Jyrsijä lemmikiksi opiskelijalle?

Jyrsijä

Olen opiskelija tahtoisin opiskelija-asuntooni lemmikiksi jyrsijän, mutta en tiedä, mikä olisi paras vaihtoehto.

Koska asunto on pieni ja saatan palata joskus myöhäänkin, tarvitsen melko helppohoitoisen lemmikin. Eli häkkiä pitäisi siivota mahd. harvoin. Mutta täysin yksineläjää en tahdo. Sellainen jonka voi ottaa käteen tms. Eikä hajuhaitat saisi olla kovin isot, muuten koko kämppä haisee.

Matkustelen noin joka toinen tai kolmas vkloppu kotiin, joten olisi helppoa, jos lemmikin/lemmikit voisi jättää asuntoon ja ne pärjäisivät siellä.

Lisäksi kun välillä on pidempi loma, joulu tms loma, jolloin pitäisi ottaa jyrsijä mukaan, sitä olisi helppo kuljettaa junassa. Junamatka kestää 4 tuntia, ja siitä 3 tuntia on ns kiskobusseissa. Eli kuljetushäkkiä tuskin saa vieruspenkille laitettua, eikä jalkatilaan, sillä kiskobusseissa istutaan vastakkain :F (Ne kiskobussit on kans aina täynnä!) Toiseen suuntaa sentään pääsee taajamajunassa, joten tilaa on. Eli mahd. pieni häkki.

Joten rotat ovat varmaan poissa laskuista, sillä kuljetushäkki vie tilaa. Hamsteri voi olla yksineläjä, joten se voisi olla hyvä? Entäs hiiret, haisevatko ne? Ja käyvätkö laumaeläimet toistensa kimppuun vklopun aikana?

Asiallisista vastauksista suuri kiitos!

13

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iflflfkfk

      Marsu.Sen voi syödä kun on rahan kanssa tiukkaa ja ne lisääntyvät helposti.Marsun liha on todella hyvää.Uunissa 200 astetta noin 45 minuuttia.Tarjoile riisin ja perunan kanssa.

    • No gerbiilit ainakin ovat hajuttomia. Itselläni on myös syyrianhamsteri, eikä sekään haise (omasta mielestäni ainakaan). Gerbiilit ovat laumaeäimiä ja syrkki taas on täysin erakko ja vaatii enemmän tilaa. Hiiristä en tiedä, jotkut sanovat että ne haisevat...

      Talvikko voisi olla hyvä, koska se ei ole ihan ehdoton erakko, mutta sitä voi hyvin pitää yksinkin. Mutta jos haluaa esim. 2 talvikkoa, niiden pitää olla samasta poikueesta ja tietenkin samaa sukupuolta. Lisäksi talvikot vaativat hamstereista ehkä vähiten tilaa (no ei silti kuitenkaan mitään ihan mahdottoman pientä).

    • 16+16

      Hamsteri voisi olla hyvä vaihtoehto. Syyrialainen tai talvikko. Minulla oli talvikko, eikä kyllä koskaan haissut yhtään. Voi jättää myös viikonlopuiksi kotiin. Häkin siivous on myös helppoa eikä sitä tarvi siivota niin usein kuin esim. marsun/marsujen häkkiä. Lisäksi hamsterin ylläpito ei maksa kovinkaan paljon.

    • Sedä

      Rottien kuljetushäkki on kyllä ihan sika pieni, ihan hyvin sylissä kulkeva loota. Varsinainen häkki taas on suuri, joten kotona pitäisi olla kans erikseen häkki. Rotista lähtee oma hajunsa, mut parin kanssa kerran viikkoon siivolla pärjää, ja se kuitenkin vie jonkun alle tunnin. Tasoja voi olla hyvä pyyhkii useemminkin materiaalista riippuen.

      Oletko miettinyt kuinka pystyt pitämään jyrsijää vapaana? Vilkkaana eläimenä rotta vaatii pari tuntia juoksentelua päivässä vaikka olisi miten iso häkki (viikonloput kyllä pärjää kunhan normaalipäivänä saavat virikkeitä). Ne myös mahtuu ihan joka koloon, ja kiipeää sujuvasti mihin vaan. Riippuu mistä tykkää, itse tykkään seurailla lemmikkien kohellusta, mutta ne kyllä tuhoaa yhtä sun toista :D

      Hiiri haisee enemmän kuin rotta, varmaan haisevin jyrsijä.

      Laumaeläimien ei kuulu tapella ikinä.

    • -Luna

      No, tässäkin on aika vaikeaa miettiä...
      Minun mielestä rotat tai hamsteri olisi hyvä.
      Hiirille riittää aika pieni tila, mutta ne haisevat.
      Rotan häkit minimikoot ovat 60x40x50, mutta saisi olla paljon isompi!
      Hamsulle oli muistaakseni 70x40x40, tai jotain tän tapasta?
      Ellet sitten ota kääpiöhamsteria, sitä suosittelisin.
      Se ei tarvitse kamalan paljoa tilaa, niitä voi olla kaksi. Ja on hajuton.
      Kääpiöhamsteri on myös halpa pitää ja pärjää viikonlopun yksin.
      Mutta kääpiöhamsuja on erilaisia, etsi niistä itsellesi sopivin!:)
      Ja sitten on kyllä marsut, mutta ne tarvitsevat ison häkin.
      Onnea jyrsijän etsintään!
      Ja rottien kuljetushäkki ON tosi pieni ;)

      • 60x40x50 on rotille naurettavan pieni, itse pitäisin kahdelle ehdottomana miniminä 80x50x80, mutta paras vaihtoehto on toki hankkia heti esim. Critter Nation, tai kasailla häkeistä isompi yhdistelmä :)


      • tuiy
        tulikirahvi kirjoitti:

        60x40x50 on rotille naurettavan pieni, itse pitäisin kahdelle ehdottomana miniminä 80x50x80, mutta paras vaihtoehto on toki hankkia heti esim. Critter Nation, tai kasailla häkeistä isompi yhdistelmä :)

        minimi koko on kyllä rotille 60x40x40cm mun mutsi on eläin kauppias se tietää.


      • Degufani
        tuiy kirjoitti:

        minimi koko on kyllä rotille 60x40x40cm mun mutsi on eläin kauppias se tietää.

        Minimi koko on se raja jonka alla on laiton. Eli jos haluaa eläimen parasta niin yhdelle/kahdelle rotalle ainakin 50x80x100


      • Sedä
        tuiy kirjoitti:

        minimi koko on kyllä rotille 60x40x40cm mun mutsi on eläin kauppias se tietää.

        Itseasiassa, lain mukainen minimi rotan häkille on kyllä 18x18x30cm :/ Naurettavaa, mutta Katsokaa vaikka itse:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20100674?search[type]=pika&search[pika]=rotta

        Usko huviksesi, 60x40x40cm on rotille aivan liian pieni. Onkos äitisi kenties eläintenhoitaja ammatiltaan, ja mikä hänen rottakokemuksensa on? Suurimmalla osalla eläinkauppiaista ei tunnu olevan jyrsijöiden oikeasta hoidosta mitään käryä :P Mulla on ton kokoisessa laatikossa vasta synnyttänyt naaras, siihen käyttöön Se on hyvä, mihinkään muuhun ei. Ja tiedän että tota ahdistaa nytkin, koska Se on vapaaulkoiluun tottunut...

        Degufani: yhtä rottaa kellään toivottavasti ei ole, eikä sellaisella rukalla olisi hyvä olla missään häkissä :)


    • Gerbuh

      Gerbiilit. Niit pitää olla kakai ja mukavia kun peuhaavat päivällä. Nakertavat vähän kaikkea mutta ne voi jöttää viikonlopuksi kotiin jne. Gerbuilla pitää olla terraario, ei häkki.

    • Hirveen pieni kai

      Mikä on 3 tai 4 hiiren häkin vähimmäiskoko lain mukaan?

      • Hamsutypy

        Kauheeta... "Itseasiassa, lain mukainen minimi rotan häkille on kyllä 18x18x30cm"
        Tääl mein läheisessä eläinkaupassa oli yksi rotan häkki, joka oli jtn. 30cm korkea, about 20cm leveä ja n. 30cm pitkä...ja siellä sit rotta eleli yksikseen ja säikkyi joka ikistä liikettä häkin ulkopuolella. :( muutenkin eläinkauppojen olot on hirveät! :/ siellä samaisessa kaupassa oli varmaan 6 marsua tungettu yhteen PIENEEN HÄKKIIN. :(:( Mutta jottei mene ihan ohi aiheen, niin suosittelen talvikkoa. Sanoit pääseväsi kotiin joskus vasta illalla, ja talvikot yleensä heräilevät 18.00-21.00, ainakin meillä. Eivät vaadi paljoa tilaa tai hoitoa, helppo kuljettaa, ja ei haise samalla tavalla kuin esim. marsut. Joten yöeläimenä kun olet opiskelemassa niin hamsteri nukkuu, kun saavut kotiin niin voit sopivasti viettää aikaa sen kanssa. Suosittelen! :)


    • Sedä

      Pakko laittaa vielä huvikseen lisäkommentti, että mikään jyrsijä ei kyllä haise niin paljon että koko kämppä haisisi, kun häkin siivoaa tarpeeksi tiheään. Toki on totta, että hiiriterra on pestävä viikon välein, kun kääpiöhamsulle riittää kerran kuussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe