Taaperoimetys

äitix4xnainen

Katsottu kieroon, lääkärit saarnaa että lopeta, Yks neuvolatäti järkevä eikä puutu asiaan. Onko väärin olla hyvä Äiti ja imettää 2 jos pystyy siihen?

149

3738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ce90

      mielestäni vähän outoa niin vanha imettää...lasi/nokkamuki käteen ja lapsi itse siitä maitoa juomaan...mutta kaikki tavallaan...

    • Lopeta imetys

      Ei tuo sinusta tee mitenkään parempaa äitiä

      • ihmeellistä

        Tulee mieleen, että nainen saa nautintoa, kun joku imee häntä jostain edes paikasta. Verrattavissa seksiin, jota hän saa vain lapselta. Puuttuuko mies vai toimiva seksisuhde?


      • mummapumma54
        ihmeellistä kirjoitti:

        Tulee mieleen, että nainen saa nautintoa, kun joku imee häntä jostain edes paikasta. Verrattavissa seksiin, jota hän saa vain lapselta. Puuttuuko mies vai toimiva seksisuhde?

        ihmeellinen, mietipä uudestaan. Oletko itse saanut rintaa kun olit pienokainen. Mistä pienokaiselle ruoka menneinä aikoina on tullut, ja kuinka se eroaa nykyajasta? Todella outo käsitys että imetys olisi vain seksuaalisen kiihottumisen väline..... kun kysymyksessä on pienokaiselle välttämätön ruoka. Vai pyhällä hengelläkö sinä itse olet kasvanut???????????


      • KALLE KELLO
        mummapumma54 kirjoitti:

        ihmeellinen, mietipä uudestaan. Oletko itse saanut rintaa kun olit pienokainen. Mistä pienokaiselle ruoka menneinä aikoina on tullut, ja kuinka se eroaa nykyajasta? Todella outo käsitys että imetys olisi vain seksuaalisen kiihottumisen väline..... kun kysymyksessä on pienokaiselle välttämätön ruoka. Vai pyhällä hengelläkö sinä itse olet kasvanut???????????

        Mistä pienokaiset ennen sai ruokaa? Perunaa, voita ja maitoa muussaattin ja sitä lapottiin kitaan. Täyttä lehmänmaitoa, puuroa. EIKÄ OLLUT ALLERGIOITA. Sitten ikun vähän kasvettiin, niin nuo eväät höystettiin pihaleikeissä yltä päältä mullassa ja sonnassa ja kiehnättiin kissojen ja koirien kanssa, välillä meni kärpänen jos toinenkin sun muuta öttiäistä kitusista alas, kun juostiin suut levällään pitkin mantuja, uimassa tuli juotua jokunen litra järvi/jokivettä ja taas tuli lisää basilleja, hampaat pestiin kun muistettiin ja joskus mentiin naama ja kädet paskasina nukkumaan


      • mietippäs uudestaan...
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Mistä pienokaiset ennen sai ruokaa? Perunaa, voita ja maitoa muussaattin ja sitä lapottiin kitaan. Täyttä lehmänmaitoa, puuroa. EIKÄ OLLUT ALLERGIOITA. Sitten ikun vähän kasvettiin, niin nuo eväät höystettiin pihaleikeissä yltä päältä mullassa ja sonnassa ja kiehnättiin kissojen ja koirien kanssa, välillä meni kärpänen jos toinenkin sun muuta öttiäistä kitusista alas, kun juostiin suut levällään pitkin mantuja, uimassa tuli juotua jokunen litra järvi/jokivettä ja taas tuli lisää basilleja, hampaat pestiin kun muistettiin ja joskus mentiin naama ja kädet paskasina nukkumaan

        Nämä on aina hauskoja käsityksiä kun ajatellaan Mites ennen vanhaa... Oma muorini kun on näitä tarinoitaan vuosien varrella kertonut niin silloin ennen vanhaan pikkuset söi tissiä tapauksesta riippuen 3-5vuoden vanhoiksi, huutelivat äitiä mistälie pellolta "rötköttämään" kun nälkä iski :D toki oikeaakin ruokaa söivät pienet, mutta allergioita on muuten vissiin ollut kautta aikojen! Jos oli laktoosiallergiaa niin sitten maitoa ei juotu tai oltiin vatta kuralla. (kyllä Se muori nämäkin jutut osaa kertoa) onkos oma äitisi/muorisi kertonut kuinka pitkälle itse söit tissiä?


      • Kumitissi n
        mummapumma54 kirjoitti:

        ihmeellinen, mietipä uudestaan. Oletko itse saanut rintaa kun olit pienokainen. Mistä pienokaiselle ruoka menneinä aikoina on tullut, ja kuinka se eroaa nykyajasta? Todella outo käsitys että imetys olisi vain seksuaalisen kiihottumisen väline..... kun kysymyksessä on pienokaiselle välttämätön ruoka. Vai pyhällä hengelläkö sinä itse olet kasvanut???????????

        No jos 4 vuotiaalle tissiä antaa niin kyllähän se lapsikin jo sen tajuaa ettei se tissi ole pelkästään imettämistä varten! Vanhempi riippuvainen lapsesta eikä toisinpäin. Voisipa karkeasti verrata huumeriippuvuuteen.. Sama hormoni koukuttaa molemmissa tapauksissa...


    • Siitä vaan

      Ei se nyt siihen liity, millainen äiti olet. Mutta imetys on oma asiasi, ei lastenlääkärin tai kenenkään muunkaan. Jos haluat imettää yli kaksivuotiasta, niin sitten imetät. Aivan normaalia monissa muissa maissa imettää isompaakin lasta.

    • Mamma08

      Meillä kesäkuulla kaksi vuotta täyttänyt poika käy muutaman kerran päivään tissillä edelleen. Hoitopaikassa ei huoli edes pulloa, mutta kotiin tullessa käy tissittelemässä, samoin illalla ennen nukkumaanmenoa. Kyllä se on jokaisen äidin oma asia, kuinka vanhaksi lastaan tissittää. Ei ne siihen enää kouluiässä tule.

      • Ällöttävää

        Sanompahan vaan, että hyi vttu, oksettavaa


      • vhhyf
        Ällöttävää kirjoitti:

        Sanompahan vaan, että hyi vttu, oksettavaa

        No nyt kun sait sanottua, niin onko helpompi olo? Kannattaa ottaa yhteyttä ihan ammattiauttajaan, jos näinkin luonnollinen asia herättää noin voimakkaita tunteita.


      • Lähdenkin terapiaan
        vhhyf kirjoitti:

        No nyt kun sait sanottua, niin onko helpompi olo? Kannattaa ottaa yhteyttä ihan ammattiauttajaan, jos näinkin luonnollinen asia herättää noin voimakkaita tunteita.

        Joo ei ole kyllä luonnollista imettää kävelevää ja puhuvaa lasta. Mutta mikäs siinä, jos pitää tissittää pullamössöpentuja :D


      • ghggj
        Lähdenkin terapiaan kirjoitti:

        Joo ei ole kyllä luonnollista imettää kävelevää ja puhuvaa lasta. Mutta mikäs siinä, jos pitää tissittää pullamössöpentuja :D

        Mitä se käveleminen ja puhuminen siihen liittyy? Joku oppii kävelemään yhdeksänkuisena, joku puolitoistavuotiaana. Sama juttu puhumisen kanssa. Eli jotakuta saisi imettää puolitoistavuotiaaksi, jotain muuta vain yhdeksänkuiseksi? Ja pullamössöydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaikki pitkäikäiset nisäkkäät imettävät pitkään.


      • Turha suuttua sitten
        ghggj kirjoitti:

        Mitä se käveleminen ja puhuminen siihen liittyy? Joku oppii kävelemään yhdeksänkuisena, joku puolitoistavuotiaana. Sama juttu puhumisen kanssa. Eli jotakuta saisi imettää puolitoistavuotiaaksi, jotain muuta vain yhdeksänkuiseksi? Ja pullamössöydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaikki pitkäikäiset nisäkkäät imettävät pitkään.

        Ihmisen kohdalla se on vain kuvottavaa. Itse ainakin sanon mielipiteeni suoraan, mikäli joku sattuisi lähelläni imettämään yli 1-vuotiasta, saati sitten 2. Hyh.


      • sdhshh
        Turha suuttua sitten kirjoitti:

        Ihmisen kohdalla se on vain kuvottavaa. Itse ainakin sanon mielipiteeni suoraan, mikäli joku sattuisi lähelläni imettämään yli 1-vuotiasta, saati sitten 2. Hyh.

        Onneksi ongelma on vain omassa päässäsi. Toivottavasti saat siihen joskus helpotusta.


      • Jännän äärellä
        sdhshh kirjoitti:

        Onneksi ongelma on vain omassa päässäsi. Toivottavasti saat siihen joskus helpotusta.

        En tiennytkään, että ihan vain omaan vapaaseen mielipiteeseen tarvitsee jotain helpotustakin hakea.


      • no kyllä
        Jännän äärellä kirjoitti:

        En tiennytkään, että ihan vain omaan vapaaseen mielipiteeseen tarvitsee jotain helpotustakin hakea.

        silloin kannattaa helpotusta hakea jos mielipide pitää mennä laukoomaan kun näkee esim. 1v 1kk ikäistä lasta imetettävän.Tämän yhden mielestähän tämän maagisen 1 v rajan ylitys tekee imetyksestä yhtäkkiä niin kauheen kamalaa..


      • Saa sanoa
        no kyllä kirjoitti:

        silloin kannattaa helpotusta hakea jos mielipide pitää mennä laukoomaan kun näkee esim. 1v 1kk ikäistä lasta imetettävän.Tämän yhden mielestähän tämän maagisen 1 v rajan ylitys tekee imetyksestä yhtäkkiä niin kauheen kamalaa..

        1-vuotias syö tavallista ruokaa ja juo lehmänmaitoa. Mikäli joku tulee noin vanhaa lähelleni imettämään, on minulla oikeus pyytää hänet siirtymään muualle. On niitäkin, jotka valittavat pienenkin vauvan imettämisestä, minä sentään annan näiden olla.


      • ja ihan
        Saa sanoa kirjoitti:

        1-vuotias syö tavallista ruokaa ja juo lehmänmaitoa. Mikäli joku tulee noin vanhaa lähelleni imettämään, on minulla oikeus pyytää hänet siirtymään muualle. On niitäkin, jotka valittavat pienenkin vauvan imettämisestä, minä sentään annan näiden olla.

        yhtä suuri oikeus toisella on imettää.Tiedätkö että suositus on osittain imettää pari vuotiaaksi.Ja mistä sinä tiedät tarkkaan jonkun lapsen iän,menet päätäs aukoon ja sitten selviää että ikää onkin 10 kk eikä 1v.


      • Itsekkäät äidit
        ja ihan kirjoitti:

        yhtä suuri oikeus toisella on imettää.Tiedätkö että suositus on osittain imettää pari vuotiaaksi.Ja mistä sinä tiedät tarkkaan jonkun lapsen iän,menet päätäs aukoon ja sitten selviää että ikää onkin 10 kk eikä 1v.

        Ei silti tarvitse tulla minun viereeni imettämään. Mikäli itse istun esim. kahvilassa, en todellakaan siedä lähelleni isoa lasta lupsuttamaan tissiä. Hyi hele... Itsekkään äidin on silloin turha suuttua, mikäli asiasta huomauttaa, paikalla ei ole vain hän ja takiaisensa, vaan myös muita, jotka mahdollisesti haluvat omista eväistään nauttia.


      • ennemmin sinä
        Itsekkäät äidit kirjoitti:

        Ei silti tarvitse tulla minun viereeni imettämään. Mikäli itse istun esim. kahvilassa, en todellakaan siedä lähelleni isoa lasta lupsuttamaan tissiä. Hyi hele... Itsekkään äidin on silloin turha suuttua, mikäli asiasta huomauttaa, paikalla ei ole vain hän ja takiaisensa, vaan myös muita, jotka mahdollisesti haluvat omista eväistään nauttia.

        siinä itsekkäältä vaikutat.Mielestäni imettävä äiti ei ole koskaan itsekäs.Ja eiköhän lähes kaikki etsi rauhaisaa paikkaa imetykselle.
        Ja kuule kyllähän ne ihan lapsettomat aikuisetkin ärsyttävät,kerrankin yksi ryysti kahvia tosi äänekkäästi ja mussutti pullaa murenat lentäen ja ihan vielä mun vieressä.Mitäkö tein,keskityin omaan kahviini ja seuraani enkä tehnyt asiasta elämää suurempaa..


      • Miten joku kehtaa
        ennemmin sinä kirjoitti:

        siinä itsekkäältä vaikutat.Mielestäni imettävä äiti ei ole koskaan itsekäs.Ja eiköhän lähes kaikki etsi rauhaisaa paikkaa imetykselle.
        Ja kuule kyllähän ne ihan lapsettomat aikuisetkin ärsyttävät,kerrankin yksi ryysti kahvia tosi äänekkäästi ja mussutti pullaa murenat lentäen ja ihan vielä mun vieressä.Mitäkö tein,keskityin omaan kahviini ja seuraani enkä tehnyt asiasta elämää suurempaa..

        Nimenomaan on itsekäs. Useat äidit kuvittelevat olevansa maailman omistajia kun saavat lapsen. Muista ei tarvitse välittää ja ne tissit saa heittää tiskille, ikäänkuin tahallaan kerjäisivät huomiota. Onhan se juu tosi rauhaisa paikka, kahvilan ikkunapöytä, ohi käveli paljon ihmisiä. Mitenkään ei ryntäitään peitellyt, vaan oikein avoimesti piti esillä valtavia, roikkuvia tissejä. Hyrrrrr. Todella oksettavaa ja pelkkää huomionhakua.


      • en usko
        Miten joku kehtaa kirjoitti:

        Nimenomaan on itsekäs. Useat äidit kuvittelevat olevansa maailman omistajia kun saavat lapsen. Muista ei tarvitse välittää ja ne tissit saa heittää tiskille, ikäänkuin tahallaan kerjäisivät huomiota. Onhan se juu tosi rauhaisa paikka, kahvilan ikkunapöytä, ohi käveli paljon ihmisiä. Mitenkään ei ryntäitään peitellyt, vaan oikein avoimesti piti esillä valtavia, roikkuvia tissejä. Hyrrrrr. Todella oksettavaa ja pelkkää huomionhakua.

        hetkeäkään näitä juttuja että joku heittää tissit tiskille ja alkaa siinä syöttämään.Paisuttelet vain asiaa jotta oma kantasi menisi varmasti perille.


      • En muuten valehtele
        en usko kirjoitti:

        hetkeäkään näitä juttuja että joku heittää tissit tiskille ja alkaa siinä syöttämään.Paisuttelet vain asiaa jotta oma kantasi menisi varmasti perille.

        Et tietenkään halua uskoa, puolustathan imetystä varmaan 5-vuotiaaksi asti. Mutta totta joka sana. Kyseinen nainen oli kahden vanhemman lapsen sekä vauvan kanssa kahvilan/ravintolan ikkunapaikalla (oli vielä kauppakeskuksen sisällä, joten porukkaa ohi käveli koko ajan), kaivoi valtavat, riippuvat tissit esille ja peittelemättä yhtään alkoi imettää. Tuo jo kertoo huomion hausta tai siitä, ettei muiden ruokarauhasta välitetä yhtään.


      • lehmänmaitoa
        no kyllä kirjoitti:

        silloin kannattaa helpotusta hakea jos mielipide pitää mennä laukoomaan kun näkee esim. 1v 1kk ikäistä lasta imetettävän.Tämän yhden mielestähän tämän maagisen 1 v rajan ylitys tekee imetyksestä yhtäkkiä niin kauheen kamalaa..

        Sitä mielipidettä nyt satuttiin tässä kysymään. Meitä pipipäitä on todella paljon, jos kriteerinä on pitää kuvottavana yli 1 v ikäisten imettämistä. Ja hoitoon hakeutumisen perusteenako on mielipiteen "laukominen" sitä kysyttäessä?


      • KALLE KELLO
        ja ihan kirjoitti:

        yhtä suuri oikeus toisella on imettää.Tiedätkö että suositus on osittain imettää pari vuotiaaksi.Ja mistä sinä tiedät tarkkaan jonkun lapsen iän,menet päätäs aukoon ja sitten selviää että ikää onkin 10 kk eikä 1v.

        Voi reppanat avuttomat naiset, jotka kutsuvat itseään "äideiksi". Kirjoittelette "suosituksista" ja "tutkimuksista" jne.. Siis te kasvatatte pentunne kirjojen, netin ja neuvolatätien eriävien mielipiteiden mukaan. Ette osaa ajatella omalla järjellä ja ette myöskään tunne sitä omaa pentuanne, vaan jos kakara inahtaa te otatte ohjekirjan käteen tai menette tutkimaan netistä ohjeet? Näinkö te toimitte? Muistakaa nyt, että vuosia sitten pennuille ei saanut antaa kiinteätä (edes vellejä) ennen kolmatta ikäkuukautta, sitten EU päätti, ettei kakaroille saa antaa kiinteätä (edes vellejä) ennen neljättä ikäkuukautta jne.. Neuvolatädit jakavat tätä ohjetta ilomielin eteenpäin. Tämä on vain esimerkki siitä, että JOKU MUU päättää mitä pennuille saa syöttää tai olla syöttämättä. EU:ko esimerkiksi määrää, mitä saa syöttää ja mikä on hyväksi lapsille? Ei ne äidit ja isät ja tuo imetyskin on päätöstä jostain muualta, jolla ei ole mitään hyötyä paitsi Afrikassa,


      • Äiskä86
        Miten joku kehtaa kirjoitti:

        Nimenomaan on itsekäs. Useat äidit kuvittelevat olevansa maailman omistajia kun saavat lapsen. Muista ei tarvitse välittää ja ne tissit saa heittää tiskille, ikäänkuin tahallaan kerjäisivät huomiota. Onhan se juu tosi rauhaisa paikka, kahvilan ikkunapöytä, ohi käveli paljon ihmisiä. Mitenkään ei ryntäitään peitellyt, vaan oikein avoimesti piti esillä valtavia, roikkuvia tissejä. Hyrrrrr. Todella oksettavaa ja pelkkää huomionhakua.

        Ensinnäkään niitä tissejä ei esitellä missään vaiheessa. Itse en ole enkä ole nähnyt yhdenkään imettävän naisen vaan vetävän vaatteita päältänsä ja tyrkkäävän tissin lapsen suuhun. Vähän on paidan helmaa nostettu, lapsi tissille ja harso päälle.

        Enkä kyllä ole kertaakan imettänyt yli vuoden ikäistä muksuani julkisella paikalla. Tässä on parhaillaan vierotus meneillään. Ei sen ikäinen enää tissiä tartte. Kaiken tarpeellisen hän saa monipuolisesta ruoasta ja halimisesta läheisyyden.


      • kunnonhutsuäiti
        Miten joku kehtaa kirjoitti:

        Nimenomaan on itsekäs. Useat äidit kuvittelevat olevansa maailman omistajia kun saavat lapsen. Muista ei tarvitse välittää ja ne tissit saa heittää tiskille, ikäänkuin tahallaan kerjäisivät huomiota. Onhan se juu tosi rauhaisa paikka, kahvilan ikkunapöytä, ohi käveli paljon ihmisiä. Mitenkään ei ryntäitään peitellyt, vaan oikein avoimesti piti esillä valtavia, roikkuvia tissejä. Hyrrrrr. Todella oksettavaa ja pelkkää huomionhakua.

        Se on muuten totta, suurin osa äideistä luulee olevansa maailman omistajia. Tulee mieleen yks reissu, kun olin huoltiksella ja vessaan oli pitkä jono. Juuri kun olin pääsemässä vessaan, niin joku saatanan nutipää-äiti juoksee ohitseni muksu kainalossa ja pamauttaa oven kiinni. Ei anteeksipyyntöä, ei mitään. Ois tehny mieli pamauttaa turpaan.


      • HALOOO
        Saa sanoa kirjoitti:

        1-vuotias syö tavallista ruokaa ja juo lehmänmaitoa. Mikäli joku tulee noin vanhaa lähelleni imettämään, on minulla oikeus pyytää hänet siirtymään muualle. On niitäkin, jotka valittavat pienenkin vauvan imettämisestä, minä sentään annan näiden olla.

        Aika moinen urpo olet. WHO suosittelee lasten imetystä VÄHINTÄÄN 12KK ikäiseksi, lapsen hyvinvoinnin kannalta tollo. Ihan pienet vauvat tarvii ruokaa epäsäännöllisin välein, äitijen on pakko käydä kaupassa ja hoitaa muita asioita, lapsi on luonnollisesti mukana, hänenkö pitäisi antaa itkeä vaan nälkäänsä, koska ahdasmieliset ihmiset eivät ymmärrä, että imetys on täysin luonnollinen ruuan lähde.


      • Ei jumalauta
        ghggj kirjoitti:

        Mitä se käveleminen ja puhuminen siihen liittyy? Joku oppii kävelemään yhdeksänkuisena, joku puolitoistavuotiaana. Sama juttu puhumisen kanssa. Eli jotakuta saisi imettää puolitoistavuotiaaksi, jotain muuta vain yhdeksänkuiseksi? Ja pullamössöydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaikki pitkäikäiset nisäkkäät imettävät pitkään.

        No tässä vaiheessa keskustelua ei löydy kuin yksi sairas ihminen ja se olet sinä!
        Ei näe metsää puilta. Narkkari! Mene hoitoon! Jätä viattomat lapset rauhaan äläkä kysele miksi omasta lapsesta ei tasapainoista kansalaista tullut!


    • ...

      Taaperoimetys ei ole naiselle "terveellistä", mutta mielestäni jokainen saa tehdä omalle ruumiilleen mitä haluaa, kunhan lapsi ja muut sivulliset eivät kärsi. Vitamiinien ja hivenaineiden saannista täytyy pitää hyvä huoli ja muutenkin äidin ravinnon täytyy olla extralaadukasta. Lapselle pitkästä imetyksestä ei ole mitään hyötyä, mutta siitä voi olla tunneperäistä haittaa, jos jatkuu todella kauan eli 3-4 vuoteen. Älkää verratko kehitysmaihin, siellä naiset elävät noin 40-vuotiaiksi ehkäpä juuri taaperoimetyksenkin takia. :(

      • hohohoooo!!!

        Uskomatonta provoilua! :D Ja että kehitysmaiden naiset elävät lyhyen elämän taaperoimetyksen takia... Huhhuh. Ja kuule tutkipa nyt vähän asiaa enemmän, ennen kuin alat heittelemään tuollaisia väitteitä. Aika jännä juttu, että siitä vuoden imetyksestä on naiselle hyötyä ja yhtäkkiä sen jälkeen se onkin epäterveellistä? Pitkästä imetyksestä on hyötyä niin äidille kuin lapsellekin. Ja turha tuoda tänne sitä suomalaisten lastenlääkäreiden yksisilmäistä mielipidettä, koska näistä asioista löytyy ihan laajemminkin tietoa ja nimenomaan tutkimuksia siitä, että pitkästä imetyksestä hyötyy niin lapsi, kuin äitikin. Olet jäänyt tietoinesi jonnekin 1980-luvulle, aika päivittää!


      • ...
        hohohoooo!!! kirjoitti:

        Uskomatonta provoilua! :D Ja että kehitysmaiden naiset elävät lyhyen elämän taaperoimetyksen takia... Huhhuh. Ja kuule tutkipa nyt vähän asiaa enemmän, ennen kuin alat heittelemään tuollaisia väitteitä. Aika jännä juttu, että siitä vuoden imetyksestä on naiselle hyötyä ja yhtäkkiä sen jälkeen se onkin epäterveellistä? Pitkästä imetyksestä on hyötyä niin äidille kuin lapsellekin. Ja turha tuoda tänne sitä suomalaisten lastenlääkäreiden yksisilmäistä mielipidettä, koska näistä asioista löytyy ihan laajemminkin tietoa ja nimenomaan tutkimuksia siitä, että pitkästä imetyksestä hyötyy niin lapsi, kuin äitikin. Olet jäänyt tietoinesi jonnekin 1980-luvulle, aika päivittää!

        Mistä olet saanut päähäsi, että vuoden imetyksestä olisi naiselle jotain hyötyä? Gynekologit suosittelevat huomattavasti lyhyempää imetysaikaa eli 6kk-9 kk. Imetyksestä on äidille suoranaista hyötyä heti synnytyksen jälkeen, jolloin kohtu supistuu nopeammin kuin ilman imetystä. Itselläni oli todella voimakkaita ja kivuliaita supistuksia imettäessäni n. 1-3 päivää synnytyksestä. Sen jälkeen supistelukivut helpottivat.

        Heitä nyt sitten jotain faktaa kehiin, MITÄ hyötyä pitkästä imetyksestä on äidille ja mitä lapselle.

        Yli 2 vuotias lapsi on todella vaikea saada vieraantumaam rinnasta. Niin että varaudu siihen, että teillä käydään asian tiimoilta vielä todella rankat taistelut. Olen tämänkin kokenut. :D


      • KALLE KELLO
        hohohoooo!!! kirjoitti:

        Uskomatonta provoilua! :D Ja että kehitysmaiden naiset elävät lyhyen elämän taaperoimetyksen takia... Huhhuh. Ja kuule tutkipa nyt vähän asiaa enemmän, ennen kuin alat heittelemään tuollaisia väitteitä. Aika jännä juttu, että siitä vuoden imetyksestä on naiselle hyötyä ja yhtäkkiä sen jälkeen se onkin epäterveellistä? Pitkästä imetyksestä on hyötyä niin äidille kuin lapsellekin. Ja turha tuoda tänne sitä suomalaisten lastenlääkäreiden yksisilmäistä mielipidettä, koska näistä asioista löytyy ihan laajemminkin tietoa ja nimenomaan tutkimuksia siitä, että pitkästä imetyksestä hyötyy niin lapsi, kuin äitikin. Olet jäänyt tietoinesi jonnekin 1980-luvulle, aika päivittää!

        Mitä hyötyä on pitkästä imetyksestä??? Ei riitä ravintoaineet.. Onhan se hienoa kun pennulle isketään tissi suuhun ja mami on housut märkinä "ruokkimassa" pienokaista. Pienoikainen 2-5 v menee tarhaan, eikä osaa ottaa käteensä edes sitä nokkamukia ja sitten rupee tarhantädiltä kinuumaan "anna tissiä".


      • Yuukkis
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Mitä hyötyä on pitkästä imetyksestä??? Ei riitä ravintoaineet.. Onhan se hienoa kun pennulle isketään tissi suuhun ja mami on housut märkinä "ruokkimassa" pienokaista. Pienoikainen 2-5 v menee tarhaan, eikä osaa ottaa käteensä edes sitä nokkamukia ja sitten rupee tarhantädiltä kinuumaan "anna tissiä".

        Sinä olet ällöttävä mielikuvitukseltasi

        "housut märkänä"
        KUKA ÄITI MUKA KIIHOTTUU IMETTÄESSÄÄN LASTAAN? En tunne ketään.

        Minulla ei ole lapsia, eikä niitä tule. Olen 22- vuotias nainen ja minua ei ällötä, vaikka joku äiti julkisella paikalla lastaan imettäisi. Se on vain luontoa. Antakaa ihmisten nyt olla.

        Sitäpaitsi, imetys laihduttaa, mutta jättää tissit yleensä ikäviksi riipuiksi. Raskauskiloista voi näin päästä pois.

        JOS nyt kuitenkin saisin ikinä lapsia, niin kyllä minä yhden vuoden ikään ehkä imettäisin. En sen enempää. Jokainen imettäköön nii kauan kuin lystää. Ei ole minulta pois.


      • Yuukkis kirjoitti:

        Sinä olet ällöttävä mielikuvitukseltasi

        "housut märkänä"
        KUKA ÄITI MUKA KIIHOTTUU IMETTÄESSÄÄN LASTAAN? En tunne ketään.

        Minulla ei ole lapsia, eikä niitä tule. Olen 22- vuotias nainen ja minua ei ällötä, vaikka joku äiti julkisella paikalla lastaan imettäisi. Se on vain luontoa. Antakaa ihmisten nyt olla.

        Sitäpaitsi, imetys laihduttaa, mutta jättää tissit yleensä ikäviksi riipuiksi. Raskauskiloista voi näin päästä pois.

        JOS nyt kuitenkin saisin ikinä lapsia, niin kyllä minä yhden vuoden ikään ehkä imettäisin. En sen enempää. Jokainen imettäköön nii kauan kuin lystää. Ei ole minulta pois.

        Imetys jos mikä on äideille hyödyllistä ja jopa terveellistä. Muutenkin ihana hellyttävä näky vauvaa imettävä äiti julkisella paikalla. Mä peukutan just sellaisia äitejä, ketkä mitään turhia anteeksi pyytämättä imettävät vauvaa tai taaperoaan julkisesti.


      • HALOOOO
        ... kirjoitti:

        Mistä olet saanut päähäsi, että vuoden imetyksestä olisi naiselle jotain hyötyä? Gynekologit suosittelevat huomattavasti lyhyempää imetysaikaa eli 6kk-9 kk. Imetyksestä on äidille suoranaista hyötyä heti synnytyksen jälkeen, jolloin kohtu supistuu nopeammin kuin ilman imetystä. Itselläni oli todella voimakkaita ja kivuliaita supistuksia imettäessäni n. 1-3 päivää synnytyksestä. Sen jälkeen supistelukivut helpottivat.

        Heitä nyt sitten jotain faktaa kehiin, MITÄ hyötyä pitkästä imetyksestä on äidille ja mitä lapselle.

        Yli 2 vuotias lapsi on todella vaikea saada vieraantumaam rinnasta. Niin että varaudu siihen, että teillä käydään asian tiimoilta vielä todella rankat taistelut. Olen tämänkin kokenut. :D

        SE on sanomatta täysin selvää mitä hyötyä imetyksestä on!
        LApsi saa terveellistä maitoa, äidinmaito on paras ravinnon lähde, vain maidon C ja B vitamiineihin vaikuttaa mitä äiti itse syö. Äiti palautuu raskaudesta paremmin ja laihtuu raskaushormoonijen aiheuttamat kilot pois, ei tietenkään niitä mitkä on tullut liiasta ruuasta. Jumala tarkotti niin, Jumala loi rinnat, ihminen tuttipullon. Imetys on edullisempaa, ei tarvi ostaa korviketta. En ymmärrä miten joku voi nähdä imetyksen seksuaalisena, tällaiset henkilöt on varmasti niitä joilla ei ole imetyksestä kokemusta. Imetys erittää oksitosiini hormonia mikä on hyvä rauhoittaja kun vauvan viemä aika ottaa väkisinkin hermoille. WHO suosittelee että ainakin vuoden ikään tulisi jatkaa imetystä, lisäruuan alotus imetyksen ohella viim. 6 kk iässä. Äidinmaitoa saavat ovat tutkitusti älykkäämpiä aikuisina kuin korviketta saavat, näin olen vuosien varrella mediasta ymmärtänyt.


    • no samat

      hyödyt imetyksestä on oli lapsen ikä mikä tahansa.Voisin kyllä vannoa että suuremmat taistelut saisi käydä 9 kk ikäisen kanssa kuin 2 v:n.Ja mitä järkeä olisi lopettaa imetys puolen vuoden ikään ja ostaa korviketta ja vain sen takia kun joku gynekologi on sitä mieltä..Jos ei muuta syytä keksi imetyksen hyville puolille niin ainakin ekologinen syy on hyvä.Muistelisin kyllä että olisin joskus lukenut että pitkä imetys ehkäisee rintasyöpää.

      • Imetys..

        ehkäisee rintasyöpää ja kohdunkaulan syöpää. Eli naisilla jotka ovat imettäneet, riskit on pienemmät. Imetyksen pituuden vaikutuksesta en ole koskaan nähnyt mitään kirjoitusta, eli ei ole niin että mitä pidempään imetät, sitä paremmin vältyt rintasyövältä jne.


      • sshshshs
        Imetys.. kirjoitti:

        ehkäisee rintasyöpää ja kohdunkaulan syöpää. Eli naisilla jotka ovat imettäneet, riskit on pienemmät. Imetyksen pituuden vaikutuksesta en ole koskaan nähnyt mitään kirjoitusta, eli ei ole niin että mitä pidempään imetät, sitä paremmin vältyt rintasyövältä jne.

        Itse asiassa pituudella on väliä. Jos imetät kuukauden, et todennäköisesti saa mitään lisäsuojaa noita syöpiä vastaan. En nyt kännykällä jaksa etsiä, mutta useammastakin lähteestä olen lukenut, että suoja vaatii kehittyäkseen pitkän imetyksen.


      • ...
        sshshshs kirjoitti:

        Itse asiassa pituudella on väliä. Jos imetät kuukauden, et todennäköisesti saa mitään lisäsuojaa noita syöpiä vastaan. En nyt kännykällä jaksa etsiä, mutta useammastakin lähteestä olen lukenut, että suoja vaatii kehittyäkseen pitkän imetyksen.

        Niin, koska se lisäsuoja tulee, kun imettää 6 kk - 9 kk. En ole vieläkään saanut vastausta, mitä hyötyä naiselle ja lapselle on yli 1:n vuoden imetyksestä? Vastausta kehiin. Rinta- ja kohdunkaulan syövän ilmenemistä ei ylipitkä imetys vähennä.

        Alle vuoden ikäinen on paljon helpompi vierottaa rinnasta, kun uhmaikäinen 2-vuotias. Tämä on ihan fakta. :)


      • Dsjdjdjjd
        ... kirjoitti:

        Niin, koska se lisäsuoja tulee, kun imettää 6 kk - 9 kk. En ole vieläkään saanut vastausta, mitä hyötyä naiselle ja lapselle on yli 1:n vuoden imetyksestä? Vastausta kehiin. Rinta- ja kohdunkaulan syövän ilmenemistä ei ylipitkä imetys vähennä.

        Alle vuoden ikäinen on paljon helpompi vierottaa rinnasta, kun uhmaikäinen 2-vuotias. Tämä on ihan fakta. :)

        Voit jankata ihan niin kauan kuin haluat, mutta voit ihan itse googlata taaperoimetyksen hyödyt ja ne ovat mm. se, että taapero saa edelleen äidinmaidosta vasta-aineita. Lisäksi ei ole mikään fakta, että alle yksivuotias on helpompi vieroittaa kuin vanhempi lapsi, koska jokainen lapsi on oma yksilönsä. Älä kerro faktana omia mielipiteitäsi, ole hyvä. Sinulta taas en ole vielä nähnyt selviä perusteita siitä, mitä haittaa taaperoimetyksestä on naiselle. Niitä odotellessa...


      • ...
        Dsjdjdjjd kirjoitti:

        Voit jankata ihan niin kauan kuin haluat, mutta voit ihan itse googlata taaperoimetyksen hyödyt ja ne ovat mm. se, että taapero saa edelleen äidinmaidosta vasta-aineita. Lisäksi ei ole mikään fakta, että alle yksivuotias on helpompi vieroittaa kuin vanhempi lapsi, koska jokainen lapsi on oma yksilönsä. Älä kerro faktana omia mielipiteitäsi, ole hyvä. Sinulta taas en ole vielä nähnyt selviä perusteita siitä, mitä haittaa taaperoimetyksestä on naiselle. Niitä odotellessa...

        No, jos et hyötyjä viitsi kertoa, niin googlaappa sitten itse myöskin ne haitat tai kysy gynikseltäsi. :D


      • ddsjdjdj
        ... kirjoitti:

        No, jos et hyötyjä viitsi kertoa, niin googlaappa sitten itse myöskin ne haitat tai kysy gynikseltäsi. :D

        Kerroin jo merkittävänkin hyödyn lapselle, eli ne vasta-aineet. Valitettavasti googlaamalla en mitään selkeitä haittoja löydä, sen takia olisin niitä sinulta kaivannut, kun varmastikin osaisit kertoa, missä hirvittävässä vaarassa me taaperoimettäjät olemme. ;)


      • ...
        ddsjdjdj kirjoitti:

        Kerroin jo merkittävänkin hyödyn lapselle, eli ne vasta-aineet. Valitettavasti googlaamalla en mitään selkeitä haittoja löydä, sen takia olisin niitä sinulta kaivannut, kun varmastikin osaisit kertoa, missä hirvittävässä vaarassa me taaperoimettäjät olemme. ;)

        Eihän sulla edes ole mitään lasta, niin että miksi mesoat? Teit vain avauksen saadaksesi huomiota.
        Imetyksen aikana naisen elimistö on hormonaalisesti samassa jamassa kuin vaihdevuosissa. Mieti mitä tapahtuu limakalvoille, luustolle, hiuksille jne., paitsi, että koska et ole koskaan imettänyt, et tiedä. :D
        Siskoni imetti 3 vuotta ja minä 2. Enkä ikinä enää uudelleen moiseen ryhdy. Normaali vuoden imetys on ok.


      • kyllä sun
        ... kirjoitti:

        No, jos et hyötyjä viitsi kertoa, niin googlaappa sitten itse myöskin ne haitat tai kysy gynikseltäsi. :D

        gyniksellä on pasmat sekaisin jos kehottaa imetyksen lopettaa 6-9 kk iässä..


      • ...
        kyllä sun kirjoitti:

        gyniksellä on pasmat sekaisin jos kehottaa imetyksen lopettaa 6-9 kk iässä..

        Ei gynikset ketään kehoita lopettamaan imetystä! He ovat naistentautien lääkäreitä ja kertovat vain, että 6 kk - 9 kk:n imetyksestä on HYÖTYÄ äidille ja tuon jälkeen kääntyypi pikkuhiljaa haitan puolelle. Eipä juuri kannata teille rautalankaa vääntää. :D


      • No kuukauden..
        sshshshs kirjoitti:

        Itse asiassa pituudella on väliä. Jos imetät kuukauden, et todennäköisesti saa mitään lisäsuojaa noita syöpiä vastaan. En nyt kännykällä jaksa etsiä, mutta useammastakin lähteestä olen lukenut, että suoja vaatii kehittyäkseen pitkän imetyksen.

        imetyshän nyt on muutenkin yhtä tyhjän kanssa. Eikä se imetys suojaa niiltä syöviltä sen paremmin vaikka sitä jatkaakin vielä yli vauvaiän. Ehkä äidit ei sitten vain malta päästää lapsia kasvamaan yli vauva-ajasta ja pidetään kiinni äidissä imetyksen avulla. Tosin samapa tuo itselleni on, jokainen tehköön miten haluaa. Itse en yli vuotta imettäisi.


      • sepä se on
        No kuukauden.. kirjoitti:

        imetyshän nyt on muutenkin yhtä tyhjän kanssa. Eikä se imetys suojaa niiltä syöviltä sen paremmin vaikka sitä jatkaakin vielä yli vauvaiän. Ehkä äidit ei sitten vain malta päästää lapsia kasvamaan yli vauva-ajasta ja pidetään kiinni äidissä imetyksen avulla. Tosin samapa tuo itselleni on, jokainen tehköön miten haluaa. Itse en yli vuotta imettäisi.

        Voivoi. Ei se siihen itsenäistymiseen liity. Lapsi itsenäistyy kyllä ihan itse, se kuuluu normaaliin kasvuprosessiin, ei häntä erikseen tarvitse itsenäistää, vaikka meillä länsimaissa niin luullaankin. Monessa muussa maassa naurettaisiin makeasti näille suomalaille ahdasmielisille imetysmielipiteille. Ja imetyksellä todellakin on ihan tutkitusti positiivisia terveysvaikutuksia sekä lapselle että äidille, sitä ei sinun mielipiteesi muuta mihinkään.


      • Tottakai..
        sepä se on kirjoitti:

        Voivoi. Ei se siihen itsenäistymiseen liity. Lapsi itsenäistyy kyllä ihan itse, se kuuluu normaaliin kasvuprosessiin, ei häntä erikseen tarvitse itsenäistää, vaikka meillä länsimaissa niin luullaankin. Monessa muussa maassa naurettaisiin makeasti näille suomalaille ahdasmielisille imetysmielipiteille. Ja imetyksellä todellakin on ihan tutkitusti positiivisia terveysvaikutuksia sekä lapselle että äidille, sitä ei sinun mielipiteesi muuta mihinkään.

        imetyksellä on vaikutusta naisen syöpien ehkäisyyn, niinhän itsekin kirjoitin. Mutta ei ne terveysvaikutukset voimistu samassa suhteessa kuin miten pitkään imetys kestää.


      • KALLE KELLO
        Imetys.. kirjoitti:

        ehkäisee rintasyöpää ja kohdunkaulan syöpää. Eli naisilla jotka ovat imettäneet, riskit on pienemmät. Imetyksen pituuden vaikutuksesta en ole koskaan nähnyt mitään kirjoitusta, eli ei ole niin että mitä pidempään imetät, sitä paremmin vältyt rintasyövältä jne.

        Voi jestas perkele, vaikka imettäisit 10 vuotta, niin älä ole niin varma ettet mainitsemiasi syöpiä saisi. Noihin vaikuttaa ihan jotkut muut asiat, kun imetys. Kyllä sen taas näkee että täällä on tosi tyhmiä "naisia" kirjoittamassa, jotka kuvittelevat olevansa oikeita pyhimysmadonnia. M


      • pöööö
        ddsjdjdj kirjoitti:

        Kerroin jo merkittävänkin hyödyn lapselle, eli ne vasta-aineet. Valitettavasti googlaamalla en mitään selkeitä haittoja löydä, sen takia olisin niitä sinulta kaivannut, kun varmastikin osaisit kertoa, missä hirvittävässä vaarassa me taaperoimettäjät olemme. ;)

        Tää paikka on ilmiselvä trolli pesä, kaikki jotka puhuvat imetystä vastaan ovat trolleja sen näkee kyllä heti. Tää on median tapa yrittäää saada jotain aikaan ihmisten ajatuksissa, jotain mikä palvelee eliittiä.


    • itsellä on

      monta lasta ja kaikkia olen imettänyt reilusti yli vuoden.Mitähän haittaa mulle on nyt sitten tullut? Tai lapsille? Oot oikeassa että ei kannata kinata täällä imetyksen haitoista vaan sen takia että et itse siitä pidä.Muuta syytä en moiselle käytökselle keksi.

    • imettäjä

      Kaikki jotka täällä kritisoi pitkään imettäneitä, ovat itse sellaisia "äitejä", joilla ei maitoa ole tullut ollenkaan tai sitten he imettivät muutaman viikon ja lopettivat, että pääsee taas ryyppäämään ja tupakoimaan. Ovat vaan kateellisia, kun oma kroppa on kuiva rusina, kun ei pysty omalla maidollaan lastaan ruokkimaan..

      • Yksi kirjoittaja

        Itse olen imettänyt lapsiani siihen asti, että ovat siirtyneet tavalliseen maitoon, eli sinne vuoden paikkeille. Ja ne viimeiset kuukaudet on kyllä ollut jo aika tylsistyttäviä imetettäviä, kun toivoo jo että voisi pukea päällensä mitä haluaa ja olla jo "oma itsensä" raskaus- ja imetysajan jälkeen. Seksihalutkin on ollut raskaus- ja imetysaikoina todella vähissä ja parisuhde on taas voinut paremmin kun imetys on loppunut.


      • yksi toinen
        Yksi kirjoittaja kirjoitti:

        Itse olen imettänyt lapsiani siihen asti, että ovat siirtyneet tavalliseen maitoon, eli sinne vuoden paikkeille. Ja ne viimeiset kuukaudet on kyllä ollut jo aika tylsistyttäviä imetettäviä, kun toivoo jo että voisi pukea päällensä mitä haluaa ja olla jo "oma itsensä" raskaus- ja imetysajan jälkeen. Seksihalutkin on ollut raskaus- ja imetysaikoina todella vähissä ja parisuhde on taas voinut paremmin kun imetys on loppunut.

        Taitaapa se tämäkin olla tyystin yksilöllistä. Itse en ole missään vaiheessa kokenut imetystä tylsistyttäväksi tai hankalaksi. Olen koko ajan käyttänyt ihan tavallisia vaatteita ja tavallisia liivejäkin jo yli puoli vuotta. Seksi maistuu hyvin ja on itse asiassa maistunut siitä lähtien kun menkat alkoivat, eli yhdeksän kuukauden imetyksen jälkeen. Tällä hetkellä lapsi on 16 kuukautta ja jatkanen imetystä sinne parivuotiaaksi.


      • ...

        Etkö imettäjä muuta keksinyt? Yleistyksesi meni niin pieleen kuin vain voi. :D
        Kyllä minäkin, kritisoinut, olen vuoden imettänyt jokaista lastamme. En ole ryypännyt, enkä koskaan tupakoinut. Ravintonikin on lähiruokaa ja niin terveellistä kuin vain voi olla. Liikun joka päivä 6-10 km sauvakävellen. Moni imettäjä olisi elämäntavoistani kateellinen. Kroppakaan ei ole rusina. En myöskään ole avustuksilla elävä kotiäiti. Itse tienaan tulevan eläkkeeni. Kateellinenkaan ei ole tarvinnut olla koskaan kenellekään. Tykkään vaan ajatella myös omaa etuani ja terveyttäni, koska se on myös kasvavien lastemme etu.


    • hieman ihmettelevä

      Jokainenhan tietysti saa tehdä kuinka parhaaksi näkee, mutta itseäni kuvottaa ajatus taaperoiden imetyksestä. Minusta lapsi on liian vanha kipuamaan tissille jos osaa sitä itse pyytää.

      • Jännä juttu on

        Pieni vauvakin osaa pyytää rintaa, hän vain ei osaa vielä puhua. Ja jopa vastasyntynyt osaa jo ryömiä rinnalle. Nämä ovat oikeasti kulttuuriin liittyviä seikkoja enemmän, kuin mitään muuta. Esim. Etelä-Amerikassa pitkä imetys koetaan hyvin luonnolliseksi ja siihen kannustetaan. En sitten tiedä, mistä tuo muoti kokea taaperon imettäminen kuvottavaksi on rantautunut. Tässä maailmassa olisi kuitenkin aika paljon muitakin asioita, joiden voisi kuvitella sopivan paremmin kuvotuksen aiheiksi, kuin lapsen imettäminen.


      • Mutta omassa kodissaan äiti saa imettää niin pitkään lastaan kuin haluaa


    • JatkaOmallaLinjalla!

      Mikäli tiedät että lapsesi hyötyy imetyksestä, sinun ei tarvitse lopettaa. Ja se syöpäriskin aleneminen ei tosiaankaan mene kahdessa portaassa: Mitä pidempään nainen imettää elämästään, sitä parempi suoja ko. naistentauteja vastaan kehittyy. Ei niin, että lapsettomuus/imettämättömyys tarkoittaa suurta riskiä ja (yksi) 6-9kk imetys pientä riskiä. Prosentti prosentilta se alenee, imetti sitten yhtä lasta pitkään tai useampia lyhyen aikaa. Osteoporoosit ym. riskitkään ei päde samalla tavalla enää taaperoilla kuin vauvoilla, koska taaperot normaalisti syö enimmäkseen kiinteitä. Tältä kannalta on siis parempi imettää pitkään vähän jälkeläisiä kuin lyhyen aikaa mutta useita. Monet muutokset ( rinnat, hiusten"lähtö" ym.) yhdistetään myös usein virheellisesti imettämiseen. Tosiasiassa nuo muutokset saa aikaan itse raskaus, sen tuomien hormonimuutosten palautuminen.

      Äidinmaito sisältää vasta-aineita koko imetysajan, kuin myös suuren määrän ravintoaineita. Sen koostumus muuttuu "laihemmaksi" kun lapsi alkaa syödä kotiruokaa ilman rajoituksia, koska ns. tilausehdot muuttuu. Vaikka imetys tai korvike ei ole välttämätöntä enää yli vuoden ikäiselle, se on silti hyvä "vakuutus". Harvempi kun kai kokkaa ravitsemussuositukset kourassaan ja pikkua viilaten?

      Imetyksen psyykkistä merkitystä lapselle en myöskään vähättelisi. Lapsen imutarve ei useinkaan lopu 1 v.- synttäreihin. Itse olen nähnyt, miten imetys todellakin on - yksi- työkalu uhmaikäisen tunteidenhallintaan = kun puheeseen tai muuhunkaan ei enää reagoida, imetys auttaa rauhoittumaan sen verran, että tilanne voidaan ratkaista rakentavasti.

      Lapsen fysiologinen kyky imeä rinnasta maitoa loppuu vasta maitohampaiden tippumisen myötä, miten se ei ole poistunut evoluution myötä jos sillä ei ole mitään merkitystä? Koska sillä on merkitystä, niin äidille kuin lapselle. Ihminen on kädellinen, pitkäikäinen nisäkäs, joka hoitaa lapsiaan pitkään. Ei mikään rotta, joka sikiää uusia pesueita koko ajan työntäen entisiä pois pesästä.

    • Parkuminen seis

      Kyllä sitä jaksetaan paapoa imettämisestä täällä. Mitä pahaa siinä on sitten. Itsekin haukkujat täällä varmaan olette syöttäneet tissiä yli sallitun ajan. Jos kerran toinen haluaa antaa tissiä, ja toinen sitä haluaa syödä, niin silloinhan se menee ilman mitään kiusauksia luonnollisesti. Mitä sitten sanoisitte, jos nainen syöttäisi vanhempaa miestä vielä tissin kanssa, jolla sairauden kautta vielä vaippa. Eli turha täällä on sivu kaupalla parkuu jostakin luonnollisesta asiasta. Se on jokaisen äidin oma asia, kuinka kauan haluaa syöttää rintaa, ja kenelle syöttääkin.

    • suositus 2 vuotta

      WHO:n suositus on että imetetään 2 v eli vähintään sen verran pitäisi yrittää imettää jos haluaa lapsen parasta ja olla hyvä äiti

    • LOPETA JO

      YLI VUODEN IKÄSELLE ÄIDINMAIDOSTA EI OLE JUURI HYÖTYÄ ENÄÄ. SE KUULUU VAUVOILLE EI TAAPEROILLE. JOTKUT ÄIDIT LUULEE ETTÄ SE NIITTEN MAITO SOPII VIELÄ ISOILLEKIN LAPSILLE. VOI LUOJA IHMISTEN TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ. ON LUONNOTONTA IMETTÄÄ ISOMPAA LASTA.

      • hyvä juttu se on

        Ei tarvitse huutaa. Viestisi on lisäksi täynnä asiavirheitä. Pitkä imetys nimenomaan ON luonnollista, biologisesti on selvää, että ihminen on ennen imettänyt useita vuosia. Kaikki pitkäikäiset nisäkkäät imettävät pitkään. Lisäksi äidinmaidosta on hyötyä vuotta vanhemmallekin lapselle, koska se sisältää jopa enemmän vasta-aineita, kuin vauvaikäistä imetettäessä. Siinä on myös edelleen paljon ravintoaineita, joiden imeytyvyys on ylivoimaista lehmänmaitoon verrattuna. Esimerkiksi vatsataudin yllättäessä äidinmaito on ehdottomasti parhaiten imeytyvä neste ja sisältää lisäksi niitä tärkeitä ravintoaineita sekä rasvaa. Mitä jos itse miettisit, millä perustelet, että jonkun toisen nisäkkään maito olisi lapselle parempaa? Eihän siinä ole mitään järkeä.

        Sen sijaan hyvän äitiyden kanssa pitkällä imetyksellä ei ole sen kummempaa tekemistä. Imetys on yksi ravinnon osa-alue (toki lapselle myös henkisesti hyödyllistä), eivätkä pitkään imettäneet ole muita parempia äitejä. Ja WHO:n suositus tosiaan on kaksi vuotta imetystä ja se koskee koko maailmaa, ei pelkästään kehitysmaita, kuten usein virheellisesti ajatellaan.


      • KALLE KELLO
        hyvä juttu se on kirjoitti:

        Ei tarvitse huutaa. Viestisi on lisäksi täynnä asiavirheitä. Pitkä imetys nimenomaan ON luonnollista, biologisesti on selvää, että ihminen on ennen imettänyt useita vuosia. Kaikki pitkäikäiset nisäkkäät imettävät pitkään. Lisäksi äidinmaidosta on hyötyä vuotta vanhemmallekin lapselle, koska se sisältää jopa enemmän vasta-aineita, kuin vauvaikäistä imetettäessä. Siinä on myös edelleen paljon ravintoaineita, joiden imeytyvyys on ylivoimaista lehmänmaitoon verrattuna. Esimerkiksi vatsataudin yllättäessä äidinmaito on ehdottomasti parhaiten imeytyvä neste ja sisältää lisäksi niitä tärkeitä ravintoaineita sekä rasvaa. Mitä jos itse miettisit, millä perustelet, että jonkun toisen nisäkkään maito olisi lapselle parempaa? Eihän siinä ole mitään järkeä.

        Sen sijaan hyvän äitiyden kanssa pitkällä imetyksellä ei ole sen kummempaa tekemistä. Imetys on yksi ravinnon osa-alue (toki lapselle myös henkisesti hyödyllistä), eivätkä pitkään imettäneet ole muita parempia äitejä. Ja WHO:n suositus tosiaan on kaksi vuotta imetystä ja se koskee koko maailmaa, ei pelkästään kehitysmaita, kuten usein virheellisesti ajatellaan.

        PITKÄ imetys, ENNEN... Sun logiikallasi jokainen 1-5 vuotiastaan imettävä kanttura voi mennä vaikka sikolättiin jatkamaan eläimellistä menoaan. ENNEN oli ENNEN, joka oli pakon sanelemaakin, ruokaa ei ollut riittävästi ja jos sitä oli se oli yksipuolista. Se oli joskus 100 > vuotta sitten. Jatkakaa eläimellistä menoanne siellä sikolätissä, älkää ihmisten ilmoilla. TE "äidit" ette ole ainoita maailmassa, joten julkisilla paikoilla tissit tiskiin iskevät naiset ovat "MINÄ ITE KATTOKAA, MINÄ IMETÄN, MINÄ ITE" -idiootteja eivätkä omaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, mutta onneksi on sentään vielä Äitejä, jotka osaavat nämäkin tavat ja hoitavat imetyksen, niin että sitä ei huomaakaan ja ihan normaali vauvaikäisille, kuten pitääkin, niillä kun ei ole niitä hampaita ei enää leikki-ikäisille,


    • isukki27

      Onko outoa jos imetän lasta joka ei ole omani..?

    • lovegame2

      en sanoisi että on väärin, vaan onhan se vähän outoa. mutta asiahan ei sinänsä muille kuulu, sinä itse päätät jatkatko imettämistä vai yritätkö tarjota vaikka nokkamukia. :)

    • pöhhhh

      Taaperon imettäminen on kuvottavaa ja antaa äidistä jopa pervon kuvan.

      • Dhdigd

        Sinusta se kyllä pervon kuvan antaa, jos kuvittelet, että taaperon imettämisessä on äidin puolelta yhtään mitään seksuaalisuuteen liittyvää. Ottakaa nyt jo ne laput silmiltä ja huomatkaa, että läpi historian on lapsia imetetty pitkään, niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Tämä "muoti" lopettaa imetys vauvana on vain muutamia kymmeniä vuosia vanha.


    • -----------

      Minä olen imettänyt viidestä lapsestani kahta noin vuoden ikään asti, he menettivät kiinnostuksensa imetykseen silloin (toinen luultavasti silloin alkaneen uuden raskauden ja sen johdosta maidon maun muuttumisen takia). Kahta lapsistani olen imettänyt 2,5- ja 2,8-vuotiaiksi, tuolloin he kyllästyivät, eli imetys vähitellen lopahti lasten mielenkiinnon loputtua. Nuorimmainen on nyt aika tarkkaan kaksivuotias ja saattaa vielä satunnaisesti tissillä käydä, mutta ei edes joka päivä, joten imetys on loppumassa kokonaan ihan näillä hetkillä. En siis todellakaan sanoisi, että kaksivuotiaaksi imetys tekisi vieroituksesta vaikeaa. Lapsi lopettaa sitten kun ei henkisesti sitä enää tarvitse.

      Mitä tulee tuohon maidon hyötyyn, niin yksikään lapseni ei ole pahemmin sairastellut imetysaikana. Eivät ole saaneet esimerkiksi perheessä velloneita influenssoja eikä vatsatauteja ja noroviruksia. Lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että ehdottomasti se johtuu siitä, että olen imettänyt vielä. Ja tuo suoja on tosiaan ollut vielä yli kaksivuotiaillakin lapsillani, joita olen silloin vielä imettänyt. Maidon kautta siis lapsi saa vasta-aineita vielä yli yksivuotiaanakin.

      Kehitysmaissa on "vanhemman sisaruksen taudiksi" kutsuttu puutostauti, joka tulee tyypillisesti vanhemmalle sisarukselle melko pian sen jälkeen kun uusi sisarus syntyy ja vanhemman imetys loppuu. Tuo tauti on pahimmillaan tappava. Joo, Suomessa ei onneksi ole pakko imettää siksi, että lapsi saisi vain sitä kautta kaikkia ravintoaineita ja riittävästi energiaa, mutta ihan turhaa on väittää, ettei maidon kautta muka saisi enää pari-kolmivuotias ravinteita, jos kerran kehitysmaissakin huonolla ja riittämättömällä ruokavaliolla (kenties raskaana) olevan äidin maitokin on noin tärkeää ravintoa lapsille.

      Hyvän äitiyden kanssa pitkällä imetyksellä sinänsä ei ole mitään tekemistä, hyvä äiti hoitaa lastaan parhaaksi katsomallaan tavalla omissa olosuhteissaan muiden mielipiteistä huolimatta. Toiset lääkärit käskee lopettamaan, toiset ehdottomasti jatkamaan niin kauan kuin huvittaa. Lastenlääkäri sanoi minulle, että silloin viimeistään on aika lopettaa, kun lapsi alkaa pyytää kavereita kotiin syömään.

    • Eipä tuo minua enää hätkäytä mitenkään. Tingmöte eli Pohjois-Euroopan hämykinkerit 31 v sitten kaukana Kainuussa oli minulle jokinmoinen positiivinen kulttuurishokki. Siellä Ala-Vuokin kaupan takapihan terassilla lipitettiin keppanaa (kauppias vielä kassalla korkkasi eka pullon, onko sellaisia kyläkauppiaita enää missään?), filosofeerattin ja parannettin maailmaa, ja eräs charmantti nuori rouva tarjoili taaperolleen omat juomansa... Ja uskokaa tai älkää, se rouva on nyt ministeri.

    • Olin lasteni

      kanssa syömässä eräässä pikaruokaravintolassa, kun eräs mamma
      näki asiakseen ruveta imettämään vieressä.
      Mieheni totesi, että painu v*ttuun ettei ruokahalut mene.
      Onneksi ämmä tajusi pointin ja siirtyi syrjempään.
      Ukko totesi, että pitäiskö ruveta vetään tumppuun kaikkien nähden?
      Osaa jotkut äidit olla helvetin ajattelemattomia imetyspaikan suhteen.....

      • Totta. Eräs akka alko ilmettään tenavaansa kerran, kun olin Mäkkärissä syömässä. Hyi ! Ruokahalut oli kyllä mennä.......pitää mennä vessaan tai jonnekin muualle, jos sitä on välttämättä pakko tehdä juuri silloin, kun vastapäinen asiakas on syömässä... Ja oli siinä vielä pari nuorta poikaakin näkemässä, kyttäs pitkään ja oli niiiiiiin kiinnos -tuneita siitä puuhasta......
        Niinhän ne osaa olla, varsinkin nuoret akat.........mikä HÄPEÄ.....!!!! Ei mitään käsitys -tä mistään.........sen takia on tuttipullot keksitty ! Ettei toisilta mee ruokahalut, jos on pakko tehdä sitä juuri silloin, kun toiset syö.................hävetti niin.........


      • juhhuh...
        MissFinland76 kirjoitti:

        Totta. Eräs akka alko ilmettään tenavaansa kerran, kun olin Mäkkärissä syömässä. Hyi ! Ruokahalut oli kyllä mennä.......pitää mennä vessaan tai jonnekin muualle, jos sitä on välttämättä pakko tehdä juuri silloin, kun vastapäinen asiakas on syömässä... Ja oli siinä vielä pari nuorta poikaakin näkemässä, kyttäs pitkään ja oli niiiiiiin kiinnos -tuneita siitä puuhasta......
        Niinhän ne osaa olla, varsinkin nuoret akat.........mikä HÄPEÄ.....!!!! Ei mitään käsitys -tä mistään.........sen takia on tuttipullot keksitty ! Ettei toisilta mee ruokahalut, jos on pakko tehdä sitä juuri silloin, kun toiset syö.................hävetti niin.........

        No kerropa MIKÄ siinä imettämisessä vie ruokahalut? Ja en nyt puhu mistään tissit tiskiin imetyksestä, vaan normaalista, hienotunteisesta imetyksestä, jossa saa kyllä sitten ihan tosissaan kytätä, jos haluaa nähdä sen nännin vilahtavan. Ja BTW. tuttipullot on keksitty sitä varten, jos äiti ei voi imettää.

        Jos jostain sen ruokahalun pitäisi mennä, niin siitä mäkkisafkasta.


      • mummapumma54

        Outo käsitys kertakaikkiaan, että lapsen imettäminen olisi samanarvoista kuin itsetyydytys. Lapsi tarvitsee ravintonsa siinä kuin aikuinenkin, outoa kaksimielisyyttä imettämisen tuomitsijoissa. Niinkuin pienokaisen ravinnonsaanti olisi hävettävää ja kuuluisi vain vessaan. Samoin voisi sanoa aikuisten hampurilaisten syönnistä, niin sottaista touhua että vessaan siitä sitä syömään vaan. Hui kun majoneesit tursuaa lihojen välistä.
        Imettäminenhän on mitä kaunein tapahtuma, äidin ja pienokaisen yhteinen hetki. Ja jos reissussa ollaan, niin onhan se lapsi siinä syötettävä. Eikä missään vessassa. Vessa on epähygieeninen paikka ja syöttäminen varaisi vessan puoleksi tunniksi vähintään.
        Minkä arvoisena omaa lastasi pidät, jos et kykene häntä hampurilaispaikassa imettämään? Ja näet tuon kauniin ja luonnollisen tapahtuman niin likaisena, että komennat äidin vessaan imettämään?


      • KALLE KELLO
        MissFinland76 kirjoitti:

        Totta. Eräs akka alko ilmettään tenavaansa kerran, kun olin Mäkkärissä syömässä. Hyi ! Ruokahalut oli kyllä mennä.......pitää mennä vessaan tai jonnekin muualle, jos sitä on välttämättä pakko tehdä juuri silloin, kun vastapäinen asiakas on syömässä... Ja oli siinä vielä pari nuorta poikaakin näkemässä, kyttäs pitkään ja oli niiiiiiin kiinnos -tuneita siitä puuhasta......
        Niinhän ne osaa olla, varsinkin nuoret akat.........mikä HÄPEÄ.....!!!! Ei mitään käsitys -tä mistään.........sen takia on tuttipullot keksitty ! Ettei toisilta mee ruokahalut, jos on pakko tehdä sitä juuri silloin, kun toiset syö.................hävetti niin.........

        Seuraavalla kerralla vedä laatat ämmän eteen, eiköhän sekin ole normaalia


      • KALLE KELLO
        mummapumma54 kirjoitti:

        Outo käsitys kertakaikkiaan, että lapsen imettäminen olisi samanarvoista kuin itsetyydytys. Lapsi tarvitsee ravintonsa siinä kuin aikuinenkin, outoa kaksimielisyyttä imettämisen tuomitsijoissa. Niinkuin pienokaisen ravinnonsaanti olisi hävettävää ja kuuluisi vain vessaan. Samoin voisi sanoa aikuisten hampurilaisten syönnistä, niin sottaista touhua että vessaan siitä sitä syömään vaan. Hui kun majoneesit tursuaa lihojen välistä.
        Imettäminenhän on mitä kaunein tapahtuma, äidin ja pienokaisen yhteinen hetki. Ja jos reissussa ollaan, niin onhan se lapsi siinä syötettävä. Eikä missään vessassa. Vessa on epähygieeninen paikka ja syöttäminen varaisi vessan puoleksi tunniksi vähintään.
        Minkä arvoisena omaa lastasi pidät, jos et kykene häntä hampurilaispaikassa imettämään? Ja näet tuon kauniin ja luonnollisen tapahtuman niin likaisena, että komennat äidin vessaan imettämään?

        Kuten jo kirjoitin. Normaalia on myös vetästä laatat tällaisten ämmien eteen. Sekin on ihan normaalia.


    • Ei ole sopivaa imettää yli vuoden ikäistä lasta koskaan. Vaikka se "onnistuisikin", se nyt kannattaa jo lopettaa heti. Ei mun isosiskonikaan, jolla on peräti 3 poikaa, imet-
      tänyt ketään heistä yli vuoden ikäisenä. Koskaan. Ja pojat on ainakin 2 vanhinta jo koulussa. Keskimmäinen tosin ei ole ihan normaali.......ja mua hävettää, jos muija alkaa jossakin ravintolassa yms syömäpaikassa imettämään lastaan kesken oman ruokailun, ja sitä joutuu häpeillen katsomaan, varsinkin, jos se muija tenavineen on vastapäätä.......eikö nyt VOI mennä tekemään sitä vaikka vessaan.....menee vielä ruokahalut kaikilta....ja siellä on takuulla myös muita pieniä ja koululaisia poikia, jotka näkee sen.......ottaa jopa kuvia salaa tai videoi sen salaa........onko se sitten hauskaa ? Tuskin. Ajatelkaa ! Itse en ikinä tekisi niin. Mikä häpeä se on lapsellekin sitten myö -hemmin........... Ja ei ne neuvolatädit ole mitään tätejä, ei ne ole sukua kellekään teil -le.....eikä ole koskaan sopivaa opettaa omaa lastaan sanomaan täti ja setä ei-suku-laisista ihmisistä. Häpeällistä sekin !

      • eipä siinä mitään

        On se. Sopivaa ja jopa suotavaakin imettää yli yksivuotiasta. Ja ihan sallittua. Sinä saat olla siitä mitä mieltä haluat, mutta sinä et onneksi päätä, onko se sopivaa tai sallittua. Jos koulupojat kuvaavat imetystä jossain, niin siinäpähän oppivat, että sillä lailla jokainen ihminen pienenä ruokansa saa. Ei siinä ole mitään perverssiä tai sopimatonta, varsinkin kun suurin osa imettää hyvin huomaamattomasti imetysvaatteen tai huivin suojassa.


      • eipä siinä mitään kirjoitti:

        On se. Sopivaa ja jopa suotavaakin imettää yli yksivuotiasta. Ja ihan sallittua. Sinä saat olla siitä mitä mieltä haluat, mutta sinä et onneksi päätä, onko se sopivaa tai sallittua. Jos koulupojat kuvaavat imetystä jossain, niin siinäpähän oppivat, että sillä lailla jokainen ihminen pienenä ruokansa saa. Ei siinä ole mitään perverssiä tai sopimatonta, varsinkin kun suurin osa imettää hyvin huomaamattomasti imetysvaatteen tai huivin suojassa.

        Sie oot pervo hullu, joutuisit sairaalaan huuhkaja !!!!!! Hyi !!!!! Häpeä !!!!!! Tyhmyri.


      • ei siinä mitään
        MissFinland76 kirjoitti:

        Sie oot pervo hullu, joutuisit sairaalaan huuhkaja !!!!!! Hyi !!!!! Häpeä !!!!!! Tyhmyri.

        Voi voi. Toivottavasti saat itse pääsi kuntoon jossain vaiheessa. Elämäsi on varmasti vaikeaa. Jos tietäisin kuka olet, niin mielelläni tulisin imettämään viereesi. Se olisi mainiota siedätyshoitoa tuohon ongelmaasi.


    • Monenlaisia imettäjiä on,mutta se oli huippu,kun englantilaiset äidit imetti kymmenvuotiaita. Oikeen TVssä näytettiin,kun menivät kaikki samaan sänkyyn ja isot tytöt lutkutti. Nä
      kikö kukaan muu ?

    • .....

      Kyllä kait vauvaa voi imettää jossain ravintolan sivupöydässä. Imetyshän on täysin luonnollinen asia. Mitä pahaa siinä on...

    • nykypäivänä

      Tissit on silikoneja varten eikä imetystä

    • mummapumma54

      Tiedän tapauksen jossa lasta imetettin 5 vuotiaaksi asti. Lapsella oli pahoja allergioita ja näin taattiin lapselle turvallinen ruoka. Ruoki vaan lastasi, onhan se hyvä , että hän saa pitkäaikaisen suojan ja hyvää ravintoa. Toki annat hänen syödä normaalia ruokaakin. Osaahan parivuotias jo syödä kaikkea, ellei ole allerginen.

    • KALLE KELLO

      Ai sinulle HYVÄN ÄIDIN määritelmä on imetys ja vielä se että imettää yli kaksi (2) vuotiasta? Minä olen sitä mieltä, että ET OLE hyvä äiti vaan haet jotain madonnan kruunua itsellesi. Itsekäs ämmä ja kehtaat vielä kehua itseäsi "hyväksi".

    • tissittäjä

      Imettäminen ei sinänsä tee hyväksi äidiksi mutta mielestäni taaperoimettäminen on hyvä asia! Ihmiset ovat vain vieraantuneet niin paljon luonnosta, etteivät enää ymmärrä tätäkään asiaa. Surullista :(
      Luonnonläheisissä kulttuureissa lapsia imetetään useita vuosia ja tissit ovat näkyvillä. Eikä siinä ole mitään hävettävää. Eli se mikä pitäisi olla ihan normaalia on urbaanissa kulttuurissamme hävettävää....Toivottavasti tämä urbaanitaantuma katoaa ja luonnollinen äitiys ja muutenkin luonnonläheisempi elämä löytävät tiensä meille takaisin.

    • köhis

      ei ole väärin, mutta outoa on.

    • niira2

      Olen imettänyt 4 lastani. Ensimmäistä 6 kk, toista 1v 5 kk kolmatta 2 v ja viimeisintä 2v 8 kk. Tukee lapsen vuorovaikutusta ja lisäksi lapset ovat sairastaneetkin paljon, siinä ole mitään outoa. Anna lapselle turvallisuuden tunne ja läheisyys. Kannustan tekemään niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu, Se, millaiset rinnat siitä seuraa, on sinun asiasi ei kenenkään muun (ainahan ne voi korjata). Olet äiti, tiedät mikä on lapsesi paras.

      • djjjdl

        Taidat olla vähän yksinkertainen? Imetys tukee lapsen henkistä kehitystä ja antaa hänelle erityistä läheisyyttä ja SITÄ kautta tukee myös hänen vuorovaikutustaitojaan. Kun lapsi on saanut erityisen paljon läheisyyttä, hän on usein rohkeampi ja varmempi itsestään. Ja juujuu, voi sitä läheisyyttä saada muutenkin, mutta imetys on yksi tapa. Ja siinä EI ole mitään seksuaalista äidin eikä lapsen puolelta.


    • Eiköhän tuo ole vielä ihan ok. Ei siinä biologian näkökulmasta mitään outoa ole, kun maitoa tulee. Yhteiskunnan tavoissa ja normeissa vain vieroitetaan lapsi rintamaidosta aiemmin.

    • Ällöttävää

      Yli vuoden ikäisen ruokaa on tavallinen kotiruoka ja juomana lehmänmaito. Jotka haluavat reilun vuoden, saati kahden ikäistä imettää, tehköön sen kotonaan. Imetys ei ole tuonikäiselle enää välttämätöntä, joten turha tulla julkisille paikoille imettämään.

    • Dr.

      Minusta alkaa jo olemaan sairasta imettää noin "vanhaa" lasta! Alkaa vaikuttaa jo lapsen psyykeeseen sitten vanhemmiten...

      • Hoohoo taas

        No tulihan se sieltä! Antaa tulla nyt kuule tutkimustuloksia imetyksen haitallisesta vaikutuksesta lapsen psyykeen! Todisteita tässä kaivataan! Ai niin, eihän niitä ole, pitkän imetyksen vaikutukset lapsen psyykeen kun ovat pelkästään positiivisia. Miettikää hei nyt vähän, ennen kuin alatte heittämään noita omituisia kuvitelmianne totuutena.


    • Erkkimeerkki

      EI ole!E

    • vierassss

      Jokainen omalla tavallaan, mutta haluan jotenkin ajatella, että ne hampaat jotka tulee pikku hiljaa on ihan fysiologinen merkki siitä, että kiinteitä ruokia vois alotella, ne on kuitenkin ruuan pilkkomista varten.

      • Outo peruste...

        Niin? Eihän nyt kukaan taaperolleen PELKKÄÄ rintamaitoa anna. Tuolla logiikalla ihmisen ei sitten tarvitsisi enää mitään juoda sen jälkeen, kun hampaat tulevat. Nisäkkäillä, joilla on kaksi hammaskertaa, kuten ihmisillä, sijoittuu se vieroittuminen pysyvien hampaiden tulemiseen. Ihminen on siis aikoinaan imettänyt useita vuosia. Ei se nykyään enää ole tarpeellista, mutta kyllä parin vuoden ikäinen lapsi vielä ihan imetettävissä on. Lapsihan pystyy imemään mainiosti, vaikka ne hampaat suussa ovatkin.


      • Ei 2-veelle tissiä
        Outo peruste... kirjoitti:

        Niin? Eihän nyt kukaan taaperolleen PELKKÄÄ rintamaitoa anna. Tuolla logiikalla ihmisen ei sitten tarvitsisi enää mitään juoda sen jälkeen, kun hampaat tulevat. Nisäkkäillä, joilla on kaksi hammaskertaa, kuten ihmisillä, sijoittuu se vieroittuminen pysyvien hampaiden tulemiseen. Ihminen on siis aikoinaan imettänyt useita vuosia. Ei se nykyään enää ole tarpeellista, mutta kyllä parin vuoden ikäinen lapsi vielä ihan imetettävissä on. Lapsihan pystyy imemään mainiosti, vaikka ne hampaat suussa ovatkin.

        Että pitäisi 6-7 vuotiaaksi asti imettää? Hyi hele... Se on jo yksinkertaisesti oksettavaa imettää 2-vuotiasta isoa penskaa, joka jo itse pyytää "tittiä" tai kävelee tissille ja alkaa repiä paitaa pois päältä. Ompa jollain kova tarve puolustella noin vanhan imetystä, liekö itsellä onnistunut imetys ollenkaan...


      • glgdjg
        Ei 2-veelle tissiä kirjoitti:

        Että pitäisi 6-7 vuotiaaksi asti imettää? Hyi hele... Se on jo yksinkertaisesti oksettavaa imettää 2-vuotiasta isoa penskaa, joka jo itse pyytää "tittiä" tai kävelee tissille ja alkaa repiä paitaa pois päältä. Ompa jollain kova tarve puolustella noin vanhan imetystä, liekö itsellä onnistunut imetys ollenkaan...

        Voi ziisus. Sanoinko, että pitäisi imettää 6-7 -vuotiaaksi? En. Kerroin, miten asia menee biologian kannalta. Ja nyt ihan oikeasti? Mitä hittoa se siihen kuuluu, puhuuko se lapsi vai ei? Vauvakin pyytää sitä tissiä, hän vaan ei osaa vielä puhua. Voinko sitten imettää kaksivuotiasta, jolla on puheenkehityksen viivästymä? Sehän on varmaan ihan ok, kun se ei puhu? Ja jos on joku vamma, minkä vuoksi ei lapsi voi kävellä, niin sitten voin imettää? Tai jos pyydän lasta konttaamaan paikalle? Käveleminen ja puhuminen ei liity siihen imetykseen mitenkään. Ja ei, ei ole epäonnistunut oma imetys, imetän 1,5 -vuotiasta lastani varain onnistuneesti.


      • Onneksi ei tarvitse
        glgdjg kirjoitti:

        Voi ziisus. Sanoinko, että pitäisi imettää 6-7 -vuotiaaksi? En. Kerroin, miten asia menee biologian kannalta. Ja nyt ihan oikeasti? Mitä hittoa se siihen kuuluu, puhuuko se lapsi vai ei? Vauvakin pyytää sitä tissiä, hän vaan ei osaa vielä puhua. Voinko sitten imettää kaksivuotiasta, jolla on puheenkehityksen viivästymä? Sehän on varmaan ihan ok, kun se ei puhu? Ja jos on joku vamma, minkä vuoksi ei lapsi voi kävellä, niin sitten voin imettää? Tai jos pyydän lasta konttaamaan paikalle? Käveleminen ja puhuminen ei liity siihen imetykseen mitenkään. Ja ei, ei ole epäonnistunut oma imetys, imetän 1,5 -vuotiasta lastani varain onnistuneesti.

        No varohan, ettei otsasuonet poksahda. Tsiisus, tuollaisia ne sitten äidit on... Onneksi en lastani aio imettää, niin säästyypähän tuollaiselta. Pointti nyt vaan oli se, että 1-vuotiaan ruokaan ei enää kuulu tissimaito, vaan tavallinen kotiruoka ja lehmänmaito. Toivottavasti itse tajuat pysyä kotona penskoinesi, etkä mennä kiusaamaan kunnollisia ihmisiä noin ison imetyksellä. Yök...


      • glggjgl
        Onneksi ei tarvitse kirjoitti:

        No varohan, ettei otsasuonet poksahda. Tsiisus, tuollaisia ne sitten äidit on... Onneksi en lastani aio imettää, niin säästyypähän tuollaiselta. Pointti nyt vaan oli se, että 1-vuotiaan ruokaan ei enää kuulu tissimaito, vaan tavallinen kotiruoka ja lehmänmaito. Toivottavasti itse tajuat pysyä kotona penskoinesi, etkä mennä kiusaamaan kunnollisia ihmisiä noin ison imetyksellä. Yök...

        Ah, niin tuttua. Sitten, kun ei enää osata perustella, niin heittäydytään ylimieliseksi ja haukutaan vastapuoli. Anna mennä vaan, minun otsasuoneni eivät kuule vähästä poksahda. Ja hirveän asiallista yökötellä toisten imetysvalinnoille, ai että. Kyllä tästä asiasta tulee kuule vähän kiihdyttyäkin, kun joka ikinen kerta tulee nuo samat asiat, joita ei sitten kuitenkaan osata sen kummemmin perustella, vaan "se vaan kuuluu olla niin".

        Mikä pointti se tuollainen on, että yksivuotiaan ruokaan ei kuulu äidinmaito? Missä perusteet? Tiesitkö, että Suomenkin suositus kuuluu nykyään "imetystä vähintään yksivuotiaaksi ja sen jälkeen, kuten perheelle sopii". Ja katsos kun maailmassa on muitakin maita, kuin Suomi. Ja niissä ne suositukset voivat olla aivan erilaisia. Ja ihan maailmanlaajuinen yleinen suositus on se "imetystä kaksivuotiaaksi", oikein WHO:lta. Että josko vähän paremmin nyt perustelisit tuon, että yksivuotiaan kuuluu juoda lehmänmaitoa. Sehän on vasikoille tarkoitettu, miksi sitä pitäisi juoda? Se on sinun MIELIPITEESI, ei mikään yleismaailmallinen totuus. Ja siitä vaan, ole imettämättä, ei se minua kiinnosta, ihan niin kuin ei pitäisi kiinnostaa minunkaan imetykseni sinua, koska se on YKSITYISASIA. Ja ei, en imetä julkisesti lastani enää, eikä siitä koko tässä ketjussa ollut alunperin edes kyse.


    • pistän

      taaperoimettäjät ja koirahullut samalle viivalle.
      Ovat tasan yhtä normaaleja.....

    • imettäjä

      Äidin maito on parasta ruokaa myös taaperolle, on ollut ennen ja on sitä yhdä edelleen. Itse hoidan työssäni keski iältään 90v ihmisiä. Mummujen kanssa tulee usein puheekis äitiys ja imetys, lähes poikkeuksetta he ovat imettäneet lapsiaan vähintään kaksi vuotta. Edes neljän vuoden imetys tai tandemimetys ei ole ollut ollenkaan tavatonta. Useat näistä mummuista ovat suurperheen äitejä, imettäneet elämästään yhteensä helposti 10-20v ja elävät noin korkella iällä varmasti parempaa vanhuutta kui yksikään tämän päivän äiti joka ei ole imettänyt. Imetys ei siis pilaa äidin eikä lapsen terveyttä. Itse imetin poikaani täysimetyksellä 10kk ja osittaisella 2v. 1 vuoden neuvolassa hemoglobiini oli 115 joka on paljon parempi kuin tuon ikäisellä keskimäärin. Poika ei ole myöskään syönyt yhtään antibioottikuuria elämänsä aikana ja oksennus ym. tauteja on ollut pari kertaa. Muiden lasten kanssa hän on tekemisissä useita kertoja viikossa kerhoissa ym. Muut sairastavat ja selvästi meidän lapsilla on korkeampi vastustuskyky. Aion imettää kaikkia tulevia lapsiani mikäli se on mahdollista.

      • <3..

        Meillä oli hemoglobiini 118 yksi vuotiaana ja oksennustautia ei ole ollut kertaakaan, pari pientä flunssaa ja lapsi on yli 2 vuotias. Imetin pari päivää ja siitä eteenpäin mentiin korvikkeilla. Lapsi on kaikkiruokainen, eikä ole mitään allergioita. Että kyllä näistä pulloruokituistakin kasvaa ihan terveitä ja mahtavia muksuja! :)


      • <3..
        <3.. kirjoitti:

        Meillä oli hemoglobiini 118 yksi vuotiaana ja oksennustautia ei ole ollut kertaakaan, pari pientä flunssaa ja lapsi on yli 2 vuotias. Imetin pari päivää ja siitä eteenpäin mentiin korvikkeilla. Lapsi on kaikkiruokainen, eikä ole mitään allergioita. Että kyllä näistä pulloruokituistakin kasvaa ihan terveitä ja mahtavia muksuja! :)

        Mutta juu hyvä jos pystyy imettämään, mutta ei tarvitse tuolla tavalla tehdä eroa imetettyjen ja pulloruokittujen välille. Lisää vain paineita ja pahaa oloa niille jotka ei syystä tai toisesta imetä. Rennosti vaan, pääasia että lapsi saa ruokaa! :) Ja vielä mainitakseni niin lähipiirini ainoat korvakierrelapset löytyy täysimetetyistä ja pitkään imetetyistä lapsista. Enkä todellakaan ole mikään imetyksen vastustaja, mutta kyllä siihen sairasteluun, kasvuun, kehitykseen ja vuorovaikutukseen vaikuttaa niin monet muut asiat kuin imetys.


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        Mutta juu hyvä jos pystyy imettämään, mutta ei tarvitse tuolla tavalla tehdä eroa imetettyjen ja pulloruokittujen välille. Lisää vain paineita ja pahaa oloa niille jotka ei syystä tai toisesta imetä. Rennosti vaan, pääasia että lapsi saa ruokaa! :) Ja vielä mainitakseni niin lähipiirini ainoat korvakierrelapset löytyy täysimetetyistä ja pitkään imetetyistä lapsista. Enkä todellakaan ole mikään imetyksen vastustaja, mutta kyllä siihen sairasteluun, kasvuun, kehitykseen ja vuorovaikutukseen vaikuttaa niin monet muut asiat kuin imetys.

        Mielestäni kirjoittaja ei korostanut eroa rintaruokittujen ja korvikeruokittujen välillä. Yksilötasolla löytyy sekä sairastavia että terveitä lapsia molemmista ryhmistä. Missään ei kirjoittaja sanonut, että korvikeruokitut ovat automaattisesti sairaampia. Olisiko niin, että luit nyt rivien välistä asioita, joita siellä ei ollut? Joskus tuntuu, että imetyksen hyödyistä ei voi puhua mainitsematta joka välissä, että "kyllä korvikkeellakin terveitä lapsia kasvaa". Sehän on itsestäänselvää, sen takia sitä ei aina tarvitse mainita. On kuitenkin kiistatonta tutkimustietoa siitä, että imetyksestä on lapselle hyötyä ja näitä hyötyjä kirjoittaja toi esiin. Hemoglobiinin hän mainitsi siksi, että pitkän täysimetyksen pelätään aina aiheuttavan raudanpuutetta. En kyllä lähtisi täysimettämään kymmenkuiseksi asti, kuten kyseinen kirjoittaja on tehnyt, kiinteät ruoat olisi hyvä aloittaa siinä puolen vuoden tienoilla, koska siitä eteenpäin täysimetyksellä olevilla tosiaan anemia uhkaa ja allergiariskikin alkaa nousta, jos liian pitkään on pelkällä imetyksellä.


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        Mutta juu hyvä jos pystyy imettämään, mutta ei tarvitse tuolla tavalla tehdä eroa imetettyjen ja pulloruokittujen välille. Lisää vain paineita ja pahaa oloa niille jotka ei syystä tai toisesta imetä. Rennosti vaan, pääasia että lapsi saa ruokaa! :) Ja vielä mainitakseni niin lähipiirini ainoat korvakierrelapset löytyy täysimetetyistä ja pitkään imetetyistä lapsista. Enkä todellakaan ole mikään imetyksen vastustaja, mutta kyllä siihen sairasteluun, kasvuun, kehitykseen ja vuorovaikutukseen vaikuttaa niin monet muut asiat kuin imetys.

        Ja lisäksi vielä tuo "lisää vain paineita ja pahaa oloa niille, jotka ei syystä tai toisesta imetä". Imetyksen hyödyistä puhuminen tai omasta onnistuneesta imetyksestä kertominen ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua tai ketään muutakaan lapsensa korvikkeella ruokkinutta kohtaan. Tuntuu, että tässä vallitsee varsinainen mielensäpahoittajien kulttuuri, mitään ei saa imetyksen puolesta sanoa, tai heti on paha mieli jollain.


      • <3..
        turhaa taas... kirjoitti:

        Ja lisäksi vielä tuo "lisää vain paineita ja pahaa oloa niille, jotka ei syystä tai toisesta imetä". Imetyksen hyödyistä puhuminen tai omasta onnistuneesta imetyksestä kertominen ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua tai ketään muutakaan lapsensa korvikkeella ruokkinutta kohtaan. Tuntuu, että tässä vallitsee varsinainen mielensäpahoittajien kulttuuri, mitään ei saa imetyksen puolesta sanoa, tai heti on paha mieli jollain.

        häh..olipas sinulla hyökkääviä vastauksia! mistähän sinä pahoitit mielesi? Ainakin olet "hyvä" analysoimaan mistä muut muka pahoittavat mielensä :) No älä minusta huoli, minulla ainakin on ihan hyvä mieli ja jokainen saa kertoa omasta lapsestaan ja imetyksestään, mutta yleistys siitä että kaikki hyödyt tulisi imetyksestä on mielestäni naivi. Minäkin voin kertoa että lapseni nukkui 10 tunnin yöunet 2 kuukaudesta eteenpäin. Ei kärsinyt koliikista, mahavaivoista, eikä pulauttelusta...en silti esitä yleistystä että nämä johtuvat pulloruokinnasta. Ja on totta että lapset ovat yksilöitä ja sitähän minäkin tarkoitin, siksi en ymmärrä tätä jatkuvaa imetyksen eduista kertomista, kun kaikki ne varmasti tietävät. Ja ainut selkeä näyttö on vastustuskyvyn lisääntymisestä imetetyillä lapsilla, mutta on myös tutkittu että 12 ikävuoteen mennessä sekä imetetyt että korvikeruokitut lapset ovat sairastaneet keskimäärin yhtä paljon. Toki näissäkin on yksilövaihtelua molemmissa ryhmissä.


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        häh..olipas sinulla hyökkääviä vastauksia! mistähän sinä pahoitit mielesi? Ainakin olet "hyvä" analysoimaan mistä muut muka pahoittavat mielensä :) No älä minusta huoli, minulla ainakin on ihan hyvä mieli ja jokainen saa kertoa omasta lapsestaan ja imetyksestään, mutta yleistys siitä että kaikki hyödyt tulisi imetyksestä on mielestäni naivi. Minäkin voin kertoa että lapseni nukkui 10 tunnin yöunet 2 kuukaudesta eteenpäin. Ei kärsinyt koliikista, mahavaivoista, eikä pulauttelusta...en silti esitä yleistystä että nämä johtuvat pulloruokinnasta. Ja on totta että lapset ovat yksilöitä ja sitähän minäkin tarkoitin, siksi en ymmärrä tätä jatkuvaa imetyksen eduista kertomista, kun kaikki ne varmasti tietävät. Ja ainut selkeä näyttö on vastustuskyvyn lisääntymisestä imetetyillä lapsilla, mutta on myös tutkittu että 12 ikävuoteen mennessä sekä imetetyt että korvikeruokitut lapset ovat sairastaneet keskimäärin yhtä paljon. Toki näissäkin on yksilövaihtelua molemmissa ryhmissä.

        En pahoittanut mieltäni. Tympäisee vain, kun aina joku on ottamassa paineita siitä, että joku toinen kertoo imetyksestään ja imetyksen hyödyistä. Varsinkin, kun tässä ei nyt ollut kyse yleisesti imetys vs. korvikeruokinta, vaan aiheena oli nimenomaan taaperoimetys. Se ei nyt liity korvikkeisiin millään lailla. On aivan tosiasia, että taaperoimetetyt saavat äidinmaidosta vasta-aineita ja monasti sairastavat vähemmän. Huom. eivät aina, tietenkään. Ja taaperoimetyksen hyödyistä ihmiset nimenomaan juuri EIVÄT tiedä. Johan sen huomaa tästä viestiketjustakin.


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        häh..olipas sinulla hyökkääviä vastauksia! mistähän sinä pahoitit mielesi? Ainakin olet "hyvä" analysoimaan mistä muut muka pahoittavat mielensä :) No älä minusta huoli, minulla ainakin on ihan hyvä mieli ja jokainen saa kertoa omasta lapsestaan ja imetyksestään, mutta yleistys siitä että kaikki hyödyt tulisi imetyksestä on mielestäni naivi. Minäkin voin kertoa että lapseni nukkui 10 tunnin yöunet 2 kuukaudesta eteenpäin. Ei kärsinyt koliikista, mahavaivoista, eikä pulauttelusta...en silti esitä yleistystä että nämä johtuvat pulloruokinnasta. Ja on totta että lapset ovat yksilöitä ja sitähän minäkin tarkoitin, siksi en ymmärrä tätä jatkuvaa imetyksen eduista kertomista, kun kaikki ne varmasti tietävät. Ja ainut selkeä näyttö on vastustuskyvyn lisääntymisestä imetetyillä lapsilla, mutta on myös tutkittu että 12 ikävuoteen mennessä sekä imetetyt että korvikeruokitut lapset ovat sairastaneet keskimäärin yhtä paljon. Toki näissäkin on yksilövaihtelua molemmissa ryhmissä.

        Eikä ole mitenkään naivia olettaa, että imetyksellä on tekemistä hyvän vastustuskyvyn kanssa, koska siitä on ihan kiistatonta tutkimustietoakin olemassa. Ihan niin kuin ei ole naivia olettaa, että tupakoinnilla on jotain tekemistä keuhkosyövän kanssa, vaikkeivät kaikki tupakoijat siihen sairastukaan. Tietenkin vastustuskykyyn vaikuttavat monet asiat, mutta imetys on yksi niistä. Tietääkseni korvikeruokinnan suotuisista vaikutuksista koliikkiin tai muihin luettemiisi asioihin ei ole olemassa tutkimustietoa, jotn sikäli vertaus oli vähän huono.


      • <3..
        turhaa taas... kirjoitti:

        Eikä ole mitenkään naivia olettaa, että imetyksellä on tekemistä hyvän vastustuskyvyn kanssa, koska siitä on ihan kiistatonta tutkimustietoakin olemassa. Ihan niin kuin ei ole naivia olettaa, että tupakoinnilla on jotain tekemistä keuhkosyövän kanssa, vaikkeivät kaikki tupakoijat siihen sairastukaan. Tietenkin vastustuskykyyn vaikuttavat monet asiat, mutta imetys on yksi niistä. Tietääkseni korvikeruokinnan suotuisista vaikutuksista koliikkiin tai muihin luettemiisi asioihin ei ole olemassa tutkimustietoa, jotn sikäli vertaus oli vähän huono.

        huoh..siis vaikutusta vastustuskykyyn hetkellisesti :) Kuten jo yllä laitoin sairastavat enemmän sitten pikkulapsiaikana. Ja myönnän olen eksynyt alkuperäisestä aiheesta, siitä huomautat ihan aiheellisesti :) Pahoittelen, mutta jatkan kun olen aloittanut eli sama vastustuskyvyn lisäys on todettu myös "kenguruhoidolla" eli vauva äidin tai isin paljasta rintaa vasten. Ja yhtenäisillä yöunilla on todettu merkittävä vaikutus vauvan ja lapsen hermoston kehitykseen ja pulloruokittujen lasten yöheräilyt ovat taas harvinaisempia (tai niitä on keskimäärin vähemmän) kuin imetettyjen, joten siinä ihan faktaa pulloruokinnasta. Pulautteluun ja vatsanväänteisiin on imetyksellä yhteys sikäli, että äidin täytyy olla tarkempi ruokavalionsa suhteen, koska osa ruoka-aineista aiheuttaa mahavaivoja vauvalle. Myös joillain imetetyillä vauvoilla on tapana nukahtaa rinnalle ja tällöin röyhtäytys jää tekemättä ja tällä on ihan tutkitusti vaikutusta vatsavaivoihin. Isän osallistumisen ruokintaan (pullo) on myös todettu vahvistavan isän ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutussuhdetta.
        Viestini oli alunperin tarkoitettu niille, jotka potevat huonoa oloa imettämättömyydestään, rohkaisu ja oma kertomukseni. Hyvon toimii muuten niinkin päin, että kun kirjoitat oman tarinasi onnellisesta, terveestä ja "helposta" pulloruokitusta lapsesta niin johan älähtää imettäjät. Kai se on vaan monelle herkkä aihe. Itse yritin juurikin sanoa, että ei tarvitsisi olla niin herkkä aihe! Hyvin ne pärjää ja kasvaa kunhan saavat ruokaa ja rakkautta! :)


      • <3..
        <3.. kirjoitti:

        huoh..siis vaikutusta vastustuskykyyn hetkellisesti :) Kuten jo yllä laitoin sairastavat enemmän sitten pikkulapsiaikana. Ja myönnän olen eksynyt alkuperäisestä aiheesta, siitä huomautat ihan aiheellisesti :) Pahoittelen, mutta jatkan kun olen aloittanut eli sama vastustuskyvyn lisäys on todettu myös "kenguruhoidolla" eli vauva äidin tai isin paljasta rintaa vasten. Ja yhtenäisillä yöunilla on todettu merkittävä vaikutus vauvan ja lapsen hermoston kehitykseen ja pulloruokittujen lasten yöheräilyt ovat taas harvinaisempia (tai niitä on keskimäärin vähemmän) kuin imetettyjen, joten siinä ihan faktaa pulloruokinnasta. Pulautteluun ja vatsanväänteisiin on imetyksellä yhteys sikäli, että äidin täytyy olla tarkempi ruokavalionsa suhteen, koska osa ruoka-aineista aiheuttaa mahavaivoja vauvalle. Myös joillain imetetyillä vauvoilla on tapana nukahtaa rinnalle ja tällöin röyhtäytys jää tekemättä ja tällä on ihan tutkitusti vaikutusta vatsavaivoihin. Isän osallistumisen ruokintaan (pullo) on myös todettu vahvistavan isän ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutussuhdetta.
        Viestini oli alunperin tarkoitettu niille, jotka potevat huonoa oloa imettämättömyydestään, rohkaisu ja oma kertomukseni. Hyvon toimii muuten niinkin päin, että kun kirjoitat oman tarinasi onnellisesta, terveestä ja "helposta" pulloruokitusta lapsesta niin johan älähtää imettäjät. Kai se on vaan monelle herkkä aihe. Itse yritin juurikin sanoa, että ei tarvitsisi olla niin herkkä aihe! Hyvin ne pärjää ja kasvaa kunhan saavat ruokaa ja rakkautta! :)

        Ai niin ja taaperoimetyksestä en todellakaan tiedä mitään! Myönnän sen ihan täysin, joten siihen en ota kantaa. Mutta mielellään kyllä aiheeseen tutustun :)


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        Ai niin ja taaperoimetyksestä en todellakaan tiedä mitään! Myönnän sen ihan täysin, joten siihen en ota kantaa. Mutta mielellään kyllä aiheeseen tutustun :)

        Pyydän anteeksi, että olin turhan kärkäs viesteissäni. Tuli kieltämättä purettua yleistä ärsytystä, joka syntyi tämän ketjun muista kirjoituksista. Siitä olen kanssasi aivan samaa mieltä, että myös imettäjät voisivat olla paksunahkaisempia. Hienosti sujunut imetys tai hienosti sujunut pulloruokinta ovat yhtä lailla hyviä juttuja ja niistä molemmista pitäisi voida puhua ilman pelkoa siitä, että joku älähtää. Yleisesti voisi sanoa, että toisten henkilökohtaisia kokemuksia ei pitäisi ottaa niin, no, henkilökohtaisesti.

        Ihan mielenkiintoinen ajatus tuo heräilyn vaikutuksesta hermoston kehitykseen imetetyillä. Rohkenen kuitenkin epäillä, että imetys voisi siinä mielessä olla vauvalle mitenkään haitallista, vaikka heräilyjä olisikin enemmän. Vauvoilla kun se heräily on luonnollista aivan eri tavoin kuin aikuisilla. Vauvan hermosto kehittyy varmasti aivan normaalisti, vaikka hän heräisikin pari kertaa yössä. Lisäksi pitää muistaa, että korvikeruokituilla on myös paljon vatsavaivoja ja pulauttelua, koska korvike ei ole lapsen suolistolle yhtä sopivaa kuin äidinmaito. Toki hankaluuksia voi imetetyillä aiheuttaa se mainitsemasi äidin ruokavalio.


      • <3..
        turhaa taas... kirjoitti:

        Pyydän anteeksi, että olin turhan kärkäs viesteissäni. Tuli kieltämättä purettua yleistä ärsytystä, joka syntyi tämän ketjun muista kirjoituksista. Siitä olen kanssasi aivan samaa mieltä, että myös imettäjät voisivat olla paksunahkaisempia. Hienosti sujunut imetys tai hienosti sujunut pulloruokinta ovat yhtä lailla hyviä juttuja ja niistä molemmista pitäisi voida puhua ilman pelkoa siitä, että joku älähtää. Yleisesti voisi sanoa, että toisten henkilökohtaisia kokemuksia ei pitäisi ottaa niin, no, henkilökohtaisesti.

        Ihan mielenkiintoinen ajatus tuo heräilyn vaikutuksesta hermoston kehitykseen imetetyillä. Rohkenen kuitenkin epäillä, että imetys voisi siinä mielessä olla vauvalle mitenkään haitallista, vaikka heräilyjä olisikin enemmän. Vauvoilla kun se heräily on luonnollista aivan eri tavoin kuin aikuisilla. Vauvan hermosto kehittyy varmasti aivan normaalisti, vaikka hän heräisikin pari kertaa yössä. Lisäksi pitää muistaa, että korvikeruokituilla on myös paljon vatsavaivoja ja pulauttelua, koska korvike ei ole lapsen suolistolle yhtä sopivaa kuin äidinmaito. Toki hankaluuksia voi imetetyillä aiheuttaa se mainitsemasi äidin ruokavalio.

        Juu minullakin oli varmaan ärsytyskynnys herkässä, kun luin tämän ketjun ja jotkut kommentit kuten imettäjällä 4.8. saivat kyllä tosissaan minut pyörittelemään silmiäni. Ei tosin varmaan kirjoitustyylistä ollut tämä sama imettäjä kuin jolle vastasin. Mielenkiintoisia juttuja tosiaan nuo heräilytutkimukset yms. mutta en minäkään jättäisi niiden takia lastani imettämättä. Joidenkin noiden aikaisempien kommenttien takia halusin myös tuoda esiin sitä että se imetys on vain yksi asia muiden joukossa.
        Esimerkiksi meidän puistossa käy pari äitiä, jotka käyttävät lapsillaan käsidesiä ulkoilun jälkeen ja sitten puhuvat imetyksen vastustuskykyä lisäävästä vaikutuksesta. Käsidesi..varmaan pahinta mitä voit tehdä lapsen luontaisen vastustuskyvyn kehityksen kannalta. Toki ulkomailla..mutta hiekkalaatikolla Suomessa. Jostain alan julkaisusta luin myös että lapsen pitäisi nuolla 2 vai 3 kengänpohjat päivässä, että saisi saman vastustuskyvyn kuin 50-luvun lapsilla. Huh! Tuota en minäkään sentään anna lapseni tehdä, mutta hyvä esimerkki siitäkin kuinka vastustuskykyyn ja allergioihin vaikuttaa myös aina vain puhtaampi ympäristömme. Toki ilmansaateita on enemmän, mutta tarkoitan bakteereita jne. Loppujen lopuksi meillä taisi olla myös aika samanlaisia ajatuksia :) Kiitos kuitenkin ajatusten vaihdosta ja mielenkiintoiseta keskustelusta, vaikka se minun syystäni ei vastannutkaan alkuperäistä aihetta yhtään!


      • turhaa taas...
        <3.. kirjoitti:

        Juu minullakin oli varmaan ärsytyskynnys herkässä, kun luin tämän ketjun ja jotkut kommentit kuten imettäjällä 4.8. saivat kyllä tosissaan minut pyörittelemään silmiäni. Ei tosin varmaan kirjoitustyylistä ollut tämä sama imettäjä kuin jolle vastasin. Mielenkiintoisia juttuja tosiaan nuo heräilytutkimukset yms. mutta en minäkään jättäisi niiden takia lastani imettämättä. Joidenkin noiden aikaisempien kommenttien takia halusin myös tuoda esiin sitä että se imetys on vain yksi asia muiden joukossa.
        Esimerkiksi meidän puistossa käy pari äitiä, jotka käyttävät lapsillaan käsidesiä ulkoilun jälkeen ja sitten puhuvat imetyksen vastustuskykyä lisäävästä vaikutuksesta. Käsidesi..varmaan pahinta mitä voit tehdä lapsen luontaisen vastustuskyvyn kehityksen kannalta. Toki ulkomailla..mutta hiekkalaatikolla Suomessa. Jostain alan julkaisusta luin myös että lapsen pitäisi nuolla 2 vai 3 kengänpohjat päivässä, että saisi saman vastustuskyvyn kuin 50-luvun lapsilla. Huh! Tuota en minäkään sentään anna lapseni tehdä, mutta hyvä esimerkki siitäkin kuinka vastustuskykyyn ja allergioihin vaikuttaa myös aina vain puhtaampi ympäristömme. Toki ilmansaateita on enemmän, mutta tarkoitan bakteereita jne. Loppujen lopuksi meillä taisi olla myös aika samanlaisia ajatuksia :) Kiitos kuitenkin ajatusten vaihdosta ja mielenkiintoiseta keskustelusta, vaikka se minun syystäni ei vastannutkaan alkuperäistä aihetta yhtään!

        No, täällä tulee otettua turhan aggressiivinen asenne heti, kun niin pieni osa keskustelusta on asiallista. :) Tuokin on totta, että todella moni on hygieenisyyden kanssa aivan hysteerinen, eikä lapsi pääse ollenkaan kosketuksiin luonnollisten, vastustuskykyä parantavien bakteerien kanssa. Eiköhän siihen ole ihan syynsä, että vauva tietyssä vaiheessa pistää kaiken suuhunsa. Paitsi että hän siinä tutustuu maailmaan kaikilla aisteillaan, hän saa myös niitä tarpeellisia bakteereita. Kiitos itsellesi keskustelusta, toivon vain, että olisin aloittanut vähän toisella jalalla, kun kohdalle kerrankin sattui asiallinen keskustelija!


      • ???????
        turhaa taas... kirjoitti:

        Mielestäni kirjoittaja ei korostanut eroa rintaruokittujen ja korvikeruokittujen välillä. Yksilötasolla löytyy sekä sairastavia että terveitä lapsia molemmista ryhmistä. Missään ei kirjoittaja sanonut, että korvikeruokitut ovat automaattisesti sairaampia. Olisiko niin, että luit nyt rivien välistä asioita, joita siellä ei ollut? Joskus tuntuu, että imetyksen hyödyistä ei voi puhua mainitsematta joka välissä, että "kyllä korvikkeellakin terveitä lapsia kasvaa". Sehän on itsestäänselvää, sen takia sitä ei aina tarvitse mainita. On kuitenkin kiistatonta tutkimustietoa siitä, että imetyksestä on lapselle hyötyä ja näitä hyötyjä kirjoittaja toi esiin. Hemoglobiinin hän mainitsi siksi, että pitkän täysimetyksen pelätään aina aiheuttavan raudanpuutetta. En kyllä lähtisi täysimettämään kymmenkuiseksi asti, kuten kyseinen kirjoittaja on tehnyt, kiinteät ruoat olisi hyvä aloittaa siinä puolen vuoden tienoilla, koska siitä eteenpäin täysimetyksellä olevilla tosiaan anemia uhkaa ja allergiariskikin alkaa nousta, jos liian pitkään on pelkällä imetyksellä.

        Itse en kyllä pidä Hb 115-118 erityisen hyvänä tuon ikäiselle lapselle, eikä tuo ole pikemminkin suht normaali arvo tai pikemminkin juuri himppusen alakanttiin?


    • maitohampaat

      Erästä lastenlääkäriä lainatakseni, mistähän johtuu että lapsella on "maitohampaat" ja miksihän ne lähtevät pois vasta 6 vuotiaana?

    • sgt.pepper-59

      onko outoa jos "äiti" myi mulle kuuluvat maidot?mun mielestä huono-äiti!vaikka sillä olikin äpäräpentu omasta takaa mille ei keksinyt keinoa rahoitusta kouluttaa,muuta kuin menemällä mun isän kans naimisiin..pani sen isin olemaan kokoajan matkatöissä ja tämä oli mistään tietämätön...vaikka painoin 1v. 5kg.. syntyessä 3600g,
      kai se jo silloin ihmetteli kun joskus kävi kotona piipahtamassa,mutta se oli niin hyväsydämminen aisankannattaja joka uskoi kaiken mitä muut sille sanoi...

      • sgt.pepper-59

        unohtui mainita että tämä äpärä asuu Hervannassa ja nauttii sekamuotoisesta ennustaja-,fakinlogi-maineestaan,samanlainen paskanjauhaja kuin elätti-äitinsä,ja yhtä ahne!
        hah,ufot muka kaappasivat sen!! mix Berkeleessä ne palautti sen..? puhuu paskaa kun ei muuten saanut itseään paikallislehteen kuvan kera,ja nyt pakko vetää showta loppuun asti,niin narsisti-luonne että omat aivot ei edes hyväksy ajatusta että Hän ei muka olisi jotenkin parempi kuin muut..ja ilmoitti vielä omilla kotisivuillaan että "syntynyt Helsingissä.." HAH !! poisti sivunsa kun joku sanoi että kyllä sä olet leuhka/tyhmä kun et tajuu oman "kehun" rajoja!! mutta Hänen on jotenkin tuotava julki kuinka erinomainen Hän onkaan..


    • Tutkimusfakta on

      että, "imetyksestä on hyötyä sekä lapsen että äidin terveydelle. Imettäminen varmistaa vauvan hyvän ravitsemuksen sekä vahvistaa äidin ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta. Valtakunnallisten ravitsemussuositusten (v 2009) mukaan täysimetystä jatketaan 4–6 kuukauteen ja lisäruokien aloittamisen jälkeen osittaista imetystä 6–12 kuukauteen saakka."
      Lähde:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk01020

    • Läheisyys

      No minä se imetin 3 vuotta ja ilta-ja aamutissiä vielä melkein 4-vuotiaaks!!!!

    • opa3

      Jos lapsi kävelee niin onhan se outoa imeä tissiä.

      • eagöij

        Miksi? Perustele.


    • meillä muksut

      opetetaan katsomaan kovaa pornoa jo 5-vuotiaasta lähtien.
      Viinan kanssa pääsevät läträämään 7-vuotiaasta lähtien.
      Lapset imetetään 15-vuotiaaksi, ettei vaan pääse piltit vieraantumaan
      tissistä xD

    • nimim.

      "läheisyys"
      Hyi saatana!!!
      Toi on ihan sairasta!!
      Onko sulla joku fetissi asian tiimoilta?????

    • Niiiiin....

      Täysin tarpeetonta: ensimmäisen vuodenjälkeen sun maidon ravintoarvo on ihan 0-. Eli sille ei ole mitään perusteita miksi teet noin. Eikä varmaan tee hyvää sun kropallekkaan... Mutta tiiän tapauksen, jossa äiti rintaruokkii perheen isommat 5 ja 3 veet ,,, Nuorin on vuoden... 5v on syöny rintaa aina. :)

      • miksi valehtelet?

        Miksi kirjoitat potaskaa? Äidinmaidon ravintoarvo ei koskaan ole plus miinus nolla. Taapero voi saada jopa 30 prosenttia päivän energiasta äidinmaidosta. Äidinmaidosta hän saa edelleen myös kalsiumia ja vitamiineja. Vasta-aineita äidinmaidossa on taaperoikäisen kohdalla jopa enemmän kuin vauva-ikäisen. Käsityksesi on peräisin jostain 70-luvulta, kannattaa päivittää oman tiedot, ennen kuin jakaa niitä muille.


    • vaikuttaa vahvasti

      siltä, että tämä yks ja sama mamma täällä lässyttää eri nimimerkeillä
      säkit roikkuen suu vaahdossa.
      Usko jo pelle, että olet yksin tisseinesi ja taaperoinesi.
      Itseasiassa lapsiasi käy sääliksi, kun roikkusäkkejä joutuvat
      aikuisiälle asti lutkuttamaan hyi s*`))/&(&&na!!!!

    • itsekin imettänyt,

      Vastaus aloittajan kysymykseen: Ei ole.

      • Rajansa kaikella

        Kohtuus kaikessa ja järki pitäisi olla kasvatuksessa mukana joka käänteessä. Mitä taaperoimetykseen tulee niin vahva mielipiteeni on, että siitä ei ole kummallekkaan osapuolelle kovinkaan suurta hyötyä. Hyvän rasvaisen maidon voi korvata syömällä kalaa kolme kertaa viikossa. Syöttämällä rintamaitoa taaperoikään todennäköisesti lapsi kärsii D-vitamiinin puutteesta. koska nykyiset suositukset ovat jo muutoinkin alakanttiin, niin lapsi ei saa maidosta D-tä, D-vitamiinin puutos taas voi altistaa diabeettekselle. Aina kaikki eriskummallinen yhteen asiaan keskittyminen vie tilaa joltakin toiselta kehitykseen liittyvältä asialta, joka tulisi kunakin ikäkautena omaksua.
        Rakkautta taaperolle mieluummin keskustelemalla, osoittamalla kuinka tärkeä ja arvokas hän on ihmisenä, leikkimällä ja touhuamalla hänen kanssaan. Uusien ruokaaineiden opettelua yhdessä ja nauttimista ihanista mauista.Lapsi oppii siten syömään monipuolisesti ja terveellisesti aikuisenakin. Osoittamalla häntä kohtaan arvostusta. Läheisyyttä senikäiselle voi antaa häntä silittelemällä paijaamalla ja oman kehonhallinnan kautta. Anna lapsen oppia ja elää älä kahlitse ja taannuta häntä alemmalle kehitysasteelle kuin hän onkaan. Lapsi tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, mutta myös siivet.


      • tätä mieltä
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Kohtuus kaikessa ja järki pitäisi olla kasvatuksessa mukana joka käänteessä. Mitä taaperoimetykseen tulee niin vahva mielipiteeni on, että siitä ei ole kummallekkaan osapuolelle kovinkaan suurta hyötyä. Hyvän rasvaisen maidon voi korvata syömällä kalaa kolme kertaa viikossa. Syöttämällä rintamaitoa taaperoikään todennäköisesti lapsi kärsii D-vitamiinin puutteesta. koska nykyiset suositukset ovat jo muutoinkin alakanttiin, niin lapsi ei saa maidosta D-tä, D-vitamiinin puutos taas voi altistaa diabeettekselle. Aina kaikki eriskummallinen yhteen asiaan keskittyminen vie tilaa joltakin toiselta kehitykseen liittyvältä asialta, joka tulisi kunakin ikäkautena omaksua.
        Rakkautta taaperolle mieluummin keskustelemalla, osoittamalla kuinka tärkeä ja arvokas hän on ihmisenä, leikkimällä ja touhuamalla hänen kanssaan. Uusien ruokaaineiden opettelua yhdessä ja nauttimista ihanista mauista.Lapsi oppii siten syömään monipuolisesti ja terveellisesti aikuisenakin. Osoittamalla häntä kohtaan arvostusta. Läheisyyttä senikäiselle voi antaa häntä silittelemällä paijaamalla ja oman kehonhallinnan kautta. Anna lapsen oppia ja elää älä kahlitse ja taannuta häntä alemmalle kehitysasteelle kuin hän onkaan. Lapsi tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, mutta myös siivet.

        Niin, se on sinun mielipiteesi. Mutta miksi liität imetyksen ja lapsen itsenäisyyden toisiinsa? Taaperoimetetyt eivät ole sen arempia tai epäitsenäisempiä kuin muutkaan. Sitä paitsi ei yksivuotias eikä vielä kaksivuotiaskaan tarvitse mitään siipiä alleen, hyvänen aika. Vain länsimaissa on joku pakonomainen tarve itsenäistää aivan pienet lapset. Kyllä he itsenäistyvät aivan itse, se kuuluu luonnolliseen kehitykseen.

        Mitä tulee D-vitamiinin tarpeeseen, siitä selviää antamalla tuplat D-vitamiinilisää. Sitä paitsi monet juottavat lapsilleen joka tapauksessa nykyään luomumaitoa, siihenkään ei ole lisätty D-vitamiinia. Joten aivan sama tilanne kuin imetetyillä. Monipuolista ruokavaliota taas taaperoimetys ei estä, hassu ajatuskin. Millä logiikalla näin olisi?


      • tosiaankin hassua
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Kohtuus kaikessa ja järki pitäisi olla kasvatuksessa mukana joka käänteessä. Mitä taaperoimetykseen tulee niin vahva mielipiteeni on, että siitä ei ole kummallekkaan osapuolelle kovinkaan suurta hyötyä. Hyvän rasvaisen maidon voi korvata syömällä kalaa kolme kertaa viikossa. Syöttämällä rintamaitoa taaperoikään todennäköisesti lapsi kärsii D-vitamiinin puutteesta. koska nykyiset suositukset ovat jo muutoinkin alakanttiin, niin lapsi ei saa maidosta D-tä, D-vitamiinin puutos taas voi altistaa diabeettekselle. Aina kaikki eriskummallinen yhteen asiaan keskittyminen vie tilaa joltakin toiselta kehitykseen liittyvältä asialta, joka tulisi kunakin ikäkautena omaksua.
        Rakkautta taaperolle mieluummin keskustelemalla, osoittamalla kuinka tärkeä ja arvokas hän on ihmisenä, leikkimällä ja touhuamalla hänen kanssaan. Uusien ruokaaineiden opettelua yhdessä ja nauttimista ihanista mauista.Lapsi oppii siten syömään monipuolisesti ja terveellisesti aikuisenakin. Osoittamalla häntä kohtaan arvostusta. Läheisyyttä senikäiselle voi antaa häntä silittelemällä paijaamalla ja oman kehonhallinnan kautta. Anna lapsen oppia ja elää älä kahlitse ja taannuta häntä alemmalle kehitysasteelle kuin hän onkaan. Lapsi tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, mutta myös siivet.

        luulla ettei taaperoimettäjät anna tervellistä ja monipuolista ruokaa lapsilleen.Ihan yhtä järjetöntä luulla ettei lapsi oppisi muita asioita jos imetetään,miten ne alle vuosikkaat mitään sitten oppiikaan..Ja luuletko tosiaan ettei lasten kanssa leikitä tai pidetä arvokkaana kun imetetään.Aivan käsittämättömän järjettömiä juttuja!!


      • tätä mieltä
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Kohtuus kaikessa ja järki pitäisi olla kasvatuksessa mukana joka käänteessä. Mitä taaperoimetykseen tulee niin vahva mielipiteeni on, että siitä ei ole kummallekkaan osapuolelle kovinkaan suurta hyötyä. Hyvän rasvaisen maidon voi korvata syömällä kalaa kolme kertaa viikossa. Syöttämällä rintamaitoa taaperoikään todennäköisesti lapsi kärsii D-vitamiinin puutteesta. koska nykyiset suositukset ovat jo muutoinkin alakanttiin, niin lapsi ei saa maidosta D-tä, D-vitamiinin puutos taas voi altistaa diabeettekselle. Aina kaikki eriskummallinen yhteen asiaan keskittyminen vie tilaa joltakin toiselta kehitykseen liittyvältä asialta, joka tulisi kunakin ikäkautena omaksua.
        Rakkautta taaperolle mieluummin keskustelemalla, osoittamalla kuinka tärkeä ja arvokas hän on ihmisenä, leikkimällä ja touhuamalla hänen kanssaan. Uusien ruokaaineiden opettelua yhdessä ja nauttimista ihanista mauista.Lapsi oppii siten syömään monipuolisesti ja terveellisesti aikuisenakin. Osoittamalla häntä kohtaan arvostusta. Läheisyyttä senikäiselle voi antaa häntä silittelemällä paijaamalla ja oman kehonhallinnan kautta. Anna lapsen oppia ja elää älä kahlitse ja taannuta häntä alemmalle kehitysasteelle kuin hän onkaan. Lapsi tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, mutta myös siivet.

        Ja lisään vielä, että taaperoimetys ei ole mitään yhteen asiaan keskittymistä. Puhut, kuin taaperoimettäjät eivät muuta tekisikään kuin imettäisivät. Lapsi saa rintamaitoa muun ruoan ohella, siinä kaikki. Toistan tässäkin ketjussa useasti mainitun WHO:n maailmanlaajuisen suosituksen imettää lasta vähintään kaksivuotiaaksi muun ruoan ohella. Tämä koskee niin kehitysmaita, kuin teollisuusmaita. Lapsen psyykkiselle kehitykselle vuotta pidemmästä imetyksestä ei ole koskaan todettu olevan haittaa. Ne haitat ovat pelkästään ihmisten omia kuvitelmia.


      • Rajansa kaikella
        tätä mieltä kirjoitti:

        Niin, se on sinun mielipiteesi. Mutta miksi liität imetyksen ja lapsen itsenäisyyden toisiinsa? Taaperoimetetyt eivät ole sen arempia tai epäitsenäisempiä kuin muutkaan. Sitä paitsi ei yksivuotias eikä vielä kaksivuotiaskaan tarvitse mitään siipiä alleen, hyvänen aika. Vain länsimaissa on joku pakonomainen tarve itsenäistää aivan pienet lapset. Kyllä he itsenäistyvät aivan itse, se kuuluu luonnolliseen kehitykseen.

        Mitä tulee D-vitamiinin tarpeeseen, siitä selviää antamalla tuplat D-vitamiinilisää. Sitä paitsi monet juottavat lapsilleen joka tapauksessa nykyään luomumaitoa, siihenkään ei ole lisätty D-vitamiinia. Joten aivan sama tilanne kuin imetetyillä. Monipuolista ruokavaliota taas taaperoimetys ei estä, hassu ajatuskin. Millä logiikalla näin olisi?

        Kun lapsi juo monta kertaa yössä maitoa, jota monet imeväiset tekevät, lapsella ei ole enää nälkä syödä muita tarvitsemiaan aterioita. Maidon määrän tarve vähenee runsaasti yhden ikävuoden jälkeen. Toista se on kehitysmaissa, jossa ei ole tarjolla normaalia sekaruokaa vaan lapsen ravinnontarve on pakostakin tyydytettävä rintamaidolla.Jos lapsi turvautuu rinnanimemiseen jokakerta kun on pahamieli, ei lapsi opi normaaleja keinoja selvitä tunnetilojensa säätelystä tai oppii nukahtamaan rinta suussaan niin ei opi/saa vahvuutta nukahtaa itse omiin kykyihinsä luottaen vaan tarvitsee aina jonkun muun apua, lapsen itsenäistyminen alkaa jo hyvin varhain pienin askelin. Siipien kasvaminen alkaa pienin askelin jo heti syntymästä alkaen. Alkuun tarvitaan vanhempaa heti apuun, mutta jo muutaman kuukauden iässä lapsi luottaa avun tuloon ja jaksaa odotta hetken ennenkuin vanhempi rientää luo. Sitä tarkoitan siipien kasvamisella, että annetaan lapselle vahvuus pärjätä hetki yksin omiin kykyihinsä luottaen, mutta tietenkin vain senverran kuin kunkin kehitysvaiheen ikäiseltä voi kohtuudella odottaa.
        Rintamaidon sokeripitoisuuskaan ei ole terveellistä lapsen hampaille. Mielestäni oikea imettämisen lopetusikä on silloin kun lapsi itse selvästi osoittaa, ettei ole enää kiinnostunut rinnasta. Heittäisin, että noin 1v-1,4v on kohtuullinen imettämisen aika.


      • tätä mieltä
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Kun lapsi juo monta kertaa yössä maitoa, jota monet imeväiset tekevät, lapsella ei ole enää nälkä syödä muita tarvitsemiaan aterioita. Maidon määrän tarve vähenee runsaasti yhden ikävuoden jälkeen. Toista se on kehitysmaissa, jossa ei ole tarjolla normaalia sekaruokaa vaan lapsen ravinnontarve on pakostakin tyydytettävä rintamaidolla.Jos lapsi turvautuu rinnanimemiseen jokakerta kun on pahamieli, ei lapsi opi normaaleja keinoja selvitä tunnetilojensa säätelystä tai oppii nukahtamaan rinta suussaan niin ei opi/saa vahvuutta nukahtaa itse omiin kykyihinsä luottaen vaan tarvitsee aina jonkun muun apua, lapsen itsenäistyminen alkaa jo hyvin varhain pienin askelin. Siipien kasvaminen alkaa pienin askelin jo heti syntymästä alkaen. Alkuun tarvitaan vanhempaa heti apuun, mutta jo muutaman kuukauden iässä lapsi luottaa avun tuloon ja jaksaa odotta hetken ennenkuin vanhempi rientää luo. Sitä tarkoitan siipien kasvamisella, että annetaan lapselle vahvuus pärjätä hetki yksin omiin kykyihinsä luottaen, mutta tietenkin vain senverran kuin kunkin kehitysvaiheen ikäiseltä voi kohtuudella odottaa.
        Rintamaidon sokeripitoisuuskaan ei ole terveellistä lapsen hampaille. Mielestäni oikea imettämisen lopetusikä on silloin kun lapsi itse selvästi osoittaa, ettei ole enää kiinnostunut rinnasta. Heittäisin, että noin 1v-1,4v on kohtuullinen imettämisen aika.

        Sinulla on vähän omituinen käsitys taaperoimetyksestä. Kerronpa, miten homma meillä toimii. Imetän siis puolivuotiasta lasta. En imetä öisin, lapsi on vieroitettu yöimetyksistä yksivuotiaana. Hän syö itsenäisesti kaikkea, mitä hänelle tarjotaan. Ja hyvin syökin. Rintaa ei tarjota jokaiseen kolhuun, niihin tarjotaan syliä ja sanallista lohdutusta. Rinnalle lasta ei ole nukutettu enää pitkään aikaan. En siis todella ymmärrä, mistä puhut.

        Tiesitkö, että karies-bakteeri ei pysty käyttämään rintamaidon laktoosia sakkaroosin tavoin hyväkseen? Lapsen hampaille imetyksestä on haittaa vain, jos ruokavalio on muuten sokeripitoinen ja laktoosi ja sakkaroosi ovat yhdessä kariesbakteerin ravintona. Tietosi ovat siis osin vanhaa tietoa, suosittelen lämpimästi tutkimaan asiaa hieman tarkemmin. :)

        Imetys ei millään lailla estä lasta kasvamasta tai oppimasta itsesäätelyä, itsekseen nukahtamista tms.. Sanoisin, että sinulla vain on varsin kapeakatseinen kärmys imettämisestä.


      • tätä mieltä
        tätä mieltä kirjoitti:

        Sinulla on vähän omituinen käsitys taaperoimetyksestä. Kerronpa, miten homma meillä toimii. Imetän siis puolivuotiasta lasta. En imetä öisin, lapsi on vieroitettu yöimetyksistä yksivuotiaana. Hän syö itsenäisesti kaikkea, mitä hänelle tarjotaan. Ja hyvin syökin. Rintaa ei tarjota jokaiseen kolhuun, niihin tarjotaan syliä ja sanallista lohdutusta. Rinnalle lasta ei ole nukutettu enää pitkään aikaan. En siis todella ymmärrä, mistä puhut.

        Tiesitkö, että karies-bakteeri ei pysty käyttämään rintamaidon laktoosia sakkaroosin tavoin hyväkseen? Lapsen hampaille imetyksestä on haittaa vain, jos ruokavalio on muuten sokeripitoinen ja laktoosi ja sakkaroosi ovat yhdessä kariesbakteerin ravintona. Tietosi ovat siis osin vanhaa tietoa, suosittelen lämpimästi tutkimaan asiaa hieman tarkemmin. :)

        Imetys ei millään lailla estä lasta kasvamasta tai oppimasta itsesäätelyä, itsekseen nukahtamista tms.. Sanoisin, että sinulla vain on varsin kapeakatseinen kärmys imettämisestä.

        Ja kärmys on sitten käsitys...


      • rajansa kaikella
        tätä mieltä kirjoitti:

        Sinulla on vähän omituinen käsitys taaperoimetyksestä. Kerronpa, miten homma meillä toimii. Imetän siis puolivuotiasta lasta. En imetä öisin, lapsi on vieroitettu yöimetyksistä yksivuotiaana. Hän syö itsenäisesti kaikkea, mitä hänelle tarjotaan. Ja hyvin syökin. Rintaa ei tarjota jokaiseen kolhuun, niihin tarjotaan syliä ja sanallista lohdutusta. Rinnalle lasta ei ole nukutettu enää pitkään aikaan. En siis todella ymmärrä, mistä puhut.

        Tiesitkö, että karies-bakteeri ei pysty käyttämään rintamaidon laktoosia sakkaroosin tavoin hyväkseen? Lapsen hampaille imetyksestä on haittaa vain, jos ruokavalio on muuten sokeripitoinen ja laktoosi ja sakkaroosi ovat yhdessä kariesbakteerin ravintona. Tietosi ovat siis osin vanhaa tietoa, suosittelen lämpimästi tutkimaan asiaa hieman tarkemmin. :)

        Imetys ei millään lailla estä lasta kasvamasta tai oppimasta itsesäätelyä, itsekseen nukahtamista tms.. Sanoisin, että sinulla vain on varsin kapeakatseinen kärmys imettämisestä.

        Hienoa, teillähän homma pelaa hyvin. Olen valmis muuttamaan käsityksiäni imetyksestäsi, kun saan noin seikkaperäiset vastaukset kysymyksiini. Valitettavasti samoin ei ole kaikkien taaperimettäjien kohdalla, mutta teillä se sujuu. Hampaiden reikiintimestä imetyksestä johtuen juuri nuo yösyötöt ovat vaarallisia, mutta teillähän ei syödä yöllä. Vaikuttaa varsin normaalilta toiminnalta, ellei jopa keskivertoa paremmalta. Mikäs siinä imetä vaan niin kauan kuin teistä kaikista kolmesta tuntuu hyvältä. Lapsesta, miehestäsi ja sinusta. Koska imetys ei ole elämäänne hallitseva voima, niin normaali isä/lapsisuhdekkin varmaankin toimii loistavasti. Kuten huomaamme imettäjiä niin kuin ei imettäjiäkään, ei voi luokitella samaan kategoriaan.


      • tätä mieltä
        rajansa kaikella kirjoitti:

        Hienoa, teillähän homma pelaa hyvin. Olen valmis muuttamaan käsityksiäni imetyksestäsi, kun saan noin seikkaperäiset vastaukset kysymyksiini. Valitettavasti samoin ei ole kaikkien taaperimettäjien kohdalla, mutta teillä se sujuu. Hampaiden reikiintimestä imetyksestä johtuen juuri nuo yösyötöt ovat vaarallisia, mutta teillähän ei syödä yöllä. Vaikuttaa varsin normaalilta toiminnalta, ellei jopa keskivertoa paremmalta. Mikäs siinä imetä vaan niin kauan kuin teistä kaikista kolmesta tuntuu hyvältä. Lapsesta, miehestäsi ja sinusta. Koska imetys ei ole elämäänne hallitseva voima, niin normaali isä/lapsisuhdekkin varmaankin toimii loistavasti. Kuten huomaamme imettäjiä niin kuin ei imettäjiäkään, ei voi luokitella samaan kategoriaan.

        Mukavaa, että olet valmis myös joustamaan käsityksissäsi. :) Homma tosiaan toimii loistavasti meidän kaikkien kannalta ja mies on alusta asti ollut tasavertaisena vanhempana lasta hoitamassa.

        Sen verran vielä haluan tarkentaa, että nykyään noista yöimetyksistä ollaan vähän eri mieltä. Nimittäin JOS lapsen suu puhdistetaan huolella iltaisin (eli hampaat pestään hyvin), ei yöimetyksistä ole juuri haittaa hampaille johtuen juuri siitä, että pelkkää laktoosia ei karies pysty oikein hyödyntämään. Jos taas hampaissa on valmiiksi plakkia nukkumaan käydessä, ovat yöimetykset huonompi juttu. Toki monella pikkulapsella hampaiden pesu on hankalaa, eikä huolellinen pesu onnistu, mutta tämä nyt tällaisena kuriositeettina. Ylipäätään on todettu, että hampaiden varhainen reikiintyminen ei juuri korreloi pitkän imetyksen kanssa, vaan sokeripitoisen ruokavalion kanssa. Eli jos imettää pitkään ja lisäksi ruokavalio on paljon sokeria sisältävä (ja lapsi on saanut jo kariestartunnan), jyllää bakteeri suussa melkoisen tehokkaasti. Pelkkä pitkä imetys ei hammasterveyttä vaaranna. :) Netistä löytyy tästäkin melko paljon tietoa googlaamalla esim. imetys ja karies, mm. Hammaslääkäriliiton lehden laaja artikkeli aiheesta.


      • Rajansa kaikella
        tätä mieltä kirjoitti:

        Mukavaa, että olet valmis myös joustamaan käsityksissäsi. :) Homma tosiaan toimii loistavasti meidän kaikkien kannalta ja mies on alusta asti ollut tasavertaisena vanhempana lasta hoitamassa.

        Sen verran vielä haluan tarkentaa, että nykyään noista yöimetyksistä ollaan vähän eri mieltä. Nimittäin JOS lapsen suu puhdistetaan huolella iltaisin (eli hampaat pestään hyvin), ei yöimetyksistä ole juuri haittaa hampaille johtuen juuri siitä, että pelkkää laktoosia ei karies pysty oikein hyödyntämään. Jos taas hampaissa on valmiiksi plakkia nukkumaan käydessä, ovat yöimetykset huonompi juttu. Toki monella pikkulapsella hampaiden pesu on hankalaa, eikä huolellinen pesu onnistu, mutta tämä nyt tällaisena kuriositeettina. Ylipäätään on todettu, että hampaiden varhainen reikiintyminen ei juuri korreloi pitkän imetyksen kanssa, vaan sokeripitoisen ruokavalion kanssa. Eli jos imettää pitkään ja lisäksi ruokavalio on paljon sokeria sisältävä (ja lapsi on saanut jo kariestartunnan), jyllää bakteeri suussa melkoisen tehokkaasti. Pelkkä pitkä imetys ei hammasterveyttä vaaranna. :) Netistä löytyy tästäkin melko paljon tietoa googlaamalla esim. imetys ja karies, mm. Hammaslääkäriliiton lehden laaja artikkeli aiheesta.

        Kiitos tiedosta, tuo oli minulle uutta.


      • nyt kyllä
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, tuo oli minulle uutta.

        saat kohtauksen mutta täällä pitkän imetyksen lisäksi nukutaan perhepedissä.Voin jo aistia kauhistuksesi..


    • tuhnu.s
    • Jorma Hirvonen

      Tolla menolla roikkuu vielä kakskymppisenä tisseissäs kiinni...

    • heiHaLoOoO

      Hyi helkutti... 2 -vuotiasta imetetään tissistä?!?

    • Toivotonta

      Itse imetän nelivuotiastani, koska hän ei suostu syömään edes purkkiruokaa. Yritetty on! Olen virkavapaalla reportterintyöstäni, jotta pääsisin lapsen päiväkotiin imettämään häntä aamulla, lounaalla ja välipalalla. Päiväkodissa sitä lähinnä ihaillaan, että uskallan. Lääkärit ovat tottakai huolissaan, mutta minkäs teet.

      • olet pedofiili

        olet pedofiili, nautit vaan että lapsi lutkuttaa nisää. hyi v mikä pervo.


    • 2-vuotias on vielä niin pieni että miksei 2-v ikäistä saisi imettää? Mun pikkusisko nautti äidinmaitoo 2,5 v ikäiseksi asti asti.
      Huomattavasti yleisempi probleema on liian lyhyt imetys kuin taaperoimetys

    • oirqbnprtf

      Olen jatkanut imetystä, lapsi on kohta 4,koska haluan pitää rinnat. Tiedän edellisestä että jos lopetan niin ne nuupahtavat rukkasiksi....eivätkä palaudu. Tiedän siirrän väistämätöntä mutta nyt näin. Ovat pulleammat kun imetän. Ja imetän mahdollisimman paljon ja lypsänkin vielä.

    • Hei!

      Meidän pitäisi ylipäätään oppia kunnioittamaan toisten valintoja lasten kasvatukseen liittyen. Toiset imettävät pitkään, toiset eivät ollenkaan, kaikki tekevät parhaansa lasten eteen. Imetyksen mieltäminen seksuaaliseksi toiminnaksi pedofiliamielessä kertoo vain siitä, miten vieraantuneita rintojen luonnollisesta käyttötarkoituksesta me olemme. Halpavaateketjujen anorektiset mallit silikoneineen saavat kyllä olla näkyvissä toreilla, mutta imetystä pidetään sopimattomana..

      Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee maailmanlaajuisesti imetystä kahden vuoden ikään saakka, myös länsimaissa.

      Sinikka-pappi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe