Miks menkat ei ala?

Menkat???

Moikka! Eli oon 15-vuotias tyttö ja rinnat ovat C-kokoa, häpykarvoja ja kainalo karvoja on finnit on yms. Eli murrosikä on alkanut jo, mutta kysumys kuuluu: "miksi menkat ei ala!?!?" Siis äipällä alko 11-vuotiaana ja muutenkin meijän suvussa todella monella (periaatteessa kaikilla) on alkanut menkat aikaisin..
Mutta miksi ei mulla? Äitikin luulee et valehtelen siitä et menkat ei oo alkanut :(

Mikä mulla on? Pitäisikö käydä lääkärillä? :(

29

3880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ebinmake123

      Eiks se oo hyvä vaa :D

      • moiiiii

        Kannattaa käydä terkkarilla. Vaikka eiköhän ne kohta jo ala ellei oo jotain vikaa...


    • ttyyppppii

      Kyllä tuossa pari vuotta joutaa vielä odotella. Vaikka sanotaankin, että perimä vaikuttaa niin ei se silti ole yksyhteen, että samanikäisenä alkaisi kuin äidillä.

    • ONNEKSI OLKOON! OLET TERVE!

    • Lll

      Syötkö sä huonosti?

    • Kerro pituus ja painos.

    • em00

      Sinuna oisin vaa onnellinen ku ei oo alkanu :D Mut toi kuulostaa vähän siltä, että lääkärissä/gynekologilla kannattaa kävästä..

    • Yritän auttaa c:

      Kannattaa odottaa vielä hetki, koska eikö ole vielä normaalia, jos kuukautiset eivät ole alkaneet 16 ikävuoteen asti, ja sitten vasta kannattaa huolestua? Voit toki mennä lääkäriinkin jos tahdot, ja epäilet että jokin on vialla.

    • No koska...

      No yleensä lääkäriin kanttii mennä sit, jos menkat ei oo alkanu 16-vuotiaaks mennessä. Luin jostain et painon pitäis olla väh. 45kg jotta kuukautiskierto voi käynnistyä...

      • kahvalanka

        Ei ole painosta kiinni vaan rasvan määrästä. Toki ne käsi kädessä vähän kulkevat.

        Opetetaanko jossain nykyään, että se "ikäraja" on 16v.? Se on nimittäin useita vuosia/vuosikymmeniä ollut 17v. Siis ikäraja sille, koska pitää mennä lääkäriin, jos menkat eivät ole alkaneet.


    • Onnee!

      Ite oon 13, saataat miettii, et oon pikkukakara. Mullakaan ei oo alkanu vielä (menkat). Jos omistat läheisiä kavereita, niin juttele niitten kanssa. Mun luokalla on tosi "kasvaneita" kavereita, eikä kun yhellä oon alkanu. Ittekään en ole ruuminrakenteeltani enää mikään lapsi... Oota parivuotta ja käy gynekölogilla, itteni ainakin hirvittäis ajatus gynekölogista... Mut oo ilonen, että oot saanu elää rauhas ilman menkkoi :)

      • gynekologi

        ei juma... xd gynekölogi... se on gynekologi :DD


    • äksdee trolliina

      sun kannattaa käydä kiinalaisessa

    • feel u bro

      Mulla on sama juttu!
      Oon 15-v, kehittyny jo muuten ja painokin on normaalisiti, mutta menkat ei millään ala. Terveystarkastuksis terkkari on kattonu vähä huolestuen, enkä oo maininnu asiasta äidille, kun ei olla niin läheisiä. Esitän myös kaikille, että mul on alkanu, ku mua hävettää...
      Halusin vaa sanoo, et tiedän miltä se tuntuu. Pelkään et mus on jotai vialla ja esim. en voi ehk saada vanhempana lapsii tai jtn. Tiedän et ne voi tulla parin vuoden sisällä, mutta on myös mahdollisuus ettei ne tule.
      Jotkut varmasti sanoo, et ollaa onnekkaita, mut tää epävarmuus valvottaa ainaki mua välil öisin. Tässä kummiskin on terveydestä kyse ja ottaisin kuukautiskivut vastaa onnellisena jos vain olisin normaali.

      • ----

        Sinä olet ihan normaali. Ei kuukautisten puuttuminen sinusta epärnormaalia tee. On erittäin epätodennäköistä, että kuukautisten puuttuminen johtaisi lapsettomuuteen (tai, että taustalla on joku juttu, mikä aiheuttaisi molemmat). Jos menkat ei ala omia aikojaan, niin sitten syödään lääkekuuri niiden käynnistämiseksi. Useimmilla jo kertahoito korjaa ongelman.


      • toivotonn

        Siis joo minäkin oon 15 v paino on ihan normaali ja pituuttakin on tullut reilusti ja muuten kehittynyt eikä kuukautisia oo vielä ollu. En oo uskaltanut kertoo kellekään kaverille. Ne aina puhuu niitten menkoista iha avoimesti ja ite oon vaa aina iha hiljaa ku en kehtaa sanoo ettei oo alkanu. Jaku just mäkään en oo äitin kanssa mikää läheinen enkä tykkää meidän terkkarista et ei oikein oo ketää jolle puhuu. Enkä muutenkaan yhtää tykkää puhuu niistä mut ahdistaa vaan ku ne ei oo alkanu.
        Mua pelottaa et ne ei ala ja en voi koskaa just saha mitää lapsia vaikken tiiä haluisinkokaan. Nii ja äitinsä alkoi jo 11v nii en sitte tiiä.


      • Anonyymi

        Juu oon varmaan ihan mini tyyppi suhun verrattuna koska oon 12 mutta sä oot täydellinen just tollasena ja oot normaali ihminen vaikka sulla ei menkkoi oiskaan ja toivon että oot omasta mielestäsi täydellinen just tollasena


    • idaaa2

      Mulla oli sama ongelma hetki sitten oon kans 15 vuotias ja ei menkat millää alkanu mut just pari päivää sitten alko et uskon et sullaki ne koht alkaa. kaikki kans ihmetteli sitä et miks mul ei viel oo alkanu ja esitin kans kavereil et ne on alkanu ja äitiki ihmetteli mut kyl sul alkaa! sit ku oot 16 ni sit voit mennä lääkäriin jos ne ei sillo oi viel alkanu. :)

    • Sasa04

      Oon 11 ja mulla ei oo vielä alkanut... melkein kaikilla meidän luokkalaisil on jo alkanu.. murrosikää om jo näkynyt... mut pelkään et en esim voi saada lapsia

      • Amareeta

        Ei 11 vuotiaana tarvi olla yhtään huolissaan. Monilla alkaa paljo myöhemmin. Ite oon 14 eikä oo alkanu.


      • Anonyymi

        Juu tuttu tunne siis mua vähän hävettää kun kaikki muut käyttää ainakin toppii ellei rintsikoita enkä mä käytä ees toppii eikä mul oo karvoi missään...
        Ja ei oo menkkoi enkä kyl haluiskaan mutta kaikilla muilla on aina toppi .

        Koulu uinneissa on aina outoo kun kaikilla on alusvaatteina liivit alkkarit ja jollain on myös tamppooneja ja mä vaan oon silleen🤐


    • oikeestiiiiii

      ite oon 13 vuotta, ja omistan 4 parasta kaveria. kahella niistä on ollu jo 5-6 luokasta asti ja nyt niillä kahella muullakin alko menkat. ne vaan valittaa koulussa niitten menkoista ja oon vaa hiljaa koska en haluu et ne tietää että mul ei oo viä alkanu. mul ei oo tissejäkään, ja niillä kaikilla on, ja ne käyttää rintsikoita ja oon vaa yksistää mun säälittävien pikkutoppien kaa jossain nurkassa

    • Samaistun

      Hei! Oon 15v, ja kehitystä vielä jäljellä. Olen ylipainon ja en mielelläni julkaise mittojani. Kävin lääkärissä vk sitte ja halusi laittaa nuorten gynekologille, myöhäisen murrosiän takia. Ite olen hieman huolestunut kehityksen suhteen, äidillä alko menkat 11v. Ja mull ei oo siis alkanu. Lääkäri vaa sano et voisin mennä gynelle ilman mitää pelkoo.No mitä oon kuullu gynestä, onhan se pelottavan kuuloinen paikka. Mut silti se helpottais tietää jos se ois jotain vakavampaa kuin vaan myöhäinen murrosikä..

    • eeeerrerer

      no voi runsas rasvakerros häiritä hormonitoimintaa, oletko ajatellut laihduttaa ikäistesi mittoihin milloin? syötkö liikaa epäterveeellistä ruokaa
      harrastatko liikuntaa monta krt per vko

      • Anonyymi

        Siis mitä? Ei murrosiässä saa alkaa laihduttaa! Siitähän ne hormonit vasta häiriintyy ja murrosikä ei ala ikinä. Älä kuuntele häntä nimimerkki samaistun


    • Anonyymi

      Kumpi alkaa ensin.? Rintojen kasvu vai piimppikarvojen tulo.? Muijan tytär on 13v ja kova esittelemään takapuoltaan. Ei sillä tissit juurikaan kasva mutta pylly on kyllä hyvä ja terhakka!

      • Anonyymi

        Sairasta.


      • Anonyymi

        Mitä se sulle kuuluu kysy siltä


    • Anonyymi

      Oon 11v tyttö ja vähän huolestuttaa, ei finnejä, karvoja tai hiki ei haise. On mul rasvaset hiukset ja nii mut kaikilla muilla meiän luokkalaiset on kehittyneempiä kun mä. Ei oo iso juttu, mut voiko joku samaistuu:)??

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe