Saako Suomessa rekisteröityä 2 erirotuisen mäyräkoiran pennut?

Kuka tietää?

Siis saako täällä meillä rekisteröityä esim. lk mäyräkoiran ja kk mäyräkoiran jälkeläiset, jos kummallakaan vanhemmalla ei ole mitään erityistä annettavaa rodulle jalostuksellisessa mielessä.

Kuulin tällaisen väittämän, että saisi rekisteriin. Mutta itse vahvasti epäilen, että ei ihan helpolla onnistu. Varsinkin kun pennut on jo syntyneet. Eikös esim. poikkeuslupa tulisi anoa ennen astutusta ja luvan saamiseen pitäisi olla hyvät perustelut.

6

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo

      Monilla samanrotuisilla koirillakaan ei ole jalostuksellisesti mitään annettavaa ja silti ne on saatu rekisteriin... eli jalostusarvo ei estä rekisteröintiä.

      Poikkeusluvalla onnistuu, saattaa olla mahdollista pentujen synnyttyäkin mutta varmaan aikamoiseen hintaan. Katsele Kennelliiton sivuja. Kyseessä ilmeisesti kasvattaja, miten näin kävi ja millä periaatteella?

      • Kuka tietää?

        Kiitos vastauksesta, en ole kyseisten pentujen kasvattaja. Itse olen teettänyt pentumme vain samaa karvanlaatua olevista koirista, kaikki ilman muuta rekisterissä.

        Toki tiedän, että pennut saa rekisteriin, kun ei ole tällaisia, eikä muitakaan mutkia matkassa. Eikä vanhemmilla mitään mahtavia meriittejäkään ole.

        Ihmettelin vain, mikä vimma on tarkoituksella teettää tuollaisia pentuja ja miettiä saisiko ne rekisteröityä. Etenkin kun ottaa huomioon olemattomat näyttely- ja koetulokset.


      • Kuka tietää?

        Jatkan vielä, tiedän että esim. Ruotsissa ja Norjassa tehdään pentuja ko. kaltaisista yhdistelmistä, ja pennut rekisteröidään.
        Mutta Saksan ohella Suomessa ei.

        Ymmärtäisin, että esim. Mäyräkoiraliiton jalostustoimikunnan kanta olisi kielteinen.
        Mutta voisi olla myönteinen, JOS vanhemmilla todellakin olisi jotain annettavaa rodulle jalostuksellisessa mielessä. Esimerkiksi olisivat huippuja näyttelykoirina ja/tai metsästyskäytössä. Lisäksi terveitä ja hyväluonteisia. Silloin yhdistelmässä voisi olla jotain itua.


    • keuruu1

      hei sinä nimi merkki kuka tietää lue mäyräkoiramme lehti numero 4 vuosi 2012 sivulla 7 on näistä tietoo.

      • Kuka tietää?

        Kiitos vastauksesta!


    • kasvattaja4

      Suomessa saa ilman minkäänlaista poikkeuslupaa risteyttää kk/lk mäyräkoiria. Ja pennut saa rekkariin normaalisti mikäli vanhempien terveystitkimukset ovat kunnossa. Se ei maksa yhtään sen enempää kuin samaa karvanlaatua oleviltakaan. Yleensä tällaisissa karvanlaaturisteytyksissä haetaan esim karkkareille parempaa karvanlaatua, monipuolisia käyttöominaisuuksia, laajempaa geenipoolia jne. Myös lk/pk risteytykset ovat sallittuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe