tupakointi

tupakoitsijat

Olen noin rv6 ja olen tähän asti koko raskauden ajan polttanut normaalisti tupakkaa. Olen yrittänyt lopettaa mutta ei siitä tunnu tulevan yhtään mitään, vihaiseksi vaan tulen. Asiaa ei yhtään auta asia että mieheni polttaa kokoajan vaikka lupasi myös lopettaa tupakoinnin kun tulen raskaaksi, juuri siitä syystä ettei minulle tule kiusausta polttaa. Millä viikoilla itse olette tupakan polton lopettaneet? Kuinka paljonhaittaa olen jo voinut aiheuttaa?

20

2788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35635673245734
    • Toinen sauhuttelija

      Minäkin tupakoin, nyt rv7.. Plussan tehtyäni olen vähentänyt ja poltan kaksi askia vähemmän viikossa.. Nyt alkaneet pahoinvointi ja loputon väsymys vähentäneet polttamista entisestään mihin olenkin todella tyytyväinen.. Eiköhän tuo tupruttelu lopu vielä kokonaan ennenkuin lapsi tulee maailmaan.. Hirmuisesti tsemppiä lopettamiseen!! :)

    • minä vain

      Itse lopetin heti plussattuani, rv 4 3, ihan seinään. Kyllä on tehnyt mieli ja monesti, kun moni ystäväni ja miehenikin polttaa. Nyt ollut 3,5kk ilman. Kyllä se jossain vaiheessa onnistuu, ja neuvoa voi aina kysyä lääkäriltä ja neuvolasta, sitähän he siellä aina toivovatkin :) Tsemppiä ! :)

    • ylpeä lopettaja.

      ite lopetin n. rv 11 tupakan polttamisen.. heti plussattuani vähensin aika paljon ja meni joku alle 10 tupakkaa sillon päivässä.. mut heitin sit vaan tupakat roskiin ja ajattelin että mun vauvan ei tarvi kärsiä mun tyhmyyden takia.... se sai mut lopettamaan sit kokonaan..

    • asdddddd

      mä lopetin siinä rv 6, ei ollu vaikeeta pahoinvoinnin takia kun ei tehnyt muutenkaan mieli, eikä kahvikaan enää maistu. En mä pystyis hyvällä omalla tunnolla vetään röökiä kun oma lapsi kasvaa mahassa, ja myrkyttää sitä vaan sen takia ettei muka pysty lopettaa, se on tahdosta kiinni!! kaikkeen pystyy, kun tarpeeksi haluaa. tsemppii lopettamiseen!!

      • asdddddddd

        niin ja mulla lopetti poikaystävä samaan aikaan!


    • alkup.

      Olis kyllä tosi paljon helpompaa jos tuo mieskin lopettaisi.. aamupahoinvointia ei oo ollu et jos se tulis niin tuskin kyllä tekiskää mieli.. pitää taas tota miestä patistaa et lopettais nyt mun kanssani.. auttais hirveesti..

    • maha84

      minulla raskaus ei sitten jatkunutkaan joten en ehkä ihan "kuulu joukkoon", mutta lopetin tupakanpolton heti kun plussa tuli. Edeltävänä päivänä epäilin jo vahvasti että plussaa tulee näyttämään, poltin yhden mutta senkin vain puoliväliin kun tuli niin huono omatunto. Iltaisin varsinkin teki mieli, mutta päätin että lastani en sille myrkylle altista. Mutta eihän se siis helppoa ole! Itse en polttanut paljoa, ehkä keskimäärin 5 tupakkia päivässä joten lopettaminen oli varmaan helpompaa kuin monella muulla.
      Mieheni oli myös luvannut lopettaa raskauduttuani, hän taas tuprutti reilun askin päivässä. Suosittelen lopettajille sähkötupakkaa! Mieheni poltti muutaman tupakin siinä ekoina päivinä, mutta ei minun seurassani. Sitten hän hommasi sähköröökin. Raskaus ei siis jatkunut ja itse olen alkanut taas välillä polttelemaan, mutta mieheni on pysynyt sähköröökissään eikä polttele enää ollenkaan tavallista tupakkaa :)

    • alkup.

      Minulle taas neuvolassa sanottiin että mielummin tavallinen tupakka kuin sähkötupakka raskaana ollessa, mutta tietty eri asia jos mieheni sitä polttaisi, itselleni suositeltiin inhalaattoria ja sen ostinkin mutta ei sitä tullut käytettyä kuin päivä ja eka riita kun tuli niin hermot sen verran kireällä ettei paljon inhalaattorit riittänyt, mutta luulen toki että itse käytin sitä liian vähän, eli en saanut itselle tarpeeksi nikotiinia, josta neuvolastakin varoitettiin että niin käy helposti ettei käytä sitä oikeita aikoja jolloin nikotiinia ei saa tarpeeksi, ehkä vielä joku päivä koitan aloittaa uudestaan sen käytön, että tuo tupakointi loppuisi, ja jos sitten käyttäisin sitä oikein ja tarpeeksi..

    • maha84

      Luulisi että sähkötupakka on vaarattomampi kun siinä ei ole häkää, tervaa tai niitä muita myrkkyjä. Saattaa myös olla että niiden vaikutuksesta ei tiedetä vielä tarpeeksi ja siksi kehoitetaan välttämään. Joka tapauksessa auttoi mieheni irti tupakasta, mikä auttaa suuresti itseäkin lopettamaan kun toinen ei ole koko ajan körssäämässä ja haisemassa

    • alkup.

      Niin totta tuokin että ehkä siksi eivät suosittele kun eivät tiedä mitä siinä on.. mutta helpottaisi se kun edes mkeheni polttaisi sellaista tai käyttäisi inhalaattoria, mutta on se nyt itse inhottavaa jotain muovitikkua imeskellä kun toinen käryttää vieressä, toki se lopettaminen hänellekkin vaikeaa on kun melkein 20v jo polttanut eikä hänellä kuitenkaan mitään pakkorakoa ole lopettaa, itse kuitenkin pitäisi saada lopetettua.. tosin itsekin 8v polttanut niin ei se mikään itsestäänselvyys ole että sen voi lopettaa sormia napsauttamalla ja sen onneksi neuvolassakin ymmärtävät, etteivät heti ala saarnaamaan vaan yrittävät eri tapoja ehdottaa lopettamiseen.. mutta koitan tsempata..

    • maha84

      Tsemppia yritykseen ja koitahan se miehesikin saada mukaan :)
      Kyllähän lopettaminen aiheuttaa myös stressiä mikä ei ole äidille hyväksi. itsekkin polttanut about 10 vuotta, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ymmärtääkseni neuvolatädit ovat tyytyväisiä jo siihen jos onnistuu edes merkittävästi vähentämään

    • alkup.

      Kiitos, toivotaan että lähtis mukaan yritykseen!:) itsellä esikoinen tulossa niin neuvolatätien reaktioista en niinkään tiedä mutta mitä itse kavereilta olen kuullut jotka ovat koko raskausajan polttaneet, tietty vähemmän kuin normaalisti, niin heidän mukaan neuvolantädeille tosiaan riittää se vähentäminen:)

    • nonsmoke

      Todella vastenmielinen näky:maha pystyssä ja röökiä vedetään posket lommolla!Täytyy olla todella selkärangaton luuseri,jos ei pysty tosta paskasta luopumaan EDES lapsensa takia!

    • nininn

      Lopetin plussaan. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

    • voi voi taas

      En pystynyt lopettamaan tupakointia,vähensin kylläkin,kuten varmasti jokainen joka ei pysty kokonaan lopettamaan. Paasatkaa minkä jaksatte, ennemmin se pari tupakkaa päivässä ku viinaa tai huumeita vetävä tuleva äiti. Aloittajalle ja muille tupakoinnin vähentäneille tsemppiä! Aina on noita jotka vetää raivoperseet tupakan takia,mutta ei se teistä eikä minusta huonoa äitiä tee todellakaan! Huonoja ja lastaan ansaitsemattomia vanhempia on maailma pullollaan valitettavasti,ja tupakointi ei aivan tähän yllä. Nimim. terveen 12 vuotiaan tytön äiti :)

    • Nainen...

      Miksi ette lopeta siinä vaiheessa kun alatte yrittämään lasta? Ei sitten tarvitse raskauden aikana moisten kanssa kamppailla?

      Itse lopetin kun aloimme yrittämään, keskenmenon jälkeen poltin pari päivässä ja lopetin heti plussaan. En ole mikään itsekurin mestari, vaan itseasiassa aika luuseri.. Mutta en pystyisi elämään itseni kanssa, jos myrkyttäisin jokaikinen päivä lastani. Kerran ostin jo tupakat ja olin parvekkeella painimassa moraalini kanssa, kunnes totesin, että ei perhana, olo tuskin paranisi polttamisesta yhtään.. päinvastoin, vihaisin itseäni.

      Ystäväni polttaa edelleen vaikka on raskaana, 2,5kk laskettuun aikaan.. Enkä hyväksy yhtään. En ole arvostelemassa ääneen hänelle, mutta en arvosta ja hän tietää sen. Todella surullista mielestäni, ettei voi omaa lastaan laittaa oman mukavuuden edelle. Ja sitähän se on, ei voida sietää pientä epämukavuutta.

      Ja te, jotka hermoilette, että se on enemmän kun epämukavuutta, no ei ole. Itse poltin 15 vuotta, melkein askin päivässä, tiedän mitä on viekkarit ja tiedän mitä on kun mies polttaa, kaverit polttaa jne jne jne.. Mutta silti se on vain epämukavuutta koska en ole kuullut kenestäkään joka olisi esim kuollut lopettamiseen..

      Ja keskenmenonpelkoon viittaavat; joo, stressi voi aiheuttaa keskenmenon ja lopettaminen voi aiheuttaa stressiä, mutta eikö silloin kannattaisi lopettaa ENNEN kun yrittää tulla raskaaksi? Ja niille jotka ovat tulleet vahingossa raskaaksi, eikä voinut ennakoida; minullekin kävi niin, heti kun plussa tuli, vähensin, poltin pari päivää pari ja taas vähensin jne, jotta välttäisin keskenmenon. No hoitovirheen takia raskaus piti keskeyttää, joten se siitä..

      Mutta oikeasti, ei ole mitään muuta syytä polttamiseen kun itsekkyys ja oma mukavuudenhalu. On todella rasittavaa kun ulisette, että syy on joku muu. Ja siksi moni suuttuu tupakoivalle äidille, itsekkyyden takia. Ihan samalla lailla tupakoiva tuomitsee äidit, jotka juovat esim pari saunakaljaa silloin tällöin (Ainakin tämä minun tupakoiva ystäväni on kovaan ääneen karjumassa, kun pitäisi huostaanottaa lapset sellaiselta äidiltä, jotka juovat raskauden aikana.) joka ei kuitenkaan ole vaarallisuudessaan samaa luokkaa kun tupakointi. Esimerkiksi satunnainen saunakaljan nauttiminen ei sisällä montaasataa vaarallista myrkkyä, joka altistaisi kaikille hirveyksille (etinen istukka, kätkyt-kuolema jne).. Ja ei, en itse ole juonut pisaraakaan alkoholia raskauden aikana.. Mutta pieni määrä olutta on vähemmän vaarallista kuin pieni määrä tupakkaa.

    • Lopettanut

      Miettikää sitä vauvaa, kun se syntyy nikotiiniriippuvaisena maailmaan ja joutuu kärsimään sitten niistä nikkiksistä. Eli vauva joutuu ikään kuin lopettamaan tupakoinnin, siksi kun te ette pystyneet. Tämä ajatus auttoi minulle ja lopetin heti kun epäilys raskautumisesta kävi. Mielummin kärsin itse nikkikset, kuin laitan vauvan niistä kärsimään.

    • eipala

      Raskausajan tupakointi saattaa johtaa muun muassa lapsen ennenaikaiseen syntymään, alhaiseen syntymäpainoon tai huulihalkioon. Lisäksi lapsen kasvaessa saattaa myöhemmin ilmetä erilaisia terveys- ja käytösongelmia.

      Tuoreen tutkimuksen mukaan raskausajan tupakointi saattaa muuttaa tulevan lapsen dna:ta, nimenomaan huonontaen sitä. Tutkimuksessa analysoitiin 900 imeväisikäisen geenejä. Tupakoivien äitien vauvoilla huomattiin geenimuunnoksia, kun taas tupakoimattomien äitien vauvoilla ei nähty samaisia muutoksia.

    • toivottavastitulevam

      Kaksi vahvaa viivaa tärähti eilen aamulla :) tupakointia kanssa takana useita useita vuosia, mies polttaa myös. Ennen plussaa päivä kerrallaan vähensin kun menkoista ei alkanut kuulua mitään, Eilis aamuna se sitten jäi kun seinään. Ehkä omatunto sen tekee jos on tekeekseen. Nyt jää myös sit liika kahvin juontikin :)
      Jos kovasti lasta haluaa niin ei sitä sitten halua vaarantaa kaikelle p*skalle, jostain on luovuttava. Miehelle olen tehnyt selväksi että lopetettava ennen kuin nyytti tulee kotiin.. Tsemiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe