Miksi perävaunu menee jarruttomaksi paineiden laskettua?

jokurekkamies

Pitääpä kerran kymmeneen vuoteen kirjoitella tännekin. Suomi24:stä saa tunnetusti asiallisia vastauksia, eikä vittuilua. Rehellisesti sanoen, en jaksanut rekisteröityä rahtihemmot- foorumille, joten kirjoitampa tänne mieltäni askarruttavan asian.

Minun piti ottaa perääni satunnaisesti käytetty puoliperävaunu, jonka jalat olivat rikki ja vaunu jätetty puupölkkyjen päälle. Vaunu oli lähes tipahtanut pölkyiltä, johtuen siitä, että jouset olivat painuneet, ja kärry oli näin ollen tullut n. 10 senttiä eteenpäin johtuen jousituksen geometriasta. Fiksuna miehenä ajattelin, että ahtaudun kytkemään jarruletkun vasta kun vaunu on perässä (mersussa ei ole kärrynjarrunappia). Muut johdot kytkin etukäteen.
Huomasin kuitenkin, että kärry oli jarruton ja pyrki menemään kovasti edellä. Sain kuitenkin kytkettyä kärryn ja jarrut toimivat moitteettomasti, tosin abs valo paloi ajoittain. Kärryä irroittaessani laitoin puupölkyt jalkojen alle, ja päästin kärryn jouset valmiiksi alas, jottei kärry tipahtaisi pölkyiltä. Pyörien eteen ja taakse laitoin kiilat. Olin vetänyt autoa jo hieman pois kärryn alta ja laskenut auton perän, ja olin aikeissa irroittaa jarruletkun, kun mieleeni juolahti eräs asia. Mersun käsijarru kytkee kärryn käyttöjarrun, eikä käsijarrukelloja. Jarruletkun irroitus siis saattaa tehdä kärryn jälleen jarruttomaksi(?) ja pahimmassa tapauksessa jään kärryn ja auton väliin. Vedin autoa vielä eteenpäin ja laitoin lisää pyöräkiiloja pyörien eteen. Siihen se jäi.

Kysymys kuuluu: Miten leimassa oleva kärry voi olla jarruton, jos jarruletku on irti. Onko kaikki jousijarrukellot rikki? En muista onko kärry levyjarrullinen. Olen aina luullut, että jarrujen vapautuminen oli vain jousijarrukellottomien kärryjen ongelma, tai venttiilivika, joka päästi painetta kelloihin. Tämä kärry oli taatusti paineeton, vai oliko??

Aiheeseen liittyvä linkki onnettomuustutkintakeskuksen sivulta. Ei heikkohermoisille. http://totti.tvl.fi/totcasepublic.view?action=openTotCaseReportAttachment&id=658

11

2797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el toro

      oliko kärrissä pieni punainen kahva,siinä mustan kahvan vieressä...siinä syy...

      • jokurekkamies

        Oli varmaan, mutta se oli "peltilaatikossa" jota ei varmaan ollut vuoteen avattu ruosteesta päätellen. Ja kärry oli seissyt kuukausia, joten se (luultavasti) oli täysin paineeton, ja vapautettukin käsijarru olisi pitänyt kytkeytyä paineen laskun seurauksena.


      • qwwwwwq2e
        jokurekkamies kirjoitti:

        Oli varmaan, mutta se oli "peltilaatikossa" jota ei varmaan ollut vuoteen avattu ruosteesta päätellen. Ja kärry oli seissyt kuukausia, joten se (luultavasti) oli täysin paineeton, ja vapautettukin käsijarru olisi pitänyt kytkeytyä paineen laskun seurauksena.

        Siinä ei ollut jousijarrukello joka vetää jarrut päälle kun letku irroitetaan tai paine laskee.


      • Jokurekkamies
        qwwwwwq2e kirjoitti:

        Siinä ei ollut jousijarrukello joka vetää jarrut päälle kun letku irroitetaan tai paine laskee.

        Kärry on kuitenkin 2000 luvulta, tai ainakin 90 luvulta. Kai siinä jousijarrukellot on, pitää tarkastaa kun menen töihin seuraavaksi. Aika laiskasti käytetään kiiloja pyörien alla, otaen huomioon, että täysperävaunu voisi lähteä itsekseen liikkeelle hyvinkin helposti. Talvella ei kiilatkaan paljon auta.


      • omistajakuljettaja
        Jokurekkamies kirjoitti:

        Kärry on kuitenkin 2000 luvulta, tai ainakin 90 luvulta. Kai siinä jousijarrukellot on, pitää tarkastaa kun menen töihin seuraavaksi. Aika laiskasti käytetään kiiloja pyörien alla, otaen huomioon, että täysperävaunu voisi lähteä itsekseen liikkeelle hyvinkin helposti. Talvella ei kiilatkaan paljon auta.

        jarruventtiili jumissa. eli sejoka on lähellänappia mista jarrut vapautetaan.. siinä syy että painet häviää ja jarrut poissa. itse yllätyin samasta syystä kun uudehko kärri ja jarruja ei olutkaan vaikka jousikiristeiset käsijarrut pitäis olla. toisin sanoen jarrujen pitäisi mennä päälle kun ilmat häviää...


      • Jokurekkamies
        omistajakuljettaja kirjoitti:

        jarruventtiili jumissa. eli sejoka on lähellänappia mista jarrut vapautetaan.. siinä syy että painet häviää ja jarrut poissa. itse yllätyin samasta syystä kun uudehko kärri ja jarruja ei olutkaan vaikka jousikiristeiset käsijarrut pitäis olla. toisin sanoen jarrujen pitäisi mennä päälle kun ilmat häviää...

        Onhan niitä näköjään mahdollisuuksia. En ole jaksanut vieläkään katsoa, onko siinä jousikellot, mutta kaveri arveli, ettei välttämättä ole, eivätkä edes ole pakolliset. Käsittämätöntä, että määrätään jos jonkinmoista tarranauhaa kopan kylkeen, ja silti ei jousikellot ei ole pakolliset. Kaveri sanoi myös, että hänellä on lähtenyt täysperävaunu karkuun samalla hetkellä kun koukun avasi, ei kytkeytynyt mikään jarru, vaikka oli paineet kärryssä. Sai juostua kiinni, ja kytkettyä jarruventtiilin. Ikäviä tapaturman aineksia...hölkätä jossain pimeässä ja liukkaalla jonkun kärryn vieressä yksin ja keskellä yötä :S


      • irtoperä
        Jokurekkamies kirjoitti:

        Onhan niitä näköjään mahdollisuuksia. En ole jaksanut vieläkään katsoa, onko siinä jousikellot, mutta kaveri arveli, ettei välttämättä ole, eivätkä edes ole pakolliset. Käsittämätöntä, että määrätään jos jonkinmoista tarranauhaa kopan kylkeen, ja silti ei jousikellot ei ole pakolliset. Kaveri sanoi myös, että hänellä on lähtenyt täysperävaunu karkuun samalla hetkellä kun koukun avasi, ei kytkeytynyt mikään jarru, vaikka oli paineet kärryssä. Sai juostua kiinni, ja kytkettyä jarruventtiilin. Ikäviä tapaturman aineksia...hölkätä jossain pimeässä ja liukkaalla jonkun kärryn vieressä yksin ja keskellä yötä :S

        onhan niissä vanhoissa vaunuissa joissa ei ole jousijarruja niin sellanen käsin veivattava kampi jossain kohtaa, monesti esim. kärrin alla. Se vetää vaijerin välityksellä kengät kiinne rumpuun


      • Jokurekkamies
        irtoperä kirjoitti:

        onhan niissä vanhoissa vaunuissa joissa ei ole jousijarruja niin sellanen käsin veivattava kampi jossain kohtaa, monesti esim. kärrin alla. Se vetää vaijerin välityksellä kengät kiinne rumpuun

        Olen nähnyt vanhoissa kärryissä semmoisia kampia. Olen tosin luullut, että sillä saa irroitettua jarrut paineettomasta kärrystä. En ole tutkinut tarkemmin, katselin vaan kerran, että jotku vaijerit sinne jarruille menee siitä veivistä. Oli niin ruosteessa, että ei varmaan olisi kestänyt veivata.


    • jokubemmimies

      Moro, osaisko joku kertoo miks mun bemmissä tuo luistoneston valo palaa jatkuvasti vaikka olisin paikalla ja kun lähen kiihdyttään abs ja luistonesto vilkkuu? Sekin myös että miulla bemarissa ei tuo käkkäri toimi kyllä vaijerit ihan kunnossa on mutta tuntuu että koko ajan joku mätää käsijarruvaijjereissa.

      • OsaaKylläKertoa

        Varmasti joku osaa kertoa.


      • Pikahuolto

        Abs pumppu yksikkö sökönä ja käsijarru kengät ja levyt vaatii uusimista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe