munasarjakysta

hätäiset housut

Gynen ns.vuosihuolto käynnillä löytyi toisesta munasarjasta 4cm kysta ja toisesta 3 cm kysta. Syöpämarkkeri verikokeisiin määräsi ja kuukauden päästä kontrolliin. Sanoi ja näin sen kyllä itsekin että kystat olivat sileä reunaisia nesterakkuloita. Sanoi ettei mikään viittaa pahalaatuiseen vaan labrakoe on rutiini. Mutta kun huoli alkoi. Miksi molemmissa on? Ja onko noi isoja kystia? Ilmeisesti folliikkelikysta kyseessä? Ovulaatiosta 12vrk aikaa kun ultrassa kävin. Eli ennen menkkojen alkua. Ei oireile. Varaudunko pahimpaan vai onko teillä muilla ollut? Gyne sanoi et ei tehdä mitään muuta ku seurataan jos ei oireile. Kertokaa kokemuksistanne.

9

2928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysta

      Moikka

      Itselläni lyötyi kanssa kysta tai oikeastaaan rajalaatuinen kasvain. Itelläni oli kasvain aikas iso, mielestäni toi 4 cm ei oo kauhean iso, useinhan kystat on hyvänlaatusia ja pienet saattaa kadota itsestään. minun kasvaimeni leikattiin noin kuukauden sisällä siitä kun lyödettiin, leikkaus meni hyvin, enää on seuranta käynnit jäljellä kyllähän se tietenkin mielessä pyörii.
      sait kuitenkin aikanopeesti uuden seuranta ajan, noin pienia kystia ei kyllä taidetatakkaan leikata, ainakin niin olen ymmärtänyt, harmi että molempiin munasarjoihin on tullut kystat, joskushan ne saattaa kyllä itsestäänkin puhjeta.

    • nainen..............

      Minulla on ollut useita kystia ja ei niille yleensä mitään tehdä. Puhkeavat itsestään pois. Nytkin oli yksi kohdunsuussa eikä sille tehdä yhtään mitään. Ne eivät ole vaarallisia.

    • Nainenkohta46

      Toukokuuss vatsakipujen vuoksi gynekologilla. Löytyi kolme kystaa joista suurin 7 cm. Kaksi muuta oli kiinni toisissaan, mutta pienempiä. Gynekologi määräsi tulemaan uudelleen kontollikäynnille kolmen kuukauden päästä. Jäätiin siis katsomaan häipyvätkö itsekseen vai suurenevatko.

      Viime maanantaina uusi käynti ja uusi ultraäänikuvaus. Kystat olivat suurentuneet. Nyt suurin yli 12 cm.
      Tänään - viikko edellisestä käynnistä leikkaavan lääkärin arvioitavana ja leikkausaika kolmen päivän päähän.

      Ihan pikkasen pelottaa koska suurimman kystan pohjassa tiheää kudosta ja vatsaontelossa kerääntynyt nestettä.

      Kommentoin tänne operaation jälkeen.

      • nainen..............

        Juu, silloin niille tehdään jotain, jos ovat isoja eivätkä häivy itsestään. Tsemppiä.


    • Nainenkohta46

      Operaatio tehty.

      Ei kipuja neljä tikkiä vatsassa tähystysaukkojen kohdalla.

      Niin helppoa ettei vaan käsitä..... Täytyy ottaa silti iisisti liikkumisen kannalta.

    • 112

      Hieno homma, kun selvisit leikkauksesta noin helpolla. Mulle jouduttiin tekemään iso avoleikkaus ja saikkua tuli viikkotolkulla. Mitenkäs kystien laatu vai odotteletko vastausta? Mua jännitti hirveästi ne viikot, kun lopullinen lausunto tuli, vaikka leikkauksen aikana tehdyn tutkimuksen mukaan kyse olikin hyvänlaatuisista kystista, mitä ne sitten lopulta olivatkin.

    • Leeni

      Olen 47-v. nainen ja kävin pari viikkoa sitten kontrollissa kohdun myooman vuoksi. Myooma oli hieman kasvanut, mutta sen lisäksi lääkäri huomasi oikeassa munasarjassa n. 4cm:n kystan, joka on kaksilokeroinen. Hän määräsi verikokeisiin ja puolen vuoden päästä kontrollin. Nyt olen kauhuissani lukenut netistä, että kaksilokeroinen kysta voi olla merkki munasarjasyövästä!! Nuiden verikokeiden tuloksia en ole itselleni saanut, mutta etsimieni tietojen mukaan ne valmistuvat parissa päivässä. Kai minulle olisi jo ilmoitettu, jos Ca 125 olisi jotenkin hälyttävän korkealla?
      Peloissani olen lukenut netistä kaiken mahdollisen munasarjasyövästä - tietenkin - ja nyt ahdistaa valtavasti!
      Onko kenelläkään kokemusta nimenomaan tästä kaksilokeroisesta kystasta? Voiko se hävitä itsekseen? Haluaisin itse kontrollin kyllä jo vähän aikaisemmaksi, puoli vuotta tuntuu pitkältä ajalta. Mietin jo yksityiselle menoakin, mutta hermoilenko nyt liian aikaisin?
      Netistä löytämäni perusteella aika monelta on leikattu munasarjakysta, mutta minulle lääkäri ei edes ehdottanut leikkausta, vaikka ikänikin puolesta se ilmeisesti olisi suositeltavaa. Kannattaisiko kysyä toisenkin lääkärin mielipidettä asiaan?

      Löytyykö siis ketään, jolta kaksilokeroinen kysta olisi hävinnyt itsekseen tai leikattu? Pelottaa ja ahdistaa tämä tilanne :(

      • dermoidi

        Miulla oli hyvänlaatuinen dermoidi. Olettaisin, että jos lääkärit epäilisivät jotain vakampaa, olisit kiiresti leikkauspöydällä. Sinuna yrittäisin rauhoittua, vaikka tiedän sen olevan vaikeaa. Niin se oli minullekkin. Voimia


    • ilves6

      hei dermoidi, hyvä ettei ollut mitään vakavampaa :)
      kuinka nopeasti sinä pääsit leikkaukseen.
      saitko muuten tietään minkä kokoinen kysta oli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe