Farmasia 2014

aikaisessa

Hei! Onko kukaan hakemassa farmasiaan tulevana keväänä? Itse olen näillänäkymin hakemassa Kuopioon. Mitä luulette pysyykö valintakoekirja samana? (:

256

5299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Innostunut4

      Täällä! Hain viime keväänä, mutta jäin muutaman pisteen päähän sisäänpääsystä. Farmasia on ollut haaveena jo muutaman vuoden ja ensi vuonna aion päästä sisään :)
      Itselläni ei ole lukiotaustaa, joten pääsykokeeseen valmistautumisen olen aloittanut istumalla iltalukiossa kemian tunneilla. Uskon, ja toivon valintakoekirjan pysyvän samana. Muistaakseni sama painos on ollut käytössä aina kaksi vuotta, jonka jälkeen on vaihdettu uudempaan painokseen. Tällä perusteella valintakoekirjan pitäisi vielä ensi vuonna pysyä samana.

      Itselläni tavoitteena Helsingin yliopisto. Hieman on alkanut proviisoripuoli kiinnostamaan, mutta en tiedä uskallanko hakeutua siihen :)

    • hifffe

      Juuri yks päivä aattelin tän keskustelun perustaa, mutta olipa kiva yllätys että se olikin jo täällä tehtynä! :) Itse olen 2012 vuoden ylioppilas, tällähetkellä opiskelen sairaanhoitajaks ja ens keväänä haen farmasiaan kolmatta kertaa. Saas nähdä miten käy! Jos ei pääse niin sitten ei pääse. Halu ois kova, sillä nyt tuntuu etten ehkä ole omalla alalla.... :( Ja kuopioon hakemassa myös! Helsinki kaupunkina ei kiinnosta sitten pätkääkään =D

      Onko muita jotka hakee sairaanhoitajataustalla? :)

      • Innostunut4

        Tuli muuten mieleen asia, joka on vaivannut jo viime keväästä.

        Kuvitellaan tilanne, jossa haen ensisijaisesti proviisoriksi ja toissijaisesti farmaseutiksi. Saan sen verran pisteitä, että jään varasijalle proviisoriksi mutta pisteeni riittäisivät farmaseutiksi. Miten tässä tilanteessa menetellään?

        a) Laitetaanko minut vain varasijalle odottamaan mahdollista proviisorin paikkaa (minua ei siis huolittaisi farmaseutiksi)

        b) Laitetaanko minut varasijalle odottamaan mahdollista proviisorin paikkaa ja minut valitaan suoraan farmaseutiksi, jolloin voin itse valita, otanko vastaan farmaseutin paikan vai odotanko mahdollista proviisorin paikkaa?

        En tiedä ymmärtääkö esimerkistäni mitä ajan takaa. Kysyin tätä samaa asiaa viime keväänä hakutoimistosta, mutta sain vastauksen hyvin ympäripyöreästi. Haluan siis tietää, että menetänkö mahdollisuuden päästä opiskelemaan farmaseutiksi, jos pisteeni eivät riitä proviisoriksi, vaan jään siinä varasijalle.


    • aikaisessa

      Hei! Luulisi että yllä kuvaamassasi tilanteessa menetellään samoin, kuin jos olisi päässyt varasijalle jonnekkin muualle kouluun. Eli siis saat hyväksymiskirjeen sieltä jonne olet tullut hyväksytyksi, laitat rastin ruutuun kohtaan "otan paikan vastaan, mutta jään jonottamaan (tässä tilanteessa paikkaa proviisorin koulutusohjelmassa)". Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä : D

      Itse kysyin myös muutamaa asiaa hakutoimistosta viime keväänä. Kysyin siitä kun helsinkiin hyväksytyksi tulemiseen vaaditaan, että hakija saa väh. 2 pistettä kokeen molemmista aihealueista, onko näin siis myös kuopiossa? Sain vastaukseksi että hakijoiden taso on niin kova että kokeen molemmista alueista täytyy saada pisteitä... Jäi kyllä asia vähän epäselväksi.

    • aikaisessa

      Mistäpäin olette muuten hakemassa?

      • Innostunut4

        Noin itsekin ajattelin tilanteessa toimittavan. Kyseinen tieto helpottaa vaan omia valintojani, eli haenko proviisoriksi vai en :)

        Kuopiossa oli viime vuonna erilainen valintaperuste. En muista tarkkaan, mutta muistaakseni siellä piti saada pisteitä 60% pääsykokeeseen osallistuneiden keskiarvosta. Tiedä sitten, miten se käytännössä toteutettiin.

        Hakutoimistosta on varmasti useat muutkin kyselleet mitä kummallisempia/samoja asioita, ei siis ihme, jos siellä ei aina jakseta vastata niin selkeästi. Harmittaa vain, kun moni asia jää epäselväksi tämän takia :)

        Itse olen hakemassa Tampereelta.


    • mervimarja

      Heips!

      Olen ajatellut hakea farmasiaan ensi keväänä. En kylläkään ole ihan varma alavalinnasta, enkä varmaan koskaan tule olemaankaan, kun olen vähän tällainen tuuliviiri. Vähän sellainen fiilis, etten oikein parempaakaan keksi kuin se farmasia. On siis hyvä vaihtoehto muttei mikään lottovoittoakin suurempi unelmien täyttymys. Olen varmaankin tuplasti vanhempikin kuin te muut hakijat, mutta silti vaan ei vieläkään ole selvinnyt mikä haluan olla isona :-/

      Onko teillä muilla ihan selkeänä ykkösvaihtoehtona tuo farmasia? Mitä teillä on varasuunnitelmina, jos on mitään? Oma varasuunnitelmani on vielä sekin auki. Tai en oikeasti edes t

      Joka tapauksessa lueskelen tässä hiljalleen anatomiaa ja fysiikkaa ja kemiaa. Vaikka pääsykoekirja vaihtuisikin, niin tuskin menee lukemiset pahasti pieleen.

      • mervimarja

        viesti karkasi liian aikaisin. Piti kirjoittaa etten välttämättä edes tarvitse mitään varasuunnitelmaa, kun on tuo elämä sillä tavalla jo vakiintunut.


      • mervimarja
        mervimarja kirjoitti:

        viesti karkasi liian aikaisin. Piti kirjoittaa etten välttämättä edes tarvitse mitään varasuunnitelmaa, kun on tuo elämä sillä tavalla jo vakiintunut.

        Ja vielä yksi korjaug: en siis lue fysiikkaa vaan fysiologiaa :-)


    • Innostunut4

      Hei!

      Farmasia on mielestäni siitä hyvä vaihtoehto, että siinä on lyhyt koulutus, hyvä työllisyys (ainakin toistaiseksi), ok palkka ja monia työmahdollisuuksia. Joten sinänsä hyvä valinta, vaikka ei välttämättä se sinun ensisijainen unelmasi olisikaan.

      Itselleni farmasia on ollut unelma jo vuoden 2011 syksystä lähtien. Ensimmäinen hakuni tosin oli vasta tänä vuonna, sillä kävin edellisen koulutukseni ensin loppuun.
      Minulla on takana ammattikoulu, korkeakoulututkinto sekä koulutustani vastaava työtä 5 vuotta - kaikki tosin pätkätöinä. Täytin tänä vuonna 25 ja olin vielä muutama vuosi sitten täysin hukassa oman elämäni suhteen.

      Molemmat koulutukseni ovat ravintola-alalta, jossa myös työskentelen. Ne olivat sellaisia "kun kotitalous oli yläasteella kivaa" ja muutakaan en keksinyt -vaihtoehtoja.
      Oma varavaihtoehtoni on varmaankin jatkaa pätkätöitä ja työttömyysputkea. Olen myös miettinyt Bioanalytiikan koulutusohjelmaa, mutta en tiedä..

      Tulipa aika sepustus, mutta tarkoitukseni oli rohkaista ja kertoa, ettei se haittaa vaikka ei vielä tiedäkään mitä "isona" haluaa. Ei kaikki muutkaan tiedä :)

      • mervimarja

        Noin minäkin ajattelin, että työtilanne ainakin on hyvä. Paineet valita oikea ala vain on niin kova tuon haku-uudistuksen takia. Ja onhan tässä ikääkin jo sen verran että olisi jo kiva tietää mitä haluaa.


    • aikaisessa

      Voi kun ilmestyisi jo ne hakuoppaat! ((: Muistaako kukaan mihin aikaan ilmestyivät viimevuonna?

    • farkkumania

      Ilmestyköhän joskus loka-marraskuussa ellen nyt ihan väärin muista!

    • lilli111

      Minuakin kiinnostaisi hakea farmaseutiksi kuopioon ensi keväänä, taustalla siis vain lähihoitaja pohjana.. Mietinkin mistä kirjoista kannattaisi aloittaa lukeminen ihan lukion perus kemian ja fysiologian kirjoista? oppiikohan niitä asioita itse lukemalla:D osaako joku ennen hakeneista hieman valoittaa minkälaisia ovat pääsykoe kysymykset?(:

    • 2732123231

      Pääsykokeessa on lukion kemiaa ja sitten pääsykoekirjasta hyvin pikkutarkkaa osaamista vaativia nippelitietokysymyksiä. Lue lukion kemian kurssit 1-3 sekä 5 ja pääsykoekirjaa. Älä lue lukion biologiaa, siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä pääsykoetta/pääsykoekirjaa ajatellen.

      t. tämän vuoden fuksi

      • Tuleva opiskelija

        Lukion biologia ainaki auttoi melko perhanasti ton pääsykoekirjan kanssa.


    • lilli11111

      Kiitos! ei auta muuta kun ruveta lukemaan! viime vuonna oli siis pääsykoe kirjana ihminen fysiologia ja anatomia. Jos sama kirja on tänä vuonna kannaatko lukea vaan vuoden 2013 painosta?(:

      • fuxitus

        Tänä vuonna on joo hyvin todennäköisesti sama kirja, koska se on ollut jo ties kuinka monta vuotta. Painoksella ei ole mitään väliä kunhan se ei ole jostain 80/90-luvulta :D


    • hhhhhökökö

      Siis nyt viime keväänä just muuttu kirja!! Että kyllä se ainakin tänä vuonna on :) egil haug kirjoitajana ja kansi sellanen värikäs "pallonen"

    • mau4

      Minäminäminä aion myös hakea ensi keväänä ja toivotaan että nyt tärppää! :) Viime keväänä jäin Kuopiosta 0,28 (!!!!!) pistettä, Helsinkiin olisin päässyt... :(

    • Innostunut4

      Helsingin yliopiston sivulle oli ilmestynyt vuoden 2014 hakuopas. Valintakoe on tiistaina 27.5 :)

      Miten teillä sujuu lukeminen, vai ootteko vielä aloittanut? Mulla kemia menee hyvin, mutta anatomian ja fysiologian lukeminen tökkii. Tietoa on paljon, enkä tiedä kuinka sitä lähtisi opiskelemaan.

    • farmasiaahaluavaabi

      Hei, haluaisin opiskelemaan farmasiaa, mutta olen käynyt vain 3 kurssia kemiaa lukiossa (9,7,6 arvosanoin), lisäksi 4 kurssia bilsaa (aijon lukea 5 kurssin kirjan itse kurjoituksiin keväällä). Joten mitä luulette, onko mahiksia päästä? Kemiaa en ehdi enää lukiossa käymään, mutta ainakin 5 kurssin kirjan olen ajatellut hankkia ja opiskella asiat vaikka etälukion sivuilta. En ole ollut hyvä matemaattisissa aineissa muutenkaan, joten kemia tuntuu aika vaikealta.. Fysiologiassa ja anatomiassa ei ole itselläni ongelmia, kun vain kertaan ja muistan asiat :)

    • Innostunut4

      Aina on mahdollisuuksia päästä. Hyvät arvosanat ylioppilaskirjoituksista auttavat paljon, sillä hyvien arvosanojen ansiosta pääsykokeestä ei välttämättä tarvitse saada paljoakaan pisteitä sisäänpäästäkseen. Farmasialle on tosin tällä hetkellä paljon hakijoita, esimerkiksi viime keväänä hakijamäärä nousi noin 25%.

      Suosittelen käymään kemian kurssit läpi itsenäisesti, jos et niitä ehdi lukiossa suorittamaan. Pääsykokeen kemian osuudessa painotetaan laskuja, ja niiden kannalta tärkeimmät kurssit taitavat olla 3 ja 5. Kemiaa tarvitsee paljon myös itse opinnoissa. Voit katsoja vanhoja pääsykokeita täältä: http://www.helsinki.fi/farmasia/opiskelu/opiskelijaksi/valintakokeita.htm
      Ne auttavat hieman arvioimaan minkälaista tietoa/taitoa kemian suhteen tarvitaan.

      Lukion biologialla ei periaatteessa tee mitään pääsykokeessa. Pääsykokeen toinen osa-alue perustuu ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan, jonka osa-alueita on toki voitu opiskella lukiossa. En ole itse käynyt lukiota, joten en tiedä mitä kaikkea siellä opetetaan. Biologian opiskeleminen (varsinkin ihmiskehon osalta) varmasti kyllä helpottaa pääsykoekirjan hallitsemista. Tämän vuoden pääsykoekirja on: http://sanomapro.fi/ihminen-fysiologia-ja-anatomia

    • Abi-14

      Aion hakea helsinkiin farmasiaan, tosin en tiedä, että yritänkö edes proviisoriksi vaan pelkästään farmaseutiksi. Vähän kauhistuttaa, kun osa on jo näköjään aloittanut valmistautumisen ku aattelin vasta kirjotusten jälkeen keskittyy pääsykokeisiin.

      Olin muuten koe kampus -tapahtumassa tutustumassa farmasiaan ja vaikutti kyllä tosi kivalta, tää lukio-opiskelu alkaa jo vähän tympäsemään :).

      • Epäreiluutta

        Olen myös hakemassa farmasiaan ensi keväänä ja haave on itänyt pikkutytöstä saakka. Haluan ehdottomasti oikeiden opiskella proviisoriksi. Itseäni ottaa kuitenkin päähän se seikka, että tosiasiassa farmasian pääsykokeissa on kuulemma valtava määrä jo yliopistossa sisällä olevia farmaseuttilinjalaisia. Olen nähnyt tilaston, jossa näki, että farmasiaan hakee erittäin paljon jo korkeakoulututkinnon omaavia ja he ovat varmaankin useimmiten valmiita farmaseutteja.

        Sisällä jo olevat opiskelijat ovat ensin tahkonneet kemiaa ja ihmisen anatomiaa omiin ensimmäisiin pääsykokeisiinsa ja sitten opiskelleet ensimmäisenä vuonna lähes pelkkää kemiaa ja ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa yliopistotasolla. Sitten he istuvat meidän abien kanssa samoissa pääsykokeissa. Tämä tekee proviisorilinjalle pääsyn meille abeille tosi vaikeaksi. Mielestäni on epäreilua, että farmasiaan pyrittäessä on tehty näin vaikeaksi tämä proviisorin tutkinto-oikeiden saaminen. Mitä sitten, jos ei ikinä onnistu pääsemään proviisorivaiheeseen?


    • Innostunut4

      Proviisoriksi voi hakea suoritettuaan farmaseutin opinnot. En tiedä onko mahdollista hakea opinto-oikeutta proviisorin opintoihin jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Helsingin yliopiston sivulla mainitaan, että farmaseutin koulutusohjelma on oltava suoritettuna ensin.

      En myöskään tiedä, valitaanko proviisoriksi jatkavat pääsykoekiintiössä vai ylioppilastutkinnon ja pääsykokeen perusteella. Veikkaan kyllä, että valitaan vain pääsykokeen perusteella, sillä kuulostaa hassulta, että tuossa vaiheessa ruvettaisiin katsomaan ylioppilaskokeita. Tällöin proviisoriksi jatkavat kilpailisivat siis niiden kanssa, jotka hakevat pääsykoekiintiössä. Proviisoriksi voi hakea myös pf-valinnalla pääsykokeen sijaan. Vuonna 2013 15 opiskelijaa on valittu suorittamaan proviisorin jatko-opintoja pf-valinnassa.

      Voithan sinäkin epäreiluutta tehdä samoin. Haet proviisoriksi ja farmaseutiksi, ja jos et heti pääse proviisoriksi, niin haet myöhemmin. Sinulla on kuitenkin huomattavasti paremmat mahdollisuudet sisäänpääsyyn, kuin niillä, jotka eivät ole käyneet lukiota.

      Ylioppilastutkinnon suorittaneita valittiin vuonna 2013 farmasian koulutusohjelmaan 123 ja proviisoriksi 26. Vastaavat luvut ilman ylioppilastutkintoa ovat 20 ja 12. Nämä siis Helsingin lukuja.

      Minun esimerkiksi on siis oltava 20 parhaan joukossa tai 12 parhaan joukossa päästäkseni sisään. Se ei ole mielestäni epäreilua, vaan mittaa motivaatiota.

      • opiskelija2

        Proviisorin tutkinto-oikeutta voi hakea jo ensimmäisen vuoden jälkeen samassa pääsykokeessa, johon tiedekuntaan ensimmäistä kertaa hakevat osallistuvat. Kokeeseen voi toki osallistua myös toisena ja kolmantena vuonna. Jo valmistuneet farmaseutit voivat myös hakea samassa haussa, jolloin he ovat samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa ja voivat tulla valituksi myös yhteispistekiintiössä.


    • Abi-14

      Mäki oon noit samoi lukui katellu ja tuntuu kyllä siltä, että on todella epätodennäköistä, että pääsisin opiskelemaan proviisoriks. Mutta kunhan nyt edes farmaseutiks pääsisin niin olisin tyytyväinen. :)

      Onko kukaan aikomassa osallistua valmennuskurssille tai tilata sieltä itseopiskelu materiaalit kotiin ? Ite en voi osallistua valmennuskurssille (hinta ja paikka), mutta oon aatellu, et voisin tilata itseopiskelu materiaalia. Ootteko kuullu, että onko niistä ollut hyötyä ? Vai meneekö rahat vaan hukkaan ?

    • djigokdplgd

      Onko tosiaankin niin, että farmasialla alkaa jo koulut 5.8 syksysin? Saakeli kuinka aikasin. Nykyalallani alkoi vasta 3.9

    • Innostunut4

      "Farmaseutin ja proviisorin koulutusohjelmien orientoivat opinnot alkavat maanantaina 26.8. klo 9.15"
      Suora lainaus Helsingin yliopiston sivulta. Myös opinto-opastaulukko kertoo opiskelun alkavan viikoilla 34-35 vuosikurssista riippuen. Tämä oli siis tänä syksynä, ensi vuodesta en tiedä, mutta en usko sen paljoa heittävän tämän vuotisesta.

    • woihe

      Onko porukka menossa valmennuskurssille?
      Jos hakee proviisoriksi ja ei pääse mutta pisteet riittävät farmaseutin koulutusohjelmaan niin pääseekö sitten kuitenkin automaattisesti farmaseutiksi opiskelemaan? mietin kannattaako ottaa riskiä tuon proviisoriksi hakemisen suhteen.

    • marika2

      Mulla olisi myynnissä käyttämätön Eximian farmasian itseopiskelumateriaali viime vuodelta: kemia kemian tehtävät, fysiologia ja fysiologian tehtävät sekä fysiologian kliiniset asiat-vihkonen. Eximian sivuilla hinta näytti olevan 200e, tämä paketti lähtisi 90 eurolla postikulut. Täysin käyttämätön setti siis.

      [email protected]

    • pillerinpopsija

      Kannattaako proviisoriksi hakea mikäli vain on mahdollisuuksia päästä, vai hakevatko monet "vain" farmaseutiksi? Farmaseuteillahan työtilanne parempi, joten siltä kannalta se olisi järkevämpi valinta. Toisaalta taas proviisoreilla on parempi palkka, mutta vähänpä siitä on iloa mikäli töitä ei löydy.
      Sillä vain kyselen, kun tästä proviisoreiden työnkuvasta minulla ei ole oikein tarkkaa käsitystä. Farmaseuttien työstä on ainakin hyvä mielikuva. Saan näillä näkymin hyvät lähtöpisteet hakua varten, kun syksyllä kirjoitin L:n sekä enkusta että kemiasta, joten varmaan proviisoripuolellekin mahdollisuuksia olisi.
      Varmaan niinkin voi tehdä, että hakee (ja mahdollisesti pääsee) opiskelemaan proviisoriksi, mutta jättääkin opintonsa sitten farmaseuttiasteelle?

      Ja vielä kysymys mihin vasta hakevat eivät ehkä osaa vastata, mutta opiskellaanko farmasiassa vapaavalintaisia sivuaineita, kuten vaikka kieliä?

      Voi kun äkkiä pääsisi opon juttusille vielä, enää muutama kuukausi aikaa pohdinnoille:D

    • 12345proviisori

      Kannattaa ehdottomasti noilla papereilla hakea proviisoriksi! Kyllä töitä heille riittää, älä sitä huoli. Ja jos joskus sellainen tilanne tulisi eteen, niin voithan tilapäisesti tehdä farmaseutin töitä ennennkuin löytää varsinaisesti proviisorin! Suosittelen =))

    • lukiolainen

      Haluaisin ostaa ihminen fysiologia ja anatomia (2011 tai uudempi) kirjan. Laittakaa mulle viestiä tähän [email protected]. Minulla olisi kova tarve! Tulisin myös itse noutamaan ja maksaisin käteisellä, jos on pääkaupunkiseudulla :)

    • !!!!

      Täällä myös yksi abi hakemassa Helsinkiin farmasiaa opiskelemaan! Haluaisin niin kovasti päästä, pitää siis lukea todella paljon.. Olen menossa valmennuskeskuksen kurssille, onko muita tulossa samalle?

      Miten muut abit, jotka kirjoitatte nyt keväällä, milloin ajattelitte aloittaa lukemaan pääsykokeeseen?? Pitää ensin lukea kirjoituksiin, joten itse voin aloittaa vasta maaliskuun puolessa välissä.

      Pitäisi myös hankkia fysiologia ja anatomia kirja. Olen käynyt vain kolme kurssia kemiaa lukiossa, joten kemian opiskelu tuottaa varmasti haastetta! Onko ke4 kovin tärkeä pääsykokeen kannalta? Ajattelin opiskella hyvin ainakin kurssit 1,2,3 ja 5.

      Tsemppiä hirmu paljon muille kohtalotovereille kevään luku-urakkaan!

    • FarmaSeti

      Hei vaan kaikille :)

      Täällä toka krt hakemassa farmaseutiksi ammattikoulu pohjalta.

      Tänään on aloittanut valmistutumiseen. Viime vuonna olin valmennuskurssilla, neuvoni on niille, jotka miettivät valmennuskurssille: se on tiivis, vauhdikkassti etenevä lyhyt kurssi( huom. eximia, en tiedä muista) elikkä, jos on hyvin valmistautunut niin kannattaa mennä, muuten ei pysy koko kurssin aikana mukana. Meillä oli viime vuonna sellanen esimerkki kurssilla, sitten joutui lopettamaan...


      Ja kertokaa nyt kiinostaako teitä ryhmä facebookissa "Farmasia 2014". Siitä on mun mielestä paljon hyötyä. Aina, kun tulee joku komppa eteen niin voi kysellä ja aina voi jakaa tietojaan muiden kanssa. J

      • 6252627

        Hei, mua kiinnostaa facebookin farmasia 2014-ryhmä! Siitä voisi olla todella paljon hyötyä kun lukukokemuksia voisi jakaa muiden kanssa ja kysellä vaikeista asioista :)


    • abi

      Mulla kans kirjotukset nyt et vasta niitten jälkeen alan valmistautumaan, pääsykoekirjan oon jo ostanu. Mä en oo menos mihkään valmennuskurssille kun en asu tarpeeks lähellä et ois järkevää mennä ja kyllähän ne maksaakin. Toivon et toi oma valmistautuminen riittää :))

      Veikkaisin et toi Ke4 ei oo tärkein noist kursseist, ku siinhän on metalleist ja sähkökemiaa jne.

    • Innostunut4

      Kemia 4 ei ole kovin tärkeä pääsykokeen kannalta. Kurssin tärkein asia (riippuen kirjasarjasta, itse käytän reaktio-sarjaa) on ymmärtää käsitteet endoterminen, eksoterminen sekä mono- ja polymeerit. Endotermisiä ja eksotermisia asioita on kysytty joskus pääsykokeessa, ja mono- ja polymeerien ymmärtäminen helpottaa mm. DNA:n ja RNA:n hahmottamista.

      Valintakokeen kemian kysymysten aiheina ovat seuraavat teemat ja niihin liittyvät laskut:
      ainemäärä, reaktioyhtälöt ja stökiömetria
      kemiallinen tasapaino sovellutuksineen
      kemialliset sidokset
      funktionaaliset (toiminnalliset) ryhmät ja niiden reaktiot
      orgaanisen kemian perusteet
      happo-emäskäsite ja pH
      liukoisuus ja liuosten valmistus

      - Hakuopas Helsingin yliopisto -

      • Innostunut4

        Alempi teksti on siis otettu suoraan Helsingin yliopiston sivulta. Kemia 4 -kurssiin liittyvät asiat ovat omaa pohdintaani ja mielipiteitäni. Ettei tule epäselvyyksiä :) Jokainenhan itse päättää, kuinka tärkeänä pitää neloskurssia.


    • FarmaSeti

      Hei vaan kaikille!!

      Olen perustanut ryhmän facebookissa nimellä farmasia 2014

      Toivonttavasti on hyödyllistä kaikille.

      • seonsejatämäontämä

        Olis ihan kiva, että tällaiset sivut olisivat avoimia kaikkien luettaviksi, koska kaikki eivät siellä ole eivätkä liity. Mahdollistahan se on, koska on monilla yrityksilläkin omia sivuja siellä ja niitä pääsee kuka tahansa lukemaan.


      • FarmaSeti
        seonsejatämäontämä kirjoitti:

        Olis ihan kiva, että tällaiset sivut olisivat avoimia kaikkien luettaviksi, koska kaikki eivät siellä ole eivätkä liity. Mahdollistahan se on, koska on monilla yrityksilläkin omia sivuja siellä ja niitä pääsee kuka tahansa lukemaan.

        Hei!

        sivu on sen takia suljettu, ettei kuka tahansa liity ja sit menetämme hallinnan. kun lähetätte pyynnön niin heti hyväksyn.

        Jos joku on hakemassa farmaseutiksi todellakin tosissaan, niin uskon ett liitty vaikka on suljettu ryhmä.

        opiskelu intoa kaikille :)


    • abi

      Aiotteko hakea mihinkään muualle kuin farmasiaan nyt keväällä? Ite en oo aatellu, mut vähä mietityttää, kun ei oo sit muita vaihtoehtoja.

    • farmasy

      Hei muut samassa tilanteessa olevat!:)
      Keksin tämän farmasian viime keväänä ja koko ajan olen tullut varmemmaksi että tässä on oma alani. Aion pistää proviisorin eka sijalle ja farmaseutin toiselle. Muita yhtä kiinnostavia vaihtoehtoja en ole keksinyt, mutta saatan pistää kolmanneksi myös esim bioanalyytikon. En tiedä vielä haenko Kuopioon vai Helsinkiin, molemmat kuulostavat hyviltä. Kuopio siinä mielessä, että sijaitsee lähempänä kotipaikkakuntaani, ja Helsinki siinä mielessä, että on jotain aivan eri kokoluokkaa kuin tämä nykyinen pikku kyläpahanen.

      Nyt sitten kysymykseen: Valintakoekirjanahan on tämä Ihminen: Fysiologia ja anatomia, 2011 tai uudempi. Mitä luulette paljonko on tieto ehtinyt muuttua tuosta 2008 vuoden painoksesta, kun eräältä tuttavalta saattaisin saada sen suhteellisen edullisesti? En halua virheellisiä asioita kuitenkaan opiskella, mutta uutena kirja on niin kamalan kallis. Tarvitseekohan kirjaa enää opintojen aikana vai vaan pääsykokeessa?

    • abi

      Jostain luin (ei oo varmaa tietoo) et täs uusimmas painokses on lisänä marginaaleissa pääkohtia tekstistä, joita ei ilmeisesti oo vanhimmissa ja sit jotain esimerkki/tietolaatikoit on muokattu, mutta sisällöstä en osaa enempää sanoa.

      Joskus luin jostain foorumilta että kirjaa tarvittaisiin vielä opinnoissa, mutta mitä nyt viime vuoden opinto-opasta selailin niin siellä ei näkynyt tätä kirjaa, mutta on se varmasti hyödyksi. :)

      Mulla on toi uusin (en oo vasta ku selaillu) niin kyllähän se makso, mutta kivalta ja suht ymmärrettävältä vaikuttaa. Tosin nyt pitäis kirjotuksiin valmistautuu ja jättää toi kirja hyllyyn, mutta on toi vaan paljon houkuttelevampi kuin ne kirjat mitä pitäis lukee :D

    • Aidush

      Valitettavasti toi on muuttunut bisnekseski!!

      Kirjan sisältö on juuri sama, ehkä uudemmassa asiat selitetty enemmän selko kielellä ja ulkoasu muokattu. Minun mielestä ihmis. fysiologia kehittyy niin hitaasti ja vähän maalaisjärkeä käyttäen niin vanhallakin painoksella voi oppia paljon. esim. Hermostossa tai sydämen verenkierrossa miten asiat voi muuttua muutaman vuoden sisällä??

      Itse haen toka krt ja mull on vuoden 2007 kirjaa, enkä aio osta uudempa versiota osta. Kannattaa osta edullisesti, jos vaan löytyy.

    • Innostunut4

      Itseltäni löytyy Ihmisen fysiologian ja anatomian vanhempi painos (vuoden 2009, joka oli miehelläni omissa opinnoissaan käytössä) sekä viime keväänä ostamani uudempi painos vuodelta 2012. Käytin viime keväänä tuota uudempaa painosta, sillä en uskaltanut ottaa riskiä, että luen "vanhentunutta tietoa".

      Mitä olen vertaillut näitä kahta painosta, niin vuoden 2012 versio on huomattavasti selkeämpi. Asiat ja tekstit näyttivät pikaisella selauksella olevan samoja molemmissa kirjoissa (hieman eri lauseilla esitettynä). Tuossa uudemmassa painoksessa on enemmän kappaleita, sillä esimerkiksi soluja, kudoksia ja ihoa käsittelevät kappaleet on jaettu pienempiin osiin, kun tuossa vanhemmassa painoksessa on vain yksi kappale kyseisistä aiheista.

      Itse tykkään enemmän tuosta uudesta painoksesta. Se on omasta mielestäni selkeämpi, värikkäämpi ja sitä on mielestäni helpompi lukea.

      Hieman jo pelottaa, ehdinkö opiskella riittävästi pääsykokeeseen mennessä. Tällä hetkellä käyn iltalukiossa kemian kertauskursseja, sitten pitäisi kemian olla hallussa. Ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta olen opiskellut kappaleet 1-5, ja viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä näistä kattavat muistiinpanot/mind mapit.

      • abiturienttiii

        Mitä mieltä olette, kannaattaako kirjan alussa olevia fysiikan perusteiden asioita opiskella? Eivät kuitenkaan kuulu enää pääsykokeeseen..


      • abi
        abiturienttiii kirjoitti:

        Mitä mieltä olette, kannaattaako kirjan alussa olevia fysiikan perusteiden asioita opiskella? Eivät kuitenkaan kuulu enää pääsykokeeseen..

        Eihän fysiikkaa ole kuin pari sivua siinä alussa, et kemiaahan se enimmäkseen on. Mitä kattelin aikaisempia pääsykokeita niin melkein joka "kappaleesta" on kysytty jotain, et ainahan kannattaa varutuu. Ja eipähän pari sivua tunnu enää tossa 500 sivussa ;D


    • vieras5

      Hei sitä Farmasia 2014 ryhmää ei löydy fb:st, voisitko pistää linkin tänne kiitos.

    • FarmaSeti
    • Opiskelija11

      Myydään Valmennuskeskuksen (Farmasian) itseopiskelumateriaalit vuodelta 2013.
      Kemian itseopiskelumateriaali on ihan koskematon, ei mitään merkintöjä
      -Teoriakooste
      -Harjoitustehtävät ja ratkaisut

      Ihmisen fysiologia ja anatomia itseopiskelumateriaaliin on tehnyt alussa muutaman alleviivauksen, mutta muuten se on koskematon
      -Teoriakooste
      -Lopussa monivalintatehtäviä ja niiden ratkaisut

      Pakettiin sisältyy useiden vuosien vanhat pääsykokeet ja vastaukset.
      Paketista pyydän 75 e postikulut

      Erittäin hyödyllinen paketti pääsykokeisiin valmistautumisessa ja niistä oli minun kohdallani ainaskin apua sisäänpääsyyn.

      Jos kiinnostuit niin heitä mailia osoitteeseen [email protected]

    • Nipsu24

      Osaako joku ratkaista v. 2013 pääsykoe kysymyksen nro 45? Voiko päättelemällä ratkaista eli lopputuotteen b hiilten lukumäärä 6, vetyä 11, kaksoissidos.

    • farkku

      Onpas täällä hiljasta, onko porukka vaipunut epätoivoon vai päntätäänkö kunnolla? ;-)

    • C10H20

      2013 45.
      Huom. Kysymyksessä haetaan alkutuotteen A nimeä. Ei lopputuotteen B.

      vain yksi lopputuote B joten R1 = R3 ja R2 = R4.
      sekundäärisellä alkoholilla R1-C(H)(OH)-R2 ei ole optisia isomeerejä
      Asymmetrisessä atomissa olisi neljä eri ryhmää, koska tämä alkoholi ei ole optisesti aktiivinen niin hiili C ei ole asymmetrinen. Joten R1 = R2.
      Lähtöaineessa A oli 5 hiiltä joten R1 = etyyliryhmä = R2 = R3 = R4.

      Seuraavaksi piirrä aine A etyyliryhmillä ja laske pisimmän ketjun hiilet:
      6 hiiltä pääketjussa => heksaani
      Kaksi etyyliryhmää => 3,4-dietyyli
      Kaksoissidos => 3-eeni
      ==> 3,4,-dietyyli-heks-3eeni.

    • farmaseuttiko?

      Jäi mietityttämään se rakenneisomeria tehtävä, monta eri rakenneisomeeria saitte siitä C4H10?

      • 2342343twr

        hmm vastasin siihen 4 mutta oiskohan sittenkin 5 ollu oikein


      • farmaseuttiko?
        2342343twr kirjoitti:

        hmm vastasin siihen 4 mutta oiskohan sittenkin 5 ollu oikein

        Itse puolestaan laitoin 5, mutta jäin pohtimaan oliko se kuitenkin väärin. :(


      • Lsik

        Eikös tuo ollut c4h8? Jos tehtävää 61 mietitte? Ite kokeilin 3 mut voi olla et jtn unohdin :D


      • farmaseuttiko?
        Lsik kirjoitti:

        Eikös tuo ollut c4h8? Jos tehtävää 61 mietitte? Ite kokeilin 3 mut voi olla et jtn unohdin :D

        Juu voi olla, ulkoa muistelin niin saattoi mennä väärin. :)


    • oijoij

      googlen mukaan 5 isomeeriä

      • Oliko vaikea?

        Millainen pääsykoe oli mielestänne aiempiin pääsykokeisiin verrattuna?


      • 1+8
        Oliko vaikea? kirjoitti:

        Millainen pääsykoe oli mielestänne aiempiin pääsykokeisiin verrattuna?

        Mielestäni hankalampi. :( Olen erittäin pettynyt tulokseeni.


    • vaikeavaikea

      Onko kellään ylhäällä oikeita vastauksia?

    • mallimalli

      Löytyykö netistä mallivastauksia tämänpäivän kokeeseen ja jos löytyy niin mistä?

    • farmaseutiksi?

      Mielestäni oli myös hankalampi. Kuinkahan pisterajojen käy nyt, kun oli tämä uusi koe. Pysyyköhän samassa, toivottavasti ei ainakaan nouse kovin paljon. Itse sain skaalatuiksi pisteiksi 16,59 joten nyt jännittää ja kovasti. Viime vuonna noilla pisteillä olisin päässyt mutta nyt ei osaa luottaa yhtään omaan tulokseensa.

      • mallu1

        Miten sait laskettua pisteesi? :o


      • epätoivoinen

        Mistä löytyy oikeat vastaukset?


    • farmaseutiksi?

      Yliopistolla oli oikeat vastaukset. Nappasin ne sieltä mukaan, mihin itse vastasin. Laskin koepistemäärän yhteen ja kerroin 1,4. Sillä tavalla se muistaakseni tulee tehdä, sillä kokeen max on 40p ja pistemäärä kokonaisuudessaan on se 56p. :)

      • 5+12

        Viitsisitkö laittaa ne myös muiden nähtäville, kiitos? :)


    • epätoivoinen
      • epätoivoinen

        Nyt on oikeat vastaukset näkyvillä. Käykäähän kurkkaamassa :)


    • farmasia2014

      Tietääkö kukaan pitääkö joka osiosta saada se vähintään 2 pistettä, jos Helsinkiin pyrkii? Mä en kemiasta laskenut kun ne helpoimmat laskut ja ainakin yksi meni väärin... Toinen osio meni paremmin, mutta tuntui että osa kysymksistä ihan kompia, tehty tosi vaikeiksi, joten niissäkin saattoi vahingossa tulla sekaannusta. Muuten ihan hauskaa, ettei joka vuosi ole samanlainen koe...

      • 5555

        Molemmista osioista tulee saada vähintään se 2p. Muuten suoritus on automaattisesti hylätty.


    • paul2

      Aika paljon oli pyrkijöitä?!

      • dey7rdrok

        Niin tuntui oleva, taisi omasta salista olla vaan pari paikkaa tyhjänä.

        Saa nähdä miten pisterajan käy, ampaiseeko taivaisiin... :/ Itselle ei tullut kun se noin 15p. :(


    • jaiks

      Laskin pisteeni plussineen ja miinuksineen ja sain 9.65p. Yo todistuksesta lähtöpisteitä saan 65p. Onko minulla mitään mahdollisuutta päästä farmaseutin koulutusohjelmaan?

    • höh

      Hei mie en löydä vastauksia 2014 kokeeseen tuosta linkistä mikä on sivulla. Vain 2013 asti vanhat valintakokeet näkyvät.

      • opiskelemaan?

        Päivitä linkki


    • opsikelemaan?

      Mä en myöskään saanut kuin max 15 pistettä yhteensä kokeesta. Olen kaiken lisäksi kirjoittanut vanhan reaalin, joten siitä ei pisteitä kai tipu. Taitaa opiskelu jäädä toistaiseksi haaveeksi...

    • Voiny..

      Kaikin puolin jäi kyllä todella paska maku suuhun kokeesta, erityisesti tuosta uudistuneesta anatomian osuudesta. Ihan liikaa kompakysymyksiä, esim kryptorkismi-kohta, jossa pallit ovat jääneet laskeutumatta. Ajattelin ainakin itse, että kivesPUSSILLA tarkoitetaan koko helahoitoa... Ja samoin haiman vajaatoiminta, EI haittaa muka yhtään hiilareiden ja proteiinien pilkkoutumista, vaikka haiman päätehtävähän on tuottaa mm. entsyymejä, jotka niitä ravintoaineita pilkkoo...Jossain ihan random kohdassa vaan mainittu, ettei se vaikuta juuri näiden kahden pilkkoutumiseen juurikaan... Hohhoijaaaaa...Mitä veikkaatte;nouseeko pisterajat vai laskeeko? Vai pysyykö kenties about samana..

      • tsuppaduu

        Aika shokki oikein/väärin -väittämät.. ihme jos eivät rajat laske (saavat luvan sillä yhteispisteet 70.6 eli ihan rajalla proviisoriksi..). Lisäksi mokasin pari superhelppoa kemian tehtävää. Että 19.6. odotellessa.


      • vcffmhuk

        Juu meni minullakin väärin tuo haiman vajaatoiminta tehtävä, kamalia kompia kyllä.

        Toivon hartaasti, ettei pisterajat nousisi! ;(


    • ceree

      Haluaisiko joku näpytellä oikeat vastaukset tänne, kun ei tuo linkki aukea millään...

    • Mä vaan

      Kyllä mulla ainakin linkki toimii, joka edellä mainittu.
      En ainakaan jaksa näpytellä vastauksia tänne. :P

    • farmaseutiksi?

      Itse luulen myös, että rajat joko pysyy samassa tai vähän - edellisestä vuodesta. Toivotaan, ettei kuitenkaan ihan kovin monella pisteellä nousisi raja! Viime vuonna oli joku 15 pistettä skaalattu pisteraja, joten jos nyt nousee jonnekin 16-17 (pelkällä pääsykokeella pyrkijät) niin aika hyvin on porukka menestynyt kokeessa!

    • tesss1

      Musta kans vähän tuntuu siltä, että rajat tulee pysymään aika samana..Tuskin nyt ainakaan yli 20 pisteen menee??! (itsellä 23,2 pistettä:D ) Koe ainakin oli omasta mielestäni vaikeampi kuin viime vuosina, mutta toisaalta hakijoita voi taas olla enemmän..

      • dsahy

        Haetko farmasian vai proviisorin puolelle? :0 Kyllä noilla pisteillä uskoisi pääsevän ainakin farmaseutiksi.


    • farmasian opiskelija

      Musta koe oli vaikeempi, ku viime vuonna. Hain siis proviisoriksi ja farmasiaa oon opiskellu jo vuoden. :D Ja kompia siis oli.. esim tuo sympaattinen hermostojuttu!!! Viime vuonna vastasin ravitsemustieteen kokeessa, että joo tottakai se lisää. Se oli väärin. Ja nyt se on oikein? En tajua :D luennoilla kyl sanottu et molemmat lisää, mut eikö kirjassa oo, että parasympaattinen lisää ja symp. ei lisää? Vai oonko käsittäny väärin mitä kirjassa on. Olin kyl sitä mieltä et se lisää mut laitoin sit mitä muistin kirjan mukaa ja viime vuode pääsäreistä. :D Mut joo kemian alkutehtävät helppoja, mut lopputehtävät vaikeita. Kaikilta keltä oon kuullu, niin on sanonut et oli vaikeempi. Toki voi johtua mulla ja mun kavereilla siitä, et ei oo kerenny todellakaa lukee tän kevään aikana erikseen kokesiin. Vaikka on käyty tuo fysiologia kirja läpi, niin silti ihan eritavalla; on pitäny hallita kokonaisuuksia EI tollasta pikkukompatietoo. Mut tsemppiä kaikille! En usko kyl et pisterajat nousee.

    • tesss1

      Hain siis itse 23,2 pisteellä farmasiaan...Saas nähdä miten käy :)

      Joo mä kans meinasin kompastua tuohon sylkijuttuun, kummatkinhan siis kirjan mukaan vaikuttaa kiihdyttävästi syljeneritykseen, sekä sympaattinen että parasympaattinen, mutta koostumus on eri. Symp. = kuiva sylki, parasymp.= nestemäisempi sylki...Itse ainakin mietin lähinnä sitä, että lasketaanko "kuivakin" sylki kuitenkin lisääntyneeseen syljeneritykseen...: o Vanhan pääsykoekirjan mukaan "Syljeneritykseen molemmat vaikuttavat kiihdyttävästi, joskin eri tavoin." , mutta uudessa painoksessa taas sanotaan "Sympaattinen vaikutus vähentää sylkirauhasten verenkiertoa, mikä johtaa nopeasti niukan ja viskoosin syljen eritykseen." Rupea noita nyt sitten analysoimaan koetilanteessa, kun muutenkin jännittää ihan hemmetisti:D

      • Iiiiiks

        En usko, että sinulla on mitään hätää sisäänpääsyssä :) Itse jännittelen pikkusen yli 16 pisteellä. Siinä sitä onkin jännittämistä :S


    • kennyrogers

      Kyllä nyt jälkikäteen kiukuttaa miten vähän tuosta kuukausien pänttäyksestä jäi päähän, vain vajaaseen tusinaan fysiologian osakokeen tehtävään pystyin vastaamaan jonkinlaisella varmuudella että olis oltava oikein, loput meni tosi hämärillä fiilareilla puoliarvauksella. Kemian osuus sitten vielä heikommin kun en osannut niitä viimeisen parin sivun laskuja ollenkaan.

      • meitsie1

        Sama fiilis. Ja lukuhommat mä alotin tammikuussa. Toki oon käynyt normaalisti töissä ja taukoja ollut lukemisesta, mutta luulin että olin hyvin valmistautunut :( Vikojen sivujen kemman laskut oli ihan hepreaa mulle... Anatomia ja fysiologia meni ihan jees, olis vaan pitänyt jättää pari kohtaa enemmän tyhjäks mistä en ollu varma. Tuskinpa näillä pisteillä sisään.


    • farmasian opiskelija

      Joo kirjan taulukosta nyt katsoin niin lukee sympaattisen hermoston kohdalla : Vähän, paksua sylkeä
      ja parasympaattisen hermoston kohdalla: paljon juoksevaa sylkeä :D

      musta noi on rasittavia :D siis ymmärrän kyl , et pitää tehä " vaikeeksi " koe , kun on monivalintaa yms, mut silti vois ehkä vähän miettiä noita kysymyksiä tarkemmin. Niiden asettelua varsinkin. Viime vuonnahan pisteet oli jtn 15.75 luokkaa alimmillaan farmasistiksi. Joten toivotaan kaikkien puolesta, että ei nousis pisteet ainakaa ja pääsisitte kouluun! :)

    • jeps1

      pisteitä 16.95 (tai skaalattuna 23.73) Vähän kyllä pelottaa, että riittääkö edes farmaseutiksi.

      • bjkm ko

        En millään jaksa uskoa, että kuopioon pisteraja nousisi noin paljon, Varmaan nousee muutaman pisteen 2-3 (kun miettii että kaikki täällä ovat saaneet ihan mukavasti pisteitä).


      • Äääääww
        bjkm ko kirjoitti:

        En millään jaksa uskoa, että kuopioon pisteraja nousisi noin paljon, Varmaan nousee muutaman pisteen 2-3 (kun miettii että kaikki täällä ovat saaneet ihan mukavasti pisteitä).

        Itse voisin jopa uskoa, ettei raja nousisi noinkaan paljoa. Toivotaan, aika näyttää!


      • jees

        Laskeskelin tuossa matemaattisesti, että fysiologian osuudesta saisi puhtaasti arvaamalla 5 pistettä (keskimäärin). Tämä johtuu siitä, että oikein vastaamisen todennäköisyys yksittäisessä kysymyksessä on 50%, kun aikaisempina vuosina se on ollut vain 25%. Lisäksi kemian helpommista tehtävistä saisi sen 10p, jos ne saisi kaikki oikein. Tästä päätellen pisteraja voi kyllä nousta sinne 15:n hujakoille (skaalattuna 21). Pisterajat siis nousee ihan siitä syystä, että tuo fysiologian osuus oli muutettu oikein/väärin -väittämiksi.

        En kyllä usko tippaakaan että ainakaan tuon 21 päälle nousee pisteraja farmaseutiksi, joten ole huoletta :)


    • killkenny1

      Vaikeampi koe kuin edellisinä vuosina. Yht 33.7p. Tuli mokattua helppoja pari kolme...

    • noinkohan

      Pisteitä 17.08, ja kuopioon olen pyrkimässä. Hyvin pessimistinen olen kyllä sisäänpääsyn suhteen :S

    • voivoi1

      Onko täällä porukalla varasuunnitelmia, jos sattuu hylky tulemaan? Itseltäni nimittäin puuttuu :SS

      • kaukau

        Minulle ainakin hylky tarkoittaa sitä, että töitä jatketaan vielä vuoden verran. Muita opiskelupaikkoja ei ole tiedossa.

        Tuossa kun kyselin Helsingin puolen farmasian hakijamääristä, niin vastaukseksi sain, että karkea arvio on tällä hetkellä n.650 osallistujaa. Ajattelin jakaa tiedon, ettei jokaisen tarvitse sitä erikseen sieltä kysellä. :)

        Onko tietoa, millä pistemäärällä on viime vuonna / yleensä päässyt varasijalta? Kun elättelen vielä toivoa, että sillä 15 pisteellä saattaisi edes saada varasijan.


    • surkuu

      Meni ihan penkin alle vaikka luulin valmistautuneeni hyvin :( Pisteitä kokeesta tuli vain 15,1 (skaalattuna 21,14). Toivottavasti riittäisi Kuopioon jollain ihmeen kaupalla, en haluaisi pitää enää toista välivuotta.

    • farmasian opiskelija

      En todellakaan usko, että pisteet nousis yli 20 farmasian puolelle Kuopiossa... :D jos nousee niin on kyl sit ihan hyvin menny kokeet! 2012 oli raja skaalattuna n.9 ja 2013 oli 15,75... niin jos taas nousis 5-6 pisteellä niin sitte alkaa kyllä taso jo nousta :D Mt mielenkiinnolla odottelen!

    • tiuhti2

      Viime vuonnahan Kuopioon on tarvinnu saada raakapisteitä vain 11.25 (skaalattuja 15.75 täydestä 56:sta) päästäkseen farmasiaa opiskelemaan. Ei luulis rajojen ihan hirveenä nousevan, kun koe ei ainakaan omasta mielestä paljoakaan helpommalta vaikuttanu. Helsinki onki sit eri juttu, siellä viime vuonnaki tarvinnu 16.15/40p.

    • tesss1

      Katsoin Helsingin yliopiston sivuilta, jossa luki, että hakijoita on tänä vuonna ollut 961, eli 88 enemmän kuin viime vuonna.. Toi 650 tarkoittaa varmaankin kokeisiin osallistuneita?:D Siinä tapauksessa on kyllä noussut aika kivasti, viime vuonna osallistuneita 482..Huomasitko kysyä, että onko tuo 650 molempien, farmaseutiksi sekä proviisoriksi hakeneiden osallistujamäärä?

      Mutta joo.. Jos toi pitää paikkansa, niin luultavasti pisterajat tulee nousemaan kyllä jonkin verran:s Mun veikkaus on 20 ja vähän päälle:D

      • kaukau

        Ne hakijamäärät on ollut Helsingin yliopiston sivuilla jo aika kauan, niin en kai nyt niitä sähköpostitse kysele. ;) Tuo luku ~650 on siis farmasian linjauksen kokeeseen osallistujien määrä.

        Nähtäväksihän jää, että kuinka moni hakijoista oli ns. kokeilemassa sen korkeakoulu-haun muutoksen vuoksi ja kuinka moni on ollut tosissaan yrittämässä. Sitähän voi vaan toistaiseksi spekuloida, miten juuri kyseinen hakumuutos ja fys.anatomia osuuden muuttuminen vaikuttaa pistemääriin. :/


      • alanvaihtaja1
        kaukau kirjoitti:

        Ne hakijamäärät on ollut Helsingin yliopiston sivuilla jo aika kauan, niin en kai nyt niitä sähköpostitse kysele. ;) Tuo luku ~650 on siis farmasian linjauksen kokeeseen osallistujien määrä.

        Nähtäväksihän jää, että kuinka moni hakijoista oli ns. kokeilemassa sen korkeakoulu-haun muutoksen vuoksi ja kuinka moni on ollut tosissaan yrittämässä. Sitähän voi vaan toistaiseksi spekuloida, miten juuri kyseinen hakumuutos ja fys.anatomia osuuden muuttuminen vaikuttaa pistemääriin. :/

        Taitaa suurin osa hakijoista tulla lukion penkiltä suoraan? Onko ketään alan vaihtajaa hakijoissa? Tässä yksin farmasian alalle halajava kolmekymppinen. Kuopiossa ainakin on monenikäistä opiskelijaa farmasiassa, saa nähdä miten Helsingissä.


      • sage2
        alanvaihtaja1 kirjoitti:

        Taitaa suurin osa hakijoista tulla lukion penkiltä suoraan? Onko ketään alan vaihtajaa hakijoissa? Tässä yksin farmasian alalle halajava kolmekymppinen. Kuopiossa ainakin on monenikäistä opiskelijaa farmasiassa, saa nähdä miten Helsingissä.

        Minä olen mahdollinen alanvaihtaja. Viime vuonna jäin 0,28 pistettä sisäänpääsystä, mun tuurilla tänä vuonna käy sama säkä. Sit en kyl enää yritä vaan tyydyn kohtalooni :/ Kun huomioi sen, että luin ensimmäisellä kerralla vain yhden kerran pääsykoekirjan ja nyt toisella yrittämällä luin vuoden verran ja sain suunnilleen saman verran pisteitä.. Ehheh.


      • Farmaseutti 2017

        Hirveä pelottelija olet että päälle 20 :D. Vaikka kun ajattelee että viime vuonna oli 4 vastausvaihtoehtoa ja tänä vuonna 2 nousseet hakijamäärät - kokeen noussut vaikeus.


      • Farmaseutiksi2014
        Farmaseutti 2017 kirjoitti:

        Hirveä pelottelija olet että päälle 20 :D. Vaikka kun ajattelee että viime vuonna oli 4 vastausvaihtoehtoa ja tänä vuonna 2 nousseet hakijamäärät - kokeen noussut vaikeus.

        Itse myös en jaksa uskoa, että raja nousee noin korkealle! Vaikka kokeen tehtävissä olikin mahdollista saada oikea vastaus 50% todennäköisyydellä oikein! oli kysymyksiä enemmän ja täten myös yhden tehtävän pistemäärä puolet vähemmän. Ja vaikka esim. Kuopioon on oli hakenut noin 700 opiskelijaa, niin ei välttämättä kokeeseen ole osallistunut yhtään sen enempää kun esim. aikasempina vuosinakaan :) Itse ainakin yritän tällä itseäni rauhoitella sisäänpääsyn toivossa.


      • kryptorkismi
        alanvaihtaja1 kirjoitti:

        Taitaa suurin osa hakijoista tulla lukion penkiltä suoraan? Onko ketään alan vaihtajaa hakijoissa? Tässä yksin farmasian alalle halajava kolmekymppinen. Kuopiossa ainakin on monenikäistä opiskelijaa farmasiassa, saa nähdä miten Helsingissä.

        27 vuotias alanvaihtaja minäkin. Pisteitä tuli himpun vajaa 30/40. Farmaseutin paikka on varma, toivottavasti proviisoriksi laskisi pisteen verran raja. En ole varma aloitanko vielä syksyllä opintoja, kun vanhempainvapaa silloin vielä kesken.


    • ammatti uusiksi

      Täällä toinen vähän päälle kolmikymppinen farmaseutiksi halajava! Olen ehtinyt olla lähemmäs kymmenen vuotta tässä välissä työelämässä ja nyt olisi opiskelumotivaatio kova, mikäli opintopaikka vaan irtoaa. Hain Kuopioon ja jännityksellä tässä nyt sitten odotan et miten käy..

    • pavartia

      Itse olisin saamassa yhteispisteitä 83,5/140 Kuopioon (pelkästä kokeesta skaalattuna 17,5/56). Pelottaa, että riittääköhän se vai ei... Viime vuosien tilastoinnin perusteella pitäisi riittää, mutta ei sitä koskaan tiedä. Onneksi ei joudu odottamaan kuin max. kolme viikkoa. Ja olen myös alanvaihtaja, 23-vuotias tuore biokemisti. :D

    • voivoi1

      Tietääkö kukaan kuopion kokeeseen osallistujien määrää?

      • Osallistujat

        Joku voisi olla noheva ja kysäistä Itä-Suomen yliopistolta osallistujien määrän :)


    • alama1

      Mitenköhän pisteiden kanssa tänä vuonna? Hain Kuopioon proviisorilinjalle (kaksi vuotta farmasiaa olen opiskellut) ja laskeskelin saaneeni skaalattuja pisteitä 33.7/56. Jännittää hieman, kun viime vuonna jäi 0,21 pisteen päähän nuo oikeudet.

    • Riittää

      Eiköhän nuo pisteet riitä proviisoriksi. Nuo kemian 2 pisteen tehtävät oli minusta tavallista vaikeampia ja niitä ennen piti tehdä vielä yli 60 muuta tehtävää. Kokeen vaikeustasoa nosti tuo tehtävien suurempi määrä ja siitä seurasi todella helppoja virheitä monille perustehtävissäkin. Proviisoriksi voi hyvin pisterajat jopa vähän laskeakin.

    • Kalakukko96

      Melkein voisin veikkailla, että pisterajat tulisivat nousemaan tänä vuonna. Anatomia & Fysiologian osuus oli helpohko verrattuna edellisiin vuosiin, kemiastakin oli mahdollista saada n. 11 pistettä vastaamalla pelkästään täysin perustason kemiantehtäviin (0,5p ja 1p tehtävät). Itse hain Kuopioon proviisoriksi, skaalattuna pisteitä n. 36,5 pts. Toivottavasti pääsen sanomaan, että olin väärässä pisterajojen suhteen..

      • Älkäähän valehdelko

        On aivan varma, että pisterajat tulevat laskemaan raakapisteissä 3-4 pistettä tänä vuonna verrattuna viime vuoteen. Koe oli selvästi huomattavasti vaikeampi ja kiireisempi suorittajille kuin viime vuonna ja luulen, että valitsijat pitivät viime vuoden koetta liian helppona.

        Nyt selvästi haetaan ja kokeillaan toimivaa pääsykoemallia ja vaativuustasoa, kun fysiikka on pudotettu pois. Luultavasti ensi vuonna on taas jotain uutta jännää tehtävissä ja koemallissa.

        Pisterajojen putoamisen puolesta puhuu myös se, että vaikka ikäluokat pienenevät koko ajan, hyvin lukeneita hakijoita mukamas pursuaisi koko ajan lisää. Tämä ei voi pitää paikkaansa, vaan seassa on valintakoeuudistuksen pelon mukana tulleita, väärään koulutusohjelmaan eksyneitä kokeilijoita paljon. Ja näillä ei ole ollut resursseja omien opintojensa ohessa lukea kunnolla pääsykokeeseen.

        Ei kannata hermostua tämän palstan liioittelijoista ja leuhkijoista - tiedän aika monta, jotka hakivat viime vuonna farmasiaan ja olivat myös tänä vuonna kokeessa. Lisälukemisesta huolimatta tänä vuonna useimmilla 3-4 raakapistettä vähemmän kuin viime vuonna. Ja tämä on totuus.


    • Totta turiset

      Itse tein harjoituksen vuoksi viisi aikaisempaa pääsykoetta kotona ja kaikista tuli vähintään 28 raakapistettä. Tämän vuoden kokeesta tulee n. 21,5 p, eikä voi oikein koejännityksenkään piikkiin laittaa noin suurta eroa.

      Nuo hakijamääräthän ainakin Kuopioon nousi 9%, joten pääsykokeissa ei ole ollut välttämättä kuin joitain kymmeniä hakijoita enemmän. Itse ihmettelin sitä, miten moni pänttäsi fysiologiaa vielä koesalin edessä, joten kaikki ei välttämättä ole valmistautuneetkaan kovin hyvin.

      • Hakija

        Oon kyllä samaa mieltä. Itse sain edellisistä pääsykokeista liki täydet pisteet, mutta tästä vain 30/40. Toki jännityksessä hutiloinkin, mutta selvästi oli haastavampi, koska oli muutamia kohtia fysiologiasta mitä en tiennyt. Kemian alkutehtävät oli todella helppoja, mutta niin ne on ollut joka vuosi eikä pisterajat silti korkealla ole ollut.


    • öööööh

      Eiköhän noita Kuopioonkin hakeneita osallistunut kokeeseen hieman enemmän kuin vain "joitain kymmeniä", jos Helsingin määrätkin nousivat ainakin yli sadalla..Olisi saanut olla aika vaikea koe, mikäli rajat muka laskisivat, samana pysyy jos jotakin:D Ja sitä paitsi, anatomiassa on voinut jättää aika moneen väittämään vastaamatta mitään ja silti saada suht hyvin pisteitä, kemian alkutehtävät nyt oli ihan lastenleikkiä. Mielenkiinnolla odotan tuloksia ;)

    • Helppo kemia?

      Voisin väittää omalla mutu-tuntumalla, että suurin osa farmaseutiksi hakijoista ei ole lukenut pitkää kemiaa tai kirjoittanut sitä reaalissa. Tunnen paljon farmasian opiskelijoita, jotka on lukiossa käyneet sen 1-2 kurssia kemiaa. Ja heille ei edes nuo puolen pisteen tehtävät ole mitään lastenleikkiä. Esim tehtävät 53, 58, 61 ja 63 on mennyt väärin kuulemani mukaan monella. Ja aikaisempina vuosina sisään on päässyt semmoisiakin, jotka on saanut vain sen pakolliset 2 pistettä kemiasta. Parhaat kemian osaajat hakee monesti lääkikseen, eikä farmasiaan.

    • jännäjuttu

      Soitin tänään hakijapalveluun ja Itä-Suomen yliopistolta vastaus farmasian hakijamääristä oli seuraava:
      -hakijoita yhteensä 1164
      -ensisijaisesti proviisoriksi ja toissijaisesti farmaseutiksi haki 228
      -ensisijaisesti farmaseutiksi haki 466
      -ensisijaisesti proviisoriksi haki 470

      Farmasian pääsykokeeseen Kuopiossa osallistui 470 hakijaa, muilla paikkakunnilla pääsykokeeseen osallistuneista Kuopioon hakeneista heillä ei ollut vielä tietoa.

      Itselläni 4 kerta kun haen farmasialle, ja tällä kertaa valmistauduin tosissani. Fysiologian ja kemian kirjat käsiin kiinni kasvaneena luin myös työpaikalla taukojen lomassa ja vapaa-aikana aina kun vain iltaisin kerkesin ja jaksoin. Lääketyöntekijänä olen nyt työskennellyt lähes 4 vuotta avo- sekä sairaala-apteekissa ja halu opiskelemaan on valtaisa. Omasta valmistautumisen tasosta huolimatta koe tuntui vaikealta ja jännättäväksi jää riittikö vieläkään.

      • Hassujuttu

        Viime vuonna eli 2013 farmaseutiksi oli hakenut 635 ja kokeeseen oli osallistunut 412. Proviisoriksi haki 415 ja kokeeseen osallistui 304. Sekä proviisoriksi että toissijaisesti farmaseutiksi hakeneiden määrää en nyt kyllä löytänyt. Tässä kävi juuri nii kuin ajattelinkin! Alunpitäen tänä vuonna farmaseutiksihan oli hakenut lähemmäs 700 opiskelijaa ja "jännäjuttu" saamaan tiedon mukaan kuitenkin vain vähän yli 400 on osallistunut farmaseutin pääsykokeeseen :)


      • Kummajuttu
        Hassujuttu kirjoitti:

        Viime vuonna eli 2013 farmaseutiksi oli hakenut 635 ja kokeeseen oli osallistunut 412. Proviisoriksi haki 415 ja kokeeseen osallistui 304. Sekä proviisoriksi että toissijaisesti farmaseutiksi hakeneiden määrää en nyt kyllä löytänyt. Tässä kävi juuri nii kuin ajattelinkin! Alunpitäen tänä vuonna farmaseutiksihan oli hakenut lähemmäs 700 opiskelijaa ja "jännäjuttu" saamaan tiedon mukaan kuitenkin vain vähän yli 400 on osallistunut farmaseutin pääsykokeeseen :)

        Ja jos joku ei ole vielä huomannu. Kuopioon otetetaan tänä vuonna 140 farmaseuttia, eli 10 enemmän kuin vuosi sitten.


    • ööööh

      Niin no en ole itsekkään käynyt kun vaan kemia 1 kurssin lukiossa ja loput opiskelin itsenäisesti...Mutta jos noihin neljään kysymykseen ei ole osannut vastata, on varmasti ihan hyvä, ettei vielä pääsekkään opiskelemaan:D

      • justniin

        Osasin minäkin nuo tehtävät, mutta en silti täällä huutele, että kaikkien pitäisi ne osata pystyäkseen farmaseutiksi opiskelemaan. Sisäänpäästäkseen kun ei tarvitse välttämättä tehdä kuin neljä ensimmäistä tehtävää kemiasta ja lisäksi osata reilu kymmenen tehtävää fysiologiasta.


    • massipäällikkö1

      Ensin täytyy kommentoida, että kuka haluaisi hakea Kuopioon opiskelemaan? Ymmärrän jos asuu Kuopiossa, mutta eihän kukaan muu selväjärkinen hakisi opiskelemaan johonkin 2nd tier kouluun (suomeksi, paskempaan vaihtoehtoon). Tietenkin jos haet töitä, niin saat paremmin töitä Helsingistä saadulla tutkinnolla. Eivät nuo rajat niin korkeita ole, ettei tänne Helsinkiin olisi mahdollista päästä.

      Nimim. Hassujuttu voisi vähän miettiä asiaa uusiksi. Jos tuossa 470 määrässä on vain Kuopiossa kokeen tehneet, niin eiköhän tuohon nyt tule vielä noin 100 hakijaa lisää. Moni vähän vajaataitoinen hakee pääkaupunkiseudulta Kuopioon opiskelemaan, eikä varmaan jaksa lähteä sinne susirajan taakse tekemään koetta, vaan tekee sen Helsingissä. Samoin esim. Vaasassa on paljon osallistujia.

      Samalla vielä terveisiä nimimerkille Jännä juttu. Oletko tullut ajatelleeksi, että tämä ala ei välttämättä ole sinulle? Neljä vuotta sitten farmasian pääsykokeiden kautta pääsi sisälle suurinpiirtein osaamalla kirjoittaa oman nimensä. Rajahan oli jotain 10p.

      Niin ja itse opiskelen DI-ktm comboa, Stadissa tietenkin.

      • jhlhiy

        Ahahahaaha mikä trolli! ;D


      • massipäällikkö1
        jhlhiy kirjoitti:

        Ahahahaaha mikä trolli! ;D

        Miten niin? Mikä tuossa ei mielestäsi ole totta?


    • valmisfarmasisti

      massipäällikkö ei nyt taida oikein tietää, mistä puhuu ;D. Olen itse 4 vuotta sitten valmistunut farmaseutti ja useilta harjoitteluvastuuproviisoreilta olen kuullut, että heidän kokemuksensa mukaan Kuopiosta tulee yleensä siinä vaiheessa paremmat taidot/tiedot omaavia henkilöitä. Yksi proviisori kerran totesikin yhdelle oppilaalle "Ahh, lisää näitä Kuopion helmiä" :D Mutta en siis pidä Helsingistä valmistuneita kollegojani yhtään sen huonompina, jokaisella on heikkoutensa, oli sit mistätahansa valmistunut. Ja farmaseutiksi ei päässyt vain ihan nimeään oikein kirjoittamalla muutama vuosi sitten. Olen siinä samaa mieltä, että helpommalla pääsi menneinä vuosina kuin nykyisin (johtunee tietenkin pienemmistä hakijamääristäkin), mutta ei läpällä kuitenkaan.

      Enkä oo Kuopiosta tai lähettyviltäkään, vaan toiselta puolen Suomea.

      • Hassujuttu

        Joo, toki muillakin paikkakunnilla on osallistuttu Kuopion farmasian pääsykokeisiin, mutta tokihan Kuopiossakin on varmasti ollut sellaisia henkilöitä, jotka tekevät täällä kokeen, mutta hakevat Helsinkiin. Tänä vuonna on ollut kyllä hyvin vivahtavaa tämä keskustelu :) Jotkut ovat totisesti sitä mieltä, että rajat laskee ja toiset taas sitä mieltä että ne nousevat. Itse toivoisin, että laskisivat tai pysyisivät edes samana. Odottavan aika on pitkä, vielä yli kaksi viikkoa tulosten julkaisuun!


    • farmasisti

      Kyllä taitaa olla niin, että kussakin oppilaitoksessa ja maanosassa painotetaan oman yliopiston kasvattien paremmuutta. Itse opiskelen Helsingissä ja meillä pidetään lähinnä naurettavana kuopiolaisten luuloa paremmuudestaan ihan opetushenkilökunnasta ja työnantajista lähtien. Samoin päin tilanne varmasti Kuopiossa. Hyviä ja huonoja löytyy takuuvarmasti molemmista, joten tuskinpa se väittelemällä paranee. Molemmilla yliopistoilla on myös luonnollisesti omat vahvuutensa, toki vetovoimaisuudeltaan (pisterajat sen jo kertoo) ja kansainvälisesti Helsinki on ihan omaa luokkaansa.

      Tsemppiä kaikille hakeneille! Tuota pääsykoekirjaa ei varsinaisena oppikirjana käytetä pakollisissa opinnoissa (vapaavalintaisilta kursseilta löytyy käytöstä), mutta itse käysin sitä tämän kevään biologia-fysiologia-terveysopin kurssilla virallisen kirjan sijasta ja hyvin palveli tarkoitustaan :) Opinnoista vielä sen verran, että 2014 syksyllä aloittavien opetussuunnitelma muuttuu huomattavan paljon. Ei siis kannata katsella aiempien vuosikurssien opinto-ohjelmaa mitenkään viimeisenä totuutena!

      • älähöpötä

        Siis miten niin muuttuu?????? Kerro lisää...Olen hankkinut jo edellisvuosina käytettyä kurssikirjallisuutta...


      • massikeisari
        älähöpötä kirjoitti:

        Siis miten niin muuttuu?????? Kerro lisää...Olen hankkinut jo edellisvuosina käytettyä kurssikirjallisuutta...

        Hei urpo, miksi laitat noin monta kysymysmerkkiä? Miksi ostat kirjallisuutta, ennen kuin olet edes kirjoilla koko koulussa? Toivon hartaasti, että et pääse koko kouluun, sillä tuollaisten idioottien opiskelupaikka ei ole yliopistossa. Mene amikseen, vaikka peltisepäksi.

        Kandiohjelmissa tapahtuu muutoksia lähes kaikissa yliopistoissa lähivuosina. Näistä muutoksista tiedotetaan todella heikosti, eivätkä oppilaat tiedä niistä mitään. Ainakin Aallossa opiskelijat on jätetty täysin tyhjän päälle, eri laitokset tekevät erilaisia päätöksiä, eivätkä koordinoi niitä mitenkään keskenään.

        Yhteenvetona, Suomi24 ei varmaan ole paras paikka hakea tuollaista tietoa, jota on vaikeaa saada edes suoraan koulun kautta.


      • hughbonnevilleonihqu
        massikeisari kirjoitti:

        Hei urpo, miksi laitat noin monta kysymysmerkkiä? Miksi ostat kirjallisuutta, ennen kuin olet edes kirjoilla koko koulussa? Toivon hartaasti, että et pääse koko kouluun, sillä tuollaisten idioottien opiskelupaikka ei ole yliopistossa. Mene amikseen, vaikka peltisepäksi.

        Kandiohjelmissa tapahtuu muutoksia lähes kaikissa yliopistoissa lähivuosina. Näistä muutoksista tiedotetaan todella heikosti, eivätkä oppilaat tiedä niistä mitään. Ainakin Aallossa opiskelijat on jätetty täysin tyhjän päälle, eri laitokset tekevät erilaisia päätöksiä, eivätkä koordinoi niitä mitenkään keskenään.

        Yhteenvetona, Suomi24 ei varmaan ole paras paikka hakea tuollaista tietoa, jota on vaikeaa saada edes suoraan koulun kautta.

        Maasikeisari/-päällikkö: Onko huono päivä? Ilmeisesti et päässyt tänäkään vuonna minnekään. Harmi. Onneksi voit aina päteä tällä palstalla.


      • farmasisti
        älähöpötä kirjoitti:

        Siis miten niin muuttuu?????? Kerro lisää...Olen hankkinut jo edellisvuosina käytettyä kurssikirjallisuutta...

        2012 alottaneilla on eri opintorakenne kuin 2013 alottaneilla ja nyt tulee vielä huomattavasti erilaisempi rakenne 2014 aloittaville. Helsingissä farmasiakin siirtyy vihdoin periodimuotoiseen opetukseen (tähän asti ei ole ollut perioditaukoja) ja kurssien rakenteet ja itse kurssitkin muuttuvat. Tulee uusia kursseja, joilla vanhat korvataan ja joitain kursseja pätkitään vähän pienempiin kokonaisuuksiin. Tällä hetkellä meillä on pari kurssia, jotka ovat todella laajoja, niin niistä tehdään esim kaksi erillistä. Joistain aiemmin pakollisista tulee valinnaisia ja osa myös tosiaan poistuu kokonaan ja korvautuu, yhdistyy tai sisältö muuttuu. Kirjallisuutta ei kyllä kannata hankkia vielä :D Suurinta osaa kirjoista tarvitaan hyvin vähän ja tähän asti kaikki on löytyneet omasta kirjastosta.


    • viivi22

      Paljonko viime vuonna piti saada koepisteitä Hesaan (pelkän pääsykokeen perusteella)? En tarkoita skaalattuja pisteitä vaan ihan raakapisteitä

      • massipäällikkö

        Jos tarkoitat "Hesalla" Helsinkiä, eli stadia, niin piti saada vähän vajaat 16p. Helsingissä ei skaalata mitään pisteitä, vaan se on kuopiolaisten idioottien keksintöjä.

        Kannattaa opetella hakemaan tietoa itse, niin ehkä joskus pääsetkin johonkin kouluun. Elämässä mikään ei tule valmiiksi tarjottimella. Tieto löytyy siis esim. hakuoppaasta.


      • viivi22
        massipäällikkö kirjoitti:

        Jos tarkoitat "Hesalla" Helsinkiä, eli stadia, niin piti saada vähän vajaat 16p. Helsingissä ei skaalata mitään pisteitä, vaan se on kuopiolaisten idioottien keksintöjä.

        Kannattaa opetella hakemaan tietoa itse, niin ehkä joskus pääsetkin johonkin kouluun. Elämässä mikään ei tule valmiiksi tarjottimella. Tieto löytyy siis esim. hakuoppaasta.

        Hah mikä vastaus, sain päivän naurut! Kiitos kuitenkin XD

        ps. olen muuten itse ihan syntyperäinen hesalainen, en "stadilainen" ;-) lisäksi olen jo päässyt aika moneen kouluun, ml. yliopisto :P


      • emppu3
        massipäällikkö kirjoitti:

        Jos tarkoitat "Hesalla" Helsinkiä, eli stadia, niin piti saada vähän vajaat 16p. Helsingissä ei skaalata mitään pisteitä, vaan se on kuopiolaisten idioottien keksintöjä.

        Kannattaa opetella hakemaan tietoa itse, niin ehkä joskus pääsetkin johonkin kouluun. Elämässä mikään ei tule valmiiksi tarjottimella. Tieto löytyy siis esim. hakuoppaasta.

        Epäilen vahvasti, että massipäällikkö on yrittänyt useita kertoja opiskelemaan farmasiaa, mutta ei ole päässyt. Kovasti tuntuu nimittäin olevan kiinnostunut alalle pääsystä, kun jaksaa selvitellä vanhoja pisteitä yms...


    • kysymysmerkkinä

      Millainen palkka farmaseuteilla on nykyään? Kannattaako alalle hakeminen?

      • emppu3

        Ei hurraamista, mutta itse ainakin hakeuduin alalle muista syistä.
        Apteekkisektorilla vastavalmistuneen palkka taitaa olla nykyään reilut 2300€. Työkokemuksen karttuessa palkka nousee vähitellen. Lisäksi jos onnistuu haalimaan itselleen apteekkilisiä, palkka nousee. (Apteekkilisä = apteekki maksaa joka vuosi koko vuoden aikana koko farmaseuttiselle henkilöstölle maksamiensa palkkojen yhteissummasta tietyn prosenttiosuuden niin sanottuna apteekkilisänä, joka sitten jaetaan apteekin valinnan mukaan joko yhden tai muutaman henkilön kesken (tai ilmeisesti jossain vissiin koko farmaseuttisen henkilökunnankin kesken) eli kyseiset henkilöt saa palkkaansa korotuksen. Vuosittain lisäksi on tavannut tulla TESsin taulukkopalkkoihin pienet korotukset.

        Sairaala-apteekeissa noudatetaan omaa TESsiä, teollisuuden palkoista ei ole käsitystä.


      • äimänkäkekä
        emppu3 kirjoitti:

        Ei hurraamista, mutta itse ainakin hakeuduin alalle muista syistä.
        Apteekkisektorilla vastavalmistuneen palkka taitaa olla nykyään reilut 2300€. Työkokemuksen karttuessa palkka nousee vähitellen. Lisäksi jos onnistuu haalimaan itselleen apteekkilisiä, palkka nousee. (Apteekkilisä = apteekki maksaa joka vuosi koko vuoden aikana koko farmaseuttiselle henkilöstölle maksamiensa palkkojen yhteissummasta tietyn prosenttiosuuden niin sanottuna apteekkilisänä, joka sitten jaetaan apteekin valinnan mukaan joko yhden tai muutaman henkilön kesken (tai ilmeisesti jossain vissiin koko farmaseuttisen henkilökunnankin kesken) eli kyseiset henkilöt saa palkkaansa korotuksen. Vuosittain lisäksi on tavannut tulla TESsin taulukkopalkkoihin pienet korotukset.

        Sairaala-apteekeissa noudatetaan omaa TESsiä, teollisuuden palkoista ei ole käsitystä.

        Miks joku sais tuollaisen apteekkilisän? Onko se vähän sama kuin ala-asteella oli hymytyttö ja -poikapatsaat? Vai perustuuko se johonkin asiakastyytyväisyyskyselyyn? Tai esim. siihen ettei ole tehnyt mitään suuria virheitä työssään?


      • emppu3
        äimänkäkekä kirjoitti:

        Miks joku sais tuollaisen apteekkilisän? Onko se vähän sama kuin ala-asteella oli hymytyttö ja -poikapatsaat? Vai perustuuko se johonkin asiakastyytyväisyyskyselyyn? Tai esim. siihen ettei ole tehnyt mitään suuria virheitä työssään?

        Kyseessä ei ole siis mikään satojen eurojen lisä :D Itse työskentelen apteekissa, jonka reseptuuri on noin 100000-120000 per vuosi ja jokunen vuosi sitten sain reilun 100 € lisän palkkaani. Tällöin erä jaettiin kahden henkilön kesken, toinen henkilö sai hieman pienemmän summan kuin minä, mutta kuitenkin yli 100€.

        Suoraan TESsistä poimittua:

        "Apteekkikohtaista erää käytetään henkilökohtaisen hyvän työsuorituksen
        palkitsemiseen. Tarkoituksena on, että henkilön ammattitaidon kehittyminen,
        pätevyys, työtaidot ja -teho, oma-aloitteisuus, itsensä kouluttaminen
        tai erityisosaaminen otetaan huomioon henkilökohtaista palkankorotusta
        määriteltäessä. Jokaisen apteekin henkilöstöstä löytyy yksilöllisiä eroja
        näissä suhteissa.
        Apteekkikohtaista erää ei ole tarkoitettu lähiaikoina eläkkeelle siirtyvän
        työntekijän tai määräaikaisen työsuhteensa kohta päättävän työntekijän
        palkitsemiseen. Tähän tarkoitukseen on muita palkitsemiskeinoja."

        "Jakoperusteeksi voidaan valita yksi tai useampi seuraavista:
        A) Hyvä asiakaspalvelija
        B) Erityiset vastuu- ja osaamisalueet
        C) Ammattitaidon ja pätevyyden kehittyminen
        D) Erityistä ammattipätevyyttä omaavat henkilöt
        E) Työyhteisön tiimihengen (positiivisen ja kannustavan ilmapiirin)
        luoja
        F) Johtava- tai vastaava proviisori
        G) Muu apteekin toimintastrategian mukainen peruste"


      • valtio_kartio
        emppu3 kirjoitti:

        Kyseessä ei ole siis mikään satojen eurojen lisä :D Itse työskentelen apteekissa, jonka reseptuuri on noin 100000-120000 per vuosi ja jokunen vuosi sitten sain reilun 100 € lisän palkkaani. Tällöin erä jaettiin kahden henkilön kesken, toinen henkilö sai hieman pienemmän summan kuin minä, mutta kuitenkin yli 100€.

        Suoraan TESsistä poimittua:

        "Apteekkikohtaista erää käytetään henkilökohtaisen hyvän työsuorituksen
        palkitsemiseen. Tarkoituksena on, että henkilön ammattitaidon kehittyminen,
        pätevyys, työtaidot ja -teho, oma-aloitteisuus, itsensä kouluttaminen
        tai erityisosaaminen otetaan huomioon henkilökohtaista palkankorotusta
        määriteltäessä. Jokaisen apteekin henkilöstöstä löytyy yksilöllisiä eroja
        näissä suhteissa.
        Apteekkikohtaista erää ei ole tarkoitettu lähiaikoina eläkkeelle siirtyvän
        työntekijän tai määräaikaisen työsuhteensa kohta päättävän työntekijän
        palkitsemiseen. Tähän tarkoitukseen on muita palkitsemiskeinoja."

        "Jakoperusteeksi voidaan valita yksi tai useampi seuraavista:
        A) Hyvä asiakaspalvelija
        B) Erityiset vastuu- ja osaamisalueet
        C) Ammattitaidon ja pätevyyden kehittyminen
        D) Erityistä ammattipätevyyttä omaavat henkilöt
        E) Työyhteisön tiimihengen (positiivisen ja kannustavan ilmapiirin)
        luoja
        F) Johtava- tai vastaava proviisori
        G) Muu apteekin toimintastrategian mukainen peruste"

        Eikö apteekkialalla ole ns. kehityskeskustelua? Jolloin siis tarkistetaan myös palkkausperusteet ja palkkaluokka nousee aina tietyin väliajoin?


    • jännittääkivasti

      onko kukaannn mahdollisesti saanut jo mitää vastauskirjettä(hyväksytty tai ei)??
      vai lähetetäänkö ne vast 19.6 lähtie? ://

    • Eipääsyä

      Valituille tulee kirje 19.6, hylkäyskirje tulee muutaman päivän myöhemmin. Yliopistohaussa (yliopistohaku.fi) näkyy tulos heti puolenyön jälkeen 19.6. Näin ainakin viime vuonna.

    • Hassujuttu

      Oletan, että ainakin Kuopioon hakeneille näkyy jo 18.6. tulokset ja sitten vastauskirje tulee postin mukana mahdollisesti jo 19.6. tai miten sattuu Itella postia kantamaan :D

    • miiiiiii

      Tulokset näky jo netissä! Vituttaa!!

      • HuhHuh...

        Kyllä. Kuopioon farmaseutiksi, itse laskin että sain kokeesta 15,33 pistettä.


      • huorannaoa

        MILLÄ PISTEILLÄ ET PÄÄSSYT VITUN VAMMAINEN?! JA RAAKAPISTETIEDOT KIITOS:


      • Jep....
        huorannaoa kirjoitti:

        MILLÄ PISTEILLÄ ET PÄÄSSYT VITUN VAMMAINEN?! JA RAAKAPISTETIEDOT KIITOS:

        Ei tuolla netissä mitään pisteitä ole.

        Ne jotka on saanu Kuopiossa 15,33 skaalattua pistettä on näemmä ainakin päässy.


      • Kkdddd
        Jep.... kirjoitti:

        Ei tuolla netissä mitään pisteitä ole.

        Ne jotka on saanu Kuopiossa 15,33 skaalattua pistettä on näemmä ainakin päässy.

        Kokeesta siis.


      • kissakoiralutkuttaja
        Jep.... kirjoitti:

        Ei tuolla netissä mitään pisteitä ole.

        Ne jotka on saanu Kuopiossa 15,33 skaalattua pistettä on näemmä ainakin päässy.

        Ota kuvankaappaus siitä hyväksytty-kohdasta ja laita vaikka tinypiciin. Muuten olet silmissäni HUORA trolli!


      • huhuhuhuora

        niin tältä keharilta kysyin, että millä pisteillä et päässyt kun sua vituttaa. onneksi et päässytköön, kun oot niin vitun idiootti, etteet osaa laittaa sun pistemäärää näkyviin.


      • JepJep...
        kissakoiralutkuttaja kirjoitti:

        Ota kuvankaappaus siitä hyväksytty-kohdasta ja laita vaikka tinypiciin. Muuten olet silmissäni HUORA trolli!

        Onneksi nyt voi lopettaa suomi24:n seuraamisen.

        Nyt siinä muuten lukee, hyväksytty ja sitovasti vastaanottanut.

        Hyvää jatkoa ja kaikkea parasta vaan sulle.


      • kissakoiranlutkuttaj
        JepJep... kirjoitti:

        Onneksi nyt voi lopettaa suomi24:n seuraamisen.

        Nyt siinä muuten lukee, hyväksytty ja sitovasti vastaanottanut.

        Hyvää jatkoa ja kaikkea parasta vaan sulle.

        Joo ja sulle sanon vain, että haista paska. Oot ollu ihmeen hankala täällä keskusteluissa jatkuvasti.


    • huroanpenika

      Kattokaas nyt kuopiolaiset millä pisteillä olette päässeet ja kertokaa tänne?????!

      Ei kiinnosta nähdä mitään "pääsin", ilman tarkkaa pistemäärää.

    • pappatuna

      Sain 30,87 pistettä skaalattuna kuopioon ja pääsin farmaseutiksi

      • pisteistäkiinnostunut

        Haitko vain farmaseutiksi vai haitko myös proviisoriksi?


      • pappatuna
        pisteistäkiinnostunut kirjoitti:

        Haitko vain farmaseutiksi vai haitko myös proviisoriksi?

        Hain myös proviisoriksi, harmi ettei riittänyt, mutta ens vuonna uudestaan :)


    • enoisuskonu

      17.02 skaalattuna ja pääsin farmaseutiksi

      • hoovittunen

        Millaiset yhteispisteet? Oliko hyvät paperit. Mietin vain, että kummassa kiintiössä olet mennyt sisään.


      • enoisuskonu
        hoovittunen kirjoitti:

        Millaiset yhteispisteet? Oliko hyvät paperit. Mietin vain, että kummassa kiintiössä olet mennyt sisään.

        Ammattikoulun papereista ei taideta paljon pisteitä antaa (;


    • lollololl

      Ite sain 10,4 skaalattua pistettä enkä pässyt! Jehhaa =D ens vuonna uusiksi.

      • koirankusettaja

        siis sait vajaat 8 pistettä kokeesta. :D kannattaa varmaan vähän lukea sitten ennen seuraavaa pääsykoetta :D reps.


    • moi2

      Sain 21 pistettä skaalattuna ja farmaseutiksi siis Kuopioon pääsin.

    • oooowee

      Mistä ne pisteet näkee?????

      • kissankoira

        Mitkä pisteet idiootti?

        Omat pisteet voit laskea vertaamalla koevastauksiisi. Jos et osaa laskea tätä, niin et ansaitse paikkaa mistään muualta, kuin sossun luukulta.

        Pisterajoja et näe vielä mistään, sillä ne on valintakirjeessä ja netissä sitten myöhemmin. Tosin ao. kirjoittaja on jo kysynyt tiedot kuopion yliopistolta.

        Eli mitäs vittua haluat tietää paskapää?


      • tiuhti2
        kissankoira kirjoitti:

        Mitkä pisteet idiootti?

        Omat pisteet voit laskea vertaamalla koevastauksiisi. Jos et osaa laskea tätä, niin et ansaitse paikkaa mistään muualta, kuin sossun luukulta.

        Pisterajoja et näe vielä mistään, sillä ne on valintakirjeessä ja netissä sitten myöhemmin. Tosin ao. kirjoittaja on jo kysynyt tiedot kuopion yliopistolta.

        Eli mitäs vittua haluat tietää paskapää?

        Mitkä on rajat proviisoripuolelle tänä vuonna, onko se tiedossasi?


    • hosseli

      Soitin hakutoimistoon, josta vahvistettiin tämän vuoden pisterajoiksi yhteispisteillä 71,5 ja koepisteillä 15,3.

      • malttia

        Tiedätkö proviisorin rajoja?


      • hosseli
        malttia kirjoitti:

        Tiedätkö proviisorin rajoja?

        Eivät kertoneet niitä, kun ei ollut laput käsillä.


      • Ohhoh

        Onpa noussut paljon yhteispistekiintiön pisterajat, yli kahdeksalla pisteellä! Ilmeisesti on ollut parempia yo-papereita hakijoilla, kuin viime vuonna. Kuitenkin valintakoe on mennyt ehkä vähän huonommin tänä vuonna. Jännä nähdä onko proviisoreilla käynyt samalla tavalla.


      • Pisterajat
        Ohhoh kirjoitti:

        Onpa noussut paljon yhteispistekiintiön pisterajat, yli kahdeksalla pisteellä! Ilmeisesti on ollut parempia yo-papereita hakijoilla, kuin viime vuonna. Kuitenkin valintakoe on mennyt ehkä vähän huonommin tänä vuonna. Jännä nähdä onko proviisoreilla käynyt samalla tavalla.

        Proviisoriksi Kuopioon rajat 91,23 ja 28,84 pistettä, että proviisorien pisterajat laski viimevuotisesta.


    • Joosua52

      Kuopioon proviisoriksi, fiilikset ihan KÄSISTÄ!! skaalattua pistettä n. 36,5pts

    • Ostetaaan

      Hei jos jollain teistä nyt sisäänpäässeistä olis farmasian itseopiskelumateriaaleja lojumassa nurkissa, laittakaahan meiliä osoitteeseen [email protected], voisin ostaa pois!

    • labratakkitilaus

      Onkohan koon 36 labratakki kovin iso 45 kiloiselle?

      • Labratakki

        Itse mietin myös tuota labratakkitilausta, että minkähän kokoisia ne takit oikeasti mahtaa olla? Onko normaalia kokoa isompi vai pienempi, mutta parempi kai ottaa se isompi, kun pienempi :P


      • Labratakki
        Labratakki kirjoitti:

        Itse mietin myös tuota labratakkitilausta, että minkähän kokoisia ne takit oikeasti mahtaa olla? Onko normaalia kokoa isompi vai pienempi, mutta parempi kai ottaa se isompi, kun pienempi :P

        Ja ymmärsinkö oikein, että meidän kuopiolaisten ensimmäinen 'koulupäivä' on 1.9.2014 klo. 11.00 alkaen?


      • takista
        Labratakki kirjoitti:

        Itse mietin myös tuota labratakkitilausta, että minkähän kokoisia ne takit oikeasti mahtaa olla? Onko normaalia kokoa isompi vai pienempi, mutta parempi kai ottaa se isompi, kun pienempi :P

        Hei, mistä labratakkitilauksesta puhutte? Olisiko hyväksymiskuoressa pitänyt olla mukana jotain tietoa tuosta, minulla ei ollut?


      • Labratakki
        takista kirjoitti:

        Hei, mistä labratakkitilauksesta puhutte? Olisiko hyväksymiskuoressa pitänyt olla mukana jotain tietoa tuosta, minulla ei ollut?

        Hyväksymiskirjeen mukana tulleen "Farmasian fuksiopas 2014" välissä oli pieni yksipuolinen irtonainen lappu, jossa kerrottiin labratakkitilauksesta :) Katso uudelleen opas läpi, kyllä se sieltä varmasti löytyy :)


      • Ei löydy täältäkään
        Labratakki kirjoitti:

        Hyväksymiskirjeen mukana tulleen "Farmasian fuksiopas 2014" välissä oli pieni yksipuolinen irtonainen lappu, jossa kerrottiin labratakkitilauksesta :) Katso uudelleen opas läpi, kyllä se sieltä varmasti löytyy :)

        Jaahas, en itsekkään löydä mitään labratakkitilausta tai farmasian fuksiopasta edes. Löytyy vain hyväksymislappu, vastaanottamisilmoitus, opinto- ja opetuspalvelut, ilmoittautumisen yleiset periaatteet, "Hei, fuksi!" -lappu, kartta ja Dilutus.

        Osa on sitten jäänyt varmaan ilman noita kyseisiä lappuja? Noh, eipä tuosta ole itselleni kuitenkaan haittaa, kun menen 3 viikon päästä armeijaan.


      • takista
        Ei löydy täältäkään kirjoitti:

        Jaahas, en itsekkään löydä mitään labratakkitilausta tai farmasian fuksiopasta edes. Löytyy vain hyväksymislappu, vastaanottamisilmoitus, opinto- ja opetuspalvelut, ilmoittautumisen yleiset periaatteet, "Hei, fuksi!" -lappu, kartta ja Dilutus.

        Osa on sitten jäänyt varmaan ilman noita kyseisiä lappuja? Noh, eipä tuosta ole itselleni kuitenkaan haittaa, kun menen 3 viikon päästä armeijaan.

        Osalle ei kuulemma riittänyt noita fuksioppaita ja labratakkilappuja, mutta ehkä loputkin saavat omansa vielä jossain vaiheessa. Ne jotka lapun ovat saaneet, onko se osoite siis www.fortis.fi/labratakkitilaus, kuten viime vuonna?


    • abitus

      Voi kun helsingin tulokset tulisi jo! Näitä teiän labratakki ja alottamispäivä juttuja kun lukee niin kiinnostus ja malttamattomuus senkun lisääntyy :-) mitenkäs se meni että odottavan aika on pitkä ....

    • eih

      Helsingin rajat:
      Farmaseutti yhteispisteet 38,9 ja pääsykoe 16,6.
      Proviisori yhteispisteet 65,2 ja pääsykoe 27,0.

      • oikeestiko?

        Häh mistä tiedät ne jo? :D


      • helsinkiin proviisoriksi
        oikeestiko? kirjoitti:

        Häh mistä tiedät ne jo? :D

        Mulla tuli kirje just äsken!! Aivan hullu fiilis! Silti joudun kyseleen et tietääkö kukaan millaset mahollisuudet tonne on siirtää alotusta vuodella? : )
        Onnea kaikille valituille!!


      • abitus
        helsinkiin proviisoriksi kirjoitti:

        Mulla tuli kirje just äsken!! Aivan hullu fiilis! Silti joudun kyseleen et tietääkö kukaan millaset mahollisuudet tonne on siirtää alotusta vuodella? : )
        Onnea kaikille valituille!!

        Mun tietääksein saa lykätä vuodella ilman kummempia perusteluja. Näin sieltä oli sanottu ku opo sinne soitti keväällä.


      • bjjgfbjkkkk
        abitus kirjoitti:

        Mun tietääksein saa lykätä vuodella ilman kummempia perusteluja. Näin sieltä oli sanottu ku opo sinne soitti keväällä.

        Kyllä sinne on aiemmin pitänyt valintalautakunnalle kirjallinen anomus lykkäämisestä tehdä. Mitä paremmin syy selitetty sen helpommin anomus menee läpi.


    • abitus

      Mäkin sain kirjeen! Farmaseutiksi pääsin :D

      • Destiny

        Minäkin pääsin opiskelemaan farmasiaa.


    • hohohodgdg

      HAAHAAAA VITUN URPOT, jotka luulitte, että jollain 12p pääsee sisään. :D alkakaa lukea ensi vuotta varten, tai no paremmin, vaihtakaa alaa: DDDDd

      • hehehee1

        no joo-o. itse sain kokeesta aikalailla alle 12p, mutta yo-pisteet auttaa :D


    • kaukau

      Nyt jännäillään sitte varasijalla seuraavat viikot. Piinallinen odotus alkakoon. ;D

    • Varasijalla

      Onko edellisinä vuosina joku päässyt varasijoista sisään? Oisiko yhtään toivoa päästä sissään?

      • öy8ol

        Riippuu varmaan varasijasta ja hakukohteesta (Kuopio vai Helsinki). Tietääkseni Kuopioon on päässyt vaihtelevasti eri vuosina varasijoilta 6-12. Helsingistä en osaa sanoa sen tarkemmin, kenties jollain muulla on tietoa Helsinkiin varasijoilta pääsystä?


    • intres

      Mistä löytyy (netistä) Kuopioon valittujen nimilista? Helsingin yliopistoon valitut kyllä löytyvät, mutta...

    • rr4gh

      Kuopion nimiä ei julkaista netissä.Ilmoitustaululla ovat.

      • Hanaalikalle

        Niin, eikö tästä jo näe, että Kuopion yliopisto on edelleen kivikaudella? Heillä ei ole edes internetiä käytössä. Ja jotkut idiootit väittävät täällä, että Kuopiossa on parempi opetus. Reps!


      • vanhus :)
        Hanaalikalle kirjoitti:

        Niin, eikö tästä jo näe, että Kuopion yliopisto on edelleen kivikaudella? Heillä ei ole edes internetiä käytössä. Ja jotkut idiootit väittävät täällä, että Kuopiossa on parempi opetus. Reps!

        Kuinka moni yli 30v tuli valituksi Helsinkiin? Tässä yksi innokas aloittaja.


      • oxy1
        Hanaalikalle kirjoitti:

        Niin, eikö tästä jo näe, että Kuopion yliopisto on edelleen kivikaudella? Heillä ei ole edes internetiä käytössä. Ja jotkut idiootit väittävät täällä, että Kuopiossa on parempi opetus. Reps!

        Älä höpötä lapsi. Jokainen valittu saa tiedon yliopistohaku.fi:n - nimien julkinen levittely netissä on aatamin aikuista - tietosuojan ja yksityisyyden vuoksi nettilistoista on luovuttu.Ja mitään Kuopion yliopistoa ei ole olemassakaan.Se on Itä-Suomen yliopisto,lapsi.


    • farmanisti

      Onko kukaan tilannut pienenpää/suurempaa takkia, kuin mitä on noi koot tuossa lapussa?

    • farmasisti

      Helsinkiin on jo monena perättäisenä vuotena päässyt vielä varasijalta kymmenenkin! Hakijoita on paljon ja monet kuitenkin hakevat useaan paikkaan tai lykkäävät aloitusta, niin niitä varasijoja kyllä tulee jakoon. Ainakin ensimmäiseltä viideltä lienee aika takuuvarma sisäänpääsy :) Labratakit ovat muuten aika peruskokoa, tosin enemmän reiluja kuin nafteja. Kannattaa ottaa oma peruskoko. Ympärysmittaa kyllä on, lähinnä hartioista kiinni ne koot.

    • ssaaa33

      Miten tää keskustelu on menny tämmöseks hirveeksi vittuiluksi ja lapselliseksi naljailuksi? Eiköhän täällä kaikki olla samalla asialla ja tyhmiä kysymyksiä ei mielestäni ole olemassakaan. Nyt rauhottukaahan :)

      • 8+11

        Veikkaan että täällä nätisti kirjoittelevien seassa on yksi trolli, joka kirjoittelee eri nimimerkeillä ja yrittää tyrehdyttää keskustelua epäkohteliaalla käytöksellään.

        Kenties hän ei ole itse päässyt opiskelemaan alaa ja tämä on hänen tapansa purkaa pahaa oloaan. Toisaalta, enpä ainakaan itse haluaisi asiakkaana kohdata noin epäkunnioittavaa farmaseuttia (vaikka työllistytäänhän me muuallekin), joten ehkä hänelle on hyväksi vielä kasvaa muutama vuosi ja yrittää sitten uudelleen.


      • sssaaa3
        8+11 kirjoitti:

        Veikkaan että täällä nätisti kirjoittelevien seassa on yksi trolli, joka kirjoittelee eri nimimerkeillä ja yrittää tyrehdyttää keskustelua epäkohteliaalla käytöksellään.

        Kenties hän ei ole itse päässyt opiskelemaan alaa ja tämä on hänen tapansa purkaa pahaa oloaan. Toisaalta, enpä ainakaan itse haluaisi asiakkaana kohdata noin epäkunnioittavaa farmaseuttia (vaikka työllistytäänhän me muuallekin), joten ehkä hänelle on hyväksi vielä kasvaa muutama vuosi ja yrittää sitten uudelleen.

        Joo samaa mietin itsekin. Ikävä juttu että pitää purkaa pahaa oloaan ihmisiin, jotka täällä apua tarvitsevat tai muita auttavat. Sitä vartenhan tämäkin keskustelu on varmasti tehty.

        Asiasta toiseen, odotan kyllä niin innoissani syksyä ja koulun alkua! :D Tyyliin ikinä ollut näin innoissaan koulun alusta, mutta kelpaahan sitä nyt kun unelma-ala kutsuu.


      • abitus
        sssaaa3 kirjoitti:

        Joo samaa mietin itsekin. Ikävä juttu että pitää purkaa pahaa oloaan ihmisiin, jotka täällä apua tarvitsevat tai muita auttavat. Sitä vartenhan tämäkin keskustelu on varmasti tehty.

        Asiasta toiseen, odotan kyllä niin innoissani syksyä ja koulun alkua! :D Tyyliin ikinä ollut näin innoissaan koulun alusta, mutta kelpaahan sitä nyt kun unelma-ala kutsuu.

        Mäkin ootan jo syksyy! Loma vois loppuu, tosin oon koko kesän töissä et ei tää oikeen lomaa oo :)


      • Katkera pala
        8+11 kirjoitti:

        Veikkaan että täällä nätisti kirjoittelevien seassa on yksi trolli, joka kirjoittelee eri nimimerkeillä ja yrittää tyrehdyttää keskustelua epäkohteliaalla käytöksellään.

        Kenties hän ei ole itse päässyt opiskelemaan alaa ja tämä on hänen tapansa purkaa pahaa oloaan. Toisaalta, enpä ainakaan itse haluaisi asiakkaana kohdata noin epäkunnioittavaa farmaseuttia (vaikka työllistytäänhän me muuallekin), joten ehkä hänelle on hyväksi vielä kasvaa muutama vuosi ja yrittää sitten uudelleen.

        Juu sama trolli räkyttää kaikille. Katkera on ja on ihan selvää että on jäänyt rannalle nimenomaan farmasian valinnoissa ja vielä tarkennettuna Kuopiosta. Olisiko peräti hakenut aikoinaan Kuopion yliopistoon kun siitä puhuu? Kuopion yliopisto on ollut vuodesta 2010 asti Itä-Suomen yliopisto.


    • ssassass

      Millon Farmasiassa on muuten ensimmäinen harjoittelu?

      • Kuopion Fortis

        Toisen opiskeluvuoden keväällä on ensimmäinen harjoittelu.


      • sasssass
        Kuopion Fortis kirjoitti:

        Toisen opiskeluvuoden keväällä on ensimmäinen harjoittelu.

        Kiitos tiedosta! Onko eka harjoittelu sitten minkä mittainen?:) En itse alaa (vielä ainakaan) opiskele, mutta kiinnostaisi tietää!
        Joku muuten mainitsi että farmasian harjoittelu on palkallinen, onko totta ?


      • Kuopion Fortis
        sasssass kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Onko eka harjoittelu sitten minkä mittainen?:) En itse alaa (vielä ainakaan) opiskele, mutta kiinnostaisi tietää!
        Joku muuten mainitsi että farmasian harjoittelu on palkallinen, onko totta ?

        Farmasialla on kaksi harjoittelua joista kumpikin on 3 kk mittainen eli yhteensä puoli vuotta. Toinen harjoittelu on 3. vuoden keväällä.


      • sageeecddd
        Kuopion Fortis kirjoitti:

        Farmasialla on kaksi harjoittelua joista kumpikin on 3 kk mittainen eli yhteensä puoli vuotta. Toinen harjoittelu on 3. vuoden keväällä.

        Kuulostaa hyvältä :)


    • kaukau

      Aloinpa tässä miettimään, että kuinka moni tänä vuonna edes pääsee Helsinkiin opiskelemaan farmasiaa varasijalta? Kun tuossa Helsingin yliopiston julkaisemassa nimilistassa näkyy myös sisäänottomäärät ja näyttäisi siltä, että jo nyt on otettu 5 henkilöä enemmän kuin on paikkoja (olleet ilmeisesti tasapisteissä useampia hakijoita). Näin ollenhan ensimmäiset viisi farmaseuttipaikkansa luovuttanutta menee ns harakoille (eli noihin ylipaikoilla oleville henkilöille) ja sen jälkeen aletaan vasta antamaan paikkoja varasijoilla odottaville.

      Nyt kyllä suututtaa. ;(

      • tuleva farmaseutti

        Aika harmillisesti :( Miten vaikuttaa ne jotka ovat viime vuonna päässeet sisään mutta ovat lykänneet aloitusta vuodella? esim. ne jotka menee armeijaan


      • kaukau
        tuleva farmaseutti kirjoitti:

        Aika harmillisesti :( Miten vaikuttaa ne jotka ovat viime vuonna päässeet sisään mutta ovat lykänneet aloitusta vuodella? esim. ne jotka menee armeijaan

        Tietääkseni viime vuonna opintojaan lykänneet eivät vaikutatämän vuoden varasijoihin millään tavalla, sillä heillä on jo se paikka kuitenkin vastaanotettu (ovat vain poissaolevana).

        Noh katsellaan mitä käy, ei pidä vielä menettää toivoa. :)


    • provi

      Onnea kaikille apteekkiuralle! Onko kelakorttia? Laitetaanko pussiin? Tuleeko lisäksi vitamiinejä? Noilla kysymyksillä pärjää koko työelämän,,, arvaat varmaan alkaako tympäseen aika nopeesti??? Jos proviisoriks etenet niin samat hommat jatkuu silti,,, ja joskus 35 työelämävuoden jälkeen ehkä saat jonkun kuolevan apteekin jostain korvesta, joka hädin tuskin tuottaa mitään.

      • Mitä laitetaan?

        Haha =D Olet kyllä hupaisa. Voisit harkita hyödyntäväsi apteekkipalveluja enemmänkin ja hommata jonkin sortin ilopillerit elämääsi sulostuttamaan.


      • Olet luuseri

        Edelleen sama valinnoissa hylätyksi tullut tilittää katkeraa tarinaansa. Se on kuule silleen että siitä mielenkiintoisesta apteekkityöstä maksetaan aika mukavasti. Minua ei ainakaan ole tympäissyt vielä 7,5 työvuoden jälkeen enkä tunne meidän paikkakunnan apteekeista muitakaan työhönsä kyllästynyttä. Apteekkariksi voisi joku päivä ryhtyä vaikka sitten sinne korpeen kunnan veroäyrikuninkaaksi. Revi siitä, pelle!


    • fjkslsds

      Tietääkö kukaan monta varasijapaikkaa on helsingissä jo?

      • 74858sdrt

        Soita ja kysy? :)

        Varman tiedon saa kuitenkin vasta 29.7.


      • asfgh

        Monennella varasijalla olet? Pitäisi varmaan joo itsekin soitella sinne ja kysellä, kun olisi kiva tietää tarviiko vielä odotella tuskaisena paikkoja.

        Jos joku soittaa, niin ilmoittelkaahan tänne tietoja, ettei jokainen meistä pommita erikseen yliopistoa samalla kysymyksellä! :D


    • varasijalla

      mihin pitäisi soittaa? hakijapalveluun?
      Mä en vaan tiedä minne soittaisin!!

      • jyrf

        Itse ainakin kokeilisin soittaa juuri siihen hakijapalveluun. :)


    • huiii

      Kuopiojoon menijät saatteko luotua tuon UEF käyttäjätunnuksen, vai onnistuuko se vasta silloin elokuussa?

    • 14 + 16

      Varasijoilta pääsee jo sisään Helsinkiin. :)

      t.Onnellinen varasijalta päässyt.

      • varasijalla

        Onko jo tieto tullut varasijalta sisäänpäässeistä?


      • varasijalla

        Onko jo tieto tullut varasijalta sisäänpäässeistä?


    • endeavormorse

      Osaisiko joku Kuopiossa opiskeleva kertoa joitain vinkkejä asunnonhakuun? Mitkä alueet olisivat parhaimpia? Mitä alueita et suosittele?

    • kuop9

      Suosituimpia ovat varmaan Kuopiossa keskusta,Puijonlaakso (lähinnä yliopistoa, ehkä suosituin), Niirala,Haapaniemi,Männistö - kaikki varsin lähellä yliopistoa. Määrällisesti eniten opiskelijota asuu Neulamäessä, joka on lähellä yliopistoa, sinne on mennessä hyvin piiiitkä ja jyrkkä ylämäki ja ostarilla parveilee spurguja, mutta ihan OK muuten. Levänen ja Petonen ovat sitten hieman kauempana, Petonen on iso asuinalue 10 km päässä ja tunne muutamista hieman levottomista osistaan. Eipähän Kuopiossa mihinkään ole pitkä matka. Pyöräilijä huomaa, että kapunki on täynnä pieniä tai suurempia ylämäkiä.

      • endeavormorse

        Onko kenelläkään kokemusta Kuopaksesta vuokranantajana? Oletteko tykänneet asunnoista? Onko niissä ollut mitään ikäviä ylläreitä?


      • Kuo9
        endeavormorse kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta Kuopaksesta vuokranantajana? Oletteko tykänneet asunnoista? Onko niissä ollut mitään ikäviä ylläreitä?

        Kuopas on minusta OK. Asuntoja on eri-ikäisiä, uusimmat luonnollisesti parhaita, viime vuosina ovat remontoineet niitä paljon yksiöiksi, esim. Neulamäessä. Sieltä niiden nettisivuilta kannattaa katsoa tietoa remonttien ajankohdista ja valokuvia. Siis pääosin ihan mainioita kämppiä -esim. uusimmat talot Niiralassa, vanhat soluasunnot tietysti kurjia jossakin Leväsellä.Kannattaa hakea yksiötä jos ei halua omituista kämppistä, näin kai sen voi kiteyttää..


    • isokysymysmerkki

      Onko kuopio lähettänyt jo kaikille valituille sen aloitusmateriaalin??? Itse en ole saanut. Olen saanut vain tiedon pääsystäni.

    • buddy2

      Jos nyt otan farmaseutin paikan vastaan, niin voinko hakea ensi vuonna normaalin pääsykokeen kautta proviisorin (opiskelu)oikeuksia? Vai pitääkö jonkun kiintiön kautta hakea sitten valmistuneena farmaseuttina?

      • seiskan_kestotilaaja

        Mikset voisi hakea? Ihan samalla lailla voit hakea ensi vuonna esim. oikikseen opiskelemaan juristiksi tai maatalous-metsätieteelliseen opiskelemaan esim. lomittamista tms. The world is your oyster, baby!


    • 11+18

      Miksihän yliopisto.fi:n sivuilla lukee nyt kesken, eikä varalla? :O

      • Varasijalla

        Monella varasijalla olet?


      • 11+18
        Varasijalla kirjoitti:

        Monella varasijalla olet?

        Muistaakseni 11. Vaikuttaako se jotenkin?


      • Varasijalla
        11+18 kirjoitti:

        Muistaakseni 11. Vaikuttaako se jotenkin?

        Mä tiedän ainoastaan, että viisi paikka on vapautunut! Soitin tiedekunnan kansliaan ja sieltä sanottiin! Mull edelleen lukee "varalla"


      • Varasijalla
        Varasijalla kirjoitti:

        Mä tiedän ainoastaan, että viisi paikka on vapautunut! Soitin tiedekunnan kansliaan ja sieltä sanottiin! Mull edelleen lukee "varalla"

        Toki niitä nyt varmasti lisää tulee ;)


      • 11+18
        Varasijalla kirjoitti:

        Mä tiedän ainoastaan, että viisi paikka on vapautunut! Soitin tiedekunnan kansliaan ja sieltä sanottiin! Mull edelleen lukee "varalla"

        Oletko itse millä sijalla?


      • varasijalla
        11+18 kirjoitti:

        Oletko itse millä sijalla?

        Yhdeksäs :(


      • 11+18
        varasijalla kirjoitti:

        Yhdeksäs :(

        Toivotaan parasta, että pääsisist sisään! :)


      • varasijalla
        11+18 kirjoitti:

        Toivotaan parasta, että pääsisist sisään! :)

        Kuin myös :)


    • sielläkohta

      Miten asunnonhaku menee? Onko joku nyt opinnot aloittava jo muuttanut Kuopioon???

      • opiskelijapoika20

        Asunto löytyi meille suhteellisen nopeasti yksityisen kautta. Oltiin kyllä tosi ''agressiivisia'' ja aikaisin liikkeellä. Muutto 1.8, ja kyllä hieman jännittää :) . Toivottavasti muutkin löytävät jonkinlaisen asunnon tai kimppakämpän, sillä soluja en voi oman kokemuksen mukaan suositella.


    • ere68ggg45657

      Mitä niin aggressiivisia? Pitikö laittaa muskelia peliin vai mitä häh?? Anna hieman vinkkiä. Kaikilla ei ole vielä kämppää...

    • Näinseon
    • mutant_turtles

      Oletteko te jo tulevat kanssaopiskelijat muuttaneet Kuopioon? Miten sujuu käytännön asiat?

      • farmasiakuopio

        Me muutettiin jo veljen kanssa kuopioon 1.8. Ihan mukavalta tuntuu asua kuopiossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      4230
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2398
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2151
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2096
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      103
      1740
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1432
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1382
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      327
      1333
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe