Pillerien vaikutuksen alkaminen..?

Tietämätön...

Moi!


Voisiko joku viisaampi kertoa.. Olen aloittamassa Yasminin syöntiä ja haluaisin tietää, miten kauan menee, että pystyy harrastamaan suojaamatonta seksiä? Onko se heti ensimmäisen pillerin oton jälkeen vai pitäisikö odottaa muutama päivä/viikon verran..? Tahtoisin tietää ennen kuin tulee vahinkoja.. Kiitos! :)

33

17469

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      Lue sen pakkauksen mukana tuleva käyttöohje.

      • Tietämätön...

        Olen lukenut, ei sanottu. Siksi kyselen täältä...


      • norppa
        Tietämätön... kirjoitti:

        Olen lukenut, ei sanottu. Siksi kyselen täältä...

        heti kun ensimmäinen on otettu nassuun ni voi ihan huoletta harrastaa "suojaamatonta" seksiä, tosin eihän se enää sitä ole, kun pillerit on alotettu.. :)


      • Tietämätön...
        norppa kirjoitti:

        heti kun ensimmäinen on otettu nassuun ni voi ihan huoletta harrastaa "suojaamatonta" seksiä, tosin eihän se enää sitä ole, kun pillerit on alotettu.. :)

        Ihan ekasta? No..joo. Kiitos oikein kovasti vaikka nyt tuleekin monenlaista infoa... :/


    • No joo

      No ei tietenkään se suoja heti ala... Ainakin kuukausi täytyy pilsuja popsia ennen kun voit naiskennella ilman lisäsuojaa.

      • Tietämätön...

        Onkohan näin? *epäilee*


      • minä
        Tietämätön... kirjoitti:

        Onkohan näin? *epäilee*

        ehkäisyteho ihan välittömästi. Tietenkin! Jos jätät pilsut pois kesken liuskan, niin sitten on eri juttu, mutta kun syöt niitä joka päivä ohjeen mukaan, niin ehkäisy toimii heti ekasta pilleristä lähtien.


    • evralainen

      Aika jännää tosiaan ettei Yasminien tuoteselosteessa kerrota milloin ehkäisyteho alkaa http://www.schering.fi/content_files/Yasmin_pil_ch5.pdf

      Itse käytän Evra-ehkäisylaastaria ja sen sekä esittelyvihkosessa että pakkauksen mukana tulevassa tuoteselosteessa/käyttöohjeessa mainitaan, että ehkäisyteho alkaa välittömästi eikä lisäehkäisyä tarvita.

      • muksu kainalos

        Käytin evra-laastaria ja tulin raskaaksi, ihan tiedoks. Siinä lukee aina se pieni prosentti mahollisuus muttei ikinä usko että omalle kohdalle sattuisi.


    • Miina

      Tässä valaistus teille.

      Eli: Pillerien ehkäisyteho perustuu siihen, ettei niitä syödessä irtoa
      lainkaan munasolua. Pillereiden aikana ei siis myöskään esiinny
      varsinaisia kuukautisia, vaan liuskojen välillä tuleva vuoto on pelkkää
      limakalvojen irtoamista (eli kohtu on valmistunut ottamaan vastaan
      munasolua, jota ei kuitenkaan näy joten turvonneet limakalvot irtoavat
      kuin hormonitasapaino vaihtuu). Pillerit huijaavat kehoa uskomaan, että se
      on raskaana. Munasoluhan muuten irtoaisi keskellä pilleriliuskaa, mutta
      jos pillereitä ottaa päivittäin näin ei tapahdu em. syystä (huijattu
      raskaus).

      Lisää tietoa aiheesta löytyy mm. YTHS:n sivuilta: www.yths.fi ja sieltä
      terveystietoa a-ö. Tässä muutama lainaus:

      "Yhdistelmä e-pillerit.Näiden e-pillereiden pääasiallinen teho perustuu
      siihen, että ne estävät tehokkaasti munasolun kypsymisen ja irtoamisen
      munasarjasta. Tämän takia hedelmöittymistä ei pääse tapahtumaan.
      Ehkäisytehon kannalta on tärkeää, että pillereitä käytetään
      säännöllisesti; jo yksikin unohtunut tabletti voi aiheuttaa ehkäisytehon
      laskua ja mitä useamman peräkkäisen tabletin unohdat, sitä suurempi on
      ehkäisytehon heikkenemisen riski. Raskaaksi tulemisen riski on erityisen
      suuri, jos unohdat ottaa tabletteja pakkauksen alku- tai loppupäästä. Jos
      unohtamisesta on kulunut vähemmän kuin 12 tuntia, tablettien ehkäisyteho
      on edelleen voimassa. Ota unohtunut tabletti välittömästi ja seuraava
      tavalliseen aikaan. "

      Salli mun ihmetellä pillerireseptiä kirjoittaneen lääkärin/sairaanhoitajan
      toimintaa. Eiköhän kertonut teille, ettei e-pillereiden kanssa tarvitse
      käyttää lisäehkäisyä lukuunottamatta tilannetta, jossa pilleri unohtuu?
      Eihän e-pillereistä olisi mitään hyötyä, jos ne eivät ehkäisi raskautta
      koko käytön ajan!

      Eli jättäkää vaan huolletta kortsut pois. E-pillerit ehkäisevät myös
      taukoviikon aikana.

      t: Miina, 7-vuotta pillereillä eikä raskaana

      • -th-

        Piakkoin terveydenhoitajaksi valmistuva haluaa ilmoittaa Miinan olevan täysin oikeassa! Täysin paikkaansapitävää tietoa!=)

        ps. Olen myös ihmetellyt, miksei Yasminin mukana olevassa ohjeessa ole tästä asiasta mitään mainintaa..


      • Miina
        -th- kirjoitti:

        Piakkoin terveydenhoitajaksi valmistuva haluaa ilmoittaa Miinan olevan täysin oikeassa! Täysin paikkaansapitävää tietoa!=)

        ps. Olen myös ihmetellyt, miksei Yasminin mukana olevassa ohjeessa ole tästä asiasta mitään mainintaa..

        Hei ja kiitos kommenteista!

        Luulin kyllä olevani oikeassa, mutta kiva saada alan ammattilaiselta (tai tulevalta sellaiselta) vahvistuksen asiasta.

        Tietoni tässä asiassa olen saanut sairaanhoitajalta joka määräsi minulle reseptin 7v sitten sekä lääkäreiltä, jotka ovat uusineet reseptin. Gynekologistakin on ollut hyötyä. Lisäksi tietoa löytyy pakkausselosteista (ainakin Melianejen selosteesta löytyy kaikki tarvittava tieto), netistä erilaisilta terveystietosivustoilta sekä lehdistä. Ja ainahan voi kysyä, joskaan tällainen keskustelupalsta ei välttämättä aina ole paras paikka kysyä :)

        Mukavaa alkusyksyä!

        t: Miina


    • vielä varmistusta...

      Mutta alkaako se ehkäisyteho samalla sekunnilla ku otan ensimmäisen pillerin? ku en oo aiemmin syöny. eli voinko esim tunnin päästä naiskennella ilman lisäsuojaa?

      • oceansoul0

        Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää? Jos aloitat pillerit ensimmäisenä kiertopäivänä eli 1. vuotopäivänä, niin ehkäisyteho alkaa heti, sillä silloin munasolu ei pääse kasvamaan & irtoamaan.

        Eli jos veri ei haittaa, niin siitä vaan vaikka heti rakastelemaan.


    • Epätietoinen__

      Kerrotaan että ehkäisyteho alkaa heti kun ensimmäisen tabletin ottaa 1. vuotopäivänä. Entäs jos pillerit aloitetaan reippaasti kuukautisten jälkeen esim. 16 kiertopäivänä? Kuinka pian silloin ehkäisyteho alkaa? Pitääkö lisäehkäisyä käyttää se 7vrk vai enemmänkin? Mistään en ole tähän vastausta löytänyt. On vain puhuttu vuotopäivien aikana aloittamisesta.

      • mnbvcvbnm

        Miksi alottaisit pillerin siihen aikaan kiertoa? Ei mitään järkeä. Odota menkkojen alkamista, niin ei sekoa elimistökään niin paljoa. Pillereitä ei ole tarkoitettu aloitettavaksi enää 5. kiertopäivän jälkeen.


    • rabbit-is-mine

      Minun täytyisi aloittaa yasminelle-pillerit, mielellään mahdollisimman pian..

      Ongelmana ovat todella epäsäännölliset kuukautiseni (edellisistäkin ollut jo kolme kuukautta, sitä ennen neljä), enkä millään jaksaisi odottaa..

      Onko minkään moisia mahdollisuuksia aloittaa ilman kuukautisia käyttöä?

      • .-.-.-.

        Jos sul noin epäsäännöllinen kierto on nii kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Mutta käytä kondomia kunnes kuukautiset alkavat. Tietääkö lääkäri joka määräs pillereitäs että ovat niin epäsäännölliset, taustalla voi olla jotakin muuta (onko mahdollista että olit raskaana ja sait keskenmenon?) esm. jos on kovin ylipainoinen tai laiha tai kohdunkaulansyöpää voi kierto olla omituinen.


      • rabbit-is-mine
        .-.-.-. kirjoitti:

        Jos sul noin epäsäännöllinen kierto on nii kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Mutta käytä kondomia kunnes kuukautiset alkavat. Tietääkö lääkäri joka määräs pillereitäs että ovat niin epäsäännölliset, taustalla voi olla jotakin muuta (onko mahdollista että olit raskaana ja sait keskenmenon?) esm. jos on kovin ylipainoinen tai laiha tai kohdunkaulansyöpää voi kierto olla omituinen.

        Minulle määräsi koulun terveydenhoitaja (olen 18), jolle kerroin kyllä noista.. Hän käski odottaa, että kuukautiset taas alkaa.. Olen harrastanut suojaamatonta yhdyntää, mutta keskeytimme ajoissa, joten en usko, että olisin raskaana (enkä ole ainakaan nähnyt mitään ulkoista pyöristymistä)

        Ja painosta, painan 72kg ja olen 170cm, että en kait aivan järkyttävän ylipainoinen ole..

        Tuosta kohdunkaulansyövästä en tiedä, koska minua ei ole sellaista varten tutkittu..


      • 1+1=2?
        rabbit-is-mine kirjoitti:

        Minulle määräsi koulun terveydenhoitaja (olen 18), jolle kerroin kyllä noista.. Hän käski odottaa, että kuukautiset taas alkaa.. Olen harrastanut suojaamatonta yhdyntää, mutta keskeytimme ajoissa, joten en usko, että olisin raskaana (enkä ole ainakaan nähnyt mitään ulkoista pyöristymistä)

        Ja painosta, painan 72kg ja olen 170cm, että en kait aivan järkyttävän ylipainoinen ole..

        Tuosta kohdunkaulansyövästä en tiedä, koska minua ei ole sellaista varten tutkittu..

        Tee raskaustesti jos kuukautisia ei näy tai ne ovat normaalia niukemmat, keskeytetty yhdyntä kun EI ole mikään ehkäisykeino!

        "(enkä ole ainakaan nähnyt mitään ulkoista pyöristymistä) "???? Jos on raskaana niin se ulkoinen pyöristyminen tulee vasta paaaljooon myöhemmin. Vai milloin tämä suojaamaton seksi on tapahtunut`? Kerrot että edellisistä kolme kuukautta....Ettet vain olisi raskaana?

        Eikö sinulta otettu PAPA-koetta? Tutkittu solumuutoksia.

        On, on mahdollista aloittaa ilman kuukautisiakin, mutta se ei kannata.


    • viikko

      7 päivän päästä aloittamisesta on täys teho alkanut. Niin sanoi gyne kun itse aloitin noiden pillereiden syömisen.

    • kata_riina_

      mitä siis pitäisi tehdä? minulla oli cerazette merkkiset minipillerit ja vaihdoin ne marvelon merkkisiin e-pillereihin. Lääkäri sanoi että vaihdossa ei tarvitse käyttää lisäehkäisyä. Nyt kun luin pakkaus selostetta niin siellä käskettiin käyttää tässä tilanteessa 7.päivän ajan lisäehkäisyä. Onko lisäehkäisy tarpeen vai ei?
      Pakkausselosteen tiedot eivät muutenkaan ole paikallaan. Siellä neuvotaan pitämään 7 päivän taukoviikko, ja lääkäri kehotti 4-5 päivää. Pakkausselosteen mukaan pilleri laatassa pitäisi olla viikonpäivät merkittynä, käytön helpotukseksi. Mutta mulla niissä lukee jotain ihme merintöjä Dom ja Sab?? mitä teen?

      • huooohh

        Heheh.
        Lääkärisi on sanonut väärin tai sinä olet ymmärtänyt väärin. Toimit, kuten pakkausselosteessa sanotaan.

        Ja nuo "dom", "sab" -lyhenteet on varmaankin espanjan kielestä. Sitä en kyllä tiedä, miksi Suomessa myytävässä ei ole suomenkielisiä?!


    • kortsut roskiin :)

      Aloitan kokeilemaan minipillereitä ja neuvolassa sanottiin, että pitää käyttää lisäehkäisyä 7pv, mutta paketin ohjeessa on että jos aloittaa eka vuotopäivänä, lisäehkäisyä ei tarvita. Mitä tässä nyt sitten uskoisi..?

      Niin ja sama kysymys kuin pari kertaa on jo kysytty: miten nopeasti pillereiden vaikutus alkaa, heti kun se on nielaistu, puoli tuntia, tunti, kauanko?

      • -

        Voi vaikka uskoa, että lääkkeen omiin ohjeisiin on tasan tarkkaan painettu oikeaa tietoa. Terkkarit on varmasti varovaisempia, koska jotkut ihmiset vaan on idiootteja eivätkä osaa. Terkkarin ohjeilla vähän aivottomampikin saattaa säästää itsensä raskaudelta.

        Pillereiden teho alkaa, kun pistät pillerin suuhusi ja nielaiset. Asia lienee täysin selvä, jos vaan ymmärtää miksi pillerit aloitetaan kuukautisten 1. päivänä.


      • kiitos tyhjästä
        - kirjoitti:

        Voi vaikka uskoa, että lääkkeen omiin ohjeisiin on tasan tarkkaan painettu oikeaa tietoa. Terkkarit on varmasti varovaisempia, koska jotkut ihmiset vaan on idiootteja eivätkä osaa. Terkkarin ohjeilla vähän aivottomampikin saattaa säästää itsensä raskaudelta.

        Pillereiden teho alkaa, kun pistät pillerin suuhusi ja nielaiset. Asia lienee täysin selvä, jos vaan ymmärtää miksi pillerit aloitetaan kuukautisten 1. päivänä.

        Niinpä, pillerin ei siis tarvitse liueta tms, vaan se alkaa kuin taikaiskusta vaikuttaa heti kun se on suussa?

        Tämä ketju todistaa todeksi oikein mallikkaasti sanonnan, ettei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. Jos tietää varmasti miten joku asia on, miksei sitä tietoaan voi jakaa asiallisesti jos sen meinaa jakaa.


      • hanna99
        kiitos tyhjästä kirjoitti:

        Niinpä, pillerin ei siis tarvitse liueta tms, vaan se alkaa kuin taikaiskusta vaikuttaa heti kun se on suussa?

        Tämä ketju todistaa todeksi oikein mallikkaasti sanonnan, ettei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. Jos tietää varmasti miten joku asia on, miksei sitä tietoaan voi jakaa asiallisesti jos sen meinaa jakaa.

        Pillereiden "teho" alkaa ekasta päivästä sen takia, että sinä päivänä ei muutenkaan fysiologisesti pysty tulemaan raskaaksi. Uusi munasolu ei ole vielä alkanut kypsyä, ja edellinen on tuhoutunut (kuukautiset). Pillerit aiheuttavat sen, että se uusi ei kypsy jatkossakaan.


    • --

      ^Tämän ketjun perusteella vähän useammatkin "jotkut" on idiootteja....

      Onko se pakkausselosteen lukeminen niin vaikeaa?!

    • sdasda

      fak me

    • Relatkaa vähän.

      On se vaan niin vaikeaa, jos on tyhmyyksissään heittänyt sen kaikkitietävän pakkausselosteen roskiin.

    • ....................

      löytyy kyllä netistä, siis pak.ohje

    • Epätietoine

      Aloitin pillerit (YAZ) lääkärin luvalla ilman kuukautisteni alkamista.Olin kerennyt syödä pillereitä 4päivänä ja olin sukupuoliyhdynnässä.Onko mahdollista,että olen raskaana?

      • rdtfyghk

        Tietysti. Tuskinpa lääkäri lupasi siihen mitään ehkäisytehoa, kuten ei lupaa pillereiden pakkausselostekaan. Ilmeisesti siis yrität raskautua..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe