Imettäminen julkisillapaikoilla

huhhahjii

Tästä aiheesta varmaan kirjoitettu tuhannesti mutta pakko päästä avautumaan.
Minua nimittäin ärsyttää vauvan imettäminen julkisesti. Aivan mielettömän röyhkeää.
Olen törmännyt imettävään esim. naiseen kaupankassalla, ravintolassa ja kauppakeskuksen vilinässä. Ja kun näistäkin jokaisesta paikasta löytyy wc-tila minne voisi kipaista imettämään.

Sitten yleinen lausahdus näiltä julkisesti imettäviltä on että "pervohan se on joka katsoo"... mutta ei se nyt ihan näin ole.
Sama asia kuin mies menisi kauppaan munat paljaana, sehän on luonnollinen tila miehelle, eikö sen näin ollen tulisi olla normaalia ja yhtä suotavaa kuin imettäminen kaupassa. Ja tämän jälkeen mies vielä tokaisisi "pervohan se on joka katsoo".
Mielestäni tällaisialla julkisesti vauvojaan imettävillä äideilllä on jo alunalkaen tarve paljastella omaa vartaloaan, se vain oikeutetaan imettämisellä.

Itsellä ei tulisi mieleenkään (jos joskus lapsen saan) imettää julkisesti, En haluaisi ensinnäkään muiden häiriintyvän mutta samalla suojelisin itseäni joidenkin hörhöjen katseilta.

Eikä vaan olisi helpompaa kävellä sinne vessaan, tai muuhun yksityisempään paikkaan imettämään. Ja jos ei tämä onnistu, jos lapsi nyt välttämättä tarvitsee sen maidon heti siinä kauppajonossa niin miksei pumppaisi sitä äidinmaitoa pulloon tällaisia tilanteita varten?

Nyt hyvät julkisesti imettävät äidit, järjenkäyttö ja toisten ajatteleminen sallittua.

46

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo on ongelmat...

      Voi huokaus näitä kirjoituksia. MISSÄ sinä olet nähnyt jonkun paljastelevan? Minä en ole koskaan nähnyt imettävää äitiä, jolta olisi mitään edes vilahtanut imetyspaidan tai mahdollisen peittona olevan huivin alta tai välistä. Jos oikein kyttäämällä kyttäät, niin kyllähän sinä varmaan ehdit sitten sen nännin nähdä, kun äiti sujauttaa rinnan lapsen suuhun. Miksi pitää luoda ongelmia sinne, missä niitä ei ole? Ja siitä pumppaamisesta: ensinnäkin, kaikki eivät heru pumpulle tai lypsäen ollenkaan. Toiseksi, kaikille vauvoille ei kelpaa pullo ollenkaan. Haluaisin todella tietää, missä te tätä paljastelevaa imettämistä jatkuvasti näkevät oikein asutte, itse kun en ole vastaavaan koskaan missään törmännyt.

      Ja vessoista: aika monet yleiset vessat ovat melko törkyisiä ja haisevia, ei niihin kovin mielellään mene lasta imettämään. Ja siitähän tulisi valitusta myös: "Ettäs kehtaavat varata vessakoppeja imettämiseen, kun minun pitäisi päästä vessaan."

      Ja sanonpa tähän loppuun suoraan: ne äidit, jotka huomaamattomasti imettävät, ovat todellakin oikeutettuja imettämään aivan julkisilla paikoilla. Kuten sanottua, ei todellakaan ole pakko tuijottaa, voi vaikka katsoa muualle.

    • huivin alla

      Jos nyt ensin hankkisit sen lapsen ennen kuin alat vannomaan...

      Minäkään en henk.koht. tuntenut luontevaksi imettää julkisilla paikoilla, mutta pienen vauvan kanssa niin on pakko joskus tehdä. Katsos vauva, joka ei syö vielä kiinteää ruokaa, pitää syödä tiheään, ja nälkä voi yllättää lyhyelläkin reissulla kauppaan. Toiset vauvat ovat rauhallisia ja ennakoitavia, toiset kaikkea muuta. Viisikin minuuttia huutoa ilman vastaamista on pitkä aika niin vauvalle kuin kanssaihmisille. Nälkä on vauvalle välitön tarve, toisin kuin aikuisen miehen itsensäpaljastelu. Muutenkin tuo vertaus on todella loukkaava, ja toivoisin sinun muistavan sen kun yrität imettää omia lapsiasi - tämä siis kehoituksena oppia siitä jotain, ei suinkaan lannistua.

      Imetykseen kuluva aikakin on alussa usein pitkä, puolikin tuntia. Yleiset vessat ei ole tarkoitettu ruokailuun ja turhaan oleskeluun, siellä käydään tarpeilla ja annetaan vuoro seuraavalle mahdollisimman pian. Kuka haluaa istua (saati syödä) puoli tuntia paskalta haisevassa pienessä kopissa, yök... Kaikki vauvat eivät myöskään huoli tuttipulloa ja toisia vauvoja ei kannata sille totuttaa (alkavat hylkiä rintaa). Sitäpaitsi missä sen pullon säilyttäisi reissulla pilaantumatta, ja ennenkaikkea, missä ihmeessä sen maidon lämmität keskellä kauppajonoa?

      Imetysnurkkauksella varustettu lastenhoitohuone on toki paras, muttei läheskään kaikkialla saatavilla. Iso huivi, imetyspaita tai paidan/takin pitäminen peittona on riittävän säädyllistä. Sitä pidemmälle menevät vaatimukset ( jää kotiin, piiloudu vessaan jne.) on aivan mielettömän röyhkeää, vähäjärkistä ja ajattelemattomuutta kanssaihmisiä ja heidän elämäntilanteitaan kohtaan. Minun puolestani ihminen saa kulkea vaikka alasti kunhan ei ala suoranaisesti ketään ahdistelemaan, ja erityisesti jos sillä on jokin hyvään pyrkivä tarkoitus!

    • Tissittiskiin

      Milloin lastenhoitohuoneisiin tulee Suomessakin nojatuolit joissa on mukava istua ja imettää se 45min.
      Ymmärtäköhän ystävät kun mennään kahville ja poistun tunniksi vessaan?
      Miksi äidille ei tarjoilla sinne vessaan? Se vasta röyhkeää onkin.

      Missä on imetyshuoneet? En ole Suomessa kauppakeskuksissa nähnyt. Miksi minun lapsen pitäisi syödä samassa tilassa missä on wc pönttö?

      Ihmiset keillä ei ole lasia ovat aina kärkkäimpiä näissä asioissa. Ärsyttävää.

    • ce90

      kun sain lapsen tänäkeväänä ajattelin että miten ikinä pystyn imettämään julkisella paikalla.kuitenkin tiesin että se hetki tulee tapahtumaan koska en halunnut linnoittautua kotiin reiluksi puoleksi vuodeksi.alkuviikot menikin siinä etten kehdannut edes sukulaisteni edessä imettää, koska rinnat olivat mielestäni liian seksuaalinen asia.niinkuin monien lapsettoman naisen tai miehen mielestä.kuitenkin vähän ajan kuluttua mieleni muuttui ja pidän ehdottoman luonnollisena ja hyväksyttävänä imettämisen kaikkialla.

      Olen imettänyt ties missä.pukeudun ainoastaan imetysvaatteisiin, koska en tiedä milloin maidontarve iskee ja joskus reissu saattaa venähtää pitkäksi vaikka aluksi suunnitteli menevänsä vain lähikaupassa käymään.harrastan siis huomaamatonta imetystä. Koskaan en ole törmännyt paheksuviin katseisiin. Monet hymyilevät ja ihailevat asiaa. Olen nuori äiti 22v ja ehkäpä ihmiset pitävät hienona että näinkin "nuori" uskaltaa.

      Vessassa voin imettää jos vaipanvaihto osuu samaan aikaan nälän kanssa JA JOS vessassa on imetykseen varattu tuoli. Muuten siirryn kahvilaan ruokkimispuuhiin.

      Edellä kirjoittaneet mainitsivat hyviä asioita, huomaat varmasti itsekin jos joskus lapsen saat että imetys on niin helppoa. Arvaa onko hankalaa esim näin kesäisin lähteä extempore esim torille perheen kanssa kun pitäisi mietti a ) mihin laitan maitopullon ettei se pilaannu helteellä (kylmäkassiin tietenkin mutta lapsiperheellä on muutenkin jo satamiljoonaa asiaa joita pitää ottaa mukaan niin ei haluaisi mitään ylimääräistä ottaa mukaan) b) missä lämmitän maidon vauvalle...

      ja rinnat ei oo sama asia kuin kivekset. parempi vertaus tohon sun asiaan voisi olla se että rupeisin housujani riisumaan ja levitteleen pimperooni kaupassa. ymmärrän sen jos joku tekee niin että kaivaan koko tissin esille ja heiluttelee sitä siinä paljaana, avonaisena eikä suojaa sitä millään mutta nopea nännin vilautus lapsen suuhun ja tissin peittäminen ei pitäis ketään saada järjiltään...

    • kefnölsdö

      Juu en nyt puhu todellakaan mistään nänni vilahtamisesta vaan ihan oikeasti koko rinta paljaana ja todella julkisella paikalla. Ja en todella ole mitenkään erityisesti tuijottanut vaan kun ei voinut olla näkemättä. Ei se vessan ilma nyt sen likaisempi ole (kuin esim kaupan) ethän sinä lasta wc:n lattialla imetä.

      Olen edelleen samaa mieltä että en ikinä tule tekemään mitään noin törkeää.
      Sisarellani on pieni lapsi jota hän kotonakin imettää muiden katseilta suojassa ja hänellä ei tulisi mieleenkään tehdä mitään noin tökeröä. Hän ihmettelee itsekin näiden julkisesti imettävien tapaa.

      Ja ihmettelin suuresti sitä että vaikka se vessa tms olisi nyt niin likainen ja huono paikka imettämiseen niin miksei voi edes etsiä vähän hiljaisempaa paikkaa, vaan pitää repäistä se paita supermiehen tavoin siinä kassalla tms. ja alkaa rinta riippuen imettämään.

      • No silloin..

        on kyllä ollut harvinaisen huomionhakuinen yksilö kyseessä, eihän tuollainen käytös ole normaalia imetystä! Normaalisti julkisella paikalla imetys kun kuitenkin on sitä, että imettää esim. kahvilan nurkkapöydässä pois päin muihin ihmisiin ja pitää sen rinnan visusti harson tms. alla piilossa.


    • M0000naaa

      Julkista imetystä puolustavat ehkä enimmäkseen "hurmosmammat"; äidit, joiden mielestä heidän oikeutensa ajavat kaikkien muiden oikeuksien yli minä maailman päivänä tahansa pelkästään sen vuoksi, että he ovat saaneet lapsen. Miettikääpä hetki: eihän äidin oikeus imettää voi ylittää toisen ihmisen oikeutta olla näkemättä ruumiinosia, joita suurin osa ihmisistä ei halua nähdä julkisella paikalla. Tietyt ruumiinosat ja kaikki niihin liittyvä toiminta pitäisi olla yksityistä. Jos lähettyvilläni aletaan imettää, niin minä kyllä alan pelehtiä lähimmän miehen kanssa. Jos joku yrittää tulla estämään, sanon, että luonnollistahan tämä on.

      • ei jaksa taas tätä...

        Hohhoijakkaa. Ei olla mitään hurmosmammoja. Kun se "julkinen" imettäminen nyt vaan ei vaadi minkäänlaista paljastelua. Ei ole asiallista, jos joku sellaista harrastaa, mutta ei myöskään ole asiallista leimata kaikkia julkisilla paikoilla imettäviä paljastelijoiksi, koska valtaosa heistä sellaisia ei ole.


      • huivin alla

        Etkö näe sitä lasta ihmisenä? Eihän imetys tisseihin liity vaan siihen, että lapsi saa ruokaa. Lapsen oikeus terveelliseen ravintoon on aika lailla tärkeämpi asia kuin suojella aikuisen ihmisen halua olla näkemättä tiettyjä ruumiinosia, tai tässä tapauksessa tiettyjä mielikuvia niistä - vaikka kuinka kaikenmaailman imetysvastaiset hörhöt muuta väittää, en ole montaakaan kertaa eläissäni nähnyt ns. siveetöntä imetystilannetta. Vaikka asun isossa kaupungissa jonka keskustassa liikun päivittäin, ja ympäri suomea paljonkin. En ymmärrysyrityksistä huolimatta näe muuta syytä paheksunnalle kuin tarkoitushakuisen mustamaalaamisen ja jonkin syvemmän inhon - mitä kohtaan?

        Ei "mutku mä näin kerran 2 vuotta sitten..." kuulosta ihan normaalilta syyltä kirjoittaa imettävistä äideistä ihan niin halveksivaan sävyyn mitä keskustelupalstoilta saa jatkuvasti lukea.

        Ps: muhinoivat pariskunnat ovat kyllä päivittäinen näky, ei nyt seksiä sentään mutta pussailua ja kähmimistä kuitenkin. Samoin alusvaatemainoksia ja seksiin liittyviä vihjauksia näkee joka kadunkulmassa. Eikä se minua kuin julki-imetyksen vastustajiakaan näytä haittaavan. Taitaa vaan joillakin olla unohduksissa se rintojen pääasiallinen tehtävä?


    • feinpew

      Näin ihan eilen sellaisen tapauksen. Karmivaa.....

      • huivin alla

        No tuliko traumat?


    • Ei niin kivaa

      Ymmärrän hyvin, että lapselle tulee nälkä ja silloin äiti kaivaa eväät esille ja laittaa tisun suuhun. Mutta voisiko sen tehdä jossain sellaisessa paikassa, missä on rauhallista ja se ei haittaa muita.

      Oltiin ravintolassa syömässä. Äiti istui vauvan kanssa selkä meihin päin. Hän imetti vauvaa, eikä se silloin häirinnyt ollenkaan. Mutta oikeesti se häiritsi, kun syönnin jälkeen äiti nosti vauvan olkapäälleen röyhtäisemään. Se vauva pukalautteli ja ei ollut kivaa syödä enää sen jälkeen, kun äitin olkapäillä ja selässä juoksi oksuvanat ja vauva oli leuakapieliä myöten oksussa.

      Oikeesti voisitten äidit miettiä myös muita ruokailijoita, kun imetätte. Tuossakin tapauksessa rauhallinen soppi vauvan ruokailulle oli muutaman metrin päässä, mutta jostain syystä vauva piti röyhtäyttää pöydässä.

    • PLaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      No on sulla ongelmat.
      Se maito mikä on pikaisesti käväisst mahalaukussa ei nyt mitenkään vastaa mitään varsinaista oksennusta.

    • Harsojen kannalla

      Liityn myöhäisenä keskusteluun. Lasta ollaan tässä yrittämässä, vielä ei siis niitä ole, joten omilla kokemuksillani en voi vielä perustella.
      Eräs tuttuni tupsahti yllättäen raskaaksi muuatam vuosi sitten. Kun vauva syntyi oli hän luonnollisesti hirmu innoissaan ja asian teki varmaan vielä "spesiaalimmaksi" se että hän oli kaveripiirinsä äinoa äiskä - kun vasta parikymppinen oli. Tuli kuitenkin sellainen olo että hän halusi jollain tavalla koko ajan hehkuttaa / tuoda esille / korostaa sitä että on nyt äiti. Normaaliltahan tuo hehkutus kuulostaa, sitä on jotenkin vaikea kuvailla mutta tuntui osittain jotenkin niin "esittämiseltä".

      Yksi asia jonka huomasin oli se että hän imetti täysin häpeämättä missä vain ja ilman minkään valtakunnan huivia suojana. Jotenkin tuntui että hän tarkoituksella alkoi sitä paitaa riisumaan heti kun heille saapui kylään tai he meille. Ei kääntynyt poispäin, vaihtanut huonetta tai suojannut itseään millään. Tissi esiin vaan ja sitten vauvaa siihen asettelemaan. Ja siis paikalla oli myös miehiä. Ehkä siksi hän halusikin esitellä muhkeita rintojaan :D Minä koin tämän lähinnä huvittavaksi... Ajattelin että ehkä hän on jotenkin vielä itse kovin lapsellinen ja siksi kova tuomaan tätä "coolia" äitiysjutskaa esille. Nyt kun hän sai toisen lapsensa ja kyläilimme heillä, huomasin että homma hoituu nykyään enemmän vaivihkaa imetyspaidan avulla. Silloin ekalla kerralla kun normi mekko vaan vedettiin alas vatsan päälle ja ta-daa! :D

      Monen kaverin kanssa ollaan tätä julkista imetysasiaa pohdittu ja itseä ei yhtään häiritse se imettäminen vähän vaivihkaa niin että paikkoja peittää vaikka se harso. Mutta en ymmärrä miksi varsinkin ruokapaikoissa missä ihmiset syö, pitää esitellä niitä maitoa valuvia rintoja. Mutta eiköhän nää paljastelijaimettäjät oo aika harvinalukuisia kaikista imettävistä äideistä. Mutta kyllä se jo häiritsee! Oma äitinikin sanoi että jos oli pakko "julkisesti" imettää niin aina joku liina suojana.

    • Julki-imetysOK

      ^Siinä vaiheessa, kun vauva on oppinut tarttumaotteen ja repii kaikkea kätensä ulottuvilta ihan huvikseen, ei harso välttämättä pysy näkösuojana, vaikka äiti miten yrittäisi. Vauvat on myös hyvin eri luonteisia, joku toinen on tyynen rauhallinen imetettäessä, kun toinen taas voimistelee minkä ehtii. Molemmat alkavat tapahtua jo kauan enne vuoden ikää, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

    • HEI HALOO..!

      "Sama asia kuin mies menisi kauppaan munat paljaana, sehän on luonnollinen tila miehelle, eikö sen näin ollen tulisi olla normaalia ja yhtä suotavaa kuin imettäminen kaupassa."


      TÄMÄN EDELLÄ MAINITUN SALLIN VAPAASTI MIEHILLE, JOTKA RUOKKIVAT ALLE VUODENIKÄISIÄÄN TUOLLO EDELLÄ MAINITULLA ELIMELLÄ!! :)

      • päässäs on

        vikaa jos vauvan ruokkiminen ja miehen munat on verrattavissa..


    • Äiti-imettäjä

      Itse olen yrittänyt välttää viimeiseen asti julkisilla paikoilla imettämistä. Ensimmäiset 7kk vauveli kuitenkin vaati maitoa kahden tunnin välein joten oli aika hankalaa lähteä kotoa yhtään pidemmälle niin, ettei olisi joutunut julkisilla paikoilla imettämään.

      Pari kertaa imetin invavessassa mutta kokonaan oli ikävä olo siitä että kuppaan vessassa jonne jollakin olisi ehkä oikeasti asiaa... Pari kertaa olen sitten imettänyt hiljaisessa kahvilan nurkassa selkä muuhun porukkaan päin ettei vain kukaan huomaa ja traumatisoidu jos vähän paljasta ihoa vilahtaa. Ja kesällä ulkona saatoin puistokonsertissa tms. ulkotilaisuudessa imettää niin, että yritin parhaani mukaan jollain huivilla peittää paljasta ihoa mutta vaihtelevalla menestyksellä, kun tuo tyttö tykkäsi aina repiä huivia..

      Onneksi nykyään ovat hyvät lastenhoitohuoneet yleistyneet kauppakeskuksissa ja niihin pääsee imettämään ilman ylimääräistä yleisöä. Mutta varmasti jatkossakin tulee tilanteita joissa naiset joutuvat julkisesti imettämään. Parempi kuitenkin ruokkia nälkäinen vauveli kuin huudattaa pitkään. Sitähän sitten vasta paheksutaankin kun vauva huutaa kaupassa tai ravintolassa... :(

      • Äiti-imettäjä

        Ja lisätään vielä että maidon pumppaamista olen kyllä harrastanut, mutta se on niin työlästä että olen säästänyt pumpatut maidot oikeita tilanteita varten. Eli sellaisia tilanteita, että olen itse joutunut olemaan poissa kotoa. Eikä todellakaan ole tullut mieleen että rupeaisin jokaista kauppareissa varten pumppaamaan varmuuden vuoksi maitoa, kun yhden maitoannoksen keräämiseen meni meikäläiselle kaksi päivää... Ja missäs kesähelteellä säilytät ne maidot matkassa mukana niin, että pysyvät hyvänä...


    • mikä ongelmana?

      Toki isomman vauvan (tai taaperon) voi imettää ennakoiden ennen kauppa/ kahvila yms. reissua. Ja mielestäni mukavampikin näin; äidille ja vauvalle (imetyshetkiän on oma eityislaatuinen ihana rauhallinen hetki; ei vaan pelkkä nopeaateria).. MUTTA itse sain 2,6kg kirpun joka todella ASUI 4kk rinnalla.. ja oli senkin jälkeen vaativa/ tempperamenttinen/ huono syömään (= tissiä heti mulle nyt tai hermostus totaalisesti) :) Joten kyllä on tullut kaupassa ja kahviloissakin imetettyä.. tosin mahd. huomaamattomasti..

    • julki-imettäjä

      Toki 2,6 kg:n "kirpun" hoitaminen vaatii yleensä tiheämpää imettämistä kuin isomman vauvan tai taaperon. Mielestäni on kuitenkin turhaa lähteä sille tielle, että säädellään täällä minkä kokoista tms vauvaa saa imettää kahvilassa ja minkä ei. Lapset ovat yksilöitä ja 6kk täysimetyskaudenkin jälkeen moni lapsi tarvitsee rinntamaitoa kesken kaupunkireissun. Toisilla on kotoa pitempi matka sinne ostoskeskukseen/kaupungille, kiinteiden syöminen ei aina etene hetkessä kunnon aterioiksi eikä ole välttämättä tarpeenkaan.

      Koittakaa nyt juki-imettämisestä mielensä pahoittajat ymmärtää, että äiti ei imetä julkisesti halutakseen esitellä/paljastella itseään tai ylpeilläkseen imetyksellä vaan lapsella on tarve saada ravitoa ja se tarve on täytettävä.

      • Oksettavaa

        Voi kuule, kyllä niitä paljastelijoita löytyy. Muistan eräänkin tapauksen ollessani juurikin ostoskeskuksessa, jonka kahvilassa eräs akka istui kolmen lapsensa kanssa, kahden isomman ja vauvan. Istui oikein ikkunapaikalla jotta jokainen ohi kävelevä varmasti huomaisi hänen valtavan, ruman utareensa. Siinä ei ollut kyse pelkästään vauvan ruokkimisesta vaan kyllä kyseinen ämmä halusi ihan huomiotakin. Onneksi suurin osa äideistä osaa käyttäytyä edes imetyksen suhteen ja ajattelee muitakin.


      • älä sitten
        Oksettavaa kirjoitti:

        Voi kuule, kyllä niitä paljastelijoita löytyy. Muistan eräänkin tapauksen ollessani juurikin ostoskeskuksessa, jonka kahvilassa eräs akka istui kolmen lapsensa kanssa, kahden isomman ja vauvan. Istui oikein ikkunapaikalla jotta jokainen ohi kävelevä varmasti huomaisi hänen valtavan, ruman utareensa. Siinä ei ollut kyse pelkästään vauvan ruokkimisesta vaan kyllä kyseinen ämmä halusi ihan huomiotakin. Onneksi suurin osa äideistä osaa käyttäytyä edes imetyksen suhteen ja ajattelee muitakin.

        hyvä ihminen ikinä vaan mene yleiseen uimahalliin tai etelän rannoille,näät niin paljon "rumia" utareita ettet tiedä miten päin olisit..


      • Oksettavaa
        älä sitten kirjoitti:

        hyvä ihminen ikinä vaan mene yleiseen uimahalliin tai etelän rannoille,näät niin paljon "rumia" utareita ettet tiedä miten päin olisit..

        Saako yleisissä uimahalleissa kulkea tissit tai kulkuset paljaana? Sitähän minäkin... Ei kyseinen akka edes yrittänyt peitellä urareitaan vaan siinä ne oli paljaana kaikkien nähtävänä. Ihme puolustelua.


      • no etköhän
        Oksettavaa kirjoitti:

        Saako yleisissä uimahalleissa kulkea tissit tai kulkuset paljaana? Sitähän minäkin... Ei kyseinen akka edes yrittänyt peitellä urareitaan vaan siinä ne oli paljaana kaikkien nähtävänä. Ihme puolustelua.

        yleisessä uimahallissa siellä suihkutilojen ja saunan puolella ole utareet paljaana.Myös etelän rannoilla on paljon naisia tissit paljaana.Ja suomenkin rannoilla voi vilauksen tissistä nähdä,minäkin näin kun joltain vahingossa bikinien yläosa lähti paikaltaan.Voi kauhistus.. Ai niin mutta onko se kuitenkin se vauva kun saa sinut traumasoitumaan?


      • Oksettavaa
        no etköhän kirjoitti:

        yleisessä uimahallissa siellä suihkutilojen ja saunan puolella ole utareet paljaana.Myös etelän rannoilla on paljon naisia tissit paljaana.Ja suomenkin rannoilla voi vilauksen tissistä nähdä,minäkin näin kun joltain vahingossa bikinien yläosa lähti paikaltaan.Voi kauhistus.. Ai niin mutta onko se kuitenkin se vauva kun saa sinut traumasoitumaan?

        Eiköhän se tissit paljaana olo siellä uimahallin suihkupuolella ole aika oleellista kunnollisen peseytymisen kannalta. Mutta imettäessä niitä rumia lolloja ei ole tarpeellista esitellä koko kauppakeskukselle vaan homman voi hoitaa huomaamattomasti. Kyseinen akka ei sitä edes yrittänyt, silkkaa huomion hakua. Kenties yh.


      • ....................
        Oksettavaa kirjoitti:

        Eiköhän se tissit paljaana olo siellä uimahallin suihkupuolella ole aika oleellista kunnollisen peseytymisen kannalta. Mutta imettäessä niitä rumia lolloja ei ole tarpeellista esitellä koko kauppakeskukselle vaan homman voi hoitaa huomaamattomasti. Kyseinen akka ei sitä edes yrittänyt, silkkaa huomion hakua. Kenties yh.

        Kuvaako siis nimimerkkisi sinua?
        On kyllä ihan mukavaa että itsekin tiedät että asenteesi on oksettava.


      • Oksettavaa
        .................... kirjoitti:

        Kuvaako siis nimimerkkisi sinua?
        On kyllä ihan mukavaa että itsekin tiedät että asenteesi on oksettava.

        Etkö enää muuta keksinyt? Oletko kenties mies vai miksi niin kiihkolla puolustat tissien esittelyä? Mikäli et, pidätkö sitä hyväksyttävänä, että lapsettomat vetäisevät tissit esille ostoskeskuksessa, kaikkien nähden? Miksi sama olisi yhtään hyväksyttävämpää äideiltä, joiden tarkoituksena on selvästikin muutakin kuin ruokkia se lapsi? Olkoon asenteeni oksettava, niin on yhtä lailla tuollaisten äitien toimintakin.


      • mua ei kyllä
        Oksettavaa kirjoitti:

        Etkö enää muuta keksinyt? Oletko kenties mies vai miksi niin kiihkolla puolustat tissien esittelyä? Mikäli et, pidätkö sitä hyväksyttävänä, että lapsettomat vetäisevät tissit esille ostoskeskuksessa, kaikkien nähden? Miksi sama olisi yhtään hyväksyttävämpää äideiltä, joiden tarkoituksena on selvästikin muutakin kuin ruokkia se lapsi? Olkoon asenteeni oksettava, niin on yhtä lailla tuollaisten äitien toimintakin.

        pätkän vertaa haittais vaikka joku kulkis alasti kaupassa,osaan todeta että joo ja jatkan omaa elämääni.En kyllä edes usko näitä tissit tiskille juttuja.


      • Oksettavaa
        mua ei kyllä kirjoitti:

        pätkän vertaa haittais vaikka joku kulkis alasti kaupassa,osaan todeta että joo ja jatkan omaa elämääni.En kyllä edes usko näitä tissit tiskille juttuja.

        Et tietenkään usko, kaikki sinulle epämieluisahan on valhetta ja provoa.


      • itse taidat
        Oksettavaa kirjoitti:

        Et tietenkään usko, kaikki sinulle epämieluisahan on valhetta ja provoa.

        taasen kuulua tähän liioittelevaan kastiin.Näit oikeasti minimaalisen vähän tissiä mutta siitä muodostui päässsäsi kamala utare tiskissä..


      • Oksettavaa
        itse taidat kirjoitti:

        taasen kuulua tähän liioittelevaan kastiin.Näit oikeasti minimaalisen vähän tissiä mutta siitä muodostui päässsäsi kamala utare tiskissä..

        Jos sitä tissiä olisi se minimaalinen osa näkynyt, olisin varmaankin tullut kauhistelemaan jokaisesta ostoskeksuksessa nähdystä imettäjästä, enkä vain yhdestä. Että usko mitä haluat, mutta kyllä kyseinen akka sen koko valtavan utareensa esiin kaivoi ilman minkäänlaisia harsoja tai muita näkösuojia.


      • ????????????????
        Oksettavaa kirjoitti:

        Jos sitä tissiä olisi se minimaalinen osa näkynyt, olisin varmaankin tullut kauhistelemaan jokaisesta ostoskeksuksessa nähdystä imettäjästä, enkä vain yhdestä. Että usko mitä haluat, mutta kyllä kyseinen akka sen koko valtavan utareensa esiin kaivoi ilman minkäänlaisia harsoja tai muita näkösuojia.

        Hei Oksettavaa kirjoittaja. Voisitko ystävällisesti lopettaa tämän paskan kirjoittelun täällä. Ethän sinä edes pysty kyseistä asiaa mitenkään todistamaan.Eikö jumankauta sinun elämässäsi ole yhtään mitään muuta tekemistä, kuin juosta kaupoissa urkimassa toisten ihmisten tekemisiä. En voi muuta sanoa sinun käytöksestä, kuin että mikä p.....ää. Mene lääkäriin tutkimuttamaan korvien välissä ole laho nahkapallo.


      • Oksettavaa
        ???????????????? kirjoitti:

        Hei Oksettavaa kirjoittaja. Voisitko ystävällisesti lopettaa tämän paskan kirjoittelun täällä. Ethän sinä edes pysty kyseistä asiaa mitenkään todistamaan.Eikö jumankauta sinun elämässäsi ole yhtään mitään muuta tekemistä, kuin juosta kaupoissa urkimassa toisten ihmisten tekemisiä. En voi muuta sanoa sinun käytöksestä, kuin että mikä p.....ää. Mene lääkäriin tutkimuttamaan korvien välissä ole laho nahkapallo.

        Paskan? Siis voi anteeksi hirveästi, ettei tämä ole mikään suljettu keskustelu vaan jokainen saa sanoa mielipiteensä, myös sen negatiivisen. En pysty joo tapausta todistamaan, mutta eipä ole minun vikanikaan, jos jotkut uskoo kaiken epämiellyttävän olevan provoa. Ja eikä kuule tarvinnut pahemmin urkkia, sen verran oli kaiken kansan nähtävissä. Olitkohan kenties itse tuo paljastelija, kun noin raivostuit?


    • EU- politiikkaa vai

      Hei. Lopettakaa tälläinen jatkuva vinkuminen täällä yleisellä paikalla syöttämisestä.
      Tämän aiheen kirjoituksesta ei todellakaan ole tarkoitus tehdä, yhtään mitään kirjallisuuden romaania siitä, että missä syötän, miten syötän, näkyykö rintani syöttämisen aikana. Herra jumala, eikö teillä ole yhtään mitään muuta tekemistä päivisin, kuin kirjoitella tälläisestä tyhmästä aiheetta viikko / kuukausi kaupalla.

    • ökgju

      Ite en aio edes imettää, lapsesta kasvaa ihan yhtä normaali kuin muistakin lapsista vaikkei imetystä olekkaan :D eikä itselle tulis mieleenkään julkisella paikalla imettää vaikka imettäisinkin, kotonakaan en imettäisi jos vaikka vieraita ois, miehen nähden voisin imettää, en muiden, joten itsestä on aina tuntunut paremmalta olla imettämättä, helpompaa se on ollut :D

    • Grr, harmittaa

      Turun Caribia kylpylän saunassa tänä aamuna, äiti imetti löylyssä pientä vauvaa. Outo näky. Outo paikka pikku vauvalle. Kuuma sauna. Tod. likainen uimavesi lastenaltaassa. Miksi tuoda pikkuvauvaa pöpöjä saamaan. Miksi viedä pikkuista kuumaan saunaan. Miksi ärsyttää muita saunojia imettämällä. Sen homman olisi voinut hoitaa pukuhuoneen penkilläkin.

      Raivostuttaa myös ravintoloissa tissejään näyttävät äidit. Aivan helposti voi kääntyä selin muihin asiakkaisiin. Eikä ne vauvat edes kaipaa julkisiin tiloihin. Omassa kodissa omassa sängyssä on paljon parempi kuin melussa.

      Lapsia imettäneenä äitinä, en pidä julkisella paikalla imetämisestä. Miksi pitäisi, koska se herättää ihmisissä ikäviä tunteita. Vauvaa voi imettää vähän sivummalla ja kietaista vaikka huivin tai pienen liinan kevyesti vauvan kasvojen ja rintojen peitoksi.

      • Äiti myös

        Lapsia imettäneeksi äidiksi mielipiteesi ovat todella surullisia. Vauva syö. Se on sinuta rintojen esittelyä. Lisäksi luulisi, ettö imettäneenä äitinä tietäisit vähän enemmän vauvojen käyttäytymisestä rinnalla. Se ei todellakaan mene jokaisella niin, että kietaistaan jotain nätisti vauvan kasvojen peitoksi. Osa vauvoista ei suostu imemään, jos naamalla on jotain ja heti, kun vauva oppii tarttumaan, hän voi huitoa itsekin harsot pois. Paljonhan tässä maailmassa on sellaista, joka on jostakin ihmisestä ikävää, kamalaa ja tulisi tapahtua vain näkymättömissä. Meillä täällä Suomessa vaan julki-imetys ei ole rangaistava teko, joten niiden ihmisten, joita se häiritsee, on vakn nieltävä harminsa ja totuttava asiaan. Täällä netissä voi kyllä asiasta urputtaa, jos vauvojen julkinen ruokailu todella on niin iso ongelma, mutta helpompaa olisi ehkä itsellekin vain totutella asiaan.


    • lapsi on number one

      Olen perhe ja ystäväpiirissä ainoa jolta imetys on onnistunut ilman että maito on loppunut alkukuukausina. Uskoisin että yksi syy tähän on se että lapseni ei tiedä ollenkaan mikä tuttipullo on. Olen antanut lapselle tissiä tarpeen mukaan sillä tavalla kuin luoja / luonto on tarkoittanut enkä ole leikkinyt korvikkeiden kanssa. Jos olisin imettänyt vain 'salassa' niin joutuisin yhä olemaan 9 kk pojan kanssa neljän seinän sisällä. Imetän kuitenkin julkisesti joten voin liikkua perheeni kanssa missä vain.

      Suomi on tasa-arvoinen maa -mitä tasa-arvoa se on että imettävät äidit ajetaan nurkkaan häpeämään tai vessaan piiloon tai kehoitetaan pysymään kotona?

      Minulla on muslimimies ja hän sekä hänen perheensä tukevat imetystäni. Koskaan eivät ole arvostelleet kun olen imettänyt esim. ravintolassa (tietysti harso on aina mukana ja yleensä on pojan huitomiselta jotenkin auttanutkin). Minua ihmetyttääkin että muslimit ovat asian kanssa ok, mutta suomalainen vetä imetyksestä herneen nenään kun jotain voi vähän vilahtaa.

      Minä imetän ja nähdäkseni tämä on luonnollinen osa naisena ja äitinä olemista, enkä suostu rajoittamaan elämääni imetysajaksi neljän seinän sisälle niin kuin toiset ovat täällä suositelleet!

    • Imettävä nainen on ihana näky

    • Julki-imettäjä

      Joo, joo...on aikoihin eletty jos imettäminen on jotenkin omituista ja iljettävää. Kauniimpaa se on kuin usean naisen puolialastomana kulkeminen julkisissa paikoissa (meillä Suomessahan aikuisetkin naiset kulkevat rantavaatteissa pitkin kyliä...MAUTONTA). Imettää voi siististi ja tekemättä siitä numeroa, toisaalta ei sitä tarvitse piilotellakaan. Minä olen imettänyt 4 vuotta. Minä olen harjoittanut tätä "ikuvottavaa irstailua" julkisesti kuudessa eri maassa. Olen antanut tissiä lentokoneessa, metrossa, bussissa, kauppakeskuksessa, ravintolassa (heh, siellä muutkin syövät...), kirkossa, moskeijan viereisessä puistossa, museossa....Ja voi olla, kun kukaan ei ole pannut pahakseen! Päin vastoin, olemme saaneet osaksemme tuhat ja yksi hymyä! Nämä yleensä mummoilta ja papparaisilta, joille imetys on vielä luonnollinen ja kaunis asia.

      Kaikki julkisen imetyksen vastustajat ja sitä paheksuvat: hankkikaa elämä. Asenteenne kertoo paljon teidän nk sivistystasosta.

    • ilmeistä

      Joo siinä on vähän
      lapsen ja äitiyden pyhyyden
      halveksuntaa.
      Tuossa julkisessa imettämisessä.

      Seuraan joka päivä lapsiperheiden
      elämää nettivideoilta
      ja yksi hieno pikkupoika
      ei suostu imemään rintaa
      julkisella paikalla.
      Se on turvallista vain omassa
      lapsenkamarissa (ne on amerkikkalaisia).

      Jos saan sanoa miehenä,
      niin pitää hämmästellä kovasti
      naisia.
      Joiltakin miehiltä jää kauhee
      aukko sivistykseen jos ei tunne
      naista perinpohjin.
      On hämmästyttävää se,
      miten nainen joka on typerys,
      voi olla niin kaikkensa antava
      rakastava äiti.
      Jonka viisaus lapsen suhteen
      ei suinkaan ylitä miehen viisautta (kai),
      mutta on todella hämmästyttää.
      Tämä kaikella kunnioituksella.
      Jos en kunnioittaisi naisia,
      niin seuraisinko netistä lapsiperhevideoita.
      Tarkoitus on itsellä päästä
      naimisiin ja olla
      avioliitossa viisas mies.
      Olen jo vuosia tehnyt tutkumusta
      naisesta, lapsista ja avioliitosta.
      Haaveilen naimisiin pääsystä
      joka päivä.
      Jotkut miehet on vain tehty
      avioliittoa varten.
      Sehän on luonnollista.
      Mikä ei ole luonnollista
      ja miehekästä on
      naisten halveksunta.
      On täysin selvää,
      että mies ja nainen
      tasavertaisina ja
      rakastavinan ovat
      avioliitto.

      Kun olen tätä avioliittoa
      aika kattavasti tutkinut,
      on minulla selkeää
      henkistä tositusaineistoa
      myös siitä,
      että avioliitto on
      Jeesuksen antama
      lahja ihmisille.
      Siis käytännössä,
      jokainen ihminen
      koostuu Jeesuksesta
      Kristuksesta.
      Ja yhdessä
      avioliitossa
      nainen ja mies ovat
      Jumalan kaltaisia
      ja Jumalan kuva.
      Tän näkemiseen
      vaaditaan Jumalallinen
      Valo.

    • 211

      Yksikään yli 6kk vauva ei todellakaan TARVITSE rintamaitoa kesken kauppareissun. Tai sitten ei äiti ole osannut suunnitella reissuaan.Tuon ikäisellä lapsella pitäisi olla jo ruokarytmi. Tietysti jos se tissi tyrkätään suuhun aina kun vähän natisee on eri asia, mutta se ei taas johdu siitä että lapsi sitä rintaa ravinnon kannalta tarvitsisi kesken kauppareissun.

      • 211

        Ja toki pienen vauvan, joka sen maitonsa oikeasti tarvitsee, imettäminen julkisilla paikoilla on ok, kun siitä ei tee sen kummempaa numeroa. Mutta jos joku kokee tarpeelliseksi imettää esim. 2-vuotiasta julkisilla paikoilla niin pitää olla jo päässä vikaa.


    • NAINEN-NAINEN

      oopsss
      18.5.2016 23:14

      Moukkamaista julkinen imetys. Joko pumpataan maitoa pulloon, tai sit poistutaan pois toisten silmien alta asia hoitamaan. Imetys on muutakin kuin ruoan antamista lapselle, se on herkkä ja intiimi kanssakäyminen, hiljainen kaunis hetki äidin ja lapsen välillä.
      Tavat on kaikonneet. Kaikki on ronskia,ns. luonnollista. Yllä oleva kirjoitti viisaasti, että niin on piereksiminenkin, mutta sekin ollaan totuttu hoitamaan jotenkin yksityisesti.
      Koko äitiys on äärivouhotusta, äidit kutsuvatkin jopa itseään mammaksi. Itselläni ei identeettini kuivunut kokoon, supistunut lapsen saatuani. Olen ollut aina nainen - en mamma.

      Hoidin lastani kotona 3-vuotiaaksi, ja sain hänet ilmeisesti tarpeeksi kokeneena ja elämää nähneenä, ettei minulla ollut vaikeuksia ymmärtää yleisiä hyviä tapoja.

      Esim. Italiassa ja Ranskassa lapsia arvostetaan ja heistä välitetään paljon, mutta en koskaan ole nähnyt tapausta, jossa ranskatar pullauttaa tissinsä esille homssuisena ja sanoo, että "Kas nyt mamma imettää" muiden katseiden alla. Non non non ...

      Tyylillä asiat hoidetaan. Tai no - kukin taaplaa "tyylillään".
      IlmiannaJaa
      LISÄÄ KOMMENTTI
      ooopsslisäys
      18.5.2016 23:23

      Ja lisäyksenä, tarkennuksena vielä - todellakin tarkoitan, että mikäli ei näitä yleisiä hyviä tapoja halua noudattaa, voi vallan hyvin oleilla pelkissä "mammapaikoissa" kaltaistensa kanssa.

      Tästähän joku nokkela mamma nappaa bisnesidean ja alkaa pyörittää jonkinlaista servisiä, ravintolaa, tms palvelua ihan vain tissi-ihmisille, mammoille. Tälle taitaa olla ihan tilaus nyky-Suomessa. Olkaa vaikka koko porukka yläosattomissa ja jo ovelta yläosa (ja aivot) narikkaan. Kantoliinat ja tissit esille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3764
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1853
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      166
      943
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      890
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      848
    Aihe