Kukkineet kukat pois

Uusikki

Kukkimisen lisäämiseksi kehotetaan poistamaan kukkineet kukat. Leikataanko vain kukka pois, vai pitääkö myös varsi poistaa seuraavaan oksanhaaraan asti?

2

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

      Eri kasveilla toimii hyvin eri lailla. Tavallisten akileijojen kukkavanat poistan yleensä siinä vaiheessa, kun on kokonaan loppuunkukkinut. Samoin jaloritarinkannuksen, tulikellukan ja monen muunkin. Jos kesä on edes suurinpiirtein kunnollinen, tulikellukan saa kukkimaan loppukesästä uudelleen, kun poistaa kukkavanat mahdollisimman pian kukkimisen jälkeen tai mahdollisesti - kasvuston laajuudesta ja omasta viitseliäisyydestä riippuen - yksittäiset kukinnot sitä mukaa, kun terälehdet putoavat. Tänä vuonna minulla kukki ensimmäistä kertaa meksikonakileija ja sen kanssa huomasin, että se tekee samaan kukkavarteen ihan valtavan pitkään aina vaan uusia ja uusia kukkia, kun niitä leikkaa maljakkoon. Samoin tekee purtojuuri ja mahdollisesti ruusuruohokin.

      Jostain luin, että vuorikaunokin kukintaa saa jatkettua loppuunkukkineiden poistamisella, mutta ei ainakaan minulla toiminut.

    • 1000000 ruusua

      Tavallisemmista kukista esim. orvokki, leikkaan koko kukkavarren, näin orvokit tekevät mahtavasti koko ajan uuttaa kukkaa. Samoin pelakuu, koko kukkavarsi poikki, siitä kohtaa, mistä se on lähtenyt kasvamaan. 3 mm ehkä jätän, ettei varsinainen varsi vahingoitu. Vieläkin kukkii keväiset orvokit, ne ovat nyt jotain 40 korkeita, ja pelakuutsekä tavalliset että riippupelakuut kukkivat aina vaan.
      Olen lannoittanut tänä kesänä vähän ohjetta enemmän ja kastellut oikein paljon, kun on ollut niin kuumaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe