Opettakaa piskinne

Ja turhakkeet

Opettakaa pikkukoiranne tavoille. Tiesittekö pikkurakkien omistajat, että tilastollisesti pienet koirat purevat enemmän? Arvatkaa miksi? Koska niitä ei kouluteta.

Eihän se mitään haittaa, jos sellainen marsun kokoinen puudeli kiskoo ja riehuu hihnassa, se on niin pieni. Annetaanpas sen vähän isotella toisille koirille, ei se ketään haittaa. Väärin. Juurikin iso koira voi helposti ärsyyntyä räksyttävistä pikkurakeista. Niillekin on opetettava käytöstavat. Onneksi moni oikea koira vain katsoo noita pikkurakkeja nenänvartta pitkin ja antaa olla.

Pikkurakkinne räksyttää, koska ette ole opettaneet niille tapoja, ettekä lauman järjestystä. Sitä voi pelottaa myös, koska olette ehkä pennusta asti vienyt sen pois isojen koirien luota, "etteivät vain syö minun fifiäni". Olette niin huvittavia, kun koetatte kaikin keinoin hiljentää rakkianne, joka ei edes huomaa eikä kuuntele teitä. Ei selvästikään edes kunnioita sinua. Se saa mielestään haukkua, koska et sinä ole mikään sitä komentamaan, annathan sille herkkujakin kotona kun se vähän näyttää naamaansa.

Pienikin koira on KOIRA, joka vaatii täysin samanlaisen arvojärjestyksen perheessä kuin isokin koira. Pienistä koirista tulee niin asenne- ja luonnevammasia, kun niitä paapotaan ja lellitään, "mutku se on nii pikkuinen ja pieni ei se mitään tee". Jos kasvatat koiran kuin se olisi prinsessa, siitä tulee taatusti koko seutusi vihatuin piski.

Tottakai sama pätee oikeaan koiraan myös. Mutta nämä lamppuharjat sun muut kääpiörakit vain ovat pahimpia.

14

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räksyt kuriin !!!

      Tuo on niin totta! Itsellä on normaali, koiran kokoinen koira, ja ei sitä kertaa ole, kun sen kanssa lenkkeilen, etteikö joku ihme RÄKSY FIFI tule räköttömään, häiritsemään, provosoimaan, ja tunkee iholle.

      Onneksi koirani tottelee hyvin kun sanon ei, ja kävelee vieressäni korvat takana kiltisti eikä provosoidu (tai nouseehan sillä niskakarvat pystyyn ja se alkaa puhista, mutta siinä kaikki) - ja tilanne on onneksi nopeasti ohi.

      Mikä ihme siinä on että juuri SUOMESSA on niin paljon kouluttamattomia koiria? Olen vieraillessani ulkomailla kiinnittänyt huomiota siihen, että koirat ovat poikkeuksetta paljon paremmin koulutettuja muualla.

    • neeppa

      olen kyllä samaa mieltä asiasta! minulla itselläni pieni chihu ja mäyräkoira ja kyllä niitä on opetettu ja toruttu samalla lailla kun muitakin koiria.. eivät ole jäänneet lellittelyjen alle vain kokonsa tms takia.. ja kyllä pistää itseään aina vihaksi kun tulee joku pieni koira vastaan ja räkyttävät vaikka omanikin ovat pieniä.. kyllä montakertaa on tehnyt mieli sanoa että opettaisitko koirasi olemaan vaikka hiljaa.. ja vieläkun niitä on kaikilla vanhuksilla jotka etenkin niitä lellivät kuin pikkulasta..ja kun kävellään jossaan puistossa tms ni ei siellä kukaan pienen koiran paskoja siivoa kun nehän ovat niin pieniä ettei kukaan niitä huamaa.. mutta ei se ole sitten muille kiva talloa niihin.. ja tiedän kahden pienenkoiran omistajana että kyllä niiltäkin voi sitä paskaa irrota :D

    • fifi

      suurta ja rumaa tekstiä ,pineistä eläimistä,,nimimerkin tkana on hyvä uhiella ,ei lainkaan asiallista.

    • ???

      Millä perusteella pienet koirat ei ole "oikeita" koiria? Ihan samalla tavalla ne on koiria kun isotkin.

    • jdusyt

      Niin just. Mitä isompi koira sen heikompi ego. Pakko elvistellä ison koiran kanssa. Ollaan niin nokkavia ja kävellään ohi eikä alennuta antaa ison koiran tutustua pieneen koiraan. Omani ei hauku eikä räksytä, vaan osaa kävellä hienosti ison, heikkoitsetuntoisen omistajan koiran ohi. Poikkeuksia löytyy toki.

    • PieniPiski

      Hyvin pitkälle olen samaa mieltä asiasta! Itselläni on kyllä kääpiöpinseri, mutta koulutettu koira ja vastaantulijoista ei välitä eikä hauku. Väärä luulo useasti on, ettei tarvi niin kouluttaa pientä koiraa ja siinä se saa hinnassa vetää ja räkyttää! Sellaisia jos vastaan tulee niin ärsyttää kyllä. Ja itse en tykkää lainkaan siitä, että lenkillä täysin vieraita koiria päästetään haistelemaan tosta noin vaan. Joskus on ihan suututtu kun en ole halunnut tutustuttaa koiraa vieraaseen vaan selittänyt, että me ohitetaan koirat ja siihen on koira opetettu :)

    • 46446

      Meillä on kääpiökoira, ja kyllä me ollaan sille opetettu miten kulkea nätisti hihnassa ja olemaan haukkumatta, MUTTA. Monesti pienillä koirilla tulee haukku helpommin, ja esim meillä kun on kääpiösnautseri, niin rodun luonteeseenkin kuuluu ns. haukkumalla ilmoittaminen. Eli saattaa tietyissä tilanteissa haukkua sen pari kertaa mutta sitten lopettaa. Aina ei edes hauku. Yleensä kun toinen koira tulee lenkillä vastaan niin mennään vaan ohi mitään sanomatta. Ekaks koira haluis mennä moikkaa mutta ei vaan päästetä ja jatketaan matkaa. Nopeesti luovuttaa ja jatkaa tepastelua.
      Olen miettinyt toista asiaa: Miksi nämä isojen "oikeiden" koirien omistajat niin harvoin korjaavat koiriensa kakkoja??? Meilläpäin asuu paljon monenkokoisia koiria mutta ainoastaan isompia torttuja näkyy teiden varsilla. Eli näköjään vaan pikku fifien omistajat korjaavat kakat pois.. :)

    • londonlovemm

      Mua ärsyttää juuri tuollainen lässytys miten isommat koirat ovat kiltempiä ja plaaplaaplaa! Voi kääpiötkin olla jos ne koulutetaan hyvin! Turha sun on tollasta paskaa tulla tänne selittämään urpo!

      • threeam

        Ja mua ärsyttää sinunlaiset lässyttäjät. Kivat niille jotka pikkuräksynsä oikeasti kouluttaa. Mutta edelleen niitä kauhufifejä tulee liikaa vastaan. Isoista koirista tähän mennessä kaikki vastaantulijat ovat osanneet käyttäytyä.


      • Fåpå
        threeam kirjoitti:

        Ja mua ärsyttää sinunlaiset lässyttäjät. Kivat niille jotka pikkuräksynsä oikeasti kouluttaa. Mutta edelleen niitä kauhufifejä tulee liikaa vastaan. Isoista koirista tähän mennessä kaikki vastaantulijat ovat osanneet käyttäytyä.

        Mulla on viikon sisällä käynyt 2 kertaa niin että vastaan tullut iso koira (eri koira kummallakin kerralla) ja se on vetänyt niin kovaa että omistaja juoksee perässä pitäen hihnasta epätoivoisesti kiinni. No, toiselta se hihna pääsikin irti ja koira tuli meijän pikku fifin luo, ei siis ollu aggressiivinen mutta pikkuinen säikähti kun yhtäkkiä iso koira on sen päällä. Oton sitten itse karkurin hihnasta kiinni, kiskaisin sen pois meijän fifin luota ja annoin hihnan takasin omistajalle joka ei ees sanonu mitään. Toisella kerralla omistaja sai pidettyä hihnan itellään mutta juoksuksi meni hänelläkin...ja huuteli ei ei ei..


      • Fiiu
        Fåpå kirjoitti:

        Mulla on viikon sisällä käynyt 2 kertaa niin että vastaan tullut iso koira (eri koira kummallakin kerralla) ja se on vetänyt niin kovaa että omistaja juoksee perässä pitäen hihnasta epätoivoisesti kiinni. No, toiselta se hihna pääsikin irti ja koira tuli meijän pikku fifin luo, ei siis ollu aggressiivinen mutta pikkuinen säikähti kun yhtäkkiä iso koira on sen päällä. Oton sitten itse karkurin hihnasta kiinni, kiskaisin sen pois meijän fifin luota ja annoin hihnan takasin omistajalle joka ei ees sanonu mitään. Toisella kerralla omistaja sai pidettyä hihnan itellään mutta juoksuksi meni hänelläkin...ja huuteli ei ei ei..

        Tällaiset säikähdykset juuri, varsinkin pentuna, saattavat myös aiheuttaa sen, että koira alkaa pelkäämään toisia koiria. Ja siitä voi saada alkunsa rähjäysongelma. (Näin ei toki välttämättä käy). Tuokin ongelma täytyy tietysti kouluttamalla hoitaa, jos sellainen pääsee kehittymään.


    • PieniJaIso

      Kyllä koira on koira kokoon katsomatta - isäntää on katsominen siinä vaiheessa jos ohikulkijaa ärsyttää. Ja ne p***t tosiaan kuuluisi siivottaviksi kaikille yhtä lailla!

    • ♥♥♥♥

      Kuule, ei se oo koiran vika, että jotkut lapset, jolle hankitaan koira, ei kouluta niitä.
      Vika on täysin ihmisessä

      • isoisoäiti

        Aloittaja valitteli ettei pikkukoira taida kunnioittaa omistajaansa, tai jotain siihen suuntaan ainakin.

        Tarkoititko että esm. ovista kuljettaessa koirani tarttis siinä nyökytellä kuin portsari konsanaan ja odotella koska menen ensin?
        Ei muuten tartte, kyllä koko porukka juoksee sisälle ennen minua, Itseasiassa en ymmärräkkään mitä sillä kunnioittamisella tarkoitetaan, meillä riittää molemminpuolinen luottamus.
        Koirani ohitustilanteessa ei hauku koskaan eikä ketään, jos jäätäisi tienpäällä tuijottamaan koiraasi ( iso) siitä se ensimmäinen ärähdys lähtisi. Meidän pikkukoirat katsoisi minuun ihmeissään, että mikä lie kummajainen tuokin on, jatketaan me matkaa.

        Näin toimii meillä, kunhan itselläsi ei vaan olisi koirasi kanssa ongelmaa kun pelkäät pikkukoiria


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe