Taksimatka Ruotsissa

dsfghuiopäoölk,jmhg

Sain omakohtaisen ja konkreettisen kokemuksen Ruotsalaisen vapaan taksiliikenteen huonoista puolista. Kuljin tasan tarkkaan saman matkan kahteen kertaan Siljan terminaali - NK-tavaratalo - Siljan terminaali. Matka oli kuitin perusteella 4,6km. Menomatka maksoi 801 kruunua(noin 100€) ja
paluumatka 188 kruunua(noin 23,50€).

Tämä kalliimpi taksi oli värityksiltään ja logoltaan hieman Taksi Stockholm yhtiön kaltainen ilmeisesti tarkoituksena harhauttaa asiakkaita luulemaan sitä eri firman autoksi. Kalliimpi hinta toki on täysin laillinen, asiakas hyväksyy maksuehdot hyppäämällä kyytiin, mutta yli nelinkertaista hintaa samalle matkalle voi kyllä pitää ryöstönä.

Ihan halpaa ei ole tuo ns. "virallinenkaan hinta" ja siksi olen kuitenkin valmis kallistumaan sille kannalle että suomessakin taksiliikenne vapautetaan. Silloin täälläkin olisi mahdollista hinnoitella palvelu paremmin vastaamaan kustannuksia ja kausihinnoittelu olisi mahdollista. Markkinatalouteen tietenkin kuuluu kusettajatkin mutta niinhän niitä on joka alalla. Putkiremppakin kotona voi maksaa nelinkertaisesti riippuen siitä keneltä tarjouksen kysyy.

45

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdfsgergdfgdf

      Hinnoitteluhan vastaa nyt hyvinkin kustannuksia, muutenhan kukaan ei taksifirmaa pyörittäisi.

      • dsfghjklöäkjhgf

        Nyt taksiliikenne on ammatinharjoittamista, mutta bisnestä tämä ei ole, eikä nykyinen taksa motivoi esimerkiksi erilaisten palvelumuotojen ja kokonaisuuksien kehittämiseen koska tuotteesta ei ole mahdollista pyytää yhtään sen enempää kuin nytkään. Taksialalla olisi paljon kehitettävää ja yritteliäät idearikkaat kaverit varmasti keksisivät kannattavia kokonaisuuksia ja oheispalveluja kunhan vain viranomaiset antaisivat alan kehittyä omilla ehdoilla. Taksiala on kaikin puolin niin säädeltyä että esimerkiksi yrityskoon kasvattaminen on todella hankalaa.
        Jos hinnoittelukin olisi vapaata niin voitaisiin eri sesonkeina käyttää korkeampaa hintaa ja hiljaiseen aikaan ajaa halvemmalla. Niinhän kaikilla muillakin aloilla toimitaan. Kun kysyntää on, hinnat nousee. Kun ei ole kysyntää hinnat laskee.
        Lupien vapauttaminen mahdollistaisi myös automäärän vähentämisen suht kivuttomasti. Tällä hetkellä jos luopuu luvasta niin sitä ei saa enää helposti takaisin. Jos luvat olisi samanlaiset kuin kuorma-autoliikenteessa, voisi luvan myös pistää pöytälaatikkoon silloin kun autyolle ei ole riittävästi ajoa. Otetaan esimerkiksi tilanne että autoilija jättää tarjouksen kaupungin oppilaskuljetuksista joissa autotarve on vaikkapa 6 autoa, mutta tällä hetkellä autoja onkin vain viisi. Jos tarjous hyväksytään, autoilija ostaa auton lisää ja palkkaa siihen kuljettajan. Jos kyseiset ajot taas aikanaan menetetään, niin auto myydään. Näin automäärät eläisivät tarpeen mukaan suuntaan ja toiseen.
        Tällä hetkellä automäärät reagoi liian hitaasti kysyntään ja aina jälkijunassa.


      • herhjrthjfgh
        dsfghjklöäkjhgf kirjoitti:

        Nyt taksiliikenne on ammatinharjoittamista, mutta bisnestä tämä ei ole, eikä nykyinen taksa motivoi esimerkiksi erilaisten palvelumuotojen ja kokonaisuuksien kehittämiseen koska tuotteesta ei ole mahdollista pyytää yhtään sen enempää kuin nytkään. Taksialalla olisi paljon kehitettävää ja yritteliäät idearikkaat kaverit varmasti keksisivät kannattavia kokonaisuuksia ja oheispalveluja kunhan vain viranomaiset antaisivat alan kehittyä omilla ehdoilla. Taksiala on kaikin puolin niin säädeltyä että esimerkiksi yrityskoon kasvattaminen on todella hankalaa.
        Jos hinnoittelukin olisi vapaata niin voitaisiin eri sesonkeina käyttää korkeampaa hintaa ja hiljaiseen aikaan ajaa halvemmalla. Niinhän kaikilla muillakin aloilla toimitaan. Kun kysyntää on, hinnat nousee. Kun ei ole kysyntää hinnat laskee.
        Lupien vapauttaminen mahdollistaisi myös automäärän vähentämisen suht kivuttomasti. Tällä hetkellä jos luopuu luvasta niin sitä ei saa enää helposti takaisin. Jos luvat olisi samanlaiset kuin kuorma-autoliikenteessa, voisi luvan myös pistää pöytälaatikkoon silloin kun autyolle ei ole riittävästi ajoa. Otetaan esimerkiksi tilanne että autoilija jättää tarjouksen kaupungin oppilaskuljetuksista joissa autotarve on vaikkapa 6 autoa, mutta tällä hetkellä autoja onkin vain viisi. Jos tarjous hyväksytään, autoilija ostaa auton lisää ja palkkaa siihen kuljettajan. Jos kyseiset ajot taas aikanaan menetetään, niin auto myydään. Näin automäärät eläisivät tarpeen mukaan suuntaan ja toiseen.
        Tällä hetkellä automäärät reagoi liian hitaasti kysyntään ja aina jälkijunassa.

        Taksa ei motivoi kehittämiseen, koska keskuksilla on käytännössä monopoli ja yksittäinen autoilija voi aika nihkeästi mitään innovoida tai innovaatioitaan fiksusti toteuttaa. Vähintään innovaatiot pitäisi jakaa kaikkien kesken, jolloin ei saisi kilpailuetua ja toisaalta kun keskuksilla on käytännön monopoli, niin mitäpä turhaan innovoimaankaan?

        Joo, vapautuksesta olisi kyllä monenlaista hyötyä, mutta tuo kustannusperusteisuus ei nyt vaan kuulu niihin. Ruuhka-aikoihinkaan taksat tuskin nousisivat nykyisestä, mutta nousisivat kylläkin vapautetun ajan hiljaisemmista ajoista. Toisaalta jossain maaseudulla oikein hiljaiseen aikaan voisi taksa olla kovempikin. Mutta kannattaisiko maaseutua välttämättä vapauttaakaan?

        Oppilaskuljetuksiahan voi hoitaa joukkariluvalla kaiketi vapaasti millä automäärällä tahtookaan.


      • 9+1
        dsfghjklöäkjhgf kirjoitti:

        Nyt taksiliikenne on ammatinharjoittamista, mutta bisnestä tämä ei ole, eikä nykyinen taksa motivoi esimerkiksi erilaisten palvelumuotojen ja kokonaisuuksien kehittämiseen koska tuotteesta ei ole mahdollista pyytää yhtään sen enempää kuin nytkään. Taksialalla olisi paljon kehitettävää ja yritteliäät idearikkaat kaverit varmasti keksisivät kannattavia kokonaisuuksia ja oheispalveluja kunhan vain viranomaiset antaisivat alan kehittyä omilla ehdoilla. Taksiala on kaikin puolin niin säädeltyä että esimerkiksi yrityskoon kasvattaminen on todella hankalaa.
        Jos hinnoittelukin olisi vapaata niin voitaisiin eri sesonkeina käyttää korkeampaa hintaa ja hiljaiseen aikaan ajaa halvemmalla. Niinhän kaikilla muillakin aloilla toimitaan. Kun kysyntää on, hinnat nousee. Kun ei ole kysyntää hinnat laskee.
        Lupien vapauttaminen mahdollistaisi myös automäärän vähentämisen suht kivuttomasti. Tällä hetkellä jos luopuu luvasta niin sitä ei saa enää helposti takaisin. Jos luvat olisi samanlaiset kuin kuorma-autoliikenteessa, voisi luvan myös pistää pöytälaatikkoon silloin kun autyolle ei ole riittävästi ajoa. Otetaan esimerkiksi tilanne että autoilija jättää tarjouksen kaupungin oppilaskuljetuksista joissa autotarve on vaikkapa 6 autoa, mutta tällä hetkellä autoja onkin vain viisi. Jos tarjous hyväksytään, autoilija ostaa auton lisää ja palkkaa siihen kuljettajan. Jos kyseiset ajot taas aikanaan menetetään, niin auto myydään. Näin automäärät eläisivät tarpeen mukaan suuntaan ja toiseen.
        Tällä hetkellä automäärät reagoi liian hitaasti kysyntään ja aina jälkijunassa.

        Olet täysin pihalla todellisuudesta. Yrityskoon kasvattaminen ei ole säännellyssä järjestelmässä edes mikään oikeudenmukainen asia eikä säännellyn elinkeinon ole tarkoituksenmukaista olla huippubisnes, koska samanaikaisesti lupamäärään rajoittamalla ja säätämällä maksimihinnat ikäänkuin taataan varma kannattavuus pienillekin toimijoille.

        Kyllä mielestäni tällä hetkellä myös lupakiintiöt takaavat, vaikka hitaasti joustavatkin, sen että huonoina aikoina vain kaikkein heikoimmat toimijat putoavat kyydistä pois, eikä tule mitään laajaa konkurssiaaltoa. Kuorma-autoliikenteen vertailu on hieman ontuvaa kun ei niillä ole mitään lupaan sisältyviä velvoitteitakaan (kuten takseilla ajovelvoite ja päivystys).


      • tryu890+´87
        9+1 kirjoitti:

        Olet täysin pihalla todellisuudesta. Yrityskoon kasvattaminen ei ole säännellyssä järjestelmässä edes mikään oikeudenmukainen asia eikä säännellyn elinkeinon ole tarkoituksenmukaista olla huippubisnes, koska samanaikaisesti lupamäärään rajoittamalla ja säätämällä maksimihinnat ikäänkuin taataan varma kannattavuus pienillekin toimijoille.

        Kyllä mielestäni tällä hetkellä myös lupakiintiöt takaavat, vaikka hitaasti joustavatkin, sen että huonoina aikoina vain kaikkein heikoimmat toimijat putoavat kyydistä pois, eikä tule mitään laajaa konkurssiaaltoa. Kuorma-autoliikenteen vertailu on hieman ontuvaa kun ei niillä ole mitään lupaan sisältyviä velvoitteitakaan (kuten takseilla ajovelvoite ja päivystys).

        >> Kuorma-autoliikenteen vertailu on hieman ontuvaa kun ei niillä ole mitään lupaan sisältyviä velvoitteitakaan (kuten takseilla ajovelvoite ja päivystys). >>

        Vapautuksen myötä tietenkin kaikki velvoitteetkin poistuvat. Jos vapautetaan niin silloin ei ole enää mitään perusteita ajovuorovelvoitteelle.


      • gdfsgdfgdfgdfdfgdfg
        tryu890+´87 kirjoitti:

        >> Kuorma-autoliikenteen vertailu on hieman ontuvaa kun ei niillä ole mitään lupaan sisältyviä velvoitteitakaan (kuten takseilla ajovelvoite ja päivystys). >>

        Vapautuksen myötä tietenkin kaikki velvoitteetkin poistuvat. Jos vapautetaan niin silloin ei ole enää mitään perusteita ajovuorovelvoitteelle.

        Aivan samoin kuin baarienkin toimintaa säädellään (aukioloajat, anniskelu, vessat, asiakasmäärä, a / b-oikeudet, henkilökunnan koulutus), voidaan "vapautettua" taksialaakin säädellä. Voidaan määrätä, että saadaksesi perustaa taksifirman, ajat tietyt tunnit tiettyihin aikoihin. Ei tässä kuule ole kuin mielikuvitus rajana erilaisille määräyksille, jos ne katsotaan tarpeenmukaisiksi. Eikä ole kyse sinun varsin köyhästä mielikuvituksestasi.


      • 15+14
        gdfsgdfgdfgdfdfgdfg kirjoitti:

        Aivan samoin kuin baarienkin toimintaa säädellään (aukioloajat, anniskelu, vessat, asiakasmäärä, a / b-oikeudet, henkilökunnan koulutus), voidaan "vapautettua" taksialaakin säädellä. Voidaan määrätä, että saadaksesi perustaa taksifirman, ajat tietyt tunnit tiettyihin aikoihin. Ei tässä kuule ole kuin mielikuvitus rajana erilaisille määräyksille, jos ne katsotaan tarpeenmukaisiksi. Eikä ole kyse sinun varsin köyhästä mielikuvituksestasi.

        Kuvaamasi asia ei ole sääntelyn vapauttamista. Ei pitäisi sotkea turhaan termejä. Kun puhutaan taksialan vapauttamisesta tarkoitetaan, että (a.) luvista luovuttaisiin, (b.) lupiin liittyvistä velvoitteista luovuttaisiin ja (c.) taksojen sääntelystä luovuttaisiin. Jos joku noista kolmesta jäisi toteutumatta, ei kyse olisi alan vapauttamisesta, vaan ainoastaan erilaisesta sääntelystä.

        Ravintolatoimintaa toki säädellään, mutta on huomattava, että sehän ei olekaan vapaa ala. Anniskelu on luvanvaraista ihan niin kuin taksitoimintakin. Sen takia anniskelulupaa haetaan ja sen takia se hakemuksesta myönnetään, jos myönnetään.


      • ethrthfghfg
        15+14 kirjoitti:

        Kuvaamasi asia ei ole sääntelyn vapauttamista. Ei pitäisi sotkea turhaan termejä. Kun puhutaan taksialan vapauttamisesta tarkoitetaan, että (a.) luvista luovuttaisiin, (b.) lupiin liittyvistä velvoitteista luovuttaisiin ja (c.) taksojen sääntelystä luovuttaisiin. Jos joku noista kolmesta jäisi toteutumatta, ei kyse olisi alan vapauttamisesta, vaan ainoastaan erilaisesta sääntelystä.

        Ravintolatoimintaa toki säädellään, mutta on huomattava, että sehän ei olekaan vapaa ala. Anniskelu on luvanvaraista ihan niin kuin taksitoimintakin. Sen takia anniskelulupaa haetaan ja sen takia se hakemuksesta myönnetään, jos myönnetään.

        Niin, kuka on sanonut, että kaikki pitäisi vapauttaa kerralla? Ja kuka edes on määrittänyt mitä "vapauttamiseen" sisältyy? Samaan syssyyn voisi sanoa, että samalla taksit vapautetaan liikennesäännöistä. Eihän se muuten ole vapaata.

        Ravintola-ala on huomattavasti taksia vapaampi ala kuitenkin.


      • dfghjujkäölkjh
        gdfsgdfgdfgdfdfgdfg kirjoitti:

        Aivan samoin kuin baarienkin toimintaa säädellään (aukioloajat, anniskelu, vessat, asiakasmäärä, a / b-oikeudet, henkilökunnan koulutus), voidaan "vapautettua" taksialaakin säädellä. Voidaan määrätä, että saadaksesi perustaa taksifirman, ajat tietyt tunnit tiettyihin aikoihin. Ei tässä kuule ole kuin mielikuvitus rajana erilaisille määräyksille, jos ne katsotaan tarpeenmukaisiksi. Eikä ole kyse sinun varsin köyhästä mielikuvituksestasi.

        Baarien aukioloa säädellään siten että miitä kielletään pitämästä baariaan auki tiettyinä kellon aikoina. Taksialaa taas säädellään pakottamalla töihin silloinkin kun se ei ole millään muotoa kannattavaa. Baari saa kyllä lyhentää aukioloaikojaan ihan vapaasti jos bisnes ei tuota. Taksi ei liikennelupaehtojen mukaan näin saa tehdä vaikka se kuinka järkevää olisikin.
        Siinä on kyllä vinha ero.


      • 3+16
        ethrthfghfg kirjoitti:

        Niin, kuka on sanonut, että kaikki pitäisi vapauttaa kerralla? Ja kuka edes on määrittänyt mitä "vapauttamiseen" sisältyy? Samaan syssyyn voisi sanoa, että samalla taksit vapautetaan liikennesäännöistä. Eihän se muuten ole vapaata.

        Ravintola-ala on huomattavasti taksia vapaampi ala kuitenkin.

        Ei se ole vapauttamista, jos ei oikeasti vapauteta.


      • gdfgfgdfgdfgdf
        dfghjujkäölkjh kirjoitti:

        Baarien aukioloa säädellään siten että miitä kielletään pitämästä baariaan auki tiettyinä kellon aikoina. Taksialaa taas säädellään pakottamalla töihin silloinkin kun se ei ole millään muotoa kannattavaa. Baari saa kyllä lyhentää aukioloaikojaan ihan vapaasti jos bisnes ei tuota. Taksi ei liikennelupaehtojen mukaan näin saa tehdä vaikka se kuinka järkevää olisikin.
        Siinä on kyllä vinha ero.

        No esim. ostarien yrittäjät pakotetaan töihin, vaikka eivät haluaisi välttämättä aina mennä.

        Ja samapa se onko samanlaista tai järkevää tai eroa tai ei, noin voidaan tehdä jatkossakin, vaikka lupamäärät vapautettaisiin.


      • tryuioyutr
        gdfgfgdfgdfgdf kirjoitti:

        No esim. ostarien yrittäjät pakotetaan töihin, vaikka eivät haluaisi välttämättä aina mennä.

        Ja samapa se onko samanlaista tai järkevää tai eroa tai ei, noin voidaan tehdä jatkossakin, vaikka lupamäärät vapautettaisiin.

        >>No esim. ostarien yrittäjät pakotetaan töihin, vaikka eivät haluaisi välttämättä aina mennä.>>

        Ei niitä mikään viranomaistaho pakota, vaan kiinteistön omistajan kanssa tehty sopimus. Ei kahden kauppiaan välistä sopimusta voi verrata lakiin perustuvaan päivystysvelvollisuuteen.


      • Rekkakuskin poika
        9+1 kirjoitti:

        Olet täysin pihalla todellisuudesta. Yrityskoon kasvattaminen ei ole säännellyssä järjestelmässä edes mikään oikeudenmukainen asia eikä säännellyn elinkeinon ole tarkoituksenmukaista olla huippubisnes, koska samanaikaisesti lupamäärään rajoittamalla ja säätämällä maksimihinnat ikäänkuin taataan varma kannattavuus pienillekin toimijoille.

        Kyllä mielestäni tällä hetkellä myös lupakiintiöt takaavat, vaikka hitaasti joustavatkin, sen että huonoina aikoina vain kaikkein heikoimmat toimijat putoavat kyydistä pois, eikä tule mitään laajaa konkurssiaaltoa. Kuorma-autoliikenteen vertailu on hieman ontuvaa kun ei niillä ole mitään lupaan sisältyviä velvoitteitakaan (kuten takseilla ajovelvoite ja päivystys).

        Nyt olet väärässä ton lupa jutun kanssa kuorma autojen suhteen ja rekkojen suhteen.. Jos kuljettaa vaarallisia aineita niin siihen pitää olla lupa ja varmasti moneen muuhunkin asiaan.


      • sdafghjkl.ö-lhkujygf
        Rekkakuskin poika kirjoitti:

        Nyt olet väärässä ton lupa jutun kanssa kuorma autojen suhteen ja rekkojen suhteen.. Jos kuljettaa vaarallisia aineita niin siihen pitää olla lupa ja varmasti moneen muuhunkin asiaan.

        Tottakai luvat pitää olla mutta niiden saantia ei ole mitenkään rajoitettu. Jokainen joka täyttää kriteerit saa varmasti kaikki tarvittavat luvat. Taksiliikenteessä luvan saanti ei ole varma vaikka kaikki kriteerit täyttyisivätkin, ei ainakaan välttämättä sille paikkakunnalle joka olisi mieluisin.
        Tavaraliikenteessä ei myöskään ole mitään rajoitteita sille millä hinnalla palvelunsa myy. Tavaraliikenteen luvassa ei myöskään ole mitään pakkopäivystyksiä, eli jos ei ole keikkaa niin ei sitä tarvitse yöt läpeensä KTK:lla päivystää. Taksin on päivystettävä myös silloin kun se ei ole kannattavaa.


    • dsfghjkliöoäp'åoiluk

      >>kannattaisiko maaseutua välttämättä vapauttaakaan?>>

      Olisihan se perin erikoista että kuntarajat määrittelisi sen saako yrittäjä laajentaa bisnestään tai hinnoitella tuotteensa itse. Olisi se niin saatananmoista eriarvoistamista asuinpaikan perusteella. Rajaveto tarveharkintaisen maaseudun ja vapaan kaupungin välillä olisi myös aika mielenkiintoinen prosessi. Esimerkiksi Keski-Uudellamaalla on Kaupungit Kerava ja Järvenpää, sekä Tuusulan kunta. Tuusula ympäröi järvenpäätä ja keravaa ja nämä kolme on muutenkin käytännössä yhtä ja samaa kaupunkia kaikki. Olisiko tässä klimpissä tuusulassa sääntely, koska se on maalaispitäjä ja järvenpäässä ja keravalla vapaata vai miten meinasit?

      >>Oppilaskuljetuksiahan voi hoitaa joukkariluvalla kaiketi vapaasti millä automäärällä tahtookaan.>>

      Niin voi ja ihmettelenkin miksi taksi on jotenkin niin pyhä asia että sitä ei saada vapautettua millään? Bussit, joukkarit, pakut, kuorma-autot sun muut luvat on vapaasti haettavissa ja hinnoiteltavissa, mutta ei taksit. Mikä tekee taksiliikenteestä niin pyhän että siihen ei saisi koskea? Muistutan nyt vielä että olen itse taksiautoilija ja väitän että samoin ajattelevia autoilijoita on koko ajan enemmän. Me näemme vapautuksessa enemmän hyötyjä kuin haittoja.

      • 30v katsonut

        Maaseutuhan se pitää nimenomaan vapauttaa,ole 24 h kiinni ja kyttää kelapuhelinta,jos paskale menet se ainoa tilaus menee ohi. Maalla kun ei ole lähtöjä kuten kaupungissa. Nyt satunnainen juoppo kun tarvii kyytiä se on 5 aikaan aamulla. Näin se vain on.


      • rtyuiopåoiäöoiu
        30v katsonut kirjoitti:

        Maaseutuhan se pitää nimenomaan vapauttaa,ole 24 h kiinni ja kyttää kelapuhelinta,jos paskale menet se ainoa tilaus menee ohi. Maalla kun ei ole lähtöjä kuten kaupungissa. Nyt satunnainen juoppo kun tarvii kyytiä se on 5 aikaan aamulla. Näin se vain on.

        >>Maaseutuhan se pitää nimenomaan vapauttaa>>

        Koko p***a pitää vapauttaa.


    • dfguuiopjhgfd

      Voi kun pääsisi joskus edes lähelle tuota Ruotsin halvempaa hintaa....

      • 96jhgbt45

        Niimpä....


    • HAhhahh.. 100 € tuosta matkasta. En maksaisi. Sanoisin että haista v saatnan ruotsalainen ja lähtisin kävelemään kohti satamaa.

      • ...

        Ja sitten vaan kävelet, kävelet, kävelet, kävelet jalkasi rakoille. Suomalainen taksihinta olisi n. 14€..... Sitten joku sanoo suomalaista taksia kalliikksi.......


      • ggdfggdfgdfgdf
        ... kirjoitti:

        Ja sitten vaan kävelet, kävelet, kävelet, kävelet jalkasi rakoille. Suomalainen taksihinta olisi n. 14€..... Sitten joku sanoo suomalaista taksia kalliikksi.......

        Olisi ehkä tuon 14€ päiväsaikaan ilman ruuhkia.
        Käytännössä Helsingissä vastaava matka ja jos vielä pyhä, niin maksaa aivan saman,


      • ....
        ggdfggdfgdfgdf kirjoitti:

        Olisi ehkä tuon 14€ päiväsaikaan ilman ruuhkia.
        Käytännössä Helsingissä vastaava matka ja jos vielä pyhä, niin maksaa aivan saman,

        Ai satasenko? Tarkoitatko, että sen halvemman hinnan 23,50? Käytännössä se maksaa sen 14€ ja jos on kaupungin normaali ruuhka, silloin enimmillään 16-18€, ei yhtään enempää. Kyllä vapaan taksin Stokiksessa on vaan pirusti kalliimpaa, mene ja kokeile. Oletko muuten ajanut lontoon mustallla pirssillä? Se vasta hinnakas on.....


      • gergdfgfgdfdf
        .... kirjoitti:

        Ai satasenko? Tarkoitatko, että sen halvemman hinnan 23,50? Käytännössä se maksaa sen 14€ ja jos on kaupungin normaali ruuhka, silloin enimmillään 16-18€, ei yhtään enempää. Kyllä vapaan taksin Stokiksessa on vaan pirusti kalliimpaa, mene ja kokeile. Oletko muuten ajanut lontoon mustallla pirssillä? Se vasta hinnakas on.....

        9€ 5km x 1,5€ = 16,5€. Tuossa ei vielä yhtään liikennevaloseisoskelua mukana, josta ruuhka-aikaan tai kaikkien valojen pysäyttäessä tulee helposti tuo 7€.

        No ok, korkeamman aloitustaksan aikaan harvoin on pahinta ruuhkaa päällä, mutta kahteen kymppiin päästään kuitenkin. Lentokentältä lähtiessä vielä 2€ päälle kenttämaksua.

        Kun nyt odotustaksa on jonkun 42€/h, niin 10€ tulee vajaan 15min ruuhka-odotteluista, mikä on ainakin ruuhka-aikaan aivan normaalia 5km matkalla stadissa. Sitä en nyt tiedä kuinka ruuhkaista oli aloittajalla tuolla pätkällä.


      • Vvvnnnokn
        gergdfgfgdfdf kirjoitti:

        9€ 5km x 1,5€ = 16,5€. Tuossa ei vielä yhtään liikennevaloseisoskelua mukana, josta ruuhka-aikaan tai kaikkien valojen pysäyttäessä tulee helposti tuo 7€.

        No ok, korkeamman aloitustaksan aikaan harvoin on pahinta ruuhkaa päällä, mutta kahteen kymppiin päästään kuitenkin. Lentokentältä lähtiessä vielä 2€ päälle kenttämaksua.

        Kun nyt odotustaksa on jonkun 42€/h, niin 10€ tulee vajaan 15min ruuhka-odotteluista, mikä on ainakin ruuhka-aikaan aivan normaalia 5km matkalla stadissa. Sitä en nyt tiedä kuinka ruuhkaista oli aloittajalla tuolla pätkällä.

        Yritätkö sanoa, että suomalainen taksitaksa on riittävä?


      • fdsghjklölkuyjhtrgf
        gergdfgfgdfdf kirjoitti:

        9€ 5km x 1,5€ = 16,5€. Tuossa ei vielä yhtään liikennevaloseisoskelua mukana, josta ruuhka-aikaan tai kaikkien valojen pysäyttäessä tulee helposti tuo 7€.

        No ok, korkeamman aloitustaksan aikaan harvoin on pahinta ruuhkaa päällä, mutta kahteen kymppiin päästään kuitenkin. Lentokentältä lähtiessä vielä 2€ päälle kenttämaksua.

        Kun nyt odotustaksa on jonkun 42€/h, niin 10€ tulee vajaan 15min ruuhka-odotteluista, mikä on ainakin ruuhka-aikaan aivan normaalia 5km matkalla stadissa. Sitä en nyt tiedä kuinka ruuhkaista oli aloittajalla tuolla pätkällä.

        Ei se Ruotsalainenkaan pirssi ilmaiseksi ruuhkassa seiso. Aloituksessa mainitsemani hinnat syntyi ilman ruuhkissa seisomista. Matkalla taisi olla vain parit liikennevalot joissa hetki seisottiin, ei muuta. Jos oltaisiin ruuhkassa seisottu, olisi hinta tietenkin ollut korkeampi, eli kyllä Ruotsalaisen pirssin halvinkin hinta on helvetin paljon kalliimpi kuin suomen säädelty taksa.

        Taksi Stocholmin odotustaksa kuitin mukaan on 500 kruunua, eli noin 62,50€/tunti ja se juoksee koko ajan kilometrihinnan ja lähtörahan lisäksi. Kilometrihinta on 1,37€/km, eli halvempi kuin suomessa, mutta suomessa mittari ei laske aikahintaa jos auto liikkuu. Ruotsissa aika juoksee koko ajan matkahinnan lisäksi.
        Arvonlisäverokin on vain 6%, eli kate on siinäkin suhteessa suomea parempi.


      • gdfgdfrgdfgdfgdfgdfg
        fdsghjklölkuyjhtrgf kirjoitti:

        Ei se Ruotsalainenkaan pirssi ilmaiseksi ruuhkassa seiso. Aloituksessa mainitsemani hinnat syntyi ilman ruuhkissa seisomista. Matkalla taisi olla vain parit liikennevalot joissa hetki seisottiin, ei muuta. Jos oltaisiin ruuhkassa seisottu, olisi hinta tietenkin ollut korkeampi, eli kyllä Ruotsalaisen pirssin halvinkin hinta on helvetin paljon kalliimpi kuin suomen säädelty taksa.

        Taksi Stocholmin odotustaksa kuitin mukaan on 500 kruunua, eli noin 62,50€/tunti ja se juoksee koko ajan kilometrihinnan ja lähtörahan lisäksi. Kilometrihinta on 1,37€/km, eli halvempi kuin suomessa, mutta suomessa mittari ei laske aikahintaa jos auto liikkuu. Ruotsissa aika juoksee koko ajan matkahinnan lisäksi.
        Arvonlisäverokin on vain 6%, eli kate on siinäkin suhteessa suomea parempi.

        Tuskin tuo halvempi taksikaan oli halvin ruotsalaispirssi.

        Noiden Taxi Stockholmin hintojen mukaan taitaa tosiaan olla kalliimpaa. Tosin aloitusmaksu ratkaisee lyhyillä kaupunkipätkillä.


      • lflodvf
        fdsghjklölkuyjhtrgf kirjoitti:

        Ei se Ruotsalainenkaan pirssi ilmaiseksi ruuhkassa seiso. Aloituksessa mainitsemani hinnat syntyi ilman ruuhkissa seisomista. Matkalla taisi olla vain parit liikennevalot joissa hetki seisottiin, ei muuta. Jos oltaisiin ruuhkassa seisottu, olisi hinta tietenkin ollut korkeampi, eli kyllä Ruotsalaisen pirssin halvinkin hinta on helvetin paljon kalliimpi kuin suomen säädelty taksa.

        Taksi Stocholmin odotustaksa kuitin mukaan on 500 kruunua, eli noin 62,50€/tunti ja se juoksee koko ajan kilometrihinnan ja lähtörahan lisäksi. Kilometrihinta on 1,37€/km, eli halvempi kuin suomessa, mutta suomessa mittari ei laske aikahintaa jos auto liikkuu. Ruotsissa aika juoksee koko ajan matkahinnan lisäksi.
        Arvonlisäverokin on vain 6%, eli kate on siinäkin suhteessa suomea parempi.

        Tuollainen Taksi Stocholm -tyyppinen hinnoittelu pitäisi meillekin saada. Aikataksan juostessa hinnanmuodostus olisi loogisempaa. Kuljettajan ajasta maksettaisiin ihan niin kuin muissakin ammateissa, ja siihen päälle otettaisiin sitten kulukorvaukset. kilometrihinnan muodossa. Ihan niin kuin korjaushommissa laskutetaan työ erikseen ja varaosat erikseen ja maalaushommissa työ erikseen ja tarvikkeet erikseen.


      • ggdfgdfgdfgdfgdfg
        lflodvf kirjoitti:

        Tuollainen Taksi Stocholm -tyyppinen hinnoittelu pitäisi meillekin saada. Aikataksan juostessa hinnanmuodostus olisi loogisempaa. Kuljettajan ajasta maksettaisiin ihan niin kuin muissakin ammateissa, ja siihen päälle otettaisiin sitten kulukorvaukset. kilometrihinnan muodossa. Ihan niin kuin korjaushommissa laskutetaan työ erikseen ja varaosat erikseen ja maalaushommissa työ erikseen ja tarvikkeet erikseen.

        Joo, tuo veisi myös motiivin ajaa ylinopeutta. Tai ainakin osan siitä.


      • fdsdsffdsf
        ggdfgdfgdfgdfgdfg kirjoitti:

        Joo, tuo veisi myös motiivin ajaa ylinopeutta. Tai ainakin osan siitä.

        Tosin vastaavasti hiljaisena aikana alkaisi motivoida hidastella ja tahallaan hakea ruuhkaisimmat reitit..


      • sdzfghjklölkjhg
        lflodvf kirjoitti:

        Tuollainen Taksi Stocholm -tyyppinen hinnoittelu pitäisi meillekin saada. Aikataksan juostessa hinnanmuodostus olisi loogisempaa. Kuljettajan ajasta maksettaisiin ihan niin kuin muissakin ammateissa, ja siihen päälle otettaisiin sitten kulukorvaukset. kilometrihinnan muodossa. Ihan niin kuin korjaushommissa laskutetaan työ erikseen ja varaosat erikseen ja maalaushommissa työ erikseen ja tarvikkeet erikseen.

        Olen samaa mieltä. Silloin kustannus koostuu työveloituksesta ja koneista sekä materiaaleista.


    • halavalla halpaa

      Voiko Torniosta tilata Haaparannan, Ruotsin halpakuljetus taksin?

      • erdgthyjukio

        toki


      • taxihaparanda

        Mahtaa olla toisinpäin. Haaparannalla on yksi taksiyhtiö joissa kaikilla samat hinnat. Muistaakseni tuo 10 km matka jossa menee 15min oli arkena jotain 400kruunun luokkaa eli 44 euroa. Rajan takana Torniossa sama matka meneekin sitten puolet halvemmalla eli 22eurolla . Kyllä kilpailutus kannattaa!


    • Cohiba1

      Mulla samanlaisia kokemuksia. Kyllä Ruotsissa katteet on kohdallaan. Koska Suomessakin saataisiin taksat edes tuolle Ruotsin alemmalle tasolle?

    • H.K.V.

      Kyllä viranomainen on jo ihan oikeasti, salakavalasti vapauttanaut taksialaa melko riittävästi. Suurissa kaupungeissa vapautettiin ajovuorot, eli taksi saa olla nyt ajossa myös ajovuoron ulkopuolella. Näin autoja riittää kaikkina vuorokauden aikoina lyhyitä kysyntäpiikkejä lukuunottamatta aina. Taksikuskit, viisaita kun ovat, menevät suurin joukoin ajoon ajovuoron ulkopuolella suuren rahan toivossa, tolpat tursuavat taksiautoja. Eivät suuressa viisaudessaan huomaa, että odotusajat tuplaantuvat ja tuntituotot pahimmassa tapauksessa puoliintuvat. Näin on taksiluvat ja taksat saatu edelleen pidettyä peukalon viranomaisen peukalon alla. Ikävä sivuilmiö tuolla kuitenkin on: Juuri kukaan valkoihinen suomalainen ei alalle enää halua, vaan ajot suorittavat mamut, nämä "ottosuomalaiset". Alan laatu on kärsinyt ja pahasti....

      • sdtryfuiopäåiölukyjh

        Siksi pitäisi vapauttaa loputkin. Tämmöinen osittain suoritettu vapautus on kaikkein huonoin vaihtoehto. Reilusti vaan markkinoiden ehdoilla eikä mitään tällaista nykyisen kaltaista puolisosialismia.


      • uuuuuutityd

        Niin, tuo voi olla totta suurimmalle osalle aikaa. Eli asiakkaan saama palvelu ei ole parantunut yhtään, koska asiakkaalle ei ole 99% ajasta mitään hyötyä tolpalla olevista kymmenstä autosta vs. viidestä autosta. Mutta kun palkat ovat tippuneet tuon takia, niin kuljettaja-aineskin tietysti heikkenee.

        Ainoa potentiaalinen hyötyjä ovat isännät, jotka saavat autonsa laillisesti liikkeelle 24/7 jos vaan löytävät kuskeja. Tai ehkä vielä enemmän hyötyvät työnarkomaani-isännät, jotka itse ajavat lähes kaikki autonsa vuorot ja päälle vuorottomana. Tosin eihän siihen normaali mies edes pysty. Isännillekin hyöty on luultavasti aika vähäinen, kun eivät asiakasmäärät ole kuitenkaan kasvaneet, niin samaa kakkuahan tässä jaetaan. Nykyisin vaan tehottomammin.

        Mutta edelleen puuttuu vapautus niin yrittäjyyden kuin hinnoittelunkin suhteen. Myöskään keskuksien välillä ei ole aitoa kilpailua, vaikka pk-seudulla nyt vähän jotain sen tapaista Lähitaksin, HTD:n ja Kovasen välillä.


      • treyuiopåouy
        uuuuuutityd kirjoitti:

        Niin, tuo voi olla totta suurimmalle osalle aikaa. Eli asiakkaan saama palvelu ei ole parantunut yhtään, koska asiakkaalle ei ole 99% ajasta mitään hyötyä tolpalla olevista kymmenstä autosta vs. viidestä autosta. Mutta kun palkat ovat tippuneet tuon takia, niin kuljettaja-aineskin tietysti heikkenee.

        Ainoa potentiaalinen hyötyjä ovat isännät, jotka saavat autonsa laillisesti liikkeelle 24/7 jos vaan löytävät kuskeja. Tai ehkä vielä enemmän hyötyvät työnarkomaani-isännät, jotka itse ajavat lähes kaikki autonsa vuorot ja päälle vuorottomana. Tosin eihän siihen normaali mies edes pysty. Isännillekin hyöty on luultavasti aika vähäinen, kun eivät asiakasmäärät ole kuitenkaan kasvaneet, niin samaa kakkuahan tässä jaetaan. Nykyisin vaan tehottomammin.

        Mutta edelleen puuttuu vapautus niin yrittäjyyden kuin hinnoittelunkin suhteen. Myöskään keskuksien välillä ei ole aitoa kilpailua, vaikka pk-seudulla nyt vähän jotain sen tapaista Lähitaksin, HTD:n ja Kovasen välillä.

        >>Mutta edelleen puuttuu vapautus niin yrittäjyyden kuin hinnoittelunkin suhteen. >>

        Juurikin näin. Alalta olisi mitä pikemmin vapautettava kaikki normaalin yrittäjyyden esteet. Se olisi alalle itselleen siunaus.


    • ; ) ;) ;) ;)

      viime ma taksi tukholmassa drugårdenista siljan terminaali 335 kruuna 4,1 km eli vähä alta 40e juoksu kohdillaan;taksi stocholmin mesellä,mikäs oli ajelessa noilla taksoilla ; )

      • :):);)

        Unohtui kertoo et täl amedilla oli 6000 semeli, no halvan kyydin jälkeen palkitsin kuljettajan 15kr tipillä, no eihän se osannu laittaa sitä mittariin, niin tyytyväisen asiakkana tein sen hänen puolesta :)


      • No nii
        :):);) kirjoitti:

        Unohtui kertoo et täl amedilla oli 6000 semeli, no halvan kyydin jälkeen palkitsin kuljettajan 15kr tipillä, no eihän se osannu laittaa sitä mittariin, niin tyytyväisen asiakkana tein sen hänen puolesta :)

        Ohhoh


    • suurkäyttäjä.

      Mahtavaa kun on suomalainen taksi . Torilta kotiin päivällä 10.ekuu Yöllä 13. todella kohtuullista. Aina asiallista palvelua jos oot itse asiallinen . KIITOS.

      • 2åegij2äerhjgå1erigh

        "Torilta kotiin päivällä 10.ekuu Yöllä 13. todella kohtuullista. Aina asiallista palvelua jos oot itse asiallinen . KIITOS."

        Valitettavasti tuo halpamyynti loppuu taksialan hinsäännöstelyn poistuttua.


    • näin on aina ollut

      kyllä suomalainen kateus pitää hinnat kurissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe