Salkoruusu eli tukkiruusu

Rakkaalla lapsella on monbta nimeä, myös harmaamalvikki ja joku vielä.
Kasvi on kaksivuotinen ja lisääntyy siemenistä kuten sormustinkukka.
Paitsi että minulla ei jaksa kasvaa. Kaksi kertaa jo olen yrittänyt.

Ihmettelen, olenko istuttanut sen väärään paikkaan. Millaisen mullan ja kasvupaikan se tavitsee.
Sain taas ostaa kaksi tainta osuuskaupan pihamyymälästä. Eihän myyjä osannut sanoa sen istutuksesta mitään.

Yritin lukea kasvikirjojani, mutta niissä vain kerrotaan, kuinka komea kaksivuotinen kasvi se on.
Onko jollakin kokemuksia? Toivoisin niin, että saisin sen leviämään mökin pihaan, sinne se sopisi niin hyvin.

11

2149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki

      Salkoruusut eivät läheskään aina selviä Suomen talvesta, joka on niille liian ankara. Meilläkin kuolivat talven aikana. Todennäköisesti talvisuojauksen pitäisi olla niin täydellinen kuin olla ja voi, mutta niin, salkoruusu on todella epävarma talvehtija.

      Jos jostain saat käsiisi, kannattaa yrittää hankkia wanhan ajan salkoruusua ennemmin kuin kaupoista/taimitarhoilta tulee. Se ei muistaakseni ole edes itse asiassa salkoruusu, vaan salkoruusun ja jonkun lähisukulaisen malvakasvin risteytymä. Kauppakukat eivät ole kestävimmistä päästä.

      Olen itse ajatellut kokeilla seuraavaksi salkoruusun talvettamista ruukussa sisällä jossain viileässä - ehkäpä se auttaisi selviämään talven yli?

    • Siemenestä

      Hyvin onnistui monena vuotena talvehtiminen.Nyt olen hieman kyllästynyt kasviin,joten en ole kasvattanut.Harmaamalvikki on perenna,sitä kasvaa kyllä pihassa.
      Isoäidin kasveilta tilasin silloin aikoinaan siemeniä ja taisi olla Korpikankaaltakin.Oli kerrottuja ja yksinkertaisia ja monen värisiä.Hieta maata,eli erittäin läpäisevää ja koko päivän auringossa.Vyöhyke viisi,eli lumi suojasi,ei muuta suojausta.
      Edellisen kanssa samoilla linjoilla,että kannattaa kasvattaa siemenestä.
      Mielestäni tärkeintä,ettei vesi jää seisomaan talveksi,paalujuuri mätänee helposti,muuten taitaa pakkasta kestää.

    • eri kasvit
    • salkoruusuinen

      Harmaamalvikki on eri kasvi kuin Salkoruusu,tiedän koska minulla on ollut kumpikin.Malvikki on paljon lyhyempi.Salkoruusu ei vain tahdo menestyä,ainakaan minulla.Se kukki hyvin ekana kesänä,mutta senjälkeen hävisi.Ostin kuitenkin tänäkesänä uudet.Saa nähdä menestyykö se nyt,nuppuja siinä on ja malvikki kukkii parhaillaan.

    • onko/eikö

      eikö se ole vain 2 -vuotinen, se salkoruusu, ihan kuin sormustinkukkakin..

      • Siemenestä

        On kaksivuotinen,voi joskus sinnitellä kolmanteen kesään,jos vaikka katkaisee kukkavarren maljakkoon.


      • Siemenestä
        Siemenestä kirjoitti:

        On kaksivuotinen,voi joskus sinnitellä kolmanteen kesään,jos vaikka katkaisee kukkavarren maljakkoon.

        Ja lisäystä vielä,että jos kasvia aletaan kasvattamaan siemenestä hyvin aikaisin keväällä,kuten taimitarhoilla,kukkii jo samana vuonna,mutta ei todennäköisesti talvehdi.Kasvi kukkii simentääkseen ja kuolee sen jälkeen pois,tosin kerrotuille ei taida edes siemeniä tulla.Jos taas kylvää suoraan kasvupaikalle,tekee ruusukkeen ensimmäisenä kesänä ja toisena kukkiii.


      • Pioni
        Siemenestä kirjoitti:

        Ja lisäystä vielä,että jos kasvia aletaan kasvattamaan siemenestä hyvin aikaisin keväällä,kuten taimitarhoilla,kukkii jo samana vuonna,mutta ei todennäköisesti talvehdi.Kasvi kukkii simentääkseen ja kuolee sen jälkeen pois,tosin kerrotuille ei taida edes siemeniä tulla.Jos taas kylvää suoraan kasvupaikalle,tekee ruusukkeen ensimmäisenä kesänä ja toisena kukkiii.

        Hyvä idea. Ajattelin, että kun viime vuonna luulin kasvattaneeni monivuotista salkoruusua, en enää samaan narahda. Nimittäin ei taimen tainta noussut keväällä ja kylvin siihen sitten keväällä malvikkia. Ne kukkivat parhaillaan.
        Hypistelin jo salkoruusun siemenpussia viime viikolla kaupassa, mutta päädyin vain ostamaan sarviorvokin siemenet. Jääpolte tuhosi keväällä koko penkin. Kylvin jo laatikkoon siemenet, mutta jäin kaipaamaan tumman violettia, yönsinistä Violaa, jota ei löydy mistään. Nämä ovat ihan tavallisia, kirjava sekoitus.


    • salkoruusu 0

      Kaksivuotinen ja "kaksivuotinen", se on "filosofinen" kysymys, salkoruusu kylväytyy, eli jos niitä on paljon, on aina tulossa uusia kaksivuotisia, joka kesä on kukkivia.
      Suomessa ne eivät niin helposti (kai?) kylväydy eivätkä kasva niin mahtavan turpeaksi täyteen kukkia kuin etelämpänä. Lajejakin on paljon erilaisia. Kaakkois-Euroopassa voi katsella silmät ympyriäisinä
      parimetrisiä salkoruusuja, jotka ovat pulleina kukista, ehkä kymmenittäin jos ei sadoittain kerrottukukkaisia kukkia varressa.
      Ihana kukka !
      Onnea kasvatuksellesi !

    • perennoja siis

      Minulla on salkoruusuja, jotka ostin perennoina taimimyymälästä. Ovat nyt kolme kesää kukineet aivan samoista juurista (tiedon sen, koska kaikki perennat merkitsen kukkapenkkiin juureen asetetavalla renkalla, että löydän ne keväällä). Olen syksyllä laittanut taimin päälle multaa ja haravoinut puiden lehtiä. Keväällä kaivan esille. Kasvit ovt 2m korkeita ja juuri nyt kukkivat valkoisin ja vaaleanpunaisin ruusukkein. Ihania.

    • tydydyy

      Salkoruusu kuten muutkin itsekylväytyvät tiputtelevat juurilleen ja kauemmaksi siemeniään (tuuli vie ja linnut), eli uudet siemenet voivat itää ihan vanhan juuren tyvessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe