Millaisia kuulokojeita kuulokeskukselta saa?

Apuva!

Hei,

Minulla on pientä kuulonalenemaa ja kuulokojeelle saattaisi kohtapuolin olla käyttöä. Minulla onkin muutamia kysymyksiä asiaan liittyen:

Millaisia kuulokojeita kuulokeskukselta yleensä saa? Onko tarjolla esim. kokonaan korvakäytävään sijoitettavia kuulokojeita vai joudunko tyytymään korvantaustakojeeseen? Ja kuinka kauan yleensä kestää että kuulokojeen saa käyttöön?

Kiitos vastanneille!

44

6502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phonak servata

      hei kyllä kuulo keskuksista saa parhaat madolliset kojeet!!! mulla kuulon aleneman vuoksi teetettiin ekax korva käytävä koje!! mut se on herkempi vaikulle herkempi ja joutuu huollattamaan/ putsaan enemmän!!? mut sitten määrättiin korva tausta koje! ja on toiminu paremmin!! alussa oli ulkonäkö paineita? mut kyllä se on huomaamaton!! ja kestävämpi käytössä!! enemmän tietoa phonak.fi sivuilla!! :)

    • Jake123451

      Oon varsin eri mieltä edellisen kommentoijan kanssa.
      Kuulokeskuksista saa (tai ainakin sai 3-4 v sitten) vain ns budjettiluokan laitteitta eli halpiskojeita. Yksityissektorilta saa paremmat, mutta valitettavasti myös kalliit laitteet ...1000€:sta ylöspäin.

      Mut toisesta edellisen kertomasta asiasta olen paljolti yhtä mieltä.
      Korvantaustakojeet ovat selkeästi parempia. Ja ne ovat todella huomaamattomia, ainakin jos pääset valitsemaan kojeet, joissa kuuloke on johdon päässä korvakäytävässä eikä siis siellä korvan takana, josta ääni kaiutetaan paksumpaa onttoa putkea pitkin korvkäytävään.

      Minä suosin Widexiä. Niiden ääni on luonnollisin kokeilemistani 5:stä eri merkkisestä kojeesta. Piano kuulostaa pianolta ja tytätteren ääni ei sekoitu 'anopin ääneen' - heh, heh!

    • Ap.

      Okei, hyvä saada myös toisen henkilön näkökulma asiaan. Saako noita Widexin laitteita myös Kuulokeskukselta? Ja osaatko sanoa saako sieltä niitä täysin huomaamattomia korvan sisässä olevia kuulokojeita?

      • Jake123451

        Minä sain TYKSIN Kuulokeskuksesta. Muista en tiedä. HUS:n alueella ei taida saada edes vertailla vaihtoehtoja. Määräävät monen kertoman mukaan jotkut suosikkinsa.


      • saara59

        HUSsin kuulokeskukselta ei saa kuin Siemensin koneita...ja en tykkää !! Ainakin näin kävi omalla kohdaltani....


      • 40 vuotta kuulojetta

        Jokaiselle huonokuuloiselle sovitetaan yksilöllinen, tarpeenmukainen kuulokoje. Merkillä ei ole väliä, jos vain saa avun.

        Keskussairaaloiden kuulokeskukset ovat asiantuntijoita alallaan. Luottakaa heihin.

        terveisin 40 vuotta kuulokojetta käyttänyt


    • PHONAK!!!

      niin jos rahaa on liikaa!!? niin eikun yksityiselle!! saa vaikka sarvet päähän!! jos ei kunnallinen huolto kelpaa!? ja kyllä se on phonak merkki joka on johtavin kuulo kojeissa!!! toiset haluaa (tekaritkin) kullasta!!!

    • phonak versata!

      jos ei muuten niin phonak.com sivuilla on faktaa tietoa!!! et mikä on paras!!!!

      • Jake123451

        Höpö, höpö! Mainosta valmistajien ja myyjien sivut ovat!


      • Jake123451
        Jake123451 kirjoitti:

        Höpö, höpö! Mainosta valmistajien ja myyjien sivut ovat!

        Kokeilin siis niitäkin, enkä hyväksynyt, kun löysin paremmat.


    • mitte 5

      Lievä alenema riitti Kuulokeskukseen pääsyyn. Nyt on korvan takana parin gramman painoinen "tietokone", siitä ohut johto korvapoimua myöten ja korvassa pikkuruinen kuulopää. Käyrien perusteella tehdyn tietokoneohjelmoinnin tuloksena äänentoisto on luonnollinen, tuulellakaan ei vingu eikä pauku, ei haudo eikä paina. Kapineeseen voidaan ohjelmoida lisää "kuuloja" erityistilanteisiin, itselläni on nyt alkuun mukana induktiosilmukka. Alusta alkaen käytin vehjettä vaivatta koko päivän.
      .Mutta jokainen tapaus lienee erilainen ja alueellisia eroja tarjonnassakin varmaan on. Omani on Oticon Vigo Pro.

    • Jake123451

      Aika moni täällä on kirjoitellut Phonakin ongelmista. Automatiika ei toimi käyttäjän odottamalla tavalla, vaan säätää voluumia (äänen voimakkuutta) miten sattuu.
      Mutt tuo on siis täältä hiljan lukemaani.
      Mun omakohtainen kokemus on jo reilun kolmen vuoden takaa, jolloin päädyin kokeilujeni jälkeen toiseen merkkiin juuri automaatin toimimattomuuden vuoksi.
      Meinas 'korvat lentää päästä', kun konsertin väliajalla lämpiössä oli parisataa muutakin ihmistä innokkaasti keskustelemassa keskenään. Eikä siinä ollut mitään mahdollisuutta kuulla vieressä olevan vaimoni ääntä. Oli pakko repäistä Phonakit pois korvista.

      Edelliset laitteeni olivat kyselemäsi korvakäytäväkojeet, Phonakit muuten nekin. Silloin en osannut edes pyytää eri laitteita kokeiltavakseni, vaan otin nuo muka näkymättömät laitteet vertailematta muihin.
      Se oli paha virhe!
      En pystynyt moisia kolinakoneita pitämään ja ne olivatkin vuosia 'hyllyssä pölyttymässä'. Mun mielestä moiset pitäisi lailla kieltää!
      Eikä ne mitään näkymättömiä ole. Ne kun eivät korvakäytävään mahdu, vaan täyttävät koko sen korvan kolon, josta sormesikin korvaa kaivaessasi lykkäät. Patterin kun nekin vaativat...

      • silleen..

        Olen itse HUS:n kautta saanut kuulokojeet. Lähettivät Oticonille ja sieltä annettiin korvantauskoje ja ilmeisesti jotain vanhempaa mallia, koska ei ole sitä mallia enää heidän valkoimissaan. Lääkäriä en ole tavannut ulkoistuksen jälkeen,kuulo huononee ja kohta olisi uuden kuulokojeen hankinta. Laitetaanko vanhaan volyymia,vai saanko ihan uuden,jää nahtäväkis.


    • Jake123451

      Tätä olen täällä kertonut jo useammankin kerran, että Kuulokeskukset jakavat asiakkailleen ( minulle siis myös) vain ns budjettiluokan kojeita. Siis halvenpia perusmalleja ja vanhenpia, myynnistä poistuneita tai poistumassa olevia kojeita.
      Eivät ne toki huonoja ole, mutta kehitys vaan on mennyt jo niiden ohi.
      Niitä parempia malleja saa vain yksityisiltä terveysasemilta ja kuulontutkijoilta sekä maahantuojien omista liikkeistä. Ja niillä on suht kova (?) hinta, kun nää Kuulokeskusten kautta saatavat kojeet on käyttäjille maksuttomat. Nehän annetaan ns pitkäaikaiseen lainaan.

      • silleen..

        Niinpä, eivät ole hinnalla pilattu nämä kuulokeskuksen kautta saadut kojeet.. Minulle kuulontutkija sanoi, että tästä kojeesta lasku menee Husille ja hinta oli vähän yli 100 euroa


      • täh?
        silleen.. kirjoitti:

        Niinpä, eivät ole hinnalla pilattu nämä kuulokeskuksen kautta saadut kojeet.. Minulle kuulontutkija sanoi, että tästä kojeesta lasku menee Husille ja hinta oli vähän yli 100 euroa

        No itse olen ainakin tutkinut että Husista saadut kojeet maksaneet 1800 euroa kipale uutena kun ovat tulleet markkinoille...että sillee.


      • silleen..
        täh? kirjoitti:

        No itse olen ainakin tutkinut että Husista saadut kojeet maksaneet 1800 euroa kipale uutena kun ovat tulleet markkinoille...että sillee.

        Ehkä se Husin hinta on sisäänostohinta. Liike laskuttaa sitten mitä tahtoo.


      • Jake123451
        täh? kirjoitti:

        No itse olen ainakin tutkinut että Husista saadut kojeet maksaneet 1800 euroa kipale uutena kun ovat tulleet markkinoille...että sillee.

        Kertoisitko hiukka lisää ko kojeesta/kojeista. Minkälaiset ja merkkiset olet saanut?
        Ja onko kyseessä tavallinen ns ikäkuulon heikkenemisen korjaava koje? vai joku erikoisempi syy, jota kojeilla on korjattu... Muut kun kertovat vallan muunlaisista kokemuksistaan.


      • Jake123451
        täh? kirjoitti:

        No itse olen ainakin tutkinut että Husista saadut kojeet maksaneet 1800 euroa kipale uutena kun ovat tulleet markkinoille...että sillee.

        Heh, heh! Sorry, nyt vasta huomasin, mitä kirjoitit. Juu ne kojeet, mitkä sitt lieneekin, ovat voineet toki hyvinkin maksaa mainitsemasi 1800€/kpl SILLOIN KUN OLIVAT TULLEET MARKKINOILLEj, juu :) Mutta silloin HUS:n Kuulokeskus niitä vielä jakanut asiakkailleen.
        Minunkin kojeeni olivat markkinoille tullessaan maksaneet ainakin liki saman, mutta sitt kun Kuulokeskus näitä jakoi, niin nepä maksoivatkin enää n. 600€/kpl ja eivät olleet enää uusinta mallia. Heh, heh! ...mutt kuulo-ominaisuuksiltaan nää on edelleen varsin kelpoiset. Kovaan kolinaankin oon kolmessa vuodessahyvin tottunut. Tärkeintä mulle on äänen värit eli luonnollisuus. Minä kun käyn jatkuvasti klassisen musiikin konserteissa.


      • 40 v uotta kuulokoje

        Tuo ei minun kohdallani pidä paikkaansa. Olen saanuty parhaan mahdollisen kojeen, jossa on monipuoliset "ohjelmat" ja kuulen sillä niin hyvin kuin mahdollista. - Minulla on nainoastaan yksi korva käytössä, jossa on mkuulokoje, toinen korva on kuuro!! - Ei pitäisi valittaa kaikista pikkuasioista vaan olla onnellinen, mitä on vielä jäljellä!
        40 vuotta kuulokojetta


      • Jake123451
        40 v uotta kuulokoje kirjoitti:

        Tuo ei minun kohdallani pidä paikkaansa. Olen saanuty parhaan mahdollisen kojeen, jossa on monipuoliset "ohjelmat" ja kuulen sillä niin hyvin kuin mahdollista. - Minulla on nainoastaan yksi korva käytössä, jossa on mkuulokoje, toinen korva on kuuro!! - Ei pitäisi valittaa kaikista pikkuasioista vaan olla onnellinen, mitä on vielä jäljellä!
        40 vuotta kuulokojetta

        Mikähän tuo "parhaan mahdollisen" koje on?
        Onko se siis paras markkinoilla olevista?
        Vai paras mitä se Kuulokeskus? Voi antaa?
        Vai onko se paras, mitä sinulle voivat antaa?

        ...kaikki vaihtoehdot kun voivat tuottaa vallan eri kojeen...
        Jos joku kuulontutkija sanoo, ett "paras mahdollinen" voi se tarkoittaa ihan mitä vaan. Ja sillä jos kuulija saadaan tyytyväiseksi, niin hyvä niin ...Kuulokeskuksen kannalta, mutt ei välttämättä kojeen käyttäjän kannalta.


      • kuuro
        Jake123451 kirjoitti:

        Mikähän tuo "parhaan mahdollisen" koje on?
        Onko se siis paras markkinoilla olevista?
        Vai paras mitä se Kuulokeskus? Voi antaa?
        Vai onko se paras, mitä sinulle voivat antaa?

        ...kaikki vaihtoehdot kun voivat tuottaa vallan eri kojeen...
        Jos joku kuulontutkija sanoo, ett "paras mahdollinen" voi se tarkoittaa ihan mitä vaan. Ja sillä jos kuulija saadaan tyytyväiseksi, niin hyvä niin ...Kuulokeskuksen kannalta, mutt ei välttämättä kojeen käyttäjän kannalta.

        Olen tuon hiukan ylemmän viestin kirjoittaja. En jaksa jake123456 alkaa sinulle kertomaan kuulooni liittyvää ongelmaa saatikka kuulokojeeni merkkiä tai mallia. Olen lukenut täällä suomi24:ssä varmaan kaikki sinun kirjoituksesi täällä kuulo osastolla.
        En voi käsittää mikä on sinun ongelmasi suhteessa julkiseen terveydenhuoltoon? Et oikeasti osaa täällä muuta kuin valittaa miten et saa mistään kuulokeskuksista huippukojeita tms. Et saa sitä, et saa tätä. Jos olisin kuulokeskuksessa töissä en minäkään jaksaisi kuunnella tuollaista valitusta. Kerrot täällä, että kukaan ei voi saada hyvää kuulokojetta käyttöönsä. Vain sinun ilmoittamia halvimpia malleja.Miksi kirjoitat tuollaista soopaa? Oletko koskaan miettinyt, että js asuisit jossain muussa maassa kuin suomessa, joutuisit mahdollisesti itse ostamaan ja maksamaan sen sinun määrittämäsi "vanhentuneenkin ja halventuneen" epäkäytännöllisen kuulokojeen. Et saisi sitä minkään julkisen terveydenhuollon kautta. Olisi sinulla mahdollisuutta edes ostaa nykyisiä kuulokojeitasi, jos joutuisit ne itse maksamaan?

        Ottaa niin päähän tuo sinun asenne tässä koko jutussa, että en voi käsiitää sitä lainkaan.


      • kuuro
        kuuro kirjoitti:

        Olen tuon hiukan ylemmän viestin kirjoittaja. En jaksa jake123456 alkaa sinulle kertomaan kuulooni liittyvää ongelmaa saatikka kuulokojeeni merkkiä tai mallia. Olen lukenut täällä suomi24:ssä varmaan kaikki sinun kirjoituksesi täällä kuulo osastolla.
        En voi käsittää mikä on sinun ongelmasi suhteessa julkiseen terveydenhuoltoon? Et oikeasti osaa täällä muuta kuin valittaa miten et saa mistään kuulokeskuksista huippukojeita tms. Et saa sitä, et saa tätä. Jos olisin kuulokeskuksessa töissä en minäkään jaksaisi kuunnella tuollaista valitusta. Kerrot täällä, että kukaan ei voi saada hyvää kuulokojetta käyttöönsä. Vain sinun ilmoittamia halvimpia malleja.Miksi kirjoitat tuollaista soopaa? Oletko koskaan miettinyt, että js asuisit jossain muussa maassa kuin suomessa, joutuisit mahdollisesti itse ostamaan ja maksamaan sen sinun määrittämäsi "vanhentuneenkin ja halventuneen" epäkäytännöllisen kuulokojeen. Et saisi sitä minkään julkisen terveydenhuollon kautta. Olisi sinulla mahdollisuutta edes ostaa nykyisiä kuulokojeitasi, jos joutuisit ne itse maksamaan?

        Ottaa niin päähän tuo sinun asenne tässä koko jutussa, että en voi käsiitää sitä lainkaan.

        Vielä lisään tähän, en oikeasti ihmettele, että sinun asenteella oleva kaveri joutuu käyttämään niitä hiukan vanhentuneita ja halventuneita kojeita.

        Menis minullakin hermo tuohon valittamiseen. Lue oikeasti noita tekstejä mitä tänne olet kirjoittanut. Voiko ihminen kuulostaa noin katkeralta? No näköjään voi.

        Muuta kuin kuulemiin.


      • Rauha nyt
        kuuro kirjoitti:

        Vielä lisään tähän, en oikeasti ihmettele, että sinun asenteella oleva kaveri joutuu käyttämään niitä hiukan vanhentuneita ja halventuneita kojeita.

        Menis minullakin hermo tuohon valittamiseen. Lue oikeasti noita tekstejä mitä tänne olet kirjoittanut. Voiko ihminen kuulostaa noin katkeralta? No näköjään voi.

        Muuta kuin kuulemiin.

        Minusta Jake on kertonut oman mielipiteensä varsin asiallisesti. Hänellä on kuitenkin komeusta useista eri kuulokokeista ja hän on löytänyt eri vaihtoehtoja kokeilemalla itselleensä sopivimman vaihtoehdon. Ihmettelen miksi tätä asiaa ei saisi kertoa muille. Hänhän yrittää vain auttaa löytämään muitakin parhaimman kuulokokeen.

        Jaken näkökanta on tietysti subjektiivinen, mutta niinhän meillä kaikilla on. Puolueettoman tiedon löytäisi jostain muualta kuin tältä palstalta tai valmistajien sivuilta. Esimerkiksi jokin tilastollinen tutkimus eri eri kuulokojeiden tehokkuudesta olisi varmaan paras mahdollinen.

        Toisaalta ymmärrän hyvin myös tuon kuuro-nimimerkin näkökannan siitä, että voimme olla tyytyväisiä että meille taataan edes jonkinlainen kuulokoje - muualla maaimassa saisimme maksaa sen hankinnasta.


      • silleen..
        Rauha nyt kirjoitti:

        Minusta Jake on kertonut oman mielipiteensä varsin asiallisesti. Hänellä on kuitenkin komeusta useista eri kuulokokeista ja hän on löytänyt eri vaihtoehtoja kokeilemalla itselleensä sopivimman vaihtoehdon. Ihmettelen miksi tätä asiaa ei saisi kertoa muille. Hänhän yrittää vain auttaa löytämään muitakin parhaimman kuulokokeen.

        Jaken näkökanta on tietysti subjektiivinen, mutta niinhän meillä kaikilla on. Puolueettoman tiedon löytäisi jostain muualta kuin tältä palstalta tai valmistajien sivuilta. Esimerkiksi jokin tilastollinen tutkimus eri eri kuulokojeiden tehokkuudesta olisi varmaan paras mahdollinen.

        Toisaalta ymmärrän hyvin myös tuon kuuro-nimimerkin näkökannan siitä, että voimme olla tyytyväisiä että meille taataan edes jonkinlainen kuulokoje - muualla maaimassa saisimme maksaa sen hankinnasta.

        Olen samaa mieltä "Rauha nyt" kanssa. Itse tuossa aikaisemmin kirjoittelin tälle palstalle, että sain kuulokojeen ja mitään muuta mallia ei edes esitelty,kun se joka minulle annettiin. Nihkeästi kuulontutkija esitteli niitä uusimpia malleja,joita heillä oli tarjonnassa. Ilmeisesti luuli, että alan vaatia parempaa kun mistä he ovat sopineet HUS:n kanssa. Hyvä on, että näistä puhutaan ja ehkä pitäisikin pitää paljon meteliä näistä asioista. Itse kun olen työelämässä sain kojeen suht nopeasti,mutta niin ei käynyt eläkeläiselle,jonka tapasin yhdessä kuulo-illassa.


      • kuuro
        silleen.. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä "Rauha nyt" kanssa. Itse tuossa aikaisemmin kirjoittelin tälle palstalle, että sain kuulokojeen ja mitään muuta mallia ei edes esitelty,kun se joka minulle annettiin. Nihkeästi kuulontutkija esitteli niitä uusimpia malleja,joita heillä oli tarjonnassa. Ilmeisesti luuli, että alan vaatia parempaa kun mistä he ovat sopineet HUS:n kanssa. Hyvä on, että näistä puhutaan ja ehkä pitäisikin pitää paljon meteliä näistä asioista. Itse kun olen työelämässä sain kojeen suht nopeasti,mutta niin ei käynyt eläkeläiselle,jonka tapasin yhdessä kuulo-illassa.

        juu!

        Hyväksyn kyllä sen että saa kirjoittaa. Mutta kai järkeäkin saa käyttää.

        Miten kaveri voi kommentoida, että saatu koje maksoi vuosia sitten sen 1800 euroa silloin kun tulivat markkinoille. Hän ei varmaan tiedä mikä koje kyseesssä ja milloin saatu jne. Samaten jos toinen henkilö totetaa, että hän on saanut itselleen parhaan mahdollisen kojeen ja on tyytyväinen, niin miksi JAKE123451 pitää mennä kommentoimaan tyyliin, että mitenkä niin paras mahdollinen ja pälä pälä.

        Pysyköön nyt edes asiassa sitten eikä laita vastauksia tai sanoja toisten suuhun näiltä osin.


      • Jake1231
        Rauha nyt kirjoitti:

        Minusta Jake on kertonut oman mielipiteensä varsin asiallisesti. Hänellä on kuitenkin komeusta useista eri kuulokokeista ja hän on löytänyt eri vaihtoehtoja kokeilemalla itselleensä sopivimman vaihtoehdon. Ihmettelen miksi tätä asiaa ei saisi kertoa muille. Hänhän yrittää vain auttaa löytämään muitakin parhaimman kuulokokeen.

        Jaken näkökanta on tietysti subjektiivinen, mutta niinhän meillä kaikilla on. Puolueettoman tiedon löytäisi jostain muualta kuin tältä palstalta tai valmistajien sivuilta. Esimerkiksi jokin tilastollinen tutkimus eri eri kuulokojeiden tehokkuudesta olisi varmaan paras mahdollinen.

        Toisaalta ymmärrän hyvin myös tuon kuuro-nimimerkin näkökannan siitä, että voimme olla tyytyväisiä että meille taataan edes jonkinlainen kuulokoje - muualla maaimassa saisimme maksaa sen hankinnasta.

        Kiitos kommentistasi! Juuri noin olen yrittänyt toimia.
        Ja minä sain valita useista malleista ne, joihin päädyin. Ne ovat hyvät laitteet äänensävyiltään, kyllä. Mutta eivät parhaat mitä markkinoilla on, koska Kuulokeskuksista sellaisia ei saa.
        Minua vaan on ihmetyttänyt, kun monet muut tyytyvät mihin tahansa kojeisiin ja kuvittelevat niiden olevan parhaat, koska joku kuulontutkija on sanonut niin.
        Mutt ei siinä mitään, tyytykää omiinne, jos tieto paremmista ei kelpaa.
        Yritinpä ainakin.


      • Jake1231
        Jake1231 kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi! Juuri noin olen yrittänyt toimia.
        Ja minä sain valita useista malleista ne, joihin päädyin. Ne ovat hyvät laitteet äänensävyiltään, kyllä. Mutta eivät parhaat mitä markkinoilla on, koska Kuulokeskuksista sellaisia ei saa.
        Minua vaan on ihmetyttänyt, kun monet muut tyytyvät mihin tahansa kojeisiin ja kuvittelevat niiden olevan parhaat, koska joku kuulontutkija on sanonut niin.
        Mutt ei siinä mitään, tyytykää omiinne, jos tieto paremmista ei kelpaa.
        Yritinpä ainakin.

        Ps. Kaikki Kuulokeskuksen antamat kojeet ovat parempia, kuin jäädä ilman kojeita.
        ...jos se joitain teistä lohduttaa.

        Haluan toivottaa teille kaikkea hyvää kuulo-ongelmistanne huolimatta!
        ...vaikkatoiset meistä haluammekin parempaa, emmekä tyydy mihin vain...


      • Jake1231
        kuuro kirjoitti:

        Vielä lisään tähän, en oikeasti ihmettele, että sinun asenteella oleva kaveri joutuu käyttämään niitä hiukan vanhentuneita ja halventuneita kojeita.

        Menis minullakin hermo tuohon valittamiseen. Lue oikeasti noita tekstejä mitä tänne olet kirjoittanut. Voiko ihminen kuulostaa noin katkeralta? No näköjään voi.

        Muuta kuin kuulemiin.

        Minä sain parhaat kojeet mitä Kuulokeskus pystyi tarjoamaan. Mutta ne eivät suinkaan ole parhaita mitä on olemassa ja mitä siis vain yksityiseltä sektorilta on saatavissa.
        Toisekseen, minä sain todella hyvää palvelua Kuulokeskuksesta.
        Enkä muuten ole lainkaan katkera asian suhteen, en.
        Ja ymmärrän, että Kuulokeskukset joutuvat supistamaan kuulokojeidensa valikoiman ns budjettiluokan kojeisiin. Heidän käytettäväkseen annetut varat kun eivät muuten riittäisi antamaan kojeita kaikille niitä tarvitseville.

        Mutta halusin tuoda julki sen tosiasian, että Kuulokeskusten jakamat kojeet eivät ole markkinoiden parhaita kojeita. ...mutt se tieto ei kaikkia näytä miellyttävän.
        Olen pahoillani siitä!


    • sasa1

      Mulla on pari vuotta ollut HYKSiltä GN ReSound...ja ottavat hirveesti häiriötä ja meteli on kamala, varsinkin jossain ruokalassa ym. ääni ei oo normaali, nyt menossa kyselee jos saisin vaihdettuu uudempaa malliiin...En tiedä sitte on HYksillä muita kuin tämä malli??? Yksityiseltä tietysti saa sellaiset kuin haluaa, mutta aika monella tuokin on rahakysymys.

    • peijas256
    • tuikku.

      Molemmissa korvissa Phonak tai korvan takana. Ärsyttää tavattomasti, kun tulen töistä revin heti pois.
      Voinko saada korvan sisään pienet värkit kunnallisen kautta?
      Keskivaikea, perinnöllinen alenema.

    • Keskivaikea

      Sain kyllä aivan surkeat koneet kuulokeskuksesta. Niin perustasoa, että vanhat on puolet paremmat esim. työpaikan kokouksissa. Pakko hankkia vanhan merkkiset yksityiseltä, kun näihin on jo sulautunut yhteen. 25 vuotta ollut jo korvantauskojeet käytössä, 3 vuotiaasta.
      PS. onhan se 3-5 k€ paljon rahaa MUTTA ko summan pystyy helposti käyttämään autoon ja muihin villityksiin. Ainakin itse pystyn tuon rahasumman käyttämään ja osamaksun mahdollisuuskin on olemassa.

    • LKS POLIKLINKKA

      SE VAAN ON NIIN KUULON ALENEMAN Vaikkeus asteesta kiini!!! miten kukin sen kuulo kojeen hyödyt kokee!!! ja näköjään (kunnastakin!) kiinni missä osataan auttaa!!!??

    • AlallaTöissä

      HUS ja muut sairaanhoitopiirit tekevät hankintasopimuksia noin 4 v. välein ja hintakilpailutus on kova. Valmistaja ei voi tarjota parasta ja uusinta tekniikkaa julkiselle puolelle, mutta kyllä laitteilla silti kuulee ja joka hankintakierroksella kojeiden ominasuudet paranee. Jotkin valmistajat tosin tarjoavat myös roskaa...
      Sairaala vielä päättää minkätasoinen koje tästä rajallisesta valikoimasta kenellekin laitetaan ja saako kojeen molempiin korviin. Saat apua kuulemiseen, mutta et parasta mahdollista apua mitä markkinoilla on tarjolla. Erot eri piirien välillä ovat myös suuret - valitettavasti. Pitäisi olla kaikkialla sama valikoima ja hoitoperiaate. Sairaalan audionomi tekee kyllä parhaansa niillä työvälineillä mitä yhteiskunta tarjoaa.

      Yksityisillä markkinoilla on tottakai uudempaa ja parempaa tekniikkaa tarjolla, mutta kaikki eivät välttämättä sitä tarvitse/hyödy siitä! Mutta, jos sairaalakoje ei tyydytä, kokeile uusinta tekniikkaa yksityisesti. Vain vertailemalla itse tiedät!!! Riski rahassa käyttökokeilusta on 0-180 €, eli monet velottaa audionomin käyntikorvauksen. Soita yksityiseen liikkeeseen ja kysy!
      Ja kojemalleissa on eroa. Korvakäytäväkoje ei yleensä ole paras tekniikka, eli ääni ei yleensä ole yhtä luonnollinen kuin korvantauskojeessa, eikä se mielestäni ole yhtään huomaamaton. Paras nykyratkaisu useimmille on korvantauskoje jossa kuuloke on korvassa. Mutta sekin selviää kokeilemalla ja audionomin opastuksella, huomioiden mm. kuulokokäyrä, korvan anatomia, sorminäppäryys, omat mieltymykset ja elämäntilanne.
      Jos et halua ostaa kojetta yksityisesti, voit usein hankkia lisälaitteita eri tilanteisiin joissa tarvitset lisätukea kuulemiseen. Näistäkin voit keskustella yksityisessä liikkeessä - sairaala ei usein niitä kustanna. Lisälaitteet ovat usein merkkikohtaisia.
      Tosiasia on, että jos tarvitsee paljon vahvistusta, laitekin on iso. Hanki kuulokoje heti kuulon alentuessa, niin saat siron kojeen ja siihen on helpompi tottua. Huomaa myös, että jos odottaa vuosikaudet, kuntoutuksen tulokset kärsivät - et enää opi kuulemaan puhetta niin hyvin kuin olisit voinut toimimalla heti.

    • Vanhuudenkuulo

      Ei koskaan voida yleistää sitä, että mikä kuulolaite kullekin sopii. Se on todella yksilöllistä. On myös selvää, että maan hallitus tekee kaikkensa, jotta terveydenhoitomenoja voitaisiin pienentää. Tästä seuraa, että julkisella sektorilla mahdollisuudet kaventuu entisestään.
      On myös tietämätöntä olettaa, että alentunut kuulo palaisi ennalleen jollain kojeella. Parhaimmillaan saadaan kuulo tuntumaan paremmalta kuin ennen kuulolaitetta.

      Itsellä kokemusta julkisen puolen kuulolaitteesta merkkiä Oticon. Sinänsä hyvä koje, mutta jo vuoden kuluttua toisen korvan koje lakkasi toimimasta. Se korjattiin vielä takuuseen, mutta sitten tuli vikaa toisen korvan kojeeseen ja sitä ei korjattukaan, kun takuu oli jo ummessa.
      Tuon toisen rikkoutuessa kyselin jonkun toisen, ehkä paremman, laitteen perään, kun nuo nykyiset vinkuvatkin niin, että esim. musiikia ei voi kuunella ollenkaan ja useamman puhuessa samassa tilassa, ei saa puheesta mitään tolkkua. Vastaus oli, että tähän on tyytyminen ja jos ei tyydy, niin yksityiselle sitten. Pikkasen kalliita ovat yksityisen hyvät laitteet. Kuulotutkija syynäsi korvat, sääti laitetta ja asetteli korvaan, mutta vinkuminen jatkui. Hän totesi, että ei voi auttaa ja muita laitteita ei ole tarjolla.
      Vaimo tuosta hermostui ja soitti keskussairaalaan, jonka alainen tuokin aluesairaala on ja kysyi laitteiden perään. Siellä ihmeteltiin asiaa ja todettiin, että kyllä heillä on viisi eri merkkiä tarjolla ja niistä monia malleja.
      Kumma kyllä tuo kuulotutkija pian soittikin, että voisko tulla sovittelemaan jotain toista laitetta. No pian se sitten tiedetään, että löytyykö parempi laite vai ei.

    • MNSGD

      Hei!

      Itse olen menossa HUS kuulokeskukseen helmikuun paikkeilla. Mahdollisesti aletaan sovittelemaan lievään kuulonalenemaan hoidoksi kuulokojeita. Onkohan HUSilla useampia eri malleja ja merkkejä vai annetaanko vain joku yksi ja ainoa vaihtoehto ja se on otettava? Onko kokemuksia? Mitähän merkkiä/merkkejä HUS käyttää? Koko asia on itselleni ihan uusi. Tänne asti olen ilman kojeita pärjännyt, mutta nyt en enää pärjää.

    • Anonyymi

      Vantaalla saa vain sellaisen koneen, kun työntekijä hyväksyy. Olisin ollut valmis maksamaan ladattavan ja pattereilla toimivan hintaeron, mutta sanoivat, että ei käy. Jos ei kelpaa pattereilla toimiva, niin joudun maksamaan kaiken itse eli käyntimaksut ja koneet. Jäi sellainen fiilis, että haluavat myydä tuotteitaan. Korvakäytäväkonetta ei myöskään saa heti. Pitää ottaa ensin korvan taakse tuleva, vaikka olin jo heti kertonut, että silmälasien sangat ja kone yhdessä painavat korvaa ja kipeyttävät korvat. Oli kokemusta edellisestä laitteesta. Kokeilin jopa kontaktilinssejä sen johdosta, mutta eivät sopineet silmille.
      Epäystävällinen palvelu, kun oli vaatimuksia,

    • Vantaalla sain epäystävällistä kohtelua, kun olisin halunnut ladattavan laitteen. Olin valmis maksamaan erotuksen, mutta minulle sanottiin, että joutuisin maksamaan kaikki kustannukset itse siinä tapauksessa. Sanoin, että minun korvat ovat tulleet kipeäksi kuulolaitteesta, kun silmälasien sankojen kanssa painavat korvaa. Ei sanottu mitään, että on korvakäytävän asennettavia laitteita. Ihmettelin seuraavalla kerralla, että enkö saakaan silmälasien sankaan laitettavaa, niin silloin sanoi, että ei sellaisia enää ole, on vain korvakäytävään laitettavaa. Katsotaan ensin miten nämä laitteet toimivat, ennen kuin kokeillaan muuta. Jäi sellainen maku, että haluavat myydä pattereita ja oheistuotteita.

      • Anonyymi

        Julkinen terveydenhuolto ei Vantaallakaan myy mitään, ei paristoja eikä muita oheislaitteita. Kaupunki ei saa senttiäkään jakamistaan kuulokojeista. Että kaikki puheet myymishaluista voidaan sivuuttaa harhaluuloina ja mielikuvituksena.

        Kuulokeskuksista saa kullekin huonokuuloiselle parhaiten sopivat kojeet siitä valikoimasta, mihin yhteiskunnalla on varaa. Kuka on itse paremmissa varoissa, voi käydä ostamassa kuulokojeet yksityisestä liikkeestä.

        On hyvä muistaa, että kun tänään ostat itse 5000 euron huippukojeet, nekin on vuoden kuluttua vanhat ja vanhanaikaiset. Huippukojeissa pysyäksesi vuoden kuluttua on ostettava 6000 euron kojeet. Ei se kaikille mikään ongelma tietysti ole.

        Lisäksi asia on niinkin, että millään kojeilla ei saa alkuperäistä kuuloa takaisin. Mutta toimivan kuulon saa julkisista varoista kustannetuilla kojeillakin, kun on ajoissa liikkeellä ja hyväksyy kuulokojeet osaksi omaa elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkinen terveydenhuolto ei Vantaallakaan myy mitään, ei paristoja eikä muita oheislaitteita. Kaupunki ei saa senttiäkään jakamistaan kuulokojeista. Että kaikki puheet myymishaluista voidaan sivuuttaa harhaluuloina ja mielikuvituksena.

        Kuulokeskuksista saa kullekin huonokuuloiselle parhaiten sopivat kojeet siitä valikoimasta, mihin yhteiskunnalla on varaa. Kuka on itse paremmissa varoissa, voi käydä ostamassa kuulokojeet yksityisestä liikkeestä.

        On hyvä muistaa, että kun tänään ostat itse 5000 euron huippukojeet, nekin on vuoden kuluttua vanhat ja vanhanaikaiset. Huippukojeissa pysyäksesi vuoden kuluttua on ostettava 6000 euron kojeet. Ei se kaikille mikään ongelma tietysti ole.

        Lisäksi asia on niinkin, että millään kojeilla ei saa alkuperäistä kuuloa takaisin. Mutta toimivan kuulon saa julkisista varoista kustannetuilla kojeillakin, kun on ajoissa liikkeellä ja hyväksyy kuulokojeet osaksi omaa elämää.

        Pitkälti samaa mieltä. Toisaalta vuoden vanhat huippulaitteet eivät ole vanhat ja vanhanaikaiset. Itse sain kuulokeskuksesta laitteet, joita ei enää ole markkinoilla ja sairaanhoitaja, jonka kanssa asioin vakuutti niiden olevan uusinta uutta. Olen kiitollinen siitä, että sain laitteet maksutta ja yhteiskunta tukee huonokuuloisia tällä tavalla. Yhteistyö kuulokeskuksen ko. henkilön kanssa ei vain toiminut ja en saanut näistä laitteista koskaan hyvin toimivia ja sopivia, jonka vuoksi sijoitin ison kasan rahaa siihen, että sain toimivat laitteet joihin olen tyytyväinen. Harmi, että tällainen ihminen oli tuonne päätynyt töihin, koska tuskin olen ainoa, joka saa kouraansa huonosti säädetyt laitteet. Mieleen tuli inttiajan varusvarasto ja kenkien jako kun minulle todettiin, että jos ei ole sopivat niin vaihda kaverin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkälti samaa mieltä. Toisaalta vuoden vanhat huippulaitteet eivät ole vanhat ja vanhanaikaiset. Itse sain kuulokeskuksesta laitteet, joita ei enää ole markkinoilla ja sairaanhoitaja, jonka kanssa asioin vakuutti niiden olevan uusinta uutta. Olen kiitollinen siitä, että sain laitteet maksutta ja yhteiskunta tukee huonokuuloisia tällä tavalla. Yhteistyö kuulokeskuksen ko. henkilön kanssa ei vain toiminut ja en saanut näistä laitteista koskaan hyvin toimivia ja sopivia, jonka vuoksi sijoitin ison kasan rahaa siihen, että sain toimivat laitteet joihin olen tyytyväinen. Harmi, että tällainen ihminen oli tuonne päätynyt töihin, koska tuskin olen ainoa, joka saa kouraansa huonosti säädetyt laitteet. Mieleen tuli inttiajan varusvarasto ja kenkien jako kun minulle todettiin, että jos ei ole sopivat niin vaihda kaverin kanssa.

        Kuulostaa erittäin tutulta, lieneeköhän sama kuulokeskus ja työntekijä. Minua ei kuulla eikä nähdä, ja tarpeisiini suhtaudutaan vähättelevästi ja ylimielisesti. Kun kerroin, että en kaikesta säätämisestä huolimatta kuule, en saanut mitään ohjetta jatkotoimille. Sanottiin vain, että "Osta itsellesi sellaiset kuulokojeet kuin haluat, me ei voida (haluta) tehdä mitään". Kun useamman vuoden jälkeen pyysin uutta tutkimusta ja säätöä, vastaus oli:"Ei se kuulo tutkimalla mihinkään parane". Olen miettinyt miten saisi tämän HUS:n osoittaman kuulokeskuksen vaihdettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa erittäin tutulta, lieneeköhän sama kuulokeskus ja työntekijä. Minua ei kuulla eikä nähdä, ja tarpeisiini suhtaudutaan vähättelevästi ja ylimielisesti. Kun kerroin, että en kaikesta säätämisestä huolimatta kuule, en saanut mitään ohjetta jatkotoimille. Sanottiin vain, että "Osta itsellesi sellaiset kuulokojeet kuin haluat, me ei voida (haluta) tehdä mitään". Kun useamman vuoden jälkeen pyysin uutta tutkimusta ja säätöä, vastaus oli:"Ei se kuulo tutkimalla mihinkään parane". Olen miettinyt miten saisi tämän HUS:n osoittaman kuulokeskuksen vaihdettua.

        Kysyjän aloituksesta taitaa olla jo puoli vuotta aikaa j a siksi olen myöhässä.
        Minulla on erittäin myönteisiä kokemuksia ladattavista ITC-kuulokojeista.
        Ne kiinnitetään alaosastaan korvakäytävän ja ne ovat säädettävissä eri voimakkuuksille.
        Lataus kestää muutaman tunnin ja kesto on käytöstä riippuen 2 - 4 vuorokautta.
        Niitä saa suoran yrityksestä ilman lähetteitä ja hinta on n. 100 euroa pari.
        Itse olen todella tyytyväinen niihin ja kadotettuani yhden tilasin uudet ja sain siitä vielä alennusta.
        Suosittelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyjän aloituksesta taitaa olla jo puoli vuotta aikaa j a siksi olen myöhässä.
        Minulla on erittäin myönteisiä kokemuksia ladattavista ITC-kuulokojeista.
        Ne kiinnitetään alaosastaan korvakäytävän ja ne ovat säädettävissä eri voimakkuuksille.
        Lataus kestää muutaman tunnin ja kesto on käytöstä riippuen 2 - 4 vuorokautta.
        Niitä saa suoran yrityksestä ilman lähetteitä ja hinta on n. 100 euroa pari.
        Itse olen todella tyytyväinen niihin ja kadotettuani yhden tilasin uudet ja sain siitä vielä alennusta.
        Suosittelen

        Edelliseen:
        Täydellinen nimi on Angel-B-CN127.
        Siinä näyttäisi olevan "Bluutuut" toiminto jota en kyllä itse ole käyttänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe