Pakettiautosta retkeilyauto

hulluvero....

Kun ostaa pakettiauton, niin siitä ei tarvitse maksaa autoveroa kun myyjäliikkeestä pakettiauto ajetaan suoraan nyrkkipajaan jossa siitä fiksataan lisäpenkeillä retkeilyauto. Hintaa tulee lisäpenkeistä muutama tuhat. Tavaratilaa kyllä jää riittävästi ja penkit saa aina irti, katsastuksen jälkeen.

21

26547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkuu vaan

      Ai että retkeilyauto? Sellainenko on muka verovapaa. No ei ainakaan lain mukaan. Lue poika pykälät.

      • Sössöttöjö

        Pykälät on vaihekepissäs

        Mua ha hh aah


    • lakipykäläviidakko

      Matkailuauto
      Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

      1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
      2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
      3) keittomahdollisuus;
      4) säilytystiloja.

      Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

      M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

      Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.

      Verovapaan matkailuauton muuttaminen
      Matkailuauto on autoverovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kg (ennen 1.1.1995 rekisteröidyssä vähintään 1 800 kg) ja se täyttää ARVA 17 §:n 3 momentissa säädetyt ehdot. Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

      Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa matkailuauto muutetaan

      • henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg (jos auto on tuotu Suomeen 1.1.1995 tai sen jälkeen)
      • linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg
      • pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993)
      • kuorma-autoksi
      • invataksiksi
      • sairasautoksi
      • pelastusautoksi
      • eläinlääkintäautoksi
      • ruumisautoksi
      • huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg (jos auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993)

      Muutoksesta on maksettava alennettu autovero, jos verovapaa matkailuauto muutetaan
      • henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 4 500 kg mutta alle 6 000 kg (jos auto on tuotu Suomeen 1.1.1995-31.3.2009)
      • pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)
      • pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 8 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)
      • huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)

      Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa matkailuauto muutetaan
      • tavalliseksi henkilöautoksi
      • linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg
      • pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)
      • pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 8 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)
      • verolliseksi matkailuautoksi
      • huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg

      Täysimääräisen autoveron alaisen matkailuauton muuttaminen
      Täysimääräisen autoveron alaisen matkailuauton muuttamisesta ei ole autoveroseuraamuksia.

      • fghgdhsgfs

        Harvinaisen asiallinen ja tietopitoinen viesti. Ehkä paras kautta aikojen näillä palstoilla. Tuohon voi vain lisätä, että hallitusohjelmassa taisi olla jotain matkailuautojen säätämisestä verolliseksi. Edellä mainittuja määräyksiähän kyllä kierretään tätä nykyä erilaisilla virityksillä. Saas nähdä kauanko em. viidakko säilyy ennallaan.

        Ketjun avaaja mainitsema "retkeilyauto" ei sentään todellakaan ole verovapaa, kuten yllä olevasta voi nähdä.


      • Mitäpä sitten?

        Entäpä, jos autosta tekee veneen?


      • 6543

        No miksi luokitellaan pakettiautosta tehty matkailuauto joka ei täytä tuota vaadittavaa 196 cm korkeuutta mutta muilta varusteilta kylläkin.
        Pakettiauto se ei voi olla, koska pautossa ei saa olla kiinteitä kalusteita.
        Onko se sitten henkilöauto ja siitä joutuu maksamaan korkean könttä verosumman, mikä erotus siitä olisi jos olisi uutena verotettu henkilöautona eikä edullisempana pakettiautona.


    • Voi juku

      Laitoin pakun keulaan aisan ja vetopään. Siintä tuli peräkärry. Inssikään ei keksinyt pykälää mikä estäisi peräkärryllä ajamisen. Nyt saa rakennella ihan vapaasti.
      Saman voisi toteuttaa myös henkilöautossa ja saada Tullilta verot takaisin.

      • kateeksi käy....

        Retkeilyauto:
        Pienin ja ketterin matkailuautotyyppi on retkeilyauto, eli isohko pakettiauto, jonka kuormatila on muutettu sisäpuolelta asunto-osaksi, mutta joka ulkoapäin muistuttaa enemmän pakettiautoa. Retkeilyautot ovat hieman huomaamattomampia liikenteessä kuin edellä mainitut matkailuautot, mutta sisältävät lähes samat varusteet. Retkeilyautojen huonoja puolia ovat asuinosan peltiset ohuehkot seinät, joka taas rajoittaa eristeen määrää seinän välissä. Täten retkeilyautot sopivat paremmin kesäkauden käyttöön lämmitystä, ja asuinosan lämmön ylläpitämistä ajatellen. Myös pienet sisätilat verrattuna matkailuautoihin saattavat tuottaa ongelmia, vaikka ne yleensä ovatkin kahdelle hengelle riittävät. Etuja retkeilyautossa asuntoautoihin verrattuna ovat pienet ulkomitat, ketteryys kaupunkiajossa ja pieni kulutus.


        Verotus:
        Ajoneuvo voidaan rekisteröidä Suomessa autoverovapaaksi matkailuajoneuvoksi mikäli mm. seuraavat ehdot pätevät:

        auton omamassa on vähintään 1 875 kiloa
        auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.


      • jv-sähkö-jussi.Iisalmi

        juu näin on..tämä asia on asiaa...


    • k.s -62

      Mitä mun nyt kannattaisi tehdä Fiat Dukato 2.5td -99 pikku bussista? Tämä on 8 1 paikkainen ja tuollaista henkilökuljetusta ei enää tarvita, käyttömaksut aika kovat. Olen suunnitellut että matkailu auto olisi yksi vaihtoehto? olisi kuitenkin 4-6 henken ja käyttömaksut putoisi puolella nykyisestä. Nyt selvittelin että kuorma-autoksi muuttaminen jossa 4-6 istuma paikkaa olisi yksi vaihtoehto? niiden maksuista ei vaan ole tietoa? Retkeilyauto olisi ehkä vaatimuksiltaan helpompi? Kun kävin katsastus konttorilla kyselemässä matkailuauton vaatimuksista ei mulle kerrottu! sanottiin että tee muutoksia ja tule sitten näyttämään niin katsotaan kelpaako!!! Eli jos haluan tehdä tästä auton jossa pienempi käyttömaksu esim. 150-600e/v. Jossa olisi paikat 4-6henk. max. nopeus 80-100km/h ei haittaa. Olisiko se sitten kuorma-auto? matkailuauto? retkeilyauto? tai joku muu.. Taskusta löytyy kuorma-auto kortti että se ei tuota rajotteita. Neuvoista kiittää k.s

      • ransiitti

        tee matkailuauto. muutama penkki pois ja tilalle sänky. keittolevyn vaatii kans ja jonkun kaapiston. mulla itellä vanha ransiitin bussi mikä nykyään matkailuauto.


    • Mistä näitä saa?
    • Voiko transporterista rakentaa retkeilyauton, mitkä on vaatimukset pitää
      täyttyä.
      Jos ei täyty niin, meneekö veroa vai onko ihan kiellettyä tehdä?

      • cvcvc

        Nämähän on niitä vanhoja veronkiertojippoja. Autoverossa ei nykyisin mitään eroa. Ovat henkilöautoja tai pakuja ja vero on sama eräin hyvin pienin isoja pakuja koskevin poikkeuksin. Ajoneuvoverotuksessa voi olla pieniä eroja käyttövoimaverossa, jos sen saa pidettyä pakettiautona (N1-luokka). Jos menee henkilöautoksi tai kaksikäyttöautoksi, ei mitään eroa siinäkään.

        Hyvin todennäköisesti näistä kikkailuista ei ole mitään hyötyä. Vanhaa tietoa näyttävät olevan ja pääasiassa väärää sekin.


      • rdg3567

        Onhan tuokin kikkailu urheilulaji sinänsä. Osaamattomuudesta sakotetaan rajusti. Valtiovallan pitäisi lopettaa tämä joko yhtenäistämällä dieselverotusta, jotta tarpeettomia houkutuksia keinotekoisiin järjestelyihin ei ole, tai sitten matkailuautoa koskevaa lainsäädäntöä pitäisi muutoin tarkentaa niin ettei verovapausansoja turhaan olisi. Nykyisinhän matkailuautoiksi saa rekisteröityä dieselveron välttämiseksi mitä ihmeellisimpiä viritelmiä, joilla ei ole mitään tekoa varsinaisen matkailuautokäytön kanssa. Esim. alan järjestö voisi tehdä aloitteen säännösten tarkistamisesta, jos haluavat jatkossakin säilyttää varsinaisten matkailuautojen nykyisen dieselveron ja autoverottomuuden.


    • veroa veron päälle

      Suomessa voittaa aina virastobyrokraatin tekemä tulkinta. Auto on aina verotuksen kohde. Hevosen pitokin on autoveron alaista jos päätöksen tekee joku virastobyrokraatti. Näin sitä maksetaan hevosen rehuheinistäkin polttoaineveroa koska jossakin vaiheessa niitä rehuja on kuljetettu autolla.

    • äreä äijä xzy

      Silloin kun on kyseessä lakien tulkinta - ja muustahan ei oikeastaan oikeusjuttuja synnykään kuin tulkinnallisista tai näyttöä koskevista asioista - ei juuri voi ihmetellä, jos virkamiehet ovat ikään kuin niskan päällä. Heillä on yksi suuri etu puolellaan: he tuntevat yleensä lain. Tietävät mitä siinä säädetään ja miksi, he myös osaavat suhteuttaa säännökset toisiinsa ja näkevät niiden väliset yhtymäkohdat. Miksikö näin? No se vaan kuuluu oikeusvaltiossa toimenkuvaan.

      Entäpä sitten maallikot? Heillä on varmoja mielipiteitä asioista. Ne perustuvat usein serkun kaimalta kuultuun tai tämän kaltaisilta palstoilta luettuun. Harvapa on lakeja vilkaissutkaan, saati sitten paneutunut esimerkiksi verolainsäädäntöön niin syvällisesti, että pystyy muodostamaan siitä jonkinlaisen kokonaiskuvan, joka kuitenkin on varsinaisen ymmärtämisen edellytyksenä.

      Näinhän asiantuntijan ja muun harrastelijan erottaa muillakin aloilla kuin juridiikassa. Asiaa on helppo tarkastella lukemalla esimerkiksi tätä palstaa. Tieto ei todellakaan ole luulon väärtti. Intohimoilla ja asenteilla tätä ongelmaa kyllä yritetään paikata. Ja kun ei sekään auta, niin sitten mennään henkilökohtaisuuksiin.

      Ei se näistä lähtökohdista mikään ihme ole, jos kuvitellaan tuomioistuinten aina ratkovan asioita hallinnon hyväksi.

    • Nuannoinaanni

      Aloittaja on oikeassa. Oikaisen sen verran, että laki ei tunne käsitettä retkeilyauto. Pakettiautosta siis tulee aloittajan kuvaamalla tavalla autoveroton matkailuauto, edellyttäen että niistä penkeistä saa muodollisesti pari vuodetta ja autossa on pieni pöytä ja vaikkkapa irrallinen keittolevy. Sisäkorkeutta edellytetään 190 cm tietyltä matkalta.

      Ehtona vielä se, että auto todellakin menee uutena suoraan myyjältä muutettavaksi, ja rekisteröidään vasta sitten.

      Näistä tuli oikea buumi joksikin aikaa, ja mm. Fixten valmisti tällaisia versioita myyjille. Tosin niistä tuli kalliita. Lopullisesti buumi kuoli kun verottaja ei hyväksynyt yrittäjille alv-vähennystä näistä autoista. Idea on kuitenkin yhä käyttökelpoinen yksitysihenkilölle, joka haluaa auton jossa on rutosti kuormatilaa, istuinpaikkoja vaikka kuudelle, ja jota voi kuljettaa B-kortilla. Esimerkiksi "Ducato maxi".

    • Jckxix

      Fjf

    • Anonyymi

      Katsastusmiehen kanssa tuli keskustelua miten 2004 mallin poliisiautosta oli saatu katsastettua matkailuauto. kaivettiin pykälät esille.
      1.1.2014 pykälät hiukan tiukkenivat ja tuli mm. tuo 1.90 metrin korkeusvaatimus.
      Aiemmat "matkailuautot" menivät ajoneuvolain 11.12.2002/1090 pykälien mukaan
      eli vaatimukset olivat :
      -istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa
      -makuupaikkoja jotka voidaan muodostaa istuimista
      -keittomahdollisuus
      -säilytystiloja
      Aika ympäripyöreitä vaatimuksia siis ja kaverini ostikin aikoinaan lähes kaikki bussimallin kotterot jobbareilta ja sai halvalla tottakai ja muutti "matkailuautoiksi" ja myi ne eteenpäin. Omanikin on muutoskatsastettu juuri 2013 vuoden lopulla
      eli viime hetkinä kun oli aika vapaata. Istuimet taittuu taakse ja patja päälle niin siinä on makuupaikat. Sammutintakaan ei näköjään vaadittu mutta jo Virossakin se pitää autossa olla eli sellainen löytyy. Ei olla autossa nukuttu yhtään yötä mutta matkailtu on paljon, on mukavan tilava ja tukeva laite matkustaa.
      Koska auto on painava, kokonaispaino kolme tonnia niin perusvero on viitisensataa
      ja dieselvero vajaan satasen niin koko vero on kuutisensataa euroa vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe