Sähköinsinööriksi opiskelu??

JHE1965

Nyt meni ainakin minun pakkani täysin sekaisin. Olin nimittäin lähdössä lukemaan auto -ja kuljetustekniikkaa, johon olin jo ottanut valmiiksi max. määrän opintovapaata, kunnes minulle suositeltiin sähköinsinööri linjaa (sisäisellä siirrolla) koulun opettajan/ johdon suunnalta, koska autoalaa ollaan lopettamassa ja jatko sen suhteen vaakalaudalla minulla on jo 2 v. lykkäystä niistä, joten kurominen opinnoissa umpeen olisi kuulemma melkoisen kova suoritus, enkä perheellisenä aio vaihtaa paikkakuntaa.

Hyvää tässä on se, että tämä sähköinsinööri on aikuisten monimuoto-opiskelua, joka tapahtuu viikonloppuisin, joten voin yhä käydä silloin päivätyössäni, enkä tarvitse siten opintovapaata.

Se mikä tässä on erittäin huolestuttavaa on se, että en ymmärrä kyllä sähköjen päällejuurikaan ja matematiikka ei myöskään kuulu aivan parhaisiin vahvuuksini (eikä kieletkään). Siltikin olen päässyt sisään kouluun. Viimeksi olen ollut aikuisopiskelijana 18 v. sitten.

Nyt itse kysymyksiin, että onko sähköinsinööriksi lukeminen kaikkine tehtävineen kuinka haastavaa tai ylirankkaa? Mikäli asiat opetetaan selkeästi, niin uskon pärjääväni, mutta jos ne jättää paljonkin tulkinnan varaa, niin kovaa tulee olemaan kohdallani. Joku voisi hieman antaa omia opiskelukokemuksia aiheesta. Varmasti en yhtään ylimääräistä kurssia tule ottamaan vaan juuri sen mikä on tarpeen, koska aikani menee töissä, perheen kanssa kuin sitten viikonloppuisin noissa korkeakouluopinnoissa.
Kokemuksia, vinkkejä, ajatuksia tms. ???

7

6880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm....

      Jos nimimerkkisi numero kertoo syntymävuotesi, en suosittele "aloittamaan" uraa sähkön parissa insinöörinä ilman mitään aiempaa kokemusta vastaavalta alalta 48-vuotiaana.

      Tähän opiskeluaika päälle niin - jos saat alasi töitä - teet ensimmäisen työpäiväsi sähkön parissa noin 52-vuotiaana. Ymmärrät varmaan, että löytyy 20 vuotta nuorempia ja silti vuosikausia alalla työskennelleitä hakemaan samoja työpaikkoja.

      Suosittelen alaa, joka vastaa aikaisempaa työhistoriaasi.

      Vain minun mielipiteeni.

    • JHE1965

      Nimenomaan pitäisi päästä eroon entisestä alasta, joka on täysin merkityksetöntä työtä (omat kouluikäiset lapsenikin oppisivat sen alle 5 min.) jossa pomot V:mäisiä ja huonot työolot palkka, jolla ei juurikaan tule toimeen.. Pääasia, että pystyisi opiskelemaan uuden alan työn ohessa ja tuo em sähköinsinööri. tuntuu olevan ainoita mahdollisia omalla kohdallani, mitä pystyy viikonloppuisin opiskelemaan ja joutuisi edes vähän joskus aivojakin käyttämään. 1965 on syntymävuoteni kyllä. Sähköinsinöörin ei välttämättä tarvitse suuntautua omalle alalle, koska se parantaa mahdollisuuksia yleensäkin työnhaussa muiltakin aloilta.

      Olen pisimmän työurani työskennellyt alalla, johon ei ole olemassakaan koulutusta (valomonistus), mutta sen alan töitä ei juuri näin pienessä kylässä ole tarjolla kuin töitä juuri muutenkaan. Alanvaihtio pitäisi tehdä oman mielenterveyden kuin työpaikkalääkärinikin lausunnon puolesta.

    • JHE1965

      Tässä on vaan käymässä kohta niin, että mitä mitä enempi netissä surffailee ja lukee AMK opiskelusta ja matematiikan tasosta siellä, niin sitä vähempi opiskelu enään kiinnostaa siellä. En ole lukiota käynyt vaan peruskoulun (keskitason matematiikka 7-8 arvosanoin) ja myöhemmin aikuisopiskelijana ammattikoulun, jossa vähän sivuttiin matematiikkaa ja se oli sinänsä melko läpihuutoa (tosin en muista mitä siinä käsiteltiin), mutta siitäkin on jo 18 v. aikaa. Näinköhän tuo matematiikka koituisi ylitsepääsemättömäksi meikäläisen kohdalla. Vähän kieltämättä hirvittää jo ajatuskin..

    • ikuisesti töissä

      Suosittelen että luet sairaanhoitajaksi. Työt ei lopu.

      • JHE1965

        Ymmärrän pointin, mutta sairaanhoitajaksi opiskelu vaatii luontaisen kutsumuksen/ soveltuvuuden alalle ja siinä saattaa olla joskus jopa jonkun henki omissa käsissä eli se on jo liian suuri vastuu jopa minulle. En näe itseäni sairaanhoitajana, mutta arvostan suuresti niitä ketkä sille alalle aikovat..

        Itsenäinen työ sopii minun luonteelleni, koska en ole kovinkaan seurallinen, mutta toki juttelen ihmisten kanssa mieluusti ja tulen toimeen mainiosti, kun opin enempi tuntemaan heitä, vaan luonteeltani olen hieman hiljainen/varautunut lähtökohtaisesti (valitettavasti).


    • Sähkö-insinööriksi

      Näin ammattikoulu pohjalta kun lähdin opiskelemaan sähkö-insinööriksi voin sanoa että ensimmäiset vuodet eivät olleet helppoja.Sähkö-insinöörin opintoihin kuuluu pakollisina aineina matematiikkaa ja fysiikkaa enemmän kuin mihinkään muuhun AMK-insinöörin tutkintoon. Sokerina pohjalla sähköhän on fysiikan ilmiöitä, joten valmistaudu laskemaan,laskemaan ja vielä kerran laskemaan jos sähkö-insinööriksi mielit. Kaikki aineet ovat kyllä läpäistävissä mutta tutkinnoista helpoin se ei ole. Nyt kolmantena vuotena matematiikka ja fysiikka ovat vähentyneeet omissa muodoissaan ja tullut teoreettinen sähkölaskenta ja ammatti-aineet jotka mielestäni ovat paljon mielekkäämpiä ja oman alan läheisiä.
      Luokaltamme on lopettanut/vaihtanut alaa jo pitkälle yli puolet ja 26 aloittaneesta n.5-7 valmistuu 4vuodessa kokemusten perusteella. Erilaisia labra töitä on joka viikko ja niiden raportointi se vasta hauskaa onkin. 6-10h menee joka viikko porukalla yhden työn raportoinnin tekoon ja niitä riittää. Motivaatiota täytyy löytyä paljon että kaikki menee suunnitelman mukaisesti.
      Mutta kyllä se selkä taipuu kun yrittää vain.
      Valmiuksista voin sen verran sanoa että lukio pohjaisilla henkselit paukkuivat joka jätkällä ensimmäisen vuoden ajan koska se oli lähinnä lukion pitkän matematiikan ja fysiikan kertausta. Ammattikoulu pohjaisille se oli vaikeampaa.
      Taas insinöörin tutkintoon kuuluu se käytännön osaamisen puoli vahvemmin kuin missään muussa sähkö-alan tutkinnoissa (Esim. DI-opinnot http://fi.wikipedia.org/wiki/Diplomi-insinööri Tuolta saa irti jos ymmärtää ) joten ammattikoulu siinä suhteessa hyödyttää todella paljon.
      Taas toisaalta mietittynä vuosia taaksepäin yhtä rintamaa kun siellä vedetään että toinen auttaa toistaan kaikissa aineissa niin ei ole mitään väliä kummasta tulee. Aika lailla voisin sanoa omasta mielestäni että 50/50 hyöty molemmista opinahjoista tulleilla, samalla lailla tietyt asiat pitää oppia molemmilta puolilta niin teorian/käytännön varjolla.
      Tsemppiä

    • Taskulaskimellapärjää

      Juu, insinööriksi vaan... sinne...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe