Kavaku 39 haku

Kavis

Kavaku 39 haku käynnistyy lokakuussa 2013. Kysymys kuuluu: mitkähän ovat tämänkertiasen haun painopisteet? Niitä kuin ei aina hakuilmoituksessa kerrota. Olisi mukava tietää. Kiitos!

191

5043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josko nyt

      Samaa tulin tänne ihmettelemään. Toivottavasti joku saa jostain utsittua ja itsekin pitää aktiivisesti googlailla. Viime vuonna meni kyllä ihan ohi oman osaamisalueen, toivottavasti tänä vuonna parempi tuuri.

      • Tiplomaatti

        Ei ole tietoa painopisteistä, mutta josko joku tietäis?


    • Kavakulle
    • Josko nyt

      Nuo vaikuttaa viime vuoden painotuksilta, sillä silloin oli tuo hakijamäärä juuri 551. Tämän vuoden hakijamäärästa ei vielä tietoa. Hain viime vuonna ensimmäistä kertaa ja toivon todella, ettei taas olisi nuo samat painotukset. Voisiko olla että tuo slide show viitttaa 2013 aloittavaan kurssiin? Ja nyt olisi haussa 2014.

    • Diplomaatiksi

      Onko kukaan koittanut katsoa sähköistä hakukaavaketta? Kun klikkaa linkkiä tähän kaavakkeeseen, niin sivun ylhäällä lukee "Selainistunto on aikakatkaistu. Täytä hakemus uudelleen." ja edes henkilötietoja ei pysty täyttämään. Ei auta sivun uudelleen lataaminen. Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa?

    • Josko nyt

      Aukeaa minulla normaalisti, mutta vielä en ole ehtinyt alkaa täyttämään. Kurjaa, kun se pitää tehdä yhdellä istumalla ja vielä tulostaakin. Ei oimkein onnistu työn lomassa ja kotona ei ole printteriä :( Koita jotain muuta selainta josko auttais tai sitten pitää soittaa yhteyshenkilölle.

    • Kavaku 39:lle

      Hei, painoalueet kiinnostavat minuakin. Itse taas toivoisin kovin kv-järjestöjen ja kehitysmaapolitiikan olevan painotuksena jälleen.. se on muistaakseni ollut jokunen vuosi sitten.

    • ihmettelijä

      En kyllä yhtään ymmärrä näitä kavakuun tahtovia. Miten ihmeessä tuollainen huonosti palkattu byrokraatin homma voi kiinnostaa ketään? Vai onko se sitä että kaikki kuvittelevat tietävänsä mitä se työ oikeasti olisi ja istten myöhemmin pettyvät siihen että onkin sitä samaa paperinpyörittelyä kuin mikä tahansa muukin työ.. Tai sitten tahdotte vain ulkomaille ja itse työllä ei ole niinkään merkitystä. Oli mitne oli, ei voi ymmärtää ei sitten mitenkään..

      • Miksi Kavakuun

        Tämä on hyvä kysymys ja luulen, että syyt vaihtelevat. Luulen, että suurin syy selvästi on halu päästä töihin ulkomaille. Itse ymmärrän tämän etenkin jos haluna on päästä asumaan esim. Etelä-Amerikkaan tai Afrikkaan. Sieltä olisi todella vaikea löytää ns. hyvää työpaikkaa.

        - "Tienaat euroja, käytät pesoja". Suomalaisttain pienempikin palkka on moninkertainen paikalliseen tasoon nähden ja elintaso totta kai on silloin hyvä.

        - Status diplomaattina. Suomesta käsin tämä voi tuntua tylsältä byrokraatin hommalta, mutta kohdemaassa sinulla on arvostettu asema kansainvälisenä diplomaattina. Ajat sinisillä CD-kilvillä varustettua autoa ja kuulut, etenkin kehitysmaissa, yhteiskunnan ylimpään luokkaan. Näissä maissa on ihan erilainen luokkayhteiskunta kuin Suomessa, joten tämän merkitys ei ehkä kotoa käsin täysin aukea.

        - onko se palkka oikeasti niin huono? Opiskeluvaiheessa 3400 €/kk, mutta sitten kun hommat oikein alkaa, niin luulisin tämän olevan jotain 4000 €/kk kaikki ulkomaan lisät ym.

        - Varma työpaikka. Ei tarvitse pelätä YT-neuvotteluja tai irtisanomisia.


    • Dippi24

      Ja työn sisällöllä, mielekkyydellä ja monipuolisuudellahan ei ole mitään merkitystä. Ainoaan raha ja status kiinnostaa. Rahan perässähän sitä humanistisia alojakin opiskellaan.

      Työ voi olla ihmisille muutakin kuin sitä rahaa. Surullinen olen vaan niiden puolesta, joille se on ainoa motivaattori.

      Tämä on kutsumusammatti ;)

      • kolkytkv

        Nettilomake täytetty ja tulostettu. Maanantaina sitten postiin viidentoista (!) liitteen kera. Vaikka suurin osa liitteistä oli olemassa jo etukäteen piti muutamaa metsästää saada kieliosaamisesta paprut.

        Kiinnostavaa nähdä onko hakijamäärä edelleen yhtä kova. Itselläni on ikää jo sen verran, että on varmaan viimeisiä mahdollisuuksia KAVAKUun päästä.


      • kolkytkv
        kolkytkv kirjoitti:

        Nettilomake täytetty ja tulostettu. Maanantaina sitten postiin viidentoista (!) liitteen kera. Vaikka suurin osa liitteistä oli olemassa jo etukäteen piti muutamaa metsästää saada kieliosaamisesta paprut.

        Kiinnostavaa nähdä onko hakijamäärä edelleen yhtä kova. Itselläni on ikää jo sen verran, että on varmaan viimeisiä mahdollisuuksia KAVAKUun päästä.

        Laitatteko muuten sekä hakulomakkeen että liitteet kahtena kappaleena? Ohjeistus siltä osin hieman epäselvä. Laitan varmaan varmuuden vuoksi liitteetkin kahtena. Aikamoinen paketti tulee...


      • Jep
        kolkytkv kirjoitti:

        Laitatteko muuten sekä hakulomakkeen että liitteet kahtena kappaleena? Ohjeistus siltä osin hieman epäselvä. Laitan varmaan varmuuden vuoksi liitteetkin kahtena. Aikamoinen paketti tulee...

        Laitan kaiken kahtena kappaleena eli iso paketti tosiaan. Kallein työpaikkahaku kyllä urani aikana - n. 400 euroa jo mennyt erilaisten todistusten hankkimiseen.


    • kolkytkv

      No niin. Sinne jätetty. Olihan tuossa tosiaan hommaa. Sain kielitodistukset onneksi järjestettyä kieltenopettajakontaktieni kautta. Se olisi muuten vaikeuttanut ja kallistanut hakua aika lailla.

      Nyt ei muuta kuin odottelemaan tuleeko kutsu alkuhaastatteluihin. Huomasinkin, että ne pidetään viikoilla 7-10. Hiihtolomareissu on jo varattu viikoksi 8 joten toivottavasti siinä on neuvotteluvaraa, jos sattuu tuolle viikolle. Aineistokoe olisi onneksi vasta viikolla 9.

    • vikramieheksi

      Minkäläinen kielitaito teillä on tai onko esim jotain erikoiskieltä kuten arabia tai kiina? ne auttavat sisälle pääsyssä!

      • kolkytkv

        Ihan perustaidoilla mennään. Virkamiesruotsi, hyvä englanti (b2) ja huonompi saksa (b1).

        Tiedän, että noista eksoottisemmista ja jo ranskasta tai espanjasta voisi olla ratkaiseva hyöty. Mutta kun ei niitä ole tullut opiskeltua, niin minkäs teet. Toivottavasti yli 10 vuoden hyvä työkokemus ja vahva järjestökokemus kompensoisivat tuota rajallista kielitaitoa.


      • Kielet

        Itselläni erinomainen englanti ja erinomainen suomi, hyvä espanja (ylempi keskitaso OPH:n asteikolla) ja se mikä jännittää on tosi heikko ruotsi. Olen suorittanut virkamiesruotsin 10 vuotta sitten, joten muodollisesti pätevä, mutta en kyllä osaa juuri mitään puhua enää, kun en ole kieltä tarvinnut 10 vuoteen, joten sitä yritän tässä kovasti prepata.


      • kolkytkv
        Kielet kirjoitti:

        Itselläni erinomainen englanti ja erinomainen suomi, hyvä espanja (ylempi keskitaso OPH:n asteikolla) ja se mikä jännittää on tosi heikko ruotsi. Olen suorittanut virkamiesruotsin 10 vuotta sitten, joten muodollisesti pätevä, mutta en kyllä osaa juuri mitään puhua enää, kun en ole kieltä tarvinnut 10 vuoteen, joten sitä yritän tässä kovasti prepata.

        Jaa... Tänään tuli UM:sta viesti, jonka mukaan hakijoita oli 525. Sain myös viestin, jossa pyydettiin täydentämään hakemustani vieraiden kielten osalta. Kiva kun asiaa ei ole mitenkään eritelty - mitä ja miten pitäisi täydentää. Todistuksissani (enkku ja saksa) on eritelty kirjallinen ja suullinen osaaminen ja ne ovat molemmat pätevien kieltenopettajien laatimia. Eivät siis minkään viraston tai muun instanssin myöntämiä. Eipä auta muuta kuin laittaa samat liitteet uusiksi ja viitata hakuilmoituksen kohtaan, jossa ko. tyyppiset todistukset todetaan riittäviksi.


    • Kavakuukkeli

      No voihan.. Tännekin tuli pyyntöä kielitodistusten toimittamista varten. Ilmeisesti todistukseni eivät sellaisenaan kelpaakaan. Mistä voisi saada todistukset pikaisella aikataululla? Ilmeisesti Helsingin yliopisto ei enää tee kavaku-hakijoille todistuksia? Olisi tosi kurjaa jos tämä tyssäisi jo tähän..

      • Kolkytkv

        Huomasin, että toisesta kielitodistuksestani puuttui oppilaitoksen leima ja toisesta käsintehty allekirjoitus. Täydennän niillä ja eiköhän asia ole sitten kunnossa. Muita puutteita niissä ei ollut.


      • Kolkytkv
        Kolkytkv kirjoitti:

        Huomasin, että toisesta kielitodistuksestani puuttui oppilaitoksen leima ja toisesta käsintehty allekirjoitus. Täydennän niillä ja eiköhän asia ole sitten kunnossa. Muita puutteita niissä ei ollut.

        Tänään päättyi siten täydentämiseen annettu aika. Kiinnostavaa nähdä riittivätkö omat rahkeet ( täydennykset) jatkokierroksille.


      • Mukana oleva
        Kolkytkv kirjoitti:

        Tänään päättyi siten täydentämiseen annettu aika. Kiinnostavaa nähdä riittivätkö omat rahkeet ( täydennykset) jatkokierroksille.

        Joko lisätietoja jatkosta?


      • Kolkytkv
        Mukana oleva kirjoitti:

        Joko lisätietoja jatkosta?

        Helmikuun ensimmäisten viikkojen aikana konsultit kutsuvat jatkoon päässeet alkuhaastatteluun.


    • stonetown
      • stonetown

        Ilmoittautuuko kukaan jatkosta kuullut? :)


      • kauppis1
        stonetown kirjoitti:

        Ilmoittautuuko kukaan jatkosta kuullut? :)

        ei ole vielä kuulunut mitään :)


    • Lukekaa ohjeet

      10.2.2014 Kutsu alkuhaastatteluun ja aineistokokeeseen
      Kallelse till preliminär intervju och materialbaserat prov

      • Kolkytkv

        No, itse asiassa hakemuksen jättäneille infottiin, että "yhteydenotot tapahtuvat helmikuun ensimmäisinä viikkoina." Eli tällä tai ensi viikolla ilmeisesti sitten.


      • stonetown
        Kolkytkv kirjoitti:

        No, itse asiassa hakemuksen jättäneille infottiin, että "yhteydenotot tapahtuvat helmikuun ensimmäisinä viikkoina." Eli tällä tai ensi viikolla ilmeisesti sitten.

        Hämäsi vain tossa perjaintaissa Yle-uutisessa oleva maininta, että vajaat 200 on jo valittu... no ehkä järjestelyissä kestää.


    • kattellaan

      en tiedä kyllä oikein, että miten ko. hakua järjestetään. Ensin joulukuussa tuli kielten täydennyspyyntö (joka sitten todettiin aiheettomaksi, kun olin yhteydessä sähköpostilla). Itse en ole saanut kutsua toistaiseksi, mutta jos sellainen vielä tulee niin kumma, että kesken haun tiedotetaan prosessista (esim. jatkoon valittujen lukumäärä)! ehkä kutsua ei sitten tänä vuonna ole tulemassa (vaikka pitäisin sitä outona, koska viime vuonna osallistuin alkuhaastatteluun ja kokeeseen, ja sen jälkeen olen mm. lisännyt kielitasoa yhden pääkielen osalta. työkokemusta alalta myös vuotta enenmmän, ja hakijamäärä suurin piirtein sama.

    • Hakija

      Mulle soitettiin eilen, alkuhaastattelu ensi viikolla ja just tuli sähköpostilla kutsu aineistokokeeseen. Ilmeisesti kielitodistukset kelpas kun ei lisätodistuksia pyydetty. Mulla on vahva osaaminen englannissa, espanjassa ja portugalissa, työkokemus taas heikompi kun oon vastavalmistunut.

    • Kolkytkv

      "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi ulkoasiainministeriön kansainvälisten asioiden valmennuskurssia kohtaan. Valitettavasti hakemuksesi ei kuitenkaan tällä kertaa yltänyt jatkoon."

      Näin kävi. Ikä, kielitaito ja kv-kokemuksen puute syinä oman arvioini mukaan. Kielitaitoa voisin parantaa mutta jo iän puolesta - lähempänä neljääkymppiä - taisi tämä juna mennä. Onnea jatkoon päässeille ja tsemppiä testeihin.

    • pöh

      Ei jatkoon, vaikka viime vuonna pääsin. Jotenkin erikoista, että vastavalmistunut pääsi. Onnea vaan kaikille jatkossa olleille, mutta hieman nämä kriteerit ihmetyttää. En haluaisi uskoa, että ikä rajaa jo pois jatkosta, luulisi kokemuksenkin jotakin merkitsevän. Harmillista, sillä taisi haave omalta kohdaltani nyt kuoppautua lopullisesti. Parasta onnea kuitenkin jatkoon päässeille!

    • en päässyt jatkoon

      En myöskään päässyt jatkoon. En tiedä miksi. Työkokemusta 10 v, joista 9 vuotta ulkomailla. Kielinä erinomainen englanti ja hyvä espanja sekä tietty suomi/ruotsi. Niin ja olen mies, 35v. Ota sitten selvää näistä. Yksi tuttu, joka on kavakussa vielä luki mun hakemuksen läpi ennen lähettämistä ja sanoi, että näillä papereilla varmasti pääset ainakin alkuhaastatteluun. Toisin kävi. Jännä sitten että vastavalmistunut pääsi. Oliko ikää liikaa? Vai olivatko kielet liian tavalliset? Ehkä olisi tarvittu portugali, venäjä, arabia, japani tai kiina?

      • Jatkossa

        Pääsin jatkoon ja minulla ihan perus englanti, ruotsi ja venäjä.


    • pöh2

      On kyllä kumma, ettei mies tuolla kokemuskella päässyt. Miehiähän ne oli vailla. Tää on kyllä niin lannistavaa, kun ei koskaan tiedä mitä ne haluaa. Kannattaako enää edes yrittää ja hankkia lisää kalliita kielitodistuksia? Olis tosi mukava kuulla lisää jatkoon päässeistä. Pistin kyllä hakuraadille kysymyksen tämän vuoden painotuksista, mutta en tiedä vastavatko sitten..

    • Kolkytkv

      Niin, mies olen minäkin. Perheellinenki - en tiedä oliko se haitaksi. Yksi syy siihen, että hain oli nimenomaan tuo miespuolisten hakijoiden haikailu. Mutta varmasti siinä on moni muukin syy vaikuttanut. Haluaisin uskoa, että karsinta tehdään oikeudenmukaisilla kriteereillä. Läpinäkyvää tuo toiminta ei tosin ole.

    • Hakija

      Minkälaisia kysymyksiä alkuhaastattelussa on muuten edellisinä vuosina kyselty? 10 minuuttia on kuitenkin aika lyhyt aika. Ja osaako joku neuvoa miten aineistokokeeseen voisi parhaiten valmistautua?

    • pöh

      Se on psykologin haastattelu, kysymykset vaihtelee. Esitehtäviäkin oli. Kannattaa lukea englanninkielistä tekstiä ja olla ajan hermolla asioista. Nopeasti pitää hallita laaja tietoaineisto ja vastata sitä koskeviin kysymyksiin.

    • Hakija

      Minkälaisia aiheita aineistokokeessa voi odottaa? Pitääkö olla paljon tietoa etukäteen vai pystyykö kysymyksiin vastaamaan annetun aineiston perusteella? Kiitos neuvoista!

    • pöh

      Viime vuona oli TEAM Finland ja vapaakauppasopimukset. Aineiston pohjalta pystyi vastaamaan. Omalla kohdalla kavaku kaatui tänä vuonna puutteelliseen kielitodistukseen :( Ehkä vielä kerran ensi vuonna.

    • Ei jatkoon

      Harmittaa todella paljon, kun olen niin pitkään Kavakusta jo haaveillut. :(
      Työkokemusta on yli 10v, joista useampi vuosi ulkomailta. Kielinä ranska ja venäjä, suomen, ruotsin, englannin ja italian lisäksi. Olen "vasta" kolmenkympin ylittänyt, joten ehtiihän tässä vielä yrittämään uudelleen. Harmi, etteivät kertoneet syitä, jotka johtivat omalla kohdallani tippumiseen... Olisi ollut kiva tietää, missä itselläni olisi parannettavaa. Mutta riippuu paljolti kaikkien hakijoiden taustoista, ja mitä sitten joka vuosi hakevat. Ensi kerralla uusi yritys!

      Menestystä kaikille jatkoon päässeille!

    • Jatkoon

      Hmm, tosi outoa, että "Ei jatkoon" ei päässyt jatkoon. Itse pääsin jatkoon. Kieliä olisi paljon useampiakin, mutta vain englannista ja ranskasta oli todistukset. Hain pari vuotta sitten aikaisemminkin eikä silloin napannut. Uskoakseni he hakeavat joka vuosi vähän eri profiilisia ihmisiä: joinain vuosina enemmän EU-byrokraatteja, toisina kehitysyhteistyöihmisiä. Selvää on se, että koko touhu on pitkälti arpapeliä ja hämärää, kun valinnoista ja niiden kriteereistä ei saa mitään tietoa.

    • en päässyt jatkoon

      Itse en tiedä viitsinkö hakea toista kertaa - mitä se hyödyttäisi? Työkokemusta ja ulkomaankokemusta on jo niin paljon, että sen lisääminen yhdellä vuodella ei varmasti hyödytä mitään. Ainoa mikä tulee mieleen, niin olisi uuden kielen opiskelu, jolle olisi UM:n taholta kovasti tarvetta (venäjä tai kiina). Mutta sekin pitäisi sitten lukea alle vuodessa vähintään tyydyttävälle tasolle nollasta, joten aika hankala juttu ja silti vaikka tuollaisen effortin tekisi, niin ei olisi mitään takeita päästä jatkoon ja kun ei noille kielille muuta tarvetta oikein ole kuin Kavaku, niin en taida jaksaa.

      • Jatkoon

        No kannattaa totta kai yrittää, eihän Kavakulle pyrkiminen kovinkaan paljon vaadi, etenkin kun todistukset näyttävät olevan kasassa! Olen itse UM:ssä projektityöläisenä työskennelleenä ja siten monia Kavakun käyneitä tavanneena kuullut tarinoita, että joku ei ole joskus päässyt papereista jatkoon, mutta on seuraavalla kerralla päässyt sisään, vaikka vuodessa ei työkokemus yms. olisi paljon muuttunut.


      • en päässyt jatkoon
        Jatkoon kirjoitti:

        No kannattaa totta kai yrittää, eihän Kavakulle pyrkiminen kovinkaan paljon vaadi, etenkin kun todistukset näyttävät olevan kasassa! Olen itse UM:ssä projektityöläisenä työskennelleenä ja siten monia Kavakun käyneitä tavanneena kuullut tarinoita, että joku ei ole joskus päässyt papereista jatkoon, mutta on seuraavalla kerralla päässyt sisään, vaikka vuodessa ei työkokemus yms. olisi paljon muuttunut.

        Joo no tietty saman hakemuksen voi laittaa uudestaan menemään ensi vuonna. Se ei tosiaan maksa paljoa...


    • Haaste

      Alkuhaastattelu takana. 10 min on lyhyt aika kertoa työhistoriasta, joten mietinkin oliko tarkoitus kartoittaa enemmänkin persoonaa kuin työosaamista... Nehän löytyy sitten hakemuksesta ja työtodistuksista. Mikä olo teillä jäänyt?

    • stonetown

      Jatkoon pääsin UM:n viestin mukaan, mutta kutsua haastatteluun vielä odotan... Onko muita samassa tilanteessa? Ilmeisesti tosiaan jakautuu usealle viikolle.

    • Vastausstown

      Näin on, jakautuu usealle viikolle.

    • Hakija

      Mäkin kävin jo alkuhaastattelussa, tuntui että enemmän just persoonaa ja motiiveja diplomaattiuralle tutkittiin kuin työuran saavutuksia. Jäi ihan hyvä mieli haastattelusta mutta saa nähdä riittääkö ja miten menee aineistokoe. Onko kellään mitään vinkkejä miten aineistokokeeseen voisi muuten valmistautua? Ja mä ymmärsin että alkuhaastatteluja tehdään koko helmikuun ajan eli ei huolta jos ei ole vielä saanut kutsua.

    • Dipp

      Ajatuksia aineistokokeesta?

    • Wasupzzz

      Tosi vaikea sanoa. Se englanninkielinen aineisto oli mielestäni hankala. Tein aika yleisen vastauksen kumpaankin, koska vastaustila on hyvin rajattu.

    • Donkey

      Aineistokokeen teema oli yllättävän tavanomainen ja ennalta-arvattava, mutta lyhyt koeaika, todella rajattu vastaustila ja pitkät tekstit tekivät hommasta hankalan. Vaikea tuossa on hirveästi mitään omaa soveltaa, vaan pikemmin tuossa mitataan kykyä erottaa lyhyessä ajassa olennainen epäolennaisesta.

    • kevät1

      Onko kellään tietoa milloin ilmoitetaan jatkoon päässeistä?

    • kielet

      Tiedättekö muuten mitkä kaikki kielet kielitesteissä testataan, kaikki vieraat kielet ruotsi mukaan lukien?

    • ding4

      Ei, vaan kaksi vapaavalinnaista vierasta kieltä, ja pelkkä kirjallinen koe. (P.S. Ruotsi ei ole vieras kieli.)

      • zhimon

        Jokos on kuulunut jatkosta jotain?


    • Jatkossa?

      Ei ole toistaiseksi kuulunut jatkosta mitään. Onko niin, että ruotsia ei nyt testata ollenkaan?

    • Mbongo

      Ymmärsin, että jatkosta ilmoitetaan vasta 17.3 alkavalla viikolla, mutta se tuntuu kyllä kovin myöhäiseltä. Varsinkin jos asuu ulkomailla.

    • franx

      Ikävää, että tieto tulee niin myöhään, etenkin kun seuraavan vaiheen kokeet vievät kaksi kokonaista arkipäivää. Siinä on jo hieman järjestelmistä että saa nykyisten töiden aikataulut järjestettyä - ulkomailta tulevista puhumattakaan.

      Se jo vähän helpottaisi jos kielikokeet olisivat lauantaina.

      • Sembalo

        Josko tällä viikolla sitten kuulisi, jännitys tiivistyy... :)


    • en hakenut

      Huvittavaa, kun jossain aiemmassa ketjussa (oisko ollut K 38) joku UM:llä töissä oleva kehui, kuinka avoin tämä rekryprosessi oikein on. Siis, eikä edes noita painotuksia eli valintaperusteita ole etukäteen (tai edes jälkikäteenkään?) avoimesti kerrottu?

      • Kielikokeet seuraavaksi

        Avoimuus lienee hyvä vitsi tässä tapauksessa. Minua kiinnostaa tietää millainen tuo kielikoe on ollut aiemmin jos kyseessä ei ole puhutun ymmärtäminen eikä puhekielen testaaminen? Voiko joku joka tietää raottaa muutoin täysin hämärän peitossa olevaa prosessia? Suurkiitos.


    • Hakija

      Onko joku kuullut jo jatkoon pääsystä?

      • zhimon

        Ei ole vielä kuulunut, saas nähdä jospa tänään.


    • kyyninen realisti

      Mullekaan ei oo mitään kuulunut, mutta tulkitsin tuon eilisen "kielikokeet seuraavaksi" viestin niin, että jatkoon päässeille on jo ilmoitettu. Tänään iltapäivällä tulee varmaan sähköposti, jossa kiitetään kauniisti kiinnostuksesta tehtävää kohtaan, mutta tällä kertaa jne jne jne

      • Hakija123

        Kyyninen realisti ja Kielikokeet seuraavaksi, eikö kuitenkin kielikokeita ennen pitäisi olla ne soveltuvuustestit, vai kuinka? Onhan tämä nyt vähän naurettavaa että tällä tavalla joutuu arvailemaan ja odottelemaan...


    • Farang

      Kallistuisin muuten 'kyynisen realistin' tulkintaan ellen tietäisi miten surkeasti tämä koko rekryprosessi on johdettu. Esim. Yle uutisoi jatkoon valittujen määrän viikkoa ennen kuin tuli kutsut aineistokokeeseen ja haastatteluun...

      Hakija123:lle: soveltuvuuskokeet jakautuvat usealle viikolle, osalla ennen kielikokeita ja osalla varmaan jälkeen. Kaikki jatkoon pääsevät käyvät molemmissa kokeissa.

    • Jäitä hattuun

      En minä eikä myös pyrkinyt kaverini ole kuulleet jatkosta suuntaan tai toiseen eikä tännekään ole tullut sellaisia posteja. Tuskin kukaan siis on vielä saanut tietää jatkosta. Turhauttavaahan tällainen odottelu on, mutta minkäs teet.

    • kavaku39

      Mulle sanottiin alkuhaastattelussa, että korjailevat kokeita kaksi viikkoa (viikot 10 ja 11), mutta meneehän ilmoitus tosi myöhäiseksi.. erityisesti ulkomailla asuvan näkökulmasta. on ollut muutenkin sekava hakuprosessi. muhun oltiin konsulttifirmasta yhteydessä, vasta sen jälkeen, kun ennen koetta kyselin, että mikä aikataulu haastattelulle (vaikutti, että olivat unohtaneet soittaa:D)

      • Tuloksia odotellessa

        Kukaan ei ole ainakaan minulle kertonut mitään eri koevaiheiden tuloksien aikatauluista esim. tulokset viimeistään xx.xx mennessä. Eli avoimuutta olisin kaivannut kosolti lisää. Luulisi että 39 vuoden kokemuksella sitä olisi jo kertynyt mutta kun ei niin ei...


    • Ikuinen optimisti ;)

      Jatkossa, viesti tuli 18.16!!!!

      • Kyllä se tästä

        Kuin myös ja nyt tuli tarkkoja ohjeita jatkon suhteen.


    • Kevättä rinnassa

      Tulihan se viesti viimein, tällä kertaa positiivisissa merkeissä :)

      • Odottava epätieto

        Tuliko se kaikille klo 18:16?


      • Kevättä rinnassa
        Odottava epätieto kirjoitti:

        Tuliko se kaikille klo 18:16?

        Jep, 18.16 tipahti kutsu sähköpostiin


    • farang

      No niin, tulihan se tieto sieltä vihdoin :D

    • Hakija

      Mulle ei tullut mitään :(

    • Jatkoa ajatellen

      Kutsu tuli :) Onko kellään kokemusta soveltuvuusarvioinneista?

    • Ikuinen optimisti

      Hei kaveri kans haki, ja sille ei oo tullu kutsua...eli onks kenellekään tullu "Ei kiitos" viestiä"?

      • zhimon

        Eipä ole tullut vielä "ei kiitos"-viestiä, mutta varmaan tänään sitten tupsahtaa. Ihme homma vain kun ei eilen tullut, koska viime vuonna muistaakseni tulivat samana päivänä.


      • blaaah
        zhimon kirjoitti:

        Eipä ole tullut vielä "ei kiitos"-viestiä, mutta varmaan tänään sitten tupsahtaa. Ihme homma vain kun ei eilen tullut, koska viime vuonna muistaakseni tulivat samana päivänä.

        Ihme kun ei viestiä kuulu!! :( ei edes sitä "ei kiitos-viestiä"


    • Kyselijä

      Tietääkö kukaan kielikokeista, eli onko niissä ihan jotain rakenteita tms., vai enemmän kirjottamista tai muuta vapaampaa tuottamista?

      • Mielenkiinnolla odota

        Veikkaisin että myös aika paljon luetunymmärtämistehtäviä.


    • Että näin

      Saiko joku viestin jossa kerrottiin että ei päässyt jatkoon? Aika outoa kun ei mitään ole kuulunut...

      • zhimon

        Eipäs tuolta mitään kuulunut, ihme hommaa kyllä.


    • Kyselijä

      Onko kukaan aikasemmin ollut kielitesteissä? Luetunymmärtämistä siis veikattu, onko muita?

    • Rannalla ruikuttaja

      Vaikka olin jo rivien välistä ymmärtänyt, että kutsua soveltuvuustesteihin ei tule, soitin tänään UM:n rekryihmiselle, joka varmisti, että kutsut lähetettiin viime viikolla. Ilmeisesti rannalle ruikuttamaan jääneille ei edes mitään ei-viestiä suoda.

    • Doha

      Juu sanoivat tuolla soveltuvuusteisteissäkin, että jos mitään ei kuulu toukokuun ekan viikon loppuun mennessä niin ei ole tullut valituksi jatkoon.

    • Kielikokelas

      Hei saksan kielikokeen tekijät! Aloin kokeen jälkimainingeissa stressaamaan, että pitihän luetunymmärtämisosion tiivistelmä kirjoittaa saksaksi, ei suomeksi? Arvostaisin suuresti, jos palauttaisitte mielenrauhani:)

    • Doha

      Minusta se piti kirjoittaa suomeksi.. siis kanataa ja tiivistaa? Ne sananselitykset oli saksaksi.

      Tai jos olen vaarassa niin voi morjes.

    • *.*

      Kyllä minunkin mielestäni tiivistelmä piti kirjoittaa suomeksi. Normitapaan nuo tehtävät tuli luettua vähän hätäisesti ja itsekin mietin kokeen jälkeen, että kummalla.

    • Mbongo

      Minunkin mielestä tiivistelmä piti kirjoittaa suomeksi, mutta mietin itsekin jälkeenpäin, että meniköhän se oikein. Toisaalta jos Kielikokelas on kirjoittanut sen saksaksi niin luulisi että se osoittaa kielitaitoa vielä paremmin. Toivottavasti se ei vaikuta ratkaisevasti arvosanaan jos on kirjoittanut väärällä kielellä kunhan on ymmärtänyt tekstit.

      Millaisia fiiliksiä soveltuvuusarvioinneista?

    • ktm3

      Olen ollut kerran aiemmin arvioitavana toiseen tehtavaan ja samaa settia olivat nuo tehtavat. Kysyin psykologilta haastattelun jalkeen mika tarkein osa on, ts. miten tehtavia painotetaan, ja han vastasi, etta UM joko ottaa tai ei ota tuloksia huomioon sen mukaan, kuinka paljon itse pitavat hakijasta.

      Testeihin ei siis pitaisi ymmartaakseni taman perusteella tien katketa.

      Itseani mietiyttaa etta saako nykyaan viela karenssin jos tippuu tassa vaiheessa pois?

      • jatkoa ajatellen

        Vai tuleeko karenssi vasta loppuhaastattelun yhteydessä..?


    • kavaku

      Mitä piditte matemaattisesta ja kielellisestä osuudesta?

      Oliko kenelläkään pahoja kuumotus kysymyksiä? Tai jäikö kenelläkään fiilis, että haastattelu kysymykset olivat liian yksityiskohtaisia?

    • joksuksu

      Karenssi tulee vain jos psykologilta tulee "ei sovellu" -lausunto, mutta käytännössä näitä annetaan aika harvoin, eli harvalla näin pitkälle päässeellä on tätä riskiä. Mutta eiköhän karenssi tule heti jos on tullakseen, tuskin UM tuhlaa valintakomitean aikaa sellaiseen joka ei voi tulla valituksi.

    • Doha

      Minusta oli kiinnostavaa, etta 13 ihmista jatti tulematta kielikokeeseen ts. jos 65 kutsuttiin ja 52 saapui paikalle. En sinansa ihmettele, varmaan kallista tulla ulkomailta jne.

      • Kurko5

        Samaa ihmettelin itsekin. Tosiaan ulkomailla asuville ja ehkä joillekin kotimaassa työskentelevillekin saattoi olla hankalaa järjestää kaksi työpäivää vapaaksi lyhyellä varoitusajalla. Ja voipa olla joku saanut muita töitäkin, en ihmettelisi näin pitkässä prosessissa.

        Mutta tarkoittaneeko että yli puolet kokeissa olleissa pääsee jatkoon? Loppuhaastiksiinhan tulee kutsu n. 30:lle.


    • kavaku

      Doha, englannin kokeen suoritti 54 ja toisen ulkomaalaisen kielen teki vielä 9 lisää, joten yhteensä 63 oli kokeessa :)

      Mitäs piditte soveltuvuusarvioinnista?

      • Sellaista muistelen

        Eikös enkun kokeen salissa ollut vain yksi joka ei tehnyt enkkua, vaan kiinan kokeen? Mistä revit nuo 9?


    • kavaku

      Kyllä yksi teki vain kiinan, mutta klo.13 alkaneeseen kokeeseen osallistui 9 henkilöä lisää jo paikalla olleiden lisäksi :)

    • kavaku

      Kaikkien ei toisin sanoen tarvinnut tehdä englantia

      • Tuqqu

        Ok, jännä. Mistäköhän moinen etuoikeus tulee? :)


    • kkk1

      EI englanti ole pakollinen kielivaatimus! Voit tehdä vaikka venäjän ja ranskan.

      • Tuqqu

        Niin, mutta eikö silloinkin tuo toinen koe (eli muu kuin englanni) olisi tehty samaan aikaan ja samassa paikassa, niin kuin tuo yksi kiinan kokelas teki...?


    • ktm3

      Tota... ne klo 13 paikalle saapuneet oli jo UM:lla töissä, mukana oli ainakin viime vuonna kurssille päässeitä (kaveri joukossa mukana).

      • Tuqqu

        Jännä, eli jos kerran UM:llä on ollut klo 13 joku oma koe niin tarkoittaako se että varsinaisia hakijoita oli kuitenkin vain se 54 paikalla...


      • Kielikokeet
        Tuqqu kirjoitti:

        Jännä, eli jos kerran UM:llä on ollut klo 13 joku oma koe niin tarkoittaako se että varsinaisia hakijoita oli kuitenkin vain se 54 paikalla...

        voivat olla voimassa viime vuodelta.


    • ktm3

      Ja sama kai se on kuinka monta karvakorvaa jai valista, parhaansa pitaa varmasti tehda silti :)

    • mysteerio1

      eipä taida painopistealueet selvitä edes valinnan jälkeen, saavat sitten prosessin aikana muokata valintaperusteet sellaisiksi, että ne soveltuvat parhaiten niihin hakijoihin, joista sattuvat tykkäämään

      • Ihana Toukokuu

        Haussahan sanotaan että on ennen virkaan nimittämistä todennettava hyvä kielitaito neljännessä kielessä. Tämä tarkoittaa sitä että paikalla saattoi olla joku jolla viimevuotinen kielikoe on antanut aihetta sen uusintaan.
        Miten muilla meni substanssikysymykset UM haastattelussa joka omalta osaltani tuli täytenä yllätyksenä?


    • 1215

      Mielestäni substanssikysymykset olivat aika yleisiä, joten varmasti laveampikin vastaus on riittänyt. Ehkä siinä testataan samalla reaktiota, jos ei osaakaan vastata johonkin kysymykseen. Tietääkö kukaan, minkätyyppinen loppuhaastattelu on? Minulle sanottiin, että etsivät "yleishenkilöitä" tms, kun kysyin vuoden painopisteitä.

    • ktm3

      Koskas kutsun seuraavaan vaiheeseen piti tulla? Tällä viikolla jo?

      • 222

        5.5 alkavalla viikolla, tai ainakin näin sanoivat haastattelussa...joten ilmoitelkaahan jos sitten joku saa kutsun - vähän epäilen ilmoittavatko taas niille rannalle jääneille ollenkaan :(


    • 1215

      5.5. alkavalla viikolla. Eivät ilmeisesti ilmoita tippuville mitään. Eipä luulisi olevan vaikeaa ilmoittaa...

    • Doha

      En voi muuta sanoa kuin etta odottaminen alkaa hatuttaa. Varsinkin, jos annetaan taas viikon varoaika selviytya Suomeen.

    • teppo2

      Ei ole tainnut kenellekään tulla vielä viestiä jatkoon pääsystä?

      • Jännitystä ilmassa

        Ei ole vielä kuulunut mitään...


    • 1215

      Vielä odotellaan tai sitten en saanut kutsua...

    • Mbongo

      Minulle sanottiin UM-haastattelun yhteydessä että tällä viikolla ilmoittavat ja luultavasti loppuviikosta. Erikoista tosiaan että vain jatkoon päässeille ilmoitetaan kun tässä tapauksessa ei olisi iso työ laittaa myös muille s-postia.

      • kavaku?

        tänään tuli kutsu loppuhaastatteluun


      • Relieved!!!

        Kutsu loppuhaastatteluun tuli 20min sitten! :) :) :)


    • teppo2

      Äsken tuli kutsu tännekin!!! :)

      • Ei kutsua vielä

        Tuliko kutsu sähköpostilla?


    • 155

      Jatkoon päässeet, minkälaisella taustalla haitte ja mikä jäi olo hakuprosessin onnistumisesta?

      • ktm3

        155:n kysymykseen: itsellani meni substanssikysymykset niin pain honkia etta olin varma ettei kutsua jatkoon tule. Yllatyin..


    • Doha

      Onko kellaan tietoa viime vuodesta koska lopullisen tiedon pitaisi tulla, kesakuussa jo? Aikataulu sanoo vain, etta haastattelevat 2.-4.6.

    • Teppo2

      Luulisi että juhannukseen mennessä koska silloin alkaa monilla lomakausi.

    • Jännättää

      Onko kellään kokemuksia loppuhaastattelusta? Minkälaisia kysymyksiä voi odottaa, tuleeko kyssäreitä esim. toisella kotimaisella kielellä?

    • asko2

      Mitä fiiliksiä jäi tänään loppuhaastattelussa olleille?

    • Doha

      Sekavat. Se kesti 20 minuuttia ja kysymyksiä tuli kuin joku olisi ampunut konekiväärilä . Plussaa siitä että tieto tulee niin nopeasti mutta en pidätä hengitystä.

    • Asko2

      Milloin tieto tulee?

    • Hmmmm

      Loppuhaastis ei ollu läheskään niin paha kun luulin, tosin mokasin ruotsin kanssa... :S Mutta puhelu valinnasta pitäs tulla tällä viikolla, jos ei tule soittoa niin se oli sit siinä, sitten vaan odotellaan millon ehtivät laittaa sen virallisen "ei kiitos" -viestin sähköisenä. Eli jos jollekin puhelu tulee, niin ilmotelkaahan, että tietää mitä/millon :)

    • Hmm toinen

      Sama täällä, muuten meni mielestäni ihan hyvin, mutta Ruotsin kohdalla kyllä töppäsin pahemman kerran....mutta ei sille mahda mitään, nyt vain odotellaan....

      • Hmmmm

        Mitä kenellekin tarkottaa mokailu...en saanu itse sanaa suustani ja sit änkytin jotain täysin käsittämätöntä, en oikeen itsekään ymmärtänyt, mitä! :D


      • Kohta saadaan tieto
        Hmmmm kirjoitti:

        Mitä kenellekin tarkottaa mokailu...en saanu itse sanaa suustani ja sit änkytin jotain täysin käsittämätöntä, en oikeen itsekään ymmärtänyt, mitä! :D

        He, itse jouduin vain sanomaan, että en oikein osaa toista kotimaista, mutta sitten suomeksi paikkasin, että ainakin asenne on kohdallaan:).


    • Asko2

      Sama täällä, muuten hyvä fiilis mutta ruotsissa jäädyin. :D mutta onneksi tieto tulee pian ja tää epävarmuudessa eläminen loppuu pian!

    • Doha

      Sanoivat minulle että soittavat joka tapauksessa - eli puhelua odotellessa.

    • Frans1

      Tietääkö joku vahvistaako ministeri vielä valinnat ennen kuin soitto tulee?

      • Kavaku 39

        Veikkaisin että vahvistaa. Tietääkö joku kuinka monta aikovat valita? 28 haastateltiin kuulemma.


      • Frans1
        Kavaku 39 kirjoitti:

        Veikkaisin että vahvistaa. Tietääkö joku kuinka monta aikovat valita? 28 haastateltiin kuulemma.

        Yllättävän vähän haastateltiin, jos kerran 28. Alkuperäisessä hakuilmoituksessa mielestäni puhuttiin 20 valittavasta, toki se voinee joustaa jonkin verran molempiin suuntiin. Viimeisinä vuosina valittavien määrät ovat olleet 20-28. Kovin montaa ei varmaan siis tipu.


    • Doha

      Jännittääkö ketään muuta? :)

    • jännittää

      Mulle sanottiin, että ottavat vähemmän kuin aluksi ilmotettu. Noin 15-20 tällä kertaa. Ja kyllä jännittää!

    • Doha

      Ilmeisesti tänään ei siis ole tullut puheluita? Huomenna kai sitten.

    • Kohta tiedetään

      Onko kukaan vielä kuullut päätöksiä?

    • Hmmmm

      Ei vielä mitään :(

      • doha

        Ei tännekään.


    • Hmmmm

      Lausunto Personnel Groupista tuli just... miten muille? Mitäköhän tarkoittaa? Ihan kamalaa tämä odotteleminen!

    • Dylan1

      Erikoista! Mulle psykologit sanoi että lausunto pitää erikseen tilata, kävi miten kävi.

      • Hmmmm

        Tilasin sen sillon soveltuvuuspäivän lopuksi, joten kyllä sitä osasin odottaa...mutta en ehkä ennen, kun tietää miten kävi! Onko kukaan kuullu mitään, tai onko muille tullu tuota lausuntoa?


      • Hmmmm

        Edellinen viestini näyttää kadonneen jonnekin...eli siis tilasin sen sillon soveltuvuuspäivän lopuksi, mutta en nyt olettanut että lausunto tulee ennen kun kuulee mitään päätöksiä... Miten muut, onko soittoa tullut, mitenkäs tuo lausunto?


      • Hmmmm
        Hmmmm kirjoitti:

        Edellinen viestini näyttää kadonneen jonnekin...eli siis tilasin sen sillon soveltuvuuspäivän lopuksi, mutta en nyt olettanut että lausunto tulee ennen kun kuulee mitään päätöksiä... Miten muut, onko soittoa tullut, mitenkäs tuo lausunto?

        Oho, nytpäs se näkyykin, sori tuplapostaus! :D


      • Loppumetreillä ollaan
        Hmmmm kirjoitti:

        Oho, nytpäs se näkyykin, sori tuplapostaus! :D

        Lausunto tuli tänään mutta puhelua ei kuulu. Toivottavasti koko viikonloppu ei mene odotellessa...


    • Dylan1

      Ja siis ei ole mullekaan tullut soittoa sen enempää kuin lausuntoakaan.

    • Dylan1

      Ok. Personnellilla voi mennä tovi noiden lausuntojen lähettämiseen ihmisille - ovat varmaan saaneet tiedon että ministeri vahvistanut valinnat mutta itse UM:ssä puhelinkierros vielä edessä - siihenkin voi mennä tovi että soittavat kaikki läpi.

      Yritä tässä nyt keskittyä töihin tässä jännityksessä! :D

    • Kohta

      Sama juttu. Töitä pitäisi tehdä, mutta keskittyminen vähän herpaantuu...ei oo mullekaan tullut raporttia Personnelilta, onkohan joku merkki? Mutta ei siinä, kunhan vain saisi tiedon, oon oikeastaan tyytyväinen kumpaan vain ratkaisuun....

    • Dylan1

      Jahas nyt tuli lausunto tännekin, ei soittoa vielä.

    • Hmmmm

      Eikö vieläkään kenellekään mitään? Taitaa lupauksista huolimatta jäädä ens viikkoon, jos ei kukaan ole saanu soittoa...?

      • Mbongo

        Ei ole tännekään vielä kuulunut mitään, toivottavasti tieto tulisi vielä ennen viikonloppua. Ilmeisesti ulkoministeri hyväksyy valinnat niin se saattaa johtua siitä.


    • Dylan1

      Soitto ja tieto valinnasta tuli!!!

      • Hmmmm

        Onnea!
        Tänne tosin ei ole mitään kuulunut :(, miten muut?


      • Hmmmm
        Hmmmm kirjoitti:

        Onnea!
        Tänne tosin ei ole mitään kuulunut :(, miten muut?

        Soitto tuli! :) :)


      • kiva kun tuli
        Hmmmm kirjoitti:

        Soitto tuli! :) :)

        Tänne tuli kans:-)!


    • Doha

      Pääsin! :)

      • N39

        Täällä myös tuleva kavakulainen (hurraa!) Ajattelin, että olisi kiva tutustua jo ennen kurssin alkua joten perustin Facebookiin ja Linkediniin KAVAKU 39 - ryhmät. Liittykäähän mukaan ja ilmoitelkaa muillekin valituille!


      • vastaus tuli
        N39 kirjoitti:

        Täällä myös tuleva kavakulainen (hurraa!) Ajattelin, että olisi kiva tutustua jo ennen kurssin alkua joten perustin Facebookiin ja Linkediniin KAVAKU 39 - ryhmät. Liittykäähän mukaan ja ilmoitelkaa muillekin valituille!

        Hyvä idea, liityn mukaan, mutta ajattelin odotella paperivahvistuksen ja sopimuksen tuloa vielä...tietääkö kukaan, milloin se tulee? Syksyllä nähdään!


      • Dylan1
        N39 kirjoitti:

        Täällä myös tuleva kavakulainen (hurraa!) Ajattelin, että olisi kiva tutustua jo ennen kurssin alkua joten perustin Facebookiin ja Linkediniin KAVAKU 39 - ryhmät. Liittykäähän mukaan ja ilmoitelkaa muillekin valituille!

        Kannatan ehdottomasti yhteydenpitoa! Nykyisten työvelvoitteiden takia en halua valintaa vielä julkiseksi sosiaalisessa mediassa (ehkä joillakin muillakin sama tilanne), mutta jossain vaiheessa liityn ;)


    • Odotellaan

      Saiko kukaan tietoa, milloin voidaan odottaa lopullista vahvistusta valinnalle?

    • Hakija14

      Hei,

      Haen itse ensimmäistä kertaa Kavakuun nyt tulevana syksynä. Nuo soveltuvuustestit mietityttävät, osaatteko sanoa minkälaisia asioita soveltuvuustesteissä testataan?

      t. Hakija

    • Hmmmm

      Nimim. Odotellaan: puhelimessa sanoivat, että riippuu ministerin aikatauluista, voi kestää, mutta ei pidä huolestua, postissa tulee. Käsittääkseni tässä on nyt enää kyllä muodollisuudesta kyse, eli itse olen jo asialle kilistänyt ;)

      Nimim. Hakija: olen myös saanut sen käsityksen, että seuraavan vuoden kurssia (eli että haku olisi syksyllä/vielä tämän vuoden puolella) ei välttämättä tule, mutta voin olla väärässäkin - onko jossain ollut ilmoitus, oletko kuullut jostain? Soveltuvuustestit mittaavat monia juttuja (mm. numeerisia, kielellisiä ja spatiaalisia kykyjä, mutta myös motivaatiota, "kehityskelposiuutta" jne), eikä niihin oikein voi valmistautua. Ei ne kuitenkaan olleet ollenkaan niin pahat, kun mitä pelkäsin - olisi voinut olla paljon pahempikin myllytys! :D

    • odotellaan

      Hakija 14:lle, soveltuvuustestit on aika yleisiä, ei oikeastaan voi hirveästi valmistautua....ja itse pääsin nyt sisään, kolmannella yrityksellä ja monta vuotta valmistumiseni ja ekan haun jälkeen, eli älä heti lannistu, vaikka ei heti onnaiskaan, hakijoilla on monilla jo hyvää työkokemusta alla....

      Hmm:lle : en ole oikeastaa huolestunut, mietin vain, milloin tästä voisi infota duunissa.....

      • odotellaan

        Ja kyllä itsekin jo vähän kilistelin:-)...palataan asiaan syksyllä!


    • Dylan1

      Nimittämiskirjeen saamiseen voi mennä joku tovi, sillä Tuomioja oli eilen ja sunnuntaina Naantalissa ja parhaillaan Etelä-Euroopassa, jossa menee loppuviikko. No eipä se ole kuin yksi paperiläpyskä. :)

      • kirje

        Onko kirjettä kuulunut?


    • odotellaan

      Ei ole vielä kuulunut.....vielä odotellaan

    • Ehkäjoskus

      Mistä olette kuulleet huhua, ettei tänä vuonna ole hakukierrosta? Onkohan taloustilanne syynä vai riittääkö viime vuosien kavakulaiset täyttämään tarpeet?

      • Doha

        Itse kuulin um:llä olevalta tutulta.

        Minua kiinnostaa pääsikö se kiinan tehnyt kurssille, oma kieleni oli eksoottinen saksa :D


      • kehykset

        Um:n rahat on loppu kevään kehyspäätöksen jälkeen. Lähetystöjä suljetaan jne.


    • Odotellaan

      Onko postin luukku vielä kolahtanut?

      • Robson

        On tainnut Tuomioja olla tämän viikon aika lailla kiinni hallitusneuvotteluissa...


    • Doha

      Ei ole ja olen jo miettinyt kuvittelinko koko puhelun..

      • Hmmmm

        Olin kanssa kovasti toivonu et ennen juhannusta ois kirje tullut, mutta ei niin ei...ja hetkellisesti mietin myös et oliks se puhelu unta :D Mut ei ollu, odotellaan ja kilistellään sit vielä toistamiseen! ;)


      • N39

        Mäkin ajattelin, että olin ehkä kuvitellut puhelun. Hauskaa, etten ole ainoa :)


    • Odotellaan vielä

      Mahtaakohan he odottaa uuden hallituksen virallista virkaanastumista, jolloin voitaisiin aikaisintaan tämän viikon lopulla saada paperit? Pitää ilmeisesti kuitenkin ministerin virallisesti olla toimessaan, ennenkuin voi allekirjoittaa, ja tällä hetkellä ei ole....ihan mielenkiintoinen keissi.

      • Dylan1

        Vaikea uskoa että jäisi siitä kiinni. Onhan Tuomiojalla toimitusministerin valtuudet ja pienet juoksevat asiat jos mitkä mahtuu niihin valtuuksiin. Uskon että tässä on ihan ministerin kiireistä kyse.


      • Robson

      • N39
        Robson kirjoitti:

        No eipä tule ainakaan ennen perjantaita kiitos AKT:n. http://www.hs.fi/talous/AKTn lakko myöhästyttää Itellan posti- ja rahtilähetyksiä/a1403493659515

        Tänään tuli postilaatikkoon! Nyt se on virallista!


    • Hmmmm

      Kirje tuli, vihdoinkin! :)

    • koogeepee

      Jos äidinkieli on ruotsi, voiko kirjallisiin kokeisiin vastata ruotsiksi. Kiinnostaisi tietää myöhemmmin tapahtuvaa hakuani varten.

    • Vielä_järkeistettävää

      Yhdesti olen käynyt kavakun psykologisissa ja niitä substanssikysymyksiä jäin miettimään. Mulle tuli yllätyksenä, että sellaisia edes kysytään. Siis ihminenhän kutsutaan psykologisiin ja joka välissä vaan sanotaan, ettei ole oikeita ja vääriä vastauksia, olet vain oma itsesi. Kysytään mikä on sun lempi väri, mikä on sun paras ominaisuus ja sitten kysytään minä vuonna oli Kuuban kriisi.

      Ensin löi ihan tyhjää, kun puun takaa tuli, mutta pikku hiljaa käynnistyin ja seuraaviin substanssikysymyksiin osasin jo muotoilla järkevän vastauksen.

      Kaikista kumminta oli, että niillä pyörii siellä noin 10 substanssikysymystä, joista hakijalta kysytään aina muutaman 3 - 5. Hakijoiden joukossa oli sellaisia, joilla oli useampi tutut jo käynyt psykologisissa ja osa oli jo kuullut etukäteen mitä substanssikysymykissä kysytään ja harjoitelleet aiheesta muutaman minuutin esityksen pitämisen.

      Että osa haastetavista on suu auki kun ylipäänsä kysytään substanssikysymys ja osa on miettivinään, että mitäköhän tähän sanois ennen kuin pitää pienen esitelmän aiheesta, jonka on jo etukäteen harjoitellut.

      Sitä jäin miettimään, että onko tässä mitään järkeä? Joko pitäisi olla kaikille oikeesti ne substanssikysymykset kirjallisten kanssa yhtä aikaa tai sitten jokaiselle eri substanssikysymys, jottei voi harjoitella etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe