maaliskuussa 2014 vauva

onnekas85

Hei, voi olla että on jo tällainen keskustelu aloitettu, mutta en ainakaan löydä... eli jos sattuu paikalle joku, jolle tulossa näillä näkymin vauva maaliskuussa, niin kaipaa kipeästi juttukaveria!!!! :D ihanaa, hurjaa, jännää, huikeaa, pelottavaa, parasta ikinä!!!

290

3028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamikolmelle3

      Mä en oikein tiedä vielä tarkkaa hedelmöittymisajankohtaa, mutta luulen, että laskettu aikani on jo helmikuussa, siis jos se nyt edes onnistuu, kohdussa ei näkynyt vielä alkiota. Koska sä ajattelet, että sun hedelmöittyminen on tapahtunut?

    • mulla olisi maaliskuussa laskettu aika :Den tiedä itekkään vielä oonko raskaana :D

    • onnekas85

      Luulen että hedelmöittyminen on tapahtunut joskus 10.6 tienoilla. mutta en ole kyllä varma. varma oon siitä milloin on alkanut vikat menkat, 27.5, sen perusteella laskettiin viikot terveydenhoitajan kanssa. maanantaina about alkaisi vk 7.

      Miten voitte?? milloin ehdit, mami, käydä jo tsekkaamassa kohtua?? haluaisin hirveästi mennä varhaisultraan, nähdä edes pikku pisteen. kallista...

      Toivon niin kovasti että siellä on jotain ja jos on, että pysyisi siellä kiltisti. :)

      • mamikolmelle3

        Kannattaa mennä varhaisultraan vaikka onkin kallista. Mä olen alkanut käydä varhaisultrissa kahden ensimmäisen epäonnistuneen raskauden jälkeen. Turha odottaa esdimerkiksi 12 viikkoa, jos raskauden pieleenmenemisen voi jo huomata aikaisemmin. Mä menen jo toiseen ultraan seuraavana maanantaina. Jos sulla on hedelmöittyminen tapahtunut 10.6, niin onko sulla laskettuaika vasta maaliskuussa? Mulla saattaa olla hedelmöittynyt samoihin aikoihin.

        Pahoinvointia riittää täällä. Onko siellä?


      • onnekas85
        mamikolmelle3 kirjoitti:

        Kannattaa mennä varhaisultraan vaikka onkin kallista. Mä olen alkanut käydä varhaisultrissa kahden ensimmäisen epäonnistuneen raskauden jälkeen. Turha odottaa esdimerkiksi 12 viikkoa, jos raskauden pieleenmenemisen voi jo huomata aikaisemmin. Mä menen jo toiseen ultraan seuraavana maanantaina. Jos sulla on hedelmöittyminen tapahtunut 10.6, niin onko sulla laskettuaika vasta maaliskuussa? Mulla saattaa olla hedelmöittynyt samoihin aikoihin.

        Pahoinvointia riittää täällä. Onko siellä?

        Hei. tein vielä netissä raskauslaskurin. 3.maaliskuuta. mitä sä luulet "meidän" lasketuksi ajaksi? :)

        ikävää että sulla on pahoinvointia. mulla on välillä krapulaolo aamulla mutta ei muuten huono olo. kuumetta on ollut mut se voi olla mitä vaan tietenkin, tuskin raskausoire.
        Sanoin yhdelle ystävälle et melkein toivon pahoinvointia, jotta tuntisin edes jotain tuntemuksia. Se lupasi muistuttaa mua tästä toiveesta kun oon 8. kuulla!!! :D

        Toivottavasti sun huonovointisuus menee pian ohi niin voit ehkä eritavalla nauttia. Paljon paljon onnea matkaan taas!


    • ristiriiitainen

      Hei.
      Hyvin osuva keskustelu, netin laskurin mukaan maaliskuun alussa täälä olisi laskettu aika :) Hieman vain pasmat sekoitti ensimmäinen neuvola/ultra, joka oli eilen.
      Viimeisimmät menkkani ovat alkaneet siis 29.5. (tavallisesta poikkeavat ja kummalliset) kuitenkin lääkäri ultrassa eilen sanoi, että asiaa ei sen kummemmin kannata hehkuttaa, koska ultrassa ei näkynyt kuin ruskuaispussi ja lääkäri kertoi myös kohdun olevan turvoksissa.. :( menkkoja jos uskominen olisi, niin rv 6 2 tänään, mikä kuitenkin sotii vastoin tehtyä raskaustestiä :O "testi ei olisi näyttänyt positiivista, ei vielä tuossa vaiheessa, jos menkat olisi todella tulleet tuolloin" ?! (testejä tein kolme, eri päivinä toki)
      Nyt siis uusi ulta ensi viikon lopulla ja siihen asti pitäisi malttaa jännittää ja toivoa parasta, että kyydissä matkustaja olisi pysynyt! -_-

      • mamikolmelle3

        sinulla on siis sama tilanne kuin minullakin. Ultrassa näkyi vaan pussi. Multa on otettu hcg arvot. Ne ovat nousseet. Mulla on maanantaina uusi ultra, asia selvinnee siellä. Otettiinko sulta hcg arvoja?


    • onnekas85

      pohdin vaan vielä sitä, kun luin keskusteluista kokemuksia varhaisultrasta, niin näin alussa ei välttämättä kuitenkaan voida sanoa oikein mitään. ja vaikka nyt olisi kaikki hyvin niin voi mennä silti kesken. en tiedä todellakaan mitä ajatella. haluaisin pistää aivot pois päältä ja kytkee takaisin joskus joulun tienoilla!!! tää on piinaavaa.

      enkä tosiaan tiedä sitä laskettua aikaa tarkemmin kuin mitä voi laskea menkkojen perusteella. eikä mua jotenkaan kiinnosta se aika niinkään, vaan se, miten saan Otuksen pysymään sisällä!!! aaarggghhhh mulla on ollut nyt pari päivää sellaista pelon ja kauhun sekaista itkua, en voi keskittyä mihinkään!! haluaisin juoda pullon punkkua ja nukkua unia näkemättä.

      • yxmuzi

        Jos olet raskaana, menee kaikki mitä todennäköisimmin ihan hyvin.
        Jos tulee keskenmeno, se on yleensä luonnon suurta viisautta.

        On hienoa, että saa tuntea suuria tunteita. Älä kuitenkaan anna pelolle valtaa.


      • onnekas85
        yxmuzi kirjoitti:

        Jos olet raskaana, menee kaikki mitä todennäköisimmin ihan hyvin.
        Jos tulee keskenmeno, se on yleensä luonnon suurta viisautta.

        On hienoa, että saa tuntea suuria tunteita. Älä kuitenkaan anna pelolle valtaa.

        Kiitos. tänään on taas niin rauhallinen ja luottavainen olo. :) kaikki hyvin.


    • ristiriiitainen

      Mamikolmelle3, minulta ei otettu tosiaan tuota hcg arvoa, sitä olenkin miettinyt, että miksi ihmeessä, kun kovin paljon siitä on ihmiset netin syövereissä puhuneet ja olen itse aivan ulalla että mitä ihmettä, miksei minulta.. :O mutta voihan tuo olla että ensiviikolla sitten ottavat, tai minä sitä vaadin jos vieläkään ei mitään näy..
      Tsemppiä paljon huomiseen! kerrohan sitten kuinka kävi.. kuinka pitkällä siis olet nyt?

      • mamikolmelle3

        Keskeytynyt keskenmeno ja pillerit käteen, joilla voin hoitaa raskausmateriaalin pois kohdusta kotona. Kyllä mä luulen kuitenkin, että tavanomaisempaa tässä sun tilanteessa on, että kaikki menee hyvin kuin tämä minun kokemani vaihtoehto. Ole vaan luottavaisin mielin!


      • onnekas85
        mamikolmelle3 kirjoitti:

        Keskeytynyt keskenmeno ja pillerit käteen, joilla voin hoitaa raskausmateriaalin pois kohdusta kotona. Kyllä mä luulen kuitenkin, että tavanomaisempaa tässä sun tilanteessa on, että kaikki menee hyvin kuin tämä minun kokemani vaihtoehto. Ole vaan luottavaisin mielin!

        Hei.
        Olen niin pahoillani. Voimia Sinulle.


    • jepsu.

      Sattuipa hyvä keskustelu. Tein tuossa eilen raskauslaskurin testin ja laskettu aika olis sen mukaan 22. maaliskuuta :) Plussasin viime perjantaina haaleahkolla viivalla ja nyt eilen tuli paljon vahvempana. Vielä kerran testaan loppuviikosta ennenkö tajuan todeksi! Uskomattoman ihanaa, olemme yrittäneet tulevaa esikoistamme 7kk. Voiko se tosissaan nyt tärpätä. Odottavan aika on niin pitkä! Toivon, että sisällä nyt pysyis.. Jännittävää, ihanaa ja pelottavaa.

      • pannukakku

        La 15.3. Ja ollaan miehen kanssa jo 2 vuotta yritetty. Ei voi uskoa todeksi! Ihanaa! Elikkä 6 4 näillä näkymin ja parin viikon päästä vasta ensimmäinen neuvola käynti. Toivottavasti kaikki menee hyvin.


    • fisutt

      Tänään tuli plussa testiin eli viikot ilmeisesti tällä hetkellä 3 5, laskurin mukaan la 26.3. Kolmas lapsi olisi tulossa jos kaikki hyvin menee. Vielä on aika sekava mielentila kun en yhtään osannut odottaa vielä plussaa, toinen kierto vasta yritystä. Pikkuhiljaa alkanut kuitenkin päivän aikana iskostua tajuntaan, että raskaana olisin. Nyt pitää vielä koittaa nauttia olosta ennen pahoinvoinnin alkamista :)

    • laradariinos

      meillä sama laskettu aika kuin pannukakulla! :) tämä on meidän esikoisemme, kaikki on niin uutta ja jännittävää. onko kenelläkään muulla ollut "kovat" tissit? siis mikä lie rintarauhanen (joo, anatomia ihan hukassa :D) iso juttu tuolla rinnan sisällä, tuntuu kovahkolta. rinnat myös tosi kipeät.

      • pannukakku

        Myös meidän esikoinen :) rinnat on kipeät ja tuntuu kovilta.


    • laradariinos

      noniin, en siis ihan vainoharhaseksi oo näitten oireitteni kans alakanu! :) ikävästi kaikkia juhlia tulossa, eikä haluttais vielä näin aikasin julistaa kellekkään että vauvva on tulossa. mutta kyllähän niistä selviää kikkailemalla ja muutamalla valkoisella valheella! :D

    • kesken meni :(2 keskenmenon kokenut nuori äiti :(

      • miten tää meni?

        Olen pahoillani. :( Ja anteeksi kun kysyn surullisessa tilanteessa, mutta ihmettelin vain, kun muutama päivä sitten olit kirjoittanut, ettet edes tiedä oletko raskaana. Ja nyt, että meni kesken? Teitkö siis positiivisen raskaustestin tässä välissä? Ilmeisesti olit vielä tosi varhaisilla viikoilla? Voimia joka tapauksessa suruun.


    • laradariinos

      täälläkin alkanut vuotoa tulemaan eilen, ja jatkunut tänään :( meniköhän kesken sitten? veristä kirkasta, ei liity kipuja ollenkaan ja ei ihan menkkojen verran tule mutta lähes tulkoon..

    • onnekas85

      Varasin varhaisultraan ajan Mehiläisestä. Tilanne on 7 4. Mulla ei ole MITÄÄN tuntemuksia. Pari päivää oli tissit kipeät mutta sekin on mennyt ohi. vatsa on taas litteä niin kuin ennenkin. Outoa.
      Mulla on ensi viikolla tiistaina neuvola-aika, mutta ymmärsin että siellä ohjataan varaamaan ultra-aika, jota ei välttämättä vielä 8 viikolla tehdä.
      Tein 5 viikolla neljä positiivista raskaustestiä. Se ja menkkojen poissaolo on merkkejä siitä että olen raskaana, mutta pakko mun on saada edes hetkellinen rauha että joku on messissä. Tai sitten ei ole. En mä PYSTY odottamaan enää viikkokaupalla. Olen alkanut jopa puhua et "jos saan vauvan", "jos olen raskaana", "jos vauva nyt syntyisikin" tyyliin, koska on täysin epätodellinen, huijattu fiilis.

      Ikävää, kun monilla on huonoja, surullisia uutisia täällä... Pahoittelut.

    • jepsu.

      Pahoitteluni kaikille huonoja uutisia kokeneille. Todella ikävää :/

      Itselläni on kanssa niin omituinen olo vieläkin. Viime torstaina eli viikko sitten menkkojeni piti alkaa, mutta tässä sitä ollaan. Niin epätodellista.. Ei oikein käsitä, ettei ne nyt oikeasti ala.
      Tein tänä aamuna vielä yhden testin ja tadaa: kaksi viivaa ja lähestulkoon yhtä tummia kummatkin. Kai se on pakko uskoa.. Aivan ihanaa :)

      Omat tuntemukset ovat olleet kuvotuksen tunne, alavatsan jomotus/vihlaisut, kamala vilu vähän väliä ja tissit arat.
      Pitäisi tässä kai neuvolaan varailla aikaa.. Vai kuinka pian olette soittaneet? Tässon lähitulevaisuudessa vaikka mitä kissanristiäisiä joihin kuuluisi alkoholi, joten jossain vaiheessa lienee pakko kertoa asian todellinen laita ;)

    • nela81hv

      Täältä yksi odottaja lisää, LA 3.3. nyt 7 3. Neljäs tulossa :)

      • nela81hv

        3 viikkoa sitten tuli ruskehtavaa vuotoa pari pv ja sain lähetteen käydä mittaamassa hcg arvot viikon välein. Arvot olivat kunnossa ja nousivat hyvin, mutta kyllä säikäytti kun ei ole aiemmissa odotuksissa ikinä tullut mitään.

        Oireina on ollut tämän raskauden aikana tajuton vatsan turvotus iltaa kohden, rinnat tuntuvat olevan täynnä kiviä :D Ja jatkuva nälkä :D Puhumattakaan jatkuvasta pissahädästä..
        Painon tunnetta on myös ollut jonkun verran alapäässä, onko muita joilla painon tunne tuntuu jo näin alussa?


    • onnekas85

      me ollaan samassa kohdassa! mulla 7 5. omien laskujeni mukaan... no mulla on kyllä myös nälkä. mutta ehkä mulla on muutenkin usein nälkä... en oikein tiedä.

      jännää. olen ihan hullu mutta jos oksentaisin yhden kerran niin tuntuisi varmaan enemmän että tää on totta. :) lauantaina nähdään. ehkä nähdään matkustaja. iik.
      vauvan isä ja mun sisko tulevat mukaan.
      Tietääkö joku mitä siinä varhaisultratutkimuksessa käytännössä siis tapahtuu?

      • onnekas85

        Ihmeellistä, että monet muutkin odottavat vauvaa, kun mulla on sellainen ajatus, että "kukaan ei voi tietää, miten ihmeelliseltä minusta tuntuu." Tai no ei varmaan tiedäkään. mutta voi aavistella. tuntuu vähän kuin vatsassa olisi hippunen kultaa, josta ei millään haluaisi luopua, eikä se silti ole minun ikiomani.
        Myös vartalo tuntuu eri ihmisen vartalolta. Että se on suojapaikka, pikku koti.


    • tianin

      Heipsansaa! Mahtuisiko joukkoon yksi odottaja lisää? En vielä tiedä milloin olisi laskettu aika, mutta olen ensi kuun alkupuolella menossa varhaisraskauden ultraan. Minulla ei ehtinyt tulla yksiäkään menkkoja synntyksen jälkeen, joten sen perusteella en pysty laskemaan viikkoja, mutta digin mukaan nyt olisi menossa 5. tai 6. viikko.

      Hieman on epätodellinen olo, kun näin helposti tärppäsi. Esikoisen kanssa ei ollut ihan niin helppoa. Neuvolaan sain ajan jo ensi viikoksi...en odottanut, että ihan niin aikaisin olisi aika tullut. Esikoisesta annettiin aika useamman viikon päähän ja olin soittaessani pidemmällä raskaudessa kuin nyt :D

    • MiRi

      Ilmoitan itseni joukkoon :) ollaan ihan alussa vasta vkolla 4 suurinpiirtein mutta LA olsii maaliskuussa.. :)

      • sininen83

        Moikka, itsellä menossa rv8 4. Laskettu aika menkkojen mukaan 25.2, ja yhdynnän ja varhaisraskaudenultrassa sikiön koon mukaan 1.3.2014. Itse uskon enemmän tuohon maaliskuun alkuun, koska mulla oli aika myöhäinen ovulaatio. Meill on tytär 7v ja tätä toista yritettiin samat puoli vuotta kuten häntäkin. Tytär on syntynyt 2.3, eli voipi olla että menee aika lähekkäin tämän uuden tulokkaan kanssa :) Vielä viikko sitten kärsin aamupahoinvoinnista, mutta nyt se on siirtynyt enemmän iltaan. Väsymys on kova...
        Malttamattomana katsoin pienelle jo oman vaatekaapin kuntoon ;) Sinne voi pikkuhiljaa alkaa keräillä unisex-vaatteita.
        Miten teillä painonnousu? Itsellä oli tullut 1,5kg. Vatsa pömpöttää jo :) Tsemppiä kaikille! :D


    • nela81hv

      Minulla on poika joka on syntynyt 6.3. ja LA on 3.3. että saas nähdä miten täälläkin käy :)
      Painoa on tullut 2kg, ja vatsakin pömpöttää... mutta se taitaa se 2kg olla siinä :D
      Onko joku jo havainnut kohdun kasvun? Minulla se tuntuu jo selvästi että sieltä se kasvaapi pikkuhiljaa :)
      Onko muilla minkä ikäisiä lapsia jo ennestään? Minulla on 12v, 8v ja 6v, tuntuu että on ikuisuus siitä kun oli viimeksi raskaana. Mahtaako sitä vauvaa enää osata hoitaakaan? ;)

      • sininen83

        Sitä vauvan hoito asiaa olen kanssa miettinyt, että saa ihan uudelleen opetella taas vaipanvaihdot ja muut ;D Tosin mä luulen, että meillä menee tämä vauva-aika jopa helpommin, koska nyt mulla on innokas 7-vuotias auttaja :) Tyttö oli mukana äitiysneuvolassa, ja juttelee ja auttelee innoissaan vauvajutuissa. Pikkuneiti menee tosin kouluun, että päivät ollaan vauvelin kanssa kaksin. Nytkin neiti askartelee vauvalle helistintä :D


      • sininen83
        sininen83 kirjoitti:

        Sitä vauvan hoito asiaa olen kanssa miettinyt, että saa ihan uudelleen opetella taas vaipanvaihdot ja muut ;D Tosin mä luulen, että meillä menee tämä vauva-aika jopa helpommin, koska nyt mulla on innokas 7-vuotias auttaja :) Tyttö oli mukana äitiysneuvolassa, ja juttelee ja auttelee innoissaan vauvajutuissa. Pikkuneiti menee tosin kouluun, että päivät ollaan vauvelin kanssa kaksin. Nytkin neiti askartelee vauvalle helistintä :D

        Oletteko muuten pystyneet olemaan vielä hankkimatta mitään vauvalle, kun raskaus on näin alussa? Itse katselen netistä tuotteita läpi lähes päivittäin :) Meillä ei ole tallella esikoisesta oikeen mitään, muutamia vaatteita vaan. Kaikki on siis hankittava... Muutaman unisex-vaatteen olen ostanut ja eilen tilasin nettikaupasta ensimmäinen vähän isomman jutun, Gracon vauvakeinun. Pitää varmaan laittaa vaatehuoneen perälle jemmaan, ettei mies näe sitä vielä :D Hänestä ei vielä kannata ostaa mitään, että antaa vaan ajan esin kulua.


      • fisutt
        sininen83 kirjoitti:

        Oletteko muuten pystyneet olemaan vielä hankkimatta mitään vauvalle, kun raskaus on näin alussa? Itse katselen netistä tuotteita läpi lähes päivittäin :) Meillä ei ole tallella esikoisesta oikeen mitään, muutamia vaatteita vaan. Kaikki on siis hankittava... Muutaman unisex-vaatteen olen ostanut ja eilen tilasin nettikaupasta ensimmäinen vähän isomman jutun, Gracon vauvakeinun. Pitää varmaan laittaa vaatehuoneen perälle jemmaan, ettei mies näe sitä vielä :D Hänestä ei vielä kannata ostaa mitään, että antaa vaan ajan esin kulua.

        Meillä on lapset 1v ja 3v, tyttö ja poika, joten aika vähille taitaa jäädä hankinnat kun oikeastaan kaikki jo isommilta on ja sekä pojan että tytön väreissä jo vaatteetkin. Tietysti varmaan jotakin vaatetta tulee ostettua, mutta uskon että menee sinne loppuodotukseen ne hankinnat. Tuplamatkarattaat on varmaankin sellainen hankinta minkä tulen tekemään, kun vanhat viimeisiään vetelevät tuli myytyä pois.


    • nela81hv

      En ole hankkinut vielä mitään. Rintapumppu on jäljellä aiemmista vauva-ajoista, eli kaikki pitää siis vielä hankkia :D Mutta onhan tässä vielä runsaasti aikaa :)

    • Rmarianna

      Juurikin tuota kaikkea kuvailemaasi tämä on! Heti maaliskuun alkuun olisi laskettuaika, joten hyvin alussa vielä ollaan eikä asiasta puhuta vielä kellekään ja siksi ihanaa kun pystyy täällä keskustelupalstoilla edes asiasta puhumaan sekä saamaan vertaistukea. Tällaiset palstat ovat aina mielestäni olleet hölynpölyä ja täynnä ristiriitaisia juttuja, mutta kappas vain kun itsekkin tänne silti päädyin ja hyvin positiivisesti yllättyneenä! :)

    • onnekas85

      Hei. Nyt tarvitsen tukea! Olin lauantaina varhaisraskauden ultrassa yksityisellä. Lääkäri laski ensin menkkojen mukaan että olisin viikolla 8 jo. Sitten ultrassa, pienen pieni 3 mm, joka ilmeisesti on 6 1 vasta kokonsa mukaan.... ei sydänääntä. eli voi olla, että kasvu on pysähtynyt. :(
      Viikon kuluttua uudestaan (vaikka ei olis varaa, maksoi 145e!!!!). Lääkäri sanoi, ettei voi sanoa varmasti mitään. Sanoi myös että vastaavassa tilanteessa monilla naisilla alkio edelleen kasvaa ja kaikki meneekin ihan hyvin, on vaan kierto sekaisin niin että ovulaatio on luultua myöhemmin.

      En tiedä mitä ajatella. En haluaisi toivoa mitään, olen ihan järjettömän surullinen. Vaikka tiedän, että niin voi tapahtua, että keskenmeno tulee. Monille tulee, en ole yhtään enemmän special kuin ketään muu. Silti tietenkin harmittaa.

      Eli, onko kellään ollut samankaltaista tilannetta??? kiitos, nyt olisi vertaistuki paikallaan.

      • fisutt

        Minäkin olen siinä käsityksessä että joskus 6 viikoilla sydämen sykkeen vasta voi nähdä, joten voi hyvinkin olla vielä liian varhaista. Ja käsittääkseni aika yleistäkin että vauva onkin saanut alkunsa vähän aikaisemmin/myöhemmin jolloin la vain siirtyy. Itse en ole koskaan varhaisultrassa käynyt joten omakohtaista kokemusta ei ole.


    • onnekas85

      Vielä kysyn:

      Voiko teidän mielestä olla ihan mahdollista, että syke ei kuulu 6 1 kokoisella?

      Menkoista laskettuna hän olisi jo 8 vkolla, koon mukaan 6 1! Voiko syystä tai toisesta olla että noin iso heitto ei vielä tarkoita Välttämättä, että hän ei ole elossa?

      Ainakin kohdun sisäinen. Ainakin voin tulla raskaaksi. Ainakin sain nauttia muutaman viikon. Oli ihaninta mitä mulle on koskaan tapahtunut. Tuijotan sitä ultrakuvan pientä matoa enkä haluaisi suostua uskomaan, että pitää nyt jo luopua.

    • tianin

      Jos olisit menkoista laskettuna menossa 8. viikolla, se tarkoittaisi 7 jotakin, jolloinka ovulaation ei ole tarvinnut olla kuin viikon myöhässä/myöhemmin. Jos lääkäri tarkoitti, että 8 viikkoa olisi jo täynnä, niin en siltikään pidä mahdottomana ajatuksena, että kyse olisi vain myöhemmästä ovulaatiosta. Ennen esikoista mulla oli kierrot suunnilleen vuorotellen 20 ja 40 päivää, jolloin ovis heitteli paljon.

      Ja todellakin on mahdollista, ettei syke kuulu. Muistaakseni sitä suositellaankin, että aikaisintaan 7. viikolla menisi ultraan (eli 6 jotakin). Eli olet juuri siinä rajoilla, että sykettä ei vielä näe.

    • onnekas85

      Kiitos paljon vastauksestasi Tianin!

      Sain kunnan puolelta ultra-ajan ensi viikolle, eli pitää odotella 9 päivää. Toivotaan parasta... :)

    • Jepsu.

      Yritin tänään varata aikaa neuvolaan ja ihmettelin että miksi meni vastaajaan. Katsoin, että puhelinajat on aamukahdeksasta yhdeksään. Ryökäles. Ei auta kun mennä töihin jonneki piiloon ja huomaamattomasti yrittää soittaa aikaa.. :)

    • sininen83

      Aamut menee suht. ok, mutta siinä klo 1-2 tulee huono-olo ja menee pois ennen iltaa. Ens viikolla takaisin töihin... Pakko varmaan kertoa raskaudesta, koska sit viikkojakin jo 10. Jännittää...

    • nela81hv

      Täällä on huomenna eka neuvola, sydänäänten kuuntelua ajattelin vinkua vaikka tiedän etteivät ne vielä kuulu neuvolan aatamin aikaisella laitteella :D Viikkoja on nyt 8 2.
      Pidän peukkuja Onnekas85 sinulle :)

    • tianin

      Nyt on neuvolassa käyty. Parin viikon päähän varattiin aika ultraan, jotta saadaan LA selville seuraavia ultria ajatellen. Eipä sitten tarvitsekaan mennä yksityiselle ja maksaa siitä :) Vaikka mielelläni minä kyllä siitä mielenrauhasta maksan.

    • nela81hv

      Ensimmäinen neuvola takana ja nyt saa odotella aikaa sitten ensimmäiseen ultraan pian :)
      Kuvotus on häviämään päin mutta väsymys jatkuu, koitan päivällä nukkua päiväunia jos pystyy. Öisin en saa nukutuksi ollenkaan, enkä tiedä miksi. Tätä on jatkunut jo kuukauden..
      Mielialani menee aivan vuoristorataa, välillä nauran ja heti perään suutun jostain aivan typerästä asiasta. Ihme että toi mun mieheni viä mua kattelee... Mites muilla, onko tunteiden vuoristorataa?

    • Jepsu.

      Itselläni on reilun viikon päästä ensimmäinen neuvolakäynti. Tunteet ei ole heittelehtineet, mutta olo on hyvin hyvin (!) väsynyt ja voimaton. Ajoittain on esiintynyt myös kuvottavaa oloa. Nippailua esiintyy alavatsassa silloin tällöin. Saa nähdä miten jaksaa ensi viikon töissä. Onneksi sen jälkeen alkaa kesäloma :)

    • vxvsxb

      Onnekas85: Minulla oli vastaava tilanne v. 2010 ja minun kohdallani se tarkoitti valitettavasti keskenmenoa. Eli ultran mukaan oli vähemmän viikkoja kuin menkkojen mukaan. Toivottavasti sinulla menee hyvin eli sellaisiakin tarnoita kyllä netistä löytyy. itselläni vuoto alkoi sitten rv 9. Minulla lkeri sanoi nähneensä sykkeen. itse en nähnyt. kun Km tuli niin lääkäri sanoi, että hän epäilisi kyllä tuulimunaa. Eli enpä ole siitä sykkeestä varma. Positiivista on kuitenkin, että tulin suoraan ilman menkkoja raskaaksi tuon keskenmenon jälkeen ja saimme terveen lapsen!

    • MiRi

      Itsellä on menossa 7 2 ja v'äsymystä on ja kuvotusta koko ajan.. eka neuvola meillä on vasta parin vkon päästä, odotan ekaa ultraa että saa oikeasti tietää että kaikki on hyvin.. olin meinaa esikoisenkin kohdalla yhtä hermotunut alkuun, kun silloin oli kovia vatsakipuja..

    • onnekas85

      Voi sentään. ylihuomenna, kaksi yötä, yksi kokonainen päivä ja sitten saan ultrassa kuulla uutiset. huh. nää on ollut mun elämän tähän asti raskaimmat kaksi viikkoa.

      kiitos paljon kaikille tuesta. niin voisi ajatella, että jos tämä kerta menee mönkään niin voi sitten onnistua seuraavalla kerralla. valitettavasti en ole vauvan isän kanssa enää yhdessä. päätimme erosta ennen raskaustestiä. nyt odotetaan molemmat yhtä toiveikkaina että kaikki menee hyvin. silti tiedän, että jos tulee huonoja uutisia, niin emme enää yhdessä yritä uutta raskautta. siksi tuntuukin niin pahalta. saan sitten unohtaa vauvani. tietenkin voi myöhemmin elämässä vielä tulla eri tavalla perhe, mutta tässä tilanteessa ajatus siitä, että ehkä joskus sitten jonkun muun kanssa tai yksin, ei lohduta.
      tiedän ystäväpiiristäni, että keskenmenon tuskan on kestänyt jollain tavalla, kun toive uudesta raskaudesta on häämöttänyt jossakin. mulla ei ole nyt sitä toivoa. tietenkin olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että voin tulla raskaaksi ja että olen muutenkin terve. Tässä tilanteessa, juuri eronneena ja epävarmana raskauden jatkumisesta, olen myös huomannut, että minulla on ympärilläni upeita välittäviä ihmisiä. Sitä ei aina huomaa, mutta kriisin keskellä en ole kertaakaan kokenut olevani yksin murheideni ja pelkojeni keskellä. huh. meni miten meni niin kai se elämä taas jonnekin heittää.

      ja hei, on vielä toivoa. :)
      luulen, että jos tulee perjantaina huonoja uutisia, en enää kirjoita tänne. nytkin vähän sattuu lukea muita tekstejä, en tiedä onko kateutta vai mitä on. haluan järjellä kaikille pelkkää hyvää. tällä hetkellä vaan en voi keskittyä muuhun, kuin rukouksiin, olisiko sittenkin vielä olemassa pikku pikku sydän.

    • tianin

      onnekas85: Paljon tsemppiä ultraan!! Mä uskon, että sieltä pieni sydän ja syke löydetään. Ellei pysähdystä kasvussa ole tapahtunut, ultra on tosiaan ollut niin aikaisin, että syke ei kaikilla vielä näy.

      Ja voimia tilanteeseesi muutoinkin! On se tosiaan eri asia saada keskenmeno parisuhteessa, jossa jatketaan yrittämistä, entä yksin, jonka jälkeen yrittäminen siirtyy/jää. Ei sillä, koville se keskenmeno ottaa, on yksin tai yhdessä...riippuen toki ihmisestä.

      Itselläni ultra on viikon päästä. Saas nähdä mitä löytyy. Kovasti tuntuu siltä, ettei kaikki voi olla kunnossa, ettei seuraava lapsi voi tulla näin helposti. Mutta ei auta kuin odottaa.

      • neuvoton

        Hei tianin!
        Mä haluaisin kysyä miten vanha sun ensimmäinen lapsi on? Mulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva ja sain sitten plussan testiin maanantaina.. Tuntuu vaan niin hurjalta että näin kävi jo nyt.. Ei ollut mitenkään tarkoitus vielä ja en oikein tiedä pidänkö lapsen vai en kun on esikoinen viel niin pieni.. Kauhea ajatella edes koko asiaa :( en tiedä kestäisikö kroppa nyt heti perään uutta raskautta tai saati miten pärjää kahden pienen lapsen kanssa..


      • tianin
        neuvoton kirjoitti:

        Hei tianin!
        Mä haluaisin kysyä miten vanha sun ensimmäinen lapsi on? Mulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva ja sain sitten plussan testiin maanantaina.. Tuntuu vaan niin hurjalta että näin kävi jo nyt.. Ei ollut mitenkään tarkoitus vielä ja en oikein tiedä pidänkö lapsen vai en kun on esikoinen viel niin pieni.. Kauhea ajatella edes koko asiaa :( en tiedä kestäisikö kroppa nyt heti perään uutta raskautta tai saati miten pärjää kahden pienen lapsen kanssa..

        Esikoinen on jo melkein 9kk. Ja tosiaan nyt on tärpännyt heti kun on ollut mahdollista, eli noin pientä ikäeroa ei meidän lapsille edes olisi voinut tulla vaikka olisi haluttu. Toukokuussa annettiin seuraavalle lupa tulla :)


      • onnekas85

        Kiitos tsempistä.

        Haluan vielä selventää, etten missään nimessä ajattele, että keskenmenon pelko olisi helppoa kestää, jos on parisuhde, jossa on mahdollista alkaa yrittää "tarvittaessa" uutta raskautta. kirjoittelin tuntemuksia omasta näkökulmasta vain... en halua loukata ketään.

        tää on niin friikkiä. huomenna tähän aikaan tiedän, kasvaako mun vauva vai ei. voin alkaa ajatella seuraavaa päivää ja viikkoa. nyt on mennyt kaks viikkoa niin että yritän vaan saada nukahdettua illalla jotta seuraava päivä tulisi ja olisin vähän lähempänä TIETOA. Mulla on huijattu olo. Mun keho onkin vaan musta irrallinen kasvupaikka, missä alkio kasvaa tai sitten ei. mulla ei ole yhteyttä siihen. se on vieras. se paisuu, mutta se ei välttämättä tarkoita mitään.

        oon ajatellut nyt että kaksi vaihtoehtoa. Joko alkio on kasvanut ja sydänääni kuuluu tai alkio ei ole kasvanut ja sydänääni ei kuulu. elävä/eloton. mutta onko vielä muitakin vaihtoehtoja??? sydän kuuluu mutta alkio edelleen 3mm? alkio 10mm mutta sydän ei kuulu. sydän kuuluu mutta alkiossa jotain kummallista?? en kestä enää. haluan kuulla kyllä tai ei. jos raskaus jatkuu niin mun pitää saada jotenkin itseni rauhoittumaan. Voi kun saisin puhua mun vauvani kanssa salaisella kielellä.

        Tianin, toivon sulle rauhaa odotella ultra-aikaa. yritä sinäkin ajatella positiivisesti, tiedän että viikon odotus tuntuu sadalta vuodelta. Toivottavasti saadaan molemmat viikon kuluttua vaihtaa täällä kuulumisia siitä, miten hienosti meidän vauvojen sydämet sykkii!! Erityiset, ihanat, voimakkaat sydämet! :D


      • fisutt
        neuvoton kirjoitti:

        Hei tianin!
        Mä haluaisin kysyä miten vanha sun ensimmäinen lapsi on? Mulla on vähän yli 2kk ikäinen vauva ja sain sitten plussan testiin maanantaina.. Tuntuu vaan niin hurjalta että näin kävi jo nyt.. Ei ollut mitenkään tarkoitus vielä ja en oikein tiedä pidänkö lapsen vai en kun on esikoinen viel niin pieni.. Kauhea ajatella edes koko asiaa :( en tiedä kestäisikö kroppa nyt heti perään uutta raskautta tai saati miten pärjää kahden pienen lapsen kanssa..

        Eikö teillä ollut ehkäisyä käytössä vai pettikö?


      • tianin
        onnekas85 kirjoitti:

        Kiitos tsempistä.

        Haluan vielä selventää, etten missään nimessä ajattele, että keskenmenon pelko olisi helppoa kestää, jos on parisuhde, jossa on mahdollista alkaa yrittää "tarvittaessa" uutta raskautta. kirjoittelin tuntemuksia omasta näkökulmasta vain... en halua loukata ketään.

        tää on niin friikkiä. huomenna tähän aikaan tiedän, kasvaako mun vauva vai ei. voin alkaa ajatella seuraavaa päivää ja viikkoa. nyt on mennyt kaks viikkoa niin että yritän vaan saada nukahdettua illalla jotta seuraava päivä tulisi ja olisin vähän lähempänä TIETOA. Mulla on huijattu olo. Mun keho onkin vaan musta irrallinen kasvupaikka, missä alkio kasvaa tai sitten ei. mulla ei ole yhteyttä siihen. se on vieras. se paisuu, mutta se ei välttämättä tarkoita mitään.

        oon ajatellut nyt että kaksi vaihtoehtoa. Joko alkio on kasvanut ja sydänääni kuuluu tai alkio ei ole kasvanut ja sydänääni ei kuulu. elävä/eloton. mutta onko vielä muitakin vaihtoehtoja??? sydän kuuluu mutta alkio edelleen 3mm? alkio 10mm mutta sydän ei kuulu. sydän kuuluu mutta alkiossa jotain kummallista?? en kestä enää. haluan kuulla kyllä tai ei. jos raskaus jatkuu niin mun pitää saada jotenkin itseni rauhoittumaan. Voi kun saisin puhua mun vauvani kanssa salaisella kielellä.

        Tianin, toivon sulle rauhaa odotella ultra-aikaa. yritä sinäkin ajatella positiivisesti, tiedän että viikon odotus tuntuu sadalta vuodelta. Toivottavasti saadaan molemmat viikon kuluttua vaihtaa täällä kuulumisia siitä, miten hienosti meidän vauvojen sydämet sykkii!! Erityiset, ihanat, voimakkaat sydämet! :D

        Itse en ainakaan ajatellut, että tarkoittaisit tai olisit sitä mieltä, että parisuhteessa keskenmeno olisi iisi juttu :) Välillä sitä saattaa kirjoittaa vähän typerästi, että on helppo ymmärtää väärin. Enkä tosiaan nytkään tarkoita itse, että sinä ajattelit minun kirjoituksestani toisella tapaa kuin tarkoitin :D Meinasin vain, että ymmärrän mitä tarkoitat niillä tunteilla, vaikka minulla ei omakohtaista kokemusta olekaan.

        Toivotaan tosiaan parasta! :) Jos, ja KUN, siellä on kaikki pikkuisella hyvin, niin toivottavasti pystyt pikkuhiljaa rauhoittumaan ajatusvyöryn kanssa. Ihan jo muidenkin asioiden, kuin raskauden tiimoilta tiedän miten stressaavaa on pohtia erilaisia vaihtoehtoja mitä voi tai voi olla sattunut. Esikoisella on kaikennäköistä sairautta/ongelmaa, joista kaikista ei vielä edes tiedetä mitä ovat ja kyllä siinä välillä tulee pohdittua kaikenlaista...vaikka se ei oikeasti auta mitään, että äiti murehtii. Ei ne asiat siitä miksikään muutu murehtimalla ja stressaamalla. :)


    • vanha äiti

      Näitä tekstejä kun lukee, alkaa mieleen nousta seuraava ajatus:
      Onko tosiaan niin, että joka tietoa lisää, se tuskaa lisää? Onko nykytilanne tehokkaine ehkäisyineen, myös jälkiehkäisyineen, ovulaatiotesteineen, hyvin varhaisessa vaiheessa tehtävine raskaustesteineen, ultraäänitutkimuksineen, varhaisine sydänäänten kuunteluineen ja aborttivaihtoehtoineen jotenkin liikaa? Eihän ihminen pysty olemaan vastuussa kaikesta, vaan monet asiat hoitaa luonto suuressa viisaudessaan, niin kukkien, lintujen kuin ihmistenkin kohdalla.
      Toivon, että te kirjoittajat voisitte nauttia näistä ihanista loppukesän päivistä, nuoruudestanne ja elämästänne. Kaikkea ei saa, mitä haluaisi, mutta kukapa haluaisi sittenkään muuta kuin oman elämänsä?

      • tianin

        Kyllä itse sitten mielummin otan sen suuremman tuskan. Kyllä se silti kummasti oloa helpottaa, kun saa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tietää, ettei kyseessä ole tuulimuna tai kohdunulkoinen raskaus :) Tottakai asiat voivat mennä pieleen vasta synnytyksessä...tai jotakin voi sattua lapsen ollessa 10-vuotias.


    • onnekas85

      Arvatkaa mitä!
      uskokaa tai älkää! mun kohdussa on alkio! elävä alkio joka kasvaa ja jonka syke sykkii. vauva!!! mulle todennäköisesti syntyy vauva!!

      • nela81hv

        Oikein paljon onnea! :)


      • Z1985

        Olen lueskellut tätä viestiketjua alusta asti, mutta tähän saakka olen ollut vain "taustapiruna". Jännitin onnekas85 puolestasi tänään ja kävin muutaman kerran aikaisemmin täällä katsomassa, oletko kirjoittanut tänne mitään. Onnea, varmasti helpottunut olo!:)

        Olen itse saman ikäinen ja samanlaisessa tilanteessa. Emme ole siis lapsen isän kanssa yhdessä. Laskettu aikani on 2.3.2014 ja eka ultra vasta edessä reilun kahden viikon päästä. Jännittää!!


      • fisutt

        Mahtavaa! Onnea! Minäkin jännitin tänään sun puolesta ja kävin katselemassa useampaan otteeseen, oletko kirjoittanut kuulumisia.

        Itse en ole koskaan varhaisultrassa käynyt ja varsinkin juuri tuosta syystä se ei mielestäni ole järkevää, kun niin tosi usein siinä maksaa kalliin hinnan siitä että saa ihan turhaa huolta ja murhetta. Onneksi kuitenkin kaikki oli hyvin.


      • sininen83

        Aivan mahtava juttu! Kävin täällä moneen kertaan katsomassa, että joko olet käynyt ultrassa ja olit aina välillä ajatuksissani. Uskoin itse, että syke löytyy :) Nyt alat nauttia odotuksesta ja unohdat kaiken stressaavan! Onnea vielä tosi paljon! :)


      • tianin

        HURJASTI ONNEA ONNEKAS85!!!! Arvasin, että kaikki on hyvin, ja vain liian aikaisilla viikoilla on ultra ollut. :) Nyt yrität parhaasi mukaan nauttia raskaudesta! :)


      • onnekas85
        Z1985 kirjoitti:

        Olen lueskellut tätä viestiketjua alusta asti, mutta tähän saakka olen ollut vain "taustapiruna". Jännitin onnekas85 puolestasi tänään ja kävin muutaman kerran aikaisemmin täällä katsomassa, oletko kirjoittanut tänne mitään. Onnea, varmasti helpottunut olo!:)

        Olen itse saman ikäinen ja samanlaisessa tilanteessa. Emme ole siis lapsen isän kanssa yhdessä. Laskettu aikani on 2.3.2014 ja eka ultra vasta edessä reilun kahden viikon päästä. Jännittää!!

        Z1985, oletteko tekemisissä? millätavalla isä suhtautuu?


      • onnekas85
        onnekas85 kirjoitti:

        Z1985, oletteko tekemisissä? millätavalla isä suhtautuu?

        mähän olin saanut kuulla siis VAIN VIIKKO enne positiivista testiä, että mun avomieheni ja muutenkin elämäni mies, on pettänyt. eli tässä on kesän aikana tapahtunut paljon isoja asioita. kaikki on vielä auki. olen loukkaantuntu ja tosi pettynyt edelleen, mutta ehdottoman selvää on, että meistä tulee molemmista vanhemmat niin tasapuolisesti, kuin on mahdollista, ottaen huomioon, että mä mahdollisesti imetän. Olen miettinyt jopa, että asuttaisi yhdessä pikkuvauva-aika huolimatta siitä että ei olla enää parisuhteessa.. katotaan mitä tapahtuu. ainakin hän on yhtä onnellinen raskaudesta kuin minäkin.


      • Z1985
        onnekas85 kirjoitti:

        Z1985, oletteko tekemisissä? millätavalla isä suhtautuu?

        Isä oli abortin kannalla, mutta itse en voisi aborttia tehdä ellei olisi jotain pahasti pielessä. Väleissä olemme, mutta yritän antaa isälle rauhaa ja aikaa miettiä, että haluaako olla meidän kanssa tekemisissä. Kovasti tietenkin lapsen kannalta haluaisin niin, mutta olen varautunut toisenlaiseen päätökseenkin.

        Todella ikävä tilanne sulla, mutta kuitenkin siten hyvä, että isä on yhtä innoissaan mukana. Tämä on kyllä niin suurten muutosten aikaa jo ilman ylimääräisiäkin stressaavia tekijöitä. Siitä huolimatta kuitenkin niin ihanaa aikaa, vaikka välillä vähän pelottaakin :)


    • Jepsu.

      Paljon onnea onnekas85 ! :)

    • onnekas85

      Kiitos!!!
      Ihan kuin olisin juuri synnyttänyt kun kaikki onnittelee! Hurjaa, että olette olleet mukana mun jännityksessä! kiitos!

      nyt voin relata ja nauttia ja alkio kasvaa köllöttelee. en tiedä meninkö liian aikaisin, oikeasti luulin että olen kasiviikolla, mutta alkioreppana olikin vasta kuusiviikolla. oli miten oli... nyt ainakin tiedän että siellä Hän on, sydämensä kera. 1cm noin! hih!

      nyt voin ikäänkuin "palata" tänne ryhmäänkin. aloitin koko ketjun ja sitten luulin että mun pitää jättäytyä pois huonojen uutisten jälkeen!

      tiedän ettei tämä mun tilanne ollut ennenkuulumaton, mutta silti: Tapahtuiko ihme? onko teilläkin ollut fiiliksiä, että koko hedelmöittyminen ja raskaanaoleminen on yliluonnollista, maagista touhua???

    • Jepsu.

      Minusta raskaus tuntuu todella uskomomalta - miltei maagiselta, vaikka onkin näinkin luonnollinen asia, mutta on se vain ihmeellistä :) Saa nähdä milloin sitä lopulta uskoo, että tämä on totta :) Ehkä sitten ensimmäisessä ultrassa viimeistään. Toivon syvästi, että pieni pysyy turvallisesti matkassa koko ajan

    • Rakkaus

      Hei vaan kaikille odottaville äideille. Itse raskaana ensimmäistä kertaa ja vauvelin pitäisi syntyä maaliskuussa 2014, ihanaa

      • ei sikiön takia

        Jos sulla on maaliskuussa laskettu aika, niin vatsan kasvu johtuu kylläkin ihan turvotuksesta noilla viikoilla. Tämän sanoin nyt sen takia vaan, ettei joku muu huolestu, kun ei alkuraskaudessa vielä vatsan kasvua näykään.


    • Möykky rv 10+1

      Itselläkin laskettu aika maaliskuussa, juuri paukahti rikki rv 10 :) Tuntuu vain niin upealta. Olen itsekin ketjua seurannut mutta en ole "jaksanut" kommentoida. Suututti vain edellinen kommennti, koska itselläkin vatsa siis jo huomattava! Tiedän sen kyllä johtuvan turvotuksesta, mutta kun yleisesti puhutaan, että turvotusta voi esiintyä, mutta raskaus on helppo pitää salassa ensimmäisen kolmanneksen ajan. Oma vatsa alkaa turvota normaalistikin ennen menkkoja, joten kun plussa tuli, turvotus jäi ja on vain pahentunut. Eli vatsa oli huomattava jo n. viiikolla 6. Paino on noussut 2 kiloa ja sitä neuvolassa paheksuttiin, kun sen ei vielä pitkään aikaan kuuluisi nousta. Uskon kuitenkin nousun pääasiassa aiheuttaneen turvotus ja toki se, että minulla ei ole ollut pahoinvointia, eikä siis sitä kautta ole paino laskenut.

      Itsellä todellisia vaikeuksia pitää vatsa piilossa ja np-ultraa pitäisi vielä odottaa vajaa 3 viikkoa. Valokuvia olen vatsasta toki myös ottanut ja kyllä siinä turvotuksessa on muuten suuri ero PMS oireiden turvotuksessa ja raskausajan turvotuksessa. Minullakin turvotus on korkeammalla, eli kyllä, näytän aivan raskaana olevalta. Mutta tiedän siis, että se on tässä vaiheessa vasta turvotusta.

      Anteeksi pillastuminen. Suututti vain :D Mutta asiaahan se edellinenkin sanoi.

      • ei sikiön takia

        Voi, tarkoitus ei ollut ollenkaan suututtaa! Piti vain mainita, koska kaikilla sitä turvotusta ei ole ja sitten huolestutaan, että miksi mun maha ei kasva! Varmaan kirjoittaja itse tietääkin mahan kasvun johtuvan turvotuksesta, kommenttini oli lähinnä muita varten. :) Ja todellakin se turvotus voi olla valtavaa, itselläni maha näytti alkuraskaudesta välillä siltä, kuin olisin jo kuudennella kuulla raskaana.


    • fisutt

      Ensimmäinen neuvolakäynti takana eilen ja LA nyt virallisesti 27.3 ja viikkoja tänään kasassa 7 2. Ei kylläkään neuvolassa ottanut huomioon kierron pituutta ollenkaan (26), jonka mukaan olisin pari päivää pidemmällä. Pitää katsoa sitten, miltä vaavin koko ultrassa näyttää, täsmääkö koko vai ei.

      Pahoinvointia kestänyt kohta 2 viikkoa ja alkaa olla voimat jo ihan loppu. Todella huono olo ihan vuorokauden ympäri ja koko ajan pitäisi syödä jotain, että edes tolpillaan pysyy. Ja kuitenkaan vatsaan ei mahdu kuin pieni määrä kerrallaan ruokaa. *huokaus* kuluisipa aika nopeammin, niin pystyisi nauttia raskaudesta enemmän.

    • 17.3.

      Laskettuaika 17.3.. Jee.. maanantaina alkaa viikko 10 :) !!

    • nela81hv

      Viikkoja nyt 10 5 ja ei ole enää pitkä aika ultraääneen. Ei millään malttaisi odottaa :) Väsymys jatkuu edelleen...
      Minulla on turvotusta myös, iltaa kohden maha turpoaa niin isoksi että näyttäisin olevani pidemmällä kuin olen. Aamuisin kun maha on laskenut yön aikana, niin pientä raskausmahan alkua on alkanut näkyä jo :) Liekö syynä se että odotan jo neljättä ( vatsa lihakset antaneet aiemmin jo kuitenkin 3 krt periksi) ja olen ollut aika hoikassa kunnossa ennen raskautta.

    • 17.3.

      Teistä on varmaan muutama kerinnyt käymään jo niskapoimu ultrassa? Miten te reagoitte siellä, kun sydän äänet kuuluivat ja näitte alkion/ sikiön ensimmäisen kerran? Meillä olis noin. 1,5-2 viikon kuluttua tämä. Jännittää hurjasti ja toivottavasti kaikki menee hyvin :) Emme ole käyneet siinä varhaisraskauden ultrassa.

    • Rakkaus

      Itse en kärsinyt pahoinvoinnista ja olen kova tyttö liikkumaan, joten kyllä sen huomaa kun alavatsa on kasvanut pieneksi kummuksi ja iltaa kohden tietysti sitten turvotus kasvattaa.. Painoa myöskin tullut 2 kg lisää juuri varmasti turvotuksen takia. Huomaan kyllä itsestäni, että en voi olla enää pitkiä aikoja syömättä. Ruokaa ja energiaa, ravintoa on pakko tankata.

      Itsellä niskapoimu ultrassa katsotaan n. 2-3 vk päästä.

    • 17.3.

      Itelläni huomaan hyvin alavatsasta jo sellaisen ns. "kovuuden" ei oikeestaa paljoakaan turvota, ainakaan vielä.. Ja tällä viikolla on ollut ihan hulluja alavatsa kipuja, sellasia ihme vihlasuja.. Mutta on kuulemma hyvinkin normaalia, koska kohtu kasvaa huimaa vauhtia..

    • nela81hv

      Minulla on ollut kanssa todella kovia nuo alavatsakivut, ne lisääntyvät mitä enemmän liikun. Olo on välillä kuin olisin viimeisilläni raskaana..... mitä en ole, nyt on 11 1... Soitin neuvolaan ja passittivat pissatesteihin... Jos vastaus on neg niin lekurin pakeille tarkistukseen kivuista...mutta todennäköisesti johtuu kohdun voimakkaasta venymisestä. Aiemmissa odotuksissa ei ole tällaisia kipuja ollut. Kärsiikö joku muukin kovista kivuista?

    • nela81hv

      Pissatulehdusta ei ole. Kivut eivät ole niin pahat enää koska huomasin että mitä enemmän liikuin niin sitä isommat kivut tulivat. Mutta nyt olen saanut riesakseni supistukset... Saan nähdä miten tämä raskaus tästä vielä etenee... neuvolassa sanoivat että koska olen niin varhaisessa vaiheessa kuitenkin niin nyt niille supisteluille ei voi tehdä mitään. Minä nyt luotan siihen että kaikki menee hyvin. Kolmannestakin supisteli jo viikolla 13 ja laskettuna päivänä syntyi :)

    • mamma84.

      Heipähei! Täälläkin esikoistaan innolla ja jännityksellä odotellaan. Viime maanantaina oli eka neuvolakäynti ja LA olisi 3.4. Neljä eri testiä tehtynä ja jokainen kahta viivaa näyttäny plus Clearblue kertoi sanoin "raskaana". :D Niin ja joo, hCG- arvot näytti viime lauantaina reilusti yli 3000 ja hoitaja/lääkäri onnittelekin jo perheenlisäyksestä. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

    • 17.3.

      Pahoittelen mamma 84 pahoinvoitisuudestasi.. Mulla on pahoinvointia silloin tällöin n. pari kertaa viikossa noin 4 viikon ajan ja olisin heti valmis antamaan olot jollekin muulle, muuten pitää vain etovaa oloa oikeastaan ihan koko ajan.. Mitä muilla kavereilla on ollut niin tuntuu että olen päässyt kovinkin vähällä. Kaikista eniten etoo meetvurstin haju. yök.. ottaako teitä yhtään nokkaan hajut? Onko vielä mitään mielitekoja ollut? :)

      • mamma84.

        Minulla siis kanssa juuri tuota etovaa oloa, oksentaa ei ole tarvinnut.. Ainakaan vielä. Väsymys on vaan jotain järkyttävää, varsinkin töissä. Joka päivä joutuu melkeinpä nukkumaan päiväunet. Mies tuli yövuorosta kuuden aikoihin ja mäykkyherra 1vee oli sitä mieltä et aamulenkille vaan. Minulla ainakin hajuaisti parantunu paljon, ottaa monet hajut nenään.. .mielitekoja taas ei ole.


    • fisutt

      Täälläkin pahoinvointi vain jatkuu ja pahenee edelleen. Sairaslomalla ollaan ensimmäistä viikkoa ja jos yhtä pitkään kestää kuin edellisessä raskaudessa niin ainakin kuukauden joutuisi olla poissa töistä, ei kiva! Pomo onneksi suhtautuu uuteen raskauteen tosi kivasti niin saa onneksi olla hyvillä mielin sänkypotilaana. Oksentaa ei ole tarvinnut kuin muutamia kertoja, mutta hampaita pestessä joutuu kaiken aikaa yökkimään.

      • kade:)

        Onnea kaikille odottajille!!!
        Ihana lukea viestejänne innostuksesta odotuksesta ja tulevasta vauvasta :)
        Varsinkin te esikoisen odottojat, se jännitys ja ihanuus kaikkea tulevaa kohtaan.
        Vähän kade ollen kun minulle ei enää lapsia suoda (miehen päätös), mikäs olisikaan ihanampaa kuin katsella mahan kasvavan ja tuntea vauvan potkivan sisällä.
        Kolme kuitenkin sain, ja onnellinen niistä!
        Nauttikaa ja rakastakaa jokaista hetkeä, kauniimpaa ei olekaan kuin odottava onnellinen äiti :)
        Pahoinvoinnit toki latistavat odotuksen ihanuutta, mutta positiivisella mielellä eteenpäin, kyllä se siitä helpottaa.


    • 17.3.

      odotan kyllä innolla pientä pyöristymistä :) mutta ens viikolla alkaa viikko 11 joten eipä mene montaakaan viikkoa, kun alkaa tuo maha tuohon pompsahtamaan :)
      Fisutt mikä viikko sulla on nyt menossa?

      • fisutt

        Rv 8 2 tänään, edellisessä raskaudessa pahoinvointi kesti rv 14 0 asti ja loppui kuin seinään. Tuntuu kyllä ihan liian pitkältä ajalta, jos tätä vielä melkein 6 viikkoa kestää.


    • 17.3.

      No toivotaan ettei kestä!! :) esikoista odotteassasi kävitkö ihan normaalisti ultrissa? jos niin tuliko sulla itku tai muita tunteita kun kuulit pikkuisen sydänäänet ekan kerran? :)

      • fisutt

        Ihan normaalisti olen käynyt ultrissa aiemmissa raskauksissa, tämä tuloillaan oleva siis kolmas lapsi. Eipä ole itkua tai muuta ultrissa tullut, onhan se helpottavaa nähdä että siellä on pieni ihmisen alku joka voi hyvin ja ultran jälkeen voi oikeasti alkaa asennoitua siihen, että sieltä on vauva perheeseen tulossa.


    • nela81hv

      Tietääkö kukaan että onko facebookissa ryhmää maaliskuun odottajille?

      • fisutt

        Ei taida olla, en ole ainakaan löytänyt.


    • jehizzle

      on siellä, on vaan piilossa... sisään pääsee kutsusta :)

    • Rakkaus

      Itsellä laskettu aika 18.3, ihanaa :)

      Onkos muut saanut tietoon pikkuisten laskettuja aikoja?

      Ihanaa elokuuta kaikille

    • 17.3.

      päiän erolla :) 17.3
      Onko rakkaus tää sun ensimmäinen? Ja millane muuten on vointi ollut?

    • Rakkaus

      17.3, Juu raskauteni on mun ensimmäinen ja vointi ollut ihan okei. Oksentelua ei ole ollut mutta aamuisin saattaa silloin tällöin olla etovaa oloa. Olen myöskin huomannut että väsymys iskee helpommin ja ruokaa on syötävä enempi. Pikku masu kumpu näkyy jo :) Miten sinun raskautesi on lähtenyt käyntiin?

    • 17.3.

      Ihan hyvin on.. Etovaa oloa on aika useinkin mutta oskentelua on kerran viikossa kai.. Tänä aamuna sain taas kokea sen ihanuuden :D Rinnat on TOSI kipeät, menkkojen aikaan on yleensä myös kipeät, mutta tää on jotai ihan mahdotonta yötäpäivää täytyy olla tuki koska tuntuu että rinnat tippuu kainaloista irti. :/ etova olo menee vielä, mutta tästä rintakivustako pääsis eroon ni olis ihan loistavaa! :) Väsymystä ei ole onneksi päivällä mutta iltasin ko kello lyö 21.00 oon ihan valmis petiin. Mut sinnittelen vähän myöhempää ko ollaan kesälomalla.. :D ootko kertonu lähipiirille ja kavereille jo raskaudestasi?

    • Jepsu.

      Kävimme miekkosen kanssa yhdessä eilen enimmäisessä ultrassa. Pelotti kamalasti, mutta turhaan. Kaikki oli hyvin! Viikot (9 3) vastasi hyvin alkion kokoa ja sydän sykki

    • 17.3.

      Voi ihanaa kuulla että kaikki hyvin. Vähän itseä jänskättää ko ei menty lainkaan tähä varhaisuä:ähn.. :/ perjantaina 30.8 olis np-ultra ja jännitän kyllä aikalailla ko ei tosiaan tiedetä onko kaikki ok.. Mutta uskon ja toivon ainakin hartaasti :) Minkä ikäisiä odottajia muuten täällä on? :)

    • Jepsu.

      Täälläpäin tuo ultra-aika laitettiin automaattisesti neuvolan kautta, joten tuli mentyä. Tsemppiä np-ultraan ja yritä olla liikoja jännittämättä, vaikka aika hankalaa se kyllä on :) Ajatukset pyörii vain masuasukissa.
      Täältä löytyy ikää 24v. Jos hyvin käy niin mies ei ihan ennätä kolmekymppisiään viettää vauvan syntyessä :)

    • 17.3.

      Joo täytyy yrittää olla jännittämättä vaikka se ei taida onnistua :D mä oon nyt 23 ja hintsu verra alle 24 enne ko vauva syntyyy ja mies on kerinnyt muutaman kuukauden olemaan 31 ko maha-asukki tekee tuloaan. :) vauvan syntymän aikoihin olemme olleet yhdessä 5 vuotta. Ei olla naimisissa vielä.

    • nela81hv

      Ensimmäinen ultra takana ja kaikki oli hyvin :) LA aikaistui 2pvllä, eli 1.3. olisi nyt, mutta päivä sinne tai tänne :) Kovin oli nukkuvaista sorttia, ei jaksanut heräillä vaikka vähän tökittiin, käsiä vaan heilautti :)

      • fisutt

        Ai sullako oikein muutettiin se virallinen LA? Olen kuullut/lukenut, että yleensä muutetaan laskettua aikaa vasta jos on yli viikko eroa. Mulla ei neuvolassa otettu lyhyttä kiertoa huomioon ollenkaan laskettuun aikaan ja itseä vähän se tympii, kun meillä lapset on syntynyt aikaisilla viikoilla niin sillä voi olla sitten merkitystäkin siihen, että syntyykö vauva täysiaikaisena vai lasketaanko keskoseksi.


    • 17.3.

      vautsi. :) Oliko tää nyt se np- ultra? kaikki taisi olla ok. :) !

    • nela81hv

      Oli np-ultra joo, ja kaikki oli hyvin :)
      Ei ne sitä siihen korttiin merkanneet. Mulla kierto 26pv ni siihen nähden LA on ollut koko ajan se 1.3. mutta neuvolassa laskevat sen 28 tosiaan ni 3.3.. sanoivat siellä. Mutta eihän se La mitään meinaa, lapsi syntyy 2 viikkoa ennen tai jälkeen La. Mun mielestä oma kierto kyllä pitäisi nykypäivänä ottaa huomioon :)

      • fisutt

        Niin just, eli ei taida olla toivoa, että sitä sais enää muutettua. Mulla kierto myös 26pv. Aikaisemmin olen käynyt eri neuvolassa ja siellä tuo kierron pituus on aina otettu huomioon. Meidän kuopus syntyi rv 36 ja jouduttiin olla viikko sairaalassa synnytyksen jälkeen niin siitä jäi vähän ikävät muistot, en haluais sellaista sairaalareissua enää.


    • 17.3.

      Tasan viikko omaan np ultraan, jännittää niin paljon ku ei ole vielä mitää varmuuksia ku ei käyty siinä varhaisessa.. :/ :)

    • Jepsu.

      Mulla on kans nt-ultraan aika tasan viikon päästä. Toivon mukaan kaikki on silloinkin kuten pitää. Ihanat ajat noissa on. Puoli ysiltä aamulla pitäisi olla paikan päällä. Yritin aikaa vaihtaa myöhempään, mutten onnistunut. Ilmeisesti nämä "jussivauvat" on melko yleisiä, hih ;)

    • 17.3.

      Hyvällä omallatunnolla voin kertoa, että oma ei ol jussina pullahtanu ;) ylihuomenna ultraan :) Lääkäriaika oli eilen ja hän kysäsi siinä tutkimuksien jälkeen: Jospa kokeiltas sillä dopplerilla kuuluuko mitään? Mutta en saa hermostua jos ei, koska tässä vaiheessa puolilla kuuluu ja puolilla ei, no 10 min metsästämisen jälkeen ne kuulu sitte. Oon ihan myyty

      • mamma84

        Meillä olisi 19.9 Eka ultra. Ei millään jaksaisi odotella. Sokeritaudinkin kanssa opittu suht hyvin olemaan, väsymys ei vaan meinaa hellittää millään. Ja työ kipeyttää alaselkää mukavasti lisää. :/ Meillä tietää minun sisko ja molempien vanhemmat, saa jarrutella etteivät innostu liikaa.. :D ps. Täällä on kans tissit herkillä.. ;)


    • 17.3.

      Onko sulla mamma84 tullu raskaudenaikane sokeritauti? Mitäs työtä teet muuten? Aattelin nyt jos ja toivottavasti kaikki on kunnossa ylihuomenna ni kerrotaan joillekin kavereille nii ja mun mummulle ja tuffalle. :) Alkaahan tässä kohta viikko 13 ja ei sitä kauaa salassa enää pysty pitämäänkään, mutta en kyllä haluaisikaan :)

    • Rakkaus

      17.3: Kyllä lähipiirille (perheelle) on kerrottu ja kyllä sen tuosta vatsakummustakin jo huomaa :) Rinnat ovat kyllä mielettömän arat minullakin, kesäkuusta lähtien. Tänään ensimmäisen kerran tuli oksennettuakin, kun yht äkkiä tuli hirveän paha olo ja alkoi heikottamaan.

      Miten olette huolehtineet ravinnosta, ruoan saannista? Syöttekö aiempaa terveellisemmin vai normaalisti niin kuin aiemminkin? Ja onko teidän painonne noussut? :) Olisi mukava tietää odottavien äitien syömisestä ja painonnnoususta.

    • mamma84

      Ilmeisesti on ihan kakkostyypin diabetes, mutta nyt raskauden aikaan vasta "löydettiin" se. Ollut siis jo jonkun aikaa.. Työskentelen lasten parissa; puolet kuukaudesta päiväkotiryhmässä ja puolet taas henk.koht avustajana, jossa paljon nostamista jne.. Katotaan minkä aikaa selkä kestää sitä.

      Muuten pysyisi nuo arvot kohdillaan aika hyvin, mutta aterioiden jälkeen nousee harmittavan korkealle. Joten taitaa vielä tulla ateriainsuliinikin näiden muiden lisäksi. :/

    • 17.3.

      Voi harmi mamma84! Mut onhan siinä hyvätkin puolensa että löyty vahingossa, ettei vaan mitään kohtausta tule ko laskee tai nousee liika korkeelle. On varmaan ollu paljon opettelemista ns. uuden ruokavalion kanssa..

      Rakkaus: Mulle tuo ruokavalio on ollu aika retuperällään kesän ajan, mutta nyt vedetään viimisiä päiviä lomalla joten sitten saa unohtaa herkut arkena ja ottaa se "normi arki" taas vastaan. Tullu käytyy ulkona syömässä, vähän väliä jätskiä ja tällästä ei niin hyvää.. Mutta olen syönyt ihan normaaliakin ruokaa :D Mutta huomattavasti enemmän tulee syötyä hedelmiä ja kasviksia kun ne maistuu niin hyvältä ja freessiltä ku tekee huonoa. Mutta tulevaisuudessa meinaan syödä ihan normaali aamiainen; mikä oli ennen 2 x ruisleipä puolikas, nykyään muroja, jotta saan enemmän sitä kalsiumia. Lounas: Edellisenpäivän ruoka. Päivällinen Normaali kotiruoka ja välipaloina porkkanaa, appelsiinia, omenaa tms. :)
      Paino on ikävä kyllä noussut 3kg, mutta ne on niitä lomakiloja joita tulee aina kesällä, tasoittuu muutamassa viikossa kun palaan normaaliin arkeen ja rytmiin. Mutta tidän ettei mee montakaa viikkoa kun ne on tullut taas takasin ko pikkukaveri alkaa kasvamaan. :) Huomenna ultraan.. :) Ja pian alkaa viikko 13 :)

    • Rakkaus

      17.3, Kyllähän sitä kuuluu herkutellakkin :) Itselläkin paino noussut 2 kg mutta se on juuri siitä kun nykyään syön enemmän ja ruoka maistuu. Ennen raskautta söin vähän liiankin vähän, joten kaippa tämä on ihan suotavaa :D
      Hienoa, kiva kuulla. Minulla taas viikko 12 ja 13 edessä päin. Ensi viikolla ultraan, toivottavati kaikki on hyvin :)

    • 17.3.

      Terkkuja ultrasta oli tosiaan perjantaina 30 päivä. Siellähän se vekara oikee mönki kunnolla, kaikki oli ok. Turvotus 0,5mm kätilö sano ettei parempikaan voisi olla. :) Ulkoisesti hän on täysin normaalisti kehittynyt ja vastaa hyvin viikkoja.. :) Syke oli 160 x/min eli sykkeen mukaan tyttönen siellä olis, mutta nää on näitä ns. "taikauskoisen" hömpötyksiä, mutta mun mielestä ihan hauskoja juttuja. Tosiaan ei ole mitään merkitystä onko tyttö vai poika. :) Tuffan mielestä kuvista löyty oikee kunnon ase :D HAH naurettii miehen kanssa aika lujaa.. Mutta ei sillä kätilölllä tosiaan ollut kaikki uutiset niin iloisia. :( Löytyi myös toinen vauvan alku, mutta oli tosiaan alku vain, "menehtynyt" viikolla 6-7. Mutta ollaan oltu positiivisella mielellä ja ajateltu että luonto on korjannut pois ns. "oikeista" syistä. Mutta molemmat olisivat olleet hyvin tervetulleita ja rakkautta saaneet tasapuolisesti. Mutta nyt kävi näin ja olen TODELLA tyytyväinen että saatiin tämä yksi ihanuus. :)! Toinen alkio on viellä omassa pussissaan ja kysyin kätilöltä tuleeko se ulos jossain kohtaan niin kuulemma ei. Kuulemma kuihtuu vain pois ja istukasta voi huomata synnytyksessä että on ollut toinenkin. Rakenneulta 11.11 ja voi olla ettei toinen "pikkunen" enää näy silloin lainkaan.. Kertokaa muut ultristanne sitten. Tää oli tosiaan meidän ensimmäinen ja se tunne siellä on jotain niin ihmeellistä ettei sitä sanoiksi osaa pukea. ensi synnyttäjät lupaan kun näette pikkuisenne se on maailman kauneinta mitä olette nähneet

    • Jepsu.

      ^Hyvä että kaikki on ollut ok! (lukuunottamatta toista pientä) :(

      Me kävimme tänään np-ultrassa. Pelotti kamalasti, että olisiko kaikki kuin pitää. Pelko osottautui turhaksi. Vatsan päältä ultrattiin ja siellä oikein kehittynyt pieni mönki

    • 17.3.

      Hyvä juttu Jepsu. :) !!
      Mikäs viikko sulla oli kun olitte np:ssä? Ja koska laskettu aika on? Yritin kattoa aikaisemmista keskusteluista, mut en löytänyt tai sitten en vaan katsonut silmilläni :D


      Nii ja rakkaus hei. 3 päivää normaalia arkea ja painoa on tippunut jo kilon verran.. :) Miehellä tippunut kaksi. :D Kesäloma ei ole kropalle hyväksi :D

      Mistä päin kaikki on? Ja mihin sairaalaan menette synnyttämään? -Kuullaan..

    • Rakkaus

      Itse kävin tänään np ultrassa ja jännitti .. Siellä se pikkuinen nukkui oikein sikeästi jalat koukussa

    • 17.3.

      Ja eikös se turvotus oo vielä normaali rajoissa? Olisko se vasta 2,5 tai 3mm ylöspäin ni jatkotutkimus suositus. Meinaatko mennä siihen lapsivesi punktioon? Kyllä kaikki varmasti menee hyvin. Täällä ainakin peukut pystyssä :) !! Ja en suosittele kauheesti niitä keskustelupalstoja lukemaan. Päivä kerrallaan.

    • Jepsu.

      17.3 mulla oli np-ultrassa viikot 11 3 (vauvan koon mukaan olisi 11 5, mutta sitä ei alettu muuttamaan). Laskettu aika on siis 22.3, joka on myös kuukatisista laskettu aika :) Enpä näköjään ole sitä informoinut täällä ollenkaan (taikka tarvin uudet silmät päähäni myös :D ) Itse olen keski-pohojammaalta päin.

      Mukava kuulla Rakkaus, että jännitys koitui turhaksi. Taatusti kaikki äidit ovat huolissaan pienestään ja monet pistää aika lailla mietityttämään. Tuo turvotus on kuitenkin turvallisen rajan puolella :) Itsekin odottelen verikokeiden tuloksia. Pyrin olemaan luottavaisin mielin, kun ei turvotustakaan ollut tosiaan kuin se 1,1 mm.

      Itse säikähdin totaalisesti omassa np-ultrassani, kun lääkäri tokaisi alkuun 5,2.. mutta helpotuin, kun hän puhuikin vauvan pituudesta :D kyllä sitä osaakin ihminen jännittää.

    • Rakkaus

      Juu kyllä se turvotus on vielä ihan normaali rajoissa ja varmasti laskeutuu viikkojen kuluessa. 2 vk päästä kuullaan verikoe tuloksia mutta punktiosta ei puhuttu vielä mitään. Varmasti kaikki on hyvin

    • 17.3.

      Hyvä juttu Rakkaus!! :) Seuraava neuvola on mulla 25.9..
      Haluatteko muuten tietää vauvojen sukupuolen? ja millasia vatsakumpuja on tullut?

    • Rakkaus

      Sain juuri ikävän soiton verikoe tuloksista :( Kromosomi poikkeama oli löydetty ja suhde on 1:60, Puhelimessa kerrottiin että tämäkään ei vielä kerro mitään, eli vauva voi olla täysin terve. Mutta jos haluaa mennä vesipunktioon niin ilmoittelee, mutta siinä on keskenmenon riski.

      Ja tässä itkua on tullut väännettyä ja tällä hetkellä tuntuu, että en mene ottamaan riskiä vesipunktion takia. Vauva voi olla täysin terve tai sitten ei, mutta minä haluan hänet

    • 17.3.

      Voi rakkaus!
      Tiedät varmasti itse parhaiten miten haluat toimia.. Olen kuullut että se keskenmeno riski on n. 0,5% mahdollisuus siinä punktiossa, eli ei kauhean suuri. Ja tämä luku vaihtelee vuosittain. Koska mielestäni vuosittain testatuista naisista tehdään arviot. Ja keskenmeno tapahtuu äkillisesti ja kuulemma melkein aina "sattumuksesta" punktion jälkeen muutamassa vuorokaudessa. Eli olisi useimmissa tapauksissa mennyt jokatapauksessa kesken, mutta huonolla tuurilla oli keritty tekemään punktio ennempää.. Ja turvotus on kuitenkin tosi pieni vain 2,00 mm, jos tässä joku häiriö on niin luulen ettei mikään sellainen etteikö pärjäisi omillaan ja itsenäisesti.. Ja jos et lapsivesipunktioon halua mennä, niin voithan varata ultran taas muutaman viiko päähän ja taas vielä ennen rakenne uä:ätä. Paitsi jos olet päättänyt jos sinua ei kehitysvammainen lapsi (pahimmassa tapauksessa, mutta en usko näin) "haittaa" niin anna mennä loppuun asti. Varmastit rakastat häntäkin :) !! Onhan se ihan iki oma :)

      • Djdöhzj

        Toki on hyvin suuri todennäköisyys, että lapsi on täysin terve, mutta ei tuosta turvotuksen vähyydestä voi lapsen mahdollisen kehitysvamman tasoa päätellä. Siis toki todella iso turvotus usein merkitsee, ettei sikiö edes pärjää kohdun ulkopuolella, mutta ei voi arvioida niin, että "koska turvotusta on vähän, ei vamman laatu varmastikaan ole vakava".

        Rakkaus-nimimerkille toivotan voimia. Jos joka tapauksessa haluatte lapsen pitää, niin voitte aivan hyvin jättää punktion väliin. Yleensä lisätietoa tulee rutkasti myöhemmissä ultrissa (jos on tällaista todettu, niin ultrataan tiheämmin) ja saatte joka tapauksessa osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Todennäköisestihän kaikki on aivan hienosti, mahdollisuus johonkin kehityspoikkeamaan on alle kaksi prosenttia tuon riskiluvun perusteella.


    • Rakkaus

      Kiitos paljon avusta ja tuesta. Ja mieheni kanssa olemme päättäneet pitää lapsen ja molemmat uskoo ja toivoo, että vauva ei synny kehitysvammaisena koska veriseula tekee kepposia niin paljon. Mutta tietysti varaudumme, jos niin käy ja tietysti lasta rakastetaan yhtä paljon. Oma kultakimpale

    • 17.3.

      Peukkuja Rakkaus! :)

    • ekoelämä lapseton

      Otan osaa. Monelle on näköjään sattunut kesäkuussa vahinko ja sen hedelmiä korjataan sitten maaliskuussa. Elämänne on sitten eletty ja samalla tuli tehtyä ympäristörikos. Ei tänne kaivata enää yhtään lisää ihmisiä.

      • vahinkoja juu

        Kiitos, onhan tämä kamalaa kun sattui sellainen pieni koeputkihedelmöitysvahinko. Menin lääkärille ja se mokoma oli varastanut minulta munasoluja, hedelmöittänyt niistä jokusen koeputkessa ja kehtasi sitten vielä huomaamattomasti siirtää yhden alkioon minuun. Luulin että ihan perusgynetarkastuksessa olen... Kaikkea sitä maailmassa tapahtuukin. Olkaa varovaisia, ikinä ei tiedä mitä lääkäri tekee jos ette ole tarkkoja :DD

        Yhdelle tutulleni kävi kesäkuussa "muumimukivahinko", kun oli tarkoitus vain juoda kaakaota, mutta tekivätkin ihan vahingossa ja huomaamattaan koti-inseminaation. :DD Jännää miten kaakaossakin voi olla siittiöitä. En olisi osannut ikinä kuvitella moista.


    • 17.3.

      Vitsit hieno kuulla että koeputki hedelmöitys on onnistunut :) ! Siirrettiinkö sulle yksi alkio? Ei ole siis tuplia tullut? :) Millane muilla vointi ollut?

    • Rakkaus

      Vointi ollut ihan hyvä, paitsi vähän on alavatta repinyt (kun varmaankin pikkuinen kasvaa) ja sitten ollut pientä etovaa oloa vielä.

      Millainen mahakumpu teillä muilla jo on? :)

    • Jepsu.

      Tsemppiä Rakkaus!

      Mulla ei ole mahakumpua oikein nimeksikään.. Jännityksellä kyllä odotan, että milloin alkaa näkymään. Turvotusta toki löytyy senkin edestä :)

    • 17.3.

      Vointi täälläkin on ollu ihan ok, toiset ruoat on vaan yököttäviä ja toisten ruokien hajut, mutta toi suklaa, karkki ym muu makea menis vaikka joka päivä :( mutta pakko ihan kieltää itteäni, mikä tässä on hauskinta on se; etten ikinä oo edes ollu mikää karkin ystävä, oon enemmän ollu näitä sipsi, voileipä ihmisiä. :D
      Mahakumpu ei ole kumpu vaan kova vähä pyöristynyt pallo. Ja iltasin näytän että olisin 6 kk raskaana, ku turvottaa niin paljon.

      Millai onko teillä ollu mitään mielitekoja?
      Milloin seuraava neuvola aika on?

    • 17.3.

      Nii ja onko paino noussut yhtään? :)

    • Rakkaus

      Paino on noussut semmoisen 2 kg verran ja pikkuinen mahakumpu tuossa on :) Odotan innolla, kun se tuosta vielä vähän pyöristyisi

    • 19.3

      Miettinyt tänne kirjittamista, mutta pelännyt että meneekin kesken.Ollaan mieheni kanssa yritetty n. 5v. Helmikuussa tein positiivisen testin, en voinut uskoa sitä todeksi. Viikolla 11. kaaduin ja aloin vuotamaan verta, ultrassa todettiin tyhjä sikiöpussi. Olin turtana, keskenmenoa olin pelännyt kokoajan. Tein kotona lääkkeellisen tyhjennys, oli jotain aivan hirveää. Menimme kesäkuussa inseminaatiohoitoon, tehtäisiin kuulemma vaan kerran, painoindeksin takia. Olin jo aikaisemmin pudottanut painoa n.20kg. Vajaan parin viikon päästä alkoi tuntui siltä, kuin olisi raskausoireita..mahdanko toivo niin paljon, että jo kuvittelen oireita (vaihteex). Ensimmäien testi oli niin haalea etten oikein tiennyt miten tulkita ja samoin toinenkin, ostin sitten digitaalisen testi ja se näytti.....RASKAANA! Siitä asti ollut aikamoista, järkyttävä väsymys, aivan tokkurassa,10 kg painoa jo muutamassa kk, outo/paha ihottuma, todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.. Ensimmäisessä "virallisessa" ultrassa kaikki oli muuten hyvin, paitsi napanuora oli löysä tms. Nyt tiistaina käytiin uudestaan ja napanuora oli onneksi palautunut :) . Nyt ollut viikon aikana useampaan otteeseen kova päänsärkyä ja eilen alkoi huimauskin. Täytyy todeta ettei helpolla anneta/saada pientä

      • 19.3

        Lisättäköön vielä, että ollaan todella onnellisia pienestä, (jos vaikutti siltä,) se on lähentänyt meitä entisestään.


    • 17.3.

      Pidän peukkuja 19.3 että saatte vuosien yrittämisen jälkeen pitää tän ihanan pikkusen

    • nela81hv

      Täytyypä tännekkin päivittää kuulumiset, tänään on 16 0 ja mahakin on alkanut mukavasti kasvaa jo :) Liikkeitäkin olen tuntenut jo muutaman viikon :) Edelleen supistelee ja joka paikka särkee mutta näillä mennään.. Tasan 5 viikon päästä on sit rakenne ultra ja jännityksellä odotan onko siellä masussa kyseinen sukupuoli kun viime ultrassa näkyi ;) Hankintoja on pinnasänky, rintapumppu ja fleece asu vauvelille. Onko muut jo hankkineet jotain?

    • fisutt

      Täällä viikkoja nyt 12 4 ja kaikki mennyt hyvin tähän asti. Pahoinvointi on hellittänyt sen verran, että on päässyt taas töihin ja ensimmäisessä ultrassa tulokkaan koko vastasi hyvin viikkoja. Huomenna edessä toinen neuvola, mikä onkin ensimmäinen lääkärineuvolakäynti. Esikoiselle hankittiin uusi sänky, niin saadaan sitten jatkettava sänky vaihdettua nuoremmalle ja pinnasänky vauvaa odottamaan. Muita hankintoja ei ole tehty. Saattaapa olla että sitten rakenneultran jälkeen tulee jotain ostettua jos sukupuoli saadaan selville.

    • 17.3.

      Voi vitsit, ku mullakin olisi 5 viikon päästä rakenneultra, mut ei.. Vielä 8 viikkoa.. Kun me mennään ultraan niin edeltävänä päivänä on ollut isäinpäivä, katotaas saako mies ensimmäisen isäinpäivä lahjan.. Saataisko tietää sukupuoli. :) Vaikka ei se suurta harmitusta tuo vaikka selviäis vasta lasketulla ajalla.
      Mitään ei ole juurikaan hankittu vielä, Muutama ylisöpö potkari on lähtenyt mukaan, jotta saa hypistellä iltasin

      • nela81hv

        Se oli np ultrassa rv 12 3. Sai pyllystä suoran kuvan... mutta tosiaan kun oli vasta np ultra niin mielenkiinnolla odotan mitä rakenne ultrassa sanotaan :)
        Mulle on ihan sama onko poika vai tyttö. Itselläni on 2 tyttöä ja 1 poika. Lähinnä siksi haluaisin tietää kumpi tulossa että osaa vähän katsoa minkä värisiä vaatteita alkaa ostamaan. Tuntuu niin huonosti löytyvän unisex vaatteita. Miehelleni tuleva lapsi on ensimmäinen ja viimeinen. Hän selvästi toivoo poikaa. Mutta niinkai ne miehet yleensä.


      • vaatteita löytyy
        nela81hv kirjoitti:

        Se oli np ultrassa rv 12 3. Sai pyllystä suoran kuvan... mutta tosiaan kun oli vasta np ultra niin mielenkiinnolla odotan mitä rakenne ultrassa sanotaan :)
        Mulle on ihan sama onko poika vai tyttö. Itselläni on 2 tyttöä ja 1 poika. Lähinnä siksi haluaisin tietää kumpi tulossa että osaa vähän katsoa minkä värisiä vaatteita alkaa ostamaan. Tuntuu niin huonosti löytyvän unisex vaatteita. Miehelleni tuleva lapsi on ensimmäinen ja viimeinen. Hän selvästi toivoo poikaa. Mutta niinkai ne miehet yleensä.

        Anteeksi kun näin ulkopuolisena kirjoitan ketjuun, mutta minun mielestäni taas vauvoille löytyy todella hyvin unisex-vaatteita. En nyt pojalle mekkoa pukisi, mutta noin muuten. Vai onko sinulla vain tosi tarkat mielipiteet siitä, mitä värejä tyttö- tai poikavauvalle voi pukea?


      • nela81hv
        vaatteita löytyy kirjoitti:

        Anteeksi kun näin ulkopuolisena kirjoitan ketjuun, mutta minun mielestäni taas vauvoille löytyy todella hyvin unisex-vaatteita. En nyt pojalle mekkoa pukisi, mutta noin muuten. Vai onko sinulla vain tosi tarkat mielipiteet siitä, mitä värejä tyttö- tai poikavauvalle voi pukea?

        Paikkakunnalla missä asun tarjonta on huonoa. Valkoisia vaatteita löytyisi kyllä paljonkin mutta niissä se lika näkyy kyllä sit heti. Ja voihan se olla että olenkin aika tarkka värien suhteen :)


      • vaatteita löytyy
        nela81hv kirjoitti:

        Paikkakunnalla missä asun tarjonta on huonoa. Valkoisia vaatteita löytyisi kyllä paljonkin mutta niissä se lika näkyy kyllä sit heti. Ja voihan se olla että olenkin aika tarkka värien suhteen :)

        Ok. :) Minun pojalla on usein päällä punaista, vihreää ja keltaista ja jo vauva-aikana puin hänet usein kirkkaisiin väreihin. Samat vaatteet olisivat minusta sopineet ihan yhtä lailla tytölle. Mutta itse en olekaan suuri vaaleanpunaisen ystävä, joten olisin varmaan tytön sen takia pukenut ihan samalla tavoin.

        Onneksi on muuten netti, voithan tilata sieltä mieleisiä vaatteita.


    • Rakkaus

      Itselläni on vasta nyt alkanut kunnolla tuo oksentaminen .. Herään aikaisin aamulla töihin ja siitä se oksenteleminen sitten alkaa ja loppuu vasta n. 15.00 aikoihin. Ensimmäisen ruoan saan pidettyä sisälläni vasta 17.00 aikaan.. Töistäkin on pakko olla poissa, kun ei oikein ole mukava ravata vessassa oksentelemassa :/

      Itsellä rakenneultra vasta n. 6 vk päästä. Ja ei ole väliä onko tyttö vai poika, toivotaan vain että kaikki on hyvin

    • Jepsu.

      Me ei olla hankittu vielä mitään. Monet tutut ovat kyselleet kyllä, että jokos on lastenhuoneet sisustettu jne :D Saamme varmasti paljon sukulaisilta vaatteita ym, etenkin jos tyttö olisi tulossa. Elikkä sukupuoli me tahdotaan tietää.
      Jos olisi tyttö niin vaatteita olis paljon sukulaisilla tiedossa. En kyllä pelkkään pinkkiin aio kuitenkaan pukea (taikka vastaavasti poikaa siniseen) ;)

      Viikkoja ois huomenna 14 0. Nopeasti aika vierähtää. Rakenneultra on 5.11. En tiedä miten sitä jaksaa sinne saakka odotella :) Kuvotus on laantunut ja samoin väsymys. Silloin kun väsymys oli pahimmillaan niin en oikeastaan muuta tehnyt kuin nukkunut ja käynyt töissä.. Työaikani alkaa aamuyöstä, joten univelkaa kertyy.

      Olen kuitenkin positiivisesti yllättänyt, kuinka ihmeen helpolla olen tähän saakka päässyt. Oksentaa ei ole tarvinu kertaakaan.
      Väliin unohdan kokonaan edes olevani raskaana, kun vatsaa ei näy (paitsi turvotusta esiintyy aika usein).

    • MaaliskuunKalat

      Mulla OLI la maaliskuun 24. päivä, mutta se siirtyi 1.4 :( Toki toivon, että tulee maaliskuun puolella, kun olen itsekin syntynyt silloin ;)

    • 17.3.

      Pallomainen olo!

      RV 16 menossa ja olo on kuin pallokalalla. Nestettä ei ole paljoa, huomaa hyvin sormista ja raajoista että on vielä normaalin näköset.
      Maha, kyljet, lantio ja rinnat voi ko on muhkeutta tullut, muuten ihan ok muttakun tuntuu vaan "ahdistavalta" Olen muutamille sanonutkin että tulis edes sellane oikeen näkönen vauvamasu ni en näyttäis tälläseltä 7 kiloa, todellisuudessa noin 1,5 kg tullut ja ainakin puoli kiloa per rinta :D
      Rinnoissa vieläkin paljon arkuutta, ja vatsa kipuilee välillä.
      Hormoni kiukkuja tullut muutama, ajattelin et olis enemmän, pienellä siis mieheni päässyt ;) !!

      Onko paino noussut muilla? kuinka paljon?
      Oletteko käyneet neuvolassa, mitäs tehtiin? :)
      Ja muutenkin keräillään vähän fiiliksiä!

      Mukavaa odotusta kaikille :)

      • nela81hv

        Mulle on tullut painoa 8kg ja nyt on rv 17 2. Mulle on yleensä tullut keskimäärin 15kg raskauksissa ja ne ovat kaikki lähteneetkin. Eli en stressaa :)
        Mulla on noita "hormoni kiukkuja" ollut aika paljon... ihme että mies vielä jaksaa. Nyt tosin alkaa pikkuiljaa tasoittumaan. Edelleen joka pv supistelee ja koko lonkka särkee mutta siihen olen aikalailla jo tottunut, on vaan täytynyt hyväksyä että tämä menee nyt näin.
        Masun päältä näkee iltaisin kun selällään makaa pikkuisen liikkeet jo :)


    • MiRi

      Heippa pitkäsät aikaan :) en olekaan pitkiin aikoihin tänne mitää kirjoittelut :) mulla olis vkot 14 6 tällä hetkellä ja la siis 22.3.. :) onkohan täällä ollut puhetta jo onko monet facebookissa maaliskuun ryhmissä? niitähän on ainakin kolme mutta jokainen siis salattuja ettei näy edes haussa..

    • Jepsu.

      ^Liippaapas lähelle. Itselläni on sama laskettu aika ja nyt on siis 14 5 :) Mä en ole huomannut facebookryhmiin liittyä. Jos viimeistään sitten kun julkistan tämän koko kansalle :)

    • Rakkaus

      Itselläni painoa noussut n. 1kg ja tämän viikon lopussa neuvolaan. Viikkoja nyt 15 5 :) Välillä maatessa näkyy kun pikkuinen liikkuu

      • fisutt

        Kyllä hierojalle voi raskauden aikana mennä, itse olen käynyt joka raskaudessa kun selkä on ollut aina se, mikä eniten aiheuttaa hankaluuksia. Luulisi, että jokainen koulutettu hieroja tietää miten raskauden aikana tulee hieroa, itse olen käynyt yhdellä hierojalla joka on ollut tuttu jo ennestään ja sitten työterveyden kautta fysioterapeutilla. Viikon päästä on itselläni hierojalle aika vihdoinkin, alkaa olla jo töissä olo tuskaa kipeän selän kanssa. Nyt on vielä hyvä aika käydä kun pystyy kunnolla olla vatsallaan.

        Mulle on kans koko raskauden ajan maistunut parhaiten ihan tavallinen kotiruoka, toki joskus tekee mieli syödä oikein maha kunnolla täyteen roskaruokaa. Karkit ym. herkut ei oikein maistu.


    • 17.3.

      Mä olen käynyt ainaki kunnon koulutuksen saaneella ja asiansa osaavalla hierojalla :) !! Joskus kysäsinkin millai hän "hoitaa" raskaanaolevia hierottavia, ni kyllä vastauksen perusteella hän ainakin osaa asian :)

      Voi kumpa munkin tekis mieli normi kotiruokaa.. Mut ei. Voisin syödä vaan kokoajan makeaa, ja tuntuu ihan hirveeltä ko joutuu itteänsä kieltämään, ja melkein väkisin syömään normaalia ruokaa, yhtään ei maistu lihat tai mitkää :( Ja normaalisti muistutan luolamiestä lihan tarpeistani :D yritän vaan syödä suht monipuolisesti, vaikka yhtään ei tekis mieli.

      Neuvolasta selvitty ja viikko 17 alkaa olla pian puolivälissä :) Perjantaina käyn neuvolalääkärillä vatsakivuistani, ku tuntuu olevan aika kovia :/ Jos niihinki joku selvyys saatais. TH:n mukaan Kuulemma häpyliitos kipujakin voisi olla, ja joillakin ne valitettavasti alkaa jo varhain. Ja pelkäänpä että kuulun tähän vähemmistöön.

      Kertokaas taas fiiliksiä ja onko ihmeellisiä kipuiluja ollu? Neuvoloista ja tietty ultrista.. Jännityksellä odotellen..

    • Jepsu.

      Mullon kans siten, ettei ole liha maistunut pitkään aikaan. Nyt käytiin kaupassa ja ostettiin muutama paketti. Toivotaan, että menee alas! Ei mua ole vähänä aikaan kuvottanu mikään ruoka :) Ihana kun mies on päättäny tehdä ruokavalioremontin, ettei liikoja herkkuja vaan kasviksia enempi.
      Käytiin neuvolassa tänään myös. Sydänäänet kuunneltiin, jotka löi hyvin mallikkaasti. Syke oli siinä 145-159 välillä. Tunnen pieniä vihlaisuja jos käännyn nopeasti vaikka sängyllä, mut lienee normaalia :)
      En tiedä kuvittelenko, mutta mukamas tunnen jo pienenpientä kuplintaa etenkin jos istun tai makoilen sängyllä kuulostellen. Tämä on jotain erilaista.. voisiko olla jo liikkeitä? Vai tekeekö mieli tepposet, kun odotan niin onnessani? :) Nyt on viikkoja 15 5.

    • 17.3.

      Jepsu hyvinki voit tuntea jo pikku potkuja

    • nela81hv

      Poks 19 0 tänään ja masu on kasvanut mukavasti :) Rakenne ultraan olis viä 2 viikkoa eikä malttas odottaa :)
      Supistelut, säryt ja vihlasut sun muut on arkipäivää eikä väsymys tunnu lakkaavan ollenkaan :/

    • Jepsu.

      17.3 toivon mukaan en kuvittele! Eiköhän ne selkeät potkutkin tule sieltä ajallaan mikäli kaikki hyvin menee :) Mulla on töissä sama homma, että en istu muutoin kuin tauoilla, joten sitten kun istahtaa niin saattaa "kuplia". Aika satunnaista kuitenkin vielä :) Ihanaa kun sinä olet oikein urakalla tuntenut noita pikku potkuja

    • fisutt

      Kerroin työnantajalle jo hyvin aikaisessa vaiheessa, olisikohan ollut rv 8 kun jäin sairaslomalle ja samalla sitten kerroin. Tänään rv 16 0 ja maha on jo valtava, ei voi olla huomaamatta töissä eikä vapaa-ajalla. Eilen pyysin, että tilataan isommat työpaidat kun alkaa jo näyttää paita tyhmältä kun edestä nousee helma "törröttämään". Omia housuja olen töissä pitänyt jo pari viikkoa kun työhousut painoivat vatsaan vaikka piti nappia auki. Eli aika hurjaa on ollut vatsan kasvu nyt kolmannella kerralla, esikoisesta sain pidettyä asian työpaikalla salassa yli puoleen väliin raskautta.

      Liikkeitä ei ole vielä harmi kyllä tuntunut.

    • Rakkaus

      Itse viikolla 17 3 ja pieniä liikkeitä olen tuntenut :) Työnantajani tietää raskaudestani, koska aamupahoinvointini oli syyskuussa todella raju. Tänään myös aamulla tuli oksennettua, mutta näyttää siltä että vähenemisiin päin.
      Viime viikolla neuvolassa kuului vahvat sydänäänet

    • Jepsu.

      Kyllä itsekin melkein samantein kerroin omalle työnantajalleni tästä raskaudesta. Heti pari päivää sen jälkeen, kun olin tuon viimeisimmän viestini kirjoittanut. Voi helpotuksen syvä huokaus, kun ei "tarvitse" salailla.
      Pahoinvoinnista en ole oksentamiseen saakka kärsinyt lainkaan ja mahakin alkaa vasta nyt antamaan ilmeisemmin ensimmäisiä merkkejä kasvustaan viikkoja ollessa nyt 17 2. Omaan silmään se näyttää vielä ylimääräiseltä rasvakerrokselta, mutta kyllä tutut, jotka tästä entuudestaan tietää, huomaavat eron kuulemma. Silläkin jääny kertomatta :)
      Huomaan, että kumartuessa vatsassa (se jokin ;) ) ottaa kovin vastaan eikä pitkiä aikoja pysty olla samassa asennossa. Tuntuu, että aika matelee. En malttaisi millään odottaa rakenneultraa, jotta näkisi pienen

    • 17.3.

      Eilen alkoi viikko 19. :) Tuntuu että ihan viikossa, ni joka päivä alkaa masu änkeemään enemmän ja enemmän. Toisaalta odotan kovin sitä kunnon vaavimasua, jotta kelleen ei jää epäselväksi onko vauva tulossa, vai olenko päättänyt kerätä massaa 10 kg :D
      Tiedän Jepsu tarkalleen mitä tarkotat tolla jos nojaa eteenpäin, ni huomaa et jotakin siellä mahassa ottaa vastaan!

      Toivoisin että itsellänikin rakenneultra olisi muutaman viikon päästä, mut siihen on noin. 4 viikkoa vielä.. :/

      Millasia neuvola kokemuksia teillä on ollut? :) Hyvää odotusta.

    • ilolinen

      Keinuhevoseen on luoto maaliskuisille 2014 oma ketju! Pääset ketjuun menemällä osoitteeseen:

      http://keinuhevonen.omafoorumi.net

      Rekisteröidyt ja menet odotusryhmiin! Tervetuloa!

    • Rakkaus

      Masu on kyllä pompahtanut ihanaksi ja pikkuisia liikkeitä tuntuu välillä :)
      Iltaa kohden kyllä turvottaa ja olokin voi muuttua vähän epämielyttäväksi, mutta aamuksi olo on jo paljon parempi.
      19 viikko alkaa parin päivän päästä

      • nkhufj

        Missä on onnekas??


    • nela81hv

      Olen samaa miettinyt että missä on onnekas?

      Terveisiä ultrasta, n.400g painava pieni poika siellä näkyi köllivän :)

    • 17.3.

      Onnea Nela81hv

    • nela81hv

      Mulla on ennestään 2 tyttöä ja yksi poika :) Sykkeistä ei sanottu mitään enkä kysellyt. Ei se ultraaja antanut meitin edes kuunnella sydänääniä, senkin tajusin vasta kun oltiin jo lähdetty.. mutta onneksi on maanantaina neuvola ni siellä sitten :)
      Joo, painoa on tullut jo 12kg :D Mutta en stressaa siitä. Mulle on aina tullut n.16kg ja ristiäisiin mennessä olen saanut sen pois.
      Jatkuuko muilla vielä väsymys? Mä olen vieläkin yhtä väsynyt kuin alussa. Niin ja kohdunsuu oli kiinni mutta kohdunkaula oli lyhentynyt mulla vähäsen. Se ei sinällään ollut ihme, joka pv tulee 2-10 kipeempää supistusta. Mutta niin oli aiemmastakin.

    • Jepsu.

      Onnea täältäkin nela81hv :)

      Oma rakenneultra olisi 5.11, eli tasan pari viikkoa enää! Aika matelee - edelleen! Nyt on rv 18 3. Vatsa on jo kumpu jota en saa vedettyä sisälle ja huomaan sen selkeästi itsekin.
      Liikkeet (mikäli nämä niitä on) ovat hentoisia hipaisuja ja keskittyessä ne huomaan. Etenkin kun pistän makuulle tiettyyn asentoon tai jopa tietty istuma-asentokin saa aikaan liikehdintää.

      Riippuen päivästä paino heittelee.. Aamulla vähempi ja iltaa kohden turvottaa enempi. Kilo tai pari on tullu alkuperäsestä painosta. En tiä sitten, että miten toi meidän puntari heittelee :D Niskapoimussa meillä sykkeet oli 145-159 hujakoilla. Mies tosin vitsaili neuvolan tädille, että onkohan varma, ettei ole minun syke? ;D

      Neuvolakokemukset ovat olleet tähän mennessä hyvin positiivisia. Meillä vaihtui vakkarinainen vähän nuorempaan sijaiseen, mutta mukava hänkin. Juttelevat paljon ja ajan kanssa kaikkea mieltä askarruttavista asioista.

      Olettekos ostellut paljon kaikkea vauvalle? Me ollaan saatu tuttavilta vähän tavaraa, mutta ajattelin ostella enempi, kun seuraava ultra on ohi. Yritetään vähällä ja ennen kaikkea halvalla selvitä mikäli mahdollista. Onneksi on paljon tuttuja, jotka antaa vanhoja käytettyjä pois.

    • Jepsu.

      ^Mitäs minä nyt sekoilen.. Ei siis niskapoimussa sykkeitä ku neuvolassa ne mitattiin :)

    • 17.3.

      Terkut neuvolasta :)
      19 2 ja sykkeet oli 145 noin 15 minuutin metsästämisen jälkeen :D
      Ei tahdo kaveri millään pysyä paikoillaan :D Sama juttu oli viime käynnillä..
      Paino oli tippunut kilon verran eli nyt on viikolta 8 (11 viikossa) painoa tullut 400 grammaa.. En tiedä miten ihmeessä, mut oon vähän pyöreä ni mun ei tarvi vauvaa varten kerätä rasvaa.. En mitenkään todella ylipainoinen, mutta sopivasti ylipainoinen ;) Keväällä kun vauva syntyy, ni ajattelin alkaa kunnolla lenkkeilemään ja syömään terveellisesti jos saisin sen 10 kiloa pois.. Raskauden alkupainosta. :) Sit olis ihanan normaali :D
      Kauheesti oon jännäilly nouseeko paino paljon, onneksi omalla kohdalla ei ole :) Mutta sitä kerkee tulemaan vielä paljon.. Yritän pitää sen siinä 7 kiloa, puhuttiin neuvolatädin kanssa et max 11 kiloa sais tulla.. :)
      Kaikki arvot oli ok ja verenpaine on näyttänyt aikalailla samaa joka käynnillä.. kaksi ja puoli viikkoa ultraan

    • onnekas85sh

      Voi hitsi kun oon kökkö näiden koneiden kanssa! MOI!!! olen yrittänyt tuhat kertaa lähettää viestiä, mutta puhelimella se ei onnistu, ja nyt kun pääsin siskon koneelle, niin olin unohtanut salasanat ja tuli kaikenlaista epäonnea... mutta nyt: kiva lukea teistä kaverit!!! ollaan jo puolessa välissä, vau!!!

      • onnekas85sh

        Eli oon sama ihminen kuin onnekas85, jouduin vaan tekeen uuden käyttäjätunnuksen. en mikään huijari, vannon!!! olen lukenut kyllä teidän kuulumisia. en pysty syystä tai toisesti lähettämään viestiä tänne mobiilisti. muutin pois sieltä mun exän luota, eikä mulla ole omaa läppäriä. saan sen kyllä lähiaikoina, onneksi! koska elämä on kuulkaa aika tylsää, kun ei voi katsoa sarjoja ja netissä pitää surffata onnettomalla pikku puhelimella. oon ollut ihan poikki viikonloppuna, työviikot alkaa tuntua aika raskailta jo. tuntuu ettei oo niin paljon yhtäjaksoista energiaa, vaikka mitään kipuja tai sellaista ei olekaan. en myös jaksais kyykätä niin paljon, kun teen 3-4 vuotiaiden kanssa työtä. hei, kivaa sunnuntaita kaikille!!! :)


    • 17.3.

      Pian on ultra, ja jännittää tosi paljon ko vaihtu niin että lääkäri tekeekin sen :/
      Harvemmin vissii lääkärit kantaa ottaa sukupuoleen. Mut ei se maailman loppu olekaan, vaikka se jäiski tietämättä, mut olishan se kiva omallatavallaan tietää :) !!
      Pian alkaa RV 22 ja painoa tullu sellanen 2 kiloa nyt.
      Maha on kyllä aika ison kokonen jo :)
      Potkuja tyyppi antaa aika tiuhaan tahtia, vielä ei tunnu mahan läpi.
      Ja vointi on ollut ihan ok. Etova olokin alkaa olla jo taaksejäännyttä elämää :)

    • Jepsu.

      Kiva kuulla onnekkaasta!

      ^Millos on 17.3 ultra? Kerrohan mitä siel sitten sanottiin :)

      Mulla on huomenna rakenneultra ja jännittää niin kamalasti, et onko kaikki ok.. Sukupuoli me halutaan tietää mikäli pystytään varmaksi sanomaan. Itse olen sen verran utelias, että jos tähän tietoon on mahdollisuus niin miksei haluais olla tietoinen :)
      Monet tuttavat on kyllä dissannu ajatuksen täysin siitä, että miksi halutaan ylipäätään tietää, että kumpi tulee. Että miksei pidetä yllätyksenä. Hoh hoijaa eiköhän tämä ole ihan mun ja miehen välinen asia :)

      Mulla maha on aamupäivän aika hyvin piilossa, mutta auta armias kun olen syönyt tuhdisti. Silloin tämä on kuin suuri pallo :D Liikkeitä tunnen päivittäin, mutta aika laiskanoloinen kaveri tuntuu olevan välistä, kunhan kaikki olisi nyt hyvin vaan. Nyt on rv 20 2. Kuulostelen tässä taas lisää, kunhan selvitään tulevasta ultrasta :)

    • Jepsu.

      Ultra takanapäin ja selvisi, että 99%:n varmuudella meille olisi poika tulossa

    • 17.3.

      Mulla On maanantaina ultra, Ja tottakai ilmottelen sieltä kuulumiset..
      Hyvä juttu Jepsu että kaikki kunnossa. Vautsi poika :) ! Saat katella vähän jo sinistä ja vihreetä.. Oliko sulla ennestään lapsia?
      Täällä on jo sitten kaksi ilmottanut pojasta. Katsotaas saako kukaan tyttöjä! ;)

    • Jepsu.

      17.3 ei ole ennestään lapsia. Esikoistani odotan. Poikauutinen ei tullut sinällään yllätyksenä, kun lähestulkoon kaikki lukuunottamatta omaa miestäni veikkas poikaa ;)

    • Rakkaus

      Rakenneultra ohitse ja kaikki oli hyvin. Vauveli on oikean kokoinen ja kaikki tarvittavat asiat löytyi :) Sukupuoltakin veikkailtiin ja tyttöhän se siellä

    • tänne tulee 1!!!

      Niin on!!!uskomaton fiilis toden totta!

    • mikuli

      Moikka! Onpa kiva lukea millä mallilla muilla on raskaudet, itsellä laskettu aika 10 maaliskuuta. :) Yritettiin miehen kanssa tätä ihmettä saada aluille yli kaksi ja puoli vuotta. Onneksi tärppäsi. :) Esikoinen tulossa. Meille selvisi rakenne ultrassa että poika on tulossa :)

    • 17.3.

      Eilen ultra ja saatiin tietää myös että tyttö tulossa

    • Jepsu.

      Onnea tytöstä Rakkaus! Hyvä, että ultrassa kaikki hyvin!

      Onnea 17.3 tyttöuutisista!

    • 17.3.

      Mä en ainakaan ole vielä mennyt mihinkään ryhmään.. :/ Minkä niminen tuo ryhmä on missä olet? Olis toisaalta kiva liittyä :)

      Mulla osui tyttö-poika uskomukset aika hyvin tosiaan tyttöön, ainakin seuraavissa :D

      -Kiinalainen syntymäkalenteri sanoi tyttö
      -Maya heimon lasku tavalla olisi myös tullut tyttö.
      -Tyttö vie äitinsä kauneuden. (FInnit tuli heti rv 6)
      -Tyttöä odottava himoitsee makeaa, Suolainen sai mut voimaan pahoin.
      -Tytöstä pahoinvointia.
      -Poika aiheuttaa närästystä. En ole onneksi kärsinyt :)
      -Vauvan sykkeet. ns tyttösykkeet. Oli jokakerta yli 155¨
      -Linea negraa ei ollenkaan.

      Poikaan viittaavat.
      -Isä lihonnut raskauden aikana :D
      -Vilkas sikiö ---> poika.
      -poika on tehty ovulaation aikaan..
      Näin mulla jakautui :D

      Nää on ollu ihan hauskoja :D

    • Jepsu.

      Mä oon sen nimisessä kuin "Meille tulee vauva 2014" :) En uskaltanut liittyä itsekään ennen kuin olin julkistanu raskauden koko tuttavakunnalle :D

    • Jepsu.

      ..ja tämä aihe kun nyt tuli puheeksi ja menin liittymään myös toiseen jonka löysin. "Vauva 2014".

    • 17.3.

      Mitkäs on voinnit?
      Onko masut kovin kasvanu? :)

    • Rakkaus

      Masu on kyllä kasvanut ja vointi on ollut hyvä. Tosin kyllä sitä iltaa kohden väsyy helpommin :) Lähes joka päivä saan tuntea ihania, pieniä ja voimakkaita potkuja masussa

    • Jepsu.

      Täällä samalla kaavalla. Vointi on tosi hyvä ja maha kasvaa urakalla. Vielä menee normifarkut, mutta luulen, että joudun piakkoin ostaa äitiyshousuja. Pelkään vaan, että tulee muutakin ylimääräistä, ettei pelkästään sitä masua ;) Pitää tarkkailla ettei mee ihan herkutteluksi..

      Potkuja tuntuu täälläkin päivittäin. Eritoten illasta ja työpäivänä aina taukojen aikana tulee muutama potkaisu. On se aika ihmeellinen tunne, kun toinen ilmoittaa olemassaolostaan...

    • Jepsu.

      Heihoi ihmiset, miten on raskaudet sujunut? Potkivatko pienenne urakalla? Viime päivitykseeni verraten potkut ovat lisääntyneet ainakin puolella. Poika tykkää hutiloida etenkin kohti rakkoa. Myös ulospäin näkyy liikkeet, mikä on aika ihmeellistä.
      Äitiyshousut ostin viime viikonlopulla. Kertakaikkiaan normifarkut alkoivat tuntua jo niin tukalilta.
      Mites aiotte joulun viettää? Oikein kauhistuttaa ajatuskin siitä miten tulee mässättyä varmaan koko vuoden edestä :D Maksalaatikko jää ikävä kyllä tämän vuoden listoilta pois.. Vejetään sit kinkkua ;)
      Ensi maanantaina olisi sokerirasitus ja 18pvä neuvola ja lääkärintarkastus.
      Ostin yht. 80€ kaukalon ja vaunut. Häkkisängyn saan ilmaiseksi, kunhan patjan ostan. Nyt jo rv 24 3.

      Kertokaahan kuulumisia! :)

    • YH-mamma

      Moikka, tässä olisi yksi yksin raskaana oleva äiti ja minulla on laskettuaika 6.3.2014.
      Aikaisemmasta liitosta jo toinen lapsi (6v). Olisiko kellään muulla samanlainen tilanne, että lapsi tulossa, mutta isä lähtenyt pois kuvioista? Vertaistuki olisi todella tärkeätä.
      Asun pääkaupunkiseudulla. :)
      Kirjoitelkaa jos kenelläkään on yhtään samanlainen tilanne: [email protected]

    • Rakkaus

      Heippa Jepsu ja kaikki muut odottavat äidit.

      Minunkin pikku tyttöni potkii kunnon potkuja ja masun pinta oikein tärähtelee

    • Jepsu..

      ^Mukava kuulla sinun kuulumisia :) Hyvä jos ultrassa kaikki ok! On nämä potkut jotain ihanaa. Vielä kun ovat jokseenkin lempeänpuoleisia ;)

      Onko täällä joku käynyt sokerirasituksessa vielä? Itse kävin viime maanantaina ja kaikki arvot oli ok! Se litku ei ollu mielestäni kovin pahaa. Kuin mehutiivistettä. Odottaminen pisti väsyttämään, mutta ihan siedettävä homma oli. Oli ihanaa päästä kanttiiniin syömään ruljanssin jälkeen :D

      Nyt on ilmenny alaselässä issaksen tapaista viiltävää kipua ajottain. Aikas viheliäistä..

      Mukavaa joulunodotusta kaikille!

    • Jepsu.

      Hyvää Uutta Vuotta kaikille! :)

    • Rakkaus.

      Hyvää uutta vuotta sinullekkin Jepsu :)

      Parin päivän päästä on ultra ja pääsee taas näkemään miten pikkuinen voi. Hyvin on kyllä potkinut ja liikuskellut masussa

    • onnekas85sh

      Hyvää uutta vuotta kaikille! Meidän vauvojen syntymävuotta!! :)
      Mulle tulee myös muuten tyttö. Hei myös YH-mamma! Mulla on vauvan isä kuvioissa, mutta ei olla yhdessä enää. Hän kyllä odottaa kovasti onneksi vauvaa. Silti on tosi raskasta, kun kuviot meni ihan uusiksi.

      Oletteko jaksaneet hyvin töissä? Mulla on ollut pitkä joululoma ja vähän jännittää mennä nyt tiistaina töihin. Toisaalta tosi kivaa. sitten onkin vain 5 viikkoa jäljellä enää. :)

    • Jepsu.

      Itselläni on ylihuomenna kontrolliultra, jossa seurataan pienen kasvua. Rakenneultrassa ilmeni kolen napasuonen sijaan kaksi, joten varmistellaan.. Ainakin olotila on sen puoleinen, että kasvua riittää ja potkut senkun voimistuu :D

      Vaatteita on itselläni kans aika paljon, muttei haittais vaikka niitä lisääkin ostais.. Vaikka vähän isompia kokoja tulevaisuutta ajatellen.. Vauvanvaatteet on kyllä toden teolla ihania!

      Tosiaan, aivan uskomatonta, että nyt on 30 0 ja kymmenen viikkoa laskettuun aikaan. Ei oikein käsitä todeksi.. :) Töitä olis vielä viis viikkoa (ens viikko kaiken kukkuraks talvilomaa) ja vointi on ollut hyvä. Issiaskivut vaivaa ajottain, muttei onneksi koko aikaa.
      Harjotussuppareita on ilmennyt rasituksen alla ja huomaa kehon valmistautuvan jo tulevaan. Töissä olen muutenkin ottanut aavistuksen rauhallisemmin, etenkin kun omalla kohdallani kyse on seisomatyöstä, jossa istutaan ainoastaan kahvitaukojen aikaan.

      Päivä kerrallaan.. :)

    • Jepsu.

      Pojan painoksi arvioitiin 1550g eli juuri käyrien mukaan mennään :) Lapsivettä oli hitusen liikaa, jonka vuoksi joudutaan uudestaan kontrolliultraan. Toivottavasti kaikki on hyvin!

    • Minullakin on vähän epäselvää että milloin olisin mahdollisesti tullut raskaaksi, viikkoja on nyt 29 6..

    • Rakkaus.

      Viikkoja nyt tasan 31 ja pikkuinen tykkää potkiskella ja on jo vaihtanut asentoaan, eli pääalaspäin :)
      Töissä olen enään tämän viikon ja sitten alkaa äitiysloma. (Itse olen raskaassa fyysisessä työssä, missä pitää koko ajan olla liikkeessä ja kantaakin painavia esineitä)
      Rattaat on nyt ostettu, mutta pinnasänky pitää vielä hankkia :)
      Itsellänikin on issiaskipuja ja pari kertaa todella "rankkoja" supistuksia, että on pitänyt seinästä tukea ottaa että pääsee kävelemään.

      Ihania odotuksen hetkiä kaikille

    • Jepsu.

      Viikkoja on täällä tällä hetkellä 31 1 ja talviloma olisi ohitse. Huomenna töiden pariin. Saa nähdä miten jaksaa. Olisi pari viikkoa tuuraushommaa, että olisi oikein mainiota jos vointi pysyisi hyvänä niiden ajan.
      Yhtä raskaita hommia en tee, vaikka normaalisti nostelisin raskaita tavaroita ja kurkottelisin paljon. Pitää ajatella vain pienen parasta. Sen tähden tämäkin loma on mennyt pienen vaatteita pestessä ja pesää rakentaessa :D Pinnasänky on reunapehmusteita ja vauvaa vaille valmis muunmuassa! Levännyt olen enemmän kuin laki sallii ja se nyt suotakoon.

      Poika tuntuu olevan edelleen ns. "viistoperätilassa". Pää puskee oikean kylkiluun alta ja jalat potkii rakkoa tai vasenta kylkeä. Välillä tuntuu, kun menen kyljelleni, että vauva menisi täysin poikittain? AIka hurjaa :)
      Toivon mukaan tämä nyt kääntyisi ajallaan pysyvään raivotarjontaan, ettei tarvitsisi pohtia sektion mahdollisuutta. Perätilasynnytyskin mietityttää, että kuinka riskialtista se on. Täytyy jutella ens viikolla neuvolassa asiasta tarkemmin.

      Onko teidän vauvoilla ollut hikka normaalia useammin? Tuntuu, että tämä nikottelee huomattavasti enemmän ja tasainen rytmi tuntuu parhaiten tuolla mun navan alapuolella :)

      Ihanaa odotusta minunkin osaltani kaikille! Kuulostellaan :)

      • onnekas85sh

        Moi! mun vauva on alkanut kanssa hikotella nyt joka päivä! (35 1) se on hassua kun se tuntuu eniten ihan alhaalla, melkein pimpassa :). vauvat vissiin ihan pienenäkin paljon hikottelee.

        Vauva on ollut jo joitakin viikkoja pää alaspäin, mutta asento kuulemma saattaa muuttua vielä ihan viimeisinä hetkinä ennen syntymää. Varmaan tuntuu ihmeelliseltä että sinun beibisi pää on kylkiluiden tuntumassa. mun on vaikea hahmottaa vauvan asentoa, kun liikkeet tuntuu selvästi vasemmalla puolella, melko ylhäällä, mutta silti myös kylkiluiden alla se vääntää inhottavasti. Tää potkujen seurailu ei oo enää sellaista jänskää ja ihanaa kuin aiemmin, eihän vaan?? mua ainakin ahdistaa välillä tosi paljon kun tuntuu että se ei mahdu hyvin enää tuonne ja tunkee raajojaan kylkiluihin....


    • vauva 3/2014

      LA on maaliskuun lopussa ja vielä kökin töissä. Ei kummempia kipuja, enää edes selässä. Liikkuminen alkaa olla vaikeeta ja vauvakumpu kasvanut melkolailla :)
      Mieleen on alkanut hiipiä pelkoja loppuraskautta kohti, mutta toisaalta tuntuu haikealta että enää kohta pari kuukautta raskautta jäljellä. Viikkoja about 30!! :)
      Vauvalla ei vielä juuri mitään muuta hankittuna kuin vaatteita, pitäisi kai pistää hösseliksi.

    • Rakkaus.

      Itsellä viikot 32 2 menossa :) Nopeasti se aika menee ja itseäkin alkaa mieityttämään jo synnytys. Mutta en malta odottaa kun näkee tämän pikku söpöliinin sitten omassa sylissä

      • onnekas85sh

        Kaikki sanoo että kilot lähtee nopeasti, varsinkin jos imettää... Mulle on tullut painoa tasaisesti, ei mitenkään enempää nyt loppuraskauden aikana. *koputtaa puuta*. Nyt kun alkoi loma niin pitääkin ehkä vähän katsoo mitä suuhunsa pistää, kun ei tartte olla liikkeellä koko ajan. toisaalta, mitä sitten! nyt just en jaksais miettiä, vaan tekee mieli syödä aamiaiseksi lakritsia ja lounaaksi suklaata. öisin menee monta jätskipuikkoa! :D


    • onnekas85sh

      Heippa kaikille. Nyt taitaa olla 35 1.

      Jäin saikulle töistä maanantaina, eli kuusi päivää ennen äitiyslomaa. Oli tosi vaikeaa "luovuttaa", kun ei ollut tavallaan mitään konkreettista syytä, esim kipuja. Olen ollut vaan tosi väsynyt, kun yöt on pelkkää torkkumista ja usein valvon ihan monta tuntia keskellä yötä. esim unta 23-01 (siinä välissä pari pissireissua) ja unta 04-06. Tämä on aika tavallinen rytmi nykyään. Kaikki sanoo että keho valmistautuu vauva aikaan. ymmärrän sen ja hyväksyn, mutta töissä se alkoi toden teolla vaivata. kun oli vaikeaa keskittyä, itketti ja oli pinna kireällä. Onko muiden yöt yhtä levottomia?
      Saikulle jääminen tuntui luovuttamiselta ja aloin itkeä kun soitin esimiehelle, vaikka hän antoi täyden tukensa ja ymmärryksensä.

    • Jepsu.

      Heips kaikille. Pääsinpä vihdoin kännykän avuin tänne sivulle. Meille sattui tämmöinen iloinen perhetapahtuma, että 31.1 meni lapsivedet, lapsi perätilassa, joten sektiolla poika saatettiin maailmaan klo 21:23

      • onnekas85sh

        Ohhoh!!! Onneksi olkoon! Miten sä voit?? Entä vauva?


    • Rakkaus.

      Paljon onnea !! :)

      Itsellä yöt myöskin levottomia, vauva painaa ja issias repii. On myös koko viikon alavatsa poltellut mikä lukemani perusteella tarkoittaa että kohdunsuu valmistautuu synnytykseen. Viikkoja minulla nyt tasan 35.

      Olen tässä samaan aikaan tapellut Kelan kanssa, kun ei ole tullut äitiysraha /vanhempainraha päätöstä .. Kummallista :o

      • onnekas85sh

        tuliko muuten kelan päätös jo? miten selviät issiaskivun kanssa?


    • Jepsu.

      Kiitos paljon Rakkaus. ja onnekas85sh :)
      Voimme molemmat oikein hyvin. Itse pääsin viime lauantaina pois sairaalasta, kunnes sektiohaava oli parantunut. Voi olla, että poika kotiutuu ensi viikonlopuksi. On hän niin reipas

      • onnekas85sh

        Voi hurjaa.... :) Hyvä että voit hyvin. Kuinka kauan siis sektiohaava paranee? Tai sinulla? Onko vielä liikkuessa kipeä? Kurjaa että joudut ramppaamaan sairaalassa. Syökö vauva sitten pullosta kuitenkin vähän? Vai miten syöminen onnistuu? Voihan vauva. kyllä kaikki varmasti alkaa pikku hiljaa sujua! :) Voimia ja jaksamista ja rauhaisaa mieltä.... voin uskoa, että tunteet on pinnassa! Onhan sulla ihmisiä kenen kanssa jakaa tätä kaikkea pyöritystä?? Hauskaa että vauveli on reipas! Jos hän tulee omaan kotiin


    • Jepsu.

      Kiitos onnekas myötäelämisestä! :)

      Aika nopeastihan tuo haava paranee, kun omien rajojen mukaan yrittää kipulääkkeiden voimin kävellä ja liikkua. Pari ensimmäistä päivää oli tuskaa siirtyä pelkästään pyörätuoliin vauvaa katsomaan, mutta siitä eteenpäin pääsin itse kävelemään ja kivut helpottui päivä päivältä. Niillä on aika tehokkaat kipulääkkeet käytössä.. :) Olin ehkä vähän pidempään kuin olisi edes tarvinnut (viikon). Halusin vaan varmistaa, että olen kunnolla parantunut ja poikakin sairaalassa, niin mitäpä sitä kotoa ramppaamaan ihan koko aikaa..

      Vauva syö pullosta paremmin kuin itse tissistä :) Ruoka maistuu ja se on kyllä äärimmäisen hyvä juttu se! Korvikkeen hän oli kuulemma oksentanut, mutta onneksi mulla tuota maitoa riittää niin pumppaan sitten aina välillä pojalle evääksi, kun kotona lähden käymään. Neuvolasta sain lainaan rintapumpun, niin pysyy maidontuotanto hyvin yllä. Tissitys on väliin haasteellista, mutta kun poika saa otteen niin onnistuu kyllä.

      Onneksi on paljon ihmisiä, joille puhua näistä. Mies on ollut suurena tukena, mitä töiltään kerkeää. Isyysvapaan hän aloittaa kun vauva kotiutuu. Hetken jo mietin, että ollaanko tässä masentumassa, kun itku on herkässä, mutta onhan tämä ihan normaalia.. Etenkin, kun kaikki on tapahtunut niin yllättäen :) ja on tosi positiivista, kun hoitajat on antanut osastolla äärimmäisen hyödyllisiä vinkkejä lapsen hoitoon liittyen. Etenkin kun näin pikkunen on kyseessä :)

      Toivotaan, että viikonlopuksi kotiutuisi. On kyllä jännittävää aikaa tämä. Täytyy laittaa kuulumisia sitten taas, vaikka kun ollaan päästy vähän rauhoittumaan omaan rauhaan.

      Nyt täytyy lopetella ja valmistautua sairaalaan lähtöön, että saa pojan ruokittua :) Palaillaan!

    • rakkaus.

      Hienoa, että kaikki on sujunut ja poika syö :) itkeminenkin kuuluu asiaan, suuret elämänmuutokset herkistävät.
      Nyt on itsellä kaikki viimeisetkin vauva tarvikkeet hankittu ja odotellaan vain ensi viikon rv 36 synnytystapa arviota :)
      Pääsikö poika kotiutumaan viikonloppuna?

    • onnekas85sh

      Nyt niitä vauvoja alkaa sitten tulla tupsahdella. Jepsullakin on varmaan pieni jo kotona... siihen on niin vähän aikaa, mutta silti en osaa kuvitella, että jo pian (ehkä viisi viikkoa?) mekin tullaan pikku Pirpan kanssa kotiin. Täällä ei näytä vielä yhtään valmiilta, eikä musta oikeastaan tunnukaan, että olisin valmis.

      Valmiina on:
      -vaatteet,
      -rintapumppu
      -tuttipullot
      -tutit
      -amme
      -peitto ja lakanoita, pikkupyyhkeitä ja sideharsoja
      -vaunut
      -sitteri
      -vaipanvaihtoalusta
      -leluja
      -autonistuin (vaikka ei ole autoa, mutta taksiin kuulemma tarvii)
      -vauvavakuutus
      -kelapäätökset
      -miljardi unetonta yötä (siis harjoitusta tulevaa varten)
      -tuhat keskustelua synnytyksestä ja vauvoista
      -kantoliina
      -miljardi keskustelua isän kanssa siitä miten kaikki järjestellään vaikka ei olla enää yhdessä

      puuttuu:
      -vaippoja (paitsi äitiyspakkauksen kestovaipat)
      -maitoa varoiksi?
      -sinkkivoide
      -pesuainetta?? (kylpyyn)
      -yhdistelmävaunuun istuinosa
      -mielenrauha
      -vaavisänky netistä

      MITÄ MUUTA?? TULEEKO MIELEEN JOKU TÄRKEÄ JUTTU JOKA PUUTTUU LISTASTANI?

      lisäksi aion tänään maalata seinät, joten jos vauva syntyy tänään, hänellä ei ole kovin harmoninen koti. (maalinkäry, verhot ja matot rullalla, huonekalut keskitetty yhteen kasaan, huom 32 neliötä!)

      Ihanaa olisi kuulla Jepsu, miten kotiinpaluu meni ja miten voit? onko vielä kipuja tai itkua? Kuulostaa monimutkaiselta syömissysteemit tällä hetkellä, ootko iloinen kuitenkin et tissimaitoa tulee, vai olisiko helpompaa antaa korvikemaitoa? Muista silti, ettei kaikki itku välttämättä ole mitään hormoni-itkua, että jos sulla on paha olo niin sit on. En tykkää siitä että kaikki mielipahat laitetaan raskauden piikkiin. Siis mun kohdalla. Ajattelin vaan että onhan sulla niin hurja juttu tapahtunut ihan äskettäin (viimeiset 9kk :) ) et luultavasti itkisit ilman yhden yhtäkään hormonia. :D

      Rakkaus, milloin sulla on synnytystapa-arvio? mulla on nyt tulevana tiistaina.
      Jännittääkö sua?

      Hyvää eilistä ystävänpäivää!

    • Vaaaaavi

      onnekas85sh:
      tuota pesuainetta kylpyyn ei tarvitse moneen kuukauteen. Vesi riittää. :)

    • Jepsu.

      Heippa, päästiin viime perjantaina (ystävänpäivänä) kaikki kolme kotiin - vihdoin ja viimein! Oli se aika uskomattoman ihana hetki kun sai pakata lapsen matkaan ensimmäiselle autoreissulle kohti kotia

    • rakkaus.

      Ihana kuulla, että sinulla Jepsu ja perheelläsi on kaikki hyvin pikkuisen pojan kanssa

    • onnekas85sh

      Heippa! onko Rakkaus mitään uutta?? Mulla on la 18.3. nyt on ollut lauantaista asti "menkkakipuja" jotka kuulemma ennakoi synnytystä, mutta voi olla et jatkuu laskettuun aikaan asti, tai yli... haluaisin tietää, onko jotain kohdunkaulalla tapahtunut... vihloo alapäätä eri tavalla kuin ennen. Huomenna on neuvola, mutta tähän asti ainakaan en ole saanut neuvolasta mitään vastauksia mihinkään kysymyksiin...
      Toivottavasti Jepsulla kaikki hyvin!

    • Jepsu.

      Mua alkaa kovin jännittää jo teidän puolesta, että milloin lähtö koittaa :) Sehän olisi jo maaliskuu. Tsemppiä! Laitelkaa kuulumisia.. Ikinä ei voi ennustaa miten voi käydä :)

      Perheellämme on kaikki hyvin. Ollaan päästy hyvin arkeen kiinni. Poika on tosi vikkelä ikäisekseen. Muutamaan otteeseen kun mies on laittanut hänet kyljelleen nukkumaan, niin minä olen hänet löytänyt mahalteen..
      Hän seuraa katseellaan paljon, kun hälle puhuu (mikäli on sopivan virkeä eikä kiukkuinen). Olenkin pariin kertaan esitellyt pojalle meidän akvaariokaloja, joita hän katselee mielenkiinnolla :) Lähellä ruoka-aikaa, kun mies on poikaa pitänyt sylissä ja pelannut samalla, niin hällä on ollut täysi piteleminen, ku poika hamuaa niin ja hyvä ettei pois kiipeä! ^^

      Paino on noussut myös reippaasti pikkumiehellä.. Syntymäpainohan oli siis 2330g, mutta viime punnituksessa tuli lukemat 3050g! Ihan alle viikon sisällä oli tullu 66g/pvä, joka on sen verran hyvä kasvuvauhti, että meitä odotteleekin vasta 11pvä lastenneuvolalla seuraava punnitus. Pojalle on ruoka maittanu :)

      Kastajaispäivä on varattuna 22.3, joka on siis pojan laskettu aika. Sillä sen ovelasti valkkasin. Hyvä muistisääntö ;) Kummit on valittuna.. Loppustressi enää jäljellä :)

      Kuulostellaan!

    • Rakkaus.

      Ihana kuulla Jepsu että kaikki on mennyt hyvin ja pikkumiehen paino on nousussa :) Itse todella uskoin että lauantai aamulla tulisi lähtö synnärille. Supistukset olivat mielettömän kivuliaat ja tiheät ! Odottelin kuitenkin tunnin verran ja laskeskelin, tulivat 2-5 min välein. Toinen tunti meni hieman kivuttomimmilla supistuksilla, joten 3h päästä supistukset olivat häviämässä, nukahdin ja herätessäni olivat kokonaan poissa. Mutta kyllä todella luulin että nyt se on sitten menoa kun tuskahiki valui kainalossa ja supistukset olivat niin kovia että kasvot rutistuivat enkä tiennyt missä asennossa oli parasta olla.
      Muuten täällä mennään samaa rataa, ootellaan innolla milloin pikkuinen päättääpi syntyä

    • onnekas85sh

      Hei ystävät!!!

      Täällä on nyt pieni tyttönen syntynyt! 2.3, eli viikko sitten sunnuntaina. LA olisi ollut 18.3.

      Ihana kuulla Jepsu, että poikasi on niin hyvinvoiva ja te vanhemmat onnellisia! Onkohan Rakkaudella alkanut jo tapahtua.

      Mulla alkoi synnytys lapsivesien menolla yöllä, sitten alkoi heti supistukset tiheään tahtiin, niin ettei voitu odotella kotona, vaan lähdettiin pikaisesti sairaalaan. Kesti yhteensä 7 tuntia ja oli upeaa, hurjaa, siisteintä ikinä!!!!

    • Rakkaus.

      Paljon onnea Onnekas ! :)

      Itse vielä odottelen milloin tyttö tupsahtaa maailmaan, vaikka keskiviikon ultrassa kohdunsuu oli jo auennut ja kätilön mielestä synnyttäisin lähiaikoina.
      Laskettu aika itsellänikin on siis 18.3, mutta jospa se pikkuinen päättäisi syntyä hieman aiemmin

    • Jepsu.

      Hurjasti onnea Onnekas! :) Miten on ensimmäiset päivät menneet? Kuinka paljon painoa tytöllä? Aivan mahtava juttu jos synnytys on mennyt hyvin :)

      Ei varmaan mene kauaa, että Rakkaudellakin alkaa tapahtua. Jännittävää ! :) Informoihan heti, kun kykenet :)

      On mahtavaa kyllä, että pojalla paino nousee. Tänään omalla puntarilla tarkistin poika sylissä, että hän olisi lähempänä neljää kiloa jo, aivan älytöntä noin pienelle :) Tiistaina olisi ensimmäinen lastenneuvola. Niin ja 13 päivä pappi tulee kotonamme käymään jolloin sovimme kasteesta :)

      Tänään poika tempaisi ja nukkui kuuden tunnin "päikkärit". Älyttömät unenlahjat välistä. Saa nähdä valvottaako mua ens yön ;) Miehellä alkaa huomenna työt, joten voi olla, että hän joutuu nukkumaan sohvalla, jos aikoo jaksaa alottaa arkea.

    • Rakkaus.

      Täällä kovasti ootellaan pikku vauvelin syntymistä

      • onnekas85sh

        voi kuinka jännittävää!! ihan pian Rakkaus sun pieni on sylissäsi! hassua, että mun laskettu aika on vasta ensi tiistaina, ylihuomenna! En enää muista miltä se tuntui olla raskaana. :) Miten sä voit?? onko tukalaa?

        Kuuden tunnin päikkärit taitaa olla aika hyvät! Toivotaan, että hän nukkuu myös yöllä joskus 6 tuntia putkeen! Mun vauva, Pirpa, on herännyt kahden tunnin välein syömään. ei oo tarvinnut herätellä. sitten hän melkeinpä nukkuu syöttövälit. että aika helppoa toistaiseksi. itse alan nyt olla voimissani, oon ollut tosi väsynyt nämä kaksi viikkoa ja kroppa on ollut heikkona. täytyy muistaa syödä, juoda ja nukkua päiväunia, se auttaa. :) vuoto on vähentynyt jo paljon eikä ole enää kipuja alapäässä. ei tullut repeämiä, vain pieniä ruhjeita joita ommeltiin muutamalla tikillä. lisäksi sain ison peräpukaman. :D mutta nyt on hyvä olo. ruokahalu on palannut ja jaksan jo kävellä suht normaalisti pieniä matkoja. nyt nautinkin ihan eri tavalla vauvastani.


    • Rakkaus.

      Hienoa kuulla onnekas, että kaikki on sujunut hyvin :) Itse en malta odottaa että saan pikku nyytin syliini

    • Jepsu.

      Oman vauvan kanssa on mennyt hyvin. Ensi lauantaina vietämme laskettuna aikana ristiäisiä. Nimi on päätetty ja kummit valittuna pitkien harkintojen jälkeen. Pieni ressi vaan noissa järjestelyissä, mutta onneksi saamme apua niissä :) Poika on pari kertaa hymyä heittänyt, kun olen hänelle höpöttänyt. Kovin tarkkailee ympärillä olevaa maailmaa ja kuuntelee tarkkaan jos on sopivasti virkeänä. Suloinen pieni

    • Rakkaus.

      Täällä odotellaan yhä pikkuisen saapumista maailmaan

    • nela81hv

      Hei, on jäänyt tänne kirjoittelu kokonaan mutta poika syntyi 5.3. klo 8.47. 3665g , 49cm ja py 33,5cm, Rv 40 2 :) Kotiin päästiin 7.3. ja vauva arki on lähtenyt taas rullaamaan meillä neljännen kerran :) Synnytys lähti käyntiin aamuyöllä lapsivesien lähdöllä "elokuvamaiseen" tyyliin :D Synnytys oli helppo, nopea ja kivuton koska sain heti sairaalassa epiduraalin. Kesto oli 3h :) Onnea kaikille jo synnyttäneille ja vielä odottaville :) On tää vauva arki ihanaa

    • Jepsu.

      Onkohan Rakkaudella alkanut jo jotain tapahtumaan? Toivotaan, että pian olisi pieni maailmassa

      • rakkaus.

        tänne syntyi pieni prinsessa 25.3


    • Jepsu.

      Paljon onnea Rakkaus! Aivan ihanaa kuulla vauvauutisia

    • Rakkaus.

      Hyvin meni raskaus vaikka avautumisvaihe kesti aluksi aika kauankin ja oli todella kovat selkäkivut. Selkä oli kuin tulessa ! Mutta muuten meni hyvin ja ihanaa kun pikkuinen on sylissä

    • Jepsu.

      Hyvä juttu, että kaikki on mennyt mallikkaasti ja vauvakin on rauhallista sorttia :) Ihanaa vauva-arkea

    • Rakkaus.

      Täällä arki menee nopeasti ja huomaa, kuinka uusia juttuja pikkuisesta käy ilmi päivä päivältä. On se ihana katsoa omaa pienokaista

    • Jepsu.

      On kyllä ihanaa huomata kuinka pienet kasvaa :) Poika oli viime neuvolassa 5335g, joten ei varmaan kauas heitä vaikka paino ois nyt viis ja puol. Ponteva poitsi ja sen käsivarsillaan tuntee! Täysimetys kuluttaa. Painoa on mulla neljä kiloa vähemmän mitä ennen raskautta.. aika hurjaa :)

      Täällä on kans masukipuja.. Kunnon paukuttelua ja vaipassa on kakat joka kerta kun sinne katsoo :/ Eikä osaa toista oikein auttaa muuten kuin rauhoittelemalla, masua silitellen ja jalkoja taivuttaen koukkuun pojan ollessa selällään (jotta kiertäis paremmin) Röyhtäyttäessä menee oma aikansa ja silti on näin.. ja toinen hakee vaan lohtua hakemalla lisää maitoa ja suuttuu kun ei saa.. Pulauttaa aika paljon ja tunninkin jälestäpäin..

      On alkanut poika sentään nukkumaan kunnon yöunia.. Muutamana yönä on menny 5h putkeen, jonka jälkeen syönyt ja jatkanu taas uniaan n. 3h :) Kyllä siinä tuntee olonsa levänneeksi niiden 2-3h rupeamien jälkeen! :)

      Hyvää pääsiäistä myös täältä! Tosin trullit kiertää täällä päin vasta ensi lauantaina :)

    • Rakkaus.

      Meidän pikku tyttömme sai nimen sunnuntaina 20.4 :)
      Ihania lämpimiä kevät päiviä on ollut ja arki on sujunut hyvin. On kiva käydä rattaiden kanssa kävelylenkillä. Tyttö herää 2 kertaa yöllä syömään ja nukahtaa melkeinpä heti syötyään.

      Olen tässä miettinyt omaa kuntoiluani, ja että milloinkohan vatsalihakset palautuvat kokonaan ennalleen.. Että ovat kiinni, eikä tunnu enää rakoa. Tällä hetkellä vielä pieni rako. On jo hirveä hinku aerobic tunneille :D Minä olen myös n. 4 kg kevyempi kuin ennen raskautta :)
      Neuvola täti sanoi kuitenkin minulle että on hyvä olla 3 kk ilman raskaita jumppia, että pelkät kävelylenkit riittävät. Mutta itse olen jo niin voimissani ja hyväkuntoinen että tuntuu ja halua olisi aloittaa kuntojumpat jo aiemmin :) Mitä mieltä olette ja oltteko te saaneet jotain ohjeita?

    • Jepsu.

      Itselleni ei ole sanottu mitään yleistä ohjetta, että milloin sais aloittaa raskaamman liikunnan :) Oon koittanu kuunnella vaan omaa kehoa ja mennä sen mukaan, Sektiohaavalla en ole alkanut heti tekemään mitään vatsalihasliikkeitä :D

      On kyllä ihanaa, kun kevät kolkuttelee niin on mukava lähteä vaunulenkeille :) Kesän lähestyessä pääsemmekin koko perhe yhessä mökillä käymään.

      Pojalla on ollu viime aikoina mahakipuja.. Cuplatonia ollaan kokeiltu ja pierut paukkuu. Mahallaan olo saa aika paljon ilmoja pihalle. Kurjaa vaan kuunnella kun varsinkin iltaisin tää on huutanu suoraa huutoa :( Eilinen oli onneksi jo vähän parempi. Josko tuo lääke alkais pikkuhiljaa tehota.
      Tää alkaa jo kovin kannattelemaan itseään jo käsillä. Hurjaa kuinka nopeaa aika juoksee! Ensi tiistaina tulisi ensimmäiset rokotteet. Kolme kuukautta on hurahtanu nopeaa.. Nyyh :)

    • Rakkaus.

      Itselläni on vatsalihakset palautuneet ja muutaman kerran jo lihasharjoituksia tehnyt ja hyvältä tuntuu :)
      Kyllä se aika menee vaan niin nopeasti, pikkuiset kasvaa

    • Jepsu.

      Heippa vaan jälleen!

      Täällä on cuplatonia kokeiltu reilu viikko, mutta totesin, ettei siitä ole apua. Iltahuutojen lisäks poju alkoi itkemään päivisin ja alkuillasta :( Lopetin siis ja kokeilen myös d-vitamiinit jättää viikon ajaksi pois jos siinä olisi syy ettei sovi.
      Jos nämä ei auta niin kokeillaan ruoka-aineita. Olen koittanut koko ajan tarkkailla omia syömisiäni. Suklaata en syö kuin korkeintaan vahingossa. Kahvi pitäisi lopettaa, mutta en ole osannut.. Aamukahvit on aina pakko juoda. Pinttynyt tapa :/
      Se on vaan niin kurjaa kun toista vääntää massusta.

      Pulautteleeko teidän vauvat paljon? Tällä tulee paljon, mutta on kova ahmimaankin, siinä saattaa osittain olla myös mahavaivojen syy. Joskus saattaa parin tai kolmen tunnin päästä tulla puklu viime syötöstä. Välillä olen koittanut pumpata enimpiä maitoja ennen imetystä. Ihan joka kerta ei taho viissiä kuitenkaan. Sehän lisäilee vaan sitä maidontuotantoa.. Vain jos on pakko.

      Ihanaa Rakkaus kun toinen alkaa jo kommunikoimaan!

    • onnekas85sh

      Oikein paljon onnea! Eilen saimme viettää äitienpäivää! Täällä tyttöni 2kk ja viikko, kasvaa ja sulostuu. On ollut ihanaa olla äitiyslomalla, en haluaisi että Tää loppuu ikinä! On kyllä elämäni parasta aikaa. Hienoa että teillä on kaikki hyvin. Mun vauva myös iltaisin itkeskelee /kiljuu pari tuntia, ennen kuin nukahtaa joka ilta 21.30
      :D. Se on niin hassua, et hänellä on nukkumaanmenoaika. Ja hei! Je herää öisin vaan kerran syömään. Ehkä vauvat on todella niin viisaita, ett hän tajuaa, että äidin pitää nukkua. :D Asutaan kahdestaan. Ystävät ja perhe on saanut kyllä mun elämässä aivan uuden merkityksen. Koko kylä kasvattaa! ♥

    • Jepsu.

      ^ Kuulostaa ihanalle onnekas! Mahtavaa, että kaikki on hyvin :)

      Tällä on kans suhteellisen tarkka nukkumaanmenoaika. Kello 23-00 välillä :) Viime aikoina on kerran vaan heränny syömään jonka jälkeen jatkaa vielä uniaan. Eilen illalla nukahti kello 23, heräsi 05 nurkilla syömään ja nukahti samantien heräten loppujen lopuksi 08:30 syömään taas :) Tuossa hetken seurusteli ja nyt nukahti jälleen. Toivottavasti nukkuisi hyvin. Jonottelen puhelimeen liittyvässä asiassa asiakaspalveluun, joten helpompi olisi jos soittaisivat jo mulle takaisin!

      Eilinen äitienpäivä oli ihana! Mies yllätti minut tuomalla tarjottimella aamupalan sänkyyn ennen kuin poika heräs. Perään hän anto pienen lahjan ja oikeasti hätkähdyin, koska se oli uusi puhelin! En olisi osannut odottaa mitään vastaavaa :) Päivemmällä meillä kävi anoppi ja appiukko vierailulla. Mies oli tehnyt moussakaa. Kaffin kans sitte prinsessakakkua ja mariannetorttua (kaupan antimia :D )

      Kuinka usein teidän vauvat syövät päivisin? Tämä vetää suunnilleen 2-4h välein. Yleensä kolmen. Hällä ei tuttia ole käytössä, joten haluasi ihan huvikseenki olla rinnalla :D

      Mukavaa päivää ♥

    • Rakkaus.

      Ihanaa lämmintä kesän alkua kaikille :)

      Täällä päin tyttömme herää 2 x syömään yön aikana ja jatkaa heti uniaan. Herää siinä 9 aikoihin, syö ja aamupuuhien aika. Syö 2-4h välein, seurustelua ja nukkumista :)
      Todella rauhallinen tyttö, seurailee paljon mitä ympärillä tapahtuu, kiljahtelee ja näyttää hymyä

    • Jepsu.

      ^Mukavaa, kun on kaikki mennyt noinkin hyvin! Meillä kans rohistiin alkuaikoina melko paljon. Öisin tuli moneen kertaan herättyä, kun poika rohisi :/ mutta suolatipoista oli täälläkin apua ja ylimääräiset niistettiin niistimellä.

      Täällä tulee ikää perjantaina 16 viikkoa

    • Jepsu.

      Käytiin viime viikonloppuna poitsin kanssa ensimmäistä kertaa mökillä. Veneen kyytiinki pääsi. Oli hän aika hellyttävän näköinen pelastusliivit ja aurinkolasit päällään ♡
      Eikä tuumannu mitään vaikka vene jonkin verran ääntä pitää moottoreineen. Olipahan vain ihanaa vaihtelua. Ihanaa kun on kesä!

    • Rakkaus.

      Meidänkin tyttö on käynyt jo kerran veneilemässä ja jopa junan kyydissäkin oltiin, kun käytiin tuttuja tapaamassa toisella paikkakunnalla. Kiltisti tyttö loikoili sylissä ja napitti ympärilleen :) Neuvolassa käyty ja pituutta tällä hetkellä 58 cm ja 5 kg ja ikäähän nyt siis 2 kk ja 4 päivää.

      Onneksi räkänenukin on jo huomattavasti paremmassa kunnossa.

      Ihanaa kesää kaikille äideille ja vauvoille

    • Jepsu.

      ^Mahtavaa, että tyttö on ollut kiltti ja nenulikin alkaa olla kunnossa :)

      Meidän poitsi on nelisen kuukautta vanha ja on alkanut kaljuuntumaan pään sivuilta. Säikähdin aluksi, että onko tuo normaalia, mutta sitten luin, että vauvat monesti uusii hiuksensa. Aikaa myöten tuohon pitäisi kasvaa se oma vahvempi hius kun vauvahaivenet häviää. Sääli, kun poitsilla tosiaan on ollu syntyessään niin tuuheasti sitä hiusta. Eipä ne kaljuks oo koskaan jääny ;)

      Karsta on ollut meillä pitkään kiusana. Aika hyvin olen saanut pois, kun ajattelee, että sitä on riittäny otsalle ja kulmakarvoillekin saakka.. Enää on päänahassa, mutta kuten kerroin pojan tukasta, niin sen seasta on hankala saada pois niitä :( Öljytty on moneen otteeseen ennen kylpyä ja harjattu, mutta sitkeästi tuo vain uusiutuu. Pari kertaa olen erehtyny rapsimaan kynnellä, jota ei sais tehdä, koska hiusjuuri saattaa irrota.

      Nyt on hellekelit. Miten olette vauvojenne kanssa jaksaneet?

    • Rakkaus.

      Täällä on hyvin mennyt tytön kanssa, kasvaa ja kehittyy :)
      Hänellä oli karstaa 4 vk ikäisenä, keltaisia laattamaisia tuli päälaelle. Hoidin sitä öljyllä ja harjaamalla, ja lähti viikon päästä. Toivottavasti pikku pojulla lähtisi karsta pian kokonaan pois, kyllä se siitä :)

      Itsellä hirveä hinku olisi lähteä ulkomaille, mutta olen vähän kahden vaiheilla voiko noin pienen vauvan kanssa lähteä rantalomalle.. Mitä mieltä te olette?
      Rokotus pitäisi pikkuiselle antaa ja passi hankkia. Kuumahan ulkomailla on, joten nestettä pikkuisen pitäisi saada kunnolla, ja vaatetus olla vähäinen ettei ihan läkähdy kuumaan. Viikon pituinen matkahan voisi mennä hyvinkin, onhan sitä vauva lehdistä lukenut kun joku on lähtenyt amerikkaan saakka kuukauden ikäisen kanssa, mutta kyllä se vähän mietityttää.. Olisi mukava kuulla mitä mieltä te olette ja neuvolassakin asiasta voisi kyllä jutella. :)
      Saa nähdä, voihan tämä jäädä vain haaveiluksi ja lähteä sitten vaikka ensi vuonna kun tyttökin jo yli vuoden

    • Jepsu.

      Pojulta on aika hyvin karsta lähtenyt. Jäljellä enää vain ns. "irokeesiosastolla" :D Että varovasti oon koittanu öljytä ja harjata sekä pestä varoen ettei hiusta lähtis mukana. Ehkä ne loputkin siitä pikkuhiljaa. Voiton puolella ollaan :)

      Mielestäni pienen kanssa voi ihan hyvin lähteä ulkomaille lämpimään. Kuullut monista jotka ovat lähteneet. En ole ehkä paras mitään sanomaan, koska ulkomaanmatkailuni rajoittuu Norjaan ja Ruotsiin :D
      Pitää vain huolen, että suojaa pienen kunnolla suoralta auringonpaisteelta ja tosiaan se nesteytys. Imetätkö? Äidinmaito on ihmeellistä, kun se muuntautuu säätilojen mukaan ja riittää nesteyttämään. Vauva osaa tilata lisää kun tarvis :)
      Tosin en tiedä onko veden antamisesta minkäänlaista haittaa. Vie ehkä tilaa ravitsevalta maidolta. Viisaammat korjatkoon jos menee ihan puuta heinää. Näin olen käsittänyt :)

      Hyvää juhannusta myös omalta osaltani! Viime vuonna se meni minulla railakkaammissa merkeissä. Ns. Viimeset pippalot ennen raskautta. Nyt vietän sen pojan ja miekkosen kanssa

    • Rakkaus.

      Juu kyllä imetän, mutta annan myös lisänä korviketta kun rintamaito ei aina riitä pienokaiselle. Vettä on myös ihan hyvä antaa välillä, mutta äidinmaito /korvike tietysti on ravitsevampaa :)
      Minullakin viime juhannus meni railakkaalla tunnelmalla /menolla, joten nyt tietysti täälläkin vietetään perheen kesken rauhallisesti

    • Jepsu.

      Ikinä ei ole liian myöhäistä lähteä. Ihan miten teistä parhaalle tuntuu :)

      12.7 olisi minun ja miekkosen 8-vuotispäivä ja kihloissakin oltaisiin oltu jo 5-vuotta. Päätettiin laittaa poika äidilleni hoitoon ja mennään yhdessä miehen kans keikalle bändiä katsomaan, jonka olen kovin halunnut nähdä. Siinon juhlaa kerrakseen ja vähän irtiottoa arjesta. Ei liikaa päästä kaksistaan minnekään. Viime kerta taisi olla hautajaiset...
      Saa nähdä miten poitsi pärjää, kun ei ole pulloon tottunut. Jännittää hiukan, mutta mummonsa on tietenkin innoissaan hoidokistaan, kun välimatkaa on monenmonta sataa kilometriä eikä ennätä muutoin niin usein näkemään. Sitä suuremmalla syyllä, kun on ensimmäinen lapsenlapsi. No, pitää vaan muistaa itse ottaa ilo irti. Ei me niin montaa tuntia poissa olla :)

      Tänään lapsonen oli kiertänyt puolikkaan ympyrän möngertäen. Vaikka ikää on hällä 5kk, niin motorista kehitystä katsotaan fysiatriassa hänen lasketun ajan mukaan eli reilu 3kk tasolla kehitys on ihan tasokasta :) On se hassua.

      Rokotteet hän sai muutama päivä sitten. Kumpaankin reiteen ja lisäksi rotan. Voi että, kun oli kurja päivä. Etenkin, kun olin muistavinani, että lääkettä oli kaapissa, mutta eihän sitä ollutkaan. Jouduin pyytää tuttavia hakemaan. Itse en halunnut huutavan pienen kanssa mennä :( Onneksi vaikutus oli sittemmin nopeaa. Aamulla oli vielä kuumetta, mutta sitten yhden lääkeannoksen jälkeen laski. Rota aiheuttia normaalia enempi vatsanväänteitä ja lisäksi pulauttelun lisääntymistä. Kurjaa, kun tuo muutenkin pulauttelee paljon.

      Olisikohan siinä tarinaa kerrakseen. Paljon muistettavaa :) Mukavaa kesän jatkoa!

    • Rakkaus.

      Tyttöni sai myös 25.6 rokotteet molempiin reisiin ja oli kyllä kurja päivä täälläkin. Pikkuinen itki ja katsoi silmät kyynelissä minuun ja oli niin sydäntä riipaavaa. Mutts onneksi kuumetta ei tullut ja muutenkin toipui hyvin tapahtuneesta.
      Rotasta tuli hieman vatsaväänteitä, mutta hyvin täällä pärjäitiin.
      Päätimme sitten lähteä Lappi reissuun, kun miehelläni oli viikon kesäloma. Reissu oli onnistunut ja ihana. Aurinkoiset kelitkin suosivat meitä :) Ihania kuvia muistoksi tuli matkan päältä napsittua.
      Ja 10.7 pikku tyttömme kierähti selinmakuulta vatsalleen ja ikää vasta se vähän päälle 3 kk. Nyt hän on innokkaana kääntyillyt monta kertaa

    • Jepsu.

      Se oli kyllä sydäntä raastavaa katsoa, kun toinen kyynelsilmin katsoo ja itkee :( Onneksi teillä toivuttiin hyvin!
      Mukavaa, että lapin reissukin oli onnistunut ja ikimuistoinen :) Itsekin menisin mielellään joskus uudestaan lapissa käymään. Siellä on todella kaunista.
      Kiitos myös onnitteluista!!

      Meilläkin on nyt mummolareissut takanapäin ja keikat nähtynä. Aivan uskomattoman ihana oli nähdä yksi lempibändeistä ja vieläpä aika läheltä eturiviä. Vieläkin saan kylmiä väreitä kun muistelen, heh :) Voisin sanoa, että loistava vuosipäivä! Viime vuonna se oli kuitenkin sitäkin parempi, kun sain tietää olevani raskaana

    • Rakkaus.

      Mukava kuulla että teillä oli hauskaa ja nauttisitte keikoista! :)
      Meillä oli 4kk neuvolakäynti ja hyvin meni. Tytöllä nyt pituutta 65 cm ja painoa 6kg 500g :) On alkanut nyt todella paljon kiljahtelemaan ja nauramaan, eikä malta olla kierähtämättä masulleen.
      Kuinka paljon teidän pikku poju painaa ja on pitkä?

      Nyt on niin kuumat hellepäivät, että hiki vain valuu. Minusta tuntuu että tyttökin hieman ihmettelee tätä kuumuutta ja siksi on vähän itkuinen. Nyt aloitamme myös kiinteiden ruokien maistelun, pikku hiljaa pilttiä maistelemaan :)

      Ihanaa heinäkuun jatkoa ja näyttää siltä että me ollaan aktiivisemmat kirjoittelemaan vauva kuulumisia :D

    • Jepsu.

      Viime neuvolassa, joka oli 1. heinäkuuta poika painoi 7660g, pituus 61,5cm ja pipo 43,2cm. Tuosta nyt on jonkin aikaa, joten veikkaan kovin, että paino huitelee yli kahdeksan kilon :) Pituutta he pyysivät tarkkailemaan lastenpolilla, mutta neuvolassa sanoivat sen olevan ok.
      Teillon pitempi tyttö kun meiän poika samanikäisenä. Muistaakseni 4kk neuvolassa meillä oltiin 7200g ja pituutta 59,5cm :)

      Nyt on kyllä kovat helteet. Olemme mökkeileet ahkerasti ja pojalle alkaa tulla tutuksi tuo moottoriveneen kyyti. Paljoa ei olla kesävaatteita käytetty. Tänäänkin lämpötilat huitelee 30 asteessa, jolloin ei auta kuin vaippasillaan olla :D Tuntuu, ettei pojalle piltitkään niin kovin maistu, koska on niin kuuma. Ei viiti tuputtaakaan. Maitoa vain paljon. Niin paljon kun poika pyytää :)

      Mukavaa heinäkuuta ja nauttikaamme lyhyestä Suomen kesästä :)

    • Rakkaus.

      Ihanaa elokuuta,

      lämpöä tosiaankin vielä riittää, mutta mikäs siinä. Hetken se kesä vaan täällä meillä on :) Tyttömme tykkää piltistä ja lipoo huuliaan suloisesti. Myöskin näin kuumalla maitoa menee. Itsellä ei enää rinnoista tule hirveästi maitoa, kuin muutama tippa joten korvikkeella mennään.
      Aloitamme myös parin viikon päästä vauvauinnit. Jippii! :) Toivottavasti tyttökin tykkää polskutella, kylpemisestä ainakin :)
      Olen myös itse harkinnut ottavani lapseni nimi tatuoinnin, joten ajankin tänään kävin varaamassa :D Muutama tatuointi on jo ennestään.

      Edellispäivänä huomasin kuinka tyttö takaperin punnertaen vatsallaan liikkui luokseni ja teki pienen ympyrän. Voi että kun nämä pikkuiset kasvavat niin nopeasti!

    • Jepsu.

      Heipähei, se tosiaan olisi elokuu :) Lämpöä tosiaan riittää. Kaikki pojan kesävaatteet odottelevat nätisti hyllyllä, kun ovat kertakaikkiaan liian kuumia näillä keleillä. Asuntomme on kuin sauna. Keittiöön ja olohuoneeseen paahtaa suora auringonpaiste eikä siihen paljon verhot auta. Lapsi on nahkea kuin mikäkin, kylvettää saa usein ja kuolat valuu :D Katselin mittaria ja näytti lukemia 30astetta varjossa.

      Voi kun mukavaa! Nauttikaahan Rakkaus vauvauinnista. Toivon mukaan tyttökin pitää. Ainakin suurella todennäköisyydellä mikäli muutenkin kylpemisestä pitää :) Tuo tatuointi-idea kuulostaa kivalle. Itseltäni ei ole yhtään, mutta jos jonkun ottaisin niin kyllä se lapseen liittyisi myös.

      Poika täytti muuten 31.1 puoli vuotta! Hurja kuinka aika juoksee. Ai niin, 29.7 kääntyi myös ensimmäistä kertaa selältä mahalleen. Tuolla se nyt lattialla möngertää pyörien. Saa olla silmät selässäkin, kun pelkään että kopsauttaa päänsä pian.

      Asustelen Rakkaus Kokkolassa. Missäs itse? :)

    • Rakkaus.

      Nyt on tyttöni nimi tatuoitu ylös kylkeen ja rakastan sitä, ihana

      • Jepsu.

        Taatusti on ihana tatuointi. Loistava muisto ikuisesti iholla :)
        Meillä oli 6kk neuvola 13 päivä. Seuraavanlaisen merkinnän sai poitsi neuvolakorttiin: "Pituutta tullut pyörähtäen, paino tasaantumassa. Soseet maistuu, saa rintamaitoa myös hyvin. Kääntyy vatsalleen ja tulee kellonviisariliikettä. Hieman vierastaa. Ääntelee monipuolisesti."

        Paino 8615g, pituus 66,0cm ja pipo 44,5cm. Eli oikein mallikkaasti kasvanut poika! Ens kerralla olisikin syyskuun loppupuolella seuraava käynti. Samaan syssyyn tulee lääkärintarkastus.

        Mietityttää kamalasti mitä teen äitiysloman jälkeen. Vanhempainvapaa loppuu 29.12, jonka jälkeen mulla olisi mahdollisuus pitää kertyneet kesälomat talviloma, jonka jälkeen töihin. Ellen jää sitten kotihoidontuelle. Olisihan siinä miekkosella isäkuukausikin.. ei tarvitsisi ihan niin pienenä hoitoon laittaa. Ikää olisi pojalla reilu vuosi tuolloin :) Mitä Rakkaus olet ajatellut itse tehdä? :)


    • Rakkaus.

      Meillä on 5kk neuvola ensi viikolla, joten sitten tulen kertomaan paremmin tyttömme kuulumiset. Mutta itse olen ajatellut jääväni vanhempainloman jälkeen kotihoidontuelle, koska en halua laittaa tyttöä niin pienenä päiväkotiin. Ja koska mieheni lähtee nyt syksyllä jatkamaan opintoja, joten mielelläni olen tytön kanssa kotona vielä ainakin vuoden

    • Rakkaus.

      Muuten, oletko Jepsu libero sivuston kävijä?
      Itse liityin mukaan kuukausi sitten, ja siellä höpistään kaikkea vauva juttuja, raskaudesta -lapsi ikään saakka :)
      Minut löytää sieltä Rakkaus nimimerkillä, jos olet myös sielläpäin :)

    • Jepsu.

      Heippa!

      Laskeskeltiin tuossa, etten itse voi mitenkään kotihoidontuelle jäädä pojan kanssa ellei lotossa voiteta. Talo- ja mökkilainat puskee päälle, joten jää vaihtoehtoja. Harmittaa niin, kun en tahtoisi viedä poikaa hoitoon ollenkaan :( Mies ei kykene kaikkea yksin maksamaan, vaikka vakinainen työ onkin. Onhan se toisaalta mukavaa vaihtelua palata työelämään, mutta täytyy sanoa, että olen nauttinut kotona olemisesta niin paljon enemmän, vaikka täyttä puuhaa sekin on :) Stressaa kyllä hirveästi kaikki tulevat hoitojärjestelyt ym, koska melkein pitäisi löytää vuorohoitopaikka, koska itse olen töissä leipomolla ja mieskin aloittaa useimmiten kuudelta työt (onneksi on pääosin liukuva työaika).

      Huomaa kyllä, että on viileämpää. Lapselle saa pukea enemmän päälle. Joskus se on niin arvuuttelua, että paljonko tohtii päälle pistää ettei tuu sitten liian kuuma. Poitsi on kova hikoamaan jos laittaa vähänkin liikaa :)

      Täällä kääntyillään ahkerasti. Tasapainoillaan mahalla ja on opittu myös huomaamatta peruuttelemaan. Hermot tahtoo pojalla mennä, kun ei eteenpäin pääse. Menohalut olisi hurjat! Hän tykkää valtavasti, kun pomputtelemme häntä mahan päällä niin että hän on jaloillaan :)

      Suuhun menee myös kaikki mahdollinen. Tavarat kiinnostaa ja sylissä ollessaan hapuilee kiinnostavia juttuja käsillään. Mahallaan ollessaan leikkii myös käsillään. Kovin on kehittynyt tuo käsien motoriikka lyhyen ajan sisällä :)

      En ole tuolla liberosivuilla, mutta pitänee tutustua! :) Vauvajutustelut mulla on keskittyneet lähinnä facebook-ryhmiin, jossa on kaikki samalla lasketulla ajalla olevia sekä tänne tulee tietty kirjoiteltua. Täällä on kyllä keskustelu hiipunut :)

    • Rakkaus.

      Itsekin kauhistuin, kun äsken katsoin kotihoidontuki määrää.. :o Mutta ei voi mitään, tiukilla on nyt sitten elettävä. Koska en halua vielä laittaa tyttöä hoitoon, jotenn vuoden nyt ainakin vielä kotosalla hänen kanssaan.

      Tänään käytiin nyt ensimmäistä kertaa vauvauinnissa ja hyvin meni. Tyttö ei itkenyt, tykkäsi lillua vedessä. Lauloimme muutaman laulun ja heiluttelimme vauvoja vedessä. Odotellaan kun tyttö saa sukeltaa :)
      Pukuhuoneessa tytöllä pääsi sitten itku, kun olisi halunnut nukkua mutta pitikin vaatteet pukea ensin päälle. Silloin tosiaan harmitti mutta autolle päästessä nukahtikin heti.

      Tiistaina 5kk neuvola ja silloin 3 rokotusta. Voi kun silloin sydäntä taas riipaa. Nyt ihanaa viikonloppua.

      Ps. Itse en ole missään fb vauva ryhmässä. Missä ryhmässä sinä Jepsu olet?

    • Jepsu.

      Eipä tuo tuki häävi ole määrältään, mutta sen kanssa pärjää, jos ei ole kamalasti ylimääräistä pakollista maksettavaa :) Omalla äidillänikin on se periaate ettei hoitoon vie ja hyvin pärjännyt (itse esikoinen 7 lapsesta).
      Kiitän onneani kuitenkin, että omaamme miehen kanssa molemmat vakituiset työpaikat, ne kun tahtoo olla kiven alla. Kesällä odottaakin sitten kesälomat joten niitä odotellessa :)

      Mukava kuulla, että vauvauinnissa sujui ja tyttö tykkäsi! Taatusti uutensa kokemuksena pisti toisen uuvuksiin, mutta autoon oli taatusti hyvä nukahtaa. Meilläkin poika on vihdoin alkanut nauttia kylpemisestä, etenkin jos saa olla vähän enempi istuaaltaan. Polskuttaa innoissaan vettä jaloillaan :)

      Tsemppiä paljon rokotuksiin! Varmaan riipaisee kokemuksena enempi äitiä kuin vauvaa ne. Toivottavasti tyttö selviää vähillä jälkioireilla. Poika otti reippaasti piikit vastaan, mutta itkuksi meni koko päivä parin ensimmäisen tunnin jälkeen. Tutut toi lääkettä, kun en muistanut ollenkaan, että meillä oli loppu lääkekaapista :(

      Olen aika monessa ryhmässä. "Maalismammat 2014" on se missä eniten käyn, mutta siihen kuuluu alusta asti ryhmässä olleet, en ole varma miten ottavat uusia jäseniä vastaan.
      Lisäksi pyörin sellaisissa kuin "Maaliskuussa 2014 synnyttäneet", "Vauva 2014

    • Rakkaus.

      Tiistaina oli 5kk neuvola ja tyttö oli 68 cm pitkä ja painoa 7kg 200g.
      Neuvolatäti kirjoitti korttiin, " Kasvaa hyvin, iho kunnossa. Soseita aloitettu. Kääntyy selälleen ja vatsalleen, pyörii akselissa ympäri. Seurustelee kivasti."

      Rokotukset annettiin, ja onneksi tytölle ei kuumetta niistä tullut mutta itkuisempi oli 2 pv ajan. Tänään mennään tytön kummitädin synttäreille ja ihanaa, että on viikonloppu edessä :) Huomenna aamulla taas vauvauintiin, ja lauantai päivä alkaa mukavasti.

      Ihanaa viikonloppua.

    • Jepsu.

      Kuulostaa mukavalle tuo teidän arki ja kiva, että kasvetaan rytinällä :) Poikamme painaa nyt lähemmäs 9 kiloa. Alkaa olla jo aika iso sylivauvaksi. Kävin viikko sitten hierojalla jolloin bongattiin muutama lukko mun selästä. Rutisi kunnolla. Täytyy kiinnittää jatkossa huomiota ryhtiin enemmän.

      Vihdoin viimein tuli vaihdettua ratasosa "lenkkeilyvaunuihin". Pidemmän aikaa ollaan menty pelkästään kaupunkirattailla istuin makuuasennossa siellä missä niillä kärsii mennä.. Ei kesällä oo tullu lähdettyä kunnon vaunulenkeille. Lähinnä sylitelly poikaa pihalla :) Alkaa olla suhteellisen viileät kelit. Pukea saa, etenkin aamuisin (jolloin yleensä kävelyillä käydään) lämpimästi.

      Nyt poika on päivisin nukkunu aika huonosti. Puolen tunnin pätkissä. Vaunulenkeillä saattaa vetää melkein tunnin, mutta heräilee sitten. Liekö hammasta tulossa? On muutenkin äkäisempi ja kuolaa virtaa :D

      Ihanaa syksyhköä päivänjatkoa :)

    • Rakkaus.

      Täälläkin on alettu nukkumaan vähemmän. Tyttö nukkuu 30 min ja sen jälkeen voi olla monta tuntia nukkumatta ja sitten taas pienet tirsat. Yöllä nukkuu hyvin, mutta syö vielä 1-2 x yön aikana. Miten teidän yöt menee?
      Täälläkin hampaita varmaan tulossa kun kuola valuu ja nyt 4 pv ajan tyttö on alkanut kiljumaan todella kovin. Ennen oli lyhyitä riemu kiljahduksia, mutta nyt kiljuu pidemmän aikaa ja niin kovin että korvissa särkee.

      Huomenna vauvauintiin ja ensimmäistä kertaa saadaan myös sukelluttaa.
      Parin viikon päästä 6kk neuvola.
      Tytön tämän hetkiset lempi ruoat on, mango ja päärynä piltti, vadelma puuro, peruna-porkkana velli ja jauhelliha-bolognese ruoka piltti. Tyttö syö mielellään kyllä kaikkea, mutta nuo ovat lempparit

    • Jepsu.

      Ehkäpä vauvamme hakevat uutta päikkärirytmiä sitä mukaa kun kasvavat. Meidän yöt menee hyvin. Herätään kerran tai pari yössä. Poikamme sairastui nyt viikonloppuna (lauantai-sunnuntai välisenä yönä) flunssaan. Nokka ihan tukossa ja kuumettakin oli :( Ikävään saumaan, kun juuri seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä hautajaisiin. Tehtiin kompromissi ja lähdin sinne yksin. Olin kuitenkin lähempää sukua. Pojat jäi kaksistaan. Heillä meni muuten hyvin, mutta maitoa ei tahtonut millään huolia kuin tilkan nokkamukista. Onneksi kiinteitä syö ahkeraan. Nyt enää on räkäinen eikä kuumetta ole. Käytiin eilen neuvolassa, jossa oli lääkärintarkastus jossa katsottiin myös korvat, jotka oli hyvät. Onneksi ei ollut tulehdusta :)

      Tässä otetta muuten 8kk neuvolasta:

      Paino 9110g, pituus 67,8cm ja pään ymp. 45,5cm. "Hyvin kasvaa. Silmät suorassa, punaheijasteet / . Iho siisti, aukile normaali. Sydän, keuhkot, vatsa, lonkat norm. Kivekset / . Femor. Pulssit / . Käyttää molempia käsiä. Varaa suoriin jalkoihin. Jokeltaa."

      Oli tosi reipas koko reissun. Miehenikin pääsi mukaan, koska hän oli unohtanut pojan kaukalon autoon, joten joutui kesken työpäivän lähtemään, onneksi hällä on hiljasta aikaa työrintamalla, niin ei haitannut :) Kerrohan Rakkaus miten teidän neuvolassa meni? :)

      Meidänkin poika on melkoinen syömäri. Lähestulkoon kaikki maistuu. Jopa nestemäinen panadoli meni ongelmitta alas, kun kuumeessa oli :D Ainoastaan kirpeähköt maut, kuten jotkut marjasoseet on sellasia, mitkä ei oikein maistu.
      Lemppareiksi voisi luokitella luumun, rosvopaistin, perunaporkkanan ja kaurapuuron. Myös päärynäpiltistä piti, mutta siitä tuntui menevän maha sekaisin.
      Sormiruokailua olisi kanssa kiva kokeilla, mutta pelkään koko aika, että poika tukehtuu johonkin ruokaan..

      Pitäisi tässä lähiaikoina mietiskellä pojan huonetta valmiuskuntoon. Ollaan oltu laiskoja, eikä tehty raskausaikana mitään valmiiksi sen suhteen. Etenkin kun tiesi, että poika on pitkään samassa huoneessa meidän kanssa yöt. Nukutaanko teillä omassa sängyssä vai perhepedissä?

      Ai niin. Kävimme jokunen viikko sitten viimeisen kerran mökkeilemässä. Nyt alkaa olla sen verran kylmä, ettei taho viihtiä raahata pientä mukana. Tänään satoi täällä ensilumikin. Mies käy hakemassa veneen vaan joku kerta pois. Ensi kesänä siellä sitten vipeltää puoltoista vuotias pojankoltiainen, huih :)

      Tulikohan kaikki oleellinen mainittua, vähän kesti vastaileminen kun ei tuu koneella paljon nykyään oltua. Ainoastaan silloin kun maksaa verkkopankissa laskut, heh :)

      Kuulostellaan!

    • Rakkaus.

      Heippa, keskiviikkona käytiin tytön 6kk neuvolassa. Ja pituutta oli 70cm ja painoa 7kg 800g :) Refleksit ja kuulo hyvät ja vuorovaikutus. Nauraa paljon ja laittaa painon jaloille. Marraskuussa sitten 8kk neuvola lääkäri.

      Neuvolassa kyseltiin myös haluaisimmeko loka-marraskuun aikana ottaa vauvalle rokotuksen ja myös kuulemma vanhemmatkin saavat sen ottaa. Eli infulessa rokote.. Itseä mieityttää, en ole oikein päättänyt kumpaan puoleen kallistun. Otammeko vauvalle vaiko vanhemmille, vai ei kummallekkaan. Ja kuulemma jos vauvalle otetaan niin tulisi sitten 2 rokotetta kuukaudessa.. :/ hmm Oletteko te Jepsu kuulleet kyseisestä asiasta?

      Meilläkään ei ole lastenhuone rempattuna, mutta pikkuhiljaa olisi tarkoitus aloittaa. Tyttö nukkuu pinnasängyssä vanhempien parisängyn vieressä.

      Meillä täällä on myös alettu puhumaan toisesta vauvasta. Sisarus olisi ihana tehdä lyhyellä aikavälillä, että on sitten leikkitoveri ja kasvavat yhdessä. Olemme edenneet jo siihen tulokseen että tekisimme toisen lapsen sillä välin kun olen vielä kotona tytön kanssa. Ja sitten kahden lapsen jälkeen lähtisin takaisin työelämään ja kouluttautumaan toiveammattiini. Oletteko te Jepsu puhuneet haluaistteko lisää lapsia jossain vaiheessa?

      Hyvää syksyn jatkoa.

    • Jepsu.

      Hei.

      Meilläkin olisi marraskuun loppupuolella seuraava neuvola. Harvenee nämä välit pikkuhiljaa käyntien suhteen. Varmaan jossain vaiheessa tulee postissa luultavasti viimeinen kontrolliaika lastenpolille ja fysiatriaan, ihanaa!

      Tuosta rokotteesta olen sivukorvalla kuullut ihmisten puhuvan, mutta ei oo neuvolassa mitään mainintoja toistaseks ollut. Vähän mietityttää otanko vai en. Kuulostaa hurjalta ottaa 2 rokotetta kerran kuukauteen :o Luultavasti jää ottamatta nämä "ylimääräiset". Epäilen, että rokotusohjelman mukaiset vaan otetaan, näillä näkymin.

      Ihana uutinen, että aiotte toista yrittää! Siinä ennättääkin hyvin olla kotona esikoisen kanssa, ettei hoitoon tarvi viedä ja nauttia vauva-arjesta. Meillä ei taatusti jää lapsimäärä tähän yhteen. Miehellä on toiveena 3 lasta. Minusta tämä vauva-aika on ollut niin antoisaa, että mielellään koen sen uudelleen, vaikka aika kultaa muistot raskaissakin ajoissa :)

      Tarkoitus on nyt rahatilanteen vuoksi palata joksikin aikaa työelämään ja katsoo sitten, että milloin aletaan toista yrittämään. Kivahan se olisi pienellä ikäerolla lapset hommata, jotta niistä olisi toisilleenkin seuraa. Olen ollut myös sillä kannalla, että nuorena ne lapset kannattaa tehdä.
      Sektiohaavan olisi hyvä vuoden ajan olla ja parantua myös ennen kuin toista harkitsee. Eli jos sinne tammikuun loppuun vähintään malttaisi ;) Harmittaa vaan, kun poika joutuu hoitoon viedä, mutta toivotaan, että pian tärppäisi mahdollisen seuraavan vauvan kanssa sitten. Aika näyttää. Mitään ei voi ennustaa.

      Tilasin pojalle muuten uuden turvaistuimen. Havahduin siihen tosiseikkaan, että ei tuo taida talvivaatteissa turvakaukaloon mahtua. Rahaa siihenkin upposi, vaikka yritin löytää hyvällä hinta-laatusuhteella turvallisen istuimen. Ainakin yksi henkilö mulle kyseistä istuinta suositteli. Saa nähdä mitä poika pitää uudesta istuimestaan. Onko kaukalon voittanutta ;)

      Vielä yksi asia mainittavana. Poikahan sairasti tuon flunssan, mutta nyt alkaa olla jo voiton puolella. Toissapäivänä imetin illasta ennen nukkumaanmenoa ja tunsin jotain terävää. Seuraavana päivänä vilkaisin pojan suuhun ja kappas vain. Alaikenessä turvotusta ja sormella varovasti kokeillessa tuntu pieni terävä hampaannykerö. Olisiko ollut hammasflunssaa, kun heti iskee läpi kun nuha on loppumetreillä :)

      Kuin myös, mukavaa syksynjatkoa!

    • Rakkaus,

      Nyt on syksy sateet saapuneet. Päivät olleet niin harmaita täällä päin että on olo ollut hieman väsyneempi. No kyllä tämä syksyn alku kaamos alkaa taas kohta helpottaa ja on ihana nähdä ruska lehtiä :)

      Täällä on myös tytön turvaistuin alkanut käymään pieneksi kun pituutta jo sen verran, että tytön jalat ovat ulkopuolella. Pitääpä siis lähteä hankkimaan uutta turvaistuinta. Minkä merkkisen sinä hankkisit Jepsu? Meillä on tuo ensimmäinen turvaistuin Brion -valmistama, ollaan tykätty. Autossa siihen kuuluva jalustin.

      Jänskättää, että tuleeko ensi viikolla kuukautiset. Vauvaa nyt n. 3vk yritetty, saa nähdä tärppääkö ensimmäisellä kerralla. Kovasti kyllä toivotaan että menkat jäisi tulematta ja testiin tulisi plussa

    • Jepsu.

      Sama vika täällä. Olo on huomattavasti laiskempi. Tällä hetkellä ulkona sataa. Taitaa tulla kotipäivä tästä. Syksyn lehdet ovat kyllä jotain niin kaunista. Etenkin koivun ja vaahteran.

      Me hommattiin http://www.vaunula.fi/ora-safe-018kg-musta-p-1032.html tuon linkin takaa löytyvä istuin. Hyvän oloinen on tähän mennessä ollut mitä ollaan testattu. Poika oli alkuun hämillään, kun maisemat oli eri luokkaa mitä kaukalossa. Vielä pitäisi toinen istuin saada ennen kuin hoitoon menee poika, koska meillä tulee olemaan sellainen taktiikka, että mies vie ja minä haen. Sillä ei ole onneksi vielä kiire. Tuo mahtuu toistaseks kaukaloonkin, ainakin niin kauan kun ei toppavaatteita tarvi käyttää.

      Tsemppiä paljon sinne

    • Rakkaus.

      Mekin käytiin vauvaliikkeessä katsomassa turvaistuimia, ja yksi jäi hyvinkin mieleen. Nimeä nyt en enää muista :D Mennään varmaan ostamaan se sitten kun tytöllä vielä painoa kertyy siihen 12 kg.
      2 viikon päästä on neuvola ja lääkäri tarkastus.

      Mutta nyt sitten tähän " toiveena raskaus " -asiaan, eli menkat on myöhässä mutta lauantain aamuna tein testin ja negatiivista näytti. Olo oli pettynyt ja hieman surullinen, mutta ymmärrän että eihän se heti ensimmäisellä kerralla voi tärpätä ja kuitenkin kuukautiskiertokin etsii vielä omaa paikkaansa.
      Kuitenkin kun tänään sunnuntainakaan ei ole vielä kuukautiset alkaneet ja jos ei huomennakaan niin uutta testiä ajattelin tehdä. Onko sitten muuten vain myöhässä vai voiko testi muka näyttää negaa vaikka olisikin..
      Ainakin luulin olevani raskaana ennen kuin testasin koska oli ollut niin kovia vatsan repimisiä, turvotusta ja vilunväreitä.. Mutta tuo repiminen ja turvotus voivat yhtä hyvin viitata menkkojen alkamiseenkin. Onpas tämä vaikeaa ja malttamatonta aikaa :D

      Viime vuonna kun heinäkuussa plussasin ja olin silloin 4 viikolla,
      niin oireena oli ollut: vilunväreet, turvotus, nännipihojen tummeneminen, alavatsan repiminen ja hieman kuvottava olo liikkuvassa autossa.

      No jää nyt nähtäväksi miten tässä käy, ilmoittelen tänne kun saan itsekin selvyyden tyleeko ne menkat vai näyttääkö testi plussaa myöhemmin.

      Miten teillä siellä voidaan?

    • Jepsu.

      Mukavaa, että sopiva istuin löytyi, ettei sen kummemmin tarvi sitä sitten pähkäillä :) Ilmoittelehan miten teidän neuvola meni, kunhan sen aika koittaa :)

      Rakkaus elät nyt kyllä kovin jännittäviä aikoja. Toivottavasti pian testi näyttää positiivista, vaikka karu tosiasia on, ettei voi ennustaa milloin tärppää. Muistan kuinka malttamaton itse olin, kun poikaa toivoin.
      Testejä paloi ja loppuviimein meni 7kk ennenkuin sain sen odotetun plussan

    • Rakkaus.

      Täällä on opittu konttaamaan todella hienosti! Ensin tuli konttaus asento ja sitten viikon parin päästä lähti konttaus tulemaan. Myöskin 4x on noustu itse jaloilleen vasten tukea. ! :)

      Menkat alkoivat vaikka olivat 8 pv myöhssä. No nyt vaan toivotaan että seuraavalla kerralla tärppää!" :) Ja jos se kiertokin vähän tasaantuisi.

      Olimme viikonloppuna Tukholma risteilyllä. Vietimme yhden päivän kierrellen Tukholmassa. Kyllähän se päivä siinä äkkiä vierähti, paljon olisi ollut vielä nähtävää. Itellä vaan sattui just sopivasti aika kova flunssa ja nyt vasta on paranemisiin päin.
      Tytölläkin sitten reissun jälkeen alkoi nenä vuotaa ja nyt on kuivia kokkareita sieraimissa.

      Kohta jo marraskuu ja sitten melkeinpä joulu jo kolkuttelee ovella. Kylläpä aika rientää! :) Vauvoillakin ihmetyksen ajat jouluna, kun on kuusi ja koristeita. Taitaa varmasti sitten lahjapaperi ja narut kiinnostaa.

      Meillä 13.11 neuvola lääkäri, joten silloin sitten kirjoittelen enempi miten siellä meni.

    • Jepsu.

      Teillähän edetään todella hienosti! Täällä on pakiteltu pitkään, mutta parin viikon ajan on haettu kovin konttausasentoa ja nyt viime päivinä on tullut pikkupurähdyksiä myös eteenpäin :) Näin ne pienet kasvaa... Haikaillen poika katselee kohti korkeuksia. Olohuoneen pöytiä yms.

      Toivotaan, että pian tärppää! Eipä kannata lannistua ainakaan. Kyllä se siitä ennen kuin arvaakaan ;)

      Kuulostaapa kivalle tuo Tukholman risteily. Harmi vaan jos sairaaksi tulitte.

      Oletteko miettineet joulusuunnitelmia? Mitä lapsille lahjaksi? Me päätettiin rahatilanteen tähden, että ei osteta kuin lapsille jotain. Aikuiset pärjää ilman lahjojakin ellei itse innostu jotain askartelemaan. Ajattelin tehdä pojasta joulukortin. Hällä on tonttuvaatteet. Vielä kun keksisi rekvisiitan. Järjestelmäkamera löytyy.

      Meidän pitäisi näillä näppäimillä laittaa päiväkotihakemusta menemään. Haikeaa, mutta pakollista. Miehellä alkoi lomautus, joka kestää minkä kestää... Hän pitää isäkuukauden perään ja talvilomat. Aikaisintaan maaliskuun puolessavälissä töihin ja viimeistään huhtikuun puolessavälissä. Saa nähdä kuinka käy.
      Onneksi vähän pitkittyy tuo homma. Lomautus olisi saanut ajoittua kyllä ennemmin siihen kun minä palaan töihin. Rahatilanne tiukilla. Otimme lyhennysvapaata puoli vuotta, joka helpottaa hiukan.

      Täytyy lopetella, kun pikkuisemme heräsi päikkäreiltä. Kerrohan tosiaan juu miten neuvolassa ja lääkärissä kävi. Meillä olisi 24.pvä 10kuukautisneuvola. Siitä sitten kuulumisia kun aika koittaa :)

      Tänään oli lähemmäs -15 astetta pakkasta. Saa pukea jo lämpimästi. Mukavaa talven alkua!

    • Rakkaus.

      Nevuolassa käytiin torstaina ja lääkäri aika oli siis samalla kertaa. 8kk neuvolaa aikaistettiin kun ei aikoja ollut loppu kuusta.
      Mutta siis tytön kuulumisiin :) Pituutta tällä hetkellä 72,5 cm ja painoa 8 kg.
      Iho kunnossa ja kasvaa hienosti. Kuulokin testattiin korkealla äänellä ja tyttö kuuli hienosti. Annoin myös luvan influenssa rokotteeseen, jota myös neuvolassa suositeltiin. Onneksi ei ole tullut kuumetta eikä näytä pistokohdankaan olevan kipeä. :)

      Vauvauinnissa on sujunut hienosti ja tyttö näyttää nauttivan todella paljon. Suuri hymy huulilla ja polskuttelee jaloilla.
      Nyt odotellaan jospa olisi tässä kuussa tärpännyt ja menkat eivät toivottavasti tulisi tässä kuussa. Jos pikku vauvan alku saataisiin jo masuun kasvamaan

    • Jepsu.

      Satuinpa otolliseen aikaan vastailemaan. Harvoin kun koneelle muuten eksyn :) Hienosti kasvaa tyttö ja mainiota jos kaikki muutenkin mallillaan! Hienoa, jos ei rokotteestakaan tullut mitään.

      Meilläkin poika nauttii kylpemisestä. Nykyään nautitaan kaikki, kun poikakin on onnellinen. Iloisena päästää "häää, haaa" -äännähdyksiä leikkien samalla leluveneellään, jonka mummonsa osti. Vähän eri maailmaa mitä alkuaikoina. Silloin huuto raikasi.
      Toivotaan, että teillä pian tärppää

    • Rakkaus.

      Huomennahan se joulukuu kolkuttelee jo ovelle, toivottavasti saataisiin myös lunta jouluksi ainakin jouluaatoksi.
      Täällä plussattiin vahvasti aamuvirtsasta. Menkat nyt viikon myöhässä. Olen yhtä hymyä, ihanaa että tärppäsi.
      Seuraavan kerran tytön neuvolassa (joulukuun puolessa välissä) aionkin kertoa omasta raskaudestani myös, heh :)

      Täällä tyttö on nopea liikkeissään. Konttaa läpi talon ripeästi ja nousee seisomaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mistä saa vaan otettua tukea.
      Vauvauinneissa on mennyt myös hyvin ja valokuvauksetkin pian.

      Ihana kuulla että poika siellä tomerana tutkiskelee maailmaa

    • Jepsu.

      Kovin on sateinen joulu ollut tähän mennessä. Vähän on fiilikset kadoksissa, mutta jospa se lumi sieltä aatoksi eksyisi ja kyllähän jouluruoka viimeistään tuo sen tunnelman, vaikka lunta ei paljoa olisikaan (ruoka-addikti :D )

      Hurjan paljon onnea plussasta Rakkaus.! Ihana uutinen

    • Rakkaus.

      Kiitos Jepsu :)

      Tytöllä on alhaalla kaksi hammasta ja ylös näyttää tulevan. Kutiaa ainakin siihen malliin.
      Täällä on opittu päristelemään suulla ja välillä ruokaa lentää mihin sattuu. :D
      Edelleen konttaillaan nopeasti eri paikkoihin ja noustaan seisomaan joka ikiseen paikkaan mistä vaan tukea saadaan.
      Neuvolassa käyty ja tyttö sai infulenssa rokotukset eikä niistä hänelle muuta tullut kun vain yhden päivän oli itkuisempi.
      Edelleen kännykät ja kaukosäätimet ovat mielenkiinnon kohteita ja täällä myöskin pöydän päälliset on aika äkkiä tyhjänä ja lattialla pöytäliinat ym. Pitää olla nyt olkkarin pöytä ainakin tyhjillään.

      Alle viikko jouluaattoon. Miten nopeasti tämä joulu tulla tupsahtikaan. Ihanaa Joulua sinne ja onnea uudelle vuodelle! :)

    • Jepsu.

      Nyt onkin tämä joulu ja uusi vuosi vilinää täynnä :) Kaikki joulukoristeet on varmaan pitkin poikin, kun kyläillään anoppilassa ja minun kotona. Ellei pidä jatkuvasti silmällä joka liikettä ;)

      Hyvä, ettei teidän tytölle tullu sen kummempia influenssarokotteesta.

      Pojalle iski flunssa toissapäivänä. Vähän kurjaan aikaan. Saa nähdä, että paraneeko aatoksi. Kurjaa, kun toinen on tukossa.

      Jää vähän nyt lyhyeksi päivitys, kun poika tuossa nousee koko ajan tukea vasten enkä kykene keskittymään. Mieskään ei ole juuri nyt kotona.

      Mukavaa joulunodotusta ja uutta vuotta myös sinne! :) Nopeasti tämäkin aika koitti.

    • Rakkaus.

      Hyvää uutta vuotta 2015!
      Joulu ja uudet vuodet mennivät nopeasti ja miehelläkin arki koittanut.
      Ihanaa että lunta ollaan kuitenkin saatu ja pakkanen on paukkunut.
      Täällä mennään samaa rataa, konttaillaan ja kävellään tukia myöten :) Terveinä ollaan saatu olla.
      On kyllä kurjaa tuo flunssan sairastelu ja vauvoilla varsinkin. Toivottavasti parani jouluksi.

      Miten teidän aatto meni?
      Meillä meni ripeästi kun kävimme molempien vanhempien luona ja paljon sai tyttö lahjoja.
      Ei kauaa kun meidän pikkuisetkin täyttävät jo 1. vuotta! Hurjaa kuinka aika juoksee.

      Ihanaa viikkoa.

      • Jepsu.

        Meidän aatto meni hienosti. Pojalle se oli aika raskasta kyläilyrumbaa kun paljon ihmisiä ympärillä joka välissä. Onneksi flunssa kuitenkin selätettiin aattoon mennessä, joka oli melkoisen hyvä juttu :)

        Uusi vuosikin meni kotona. Mies kävi kaverillaan ja me pojan kans jäätiin kuuntelemaan rakettien pauketta. Hän jopa nukahti itekseen omaan sänkyyn, kun hänet sinne asettelin illalla. Vaikka raketitkin paukku :o Olin melkoisen yllättynyt. Todella ihanaa, kun poika osaa itse hakea unensa ilman rintamaidon voimaa.

        Tosiaan ei ole kauaa lapsosiemme 1v kemuihin. Kovin olen yrittänyt miettiä mitä leipoisin. Tuntuu jotenkin tärkeältä, että leivon ainakin kakun itse :) Enää kolmisen viikkoa, ääk! :) myls töihinpaluu lähenee... :(

        Mutta nyt joutuu mennä. Kännykällä kirjoitan ja lapsi heräsi. Kuulostellaan.


    • Musa Wimma

      Synnytyslaulukurssia tarjolla! www.musawimma.com Myöhemmin keväällä tarkoitus myös käynnistää kokeiluna synnytysvalmennus ja synnytystarinaryhmiä. Jos olet kiinnostunut niin ota yhteyttä sähköpostilla. Osoitteen löydät musiikkikoulun yhteystiedoista!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe