä keskikesällä niistä saattoi vain uneksia. Lääkkeet ovat jääneet muutamaan kappaleeseen kuukaudessa ( sirdaludin puolisko kerrallaan ehkä pari kolme kertaa/kk)

      • Leikkausta oottava

        Se on piriformis. F ja D ovat näppäimistössä vierekkäin ja olen lyönyt väärin, mistä virheeni johtui


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava kirjoitti:

        Se on piriformis. F ja D ovat näppäimistössä vierekkäin ja olen lyönyt väärin, mistä virheeni johtui

        Hei,
        Huomasin vasta nyt että olit käynyt täällä. Hienoa, että asiat menivät tuohon suuntaan. Tsemppiä, ettei selkäkivut palaile takaisin ja jos palailevat niin tiedätpä ainakin konstit niiden selättämiseen.

        Itse edelleen kroonikko potilaana (selkäni kanssa), treenaan 3 kertaa viikossa, lisäksi lenkkeilen jne. Jos ei muuten niin lääkkeen avulla, mutta edelleenkään en sänkyyn jää.


      • vatsa parka
        vatsa parka kirjoitti:

        Hei,
        Huomasin vasta nyt että olit käynyt täällä. Hienoa, että asiat menivät tuohon suuntaan. Tsemppiä, ettei selkäkivut palaile takaisin ja jos palailevat niin tiedätpä ainakin konstit niiden selättämiseen.

        Itse edelleen kroonikko potilaana (selkäni kanssa), treenaan 3 kertaa viikossa, lisäksi lenkkeilen jne. Jos ei muuten niin lääkkeen avulla, mutta edelleenkään en sänkyyn jää.

        Näemmä menee minullakin jos ei kirjaimet niin ajatukset sekaisin. Piti kirjoittamani huomasin sattumalta, ei siis huomasin vasta nyt. Poikkeilen itse palstalla silloin tällöin ja nyt osuin oikeaan aikaan:)


      • Leikkausta oottava
        vatsa parka kirjoitti:

        Hei,
        Huomasin vasta nyt että olit käynyt täällä. Hienoa, että asiat menivät tuohon suuntaan. Tsemppiä, ettei selkäkivut palaile takaisin ja jos palailevat niin tiedätpä ainakin konstit niiden selättämiseen.

        Itse edelleen kroonikko potilaana (selkäni kanssa), treenaan 3 kertaa viikossa, lisäksi lenkkeilen jne. Jos ei muuten niin lääkkeen avulla, mutta edelleenkään en sänkyyn jää.

        Sinä olet sisukas, sinnikäs ja peräänantamaton kuten näiden vaivojen kanssa eläessä tuleekin olla. Seuraavaa päivää voi toivoa paremmaksi kuin edellistä. Ja kyllä se palkka työstä tulee ennen pitkää.

        En ollut käynyt täällä kuukausiin kun ongelmat työntyivät sivummalle, mutta kirjoittaessani eilen viestiä halusin sen alitajuisesti osoittaa juuri sinulle. Mehän olemme melkein kuin sisaruksia tällä elämän sektorilla


      • vatsa parka
        Leikkausta oottava kirjoitti:

        Sinä olet sisukas, sinnikäs ja peräänantamaton kuten näiden vaivojen kanssa eläessä tuleekin olla. Seuraavaa päivää voi toivoa paremmaksi kuin edellistä. Ja kyllä se palkka työstä tulee ennen pitkää.

        En ollut käynyt täällä kuukausiin kun ongelmat työntyivät sivummalle, mutta kirjoittaessani eilen viestiä halusin sen alitajuisesti osoittaa juuri sinulle. Mehän olemme melkein kuin sisaruksia tällä elämän sektorilla

        No jotenkin ajattelinkin viestin tulevan minulle:) Oli meinaan melkoinen sattuma koska en itsekään ollut käynyt täällä aikoihin.
        Sisukas pitää olla, ei tässä muuten selviä. Joskus ottaa päähän kun kuulee, ettei ihmiset halua edes yrittää tehdä mitään selkäkipuisena.
        Toki ymmärrän, että on varmasti päiviä ettei kykene, tai on sellainen sairaus ettei kaikki liikunta ole mahdollista, mutta liikunnalla saadaan niitä terveitä päiviä enemmän.
        Tsemppiä edelleen! Ja juoksulenkkejä lisää.


    • bura syöjä

      Olen syönyt vahvaa buranaa kaksi vuotta. Tabletteja max neljä päivässä.
      Lekuri aina uusii ja käskee syödä ne.

      • vatsa parka

        Sinulle, lue koko ketju. Miksi ihmeessä suostut syömään niitä, pyydä vaihtamaan ne.


      • sama,
        vatsa parka kirjoitti:

        Sinulle, lue koko ketju. Miksi ihmeessä suostut syömään niitä, pyydä vaihtamaan ne.

        Kuule, olen ottanut puheeksi monta kertaa. Aina samalleen vastaa,,, ei ole mitään haittaa.


      • vatsa parka
        sama, kirjoitti:

        Kuule, olen ottanut puheeksi monta kertaa. Aina samalleen vastaa,,, ei ole mitään haittaa.

        Uskon, mutta sano ettet halua enää buranaa, pitäähän potilaalla olla joku oikeus päättää omasta lääkinnästään.
        Älä siis esitä kysymystä onko haittaa, vaan sanot että uskot sen aiheuttavan noin pitkään käytettynä vaivoja. Pyydä esim. Vivomoa, ole sinnikäs vielä.


    • vatsa parka

      Tarkoitin siis VIMOVO, meni kirjaimet väärinpäin:)

      • Leikkausta oottava

        Viitteenä puhevuoroni 17.7. totean, että Vimovo oli todella hyvä lääke. Ehdin käyttää sitä vajaat 10 kpl kun venytykset ja ilmeisesti tuo lääke yhdessä aloittivat nopean paranemisen. Vimovossa on joku suolistoa suojaava aine,muistelen


      • Leikkausta oottava
        Leikkausta oottava kirjoitti:

        Viitteenä puhevuoroni 17.7. totean, että Vimovo oli todella hyvä lääke. Ehdin käyttää sitä vajaat 10 kpl kun venytykset ja ilmeisesti tuo lääke yhdessä aloittivat nopean paranemisen. Vimovossa on joku suolistoa suojaava aine,muistelen

        Keskustelin nimimerkin "Vatsa parka" kanssa viime kesänä selkäkipujen lääkityksestä. Jos satut vilkaisemaan ketjua niin kerron talven menneen käytännössä ilman minkäänlaista lääkitystä. Jostain kumman syystä nyt on parin päivän aikana ollut oikeassa jalassa lievää kipuilua. Tosin olen harjannut mansikkapenkkejä (tosiaan maaliskuussa Kainuussa!). Katson vielä muutaman päivän ilman lääkitystä. Otin kyllä eilen illalla puoliskot burana 600 sesta ja samoin puolikkaan sirdalut tapletista. Nukutti hyvin. Viime keväänä keskeytyi selkäkivun vuoksi Prahan matka jo Helsinkiin. Nyt olisi tarkoitus lähteä vaimon kanssa pääsiäisen aikaan pariksi viikoksi Aurinkorannikolle. Jospa nyt toteutuisi.
        Hyvää kevättä kaikille lukijoille
        PS. Nimimerkki ei enää toimenpiteenä päde

        Hyvää kevättä


    • vatsa parka

      Hei, satuinpa taas samoihin aikoihin palstalle:) No johtuneeko siitä, että olen itse menossa selän takia taas kerran hoitoihin, ja lueskelin siksi näitä.

      Mukava kuulla, että mennyt noin hyvin. Se jalan tikkuilu voi tosiaan johtua ihan siitä mansikkapenkkien siivoamisesta, mutta mielestäni kannattaa ihan varmuuden vuoksi ottaa ainakin tuo sirdalud muutaman päivän ajan ja katsoa miten menee.
      Rentouttaa kuitenkin sen verran, ettei tule ainakaan lisää kipua siitä jos tietämättäsi jännität kipukohtaa. Eikä kai se buranakaan muutaman päivän käytöllä haitallista sentään ole. Pääsette sinne reissuun. Ihana ajatus venytellä ja liikkua lämmössä:)

      Olin itse tuossa muutaman kuukauden oireeton, mutta nyt kivut niin pahat, että lääkäri päätti, että selälle on jälleen tehtävä jotain. Vaikka eihän sitä kuntoon saada, kun vaan vähän helpotusta. Treenejä olen jatkanut, välillä hammasta purren ja tosiaan opetellut liikkeet niin, etten saa lisärasitusta selälle.

      Hyvää kevättä myös sinnepäin ja kivuttomia päiviä:)

      PS. Vanhalla nimimerkillä mennään vaikkei vatsasi enää "parattelua" tarvinnekkaan.

      • Leikkausta oottava

        Tervehdys
        Otin eilen aamulla ja illalla viime kesänä määrättyä Vimovoa, joka yhdessä levon (ei petissä) kanssa vaikutti siten, ettei tänä aamuna tuntunut juuri ollenkaan. Kävin kuitenkin hierotuksella (koko) jossa löytyi ankaria kiinnittymiä varsinkin oikeassa jalassa. Unohdin kertoa, että juoksin perjantaina aamupäivällä 14 km, jonka jälkeen ip:llä harjasin mansikkapenkkejä kuten seuraavana päivänä. Muutahan ei sitten tarvittukaan.

        Voisin nyt sanoa sinulle "selkä parka". Sisukas olet kuin Kaisa Mäkäräinen, jos hammasta purren käyt lenkillä. 70-luvulla jolloin juoksin huikeita määriä tuli joskus noudatettua tuotakin periaatetta. Nyt en tekisi samaa uudelleen. Olisi se muuten mahtavaa, jos voisi palata aikakoneella takaisin menneeseen, mutta päässä olisi nykyinen tieto ja järki.

        Näiltä palstoilta saa joskus erinomaisia neuvoja kun sattuu kohdalle asiallinen
        henkilö. Kysyin toisella ketjulla miten puretaan hankmon laakeri. Eräs viljelijä oli ottanut osista kuvan purkujärjestyksineen ja liittänyt vastaukseensa. Sen paremmin sitä ei olisi kukaan kyennyt opastamaan.

        Kuntoillen M........K........


    • vatsa parka

      Terve vaan. Niin välillä näillä palstoilla saa välillä varautua piikittelyyn, tai oikeastaan kuulla olevansa tyhmä, kun kysyy jotain asiaa. Mutta on näillä se toinenkin puoli, toiset vastaavat asiallisesti ja antavat hyviä vinkkejä.

      Tuo aikakone matkailu voisi olla jopa pelottavaa:)
      Niin sullahan oli tuo vimovo, se onkin parempi. Petiin ei auta jäädä tai ei ylös pääse, mutta liika rehkiminenkin on pahasta. Kiputilan tullessa kannattaa aina ensin kuulostella meneekö muutamassa päivässä ohi ja jatkaa sen mukaan hommia. Hyvä jos saat hieronnasta avun, kaikki apu on tarpeen, ettei jämähdä paikat ja pystyy liikkumaan.

      En käy hirveesti nykyään lenkillä, tuppaa ihan kävelylenkkeihin jäämään, mutta salitreenejä en jätä väliin, vaikkei nekään ihan turvallisia tälle selälle ole.
      Lisäksi joogaan nykyään aikas paljon, koska siitä löytyy selälle turvallisia ja ennenkaikkea selälleni sopivia liikkeitä.

      No huomenna sen sitten sairaalassa näkee, mitä on tällä hetkellä tehtävissä.

      Kuntoilua jatkamme...

      • Leikkausta oottava

        Eilinen hierotus teki olon tänään kipeäksi. Saattaahan se kuulua asiaan, mutta tympeä kokemus. No huomenna sen näkee paremmin. Olisi pitänyt ottaa mansikkamaan harjaus varovammin. esimerkiksi yksi rivi päivässä.


      • Leikkausta oottava

        Käytkö usein terveyssivuilla? Tällä ketjulla taisin pistäytyä viimeksi huhtikuun alussa. Olen nyt poiminut mansikkaa kolme viikkoa kuten sanotaan "vyöttä soletta". Mansikkapenkkejä kontatessa lihakset joutuivat kuin huomaamatta koville seurauksella että kantapää kipeytyi (planraarifaskiitti) oikein kunnolla. Sairastin samaa - joskin toisessa jalassa ja eri syystä - syksystä 2006 kahdeksan kuukautta. Terveyskirjallisuuden mukaan tulehdus kestää puolesta vuodesta jopa puoleentoista vuoteen. saapas nähdä miten käy tällä kerralla. Kiusallinen vaiva se on joka tapauksessa.

        Nimimerkkini ei kuvasta todellista tilaa


    • vatsa parka

      Jos minua tarkoitit, niin aika harvakseltaan näillä tulee käytyä. Mutta jostain kumman syystä osaan aina kurkata näille sivuille näemmä sopivaan aikaan:)

      Plantaarifaskiitti on tuttu vaiva, mutta onnekseni ei ole ollut itsellä vuosiin. Silloin kun se vaivasti, hain terveyskeskuksesta siihen tarkoitetun jalkatuen (käytetään öisin).
      Ostin myös vastaavat itse terveyskaupasta, mutta ne terveyskeskuksen oli paremmat...
      Varmasti mansikanpoiminta ottaa lihaksiin. Itsellä selkä ollut erittäin pahana koko kesän, kuvailtu ja tutkittu taas kerran, ja vaivoja on monta. Pahiten selkää ärsytti hieronta, jota sain fysikaalisella.
      Mutta ei auta valittaa, huomenna taas ns. pakkotreenit edessä.

      • Leikkausta oottava

        Sinua tarkoitin. Kävin juuri lyhyellä sauvakävelylenkillä, joka kipeytti kantapäätä. Tuo vihje terveyskeskuksen jalkatuesta pitää panna täytäntöön. Olin suunnitellut osallistumista Raatteen maratonin ( 30.8.-14) puoliskolle, mutta sekin jäi nyt väliin. Pieni menetys se on suurempien rinnalla mutta olisin halunnut osallistua ensimmäistä kertaa järjestettävään kisaan. Olen lukemassa Teemu Keskisarjan Raaka tie Raatteeseen- teosta. Antaa perinteisiin sotahistoriateoksiin verrattuna maanläheisemmän kuvan


    • vatsa parka

      Niin olis varmaan ollut mielenkiintoinen osallistua, mutta eipä sillä jalalla oikein mennä.
      Menet sitten seuraavaan, kai se vielä järjestetään toistekin.
      Mulla auttoi aika hyvin se tuki, tuli aikas nopeasti siedettäväksi astua. Lisäksi kannattaisi hankkia kengät/ urheilutossut (jos ei jo ole), jossa on kuormitusta vähentävä ja iskua vaimentavat tukipohjalliset.
      Mulla on erikseen sellaset lenkkarit ja sitten myösnormaali kengät, joissa on iskuvaimennut kantapäässä, on meinaa tosi hyvät ja auttavat myös selkävaivoihin.

      Täytyy pistää mieleen tuo kirja.

      • Leikkausta oottava

        Kävin aamulla kuntamme terveyskeskuksessa, jossa ei ole tukien lainaus- tai vuokrauspalvelua. Vaikeat tapaukset ohjataan keskussairaalaan, jossa tehdään yksilölliset tuet. Saitko tk:sta standardituen vai muovattiinko se esim kipsistä? Nettikaupoista on saatavina yötukia, joiden laadusta ja toimivuudesta saa varmuuden vasta kokeilun perusteella. Silloin on tosin myöhäistä katua huonoa ostosta.

        Varasin ajan lääkärille viikon päähän. Mikäli tilanne pahenee, pitänee ottaa kuurina piikkejä.

        En pyytänyt sairaslomaa ( olen sairausvakuutettu) ettei tarvitse miettiä mitä töitä voisin tehdä


    • vatsa parka

      Hei sain terveyskeskuksesta nimenomaan sen yötuen (ei siis kipsistä), joka oli tosi hyvä.
      Noista nettikaupoista en osaa muuta sanoa, kuin että, tuen pitäisi olla sellainen jossa venytys.
      Niissä on tosi paljon eroja. Jos paikkakunnallanne on instrumentarium, tai terveysjalkineita/tukia myyvä kauppa, kannattaisi käydä kokeilemassa.
      Täällä on vähän mallia siitä venyttävästä. http://www.fysiomed.fi/thermoskin_plantaarifaskiitti_yo-_ja_paivatuki

      Itse sain taas kerran yhden uuden diagnoosin entisten lisäksi, että nyt on jo lonkkakin hajalla ja vaatinee leikkauksen. Ihan kun selässä ei olisi ollut riittämiin, mutta näillä mennään.

    • Hahahajjj

      Mulla on kans tosi järkyttävät menkkakivut aina ja lääkäri on määränny sellasta vahvaa kipulääkettä mut mä en vaan suostu syömää särkylääkkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe