M/S Estonia?

mie

Kuinka monta Suomalaista estonialla hukkui? Onko matkustajalistaa? Muita kansalaisuuksia?

39

17008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Penkoja

      Suomalaisten osuus turmassa kuolleista oli suhteellisen vähäinen. Eniten menehtyi ruotsalaisia ja virolaisia.

      Henkilöiden nimiluettelot:
      http://muhu.www.ee/ms_estonia/
      Kohdat:
      The complete list of passengers and crew (1023). (not the latest one)
      The final list of survivors by Finnish police

      Suomenkielisiltä vaikuttavien nimien kantajat saattavat olla muualla kuin Suomessa asuvia ja muun maan kuin Suomen kansalaisia. Vastaavasti tietenkin esim. ”ruotsalaiset” nimet saattavat olla suomalaisia/suomenruotsalaisia.

      Ikä- sukupuoli- ym. jakautumat (ilman kansallisuustietoa)
      http://www.multi.fi/~stigb/Estonia/estonia0.html
      Kohta: Statistics

      • Disaster

        On uusintana Estonia-dokumentti "Turvallisuuden harhakuva".


      • mie
        Disaster kirjoitti:

        On uusintana Estonia-dokumentti "Turvallisuuden harhakuva".

        Katoin ohjelmatiedoista, ni ei näyttänyt tulevan tuollaista ohjelmaa???


      • Disaster
        mie kirjoitti:

        Katoin ohjelmatiedoista, ni ei näyttänyt tulevan tuollaista ohjelmaa???

        maininta tuosta Dokumenttiprojektin ohjelmasta kyseisenä ajankohtana. Myös TV-maailma lehdessä on sama aika keskiviikkona 8.9 TV2 kello 22.05!

        En tiedä mistä itse olet katsonut tiedot?


      • Disaster
        Disaster kirjoitti:

        maininta tuosta Dokumenttiprojektin ohjelmasta kyseisenä ajankohtana. Myös TV-maailma lehdessä on sama aika keskiviikkona 8.9 TV2 kello 22.05!

        En tiedä mistä itse olet katsonut tiedot?

        mutta viikonpäivä väärin.


      • StormSea

        Sanokoon ihmiset mitä vaan, mutta Amerikkalaisten dokumentti paljastaa syyn ja syy oli Armeijan räjäyttämä kuorma-auto ja vasemmalla laidalla on siitä todoste jonka Amerikkalaiset löysi dokumentissaan, ja silti on noita v?tun totuudenvääntäjiä joilla on muka oikea totuus mitä tapahtui.
        Sanottiin ettei aluksen ympärilla ole ruumiita ja Amerikkalaiset sanoi toisin dokumentissaan.
        Samoin väitettiin WTC:ssä ettei terroristit ollut syy ja miksi todistajat väitti tv:ssä että kuului kuin konekiväärillä olisi ammuttu eli samalla kun torni tippuiniin samalla kuului tuo ääni kuin olisi ammuttu konekiväärillä.
        Hyvä kysymys.
        Amerikkalaisten nuorten tekemä sekin oli WTC.
        Miksei tv:stä tule uudestaan Estoniasta dokumenttia missä todella syy paljastuu mutta kukaan ei tee mitään


      • StormSea
        StormSea kirjoitti:

        Sanokoon ihmiset mitä vaan, mutta Amerikkalaisten dokumentti paljastaa syyn ja syy oli Armeijan räjäyttämä kuorma-auto ja vasemmalla laidalla on siitä todoste jonka Amerikkalaiset löysi dokumentissaan, ja silti on noita v?tun totuudenvääntäjiä joilla on muka oikea totuus mitä tapahtui.
        Sanottiin ettei aluksen ympärilla ole ruumiita ja Amerikkalaiset sanoi toisin dokumentissaan.
        Samoin väitettiin WTC:ssä ettei terroristit ollut syy ja miksi todistajat väitti tv:ssä että kuului kuin konekiväärillä olisi ammuttu eli samalla kun torni tippuiniin samalla kuului tuo ääni kuin olisi ammuttu konekiväärillä.
        Hyvä kysymys.
        Amerikkalaisten nuorten tekemä sekin oli WTC.
        Miksei tv:stä tule uudestaan Estoniasta dokumenttia missä todella syy paljastuu mutta kukaan ei tee mitään

        Kirjoittakaa ihmiset esim: Jim tv:lle Tai Suomi Tv:lle että he esittäisivät dokumentin mitä tapahtui Estonialla miksi se upposi.
        Dokumentin perään epävirallinen dokumentti totuudesta.


    • Disaster

      Suomalaisia menehtyi kymmenen, pelastui 3.
      Eestiläisiä menehtyi 285, pelastui 62.
      Ruotsalaisia menehtyi 501, pelastui 51)

      Eri kansallisuuksia aluksella oli 17.

      (tiedot Estonia-loppuraportin taulukosta)

      • huhuja.

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi


      • Disaster
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Aluksesta otettiin reilusti erilaisia näytteitä. Ne analysoitiin riippumattomissa laboratorioissa. Yhdessäkään näytteistä ei löytynyt merkkejä räjähdysaineista.

        Totuushan lienee se että alusta ei oltu rakennettu avomerelle, vaan saaristomerelle = ei tarpeeksi vahvoja rakenteita esim. keularampissa.

        Lisäksi merimiestaito ei ollut liene parhain:
        Täysillä kovassa meren käynnissä.


      • moxu
        Disaster kirjoitti:

        Aluksesta otettiin reilusti erilaisia näytteitä. Ne analysoitiin riippumattomissa laboratorioissa. Yhdessäkään näytteistä ei löytynyt merkkejä räjähdysaineista.

        Totuushan lienee se että alusta ei oltu rakennettu avomerelle, vaan saaristomerelle = ei tarpeeksi vahvoja rakenteita esim. keularampissa.

        Lisäksi merimiestaito ei ollut liene parhain:
        Täysillä kovassa meren käynnissä.

        Merkittävä osa virallisesta faktasta onnettomuuteen liittyen löytyy täältä:
        http://www.multi.fi/estonia/index.html
        Ja aiheesta on käyty keskustelua myös aluskohtaisesti:
        http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=1793;start=msg34831#msg34831

        Mitä tulee Raben vainoharhaisiin väitteisiin räjähdyksistä, ne pitäisi jättää omaan arvoonsa. Estonian upotti muutenkin avomerelle heikosti sopineen laivan täydellisen leväperäinen hoito ja hälläväliä-kulttuuri, joka tiettävästi on nykyisillä virolaisaluksilla jo historiaa. Leffasta ja sen valmisteluista on keskusteltu esim.täällä:
        http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?board=7;action=display;threadid=2840


      • JRe
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Mariella ei ollut ennen uppoamista niin lähellä, että sieltä olisi edes kyetty mitään helikopteria havaitsemaan :))


      • laivaharrastaja
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Estoniaa ei upottanut kukaan.Vaikka tämä foorumi on todella tasoton laivafoorumina,niin kerrotaan nyt teille/sinulle tietämättömille örveltäjille että Estonian keulavisiirin myrskylukko rikkoutui,ja visiiri rupesi pomppimaan ylös alas,kunnes lopulta irtosi.Vettä tulvi autokannelle ja laiva kallistui oikealle puolelle,kaatui,kääntyi ympäri ja upposi perä edellä.Turma ei upotus!


      • Järki
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Että ihan "Mariellalla silloin työskennelyt" ihmettelee. Ja kännissä eritoten nousevat tällaiset mietteet mieleen.
        Minä tässä ihan selvästä päästä ihmettelen, että miten pohjaton se tyhmyyden ja tietämättömyyden määrä voi olla!?
        Aina on jossain porukassa joku vitun has been-melkein-merikapteeni, joka sitten kossupullon jälkeen alkaa kertomaan hurjija merimiestarinoita olemattomalta merimiesuraltaan. Ja nimimerkkin"huhuja":n kaltaiset puupäät sitten nyökyttelee mukana ja päivittelee vielä kotona mammallekin, kuin tämmöinen salaisuus vaan salaliitolla pidetään kansalta piilossa.
        Ei ole paljon Mariellalta nähty,mitä raketteja ja lepakkoja Estonialta vähän ennen uppoamista lähti.
        Vittu kun alkaa vituttaa. Otan konjakin vaan rauhoittuakseni, että saan unen päästä kiinni.


      • jep jep
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Joopa joo. Olisko helpompiakin tapoja hävittää "hämäräperäinen" matsku kuin buukata se laivalle ja sitte upottaa koko laiva. Niin, ja tietty tsekata sääennusteet, että on sopiva vasta-aallokko räjähdyksen aikoihin. Ja niinku aikaisemmassa viestissä todettu, joku kopteri ei todellakaan olis näkyny kyseisiä matkoja.


      • vesipeto
        Disaster kirjoitti:

        Aluksesta otettiin reilusti erilaisia näytteitä. Ne analysoitiin riippumattomissa laboratorioissa. Yhdessäkään näytteistä ei löytynyt merkkejä räjähdysaineista.

        Totuushan lienee se että alusta ei oltu rakennettu avomerelle, vaan saaristomerelle = ei tarpeeksi vahvoja rakenteita esim. keularampissa.

        Lisäksi merimiestaito ei ollut liene parhain:
        Täysillä kovassa meren käynnissä.

        että sitä kuljetti sinänsä hyvin peruskoulutettu, mutta käytännössä melko kokematon päällystö. Neuvostoliiton vallan takia ja sen aikana aluksiin ei päälliköiksi päässyt virolaisia eivätkä he näin ollen liioin ole kyenneet hankkimaan riittävää kokemuksen kautta tulevaa pätevyyttä tapahtuma-aikaan mennessä. Alusta kuljetettiin lisäksi aivan liian suurella nopeudella sen rakennekestävyyteen nähden. Sitäpaitsi keulavisiirin lukitus ja keularampin kiinnitysratkaisu olivat aivan liian heikot, viimeksimainittu suorastaan järjen vastainen.

        Perusteellisen tutkimuksen mukaan mistään räjähdyksestä ei ole voinut olla kysymys. Tähänkin on hyviä perusteluita toisaalla tälläkin palstalla.


      • Manteli
        laivaharrastaja kirjoitti:

        Estoniaa ei upottanut kukaan.Vaikka tämä foorumi on todella tasoton laivafoorumina,niin kerrotaan nyt teille/sinulle tietämättömille örveltäjille että Estonian keulavisiirin myrskylukko rikkoutui,ja visiiri rupesi pomppimaan ylös alas,kunnes lopulta irtosi.Vettä tulvi autokannelle ja laiva kallistui oikealle puolelle,kaatui,kääntyi ympäri ja upposi perä edellä.Turma ei upotus!

        Ym. Ei tarvitse olla laiva-alan asiantuntija, voidakseen lainata onnettomuuskomission laatiman, Estonian haveria käsittelevän loppuraportin yleisestä kirjastosta.

        Onko muuten totta, että merenpohjalla, hylyn lähellä "rötköttelee" uhrien ruumiita? Kunniallinen haudanlepoon saattaminen ei ole tainnut (viranomaisilta) ihan onnistua(?)

        Entä mikä on ruumiiden säilyvyys hylyssä sisällä, kun otetaan huomioon merenpohjan lämpötila ja eliöstö,meri virtojen voimakkuus sekä veden happi- ja suolapitoisuus?


      • TJ..
        Manteli kirjoitti:

        Ym. Ei tarvitse olla laiva-alan asiantuntija, voidakseen lainata onnettomuuskomission laatiman, Estonian haveria käsittelevän loppuraportin yleisestä kirjastosta.

        Onko muuten totta, että merenpohjalla, hylyn lähellä "rötköttelee" uhrien ruumiita? Kunniallinen haudanlepoon saattaminen ei ole tainnut (viranomaisilta) ihan onnistua(?)

        Entä mikä on ruumiiden säilyvyys hylyssä sisällä, kun otetaan huomioon merenpohjan lämpötila ja eliöstö,meri virtojen voimakkuus sekä veden happi- ja suolapitoisuus?

        Vaikkapa onnettomuustutkintakeskuksen kotisivuille

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm

        Tuolta voi ladata koko selostuksen suomenkielisenä.

        Niistä ruumiista; kyllä niitä varmasti löytyy hylyn ympäristöstä. Moni uhreista pääsi kuitenkin ulos aluksesta ja hukkui ennen helikoptereiden tuloa. Loppuraporttikin muistaakseni mainitsee hylyn ulkopuolella olevista ruumiista joita ei jostain syystä nostettu. Tällä hetkellä ruumiista mahtaa olla pelkät luut jäljellä, Itämerestä löytyy kuitenkin kaiken maailman ötököitä jotka syövät kaikkea vastaantulevaa.


      • Manteli-tyttönen
        TJ.. kirjoitti:

        Vaikkapa onnettomuustutkintakeskuksen kotisivuille

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm

        Tuolta voi ladata koko selostuksen suomenkielisenä.

        Niistä ruumiista; kyllä niitä varmasti löytyy hylyn ympäristöstä. Moni uhreista pääsi kuitenkin ulos aluksesta ja hukkui ennen helikoptereiden tuloa. Loppuraporttikin muistaakseni mainitsee hylyn ulkopuolella olevista ruumiista joita ei jostain syystä nostettu. Tällä hetkellä ruumiista mahtaa olla pelkät luut jäljellä, Itämerestä löytyy kuitenkin kaiken maailman ötököitä jotka syövät kaikkea vastaantulevaa.

        Niin, odotin kyllä hiukan "tieteellisempää" vastausta ruumiiden hajoamista koskien. Tiedän toki itsekin, että merenpohjan kylmissä ja lähes hapettomissa olosuhteissa orgaanisen kudoksen tuhoutuminen ei ole yhtä nopeaa kuin esim. kesäisellä metsäkankaalla. (Lienet lukenut ns. suoruumiista.)Ruumiiden hajoaminen saattaa siis olla, merenpohjan mikrobitoiminnasta ja vainajien soluista vapautuneiden hajottavien entsyymien jylläyksestä huolimatta, yllättävän hidasta. Mutta koskapa tältä palstalta tuskin tavoitan ainoatakaan patologia, jään vain ihmettelemään ko. ruumiiden säilyneisyyden tilaa/ mädännäisyyden astetta.

        Miltä vuodelta onkaan Jutta Raben kirjassa esiintyvä (häveliään epäselvä)kuva Estonian uhrin ruumiista meren pohjalla? Onko kuva tästä hyvin säilyneestä pitkähousuisesta vainajasta otettu vuonna 2000 - siis lähes 6 vuotta Estonian haverin jälkeen(?) Vai muistanko minä väärin?

        Jos asiaa tarkastellaankin tunneperäisistä lähtökohdista, ymmärrän hyvin, että omaiset olisivat halunneet haudata läheistensä ruumiit tutuille kirkkomaille. Jos omien iäkkäiden vanhempieni ruumiit lilluisivat sikin sokin jossakin merenpohjan mutavedessä hytinjäänteiden keskellä, tuntuisi se minusta h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä-n pahalta. Haluaisin vielä nytkin haltuuni läheisteni jäänteet hajutiiviiseen arkkuun aseteltuina, yksilöityjä hautajaisia ja siistiä polttohautausta varten. Minusta tuntuu melkeimpä ruumiiden häpäisyltä, ja suorastaan ihmisarvoa alentavalta jättää joku miten sattuu retkottamaan ja mätänemään merenpohjalle. Mutta rahaa ja keinoja ruumiiden nostamiseen laivan hylystä ei kai sitten Ruotsin ja Viron valtioilta löytynyt. (Itse uskon, että isoista rahoista olisi kyllä löytynyt yksityisiä huimapääsukeltajia hakemaan ko. hylystä - lähes mitä vain. Ainakaan sukellusten yrittäjiä ei olisi puuttunut.)


      • Stupido
        Manteli-tyttönen kirjoitti:

        Niin, odotin kyllä hiukan "tieteellisempää" vastausta ruumiiden hajoamista koskien. Tiedän toki itsekin, että merenpohjan kylmissä ja lähes hapettomissa olosuhteissa orgaanisen kudoksen tuhoutuminen ei ole yhtä nopeaa kuin esim. kesäisellä metsäkankaalla. (Lienet lukenut ns. suoruumiista.)Ruumiiden hajoaminen saattaa siis olla, merenpohjan mikrobitoiminnasta ja vainajien soluista vapautuneiden hajottavien entsyymien jylläyksestä huolimatta, yllättävän hidasta. Mutta koskapa tältä palstalta tuskin tavoitan ainoatakaan patologia, jään vain ihmettelemään ko. ruumiiden säilyneisyyden tilaa/ mädännäisyyden astetta.

        Miltä vuodelta onkaan Jutta Raben kirjassa esiintyvä (häveliään epäselvä)kuva Estonian uhrin ruumiista meren pohjalla? Onko kuva tästä hyvin säilyneestä pitkähousuisesta vainajasta otettu vuonna 2000 - siis lähes 6 vuotta Estonian haverin jälkeen(?) Vai muistanko minä väärin?

        Jos asiaa tarkastellaankin tunneperäisistä lähtökohdista, ymmärrän hyvin, että omaiset olisivat halunneet haudata läheistensä ruumiit tutuille kirkkomaille. Jos omien iäkkäiden vanhempieni ruumiit lilluisivat sikin sokin jossakin merenpohjan mutavedessä hytinjäänteiden keskellä, tuntuisi se minusta h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä-n pahalta. Haluaisin vielä nytkin haltuuni läheisteni jäänteet hajutiiviiseen arkkuun aseteltuina, yksilöityjä hautajaisia ja siistiä polttohautausta varten. Minusta tuntuu melkeimpä ruumiiden häpäisyltä, ja suorastaan ihmisarvoa alentavalta jättää joku miten sattuu retkottamaan ja mätänemään merenpohjalle. Mutta rahaa ja keinoja ruumiiden nostamiseen laivan hylystä ei kai sitten Ruotsin ja Viron valtioilta löytynyt. (Itse uskon, että isoista rahoista olisi kyllä löytynyt yksityisiä huimapääsukeltajia hakemaan ko. hylystä - lähes mitä vain. Ainakaan sukellusten yrittäjiä ei olisi puuttunut.)

        löytyy ruumiitten noin sijainti. Eli millä kannella sukeltajat havainneet (vuonna 1994) ja kuinka paljon.


      • laivapiika
        huhuja. kirjoitti:

        Missään ei ole mainintaa helikopterista joka lähti ennen uppoamista kuulemma Estonialta (eräs Mariellalla silloin työskennellyt ihmettelee joskus juovuspäiten) Oma mielipiteeni on, että laiva on upotettu hämäräperäisen lastin vuoksi

        Helikopteri vaatii lasketuakseen laivan kannelle todella hyvän kelin. Myöskään kenenkään nostaminen laivan kannelta on tuollaisessa kelissä lähes mahdotonta.


      • JRxxx
        laivapiika kirjoitti:

        Helikopteri vaatii lasketuakseen laivan kannelle todella hyvän kelin. Myöskään kenenkään nostaminen laivan kannelta on tuollaisessa kelissä lähes mahdotonta.

        ...osua nyt perustelu vähän harhaan... Muistaakseni nimittäin pelastushelikopterit purkivat pelastamiaan ihmisiä paikalletulleihin laivoihin...


      • epäuskoinen
        Manteli-tyttönen kirjoitti:

        Niin, odotin kyllä hiukan "tieteellisempää" vastausta ruumiiden hajoamista koskien. Tiedän toki itsekin, että merenpohjan kylmissä ja lähes hapettomissa olosuhteissa orgaanisen kudoksen tuhoutuminen ei ole yhtä nopeaa kuin esim. kesäisellä metsäkankaalla. (Lienet lukenut ns. suoruumiista.)Ruumiiden hajoaminen saattaa siis olla, merenpohjan mikrobitoiminnasta ja vainajien soluista vapautuneiden hajottavien entsyymien jylläyksestä huolimatta, yllättävän hidasta. Mutta koskapa tältä palstalta tuskin tavoitan ainoatakaan patologia, jään vain ihmettelemään ko. ruumiiden säilyneisyyden tilaa/ mädännäisyyden astetta.

        Miltä vuodelta onkaan Jutta Raben kirjassa esiintyvä (häveliään epäselvä)kuva Estonian uhrin ruumiista meren pohjalla? Onko kuva tästä hyvin säilyneestä pitkähousuisesta vainajasta otettu vuonna 2000 - siis lähes 6 vuotta Estonian haverin jälkeen(?) Vai muistanko minä väärin?

        Jos asiaa tarkastellaankin tunneperäisistä lähtökohdista, ymmärrän hyvin, että omaiset olisivat halunneet haudata läheistensä ruumiit tutuille kirkkomaille. Jos omien iäkkäiden vanhempieni ruumiit lilluisivat sikin sokin jossakin merenpohjan mutavedessä hytinjäänteiden keskellä, tuntuisi se minusta h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä-n pahalta. Haluaisin vielä nytkin haltuuni läheisteni jäänteet hajutiiviiseen arkkuun aseteltuina, yksilöityjä hautajaisia ja siistiä polttohautausta varten. Minusta tuntuu melkeimpä ruumiiden häpäisyltä, ja suorastaan ihmisarvoa alentavalta jättää joku miten sattuu retkottamaan ja mätänemään merenpohjalle. Mutta rahaa ja keinoja ruumiiden nostamiseen laivan hylystä ei kai sitten Ruotsin ja Viron valtioilta löytynyt. (Itse uskon, että isoista rahoista olisi kyllä löytynyt yksityisiä huimapääsukeltajia hakemaan ko. hylystä - lähes mitä vain. Ainakaan sukellusten yrittäjiä ei olisi puuttunut.)

        olen nähnyt Bemisin ja Raben dokumentin sukelluksista, eikä siinä ollut yhtään todistetta laivan ympärillä olevista vainajista.
        hehän sukelsivat hylkyyn vuonna 2000, eli 6 vuotta uppoamisen jälkeen. 85m syvyydessä olevat merivirrat ovat varmasti siinä ajassa kuljettaneet ruumiit pitkin itämerta. loppuraportissa kerrotaan kuinka sukeltajat nostivat muutamia löytämiään vainajia aluksen vierestä -94.
        sisällä olevat päätettiin jättää viimeiseen leposijaansa. noin 700 vainajaa on aluksen sisällä paikoissa jonne sukeltajat eivät päässeet.
        Raben kaltaisten ihmisten hävyttömyys saa minut voimaan pahoin. itse haluaisin säilyttää hautarauhan, meri pitäköön minkä on meiltä vienyt.


      • Katsastusmies_1
        JRxxx kirjoitti:

        ...osua nyt perustelu vähän harhaan... Muistaakseni nimittäin pelastushelikopterit purkivat pelastamiaan ihmisiä paikalletulleihin laivoihin...

        Olen kuunnellut koulutustilaisuudessa luentoa "Johtaja kriisitilanteessa"
        jonka piti Turun Vartiolentueen helikopterikippari joka oli ulkona pelastustoimissa ESTONIAn upottua, lentäen OH-HVF:ää. Myöskin hänellä oli muita vaikeita pelastustehtäviä kovassa kelissä esityksessään.
        Minulla oli tilaisuus keskustella hänen kanssaan pitkään esityksen jälkeen.
        Kysyessäni "Kuinka kovassa tuulessa" helikopterilla voi toimia, sain vastaukseksi että "Mitä kovemassa tuulessa sen parempi", kun puhutaan avomeriolosuhteista jolloin tuuli on tasaista. Hän kertoi että mitä kovempi tuuli sen vakaampi kopteri ! Tyynessä kopteri pyrkii heijaamaan mutta kun suhtkoht tasaisessa tuulessa, esimerkiksi nopeudella 36 m/s eli noin 130 km/h, on kopteria helppo lentää kun se suhteessa ilmaan liikku tuota nopeutta, mutta on paikoillaan suhteessa maahan tai veteen. Saaristossa missä tuuli on puuskaista tilanne on kokonaan toinen. Siis nopeusrajana on kopterin oma nopeus, tarkoittaen että mikäli tuulen nopeus ylittää kopterin oman ilmanopeuden ei päästä vastatuulessa olevalle kohteelle. Kuulostaa hurjalta mutta kuultuna kaverilta joka tuon kaiken varmasti parhaiten tietää, täytyy asiaan uskoa.
        Laivalle laskuetuminen voi olla hankalaa laivan oman pystysuuntaisen ja nopean heilumisen vuoksi ja silloin käytetään vaijeria sekä ihmisten nostossa että laskemisessa. Kuulemma yleensä aina on kaikki pelastettavat saatu nostettua tuulesta tai kelistä riippumatta.


      • Zska
        epäuskoinen kirjoitti:

        olen nähnyt Bemisin ja Raben dokumentin sukelluksista, eikä siinä ollut yhtään todistetta laivan ympärillä olevista vainajista.
        hehän sukelsivat hylkyyn vuonna 2000, eli 6 vuotta uppoamisen jälkeen. 85m syvyydessä olevat merivirrat ovat varmasti siinä ajassa kuljettaneet ruumiit pitkin itämerta. loppuraportissa kerrotaan kuinka sukeltajat nostivat muutamia löytämiään vainajia aluksen vierestä -94.
        sisällä olevat päätettiin jättää viimeiseen leposijaansa. noin 700 vainajaa on aluksen sisällä paikoissa jonne sukeltajat eivät päässeet.
        Raben kaltaisten ihmisten hävyttömyys saa minut voimaan pahoin. itse haluaisin säilyttää hautarauhan, meri pitäköön minkä on meiltä vienyt.

        Rabe on täysi pelle teorioineen. Hänen taustalla saattoi olla rahoittajana laivan tehnyt telakka. Mayer (?) telakkahan taitaa vieläkin kieltää että olisi laskenut aluksen kestävyydet päin helvettiä. Siksi kehitettiin jotain muuta.


      • konekakkonen
        JRe kirjoitti:

        Mariella ei ollut ennen uppoamista niin lähellä, että sieltä olisi edes kyetty mitään helikopteria havaitsemaan :))

        Joopajoo! Mariellassa lienee parikin ARPA-tutkaa
        joilla kyllä plottaa HEKO:n helposti kauempaakin.


      • lisäys

        Viime sunnuntain Keskisuomalaisen mukaan onnettomuudessa pelastui 166 miehistöön kuuluvaa
        ja ainakin yksi matkustajana ollut laivan työntekijä, kun pelastettuja oli 137, niin muita kuin laivan työntekijöitä pelastui korkeintaan 20. En ole lukenut tutkimusraporttia, mutta en ole missään muualla nähnyt tämmöistä vertailua.


      • kiinnostunut
        lisäys kirjoitti:

        Viime sunnuntain Keskisuomalaisen mukaan onnettomuudessa pelastui 166 miehistöön kuuluvaa
        ja ainakin yksi matkustajana ollut laivan työntekijä, kun pelastettuja oli 137, niin muita kuin laivan työntekijöitä pelastui korkeintaan 20. En ole lukenut tutkimusraporttia, mutta en ole missään muualla nähnyt tämmöistä vertailua.

        Laivalla oli 989 ihmistä.
        Pelastuneita: 137,
        matkustajia: 94, joista miehiä: 111 ja naisia: 26
        miehistöä: 43, joista miehiä: 31 ja naisia 12
        Hukkuneita: 852,
        tunnistetut vainajat: 95,
        matkustajia: 58, joista miehiä: 35 ja naisia: 23
        miehistöä: 37, joista miehiä: 18 ja naisia: 19
        (kaikki vainajat tunnistettu)
        (huom: yksi pelastetuista kuoli sairaalassa)
        kadoksissa: 757
        matkustajia: 651, joista miehiä: 303 ja naisia: 348
        miehistöä: 106, joista miehiä: 37 ja naisia: 69

        Eli siinä tarkempaa tilastoa laivalla olijoista. Lisää tietoa saa onnetomuustutkintakeskuksen sivulta: http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm


      • lisäys
        kiinnostunut kirjoitti:

        Laivalla oli 989 ihmistä.
        Pelastuneita: 137,
        matkustajia: 94, joista miehiä: 111 ja naisia: 26
        miehistöä: 43, joista miehiä: 31 ja naisia 12
        Hukkuneita: 852,
        tunnistetut vainajat: 95,
        matkustajia: 58, joista miehiä: 35 ja naisia: 23
        miehistöä: 37, joista miehiä: 18 ja naisia: 19
        (kaikki vainajat tunnistettu)
        (huom: yksi pelastetuista kuoli sairaalassa)
        kadoksissa: 757
        matkustajia: 651, joista miehiä: 303 ja naisia: 348
        miehistöä: 106, joista miehiä: 37 ja naisia: 69

        Eli siinä tarkempaa tilastoa laivalla olijoista. Lisää tietoa saa onnetomuustutkintakeskuksen sivulta: http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm

        Laivalla oli miehistöä 186 joista 70 menehtyi.
        Tämä on laivalla olleen Estonian pääkirjanpitäjän Siiri Samen kertomus joka oli laivalla(Keskisuomalainen 29.6.2004). Tuo 43 tarkoittaa varmaankin vuorossa olevaa miehistöä. Taitaa nuissa numeroissasi olla jotain häikkää kun
        " matkustajia: 94, joista miehiä: 111 ja naisia: 26 " oli itsellänikin aikaisemmassa viestissä 166 eikä 116. Lueskelin Onnettumuustutkintaraporttia, joka vaikutti lähinnä koululaisen ainekirjoitukselta, eika tekniseltä raportilta.


      • kiinnostunut
        lisäys kirjoitti:

        Laivalla oli miehistöä 186 joista 70 menehtyi.
        Tämä on laivalla olleen Estonian pääkirjanpitäjän Siiri Samen kertomus joka oli laivalla(Keskisuomalainen 29.6.2004). Tuo 43 tarkoittaa varmaankin vuorossa olevaa miehistöä. Taitaa nuissa numeroissasi olla jotain häikkää kun
        " matkustajia: 94, joista miehiä: 111 ja naisia: 26 " oli itsellänikin aikaisemmassa viestissä 166 eikä 116. Lueskelin Onnettumuustutkintaraporttia, joka vaikutti lähinnä koululaisen ainekirjoitukselta, eika tekniseltä raportilta.

        Joo siinä oli kirjotusvirhe, eli matkustajia pelastui 94, joista miehiä:80 ja naisia:14
        siinä olin kato vahingossa laittanut kaikki pelastuneet


      • ollu niin
        Zska kirjoitti:

        Rabe on täysi pelle teorioineen. Hänen taustalla saattoi olla rahoittajana laivan tehnyt telakka. Mayer (?) telakkahan taitaa vieläkin kieltää että olisi laskenut aluksen kestävyydet päin helvettiä. Siksi kehitettiin jotain muuta.

        etta laiva oli tehty muuhun kuin valtameriliikenteeseen, vaan siis johonkin "rannikko kayttoon" tms ja oli siis liikenteessa linjalla johon sita ei oltu tarkoitettu.


      • frida
        kiinnostunut kirjoitti:

        Laivalla oli 989 ihmistä.
        Pelastuneita: 137,
        matkustajia: 94, joista miehiä: 111 ja naisia: 26
        miehistöä: 43, joista miehiä: 31 ja naisia 12
        Hukkuneita: 852,
        tunnistetut vainajat: 95,
        matkustajia: 58, joista miehiä: 35 ja naisia: 23
        miehistöä: 37, joista miehiä: 18 ja naisia: 19
        (kaikki vainajat tunnistettu)
        (huom: yksi pelastetuista kuoli sairaalassa)
        kadoksissa: 757
        matkustajia: 651, joista miehiä: 303 ja naisia: 348
        miehistöä: 106, joista miehiä: 37 ja naisia: 69

        Eli siinä tarkempaa tilastoa laivalla olijoista. Lisää tietoa saa onnetomuustutkintakeskuksen sivulta: http://www.onnettomuustutkinta.fi/5725.htm

        Onko niin että näissä luvuissa ei ole lapsia, joita laivalla aivan varmasti myös oli? Äidit lapsineen jäivät kenties hytteihin.


      • frida
        Manteli-tyttönen kirjoitti:

        Niin, odotin kyllä hiukan "tieteellisempää" vastausta ruumiiden hajoamista koskien. Tiedän toki itsekin, että merenpohjan kylmissä ja lähes hapettomissa olosuhteissa orgaanisen kudoksen tuhoutuminen ei ole yhtä nopeaa kuin esim. kesäisellä metsäkankaalla. (Lienet lukenut ns. suoruumiista.)Ruumiiden hajoaminen saattaa siis olla, merenpohjan mikrobitoiminnasta ja vainajien soluista vapautuneiden hajottavien entsyymien jylläyksestä huolimatta, yllättävän hidasta. Mutta koskapa tältä palstalta tuskin tavoitan ainoatakaan patologia, jään vain ihmettelemään ko. ruumiiden säilyneisyyden tilaa/ mädännäisyyden astetta.

        Miltä vuodelta onkaan Jutta Raben kirjassa esiintyvä (häveliään epäselvä)kuva Estonian uhrin ruumiista meren pohjalla? Onko kuva tästä hyvin säilyneestä pitkähousuisesta vainajasta otettu vuonna 2000 - siis lähes 6 vuotta Estonian haverin jälkeen(?) Vai muistanko minä väärin?

        Jos asiaa tarkastellaankin tunneperäisistä lähtökohdista, ymmärrän hyvin, että omaiset olisivat halunneet haudata läheistensä ruumiit tutuille kirkkomaille. Jos omien iäkkäiden vanhempieni ruumiit lilluisivat sikin sokin jossakin merenpohjan mutavedessä hytinjäänteiden keskellä, tuntuisi se minusta h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä-n pahalta. Haluaisin vielä nytkin haltuuni läheisteni jäänteet hajutiiviiseen arkkuun aseteltuina, yksilöityjä hautajaisia ja siistiä polttohautausta varten. Minusta tuntuu melkeimpä ruumiiden häpäisyltä, ja suorastaan ihmisarvoa alentavalta jättää joku miten sattuu retkottamaan ja mätänemään merenpohjalle. Mutta rahaa ja keinoja ruumiiden nostamiseen laivan hylystä ei kai sitten Ruotsin ja Viron valtioilta löytynyt. (Itse uskon, että isoista rahoista olisi kyllä löytynyt yksityisiä huimapääsukeltajia hakemaan ko. hylystä - lähes mitä vain. Ainakaan sukellusten yrittäjiä ei olisi puuttunut.)

        Meri sinällään ei ole huono hautausmaa. Minä kunnioitan merta ja sen suuruutta niin paljon ettei minun mielestäni ole ihmisarvoa alentavaa "jättää" vainajia mereen.


      • Estoniapestonia
        Disaster kirjoitti:

        Aluksesta otettiin reilusti erilaisia näytteitä. Ne analysoitiin riippumattomissa laboratorioissa. Yhdessäkään näytteistä ei löytynyt merkkejä räjähdysaineista.

        Totuushan lienee se että alusta ei oltu rakennettu avomerelle, vaan saaristomerelle = ei tarpeeksi vahvoja rakenteita esim. keularampissa.

        Lisäksi merimiestaito ei ollut liene parhain:
        Täysillä kovassa meren käynnissä.

        Minäkin uskon siihen että laeval oli kuljetettu hämäräperäistä lastia.. Pohjasta oli löydetty reikiä ja niissä oli räjähdysaineen jäämiä. Muuten alus olisi pysynyt pinnalla tuntikausia! Tämä on fakta.


    • Kapu
    • Näin on

      Nato upotti

      • Semmosta vaa

        Ja vanhan kaavan mukaan oli Natolla harkat juuri meneillään


    • norjalaispoika

      Ainoa lapsi, joka selvisi oli 12v poika. Onko tämä poika ollut koskaan julkisuudessa kertomassa kokemuksistaan? Melkoinen selviytyjä ollut, varmaan menetti siellä vanhempansakin :(

      • heissuli

        Ei suinkaan ainoa selviytynyt lapsi, vaan nuorin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe