Robottiautot tulevat

totu1

Jos minulla olisi tarpeeksi resursseja (rahaa) niin perustaisin jo nyt kuljetusyhtiön joka tulisi tulevaisuudessa (muutaman vuoden sisällä) käyttämään robottiautoja tavarankuljetuksiin.
Tekniikka on jo olemassa vain halu ja lainsäädantö laahavat perässä. Ennustan etta parin kymmenen vuoden sisälla suurin osa kuljetuksista hoidetaan robottirekoilla.

42

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaa höpötät

      Höpö höpö. Tietokone ei tule ainakaan sataan vuoteen syrjäyttämään raskaastakalustosta kuljettajia. Liikenne ja ajo-olosuhteet ovat niin vaihtelevat ja erilaiset eri vuodenaikoina ettei kymmeniin vuosiin osata valmistaa niin fiksua tietokonetta että se kaikissa tilanteissa selviytyisi vaikeista olosuhteista. Aivan turha pelätä kuskinhommien loppuvan tietokoneiden tai ropottien tulon takia. Tietokoneet ja robotit tuovat jatkuvasti lisää apua eri tilanteisiin ja laitteisiin mutta ratin taakse ne eivät pääse ainakaan meidän elinaikanamme. Jo talvikelit pitävät siitä huolen.

      • totu1

        "Tietokone ei tule ainakaan sataan vuoteen syrjäyttämään raskaastakalustosta kuljettajia."
        Kannattaisi lukea vaikka tekniikan historiaa sata vuotta taaksepäin niin ei mene ennustukset aivan persiilleen. On olemassa suuria taloudellisia intressejä automatisoida kuljetusliikenne ja liikenne yleensä. Kysymys on vain investoinnin kannattavuudesta. Kuten sanoin tekniikka on jo olemassa.

        "Liikenne ja ajo-olosuhteet ovat niin vaihtelevat ja erilaiset eri vuodenaikoina ettei kymmeniin vuosiin osata valmistaa niin fiksua tietokonetta että se kaikissa tilanteissa selviytyisi vaikeista olosuhteista."
        Heh, sellainen tietokone on jo olemassa!!!


      • Jakari46284649109
        totu1 kirjoitti:

        "Tietokone ei tule ainakaan sataan vuoteen syrjäyttämään raskaastakalustosta kuljettajia."
        Kannattaisi lukea vaikka tekniikan historiaa sata vuotta taaksepäin niin ei mene ennustukset aivan persiilleen. On olemassa suuria taloudellisia intressejä automatisoida kuljetusliikenne ja liikenne yleensä. Kysymys on vain investoinnin kannattavuudesta. Kuten sanoin tekniikka on jo olemassa.

        "Liikenne ja ajo-olosuhteet ovat niin vaihtelevat ja erilaiset eri vuodenaikoina ettei kymmeniin vuosiin osata valmistaa niin fiksua tietokonetta että se kaikissa tilanteissa selviytyisi vaikeista olosuhteista."
        Heh, sellainen tietokone on jo olemassa!!!

        "Heh, sellainen tietokone on jo olemassa!!!"
        Mikä? Missä? Todisteita pöytään!


      • Futurama ei ole totta!
        totu1 kirjoitti:

        "Tietokone ei tule ainakaan sataan vuoteen syrjäyttämään raskaastakalustosta kuljettajia."
        Kannattaisi lukea vaikka tekniikan historiaa sata vuotta taaksepäin niin ei mene ennustukset aivan persiilleen. On olemassa suuria taloudellisia intressejä automatisoida kuljetusliikenne ja liikenne yleensä. Kysymys on vain investoinnin kannattavuudesta. Kuten sanoin tekniikka on jo olemassa.

        "Liikenne ja ajo-olosuhteet ovat niin vaihtelevat ja erilaiset eri vuodenaikoina ettei kymmeniin vuosiin osata valmistaa niin fiksua tietokonetta että se kaikissa tilanteissa selviytyisi vaikeista olosuhteista."
        Heh, sellainen tietokone on jo olemassa!!!

        Katsele poju pikkasen vähemmän telkkarista Futurama-sarjaa niin et ole ihan niin paljon pihalla. Kaikilla ammattialoilla on intressejä poistaa kaikki ihmiset työtä tekemästä ja tuottamasta lisämenoja mutta se ei vaan koskaan tule onnistumaan täydellisesti. Autonkulkettajan tehtävä on kaikessa yksinkertaisuudessaa niin vaihtelevaa ja tapahtumarikasta ettei siihen pysty vielä vuosikymmeniin mikään tietokone. Liikenteessä on niin paljon muuttuvia tekijöitä ettei ettei tietokoneen laskukyky riitä niitä laskemaan. Tietokone ei kykene arvioimaan tai ennakoimaan esim. kaupunkien keskustoissa pyörivien lukemattomien autojen liikkeitä etukäteen kuten ihminen. Jossain lentokentällä tai muussa koetilanteessa tietokone kykenee auton pitämään viivojen tai keilojen välissä mutta reaalimaailman liikenne on aivan toista kuin "laboratorio-olosuhteissa".


    • rfwf re ewrfere

      No teiden pitäminen sulana lämmityksellä (päälystetyt tietet) maksaisi vuodessa jokaiselle suomalaiselle 30€ vuodessa rakennuskuluineen... eli talvi ei ole ongelma...

      Nythän jo lentokoneetkin toimii niin, että kone ajetaan kiitotien päähän, ja pannaan automaatti päälle ja seuraavan kerran pitää koskea puikkoihin vasta kun ollaan määränpään kiitotiellä ja nopeutta noin 80km/h jäljellä....

      No näkisin että samanlainen systeemi voi tulla autoihinkin tänä vuosikymmenenä, eli auto ajetaan moottoritien/päätien alkuun, ja automatti hoitaa ajelun, ja itse mennään puikkoihin sitten taas kun alkaa poistuminen olemaan lähellä...

      Täysin automaattista liikennettä ei tule koskaan, koska se vaatisi sen että jokainen auto olisi automaattinen....

      Lisäksi autonkuljettajat tekee paaaaljon muutakin kuin ajaa, joten työpaikkoja tuo ei tule syömään

      Olin juuri muuten Silja Baltic Princesillä, ja kattelin hytissä "kontrollitaulua" jännää miten laiva oli automaattiohjauksessa lähes koko ajan, vasta kun alettiin olemaan ihan jossan 10 metrin päässä laitruisa, meni manuaali päälle

      • Nero taas laskeskellut!

        30 Euroa vuodessa nuppia kohti ja tiet pysyvät sulana?? Ruahaa....Tuon laskelman minäkin haluan nähdä. Hehheh. Joku järjenjättiläinen taas miettinyt oikein urakalla. : )

        Voisiko yläilmoissa olla koneiden tiheys pikkasen eri luokkaa ja eri määräistä kuin autoilla maanpinnalla? Ehkä siksi normaalilennossa tietokone pystyykin ohjaaman konetta valmiiksi laskettua reittiä pitki. Lentokoneiden turvaetäisyys on oltava vähintään kilometri,muuten joudutaan tekemään vaaratilanne-ilmoitus Ilmailuhallinnolle. Ja kyllä ne nousut ja laskut yhä edelleen suorittaa lentokoneen miehistö. Ja yläilmoissa kun on ilmakuoppia tai muuta häiriötä niin autopilottia ei käytetä.


      • Käänteistä logiikkaa
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        30 Euroa vuodessa nuppia kohti ja tiet pysyvät sulana?? Ruahaa....Tuon laskelman minäkin haluan nähdä. Hehheh. Joku järjenjättiläinen taas miettinyt oikein urakalla. : )

        Voisiko yläilmoissa olla koneiden tiheys pikkasen eri luokkaa ja eri määräistä kuin autoilla maanpinnalla? Ehkä siksi normaalilennossa tietokone pystyykin ohjaaman konetta valmiiksi laskettua reittiä pitki. Lentokoneiden turvaetäisyys on oltava vähintään kilometri,muuten joudutaan tekemään vaaratilanne-ilmoitus Ilmailuhallinnolle. Ja kyllä ne nousut ja laskut yhä edelleen suorittaa lentokoneen miehistö. Ja yläilmoissa kun on ilmakuoppia tai muuta häiriötä niin autopilottia ei käytetä.

        Kyllä, siis todellinen kustannus

        30€ vuodessa JOKAISTA kansalaista kohden suomessa, pysyvästi...

        Ei se loppujen lopuksi niin halpaa sitten olekaan, vaikka noin ilmoitettuna summa näyttääkin halvalta, eiks joo???

        Samaten oli juttua "katuvalojen sammutus yöksi säästää 200.000€ vuodessa" nyt säästö tuntuu isolta, mutta jos sanoisikin näin "Katuvalojen sammutus yöksi säästää vuodessa 0,05€ kansalaista kohden vuodessa" niin silloinhan ei kukaan kannattaisi sammutusta, eiks joo???


      • Nero taas laskeskellut!
        Käänteistä logiikkaa kirjoitti:

        Kyllä, siis todellinen kustannus

        30€ vuodessa JOKAISTA kansalaista kohden suomessa, pysyvästi...

        Ei se loppujen lopuksi niin halpaa sitten olekaan, vaikka noin ilmoitettuna summa näyttääkin halvalta, eiks joo???

        Samaten oli juttua "katuvalojen sammutus yöksi säästää 200.000€ vuodessa" nyt säästö tuntuu isolta, mutta jos sanoisikin näin "Katuvalojen sammutus yöksi säästää vuodessa 0,05€ kansalaista kohden vuodessa" niin silloinhan ei kukaan kannattaisi sammutusta, eiks joo???

        Sitten kun vielä esität linkin kyseiseen laskelmaan niin tarkastellaan asiaa taas uudestaan.


      • Valopää laskeskellut
        Käänteistä logiikkaa kirjoitti:

        Kyllä, siis todellinen kustannus

        30€ vuodessa JOKAISTA kansalaista kohden suomessa, pysyvästi...

        Ei se loppujen lopuksi niin halpaa sitten olekaan, vaikka noin ilmoitettuna summa näyttääkin halvalta, eiks joo???

        Samaten oli juttua "katuvalojen sammutus yöksi säästää 200.000€ vuodessa" nyt säästö tuntuu isolta, mutta jos sanoisikin näin "Katuvalojen sammutus yöksi säästää vuodessa 0,05€ kansalaista kohden vuodessa" niin silloinhan ei kukaan kannattaisi sammutusta, eiks joo???

        No nyt sitä laskelmaa näkyviin ja linkkiä! Anna tulla vaan. Luulisi taustat olevan selvillä kyseiseen laskutoimitukseen!

        Tuollaisen lämmitysvastuksen tai putken asfalttiin kaivava koneurakoitsija ottaa tuntiveloituksena VÄHINTÄÄN 100 Euroa tunnilta. Ja jos ahkerasti toimiin tiukalla urakalla niin päivässä ehkä pari kolme kilometriä etenee.Yhden päivän ja kolmen kilometrin työn hinnaksi tulee jo 2400 Euroa! Tämä siis vähintään!! Ja tähän sitten päälle vielä lämmitykseen käytetty energia niin huhhuh! Ja kun asfaltoituja teitä on Suomessa kymmeniä tuhansia kilometrejä voi vain kuvitella miten täysin utopistinen ja mahdoton on teiden lämpimäksi saaminen 30:llä Eurolla nuppia kohti. Täytyy olla todellinen valopää ja nero jos tuollaisen tuloksen saa laskelmillaan.


      • rfre r
        Valopää laskeskellut kirjoitti:

        No nyt sitä laskelmaa näkyviin ja linkkiä! Anna tulla vaan. Luulisi taustat olevan selvillä kyseiseen laskutoimitukseen!

        Tuollaisen lämmitysvastuksen tai putken asfalttiin kaivava koneurakoitsija ottaa tuntiveloituksena VÄHINTÄÄN 100 Euroa tunnilta. Ja jos ahkerasti toimiin tiukalla urakalla niin päivässä ehkä pari kolme kilometriä etenee.Yhden päivän ja kolmen kilometrin työn hinnaksi tulee jo 2400 Euroa! Tämä siis vähintään!! Ja tähän sitten päälle vielä lämmitykseen käytetty energia niin huhhuh! Ja kun asfaltoituja teitä on Suomessa kymmeniä tuhansia kilometrejä voi vain kuvitella miten täysin utopistinen ja mahdoton on teiden lämpimäksi saaminen 30:llä Eurolla nuppia kohti. Täytyy olla todellinen valopää ja nero jos tuollaisen tuloksen saa laskelmillaan.

        Siis TODELLINEN kustannus, siis TODELLINEN olisi noin 30€ vuodessa jokaiselta kansalaiselta... olettaen että lämmitys pidetään tiessä aiankin 10 vuotta...

        Eli jäiset/lumiset kadut ei ole ongelma, ne on ratkaistavissa melko helpolla


      • Nero taas laskeskellut!
        rfre r kirjoitti:

        Siis TODELLINEN kustannus, siis TODELLINEN olisi noin 30€ vuodessa jokaiselta kansalaiselta... olettaen että lämmitys pidetään tiessä aiankin 10 vuotta...

        Eli jäiset/lumiset kadut ei ole ongelma, ne on ratkaistavissa melko helpolla

        Mikä on se TODELLINEN kustannus??? Mikä vittu se on? Ja yhä edelleenkään et ole kyseistä laskelmaa tai linkkiä siihen pystynyt esittämään. Se että sinä väität jotain summia on täysin yhdentekevää eilä todista yhtään mitään!!


      • tg btrg
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        Mikä on se TODELLINEN kustannus??? Mikä vittu se on? Ja yhä edelleenkään et ole kyseistä laskelmaa tai linkkiä siihen pystynyt esittämään. Se että sinä väität jotain summia on täysin yhdentekevää eilä todista yhtään mitään!!

        Se minkä työ oikeasti maksaa, ilman kartelleita tai muita "valtiolisiä"

        Ei aikaakaan kun nopeusvalvontatolpan hinnaski ilmoitettiin kymppitonni, ja moottoriten kilometrihinnaksi oliko se nyt satoja tuansia, tai miljoonia...

        Liikenneympyröiden hinnasta puhumattakaan

        Eli todellinen hinta on se itä työ oikeasti maksaa.... valtino ilmoittama hinta on usein 10-1000 kertainen

        No hintakeskustelu sikseen, jisey/lumiset/liukkaat tieto on ratkaistavissa melko edukkaasti


      • Nero taas laskeskellut!
        tg btrg kirjoitti:

        Se minkä työ oikeasti maksaa, ilman kartelleita tai muita "valtiolisiä"

        Ei aikaakaan kun nopeusvalvontatolpan hinnaski ilmoitettiin kymppitonni, ja moottoriten kilometrihinnaksi oliko se nyt satoja tuansia, tai miljoonia...

        Liikenneympyröiden hinnasta puhumattakaan

        Eli todellinen hinta on se itä työ oikeasti maksaa.... valtino ilmoittama hinta on usein 10-1000 kertainen

        No hintakeskustelu sikseen, jisey/lumiset/liukkaat tieto on ratkaistavissa melko edukkaasti

        Joo eli keslustelu kannattaa jättää sikseen koska sinä vain heittelet tänne lukuja ja laskelmia joita ei mistään voi käydä toteamassa eli ovat täysin ilman todellisuuspohjaa. Minäkin voin väittää jokainen pystyisi rakentamaan oman ydinvoimalan omalle pihalleen ja sen todellinen kustannus olisi vain sata Euroa henkilö kohti. Valtio väittää että maksaisi yli tuhatkertaisesti mutta se ei pidä paikkaansa. Tulevaisuuden energiansaanti olisi näin helposti hoidettu. Haluatko että lasken sinulle muita ihmisiä askarruttavia asioita valmiiksi mitä ne TODELLISUUDESSA maksaisi?


      • rtgrtg tr tgrgrgt
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        Joo eli keslustelu kannattaa jättää sikseen koska sinä vain heittelet tänne lukuja ja laskelmia joita ei mistään voi käydä toteamassa eli ovat täysin ilman todellisuuspohjaa. Minäkin voin väittää jokainen pystyisi rakentamaan oman ydinvoimalan omalle pihalleen ja sen todellinen kustannus olisi vain sata Euroa henkilö kohti. Valtio väittää että maksaisi yli tuhatkertaisesti mutta se ei pidä paikkaansa. Tulevaisuuden energiansaanti olisi näin helposti hoidettu. Haluatko että lasken sinulle muita ihmisiä askarruttavia asioita valmiiksi mitä ne TODELLISUUDESSA maksaisi?

        Huomaa, puhuin TODELIISISTA kustannuksista, eli se mitä joku maksaa oikeasti...

        Tottakai (lähes) joka asiaan pananaan 10-1000 kertainen hinta mikä kerrotaan kansalle...

        Esim. nopeusnäyttötaulu, hinta tais olla 700.000€ mikä oli ilmoitettu kansalle....

        N Turun sanomat lipsautti totuuden, saaristoon tuli tutkalla toimina nopeustaulu, hinta 3000€... uskoisin että tuo on juuri se todellinen kulu....

        Ja onhan nyt jo noita omia "ydinvoimaloita" kehitetty mm. lääpäreihin, ja kännyköihin.... ja arvaas mitä, hinta on reilusti alle satasen... tosin ne on pieiä ja ei anna kuin muutamia watteja, mutta silti :)

        Eikö siinäkään ole sun mielestä hämärää että kameratolpan hinnaksi sanotaan 10.000€... ehkä joku 500€ asennetutna on se oikea hinta


      • Nero taas laskeskellut!
        rtgrtg tr tgrgrgt kirjoitti:

        Huomaa, puhuin TODELIISISTA kustannuksista, eli se mitä joku maksaa oikeasti...

        Tottakai (lähes) joka asiaan pananaan 10-1000 kertainen hinta mikä kerrotaan kansalle...

        Esim. nopeusnäyttötaulu, hinta tais olla 700.000€ mikä oli ilmoitettu kansalle....

        N Turun sanomat lipsautti totuuden, saaristoon tuli tutkalla toimina nopeustaulu, hinta 3000€... uskoisin että tuo on juuri se todellinen kulu....

        Ja onhan nyt jo noita omia "ydinvoimaloita" kehitetty mm. lääpäreihin, ja kännyköihin.... ja arvaas mitä, hinta on reilusti alle satasen... tosin ne on pieiä ja ei anna kuin muutamia watteja, mutta silti :)

        Eikö siinäkään ole sun mielestä hämärää että kameratolpan hinnaksi sanotaan 10.000€... ehkä joku 500€ asennetutna on se oikea hinta

        Turhaa kirjoittelet tänne väitteitäsi kun niillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Vain sinun omat kuvitelmasi ilman mitään konkreettista todistusta, ei edes linkkiä mihinkään joka väitetyäsi tukisi! Ja mitkään kameratolppien hintojen vetäminen tähän keskusteluun ei kuulu asiaan. Kameratolppien tekniikka on jo olemassa ja käytössä, lisäksi ne toimii oikeasti. Tässä ketjussa on väitelty robotiautojen tulemisesta ja sinä aloit tunkea keskusteluun jotain aivan puutaheinää teiden lämmittämisestä jota ei teknisesti voida järkevästi toteuttaa ja lisäksi esittämsiä lasku kyseisestä hommasta on on täysin ilman mitään todellisuuspohjaa. Ei siis kannata enempää paskaa suoltaa palstalle kun et kerran väitteitäsi kykene todistamaan.


      • kirjaimetkin loppu
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        Turhaa kirjoittelet tänne väitteitäsi kun niillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Vain sinun omat kuvitelmasi ilman mitään konkreettista todistusta, ei edes linkkiä mihinkään joka väitetyäsi tukisi! Ja mitkään kameratolppien hintojen vetäminen tähän keskusteluun ei kuulu asiaan. Kameratolppien tekniikka on jo olemassa ja käytössä, lisäksi ne toimii oikeasti. Tässä ketjussa on väitelty robotiautojen tulemisesta ja sinä aloit tunkea keskusteluun jotain aivan puutaheinää teiden lämmittämisestä jota ei teknisesti voida järkevästi toteuttaa ja lisäksi esittämsiä lasku kyseisestä hommasta on on täysin ilman mitään todellisuuspohjaa. Ei siis kannata enempää paskaa suoltaa palstalle kun et kerran väitteitäsi kykene todistamaan.

        Onhan se poika laskenut, mutta mitä lie.
        Helsingin energialta saisi ehkä jonkun sortin lukemia
        kun ne sen espan pitää kaukolämmön hukkalämmöllä sulana.
        Jos oikein muistan niin aikanaan kun sitä sinne laittoivat niin hintaa oli usempi kymmentä miljoonaa markkaa. Ei se varmaa siitä ole halventunut.
        Ja ne käyttökulutkin ovat jo nyt usemman miljoonan euroa per vuosi.
        Eikä tuo pätkä ole kilometri tolkulla pitkä.
        Mutta bremen studgard välillä suhaa mersun rekkoja jotka kulkevat peri-aatteessa itsekseen. Suunnan ottavat tien ajorata merkinnöistä, etäisyys tutka pitää huolen
        välimatkoista. Mutta kuljettaja istuu koko-ajan pukilla kuoleenmiehen katkaisimen kera. Ja pystyy myös ajamaan autoa oman mielensä mukaan.
        Ranskassa on renaultilla saman kaltainen kokeilu menossa.
        Ehkä se tulevaisuus on lähellä että jonossa mennää moottoritiellä koko ajan samaa nopeutta, eikä ole mahdollisuutta ohittaa, muttei yöskään ajaa muusta liikennevirrasta poikeavalla nopeudella oli se sitten alas tai ylöspäin


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        kirjaimetkin loppu kirjoitti:

        Onhan se poika laskenut, mutta mitä lie.
        Helsingin energialta saisi ehkä jonkun sortin lukemia
        kun ne sen espan pitää kaukolämmön hukkalämmöllä sulana.
        Jos oikein muistan niin aikanaan kun sitä sinne laittoivat niin hintaa oli usempi kymmentä miljoonaa markkaa. Ei se varmaa siitä ole halventunut.
        Ja ne käyttökulutkin ovat jo nyt usemman miljoonan euroa per vuosi.
        Eikä tuo pätkä ole kilometri tolkulla pitkä.
        Mutta bremen studgard välillä suhaa mersun rekkoja jotka kulkevat peri-aatteessa itsekseen. Suunnan ottavat tien ajorata merkinnöistä, etäisyys tutka pitää huolen
        välimatkoista. Mutta kuljettaja istuu koko-ajan pukilla kuoleenmiehen katkaisimen kera. Ja pystyy myös ajamaan autoa oman mielensä mukaan.
        Ranskassa on renaultilla saman kaltainen kokeilu menossa.
        Ehkä se tulevaisuus on lähellä että jonossa mennää moottoritiellä koko ajan samaa nopeutta, eikä ole mahdollisuutta ohittaa, muttei yöskään ajaa muusta liikennevirrasta poikeavalla nopeudella oli se sitten alas tai ylöspäin

        Se taitaa olla Erkkolan poika joka typeriä laskelmiaan kirjoittelee muka totuuksina. Kaveri on tunnettu myös Nolo Sika-nimimerkillä ja nykyään kirjoittelee grgg gdregg-tyylisillä vastuun pakoilu-niceillään ettei häntä muka kukaan tunnistaisi. Ja mitä tulee teiden lämmittämiseen niin maamme kymmenien tuhansien tiekilometrien lämmittäminen olisi hinnaltaan niin järkyttävää tasoa ettei kukaan järkevä sellaista edes mieti. Ja autoa ohjaavat tietokoneet ovat toimineet vain erittäin yksinkertaisissa, lähes laboratorio-olosuhteissa. Kun ottaa huomioon miten monimutkaista ja tapahtumarikasta on liikenne ihan hyvissäkin ajo-olosuhteissa voi vain kuvitella miten hukassa tietokone olisi vaikka mustan jään osuessa kohdalle, jonkin ison eläimen tai kuopan tai muun vastaavan kanssa niin vain jossain avaruudessa ihmisen kehittämät tietokoneet voivat pärjätä. Uusimmat hienoimmat lentokoneetkin tekevät nousuunlähdön aina ohjaajien toimesta vaikka periaatteessa tietokone sen voisikin hoitaa. Epäluotettavuus yllättävissä tilanteissa ei mahdollista turvallista nousua vaikka taivaalla hyvissä lentosäissä autopilotti hommaa hoitaakin.

        Unelmoida voi vaikka mistä mutta autokuskit voivat olla rauhassa töittensä puolesta ainakin sen suhteen ettei tietokone heiltä työpaikkaa vie!


      • fr ewfwerwe
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        Turhaa kirjoittelet tänne väitteitäsi kun niillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Vain sinun omat kuvitelmasi ilman mitään konkreettista todistusta, ei edes linkkiä mihinkään joka väitetyäsi tukisi! Ja mitkään kameratolppien hintojen vetäminen tähän keskusteluun ei kuulu asiaan. Kameratolppien tekniikka on jo olemassa ja käytössä, lisäksi ne toimii oikeasti. Tässä ketjussa on väitelty robotiautojen tulemisesta ja sinä aloit tunkea keskusteluun jotain aivan puutaheinää teiden lämmittämisestä jota ei teknisesti voida järkevästi toteuttaa ja lisäksi esittämsiä lasku kyseisestä hommasta on on täysin ilman mitään todellisuuspohjaa. Ei siis kannata enempää paskaa suoltaa palstalle kun et kerran väitteitäsi kykene todistamaan.

        Totesin vain että suomen olosuhteet ei ole ongelma, koska teiden pitäminen sulana lämmityksellä kustntaa 30€ vuodessa kansalaista kohden...

        No jos valtio arvioisi hintaa olisi se vuodessa 300-30000€ kansalaista kohden....

        Reilua?

        Ja tuo kameratolppa oli VERTAUS miten ne ilmoitetut hinnat eroaa todellisista


      • Nero taas laskeskellut!
        fr ewfwerwe kirjoitti:

        Totesin vain että suomen olosuhteet ei ole ongelma, koska teiden pitäminen sulana lämmityksellä kustntaa 30€ vuodessa kansalaista kohden...

        No jos valtio arvioisi hintaa olisi se vuodessa 300-30000€ kansalaista kohden....

        Reilua?

        Ja tuo kameratolppa oli VERTAUS miten ne ilmoitetut hinnat eroaa todellisista

        Yhä edelleen kyselen linkkiä kertomaasi laskelmaan tai tietoa kuka tai mikä on kyseisen laskelman tehnyt??!!! Suomessa on 51000 kilometriä päällystettyjä teitä ja niiden sulana pitäminen maksaa 30 euroa kansalaista kohti??! Laita nyt poju sitä todistetta kehiin. Kuka tahansa voi tänne heitellä mitä laskelmia tahansa mistä tahansa.


      • rewfr re frew
        Nero taas laskeskellut! kirjoitti:

        Yhä edelleen kyselen linkkiä kertomaasi laskelmaan tai tietoa kuka tai mikä on kyseisen laskelman tehnyt??!!! Suomessa on 51000 kilometriä päällystettyjä teitä ja niiden sulana pitäminen maksaa 30 euroa kansalaista kohti??! Laita nyt poju sitä todistetta kehiin. Kuka tahansa voi tänne heitellä mitä laskelmia tahansa mistä tahansa.

        Ei nyt puhuta siitä....

        Pointti on vain siinä että "talviolosuhteiden" poisto (tiestön osalta) ei ole ongelma oikeasti koska summa kansalaista kohden on niin pieni

        Eli nuo talviolosuhteet eivät estä automaattiautoja


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        rewfr re frew kirjoitti:

        Ei nyt puhuta siitä....

        Pointti on vain siinä että "talviolosuhteiden" poisto (tiestön osalta) ei ole ongelma oikeasti koska summa kansalaista kohden on niin pieni

        Eli nuo talviolosuhteet eivät estä automaattiautoja

        "Ei nyt puhuta siitä".

        Et varmaan haluakaan puhua väitteessi jota et edelleenkään yli kahden viikon jälkeen ole kyennyt millään perustelemaan tai todistamaan. Tiet suliksi 30:llä Eurolla nuppia kohti on täyttä skeidaa kuten muutkin horinasi palstoilla! Kameratolppien hinnatkin sulle on liikenne-palstalla kerrottu mutta niistäkään et ole enää halunnut "puhua niistä" näköjään kun kommenttejasi ei ole näkynyt!


      • regergrtg grt g
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

        "Ei nyt puhuta siitä".

        Et varmaan haluakaan puhua väitteessi jota et edelleenkään yli kahden viikon jälkeen ole kyennyt millään perustelemaan tai todistamaan. Tiet suliksi 30:llä Eurolla nuppia kohti on täyttä skeidaa kuten muutkin horinasi palstoilla! Kameratolppien hinnatkin sulle on liikenne-palstalla kerrottu mutta niistäkään et ole enää halunnut "puhua niistä" näköjään kun kommenttejasi ei ole näkynyt!

        Vietitjun aiheena on robottiautot, ei tieden sulanapito

        totesin vain ohihemmen että se ksutantaa 180 milliä vuodessa jokaisena vuotena, joten siitä se ei jää kiinni

        Ja kukaan ei ole laittanut linkkiä kameratolpan hitnan, on vain puhuttu kameroiden hinnoista ;)



        Mutta sitten yksi jännä "psykologinen" juttu melkein mikä tahansa luku saadaan tuntumaan pieneltä kun se jaetaan 6 miljoonalla ja vielä pienemmältä kun se jaetaan vaikkapa 30 vuodelle...

        Sama juttu tossa tieden sulana pidossa, tuo 30€/hlö/vuosi kuulostaa naurettavan pieneltä, eikö niin, eikö, etkö hoekin että se on naurettavan pieni summa, vatsaA???

        laskin käteen siis, niin totuus paljastu


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        regergrtg grt g kirjoitti:

        Vietitjun aiheena on robottiautot, ei tieden sulanapito

        totesin vain ohihemmen että se ksutantaa 180 milliä vuodessa jokaisena vuotena, joten siitä se ei jää kiinni

        Ja kukaan ei ole laittanut linkkiä kameratolpan hitnan, on vain puhuttu kameroiden hinnoista ;)



        Mutta sitten yksi jännä "psykologinen" juttu melkein mikä tahansa luku saadaan tuntumaan pieneltä kun se jaetaan 6 miljoonalla ja vielä pienemmältä kun se jaetaan vaikkapa 30 vuodelle...

        Sama juttu tossa tieden sulana pidossa, tuo 30€/hlö/vuosi kuulostaa naurettavan pieneltä, eikö niin, eikö, etkö hoekin että se on naurettavan pieni summa, vatsaA???

        laskin käteen siis, niin totuus paljastu

        Tuntuu nii naurettavan pieneltä ettei se pidä edes saduissa paikkaansa eikä noin naurettavaa summaa kukaan muu kuin sinä edes kehtaisi ääneen lausua. Tuin laskutoimituksen suorittamiseen ei tarvita mitään laskukonetta vaan terve maalaisjärki riittää mutta sillahan sitä ei ole kuten kaikki ovat palstalla huomanneet. Ja mitä tulee kameratolppien hintoihin niin liikennepalstallahan niiden hinnat on kerrottu, sieltä vaan lukemaan apina. Pikkasen eri summat kuin sinun mielikuvituksessasi kehittämäsi nerokkaat "tiedot" kameroiden hinnasta. Tyhmyyyesi on kyllä niin uskomatonta ettei sanat riitä kertomaan.


      • retwerttv e ert
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

        Tuntuu nii naurettavan pieneltä ettei se pidä edes saduissa paikkaansa eikä noin naurettavaa summaa kukaan muu kuin sinä edes kehtaisi ääneen lausua. Tuin laskutoimituksen suorittamiseen ei tarvita mitään laskukonetta vaan terve maalaisjärki riittää mutta sillahan sitä ei ole kuten kaikki ovat palstalla huomanneet. Ja mitä tulee kameratolppien hintoihin niin liikennepalstallahan niiden hinnat on kerrottu, sieltä vaan lukemaan apina. Pikkasen eri summat kuin sinun mielikuvituksessasi kehittämäsi nerokkaat "tiedot" kameroiden hinnasta. Tyhmyyyesi on kyllä niin uskomatonta ettei sanat riitä kertomaan.

        KAMERAN hinnat on kerrotttu, tiedetään, ne maksaa kymmeniä tuhansia

        Tolppien hinnasa ei ole puhuttu mitään tai annettu virallsita lähdettää

        HOX joka tolpassa ei ole kameraa

        Teiden sulana pito voidaan sano 30€/hlö/vuosi tai

        20 vuoden aikana yhteensä 3.600.000.000€ riittää kattamaan asennus ja käyttökulut olettaen että KOKO maan tieden lämmön asentamiseen menee noin 20 vuotta

        Tottakai tuo 30€/hlö/vuosi kuulostaa pieneltä, mutta tuo 3.600.000.000€ ei, vaikka summa on sama, ilmoitettu vain eri tavalla


    • totu1

      Vastailenpa tässä muutamiin kommentteihin:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car
      Siis vuonna 2012 oli ajanut miljoona kilometriä ilman kolareita osittain muun liikenteen seassa.

      En ole iki kuunaan päivänä katsonut telkkarista Futurama sarjaa. Enkä taida olla enää pojukaan kun on jo 50 mittarissa. Ja muutama ajokilometrikin on kertynyt.

      Liikenteen muuttuvia tekijöitä pystyy nykyiset tietokoneet huomioimaan huomattavasti paljon paremmin kuin väsynyt rekkakuski.

      • Utopiaa sulla

        Kerropa mistä löytyy sellainen auto joka tietokoneen ohjaamana selviää kaupunkien ruuhkassa kymmenien muiden autojen ja jalankulkijoiden seassa?? heheh eipä löydy sellaista vielä kymmeniin vuosiin. Aivan turha tuollaista edes kuvitella!! Tai peilikirkkalla jäällä,lumisohjossa tai pöllyävästä lumesta! Heheh


      • Ei ehkä sittenkään
        Utopiaa sulla kirjoitti:

        Kerropa mistä löytyy sellainen auto joka tietokoneen ohjaamana selviää kaupunkien ruuhkassa kymmenien muiden autojen ja jalankulkijoiden seassa?? heheh eipä löydy sellaista vielä kymmeniin vuosiin. Aivan turha tuollaista edes kuvitella!! Tai peilikirkkalla jäällä,lumisohjossa tai pöllyävästä lumesta! Heheh

        Kokolailla noin on taidettu kautta aikojen kommentoida tulevaisuuden juttuja.
        Googlella on oma projekti autonomisten autojen suhteen. Jenkeissä toistaiseksi yksi osavaltio on hyväksynyt lain jola mahdollistaa itsestään kulkevat autot. Euroopassa kehittävät saattueautomatiikkaa, jossa letkaa vetää raskaan kaluston edustaja, perässä tulevat 'pikkuautot', eli haittikset seuraavat johtajaa niin ettei hallintalaitteisiin tarvitse koskea. Volvo on tässä projektissa mukana.
        Japanilaisilla on oma vastaava meneillään myös.


      • Tuutällevuosikymmenelle
        Utopiaa sulla kirjoitti:

        Kerropa mistä löytyy sellainen auto joka tietokoneen ohjaamana selviää kaupunkien ruuhkassa kymmenien muiden autojen ja jalankulkijoiden seassa?? heheh eipä löydy sellaista vielä kymmeniin vuosiin. Aivan turha tuollaista edes kuvitella!! Tai peilikirkkalla jäällä,lumisohjossa tai pöllyävästä lumesta! Heheh

        Toi on pelle, ei voi muuta sanoa.

        http://www.extremetech.com/extreme/166598-frankfurt-auto-show-mercedes-shows-off-fully-autonomous-s-class-production-cars-coming-by-2020


      • Uneksia tietysti saa !

        Olisipa mielenkiintoista nähdä se tietokone järjestelmineen joka pitää hanskassa koko liikennejärjestelmämme. Vr:n kalusto on täysin sekaisin kun pikkasen lunta tupruttaa tai on kylmä ja niiden kalustoa on vain häviävän pieni määrä suhteessa autojen määrään teillämme. Lisäksi junat kulkevat kiskoilla jolloin liukkaudesta johtuvat suistumiset,pyörimiset vastaantulijoiden kaistoille ym. ajoneuvon hallinnan menettämiset eivät ole konkreettisina riskeinä. Tietokoneen ohjaama liikennejärjestelmä on niin suurta utopiaa ja täysin toteutumiskelvoton vielä vuosikymmeniin että periaatteessa sellaisesta puhuminen on täysin turhaa ainakaan meidän elinaikanamme.


      • totu1
        Uneksia tietysti saa ! kirjoitti:

        Olisipa mielenkiintoista nähdä se tietokone järjestelmineen joka pitää hanskassa koko liikennejärjestelmämme. Vr:n kalusto on täysin sekaisin kun pikkasen lunta tupruttaa tai on kylmä ja niiden kalustoa on vain häviävän pieni määrä suhteessa autojen määrään teillämme. Lisäksi junat kulkevat kiskoilla jolloin liukkaudesta johtuvat suistumiset,pyörimiset vastaantulijoiden kaistoille ym. ajoneuvon hallinnan menettämiset eivät ole konkreettisina riskeinä. Tietokoneen ohjaama liikennejärjestelmä on niin suurta utopiaa ja täysin toteutumiskelvoton vielä vuosikymmeniin että periaatteessa sellaisesta puhuminen on täysin turhaa ainakaan meidän elinaikanamme.

        Mihinkäs sitä suurta järjestelmää tarvitaa? Kyllä jokainen tänä päivänä ja tulevaisuudessa ajava robottiauto on täysin itsenäinen yksikkö aivan kuten sinäkin olet kun olet auton ratissa.


    • Mistä näitä sikiää??

      Mikä LAINSÄÄDÄNTÖ estää robottienautojen tulon?? Miksei esim. teollisuudella olisi HALUA hankia robotteja autojen ohjaimiin? Sehän olisi aivan mullistava säästökeino kun palkkaa ei enää tarvitsisi maksaa ihmiskuljettajille.

      Minä kerron. Sellaista tekniikkaa ei ole taloudellisesti kannattavasti rakennettavissa. Lisäksi tietokoneen resurssit eivät riittäisi turvallisuuden ylläpitämiseen edes nykyisellä tasolla.

    • Ei onnaa

      Käytännössä tämä täysi automatisointi vaatisi

      A: paikannusjärestlemän, mitä kautta tiedetään JOKAISEN auton sijainti, sama juttu kuin lentokoneissa... ne laskeutuu, nousee, lentää automaattisesti... ainut mikä on "pakko" tehdä manuaalilla on ajaa kone kiitotieltä terminaaliin

      B: että jokaisen kaistan keskelle upotettaisi ohjauskisko jota auto seuraisi... samalla periaattella toimii jo nyt robottiruohonleikkurit

      C: IIIIIIISOJA muutoksia lakiin

      D: että yksin ajavaa autoa valottaisi kokoajan etänä tai paikanpäällä

      E: että tiet pidettäisi sulana kesät talvet

      F: sekä tietenkin kaikkea muuta pienempää ja isompaa


      Eli ei tule onnistumaan piiiiitkään aikaan... lisäksi tällaiset keksinnöt kun on tapan "ostaa hiljaiseksi" kutne on käynyt esim. sähköautojen osalta

      • Paljonseolikuneimuista

        Paljonko se tien sulanapito maksoikaan?


      • Kallista o
        Paljonseolikuneimuista kirjoitti:

        Paljonko se tien sulanapito maksoikaan?

        PALJON kato kun ne vesilämpäärit pitää asentaa asvaltin uusinnan yhtyedessä, sekä pitää päällä useita kuukausia vuodesta jne jne jne...

        Sanotaan että se tulisi maksamaan noin 180 miljoonaa VUODESSA jokaisen vuoden ajan. tuo summa riittäisi juuri ja juuri kattamaan asennuksen, huollon, käytön, korjaukset yms.... eli ei se mitään ihan halpaa hupia ole ja tuo hinta oelttaen siis että samalla asvalttia uusitaan muutenkin, ja että työn teettää valtio ilman välikäsiä/kartelleita

        Ja kyllähän ne ohjauskaapelitkin jotain maksaa, mutta samallahan ne menisi kun asvalttiakin uusitaan

        Eikä se paikannusjärjestelmät, tietokoneet yms. myöskään ilmaisia ole


      • totu1

        A: Paikannusjärjestelmä on jo olemassa.
        B: Ja mitähän varten sinne kaistojen keskelle upotettaisiin ohjauskisko kun jokainen robottiauto on oma täysin itsenäinen yksikkönsä?
        C: Ei niin isoja mutta muutoksia kuitenkin.
        D: Miksi?
        E: Miksi?
        F: Mitä muuta pienempää ja isompaa?


    • ratinpyörittäjä

      Ei kai se liikenteessä ajaminen mikään ongelma ole enää tämän päivän tietokoneiden laskentateholla. Toi Googlen älyauto on hyvä esimerkki ja viime aikojen uutisoinneissa on alkanut isoilta autonvalmistajilta tipahdella uutisia robottiautoprojekteista. Ja onhan Keski-Euroopan autobahneilla kai jo ajat sitten kokeiltu järjestelmiä, joissa useamman rekan letkassa vain ensimmäistä autoa ohjaa ihminen.

      Olosuhteet tietenkin aiheuttavat omat vaikeutensa. Se robotti tuskin ihan tosta vaan hyppää lapion varteen, kun vähän pyörä uppoaa pehmeään paikkaan tai pitäisi hiekkaa heittää vetopyörän alle. Vilkasta kaupunkiliikennettä taitaa tietokone pystyä lukemaan jo nykyisellään melkeinpä ihmistä paremmin, jos vain ohjelmointi on hyvin tehty. Tietokoneella ei juurikaan ole inhimillisiä reaktioaikoja, kuolleita kulmia ja havainnointivirheitä rasitteena.

      Asiakkailla niitä autoja sen sijaan ei niin vain saada toimimaan ilman sitä kuljettajaa. Miten maansiirtoautolle kerrotaan, mihin kohtaan kipataan niin, että se osaa arvioida maasto-olosuhteissa, miten kippipaikalle pääsee ajamaan. Tai miten rahtiauton lastaukset ja purut hoidetaan automatisoidusti niin tehtailla kuin rakennustyömailla. Ajaminen on aika pieni osa kuljettajan työnkuvaa. Kuorman oikea sijoittelu, sidonta, vartiointi yms. ei ihan noin vaan robottiautolta onnistukaan.

      Terminaalien välinen liikenne saattaa hyvinkin siirtyä jo yllättävänkin pian automatisoiduksi, mutta jakeluliikenteessä riittää varmasti töitä jatkossakin.

      • Järjellä, ei laskemalla!

        Ei laskentateho olekaan se ongelma vaan se että millä saadaan teille ja sen ympäritöön sellaiset anturit ja lähettimet joilla saadaan ympäristössä, kelissä ym. tapahtuvat nopeatkin ja yllättävät muutokset ja tiedot niistä siirtymään tietokoneen tietoon. Kun tie muuttuu liukkaaksi, metsästä hyppää eteen jokin eläin, edessä ajavan auton kuormasta putoaa äkkiä tiellä jotain tai pieni lapsi kävelee tienreunassa hyppien leikkiessään samalla tai tapahtuu jotain todella yllättävää niin ihminen osaa niihin etukäteen varautua mutta tietokone vaatii siihen aina ensin dataa missä mikäkin este on, miten se liikkuu ja miten se EHKÄ tulee toimimaan vasta sitten se alkaa laskemaan miten tulisi toimimaan. Ihminen on ennakoinnissa vielä täysin ylivoimainen tietokonetta vastaan. Hyvä esimerkki on lentokoneen nousukiito. Uudet koneet sen kykenevät periaatteessa suorittamaan mutta silti lentäjät ohjaavat edelleen koneen ilmaan aina. Ihminen kun viimekädessä on taitavampi tekemään päätöksen nousukiidon viemisestä loppuun k6n jotain yllättävää nousukiidon aikana sattuu. Turvallisuudesta siinäkin on lopulta vain kysymys. Siinä tietokone on vielä arvaamaton ja tyhmäkin.


      • ratinpyörittäjä
        Järjellä, ei laskemalla! kirjoitti:

        Ei laskentateho olekaan se ongelma vaan se että millä saadaan teille ja sen ympäritöön sellaiset anturit ja lähettimet joilla saadaan ympäristössä, kelissä ym. tapahtuvat nopeatkin ja yllättävät muutokset ja tiedot niistä siirtymään tietokoneen tietoon. Kun tie muuttuu liukkaaksi, metsästä hyppää eteen jokin eläin, edessä ajavan auton kuormasta putoaa äkkiä tiellä jotain tai pieni lapsi kävelee tienreunassa hyppien leikkiessään samalla tai tapahtuu jotain todella yllättävää niin ihminen osaa niihin etukäteen varautua mutta tietokone vaatii siihen aina ensin dataa missä mikäkin este on, miten se liikkuu ja miten se EHKÄ tulee toimimaan vasta sitten se alkaa laskemaan miten tulisi toimimaan. Ihminen on ennakoinnissa vielä täysin ylivoimainen tietokonetta vastaan. Hyvä esimerkki on lentokoneen nousukiito. Uudet koneet sen kykenevät periaatteessa suorittamaan mutta silti lentäjät ohjaavat edelleen koneen ilmaan aina. Ihminen kun viimekädessä on taitavampi tekemään päätöksen nousukiidon viemisestä loppuun k6n jotain yllättävää nousukiidon aikana sattuu. Turvallisuudesta siinäkin on lopulta vain kysymys. Siinä tietokone on vielä arvaamaton ja tyhmäkin.

        Melkein kaikissa esimerkeissäsi tietokone pärjää ihmiselle sata-nolla. Ideana ei ole laittaa lähettimiä ja antureita teille, vaan tarvittavat anturit laitetaan siihen autoon. Kitkan tarkkailu ei ole mikään temppu ohjelmoida robottiautoon. Metsästä hyppäävän eläimen tietokone tajuaa heti eikä 0,5-1,5 sekunnin kuluttua kuten ihminen. Tietokone ei hermostu eikä sillä ole kiire, vaan se pitää turvavälin edelläajavaan juuri sellaisena kuin on ohjelmoitu ja siten se kuormasta putoava esinekin on kauempana. Tietokone voi tutkan avulla havainnoida 360 astetta ympärilleen jatkuvasti ilman ihmisaistien rajoitteita. Ihan riittävästi on tänäkin syksynä saatu lehdistä lukea kuinka ihmiskuljettajat ovat tien reunan pieniä lapsia havainnoineet. Oman tyttärenikin luokkatoveri makaa tällä hetkellä sairaalassa jäätyään suojatiellä auton alle.


      • Täyttä utopiaa ja fuulaa
        ratinpyörittäjä kirjoitti:

        Melkein kaikissa esimerkeissäsi tietokone pärjää ihmiselle sata-nolla. Ideana ei ole laittaa lähettimiä ja antureita teille, vaan tarvittavat anturit laitetaan siihen autoon. Kitkan tarkkailu ei ole mikään temppu ohjelmoida robottiautoon. Metsästä hyppäävän eläimen tietokone tajuaa heti eikä 0,5-1,5 sekunnin kuluttua kuten ihminen. Tietokone ei hermostu eikä sillä ole kiire, vaan se pitää turvavälin edelläajavaan juuri sellaisena kuin on ohjelmoitu ja siten se kuormasta putoava esinekin on kauempana. Tietokone voi tutkan avulla havainnoida 360 astetta ympärilleen jatkuvasti ilman ihmisaistien rajoitteita. Ihan riittävästi on tänäkin syksynä saatu lehdistä lukea kuinka ihmiskuljettajat ovat tien reunan pieniä lapsia havainnoineet. Oman tyttärenikin luokkatoveri makaa tällä hetkellä sairaalassa jäätyään suojatiellä auton alle.

        Kerrotko miten tietokone ymmärtää ja erottaa vaikka mustan jään pelköstä vedestä asfaltin päältä? Kerrotko miten tietokone havaitsee jään pöllyävän lumen alta? Kerrotko miten tietokone havaitsee vaikka tietyömaan kohdalla terävän reunan/leikkauksen uuden ja vanhan asfaltin liittymäkohdassa? Miten tietokone hoitaa esim. raskaan peräkärryn heittelemisen tai linkkuun menemisen liukkaalla? Ei ei ei, tietokone voi teoriassa ja laboratorio-olosuhteissa saada henkilöauton viivojen välissä ja pitämään auton liikkeellä mutta reaalimaailmassa ja liikenteessä se ei siihen kykene vielä kymmeniin vuosiin.


      • ratinpyörittäjä
        Täyttä utopiaa ja fuulaa kirjoitti:

        Kerrotko miten tietokone ymmärtää ja erottaa vaikka mustan jään pelköstä vedestä asfaltin päältä? Kerrotko miten tietokone havaitsee jään pöllyävän lumen alta? Kerrotko miten tietokone havaitsee vaikka tietyömaan kohdalla terävän reunan/leikkauksen uuden ja vanhan asfaltin liittymäkohdassa? Miten tietokone hoitaa esim. raskaan peräkärryn heittelemisen tai linkkuun menemisen liukkaalla? Ei ei ei, tietokone voi teoriassa ja laboratorio-olosuhteissa saada henkilöauton viivojen välissä ja pitämään auton liikkeellä mutta reaalimaailmassa ja liikenteessä se ei siihen kykene vielä kymmeniin vuosiin.

        Tietokone voi sopivilla antureilla tarkkailla ilmankosteutta, tienpinnan ja ilman lämpötiloja ja tienpinnan kitkaa. Noilla tiedoilla pystyy jopa ennustamaan mustan jään syntymisen hiukan etukäteen. Tien epätasaisuudet havaitaan tutkan avulla. Puolikkaisiin ainakin Volvolta löytyy jo ESP. Kokeilepa googlailla. Siinähän tietokone korjaa ihmisen tekemiä virheitä estäen yhdistelmän kaatumisen tai linkkuuntumisen. Ihminen ei pysty havaitsemaan pimeässä metsässä esim. hirven aiheuttamaa infrapunasäteilyä. Robotti pystyy, jos siihen laitetaan tarvittavat anturit ja se ohjelmoidaan siihen.

        Olisitko 10 vuotta sitten osannut kuvitella nykyisiä vaihderobotteja? I-shift ja Telligent toimii tänäpäivänä niin hienosti, ettei juuri koskaan tule väännettyä manuaaliasentoon. Opticruisella tulee kyllä itse ainakin vielä ajeltua lähinnä manuaalilla, mutta kyllä sekin automaatillakin liikkuu. Tämän päivän aivan karvalakki peruskännykässäkin on enemmän tehoa, kuin 20 vuotta sitten oli yhdessäkään tietokoneessa, puhumattakaan älypuhelimista. Samoin anturitekniikka on kehittynyt huimasti.

        Mersulla jo prototyyppi aika hyvällä mallilla ja Nissankin suunnittelee kuskittomia autoja:
        http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/09/10/mersun-kuskiton-auto-ajoi-historiallisen-reitin/201312632/304?rss=t96

        Tässä video googlen autosta. Ratin takana 95% näkökyvystään menettänyt:
        http://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE

        Jos nuo ovat jo melkein täällä, niin tuskin siihen nyt kymmeniä vuosia menee, että nähdään raskaan kaluston puolella.


      • minä vain
        Täyttä utopiaa ja fuulaa kirjoitti:

        Kerrotko miten tietokone ymmärtää ja erottaa vaikka mustan jään pelköstä vedestä asfaltin päältä? Kerrotko miten tietokone havaitsee jään pöllyävän lumen alta? Kerrotko miten tietokone havaitsee vaikka tietyömaan kohdalla terävän reunan/leikkauksen uuden ja vanhan asfaltin liittymäkohdassa? Miten tietokone hoitaa esim. raskaan peräkärryn heittelemisen tai linkkuun menemisen liukkaalla? Ei ei ei, tietokone voi teoriassa ja laboratorio-olosuhteissa saada henkilöauton viivojen välissä ja pitämään auton liikkeellä mutta reaalimaailmassa ja liikenteessä se ei siihen kykene vielä kymmeniin vuosiin.

        yksi vastakysymys: aseta tuohon omaan tekstiisi tietokone-sanan tilalle ihminen. Ajoneuvon aktiivisten turvajärjestelmien ansiosta ei näitä läheltäpiti-tilanteita saati tapahtumattomia onnettomuuksia edes saateta kansan tietoon.

        Sanot että ei vielä kymmeniin vuosiin. Pidetäänpä keskusteluketju mielessä ja hengissä jos ei S24 satu menemään nurin. Katsotaan esim 7 vuoden päästä, 2020 mikä on meininki. Oletan että olet sen verran nuori kaveri (Kiki?) että lienet hengissä vielä silloin jos ei draaman kaarta osu matkalle pahemman kerran. Itse väitän että autonomiset autot ovat silloin, jos ei arkipäivää niin liikenteessä jossain määrin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe