Papereiden merkitys metsästäjäille?

Paperit vai ei

Eli, onko teille metsästäjille papereilla merkitystä, jos niin millaista, jos ei niin miksi ei? Mitä mielä asiasta noin ylipäätään olette?

Olen parisenkymmentä vuotta harrastanut metsästystä ja vain yksi viidestä suomenajokoirastani on ollut paperillinen ( yksi jonka kasvattaja kuoli ennen rekisteröintiä eli periaatteessa paperit on muttei niitä saa mitenkään). Olen katsonut mistä koirani olen ottanut, kasvattajat olleet asiallisia ja pentujen hoitokin kaikinpuolin. Koirani ovat tulleet nimenomaan metsästyskäyttöön ja kaveriksi, enkä näin ole nähnyt tarvetta papereille.

Miinuksena täytyy mainita, että terveysasioista ei ole ollut minkäänlaista virallista tietoa. Suvun siis. Omat koirat onneksi olleet pääosin A-B lonkkaisia. Nyt uusinta ajokkia etsiessä usean vuoden tauon jälkeen tuo terveysasia on pyörinyt päälimmäisenä mielessä. Metsästyskoirissa harvemmin ilmenee rekkaamattomuutta siksi että tehtäisiin rahan ahneena välipentuja, joten sen suhteen olen kyllä luottavaisin mielin.

7

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsästäjä naikkonen

      Olen asiasta kahta mieltä, kotoolta löytyy paperillisia että paperittomia koiria.

      Miksi ei ole papereita?
      - Ei paperit koiraa tee
      -Ei ole käyntiä näyttelyissä/kokeissa
      - Ei ole tarkoitus pennuttaa
      - Halvempi hinta

      Ja sama toisinpäin se että on mustaa paperilla juurikin nuista suvun terveys tiedoista.

    • 89+890089089

      On helppoa olla kumpaakin mieltä. Itse olen pikkuhiljaa kallistunut enemmän ja enemmän paperittomien suuntaan. Tavoitteena on tällä hetkellä löytää kahden tervepäisen seisojan sekoitus.

      Ottaessani ensimmäisen rotukoirani kuvittelin kenneliiton, rotujärjestöjen ja muiden rotuhysteeristen yhdistysten ajavan koirien terveyden ja tervepäisyyden perään. Tämä tavoite vaikuttaa olevan kuitenkin alisteinen kaupallisen puuhaamisen ja kummallisten kauneuskäsitysten edessä.

      Koirien ja metsästäjienkin etu olisi, jos esim. metsästyskäyttöön olisi vain muutama rotu, jotka voisivat olla nimeltään suomenseisoja, suomennoutaja, suomenajaja ja suomenhirvestäjä. Häviäisi lonkkasairaudet ja monet muutkin sukurutsavaivat kertalaakista kun rotuja hieman sekoiteltaisiin.

    • Suurpeto mix

      Edelliseen viitaten, en tiedä onko sattumaa mutta nyt minulla on ollut kolme saman "sekoitus suhteen" omaavia koiria.

      Pohjanpystykorva/ Akita mixejä. Ja kaikki toimineet metsällä ja eläneet about 17v. Tälläisiä käyttökoiria toivoisin saavan arvostutta, koska ovat huomattavasti terveempiä kuin ns. "oikean rotuiset"

      Joten hiiteen kennelliitto pipoineen.

      • fhjk

        No sulle on sattunut terveet koirat... Niin minullekkin vaikka ovat paperillisia. Sillä että ovat seropeja ei taata terveempiä koiria. Samalla tavalla niissäkin sairauksia. Harvemmin vain seropeilta tutkitaan lonkkia yms. Sekä periytyviä sairauksia.. Useammin niitä tutkitaan puhdasrotuisilla josta syystä ilmeisesti monet sitten kuvittelee puhtaiden olevan sairaampia


    • metsästävä nainen

      no tietenki riippuu paljon siitä mitä rotua katsotaan. en kiellä sitä etteikö sekaroituisilla olisi periytyviä sairauksia, mutta kyllä se monesti on niin että se puhdasrotuinen on sairaampi kuin sekarotuinen koska monet rodut jalostetaan niin pitkälle. itsellä ollut tämän sekarotuisen (husky-karjalankarhukoira-venäjänajokoira) aikana 2 puhdasrotuista ja molemmat olen joutunut lopettamaan koska oli näitä perinnöllisiä sairauksia. tällä hetkettä tämä seropi on 14 vuotias ja vielä haukkuu hirvet ja jänikset. ja tosiaan puhtaat olivat norjanharmaa ja suomenpystykorva.

    • hyviä on tarjolla

      Minä katson metsästyskaveriksi koiran,jolla suvussa toimivia koiria,terveyttä jne.Näyttelyistä ei haittaa,mutta ei välttämättömyys koko suvun osalta.Hankala mitään tietoja selvittää,jos papereita ei ole.
      Olen aina omistanut ,vain rekattuja.Miksi ei ottaisi puhdasta paperillista?
      Eivät metsästyskoirat paljoa maksa,ja saa valita mistä suvusta haluaa,niissä kun on paljon eroja.Hyvästä hyvä hinta ;)

    • vastaranna salakka

      Mulla on kotona tälläkin hetkellä seropi-ajokoira ja hieno paperillinen luppakorvakoira. Vähitellen olen taipunut uskomaan, että ei ne koirat tosiaan papereilla hauku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe