Hevonen ei nosta oikeaa laukkaa

hmmmmmmmmmmm

Hei! Vuokrahevoseni ei nosta oikeaa laukkaa. Nostoyritykseni ovat perus puolipidäte, asetus ja napakka pohje tahdikkaasta, mutta rauhallisesta ravista. Polle nostaa pään ja lähtee ravia, joka ikinen kerta. Vasempaan kierrokseen nostaa todella hyvin ja laukka rullaa myös ympyröillä jne.

En koskaan aja hevosta laukkaan. Olen myös koettanut ihan överi apuja, eli todella iso pidäte, selkeä taivutus (ympyrällä, voltilla tms.) ja sitten kunnon pohkeet. En ole saanut sitä vielä kertaakaan oikeaaseen laukkaan.

7

2120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mammanajadi

      Kokeileppa sitä että menet rauhallista ravia oikealle kentän pitkää sivua. Noin viisi metriä ennen kulmaa annat laukka - avut, annat hyvin voimakkaasti pohkeita ( eli ajat voimakkaasti eteen ) ja kulmassa nytkäytät lantiotasi voimakkaasti etuviistoon sisään päin. Silloin hevonen joutuu epätasapainoon ja nostaa laukan pysyäkseen pystyssä. Koska se on kääntymässä oikealle, se nostaa oikean laukan. Aluksi se yleensä menee vain pari askelta mutta kehu ja taputa sitä koko ajan niin kauan kun se laukkaa. Yllytä sitä koko ajan menemään eteenpäin. Kun se lopettaa, palaa rauhalliseen raviin pitkälle sivulle ja uusi liike saman tien.
      Jos se ei nosta laukkaa niin palaa silloinkin pitkälle sivulle ja ota uudestaan. Ainakin minun ratsastamillani hevosilla se on toiminut joka kerta mutta ajoitus on tärkeää.

    • Muikkumureke

      Oikea laukka on hevosille vaikeampaa. Ota raippa ja ääniavut mukaan, raipalla saa mätkäyttää pari kertaa kunnolla. Oletko varma että hevonen osaa laukata oikeaa laukkaa ollenkaan? Jotkut eivät vain osaa. Voisit juoksuttaa hevosta liinassa oikeaan kierrokseen oikealle asetettuna.

    • lovemilo

      Kannattaa kokeilla laukan nostoa ympyrällä. SIlloin hevosen on pakko nostaa sen puolen laukka minkä haluat :)

    • mörrinkäinen

      Lovemilo, tuo ei toimi kaikilla. Jos hevonen ei osaa esim juuri tuota oik. laukkaa, se saattaa nostaa vasemman laukan vaikka menisi oikeaan kierrokseen pienelläkin ympyrällä. Mutta ympyrä kyllä auttaa asiaa, se on totta. Ja jos hevonen tapaa nostaa päätään, voisi auttaa sekin, että ratsastaja laskisi asettavan ohjan alas ja sivulle reilusti johtavaksi ohjasotteeksi. Hevonen voisi pitää päänsä alempana ja nostaa halutun laukan helpommin. Sekään ei toimi kaikilla, mutta hyvin monilla kuitenkin. Samoin useinmiten toimii myös Mammanajadin neuvo, sen minäkin olisin sanonut ellei hän olisi ehtinyt ensin.

    • AUTTAJA99

      Mun vuokrahevonen ei nostanut vasenta laukkaa viime kesänä ollenkaan, nyt sille on laitettu välipohja ja molemmat laukat pyörii! Eli sillä oli vasen takajalka voimattomampi kun oikea, koska vasen takanen oli ns. ''ylempänä'' kun oikea takanen. Eli se ei käyttänyt vasenta takasta niin paljoa ja se ei saanut niin paljoa voimaa :)

    • kuski 2

      minulla kokemusta asiasta ja syy löytyy luultavasti siitä että hevonen on entinen ravihevonen. ei taivu oikeaan laukkaan.

    • KUSKI 2

      Olen yrittänyt vastata sinulle mutta en saanut vastausta lähtemään. Kokeilen taas onnistunko nyt. Yksi mahdollisuus on että hevosesi on entinen ravihevonen eikä se taivu oikealle. On mahdollisuus että se kaatuu jos asia on niin. Ratsastin sellaisella hevosella ja opettaja antoi sen laukata samaa laukkaa molempiin suuntiin. Ammattilainen voi ehkä opettaa sitä oikeaan suuntaan. Päätös on sinun ja omistajan mihin pyritte, harrastus vai kilpapuolelle. ....................................iloista meininkiä kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe