Puolalaisia kaupustelijoita?

fgdfgfhs

Luhangassa liikuskeli tänään puolalainen taiteenkaupittelija omalla pyörällä. Arvaisin, että heitä oli useita, pakettiautolla, ja hajaantuivat pyörille. Hiukan hirvitti, kun muukalainen törmäsi häiritsemään kotirauhaa. Mistä lienee kyse? Tiedusteluretki, jotta näkevät, kannattaako tulla ryöstöretkelle? Kumma, että vaivautuvat kaikille pikkuteille.

(Niin, Luhankahan taitaa kyllä olla Keski-Suomea, mutta olen tottunut ajattelemaan sitä Päijät-Hämeeseen kuuluvana.)

16

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ole rasisti mutta

      Samainen porukka on liikkeellä myös Hartolassa. Varoituksen sana on kohdallaan. Kyllä kannattaa olla varovainen ja tarkkailla ja ottaa vaikka kuvia todistusaineistoksi. Mistä muuten tiedät, että ovat puolalaisia? Ystäväni yritti jutella puolan kielellä yhden kaupustelijan kanssa, mutta tämä vain pyöritteli päätään tyyliin "ei ymmärrä, ei ymmärrä" ja voin vannoa, että ystäväni, joka on opiskellut puolaa vuosikausia, sitä myös osaa.

      Yksi puolalainen yritti selittää minulle englanniksi, että hän tarvitsee rahaa. koska hänellä on sairas lapsi Puolassa ja hän tarvitsisi lapselleen kiireellistä sairaalahoitoa. Mietin hetken järjestäisinkö tyypille itselleen "sairaalahoitoa" täällä Suomessa, mutta päätin sitten englanniksi käymämme keskustelun sekaan ympätä selvällä suomella "painu v------n, s-------n horo" ilman sen kummempaa korostusta niin tyyppi sanoi, että "okei, ei sitten" - ja ihan suomeksi se tuli, joten... mitä tästä opimme?

    • Onhan noita...

      Joo näitä puolalaisia, siis he ainakin, joita olen jututtanut tässä täällä Hartolassa, kiertävät polkupyörillä, heidät jaetaan pakettiautolla taikka ajavat itse porukalla henkilöautolla fillarit katolla, kerran yksi tälläinen auto parkissa tk:n parkkipaikalla, josta polakkimimmit lähti fillareilla kaupittelemaan "taulujaan".
      Nämä piirrokset, taulut eivät ole heidän omiaan, vaikka niin väittävätkin, kopioita ilman signeerausta (samoja kuvia useammilla myyjillä joka kesä!!) ja signeerauksen saaminen niihin on aika vaikeaa, kun tietävät tekevänsä väärin... Ovat "opiskelijoita", käytännössä työttömiä.
      Romanialaiset myy puolestaan niitä kiikareita S-marketin parkkipaikalla ja Op:n parkkipaikalla, vaihtavat nopeasti paikkaa Sysmään taikka muualle, eivät vielä kierrä pikkuteillä.

      Ryöstöretkiin en ota kantaa, jokunen kesä sitten kyllä täältä kylältä hävisi moottorisahaa ja muuta pientä, mutta niitähän nyt voi viedä kuka hyvänsä.

    • kodinturvajoukot

      Samaa sakkia Mäntyharjussa 2.7. Nurmaalla, Jaalantiellä. noin 40 vuotias opiskelija nainen kauppitteli taulujaan 20 euron hintaan. Paperilapussa luki että arvon rouva opiskelee Tampereella. Mitä helvettiä on kerjäämässä mökkiteillä.
      Tarvinnee varata kättä pitempää porstuvaan vaikka vähän pelotteeksi mahdollisesti seuraaville "kartottajille".

    • Ei suomen sanaa

      Nämä näkyvät ovat usein vain tiedustelijoita. Todelliset putsaajat saattavat iskea pian sen jälkeen.

      Olen joskus ilkeyksissäni Pulkkilanharjun suunnalla ottanut kuvia näistä tontin liepeille ilmaantuneista "marjastajista" (jogurttipurkkiin kerätään villejä viinimarjoja?) . Ihan siis näkyvästi, niin että itsekin huomaavat kuvaamisen. Kääntävät kameralle selkänsä. Liekkö auttanut, mutta myöhemmin seuraavaa lopullista puhdista ei meidän kohdalle ole sattunut.

      • valokuvaajatar242

        Hyvä idea valokuvata epämääräiset tyypit! Minä teen aina niin. Täällä Hartolassa kiersi muutama päivä sitten puolalaisia taulunmyyjiä. En päästänyt sisään taloon, mutta juttelin ikkunan kautta ja otin valokuvan. Niin teen aina - varmuuden vuoksi. Eipä ole samaa miestä tai naista ilmaantunut meidän nurkille kerjäämään enää sen jälkeen.


    • fdsgdfgdfs

      Meillä on tarkoitus asentaa valvontakamera, jonka jokainen pihalle tuleva laukaisee. Systeemiin kuuluu myös äänihälytys talon sisällä ja ulkorakennuksessa. Laitamme myös eteisen seinään kyltin videokuvauksesta - mutta sinne asti edettyään kutsumattomat vieraat on jo kuvattu.

      Kyllä minusta tuollainen toiminta on tiedustelua: millaisia ihmisiä talossa asuu, onko vauraan näköistä, onko ulko-ovi lukossa jne. Jos kukaan ei ole kotona ja käsillä on rahanarvoista tavaraa, saattaa se lähteä mukaan sekin, jos ei pyöräilijän kyytiin, niin sen häntä kuljettavat pakun.

      Kun he ojentavat sen lapun luettavaksi ("Olen puolalainen opiskelija jne..."), ei kannata lukea, koska sillä välin heillä on aikaa luoda yleissilmäys tonttiin ja rakennuksiin. Olisi hyvä opetella fraaseja englanniksi, puolaksi, viroksi, venäjäksi, romaniaksi: "Emme osta mitään", "Ilmoitan poliisille käynnistäsi", "Ilmoitan naapureille käynnistäsi", "Laitan valokuvasi nettiin"...

    • joukkovoimaa

      Luhangalla, maan parhaalla kunnalla asua, ei ole s24:ssa omaa keskustelupalstaa. Voisimmehan viritellä keskustelua vaikka täällä. Yhteistoimin saatamme ratkaista tämänkin ongelman. Jos tiedotamme hiippareista täällä (ja tietysti on muitakin kanavia), ja mietimme toimintatapoja, teemme alueestamme hankalamman paikan varkaille menestyä. Passiivisuus ja eristyneisyys laittaa meidät vorojen kohteeksi.

    • kohtako koditon?

      Täällä Mäntsälän Ohkolassa liikkuu tänä iltana puolalaisia kaupustelijoita. Kovasti poika jaksaa pyöräillä pitkiä matkoja pienen olkalaukun kanssa. Siis jos myy tavaraa, miksi kulkee niin pitkiä matkoja ja myytävää on vähän. Ilmoitin hätäkeskukseen ja täälläpäin saa olla kuulemma valppaana:)

      • Onhan noita...

        Eivät he pitkiä matkoja polje polkupyörillä. Autoilla heidät jaetaan näille tieosuuksille kaupittelemaan. Vai oletko joskus nähnyt näitä pyöräilemässä suuremmilla tieosuuksilla?
        Idea sama joka paikkakunnalla, useampi kulkee samalla autolla ja siitä sitten jalkadutaan taikka pyöräillään pikkutietä. Samat kuvat jokaisella repussaan ilman signeerauksia, kuvat kopioita vaikka omiksi väittävätkin. Autosta saa sitten täydennystä myytäviin, siksi mukana ei ole paljoa. Jos totuudessaan he olisivat polkupyörällä kiertämässä pidempiä matkoja, mukana olisi paljon enemän tavaraa jo pelkästään makuupussia, telttaa ym.


    • jfghsdgs

      Täällä Hartolassa yksi puolalaisnainen yritti väkisin tunkea sisään kotiimme. Kun kysyin häneltä mitä asiaa niin hän sanoi huonolla suomen kielellä että haluaisi tulla sisään. Emme laskeneet häntä sisälle ja sanoimme ettemme osta mitään. Hän jäi hetkeksi istumaan portaillemme (noin minuutiksi) kunnes jatkoi matkaansa. Outoa porukkaa.

    • Silmään sahattu

      Toissa vuonna myös Lammilla ajeli polkupyörällä Puolan poika. Ostin tyttärelle hevos-aiheisen piirroksen. Poika sanoi et 10:llä saa 3. No aattelinpa ettei tuo raha maailmoja kaada ja sanoin ok tehdään kaupat. Ei ollut minulla tasarahaa joten tarjosin 20e. Odotin saavani rahasta takaisin mutta poika sieppas rahan ja juoksi pyöränsä luo ja katsoin jälkeen näkyi naputtelevan kännykkää. Se oli semmonen oppi etten osta yhtään mitään kaupustelijoilta oli sitten mistä maasta tahansa. Olin näkevinäni myös viime kesänä saman näkösen jolpin kauppakeskuksen oven lähistöllä.

      • Onhan noita..

        ..se hevosaiheinen piirros on kaikilla sama, vaikka omaksi piirtämäksi väittävät. Tuon rahan kanssa sitten, kummasti summat sattuu kohdalleen asiakkaan rahan kanssa, maksoit sitten 20€ taikka 50€ setelillä.
        Oma suositukseni on, että ei osta mitään näiltä kiertäviltä, puhuvat mitä puhuvat.

        Tässä oli ihan hiljan yksi "kuuro" soittelemassa ovikelloa, näin kauempaa pihalta hänet selin painelemassa sitä ovikellon nappulaa ovellamme. Huusin sieltä kaukaa, että millähän asialla ollaan, kun näin polkupyörän nojallaan puuta vasten pihallamme ja arvasin taasen kaupustelijan olevan kyseessä. Kaverin pää kääntyi heti huudettuani, vaikka hän ei voinnut nähdä minua mitenkään. Vähän vanhempi mies oli ja näytti vaatetukseltaan sellaiselta, että Romaniaan sijoittaisin hänen kotimaansa. Näytti lappusta, että kuuro on ja omia töitään kaupitteleen, jotain vanerisia läpysköitä näytti olevan. Hyvin tuntui puheen kuulevan, kun aloin puhumaan hänelle hänen ollessaan kumartuneena repulleen ja ei voinnut nähdä mitenkään minun puhuvan. Siis aivan kielitaidoton ummikko slaavi laitettu asialle kaupittelemaan. Sen verran katselin kaverin varusteita, että ei niillä täällä Suomessa lauantai-iltana pitkälle poljeta, polkupyörässä puoliksi juotu Jaffa-pullo, repussa ne myytävät vanerit, ei telttaa, ei makuupussia, ei edes kunnolla juotavaa, eli autolla jaettu tämäkin kaveri kierrokselle.


      • Tapaninkylä
        Onhan noita.. kirjoitti:

        ..se hevosaiheinen piirros on kaikilla sama, vaikka omaksi piirtämäksi väittävät. Tuon rahan kanssa sitten, kummasti summat sattuu kohdalleen asiakkaan rahan kanssa, maksoit sitten 20€ taikka 50€ setelillä.
        Oma suositukseni on, että ei osta mitään näiltä kiertäviltä, puhuvat mitä puhuvat.

        Tässä oli ihan hiljan yksi "kuuro" soittelemassa ovikelloa, näin kauempaa pihalta hänet selin painelemassa sitä ovikellon nappulaa ovellamme. Huusin sieltä kaukaa, että millähän asialla ollaan, kun näin polkupyörän nojallaan puuta vasten pihallamme ja arvasin taasen kaupustelijan olevan kyseessä. Kaverin pää kääntyi heti huudettuani, vaikka hän ei voinnut nähdä minua mitenkään. Vähän vanhempi mies oli ja näytti vaatetukseltaan sellaiselta, että Romaniaan sijoittaisin hänen kotimaansa. Näytti lappusta, että kuuro on ja omia töitään kaupitteleen, jotain vanerisia läpysköitä näytti olevan. Hyvin tuntui puheen kuulevan, kun aloin puhumaan hänelle hänen ollessaan kumartuneena repulleen ja ei voinnut nähdä mitenkään minun puhuvan. Siis aivan kielitaidoton ummikko slaavi laitettu asialle kaupittelemaan. Sen verran katselin kaverin varusteita, että ei niillä täällä Suomessa lauantai-iltana pitkälle poljeta, polkupyörässä puoliksi juotu Jaffa-pullo, repussa ne myytävät vanerit, ei telttaa, ei makuupussia, ei edes kunnolla juotavaa, eli autolla jaettu tämäkin kaveri kierrokselle.

        Itse tänään noin 15 min sitten ovelle tuli joku nuori mies näyttämään lappua jo5ain lappua jossa oli jotain "olen puolalainen opiskelija..." itse jo ovea avatessa olin sillai et voi vi***. Heti kun näin että se tunki sen lapun siihen naaman eteen niin ovi äkkiä kiinni ja kunnolla.
        Tämän kyseisen miehen näin tänään jo aikaisemmin 5 minuutin kävelymatkan päässä kodistani.


    • -lrkknl

      Ja jehovalaiset kiersivät tänään illalla tunkemassa ihmisten oville.

    • 5+10=16

      Viikolla joku rimputeli ovikelloa ja menin avaamaan. Ovella oli noin 4-5-kymppinen ulkomaalainen nainen myymässä taidetta huonolla suomenkielellä kirjoitettu lappu kädessään. Naiselta oli melkein puolet hampaista kadonnut johonkin. Aika pelottava näky näin pimeään aikaan ovea avattaessa. Oisin ostanu, mut ei ollu yhtään Rembranttia mukana myyjällä.

    • fdgdfg6545

      Nyt on ollut rauhallista. Meillä Hartolassa (keskustassa) ei ole käynyt näitä mainitsemiasi kaupustelijoita enää moneen vuoteen. Viimeksi valokuvaamani kaupustelija on syksyltä 2015. Siinä mielessä nyt on turvallisempi olo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe