Laurea amk:n opetuksen taso

Kannattaako hakea

Olen lukenut keskusteluja Laurean amk:sta, mutta on jäänyt epäselväksi onko opetus samantasoista kaikilla paikkakunnilla missä on Laurean amk?
Samantasoista esim. Lohjalla ja Porvoossa, Hyvinkäällä ja Tikkurilassa jne...?

Onko eroa onko nuoriso- vai aikuislinja

Kiitos vastauksestasi!

28

6800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija-2013

      Hirveän nuorta porukkaa 18-24 vuotiaita paljon varsinkin aloittavilla luokilla, eli jos haet 25- seuraa hae aikuisten amk:lle, Leppvaarassa opetus perustuu lbc-malliin jossa ryhmätyö on keskeisessä osassa ja näitä on kuulemma paljon sitten on oppikirjojen tenttimisä, näistä osa suoritetaan presentaationa luokan/viestintäkouluttajan edessä. Opetuksen sisällöstä ei ole vielä kokemusta, suurin osa tehtävistä tehdään verkossa intrassa jossa kolmessa paikassa ne ovat. Eli verkko, etä, ryhmätyö, tutkiva työskentelytapa ja esiintymiskoulutus ovat keskeisessä asemassa.

    • kaverien kokemuksia

      Kauheimmat kommentit opiskelijoilta olen kuullut Leppävaaran, Porvoon ja Hyvinkään toimipisteistä. Ne on juuri saman tyylisiä, mitä tälläkin palstalla on näkynyt, eli että opettajat ei ohjaa kuten kuuluu, projekteihin pääsee mukaan suosikit ja muut jää oman onnensa nojaan. Onpa eräällekin opiskelijalle opettaja sanonut, että on oma vika, jos ei ole sosiaalisia taitoja, joilla pääsee mukaan hankkeisiin, ja sen vuoksi oma vika, kun opinnot eivät edisty kun ei ole hankkeissa eikä sosiaaliset taidot kehity ... uskomaton kehäpäätelmä opettajalta. Näin siis Porvoossa.

      Lohjalta, Tiksusta ja Otaniemestä en minä ainakaan ole kuullut mitään kovin karmeita juttuja. Silti moni haluaisi mieluummin Metropoliaan kuin Laureaan, se on kai terveysalalla lähinnä statuskysymys. näin ainakin tyttöystään ja sen kavereitten jutut olen ymmärtänyt, että oikeasti opetuksessa ei ole eroa, onko Tukholmankadulla, Otaniemessä vai Tiksulassa. Millekäs alalle ajattelit muuten hakea?

      Nämä on vain toisen käden tietoa. Kerroinpa nyt kuitenkin, mutta ei ehkä kannata liikaa tehdä päätöksiä toisten kokemusten varassa. Itse opiskelen Bulevardilla Metropoliassa ja viihdyn tosi hyvin.

    • Entinen nuori

      Eon tiedä opetuksen laadusta, mutta Opiskelija 2013 kommentti oli hauska. Kauhean nuorta 18-24 vuotiaita varsinkin aloittavilla luokilla.
      Tuon ikäistähän porukka on kun he aloittavat amk opinnot nuorisopuolella, lukion tai amiksen jälkeen. Osa tosin jo valmistuukin 21 tai 22 vuotiaana, eli saattavat olla wsim. sairaanhoitajana sairaalan teho-osastolla.

    • learningbydevelopmen

      Laurean projektityöskentelytapa on ihan täyttä p a s k a a !!!!!!

      Mutta onneksi muitakin linjoja on valittavana kuin projektijohtaminen. Projekteissa käytännössä muutama opiskelija pyörittelee keskenään jotain olematonta pikkuprojektia, tärkeilevä projektipäällikkö huseeraa suosikkiensa kanssa ja opettaja vähän katseella seuraa. Tai siis eihän Laureassa ole opettajia vaan ohjaajia......

      • Innovatiivi

        Joo, eikä Laurean tietojärjestelmätkään toimi, kaikki on koko ajan sekaisin ja porukassa ihmetellään miksi mun sähköposti ei toimi, miksi mun projektityötila ei toimi, miksi joka paikassa näkyy vanhentuneet tiedot... Opettajat pääsee helpolla kun teettää vain tuhottoman määrän kotitehtäviä, joita eivät edes kunnolla arvostele tai anna palautetta, ja pistävät ummikkoina itse-opiskelleet opiskelijat kylmiltään tenttiin.


      • austerism1
        Innovatiivi kirjoitti:

        Joo, eikä Laurean tietojärjestelmätkään toimi, kaikki on koko ajan sekaisin ja porukassa ihmetellään miksi mun sähköposti ei toimi, miksi mun projektityötila ei toimi, miksi joka paikassa näkyy vanhentuneet tiedot... Opettajat pääsee helpolla kun teettää vain tuhottoman määrän kotitehtäviä, joita eivät edes kunnolla arvostele tai anna palautetta, ja pistävät ummikkoina itse-opiskelleet opiskelijat kylmiltään tenttiin.

        "eikä Laurean tietojärjestelmätkään toimi, kaikki on koko ajan sekaisin ja porukassa ihmetellään miksi mun sähköposti ei toimi, miksi mun projektityötila ei toimi, miksi joka paikassa näkyy vanhentuneet tiedot"

        Mutta tuohan vain jäljittelee sitä, mitä nykyajan työelämä usein on.

        LbD:n ajatus ja taustafilosofia on periaatteessa aika hieno.

        Ongelmana on sitten se, että sitä voi olla vaikea soveltaa. A) Opettaja ei ehkä oikeastaan tiedä, miten se kannattaisi tehdä, tai B) opiskelijat, jotka ovat tottuneet ehkä hyvinkin koulumaiseen opiskeluun, eivät ole LbD:n vaatimalla tavalla motivoituneita (vaaditaan hyvin vahva sisäinen motivaatio ja valmius omaehtoiseen opiskeluun). C-vaihtoehtona voisi mainita vielä toki myöntää, että LbD voi tarjota myös opettajalle suht. helpon keinon selvitä jatkuvasti kasvavista vaatimuksista ja työmääristä.

        Enkä muuten sitten ole Laurean opettaja - mutta amk-opettaja nyt kuitenkin.


      • Alumni olli
        austerism1 kirjoitti:

        "eikä Laurean tietojärjestelmätkään toimi, kaikki on koko ajan sekaisin ja porukassa ihmetellään miksi mun sähköposti ei toimi, miksi mun projektityötila ei toimi, miksi joka paikassa näkyy vanhentuneet tiedot"

        Mutta tuohan vain jäljittelee sitä, mitä nykyajan työelämä usein on.

        LbD:n ajatus ja taustafilosofia on periaatteessa aika hieno.

        Ongelmana on sitten se, että sitä voi olla vaikea soveltaa. A) Opettaja ei ehkä oikeastaan tiedä, miten se kannattaisi tehdä, tai B) opiskelijat, jotka ovat tottuneet ehkä hyvinkin koulumaiseen opiskeluun, eivät ole LbD:n vaatimalla tavalla motivoituneita (vaaditaan hyvin vahva sisäinen motivaatio ja valmius omaehtoiseen opiskeluun). C-vaihtoehtona voisi mainita vielä toki myöntää, että LbD voi tarjota myös opettajalle suht. helpon keinon selvitä jatkuvasti kasvavista vaatimuksista ja työmääristä.

        Enkä muuten sitten ole Laurean opettaja - mutta amk-opettaja nyt kuitenkin.

        Minkäs amkin opettaja olet, austerism 1? On sinänsä ihailtavaa, että opettajalla riittää virtaa kirjoitella opiskelupalstalle vielä illalla tliden jälkeen. Vaikka työaikanahan nuo sun kirjoitukset taitaa enimmäkseen tulla.

        Itse valmistuin viime vuonna Laureasta. Ehkä jatkan vielä parin vuoden päästä YAMK-opintoihin.


      • austerism1
        Alumni olli kirjoitti:

        Minkäs amkin opettaja olet, austerism 1? On sinänsä ihailtavaa, että opettajalla riittää virtaa kirjoitella opiskelupalstalle vielä illalla tliden jälkeen. Vaikka työaikanahan nuo sun kirjoitukset taitaa enimmäkseen tulla.

        Itse valmistuin viime vuonna Laureasta. Ehkä jatkan vielä parin vuoden päästä YAMK-opintoihin.

        "Vaikka työaikanahan nuo sun kirjoitukset taitaa enimmäkseen tulla."

        Jos se nyt kiinnostaa, niin en ole kk-palkkainen vaan tuntiopettaja. Ihan omalla ajallani kirjoitan. Toisaalta ei kk-palkkaisellakaan ole samalla tavalla työaikaa kuin jollain kellokorttiduunailla. Amk-opettajilla on vuosityöaika 1 600 tuntia, joka sitten jakautuu erilaisiin osioihin.


    • rgdf

      No en tiedä Laureasta, mutta mitä oon kuullut niin pienemmillä paikkakunnilla tuntuu olevan enemmän panostusta laatuun kun isoilla jolla rahaa on jo ihan riittävästi. Hyvänä esim. voin kertoa oman JAMKin rahaa on mutta ei se opetus ole oikein parhaimmasta päästä vaikka resurseja ois.

      • austerism1

        Opetuksen laatuun vaikuttaa kenties eniten ryhmäkoko.

        Opetin juuri ryhmää, jossa oli vain 14 opiskelijaa. Ns. "laadullisesti" nämä opiskelijat olivat astetta heikkotasoisempia kuin monessa muussa ryhmässä, mutta koska ryhmä oli pieni ja opiskelijoilla myös yllättävän hyvä motivaatio, voin todeta, että oli oma opetuskin tavallista laadukkaampaa ja olin itse normaalia motivoituneempi. Ja siis syynä ihan yksinkertaisesti pieni ja suht. innokas ryhmä. Tavallisesti ei juuri alle 25 hengen ryhmiä ole - yleensä porukka on reilusti yli 30 henkeä, pahimmillaan jopa 50 - ja siis tässä tapauksessa ei ole kyse luennoinnista, joka totta kai onnistuu isollekin sakille.

        Lisätäänpä vielä, että kun valitetaan opetuksen laadusta, niin näkökulma on usein aika yksipuolinen. Eli tunnuta ymmärtävän sitä, että myös opiskelijoiden motivaatio vaikuttaa. Opetustilanne on aina kaksisuuntainen tapahtuma, ja jos porukka on esim. naama nyrpeänä tai räplää kännyköitä (ja vaikka olisi mikä lie "eliitti"koulu kyseessä - jos nyt sellaisia edes Suomessa voi sanoa olevan), niin ei siinä opettajankaan into ja motivaatio kauan kestä. Ja siis esim. tuosta kännykän räpläämisestä ei viitisisi enää (nuorille) aikuisille huomautella - asia pitäisi tajuta itsekin.


    • rgdf

      Meitä on juurikin joku 42-48 en ole varma kun osa pomppii luokalta toisella. Mutta juurikin tuntuu joissakin asioissa mitä kuulee niin joillakin on ollut esim. fysiikan ja kemian labroja ne loistaa poissaolollaan meillä kun "ei riitä resursit". Eipä ole myöskään oman alan labrojakaan kun tasan kaksi ja nekin oli yhden päivän reissuja ja lähinnä vaan kokeellisia eli osa ei edes vaivaantunut paikalle kun ei ollut pakko. IT puolella jonne se raha työnnetään on kaikki viimesen päälle, yhdelle opilaalle varmaan 7 näyttöä käytössä. Myös suurinosa tehtävistä on etsi ja selvitä meiningillä.

    • Avautuja suupuhtaaks

      Olen tykännyt Laureassa siitä, että voi ottaa kursseja oman opiskelupaikan lisäksi kaikista muistakin Laurean toimipisteistä sekä LAMK:ista ja HAMK:ista. Tuo joustavuutta opiskeluun, kun on enemmän vaihtoehtoja. Yhdestä ja samasta aiheesta menee yleensä aina jossain toisessa paikasa iltakurssi ja jossain verkkokurssi, jossain on monimuotoa ja jossain perinteisempää päiväjuttua. Olen ollut Hämeenlinnassa, Lahdessa, Tikkurilassa, Hyvinkäällä ja Lohjalla. Opetus on ollut joka paikassa enimmäkseen hyvää. Nuoriso- ja aikuskurssien kesken eroa on yleensä lähiopetuksen määrässä. Nuorisokursseilla opetetaan enemmän koululla ja aikuiskurssilla pitää opiskella enemmän itsenäisesti. Osa kursseista on ihan samoja, esim. Laurean yhteiset verkkokurssit.

      Opetuksen taso vaihtelee Laureassa kuten muissakin amkeissa myös yhden toimipisteen sisälläkin, eli taso on kiinni opettajista. Yleisesti ottaen vakituiset pätevät opettajat on tasaisen hyviä, korkeintaan osa on vähän laiskoja, minkä osittain voi korvata pitkällä kokemuksella ja hyvillä rutiineilla, mutta tuntiopettajien taso vaihtelee todella laidasta laitaan. Tuntiopettajissa on rautaisia työelämän ammattilaisia ja rahapulassaan luentokeikkoja heittäviä ressukoita, paremmin stand up -koomikoiksi sopivia pellejä ja pedagogisesti täysin viime vuosisadalle jämähtäneitä wannabe-professoreita, joilla voi olla asiat hallussa mutta jotka ei osaa opettaa niitä asioita toisille eikä varsinkaan saa laitetuksi mitään aineistoja verkkoon. Tai voi olla että toiset vaan oppii erilaisten opettajien tyyleillä. Onneksi voi tosiaan valita.

    • Lällällää

      Meillä oli kerran tuntiopettajana austerism 1. Silloin saatiin tosi huonoa opetusta. Muuten onn ollut enimmäkseen hyvää opetusta.

      • austerism1

        No mä muistankin sut. Kävit tunneilla satunnaisesti, tulit aina myöhässä, räpläsit jatkuvasti kännykkää, ikinä et osallistunut keskusteluun paitsi valitit, kun pitää opiskella.


      • Kysymys sulle
        austerism1 kirjoitti:

        No mä muistankin sut. Kävit tunneilla satunnaisesti, tulit aina myöhässä, räpläsit jatkuvasti kännykkää, ikinä et osallistunut keskusteluun paitsi valitit, kun pitää opiskella.

        Jos olisin opettaja, niin olisin erittäin huolestuntu siitä, jos opiskelija enimmäkseen tulee tunneille ajoissa ja opiskelee hyvin, mutta juuri minun tunneille tulisikin myöhässä ja valittaisi. Silloin katosisin peiliin ja miettisin pitkään. Mitä sinä austerism 1 teet - haukut opiskelijan?


    • austerism1

      "Mitä sinä austerism 1 teet - haukut opiskelijan?"

      En. Annan kurssista arvosanaksi hylätyn, unohdan kyseisen opiskelijan ja keskityn niihin, joilla on motivaatiota omastakin takaa.

      • mee pois tältä sitte

        Ok. Eli opetat vain hyviä, et osaa motivoida tai tukea heikoimpia, etkä välitä mukauttaa opetustasi opiskelijan tarpeiden mukaan, vaan vedät omat kaavasi, kuittaat palkkasi ja se on siinä. Tyypillinen huono ja pedagogisesti epäpätevä tuntiopettaja. Toivottavasti et tule koskaan meille. Toivottavasti pysyt jatkossa kaukana myös ammatikorkeakoulupalstalta. Pelle.


    • austerism1

      Ei tässä kai heikompien tukemisesta ollut kyse, vaan opiskelijasta, joka ei ilmaannut tunneille eikä pahemmin keskity. Lue ylempää, mitä kirjoitin heikompitasoisen mutta pienen ja motivoituneen ryhmän kanssa työskentelystä.

      • Hus, nyt pois täältä

        Ei koskaan käynyt mielessä että keskittymisvaikeuksien taustalla on yleensä muita syitä kuin että ei kiinnosta? Lähtökohtaisesti me kaikki amk:ssa opiskelevat ollaan kyllä motivoituneita opiskelemaan alaa, jolle ollaan monien satojen hakijoiden joukosta päästy. Opiskelupaikan saaminen on kuin pieni lottovoitto. Te, kaltaisesi epäpätevät opettajat olette uran ensimmäisiä vastoinkäymisiä, jotka täytyy valitettavasti jotenkin selättää.

        Opiskelisit austerism 1 itse edes vähän opettamista ja osoittaisit oman motivaatiosi opettamiseen ... tuu vasta sen jälkeen tänne takaisin. Pelle.

        Tällä palstalla on muutenkin tarkoitus keskustella opiskelusta ammattikorkeakoulussa. Teille opettajille on erikseen opettaminen-palsta.


      • austerism1
        Hus, nyt pois täältä kirjoitti:

        Ei koskaan käynyt mielessä että keskittymisvaikeuksien taustalla on yleensä muita syitä kuin että ei kiinnosta? Lähtökohtaisesti me kaikki amk:ssa opiskelevat ollaan kyllä motivoituneita opiskelemaan alaa, jolle ollaan monien satojen hakijoiden joukosta päästy. Opiskelupaikan saaminen on kuin pieni lottovoitto. Te, kaltaisesi epäpätevät opettajat olette uran ensimmäisiä vastoinkäymisiä, jotka täytyy valitettavasti jotenkin selättää.

        Opiskelisit austerism 1 itse edes vähän opettamista ja osoittaisit oman motivaatiosi opettamiseen ... tuu vasta sen jälkeen tänne takaisin. Pelle.

        Tällä palstalla on muutenkin tarkoitus keskustella opiskelusta ammattikorkeakoulussa. Teille opettajille on erikseen opettaminen-palsta.

        Motivaatio ja keskittymisvaikeudet ovat eri asia. Toki (pahat) keskittymis- tai oppimisvaikeudet voivat lopulta laskea motivaatiota.

        Valitettavasti "ei kiinnosta" -sakkia mahtuu myös mukaan.

        Edelleen, lue tuo ylempänä oleva viestini heikompitasoisen mutta motivoituneen ja pienehkön ryhmän opettamisesta.


      • Sä et vaan osaa
        austerism1 kirjoitti:

        Motivaatio ja keskittymisvaikeudet ovat eri asia. Toki (pahat) keskittymis- tai oppimisvaikeudet voivat lopulta laskea motivaatiota.

        Valitettavasti "ei kiinnosta" -sakkia mahtuu myös mukaan.

        Edelleen, lue tuo ylempänä oleva viestini heikompitasoisen mutta motivoituneen ja pienehkön ryhmän opettamisesta.

        Pöh. Amkeissa ei nykyään ole juuri yhtään "ei kiinnosta" -porukkaa. Hakijoista vain 1/3 saa paikan ja 2/3 jää rannalle. Opiskelu ja asiat kyllä kiinnostaa mutta kaikkien opettajien kurssit ei silti jaksa kiinnostaa, varsinkin jos opettaja on huono niin ei paljon kiinnosta istua siellä. Opiskelee mieluummin ne asiat muualla.

        Silloin kun ope itse opiskeli, niin ajat oli toiset eikä opiskelija voinut valita mistä hankkii osaamisen. Nyt onneksi voi. Jos sun tunneilla on innostumatonta porukkaa, se tosiaan juohtuu susta itsestäsi.

        Aivan älytön on myöskin tuo kommentitsi "heikompitasoisesta mutta motivoituneesta" ryhmästä. Itse olet heikotasoinen opettaja.


      • Voi hele..i mikä ope
        austerism1 kirjoitti:

        Motivaatio ja keskittymisvaikeudet ovat eri asia. Toki (pahat) keskittymis- tai oppimisvaikeudet voivat lopulta laskea motivaatiota.

        Valitettavasti "ei kiinnosta" -sakkia mahtuu myös mukaan.

        Edelleen, lue tuo ylempänä oleva viestini heikompitasoisen mutta motivoituneen ja pienehkön ryhmän opettamisesta.

        Opetatko austerism1 Laureassa? Onko sulla jotain annettavaa tähän ketjuun, joka käsittelee Laurean opetuksen tasoa?


      • austerism1
        Sä et vaan osaa kirjoitti:

        Pöh. Amkeissa ei nykyään ole juuri yhtään "ei kiinnosta" -porukkaa. Hakijoista vain 1/3 saa paikan ja 2/3 jää rannalle. Opiskelu ja asiat kyllä kiinnostaa mutta kaikkien opettajien kurssit ei silti jaksa kiinnostaa, varsinkin jos opettaja on huono niin ei paljon kiinnosta istua siellä. Opiskelee mieluummin ne asiat muualla.

        Silloin kun ope itse opiskeli, niin ajat oli toiset eikä opiskelija voinut valita mistä hankkii osaamisen. Nyt onneksi voi. Jos sun tunneilla on innostumatonta porukkaa, se tosiaan juohtuu susta itsestäsi.

        Aivan älytön on myöskin tuo kommentitsi "heikompitasoisesta mutta motivoituneesta" ryhmästä. Itse olet heikotasoinen opettaja.

        "Amkeissa ei nykyään ole juuri yhtään "ei kiinnosta" -porukkaa."

        Opiskelijan näkökulmasta porukka saattaa vaikuttaa jossain määrin homogeeniselta - opettajan näkökulma on erilainen.

        "Aivan älytön on myöskin tuo kommentitsi "heikompitasoisesta mutta motivoituneesta" ryhmästä. Itse olet heikotasoinen opettaja."

        Kurssin aiheen puitteissa heikkotasoinen (tai tarkemmin heikot pohjatiedot omaava) verrattuna joihinkin muihin ryhmiin. Hyvä porukka oli silti, ja väännetään nyt vielä, jotta tulisi selväksi: kyseisen porukan kohdalla pieni ryhmäkoko hyvä motivaatio jossain määrin korvasi astetta heikompia pohjatietoja.

        "Jos sun tunneilla on innostumatonta porukkaa, se tosiaan juohtuu susta itsestäsi. "

        Varmaan joidenkin kohdalla noinkin. Totta kai sitä joskus epäonnistuu, ja kaikkiahan ei voi miellyttää - ei etenkään kun on isohkot opetusryhmät. Toisaalta väitteesi voi myös kääntää: tunneilla on mukana myös asiasta kiinnostunutta porukkaa, mikä juontaa vain minusta. Selvyydeksi: ihan näin itsekeskeisesti en ajattele, ja toisaalta itsetuntoni ei ole niin huono, että ajattelisin opiskelijan innottomuuden johtuvan vain ja ainoastaan minusta.

        Lyhyesti: hyvä tai "laadukas" oppimiskokemus on yleensä useiden eri osien summa - siihen vaikuttaa varsin moni tekijä. Opettaja on näistä vain yksi vaikkakin toki tärkeä osa, ja ehkä opiskelijan näkökulmasta juuri se kaikkein helpoiten kritisoitava osa.

        Kannattaa nyt kuitenkin yrittää muistaa, että tässäkin ketjussa puhe on korkea-asteen opinnoista. Tässä vaiheessa opiskelijan pitää jo itse alkaa osata ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, ja mitä pidemmälle opinnot etenevät, sitä enemmän esimerkiksi opettajan rooli muuttuu ohjaajan rooliksi. Ja koska joku penäsi keskustelun suuntaa takaisin Laureaan, niin voisi mainita, että Laureassa noudatettava LbD painottaa kyseistä ajatusta astetta enemmän jo heti opintojen alusta asti.


    • Sairaanhoitajatar

      Laurean opetuksen taso on minusta yleensä useimmiten aika hyvä. Ei ole tuollaisia opettajia kuin austerism 1 :-)

      Tosin mitä väliä? En minä ainakaan ole hakenut tai jättänyt hakematta mihinkään amk:iin opetuksen tason vuoksi vaan siksi että haluan tietyn tutkinnon ja töitä.

      • amishOpe

        Toistakymmentä vuotta amkissa (muussa kuin Laurea) opettaneena ymmärrän täysin ja tasan tarkkaan mitä austerim1 sanoo ja tarkoittaa. Joka sana on totta.

        Opiskelijoiden suurin ongelma on epäonnistumisen pelosta johtuva kammo asioihin syventymiseen. Yritetään näyttää ulospäin päteviltä ja rauhoittaa oma mieli kuvittelemalla, että on ymmärtänyt asian. Ja sitten kun se asia ei ollutkaan niin yksinkertainen, että kerrotaan kaikki tehtävässä mainitut luvut keskenään ja saadaan oikea vastaus, niin sitten se on opettajan syytä.

        Se, mikä auttaisi, olisi pienemmät ryhmäkoot. Jos halutaan kaikkien oppivan niin hyvin kuin kukin heistä voi, on maksimi ryhmäkoko 10. Pätee päivähoidosta tohtorikoulutukseen. Valitettavasti tätä käytännössä näkee vain juuri tuolla haitarin yläpäässä.


    • austerism1

      "Se, mikä auttaisi, olisi pienemmät ryhmäkoot. Jos halutaan kaikkien oppivan niin hyvin kuin kukin heistä voi, on maksimi ryhmäkoko 10."

      Näin juuri.

      Yliopistoja parjataan usein massaluennoista, mutta opintojen edetessä opetusta on paljon myös pienryhmissä.

      Itse satuin opiskelemaan opiskelijamäärältä pienellä ainelaitoksella yliopistossa, joten myös (pääaineen) luennot olivat pääosin pienehköissä ryhmissä - oppiaineen "massa"luennoilla oli siis yleensä alle 30 henkeä. Ns. tutoriaalit, erilaiset luentokurssin ohella suoritettavat harjoituskurssit ja proseminaarikurssit olivat pääsääntöisesti max. 15 hengen ryhmissä. Proseminaarikursseille ei edes päässyt, ellei ollut tiettyjä pohjaopintoja tehtynä. Syventävien opintojen seminaarit ja graduseminaari olivat noin 10 hengen ryhmissä. Myös ammatillinen opettajankoulutus, jonka suoritin jälkikäteen, oli suht. pienessä n. alle 20 hengen porukassa ohjaajia oli kolme. Varmaankin tosiaan tohtorikoulutus on sitten lähinnä ohjaajan kanssa keskustelua mahdollisia tutkijakoulun seminaareja, joissa ei massoittan väkeä liiku.

      Laureasta vielä. En siis tiedä Laureasta sen tarkemmin, mutta olettaisin, että siellä saattaa jossain määrin opetus tapahtua suht. pienissä porukoissa - mikäli siis opiskelu on pitkälti projektipohjaista (tekemällä oppimista) ja sitten palautesessiot tai vastaavat ovat pienissä porukoissa. Ja vaikken Laureassa olekaan, niin jonkin verran on tuttua mm. erilaisten työelämäprojektien integrointi osaksi opintoja. Tämä ei ole mitenkään helppo homma opettajan näkökulmasta, koska projektien pitäisi tietysti vastata vaatimustasoltaan ja sisällöltään opintokokonaisuutta, johon projekti on integroitu, ja vastuuopettajan tehtävä on siis pitää huolta tästä. Lisäksi on kohtalaisen vaativaa, kun samalla pyörii useamman opiskelijaryhmän projekteja. Näitä pitää siis hallinnoidan kokonainen liuta, ei vain yhtä tai kahta, mitä ei yksittäinen laadusta valittava opiskelija tajua, koska näkövinkkeli asiaan on astetta kapeampi.

      Laatukritiikin taustalla tuntuisi muuten varsin usein olevan piiloisena ajatus, että opettajan tehtävä on kaataa tietoa opiskelijan päähän, ja näin oppiminen sitten tapahtuu. Siis hyvin vanhakantainen näkemys. Tutkiva oppiminen tai tekemällä oppiminen kuitenkin vastaa tietyssä mielessä juuri sitä, mitä nykyaikainen työelämä vaatii etenkin asiantuntija-ammatissa toimivilta.

    • Vaihtoehtojaon

      Kaikille fiksuille muistutus näin kevään yhteishaun alla, älkää vitussa hakeko Laureaan sos- ja terv alalle. Opetuksen taso tai sen puute aivan surkealla tasolla. Opettajat vittuilee hyvin valikoidusti ja suoranaisesti vaikeuttaa opintoja jos naama ei miellytä. Tänne hakevat kaikkein heikoimmat, jotka eivät muualle pääse, ja näkyy ihan selvästi jokapäiväisissä opinnoissa. Käytännön opetusta ei juurikaan ole, hankkeita ja projekteja sitäkin enemmän. Tyhmille varsin hyvä koulu, tenttejä ei ole tai jos on niin voi tehdä esim. ryhmässä tietokoneella kotoa käsin. Opinnot on siis rakennettu niin, että kaikkein tyhmimmätkin pääsevät läpi. Jos et muualle pääse niin Laureaan sitten tie varmasti vie.

      Opiskelin Laureassa, vaihdoin toiseen kouluun, ero kuin yöllä ja päivällä.

    • Anonyymi

      Hyvät ihmiset, älkää valitko Hyvinkään laurean kampusta. Opettajat todella tökeröitä, johto kieroa ja opetus ö-luokkaa! Tämä on tosi! Itse nyt sairaanhoitaja polkuopiskelijana vaihdan koulua, juuri näiden syiden vuoksi! Varokaa siis ihan todella, jos haluatte välittävää opetusta!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe