Ostin vajjaa vuosi sitten kiinalaisen Pro 1 Tools 1,8 kW moottorisahan.
Takuuaikaa (1v) vielä voimassa.
Tähän asti toiminut suht hyvin ja pilkkeitä tehty rankapuista tukkipuista n. 15 m3
Lakkasi starttaamasta. Sammui ikäänkuin pensan loppuessa.
Tarkistin kipinän ja pipetillä pensaa kaasarin kurkkuun, niin kävi vähän aikaa ja sammui.
Pensan saanti oli poissa. Avasin kaasarin. Huomasin kaasarissa olevan jotain viehertävää mönjää vähän jokapaikassa. Sillaista pinttymää, joka ei helposti edes lähde pois. Yritin avata kaasarin neulaventtiiliä, niin ei tullut ulos, kuin hampaat irvessä tonkien kanssa vetämällä. Oli liimautunut kiinni ja reikä täynnä tätä samaista mönjää.
Herää kysymys, että onko TB:n 2-t öljy nykyään se aiheuttaja. Kannussa moottorisahan ja muiden 2-t koneiden kuvia.
Olen samaista öljyä käyttänyt Jonsoredissa n30v. ilman ongelmia.
Puita olen siinä ajassa sahannut n. 600 m3
Ketähän tästä nyt alkaisi syyttämään. Olisiko sahan kaasari liian kuumassa paikassa, vaiko öljy kelvotonta???
Onkohan kellään kokemuksia / tietoa.
Olisin tiedoista kiitollinen.
Suuret kiitokset etukäteen.
Ongelmia kiinan sahassa
17
3082
Vastaukset
- Pilkkeen tekijä
Korjasin neulaventtiilivian.
Yritin käynnistää konetta.
Ei pihahdustakaan, vaikka laitoin pensaa tipetillä kaasarin kurkkuun tai tulpan reiästä.
Pensa on vasta ostettua ja itse sekoitettua.
On kuivattu välillä tulppaa ja vaihdettu uutta tulppaa. Sama tulos.
Kipinä näkyy hämärähkössä huoneessa heikosti. Näissä uusissa koneissa ei kipinä yleensä näykkään niin reilusti, kuin vanhan ajan koneissa.
On kait irroitettava vielä vauhtipyöräkin. Katsottava, että olisiko kampiakselin kiila halki ja siitä johtuen sytys pielessä.
Voin vielä ottaa sylinterinkin auki ja katsoa männän renkaan yms.
Paljon on erilaisia vikoja tullut vuosien varrella korjattua, mutta tämä alkaa todella olla mystinen juttu.
Olisko näiden lisäksi vielä jotain, mitä en ole kokeillut / tarkastanut?!- Pilkkeen tekijä
Sen verran sain tehtyä työvoiton puolelle, että lähti viimein käyntiin, mutta ei ottanut millään täysiä kierroksia.
Avasin vielä kerran kaasarin ja puhaltelin "jarru-cleanerillla" sekä paineilmalla kaikki kanavat huolellisesti läpi.
Säädin alan oppikirjan mukaan molemmat suuttimet (H) ja (L) 1 1/2 kierrosta auki.
Kone kävi tyhjäkäyntiä pitkään ja hyvin, mutta kun painoin kaasua, niin käynti rupesi hidastumaan ja lopulta sammumaan, jos en laskenut kaasuvipua takaisin tyhjäkäynnille.
Ajattelin sen johtuvan (H)-suuttimen liian pienellään olosta ja koetin kiertää auki päin.
Ei auttanut. Kone smmui ja lakkasi taas kokonaan käynnistymästä.
Ilmeisesti nopean kierroksen suutin oli joko liikaa auki, tai pensaa ei vieläkään tule riittävästi. Polttoaineen pintaa voisi säätää isommalleen myöskin neulaventtiiliä nostavaa käpälää taivuttamalla.
Jatkettava vain kokeiluja.
Hyvät vinkitkin varmaan olisi tarpeen. - Pilkkeen tekijä
Pilkkeen tekijä kirjoitti:
Sen verran sain tehtyä työvoiton puolelle, että lähti viimein käyntiin, mutta ei ottanut millään täysiä kierroksia.
Avasin vielä kerran kaasarin ja puhaltelin "jarru-cleanerillla" sekä paineilmalla kaikki kanavat huolellisesti läpi.
Säädin alan oppikirjan mukaan molemmat suuttimet (H) ja (L) 1 1/2 kierrosta auki.
Kone kävi tyhjäkäyntiä pitkään ja hyvin, mutta kun painoin kaasua, niin käynti rupesi hidastumaan ja lopulta sammumaan, jos en laskenut kaasuvipua takaisin tyhjäkäynnille.
Ajattelin sen johtuvan (H)-suuttimen liian pienellään olosta ja koetin kiertää auki päin.
Ei auttanut. Kone smmui ja lakkasi taas kokonaan käynnistymästä.
Ilmeisesti nopean kierroksen suutin oli joko liikaa auki, tai pensaa ei vieläkään tule riittävästi. Polttoaineen pintaa voisi säätää isommalleen myöskin neulaventtiiliä nostavaa käpälää taivuttamalla.
Jatkettava vain kokeiluja.
Hyvät vinkitkin varmaan olisi tarpeen.Ajattelin vielä kirjoitella vähän informaatiota, että jos joku muukin on vastaavassa tilanteessa. Elikkä "kusessa" kiinalaisen sahan kanssa.
Sain nimittäin viimein työvoiton sahani ongelmista. Paljon hikeä ja ärräpäitä vuodattaneena. Toivottavasti toimii pitkään.
Purin kaasarin ainakin viiteen kertaan ja joka kerran suhkuttelin huolellisesti kaikki reiät "jarru cleanerilla" / paineilmalla.
Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden.
Olivat erittäin hankalat saada takaisin oikeisiin säätöihin.
Viimein kuitenkin säädöt löytyivät ja kone lähtee käyntiin ja ottaa täydet kierrokset herkästi. Suutinten säätö oli kokonaan erilainen, kuin muissa normaaleissa 2t-pienkoneissa. Eli 1,5 kierrosta auki, ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Suutinkarat erilaisia, kuin perinteiset.
Alunperin vikatilanne syntyi mielestäni siitä, että kun bensa haihtuu kaasarista, niin jäljelle jää öljy lisäaineet öljyssä. Syntyy tukoksia. Syynä ehkä sahausjaksojen harvuus suhteessa aikamääriin, sekä sahan lämmön benssa haihduttava vaikutus.
Sahassa on takuu vielä voimassa, mutta olen aika epäileväinen sen toimivuuteen.
Korjauskustannus ylittää helposti kyseisen sahan hinnan (100€)
Rattoisia korjaus hommia vaan muillekkin halukkaille. - Harrastelijaraivuri
Pilkkeen tekijä kirjoitti:
Ajattelin vielä kirjoitella vähän informaatiota, että jos joku muukin on vastaavassa tilanteessa. Elikkä "kusessa" kiinalaisen sahan kanssa.
Sain nimittäin viimein työvoiton sahani ongelmista. Paljon hikeä ja ärräpäitä vuodattaneena. Toivottavasti toimii pitkään.
Purin kaasarin ainakin viiteen kertaan ja joka kerran suhkuttelin huolellisesti kaikki reiät "jarru cleanerilla" / paineilmalla.
Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden.
Olivat erittäin hankalat saada takaisin oikeisiin säätöihin.
Viimein kuitenkin säädöt löytyivät ja kone lähtee käyntiin ja ottaa täydet kierrokset herkästi. Suutinten säätö oli kokonaan erilainen, kuin muissa normaaleissa 2t-pienkoneissa. Eli 1,5 kierrosta auki, ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Suutinkarat erilaisia, kuin perinteiset.
Alunperin vikatilanne syntyi mielestäni siitä, että kun bensa haihtuu kaasarista, niin jäljelle jää öljy lisäaineet öljyssä. Syntyy tukoksia. Syynä ehkä sahausjaksojen harvuus suhteessa aikamääriin, sekä sahan lämmön benssa haihduttava vaikutus.
Sahassa on takuu vielä voimassa, mutta olen aika epäileväinen sen toimivuuteen.
Korjauskustannus ylittää helposti kyseisen sahan hinnan (100€)
Rattoisia korjaus hommia vaan muillekkin halukkaille.Hei
Sama peli. Mukavan kevyt ja ketterä kun sahailee vaikeissa paikoissa pienehköjä puita.
Ongelmaksi tuli, ettei pyöri tyhjäkäynnillä. Olen purkanut ja puhdistellut.
Luin juttujasi ja sain paljon vinkkejä.
Mitä tarkoitat Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden."
viittaat vissiin H ja L -suuttimiin. Mitkä ovat lopulta oikeat säädöt? - Kuuntelemalla
Harrastelijaraivuri kirjoitti:
Hei
Sama peli. Mukavan kevyt ja ketterä kun sahailee vaikeissa paikoissa pienehköjä puita.
Ongelmaksi tuli, ettei pyöri tyhjäkäynnillä. Olen purkanut ja puhdistellut.
Luin juttujasi ja sain paljon vinkkejä.
Mitä tarkoitat Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden."
viittaat vissiin H ja L -suuttimiin. Mitkä ovat lopulta oikeat säädöt?Varsinkin noissa halpissahoissa säädöt vaihtelee aika paljon. Minulla on ketjusaha ja sille perussäätö - kumpikin suutin kierros auki. Lopullinen säätö on sitten ihan jotain muuta. Tuttavalla sama saha ja lopulliset säädöt täysin eri kuin minun sahassa. Ohjeissa annetulla säätöarvolla on tarkoitus saada saha käyntiin ja aina sekään ei onnistu, vaan täytyy kokeilla millä säädöllä käynnistyy.
Eli käynnin tuntumalla oikea säätö, eli korvakuulolla säädetään. Ensin tyhjäkäynnin säätö ja sen jälkeen tehokäynnin säätö ja jos ei kunnolla kiihdy, niin silloin tyhjäkäynnin suutinta hiukaan auki - se on siinä.
Ja säädetään silloin kun moottori on käyntilämpöinen.
- kinamies
Voisko olla niin, että kiinanpoika ei ole tarkoittanutkaan toimivaksi? On vaan tehnyt muutoin kivan näköisen kapistuksen.
- Pienkonemekaanikko
Nämä nykyiset etanolibensat ei käy moottorisahaan. Se mönjä on kuivunutta bensaa. Kannattaa käyttää kaasari ultraääni pesussa, jos mönjää näkyy. Sellainen pieni ultraäänipesuri ei paljoa maksa, jos vaikka sellaisen itselleen ostaa.
Kannattaa käyttää vain 2-t pienkonebensaa, säilyy saha käyntikunnossa ja ei käryä sahaajan nokkaan yhtään. Itse olen käyttänyt jo monta vuotta pienkonebensaa, eikä ole sahojem kanssa ollut mitään kaasariongelmia.
- homelitehome
Ostin Homeliten 4 vuotta sitten ja siihen ei saa säätöjä kukaan kohilleen... Älkää ostako näitä marketin sahoja, ei niillä tee mittään !
- kuinmyös.,..
Näin se tahtoo olla kun ei saa nuo paremmatkaan merkit halpamallejaan toimiviksi. Eikä aina vähän kalliimpiakaan.
Seurausta kansa ostokäyttäytymisestä. Halvalla saa.
- eläkeukko
Hundailla sahaillut puut viidettäkesää,käyttäkää vain pienkonepensaa johon lisäätte öljyä 4% asti, toiminut paremmin kuin velipojan stiili joka maksoi kolmen kiinalaisen hinnan. ainiin laipan vaihdoin lyhkäsempään kun osuin saappaaseeni,sopi stiilin osat suoraan.Hyvä ja kevyt kone
- 1+1=1
Kaikille Kiinan sahojen ostajille tulee jossakin elämänvaiheessa ongelmia.
- kantila
Älkää hyvät ihmiset ostako Kiinalaisia vehkeitä!!
- Kiinalaatunousee
Autot toimii hyvin vaikka teehdään nykyisin kiinalaisista osista. Luulisi sahojenkin toimivan. Ja toimiihan moni kiinalainen laite hyvin - varsinkin silloin kun ei tiedä että laite on kiinalainen. Moni eurooppalainen automaattikoneilla koottu laite on paljon huonompi verrattuna kiinassa käsin koottuihin laitteisiin.
- nouseenousee
Kiinalaatunousee kirjoitti:
Autot toimii hyvin vaikka teehdään nykyisin kiinalaisista osista. Luulisi sahojenkin toimivan. Ja toimiihan moni kiinalainen laite hyvin - varsinkin silloin kun ei tiedä että laite on kiinalainen. Moni eurooppalainen automaattikoneilla koottu laite on paljon huonompi verrattuna kiinassa käsin koottuihin laitteisiin.
Laatu maksaa, eikä kuluttaja osta kallista konetta, jos siinä lukee made in china. Maahantuojat ja tuotteiden tilaajat ovat syynä siihen, miksi kiinasta tuodaan vain lähinnä lyhytikäistä rihkamaa ihmiset kun ovat hullaantuneet halpoihin hintoihin ja siihen että tuote on uusi, käytettyä konetta ostaa vain köyhät.
Jos joku kuudenkympin moottorisaha olisi huolellisesti tehty hyvistä laadukkaista materiaaleista ja maksaisi suunnilleen saman kuin joku länsimainen laatumerkki, niin laatumerkki veisi kirkkaasti voiton. ihmisillä on jostain syystä uskomus että laatumerkki takaa laadukkaan koneen. Sillä uskomuksella esim moni Partnerin, McCullochin tai Homeliten moottorisahaan päätyvä saattaa saada käteensä täyttä paskaa, vaikka aikoinanaan nämä merkit oli kuninkaita, joiden nimeen metsurit vannoivat.
- IivariSähkösahamies
Miksi et Pilkkeen tekijä vienyt vehjettäsi takuuseen, jos kerran sitä oli vielä jäljellä?😂
- isäntälinja
Vanha on aloitus mutta, mitäpä tuosta. Mistä te bensanne ostatte, jos siitä muodostuu töhnää kaasariin ja mitä öljyjä käytätte?
Nesteen 2-t super öljyä ja hanasta ysi kasia eikä ole ongelmia, vaikka olisi kuukausitolkulla seissyt. Valmisbensaa en käytä kun kuulemma ei voitele tarpeeksi, eikä kaikissa sahoissa edes kunnolla toimi. lisäksi tolkuttoman kallista.
Kiinalaisia sahoja en ostaisi, koska sillä rahalla saa liikkeistä käytettyjä valtamerkkien isäntälinjan moottorisahoja.- Myösammattisahat
Valtamerkit teettää myös ammattisahoja kiinassa. Toimii hyvin etelän järeissä metsissä. Ja pohjoismaihin sopiva ammattikalustokin on tulossa lähiaikoina kiinasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2703899Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2701320Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651285- 841076
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931040eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.95970Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56936En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118926- 169873
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814