Olenko valmis omaan poniin?????????????????????????

Mmm. Varsa <3

Olen 12v ttyttö, olen ratsastanut 4-5vuotta. Olen n. HeC-B tasoinen.
Olen hypännyt:
*90cm Pystyä
*60cm Okseria
*50cm Erikoisestettä :3
Noi ei khyl oikeestaa liity tähä^^
Otettais mun äipän kaa varsa :) Siitä semmone agility/näyttely heppa :)

Mitäs sanoisitte?

15

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shetgirl

      Tota..Neljä vuotta ei ole hirveästi, enkä suosittele todellakaan ottamaan varsaa. Se on vasta pieni, eikä ymmärrä asioita samalla tavalla kuin aikuinen hevonen.
      Voisit ehkä ottaa hevosen, mutta EI varsaa. Oma hevonen menee just mutta varsa ei. Ja muutenkin: riittääkö aika ja raha? Varsa vie todella paljon aikaa, se pitää kouluttaa! Ja jos palkkaat ammattikouluttajan, se maksaa rahaa. Ota vaikkapa shettis (Aikuinen) jos näyttely/agilityponia kaipaat. Mutta jos äitisi on ammattilainen hevosasioissa, ja ammattikouluttaja niin kyllä se sitten..Mutta muuten shettis!

    • mörrinkäinen

      No pelkän ratsastustaidon pohjalta on hyvin hankala sanoa onko joku valmis vai ei. Ratsastustaito ei kerro mitään hoito- ja muusta käsittelytaidosta, ja jos hevosella ei ole tarkoituskaan ratsastaa, sillä on merkitystä vielä vähemmän. Pitäisi tietää kuinka hyvin hoitopuoli on hallinnassa, minkälaisiin olosuhteisiin heppa olisi tulossa (täysihoitotalli, oma talli vai jotain siltä väliltä), kuka sen kouluttaisi, mikä on äidin kokemus hevosista, onko siis aiempaa kokemusta varsoista ja niiden kouluttamisesta? Ellei hepalla ole tarkoituskaan ratsastaa, niin sittenhän siinä ei ratsukoulutusta välttämättä edes tarvita... Mutta tavoille se on silti opetettava, eikä se ole yhtä helppoa kuin opettaisi koiranpentua istumaan, kuten moni luulee.
      Siihen asti kunnes tiedän enemmän aloittajan ja hänen äitinsä taidoista, olen samaa mieltä kuin Shetgirl ja samoista syistä: ei varsaa!

    • ööööööööööööööö

      Ei ratsastustaidon mukaan oteta heppaa varsinkaan varsaa!!

    • Paintti

      Itse asiassa myös ratsastustaito on hyvinkin tärkeässä osassa jos varsan meinaa ostaa, jos et nimittäin ratsastaa osaa, niin mitenkäs meinaat sen ponin kouluttaa? Niin ja äitini osti kolme vuotta sitten 2v paint-tamman. Hän on kouluttanut sen kokonaan itse, mutta on saanut ohjeita kokeneemmilta kylläkin. Tästä hevosesta on tullut todella kiltti ja mukava tyttö, koulutus on vielä kesken, mutta koko ajan kehitytään. Oria nyt ei luultavasti kannata ostaa, ellei hanki jotain ammattiapua, tamma tai ruuna. Varmempi vaihtoehto on ostaa aikuinenj shettis tai joku muu ppienikokinen poni.

      • zipper1

        Suurin osa varsan/nuoren ostajista ei osaa kouluttaa itse ja palkkaavatkin siksi ammattiratsuttajan. Siinä ei ole mitään väärää, oikein hyvä vaihtoehto jos nuoren haluaa.

        Orit ei ole sen hankalampia kuin tammat ja ruunatkaan. Hevosen sukupuolesta riippumatta etenkin ensihevosen kanssa tulisi olla ammattiapua.


    • mörrinkäinen

      Jos ponilla ei ole tarkoituskaan ratsastaa, sitä ei ole mikään pakko kouluttaa ratsuksi jolloin ei myöskään tarvita ratsastustaitoa. Siinä tapauksessa yleinen hoito- ja muu käsittelykokemus on tärkeämpää.

    • jotakin3

      Ei varsaaa!!! Oikeasti jos otatte varsan ette pysty pitämään sille tarpeeksi kuria että se ei ota "ohjia" (ei pahalla)

      • helööy

        Moii
        Kysyisin et oonko valmis omaan poniin.
        Minulla olisi nyt mahdollisuus saada oma poni tai no kilpaponi.

        No kerron itsestäni oon 146,5 cm pitkä ja painan 29kg.
        Mä oon ratsastanut sellaset 5 ja puol vuotta ja meen kaikenmaailman taivutuksia ravissakin
        Ja meen avotaivutusta ja kans pohkeen väistöö.
        Osaan tietenkin jokaisen askelajin .
        Menen 60cm ratana tai suurin mitä oon menny ratana.
        Yksittäisenä en nyt oo nii varma.
        Osaan laittaa ponille kaikki varusteet ja ottaa pois. Minulla on ollut vuoden hoitsukin.
        Ja kilpaponi olosi pikwmmin tarkoitettu esteille.
        Sanokaa suoraan olenko valmis en loukkaanu todellakaan ja ainiin ponilöe tulisi joku vuokraajakin


      • helööy

        Moii
        Kysyisin et oonko valmis omaan poniin.
        Minulla olisi nyt mahdollisuus saada oma poni tai no kilpaponi.

        No kerron itsestäni oon 146,5 cm pitkä ja painan 29kg.
        Mä oon ratsastanut sellaset 5 ja puol vuotta ja meen kaikenmaailman taivutuksia ravissakin
        Ja meen avotaivutusta ja kans pohkeen väistöö.
        Osaan tietenkin jokaisen askelajin .
        Menen 60cm ratana tai suurin mitä oon menny ratana.
        Yksittäisenä en nyt oo nii varma.
        Osaan laittaa ponille kaikki varusteet ja ottaa pois. Minulla on ollut vuoden hoitsukin.
        Ja kilpaponi olosi pikwmmin tarkoitettu esteille.
        Sanokaa suoraan olenko valmis en loukkaanu todellakaan ja ainiin ponilöe tulisi joku vuokraajakin


    • Kokemusta on

      helöyy, ensinnäkin en tiedä ikääsi mutta oletattavasti olet aivan liian nuori hevosenomistajaksi, sillä eivät yli 10 vuotiaat (hyvin hentoinen siinäkin iässä) paina alle 30 kiloa. Se kertoo jo ehkä hieman lihastenkin määrästä, että ei varmaan noinkaan kevyt ihminen mitään kovasuista ponia pärjäisi ohjatessa.

      Ja ponin ostoa haluaville muutenkin, voin poninomistajana mainita että se tuo paljon enemmän vaivaa ja vastuuta kuin kuvitellaankaan.
      - Joutuu menemään tallille jokapäivä, poni on liikutettava halusi tai ei

      - Kulut. Poni ja karsinapaikka ovat itsessään jo todella kaalliita eläinlääkäritarkastukset, kengitykset, varusteet (riimut, huovat, satula, suitset, harjat, suojat, mahd. bootsit, putsit, liina, raipat, ulkoloimi, sadeloimi, talliloimi, mahd. viltti, heijastinloimi) ja kisaponeille vielä trailerikuljetukset kisapaikalle.

      - Mahdolliset erikoisruokavaliot ja lääkkeet

      - Kyky työskennellä erilaisten ponien kanssa. Esim. tunnen yhden poninomistajan jonka poni on mitä kuuliaisin ja suloisin otus, menee oikeasti koulua mainiosti ja toimii hyvin löysällä ohjalla. Mutta sen sijaan tämä omistaja ratsastaa tätä niin tiukin ohjin kuin suinkin, kiskoo ja potkii pienimmistä virheistäkin kuin jotain kovasuista, laiskaa ponia. En ihmettele ettei tuo hepo toimi enää hänen allaan.

      • Plus

        Aivan, ja sitten noihin ponin ostoa edeltäviin vaatimuksiin vielä:

        Pitää osata muutakin kuin laittaa varusteet ja riisua. Pintelöidä, valita oikean kokoisen suojat ponilleen, osata käyttää vesarissa hanakampaakin tapausta, osata pestä ja jäähdytellä poni oikealla tavalla, juuri yksilölle ominaisuuksia huomioiden. Osata valita oikeanlainen loimi, varsinkin pihattoasukeilla.

        Poninomistajat joutuvat tehdä muutakin kuin selästä- tai maastakäsintyöskentelyä poniensa kanssa.

        Erilaisten jännevammojen tunnistus ja hoito, tähän liittyen myös että osaa terveystarkastaa oman poninsa päivittäin ja tunnistaa poikkeamat.

        Ja oman ponin saantihan ei tarkoita että ratsastustunneilla ei tarvitse käydä. Päinvastoin, siellä juuri pitää ja kannattaakin käydä.


    • ponifani

      Ei ratsastustaidot voi kertoo ettäkö oot valmis omaan poniin sun pitää osata huolehtia. Tässä on kysymyksiä: Ponisi liikkuu tänään erillaisesti kuin ennnen mitä teet?Ponillasi on ähky kuka taluttaa ponia?Mutta jos haluat kouluttajaksi silloin ratsastustaidoillasi on väliä.

    • Hepp1

      Moi! Olenko valmis ostamaan ponin? Olen ratsastanut 4 vuotta ja käyn useammin kerran viikossa. Käyn ratsastuskoulussa viikossa yhden kerran (ennen kävin myös toisen kerran viikossa) ja parilla muulla yksityistallilla itsenäisesti ratsastamassa silloin kun ehdin. Olen myös vuokrannut 170cm hevosta. Olen myös ratsastanut tosi herkillä hevosilla ja ja hevosilla joita on yritetty ravuriksi. Olen myös tunnistanut ähkyssä olevan ponin ja taluttellut maastossa ja kentällä ähkyssä olevaa hevosta. Olen ollut myös yksin maastossa hevosen kanssa. Osaan ruokkia ja hoitaa hevosta ja muut perusasiat.

      Kiitän vastauksista!

      • Hepp1

        Olen muuten 13 vuotias.


    • siisihanoikeesti...

      Mitäköhän syytä sitä "olenko valmis omaan poniin" tulla tänne kyselemään? Ette selvästikään ole omista taidoistanne varmoja, jonka takia haette kyseiseen aiheeseen täältä hyväksyntää. Herätkää, oikeesti. Emme me teitä tunne, emme voi tietää, tämän tekstin, kun voi kuka tahansa aloittelijakin tänne kirjoittaa näin hakien hyväksymisen hevosen ostamiselle. Kysykää esim. ratsastusksenopettajaltanne, mutta ei täällä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe