Asennustesteri suosituksia

Testeriä vailla

Pitäisi hommata perus asennustesteri sähköasennusten käyttöönottomittauksia varten. Onko heittää hyviä suosituksia/ omia kokemuksia järkevän hintaisista testereistä?

Suomen tarjonnasta näyttäisi sopivaan hintahaarukkaan osuvan ainakin Amprobe Telaris 0100 Plus sekä Megger 1815. Megger näyttäisi äkkiseltään fiksummalta kun näytön näkee vaikka ripustaisi testerin kaulaan killumaan.

Englannin ebaysta näyttäisi myös saavan varsin kilpailukykyiseen hintaan Metreli MI3100 sekä Fluke 1615B testereitä.

Kaikkihan nämä varmaan perus mittauksissa ajaa asiansa mutta onko joku joka ehdottomasti kannattaisi/ ei kannata hankkia?

Kiitos.

20

8214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekkeri....

      Ebay:stä hommasin jokin aika sitten tällaisen Meggerin: http://www.ebay.co.uk/itm/Megger-CM500-Multifunction-Tester-17th-Edition-Excellent-Condition-12-mths-Cal-/181153751814?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item2a2d9ae306

      Hinnaksi tuli jotain 250€ toimituksineen. Halvemmallakin tuota samaa mallia on mennyt kun jälkeen päin seurasin paria. Kalibrointi"leimaa" oli ostohetkellä lähes vuosi jäljellä. Pistotulppa-mittajohtoon joutui brittiläisen tulpan tilalle vaihtamaan EU-sukotulpan. Lisäksi joutui erikseen metsästämään kolmejohtoisen mittajohdon vaihejärjestyksen mittausta varten.

      Kaikki standardin vaatimat mittaukset saa tuolla tehtyä ja muutakin. Ainoa miinus on, että näyttää oikosulkuvirran vain 0,1kA:n tarkkuudella, eli tarkemman lukeman joutuu itse silmukkaimpedanssista laskemaan. Lisäksi tiedonsiirtomahdollisuus on vain jollain sarjaporttipiuhalla, kun uudemmissa USB tai Bluetooth. Itsellä ei ole tarvetta saada tuloksia datana ulos, joten itselle tuo ei ole miinus.

    • Fluke mies
    • Itse mittaillut

      Itse olen käyttänyt Meggeriä, Ambprobea ja Flukea.

      Tyypeistä en ole ihan varma, mutta käyttökokemuksia kumminkin:

      Kaikki mittasivat käytännössä samoja lukemia.

      Fluke oli ainoa "rinnalla" kuljetettava (eli kädet vapaana), eli paras siinä mielessä, muut olivat "isoja" yleismittareita tuntumaltaan (eli tarvittiin joko kolme kättä tai isot kädet.).

      Pöytäkirjan tekoon on Fluke paras. Muutkin kyllä taipuivat siihen, mutta hieman kankeammin...

      Jos mittaat usein, niin ehdottomasti rinnalla kuljetettava mittari, eli näet suoraan tuloksen ja kädet ovat vapaana!!!!!!

      Oma suositukseni:

      1 Fluke
      2Kaikki muut...

    • makuasioita

      Itse pidän KEW asennustestereistä (KYORITSU ) nopeuden ja yksinkertaisen käytön vuoksi. Hinta asennustestereillä on lähes sama jos ominaisuudet on samat. Kannattaa ostaa testeri tarpeidensa mukaan ja muistaa, että edullisin voikin olla itselle paras vaihtoehto.

    • tarkoitus määrää...

      Täytyy muistaa sitten, että mitä tarkoitusta varten testeriä haluaa. Jos itselleen (tai kenelle tahansa) (laittomasti) asennuksia tekee ja haluaa tehdä tarvittavat mittaukset, niin mikä tahansa käy, jolla haluttavat mittaukset saa tehtyä.

      Sitten jos on luvat ja ammatikseen tekee, niin täytyy olla standardin vaatimusten mukainen testeri, ja muistaa käyttää kalibroinnissakin standardin vaatimusten mukaisesti. Ulkomailta ostetut ja siellä kalibroidut eivät välttämättä täytä kotimaisen standardin ja/tai kalibroinnin vaatimuksia.

      • ei saa

        jos laittomasti tekee niin mitä ne mittaukset siinä asiaa mihinkään muuttaa eli mihin testeriä tarttee? kuitenkin laiton vaikka mittaisi kaiken mahdollisen.


      • ei kai?
        ei saa kirjoitti:

        jos laittomasti tekee niin mitä ne mittaukset siinä asiaa mihinkään muuttaa eli mihin testeriä tarttee? kuitenkin laiton vaikka mittaisi kaiken mahdollisen.

        Jaa? Jos kuitenkin haluaa laittomat asennuksensa vaikka mielenrauhan tai turvallisuuden vuoksi mitata, niin mitä sinä siitä ulisemaan? Yhtä laittomat ne on mittausten jälkeenkin, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään.


      • ei saa
        ei kai? kirjoitti:

        Jaa? Jos kuitenkin haluaa laittomat asennuksensa vaikka mielenrauhan tai turvallisuuden vuoksi mitata, niin mitä sinä siitä ulisemaan? Yhtä laittomat ne on mittausten jälkeenkin, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään.

        eiköhän kuitenkin kannattaisi ottaa sähkäri paikalle kun alkaa mitään testereitä hankkimaan. testerin käyttökin vaatii taitoa ja se pitää osata muuten ei ole mitään hyötyä ja voi saada ties mitä tuloksia.


      • No höh

        Jep -tiedän- vanhaan viestiin menee:

        Tilaat testerin sitten vaikka kreikasta, niin direktiivien mukaiset mittaukset pitää löytyä ja toteutua.

        Jos helppokäyttö-toiminnot on kansallista tasoa (esim UK) eikä eu, ei se tarkoita ettei laite näyttäisi oiketa mittauslukemia. Pitää niitä muutenkin osaa soveltaa käytäntöön. Tai sitten on aivan väärällä alalla?

        Mitään kotimaista "kalibrointivaatimusta" muuten ei ole olemassakaan.
        Asikas voi sanella sen. Jos kone toimii ja siihen voi luottaa, niin anna mennä, jos mittaus menee reisille ja joitain sen takia tapahtuu, olet kusessa.

        Hommaa tarkistuspurkki ja tee oma tarkistuspöytäkirja tehtaan kalibrointitodistuksen kanssa. Siitä on hyvä tsekata kuukausittain mittarin omaa elämää. Tämä tietenkin uuden laitteen kanssa. Silloin olet varmoilla vesillä.


      • vaikeaa on...
        ei saa kirjoitti:

        eiköhän kuitenkin kannattaisi ottaa sähkäri paikalle kun alkaa mitään testereitä hankkimaan. testerin käyttökin vaatii taitoa ja se pitää osata muuten ei ole mitään hyötyä ja voi saada ties mitä tuloksia.

        No se testerin käyttäminen ja jopa käyttöohjeen lukeminenkin onkin yhtä rakettitiedettä kuin itse asennuksetkin, joten onpa taas vaikeaa.


    • Testeriä vailla

      S1 paperit löytyy ja urakoitsijarekisteriin olisi tarkoitus ilmottautua. Sivutöinä tulisi tehtyä noita asennustöitä palkkatöiden ohessa ja tarkoituksena lähinnä tuollaisia pieniä saneeraus- ja vastaavia hommia tehdä sen mukaan mihin taidot riittää. Ei siis mitään täysimittaista urakointia. Mutta käyttöönottomittauksethan noistakin vaaditaan niin omat mittalaitteet olisi hyvä hankkia vaikka lainaankin kyllä saisin.

      • hyvä ja hintakin sop

    • amrobe telaris

      Kysy tuolta tarjousta, omani ostin sieltä.

      www.akagentuuri.fi

    • Sähkäri

      Vai ihan S1 ;) korkeintaan S2 ja siihenkin mennessä oli jo töitäkin pitänyt tehdä ?

    • Sähkö Pt-opiskelija

      Mitä hemmetin väliä sillä on, mitä pätevyyksiä takana on? Vaikka olis vaan jatkoroikkakurssi kansalaisopistolla käytynä ja haluaa mittailla? Omapahan on asiansa, mihin sitä mittaria käyttää...

      Itse olen aikuisopiskelija iltakurssilla ja mittari olis kans jo tarpeen, kun harjoitustyötä teen itsenäisesti. Tietysti haluan mitata ainakin jännitteettömät mittaukset, ennen kuin edes pyydän käyttöönottomittausta suoritettavaksi. Turha sitä on mittaajan kallista aikaa tärvätä, jos eristysvastusmittauksessa tai suojajohdon jatkuvuudessa on jotain häikkää...

      Tuntuu nää sähköalan "ammattilaiset" olevan mahdottoman allergisia antamaan asiallisia vastauksia, jollei kysyjän nimeä löydy Tukesin listalta.

      No niin, murkkupesää sohaistu, sitten popparit ja limut esiin, show voi alkaa"" ;DD

    • RähköSane

      Valitse näistä: http://www.elektrotukku.fi/tarjoukset4.htm

      Mulla itsellä 6011A ihan käytännön syistä ( = edullinen ja silti riittävä eli siitä saa ulos suoraan oikosulkuvirrat).

      P.S.
      S2:n riittää mulle maniosti sivutoimiurakointiin.

    • 14+20
    • Anonyymi

      Chauvin Arnoux tuotteita ei kannata ostaa.
      Käyttöohjeet ala-arvoisia.
      Tukea on vaikea saada.

      IT-raportti appi toimii tai sitten ei, yleensä ei.

      Jos oikeasti tarvitsee kunnollisen testerin niin ostakaa Fluke, vaikka olisi kuika kallis, silla onnistuu mittukset ja raportointi aika.

      Testattu versio C.A6133 firm 1.06

      • Anonyymi

        Mastechin yleismittari ei maksa paljo ja sillä mittaa vaikka mitä.


    • Anonyymi

      Sellainen ruuvari jissa lamppu.
      Onkos se jokunsähkökynä tai hohtolamppu.

      Kynä k ännitteeseen ja t oinen sormis kevin lamppu ki t kastuu jos maat kunnossa

      Edissonni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe