Trans Horses Ky

seeseepra

Onko kellään kokemuksia kyseisestä tallista ( http://www.transhorses.fi/home.html )? Millainen tallihenki, hevosten taso, hevosten kohtelu, opetuksen taso, onko maneesia/kenttä/maastot ja kuinka isoja ne ovat ja muita plussia ja miinuksia. Kiitos jo etukäteen jos vastaatte!! :))

81

8421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mollyfani

      Ratsastan itse tällä tallilla

      kivoja heppoja
      osa puree mutta ei kaikki
      2maneesia ja 2kenttää
      hyvät omistajat
      -aika pienet laitumet

      Hevosia on ihan tosi pienestä tosi suureen ja kaikkea siltä väliltä!!!

    • pitkäaikanenkävijä

      tosi kiva ! :) Kivoja hevosia jokaselle löytyy varmasti oman tasonen ja sopiva ratsu :) Hyvät maneesit ja kivat opet :) Tarhat nyt on vähä mitä on mut niitäki pistetää kuntoo tässä pikku hiljaa... Uus talli valmistu justiinsa ja noin pois päin.. Talli ilmapiiri on omasta mielestäni hyvä :) apua saa kun sitä vaan käy pyytämässä :) Ja öö nii no aika kaikentasosia juttuja pääsee tekemää :) Hyvät etenemis mahikset omalla tavallaa et on pikku kisoja ja sen sellast toimintaa :) Itte tykkään..

    • Nainen881

      Kävin joku aika sitten viis vuotta. Silloin tallilla vallitsi noin viiden hengen posse, joka oli joka päivä tallilla arvostelemassa ja naksuttelemassa niskojaan. Sitten, kun alkoi itsekin pärjäämään tallilla ja kehittymään ridaajana, alkoivat nämä "parhaatkin" hyväksymään tallille ja tarjosivat jopa apuakin, vaikkei sitä ENÄÄ tarvinnut. Hevosista huolehdittiin vielä suht hyvin ja varusteet olivat kunnossa.

      Sitten tuli stoppi, hinnat nousi koko ajan, eikä hevosista enää huolehdittu, niinkuin ennen. Hevosilla "jaettuja" satuloita ja usein hevosilla jaloissa nestettä tai selkä kipeänä. Vakiopettaja oli yksi syy, miksi olin tallilla noin pitkään. Hän eläytyi opettamiseen ja oli erittäin kannustava.

      En tiedä, läpiratsastetaanko hevosia, muttei ainakaan vaikuta siltä. Kauhean usea hieno hevonen on tullut ratsastuskäyttöön, mutta mennyt nopeasti ajansaatossa pilalle. Herkän hevosen selkään laitettu liian kovia ratsastajia ja hevoset eivät luota enää niihin pehmeimpiin käsittelijöihinkään. Ratsastajille ei painoteta harmoniaa, alkeistunneilla laiskoja poneja pitää "potkia" liikkeelle, valitetaan, kun ponit turtuu.

      Hevosten tarhat ovat säälittäviä ja viettävätkin siellä vain tallinputsaukseen kuuluvan ajan. Ei siis ihme, että hevoset ovat kiukkuisia ja purevat, ovat niin turhautuneita liikunnanpuutteesta.

      Yleisesti tallilla vallitsee nykyään teollinen meininki, poneja sairastelee, eikä viitsitä eläinlääkäriä kutsua paikalle. Parilla ponilla kasvanut älyttömän paksu talviturkki ja ovat pöhöttyneitä ja toisella kasvaa möllykkä kaulassa. Hevoset lopetetaan vasta, kun on joutunut selvästi kärsimään jo pidemmän aikaa. Etenkin harmittaa yksi vanha poni, noin 27-vuotias, jota pidettiin tallin käytävällä olkikasan päällä "kolmiossa", aina kun sinne tuotiin hevonen, tätä hevosta potkaistiin ja huudettiin "VÄISTÄ!!". Hevosella ei ollut enää purukalustokaan kunnossa ja ruokailukaan ei onnistunut, eli laihtui ja kuihtui, kunnes laitettiin pois. Tallin yleissiisteys, etenkin vanhassa tallissa, on järkyttävä. Hämähäkinseittiä siellä sun täällä ja pölyä joka puolella.

      Kriittisellä silmällä katsoessa monta huonoa puolta. Mutta jos kannattaa tehdasmaista ratsastusta, niin mikä jottei. Itse en enää kyseistä toimintaa halua tukea.

      • SuviKurre

        Paras talli ikinä!!!


      • Mitä?!

        Ja toi ei o totta, siel on kivaa, tarhat on mitä on ja kivoja poneja löytyy!!! Älä ala valittaa


      • Enkannata
        Mitä?! kirjoitti:

        Ja toi ei o totta, siel on kivaa, tarhat on mitä on ja kivoja poneja löytyy!!! Älä ala valittaa

        Ehkä siellä onkin kivaa mutta hevosten kohtelu on huonoa! Ehkä siellä käviät ymmärtävät ratsastuksesta jonkin verran mutta eivät näköjään YHTÄÄN hevosen hyvinvoinnista!


      • Transsilainen

        Ne jotka sanoo että transsi on huono paikka haluan korjata että se saattoi ehkä olla joskus MUTTA nykyään poneilla on ihan kuulkaa purua ja syy miksi joillain on olkea on se että niillä olisi enemmän rahaa hevosten hyvinvointiin. Pari työntekijää on saanut potkut sen takia että on vaikka ees läppässy vähäänkään hiljaa jtn hevosta. Heti samantein kun joku tuntilainen esim lyö siitä tulee heti sanomista koska se on väärin. Tarhat ovat ihan tarpeeksi isot ja poneilla on tarpeeksi tilaa juoksennella ja siellä on isoja "läikkiä" ylimääräistä tilaa joten ahdasta ei ole. Opetus on hyvää ja opettajat ymmärtää jos pelottaa tms. Ja siitä karvasta kyllä siellä poneja klipataan.


      • Nykyään tallilla paljon parempi tilanne, hevosista huolehditaan. Jos joku sairastaa, tai jaloissa jotain ongelmaa, saavat olla tarvittavan määrän ja enemmänkin saikulla.🥰


      • Anonyymi
        GenerousRossi kirjoitti:

        Nykyään tallilla paljon parempi tilanne, hevosista huolehditaan. Jos joku sairastaa, tai jaloissa jotain ongelmaa, saavat olla tarvittavan määrän ja enemmänkin saikulla.🥰

        jep! Monet on saikulla tällä hetkellä. Silloin tallilla ei ollut rahaa.. tai ymmärystä. Mutta nyt siellä on osaavat aikuiset


      • Anonyymi
        SuviKurre kirjoitti:

        Paras talli ikinä!!!

        Eihä


      • Anonyymi

        Ehkä joskus ennen asiat oli näinkin huonosti mutta nykyään Transsilla on kaikki asiat kunnossa ja on virallisesti laatutalliksi nimetty! Nykyään hevosia kohdellaan hyvin ja saavat liikuntaa. Ja ei ole pelkkiä olkia vaan purua suurimmalla osalla. Vähän noita porukoita on vieläkin mutta kumminkin hyvä ilmapiiri on, ikkunan takana oleskelutilassa taputetaan ja hurrataan, jos joku menee hienosti, vaikka ei edes tunnettaisi toisia. Opetus on oman tasoista ja esteitäkään ei hypitä ilman suojia eikä varsinkaan korkeita. Suosittelen Transsia kaikille! Sieltä löytyy oman tasoista opetusta ja sopiva poni/hevonen! :)


      • Anonyymi
        GenerousRossi kirjoitti:

        Nykyään tallilla paljon parempi tilanne, hevosista huolehditaan. Jos joku sairastaa, tai jaloissa jotain ongelmaa, saavat olla tarvittavan määrän ja enemmänkin saikulla.🥰

        Kannattaako aloittaa ratsastus transhorsessa jos nyt valoittaa? Mikä on Tallin tilanne nyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako aloittaa ratsastus transhorsessa jos nyt valoittaa? Mikä on Tallin tilanne nyt

        Aloittaa*


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako aloittaa ratsastus transhorsessa jos nyt valoittaa? Mikä on Tallin tilanne nyt

        Tosi kallis talli opetukseen verrattuna, ei siellä oikein mitään opi


      • Anonyymi
        GenerousRossi kirjoitti:

        Nykyään tallilla paljon parempi tilanne, hevosista huolehditaan. Jos joku sairastaa, tai jaloissa jotain ongelmaa, saavat olla tarvittavan määrän ja enemmänkin saikulla.🥰

        No ei tämä nyt kovinkaan parempaan suuntaan ole mennyt. Tunneilla halutaan että potkitaan ja lyödään täysiä raipalla? Tarha ajat ovat huonot. Ei ihme että ponit/hevoset ottavat lähtöjä. Monet on silti kipeänä tunnilla. Tarhat on vieläkin huonot eikä ponit/hevoset teekkään muuta kun seisoo koska ei ole tilaa! Monilla on jumeja ja matoja. Jotkut ponit ovat niin kireitä että ei pysty nostamaan takakavioita. Aika monia ilkeitä poneja. hinnat ei oo hyvä opetukseen verraten. Käyntiä, käynti tehtäviä, ravia, ravi tehtvää ja vähän laukkaa uralla. Usein kulkee possujunassa. Voisin kirjoittaa enenmänkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep! Monet on saikulla tällä hetkellä. Silloin tallilla ei ollut rahaa.. tai ymmärystä. Mutta nyt siellä on osaavat aikuiset

        Samat ihmiset sitä pyörittää, jotka ovat pyörittäneet alusta asti.


    • Nainen881

      nimimerkille "Mitä?!", meinasitko minua, että valitan? Avaa silmäsi teini, ei siellä ole kaikki asiat hyvin.

    • Nainen881

      Niin ja lisäten tähän, kai ne kivatkin ponit vielä löytyy. Kivat ponit ovat uusia poneja. Vanhat ponit ovatkin niitä äkäisimpiä kavereita. Ponit on vaihtunut nyt aika tiuhaan, kun useita on lopetettu, syystä jos toisesta.

      Niin ja paha tapa Transsilla on myös laittaa Jaatallille hevosia, jolla myöhemmin todetaan ongelmia nivelissä yms. :m. Carina [rip ihanuus

      • Samaamieltä

        "Nainen881" on kyllä melkein oikeassa... Vanha talli on järkyttävässä kunnossa ja uusi tallikin on aika likainen jo. Hevoset on turhan vanhoja ja "surullisen" näköisiä. Kokoajan tallilla on joku hevonen sairastamassa. Opetuskaan ei aina ole parhaimmasta päästä ja ei ihme että hevosten jalat ovat kipeänä kun hypitään lähemmäs 80cm ilman suojia tai edes kylmäystä sen jälkeen. Ja tosiaan jotkut ovat aika pörröisiä :D itse vielä ratsastan tuolla tallilla, mutta varmaan ensikaudella vaihdan pois... Kumpa jotenkin voisin osallistua tallin parantamiseen..


      • Allukkaaa

        Toi ei ole totta transsi on paras talli ikinä ja se mitä sä sanoit on pelkkää valetta transsilla on kyllä kaikki asiat hyvin😒


      • Jokuuuuuuuuu
        Allukkaaa kirjoitti:

        Toi ei ole totta transsi on paras talli ikinä ja se mitä sä sanoit on pelkkää valetta transsilla on kyllä kaikki asiat hyvin😒

        Nimimerkille "Allukkaaa" No ei kyllä ole kaikki hyvin! Ne hevoset kärsii siellä! Avaa silmäs!


      • Minävaaaaaannn
        Allukkaaa kirjoitti:

        Toi ei ole totta transsi on paras talli ikinä ja se mitä sä sanoit on pelkkää valetta transsilla on kyllä kaikki asiat hyvin😒

        Miettippäs nyt vähän. Jos hevonen seisoo 24/7 karsinassa polviin yltävän oljen kera niin ONKO se hevosen elämää? Tai vaikka olisikin jonkun tunnin jossain postimerkin kokoisessa tarhassa niin onko se silti hevosen elämää?? Allukkaaa??


      • Minävaaaaaannn
        Allukkaaa kirjoitti:

        Toi ei ole totta transsi on paras talli ikinä ja se mitä sä sanoit on pelkkää valetta transsilla on kyllä kaikki asiat hyvin😒

        Tai en toki tiedä seisovatko ihan 24/7 mutta kuules aika usein:(


      • Tiilisäkki
        Minävaaaaaannn kirjoitti:

        Miettippäs nyt vähän. Jos hevonen seisoo 24/7 karsinassa polviin yltävän oljen kera niin ONKO se hevosen elämää? Tai vaikka olisikin jonkun tunnin jossain postimerkin kokoisessa tarhassa niin onko se silti hevosen elämää?? Allukkaaa??

        Olet ihan oikeassa, valitettavasti:(
        Transsin hevoset seisoo karsinoissaan joka päivä, ja yö. Hevoset ulkoilevat mun tietääkseni vaan sunnuntaisin, ja silloinkin kaikki pidetään samassa tarhassa (jos oikein olen kuullut) Hevosia on myös tosi paljon ja moni on aika vanhoja. Muutamalla hevosella on aika varmasti matoja, koska luut paistaa läpi, eikä ne edes enää halua syödä. Olen ihan itse ollut todistamassa tälläistä tilannetta, koska olen ollut katsomassa tuttuni tuntia Transsilla. Hevosia myös kuolee karsinoihinsa, koska ne ovat liian "rakkaita" tallin omistajille, että he eivät lopeta hevosia. Todellisuudessa lopetus on vain liian kallista, koska jos hevonen on OIKEASTI rakas niin silloin ajattelee sen parasta ja päästää sen kärsimyksestä. Sääliksi vaan käy.
        Sitten vielä niistä tunneista. Tunnit ovat aikalailla täyteen buukattuja,todella kalliita, ja melko alkeellista tasoa. Tuttuni on tosiaan ratsastanut siellä kohta neljä vuotta ja tunnin kulku on tälläinen: Ylipitkät alkukäynnit, pysähdyksiä käynnissä, ravia, suunnan muutos, ravia toiseen suuntaan, välikäynnit, laukkaa (todella pieniä matkoja), laukkaa toiseen suuntaan ja lopoukäynnit.
        Toivoisin hartaasti että tälläinen eläinten rääkkäys lopetettaisiin.


      • Ladyonparas
        Tiilisäkki kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, valitettavasti:(
        Transsin hevoset seisoo karsinoissaan joka päivä, ja yö. Hevoset ulkoilevat mun tietääkseni vaan sunnuntaisin, ja silloinkin kaikki pidetään samassa tarhassa (jos oikein olen kuullut) Hevosia on myös tosi paljon ja moni on aika vanhoja. Muutamalla hevosella on aika varmasti matoja, koska luut paistaa läpi, eikä ne edes enää halua syödä. Olen ihan itse ollut todistamassa tälläistä tilannetta, koska olen ollut katsomassa tuttuni tuntia Transsilla. Hevosia myös kuolee karsinoihinsa, koska ne ovat liian "rakkaita" tallin omistajille, että he eivät lopeta hevosia. Todellisuudessa lopetus on vain liian kallista, koska jos hevonen on OIKEASTI rakas niin silloin ajattelee sen parasta ja päästää sen kärsimyksestä. Sääliksi vaan käy.
        Sitten vielä niistä tunneista. Tunnit ovat aikalailla täyteen buukattuja,todella kalliita, ja melko alkeellista tasoa. Tuttuni on tosiaan ratsastanut siellä kohta neljä vuotta ja tunnin kulku on tälläinen: Ylipitkät alkukäynnit, pysähdyksiä käynnissä, ravia, suunnan muutos, ravia toiseen suuntaan, välikäynnit, laukkaa (todella pieniä matkoja), laukkaa toiseen suuntaan ja lopoukäynnit.
        Toivoisin hartaasti että tälläinen eläinten rääkkäys lopetettaisiin.

        Oletko ollut tallilla silloin kun se on kiinni? Ponit ja tottakai hevoset ovat kura säällä ihan mutaisia tosi monta kertaa kun hoitanut niitä olen. Eli sillon ne ovat olleet ulkona. Ne on joka päivä silloin kun talli on kiinni ulkona.Älä urputa tai mustamaalaa tallia jos et faktoja tiedä!


      • Anonyymi
        Allukkaaa kirjoitti:

        Toi ei ole totta transsi on paras talli ikinä ja se mitä sä sanoit on pelkkää valetta transsilla on kyllä kaikki asiat hyvin😒

        Transsi on must surkee talli missä oon käyny koska siis ne hevosten karsinat on ihan pieniä ja mieti niitten pitää olla sielä legit 24/7😔 ja se maneesi on huonossa kunnossa surkeet opet ku hepo rupee vetää pukkilaukkaa se on vaa sillein hidasta purista pohkeet


    • Nainen881

      Samaamieltä, totta, hevosten silmistä näkee, että ovat elottomia ja paatuneita.

      Yksinkertaisesti olen sitä mieltä, että ratsastuskouluhevosten mielenterveydestä pitäisi huolehtia paljon paremmin. Nääskun ne joutuvat kestämään päivittäin useitakin tunteja erilaisia ratsastajia. jokainen ratsastaja on erilainen ja se tietysti verottaa hevosta.

      Ja oma näkemykseni on, että heppojen tulisi saada monipuolisempaa ruokaa, kuin kauraa ja heinää.

    • tyttönen

      Transsilta löytyy hevosia kaiken tasoisille ratsastajille. On niitä pomminvarmoja ja sitten niitä vähän säpäkämpiä. Suurin osa hevosista on kilttejä ainakin omalta näkökannaltani. Hevosten kanssa en ole ollut paljoa tekemisissä.

      Tallihenki on mielestäni hyvä. Aina olen saanut apua, kun olen pyytänyt ja pyrin aina auttamaan, kun joku apua tarvitsee ja pyytää. Paljon on kiitostakin tullut. :) Opettajat ovat mukavia.

      Tallilla on kaksi maneesia (toinen, uudempi, on vähän pienempi kuin toinen) ja kaksi kenttää. Maastotkin ovat mielestäni ihan hyvät, mutta maastoissa suurimmaksi osaksi kävellään (paitsi syyskauden alussa päästään sänkipelloilla menemään, joissa sitten mennään kaikissa askellajeissa).

      Siitä olen samaa mieltä, että hevoset ulkoilevat liian vähän, mutta jos ottaa huomioon että kaikilla ratsastuskouluilla hevoset eivät pääse ulos ollenkaan, niin onhan tuokin parempi kuin ei mitään. Hepat saavat kyllä muutakin ruokaa kun kauraa ja heinää (nimimerkillä olen itse ollut hevosia pariin kertaan ruokkimassa). Pitää vielä lisätä, että Bellan ja Tamaran paksu talviturkki johtui jostakin sairaudesta (en muista nimeä, joskus sen kuulin), joka aiheutti liikaa karvankasvua.

    • Lättylove

      Miks kaikki aina haukkuu Transsia?! Koska siellä on todella monipuolista opetusta ja hyvä kuntoisia heppoja. Yleensä vanhimmilla hepoilla on jotain polvikipuja. Mutta ei kaikkilla! Ratsastan itse siellä ja minä olen oppinut siellä kaiken! Joten turha valittaa että se on huono talli! Käykää itse siellä kokeilemassa yhtä ratsastustuntia niin huomaatte että siellä on todella monipulista opetusta ja hyvät OPETTAJAT!!

      • Karkkikeppi

        Lättylove, nimimerkistäsi päätellen olet lapsi, en usko että aikuiset kirjoittelisivat noin.
        Huomaathan, että tämä ei ole haukkumista, vaan asoiden kertomista. Jos et kestä kuulla totuutta niin voit siirtyä muualle. Vaikka tuntien laatu ja opetus olisi hyvä niin ei se automaattisesti tarkoita sitä, että talli, hevoset ja tallin muu ympäristö ovat kunnossa. Itse olen monesti käynyt ystäväni mukana tallilla ja todennut aikapitkälle samat asiat kuin nimimerkillä Nainen881 on kirjoittanut. Tallilla on myös tosi huono ilmapiiri ja joka nurkista tulee ulos näitä wnb lissuja/koviksia mitälie. Tulevat ja haukkuvat pystyyn. Paikka on todellakin kuin tehdas, sitä ovat sanoneet niin äiti ja nykyseltä tallilta lähtevä tytön äiti.


      • Enkannata

        Hmm...ne sinisilmäiset eivät nää sitä😡Hevosilla on SÄÄLITTÄVÄT TARHAT ja niitäkin on vain pari. Ne hevoset seisovat karsinoissaan päivät pitkät polviin saakka yltävän heinä/olkikasan keskellä😡"Siellä on kolme maneesii,ja kaks kenttää" luokkalaiseni ylpeilevät noin trans horses tallista...NE MANEESIT EI KUITENKAAN VAIKUTA HEVOSEN HYVINVOINTIIN MITENKÄÄN!!ja aina kun olen käynyt luokkalaisteni kanssa siellä niin yhdessä tarhassa on ollut aina vain yksi hevonen/poni. Suoraan sanottuna eläinrääkkäystä! Ja niitä on NIIN paljon että ei niitä keritä hoitaa/liikuttaa/käsitellä tarpeeksi. Ne jotka kannattavat tuollaista toimintaa niin ovat vain sitä mieltä että hevosilla vaan ratsastetaan ja niiden hynvoinnilla ei ole MITÄÄN väliä! Hevosen elämää olisi jos ne saisivat olla vaikkapa olla ulkona isommissa tarhoissa koko päivän ja niin ettei yhdessä tarhassa olisi vaan yksi hevonen vaan ainakin kaksi sillä hevonen on LAUMAELÄIN! Ja että karsinat olisivat isommat! Ja lisäksi vielä että jotkut niistä hevosista/poneista ovat todella äkäisiä! Ja ymmärrän niitä koska ei minunkaan mielestäni olisi kivaa seistä koko päivä pikkuruisissa tilassa ja vaikka vieläpä monta päivää putkeen! mielestäni ne karsinatkaan eivät ole kovin kannattavia. en IKINÄ haluaisi että meidän hepat vietäisiin sinne! Yksäripuoli näyttää jo käytävältä katsottuna ihan pieneltä! JA SIELLÄKIN NIIN SÄÄLITTÄVÄN PIENET KARSINAT!!


    • Safira <3

      Karkkikeppi// nimesi perusteella olet lapsi :))))))))))))

      nämä kovikset hakkujat ovat varmaan kata yms hahahahahah
      Kata esim on vaan tiukka koska muuten teidän hemmotellut kakarat tappais ne
      hevoset ottakaapa selvää kukkahattu-tädit mitä ne teijän pikku kakarat/pissikset siel tallil ite duunaa ;)
      xD

    • Nainen881

      Karkkikeppihän sen sanoi, että vaikka opettajat ovat mahteja ja opetus hyvää, että tallilla olisi kaikki kokonaisvaltaisesti hyvin.

      Safira

    • Nainen881

      Tyttönen, niin, mitäs muuta saavat, kun heinää ja kauraa?

    • Ponittfani

      Ponit ja hepat on hyvässä kunnossa, ja jos katsoo niin tallilla on 60heppaa ponit mukaan lukien, jos yksi tai kaksi on kileinä niin tarkoittaako se että usea?! Yrittäjyydestä tiedän, koska itse yrittäjyysluokalla käyn, ja siellä opetetaan vaikka mitä. Olen transsilla oppinut kaiken ja tasokkuutta on. Valittajat kuuseen, transsilla menee hyvin ja taidatte valittajat olla pikkutyttöjä jotka pelkäävät poneja, ja jos poni vähänkin luimii niin heti haukkumaan tallia?

      • Enkannata

        Ja se että tallilla on 60 heppaa ponit mukaan lukien tekeekö se tallista hyvän?


      • Öööööööööööok

        Tää ei oo mitään valittamista vaan tosiasioita! Tää keskustelu on sitä varten että ihmiset kertois omia kokemuksiaan jotta muut tietäis kannattaako sinne mennä. Eihän tuolla ylhäällä lue mitään että "Tänne vain hyviä kokemuksia Transsista" Tänne kaivataan kaikenlaisia kokemuksia!


    • 23 vuotta ratsinut

      Nainen881//
      ne saavat myös lesettä leipää ja porkkanoita
      ja muuten tallit olisivat paremmassa kunnossa jos hoitajat tekisivät sovitut asiat kuten lakaisisivat käytäviä ja pesisivät ruokakuppeja ;)

      ja muuten miettikääpäs että mitä puhutte opettajista ja opetelkaa ratsastamaan että voitte tulla arvostelemaan opettajia näkisittepä vaan kun Enni hyppää :)
      ja vielä se että anteeksi että ei ole pisteitä pilkkuja yms kirjoitan tätä puhelimella

      • Lätty is best pony!


      • Päällikkö

        Käytävää ei tulisi lakaista hevosten ollessa sisällä, joten siitä asiasta ei voi hoitajia syyttää, vaan taputtaa olalle etteivät ole näin tehneet.
        Ja jos talli on muutenkin törkyisen näköinen, ei ruokakuppien pesu sitä paljon paranna, vaikka en sitä sano ettei niitä tulisi pestä, päinvastoin.


      • Enkannata

        Jaa,pitääkö opetella vai ratsastamaan ennen kuin ymmärtää,sinä et tässä ymmärrä😄Kaura leipä lese yms.EI tee tallista hyvää, että opettaminen ja ratsastaminen on eri asia niin ihan sama kuinka kauan on ratsastanut jos ei ole silti hyvä opettaja. P.S en halua mollata tallia mitenkään tai opettajia


      • Anonyymi

        Esimerkiksi meidän tallilla (Ei tämä talli) ei ole edes hoitajia ja talli on hyvässä kunnossa. Ei niitä kaikkia tallitöitä voi hoitajille työntää! :)


    • Älävalita

      Kuka siellä muka nyt sairastaa?!?! EI KUKAAN

      • Opettele teoriaa

        Ei varmaan tällä hetkellä kukaan, mutta tollahan niitä aiheutetaan pölyherkille hevosille.


      • Päällikkö

        Ei kukaan ku kalusto(hevoset ja ponit) on päivitetty ja kaikki pidempään olleet jouduttu lopettamaan.


    • Omamielipideasiaan

      23 vuotta ratsinut, tarkoittaako se, että vaikka opettaja on itse hyvä ratsastamaan niin hän osaa myös opettaa oikein ja hyvin?

      Itse olen pari kertaa käynyt katsomassa kavereideni ratsastusta ja ihan ok paikka. Harmittaa vain ne hevoset ja ponit jotka seisovat peppukarsinassa eivätkä saa tätä rem-unta, joita hevosen kuuluisi saada... En tiiä miten asiat on muuttuneettoivottavasti peppukarsinat on otettu pois.

      En halua mollata tallia mitenkään. Toivon vain että asiat parantuisivat hiukan siellä.

    • mielipiteeni

      Transhorses on siistipaikka on 2 tallia ja 2 maneesia ja kenttää. Tallilla on ihan kohtalainen ilmapiiri jotkut teinitytöt katsovat vinoon ja niin edespäin. Hevoset eivät saa hirveästi ulkoilla ja hinnat ovat kalliita. Ei ole hirveän hyvät maastot. Opetus on hyvää kokeneet opettajat. Toinen opettajista on ehkä vähän ilkeä hän suosii aina oppilaita eteenkin hänen lapsenlastaan joka saa kaiken mitä tahtoo. Itse olen oppinut tallilla paljon ja pidän tallista. Ponit ovat ihan kivoja jotkut ovat äkäisiä sillä oppilaat sörkkivät ja käyvät usein karsinoissa turhaan ja hevoset ärsyyntyvät. Tallilla on kohtalaiset varusteet yms. Hevosia on kaiken kokoisia varmasti sopivia juuri sinull. Mielestäni on parempiakin talleja mutta kukin tyylillään.

    • Enkannata

      No en kyllä suosittele paitsi jos ajattelee että hevonen pn vaan ratsastamista varten :)

    • mm743

      Trans horses on liiton hyväksymä. Liitto ei hyväksy mitä tahansa. Täällä on turha arvostella jos ei uskalla antaa tallille palautetta. Ratsastajainliittoon saa aina ilmoittaa.

      • Niinjoo4

        Liittoon pääsee maksamalla...Lisäksi palaute otetaan nyrpeästi vastaan ja siitä saa kärsiä tunneilla.


    • Marsumersu

      Itse kävin nuorempana transsilla, enkä voi suositella paikkaa omien kokemuksieni pohjalta. Kun aloitin siellä olin 9 vuotias ja ratsastanut aikaisemmin muutaman kuukauden. Suunnilleen puolen vuoden ajan tunnit menivät pippurin kanssa kentän keskellä pyörien ja poukkoilken, koska taitoni eivät riittäneet sen saamiseksi uralle. Taluttajaa en saanut, eikä (tuota tumma tukkaista N:llä alkavaa opettajaa) tuntunut asia kiinnostavan. Toivoin useasti jotain muuta ponia ilman että asialle korvaakaan lotkautettiin. Vasta kun äitini sanoi kyseiselle opettajalle ettei aio maksaa kalliista tunnista jos en saa kunnon opetusta, aloin saamaan muita poneja. Tämän jälkeen suhtautuminen minua kohtaan oli jokseenkin nuivaa. Myöhemmin sama jatkui, aina joku aloittelija vietti tuntinsa pippuri ponin kanssa kentällä ympäriinsä seilaten ja poukkoillen.
      Mitä hevosista huolehtimiseen tulee, sitä ei voi huolehtimiseksi typeryskään sanoa. Muistan eräänkin vanhan laihan Zeus nimisen hevosen, joka seisoi seinään kytkettynä yksi kavioista puoliksi jalasta irti revenneenä. Asialle ei tehty muuta kuin seisotettiin vaan ja annettiin kuihtua pois. Yhdellä ponilla oli tarttuva sieni-infektio ihossa, hoitaja osti omilla rahoillaan ponille omat harjat ettei tauti tarttuisi kaikkiin muihinkin heppoihin. Valitettavasti näitä tarinoitahan riittäisi..Ja kyllä, transsilla vain niillä hepoilla oli omat harjat joille hoitajat olivat ostaneet sellaiset. Tuntui muutenkin olevan se kulttuuri että hoitajat ostavat omilla rahoillaan hepoille parempia kamoja. Varusteet, loimet, harjat yms oli kaikki loppuun käytettyjä, satulat hevosille huonosti istuvia "kunhan joku penkki selässä on", suojista ei transsilla oltu varmaan koskaan kuultukaan. Hepat apaattisen ja surullisen näköisiä, sekä jatkuvasti kipeänä.
      Vaihdoin muualle ja voin sanoa että olen kehittynyt 2 vuodessa enemmän kuin transsilla 7 vuodessa, halvempaan hintaan ja pienemmällä ryhmä koolla.
      Näin jälkeenpäin ajateltuna harmittaa etten vaihtanut aikaisemmin tallia ja se että tuin rahallisesti tuota hevostehdasta.

    • Vainhyviäkokemuksia

      Itse ratsastin Transsilla 6-vuotiaasta lukion vikalle, enkä kyllä ymmärrä mistä te valitatte. Myös isosiskoni ja äitini ovat ratsastaneet Transsilla ja itse kävisin vieläkin jos siellä päin vielä asuisin. Olen itse todella tyytyväinen siitä että sain ratsastaa vaikeita ja itsepäisiä poneja ja käydä niillä kisoissa, koska niiden kanssa oppii todella paljon enemmän. Pippuri sitäpaitsi oli todella hyvä poni opettamaan päättäväisyyttä ja valppautta, se kun tykkäsi kipitellä itsekseen ja syödä kentällä jos ratsastaja ei ollut kuulolla. Taluttajan sai jos sellaisen halusi ja jos tunnin jälkeen kysyi jos saisi kokeilla toista ponia, niin sekin onnistui. Tämä "N:llä alkava opettaja" josta puhutte opetti minua kaikki vuodet enkä parempaa opettajaa olisi voinut edes toivoa. En ymmärrä mistä tämän ilkeyden olette saaneet päähänne, kehuja tuli aina paljon ja jos oli moitteita niin ne oli ihan asiasta, rakentavaan tyyliin sanottu. Nykyäänhän tallilla on ilmeisesti erikseen valmennusryhmiä ja käydään tallin ulkopuolisissa kisoissa, mikä on tosi upeeta ja varmasti kehittävää. Noihin huolehtimiskommentteihin en edes jaksa tarttua, höpöhöpöjuttuja. Harmi että joillain on noin huonoja kokemuksia, omasta mielestäni tallilla on tosi lämmin tunnelma ja jos olisi opiskelijana varaa ja asuisin lähempänä niin varmasti menisin uudestaan tunneille.

    • ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ

      Näiden kaikkien kommenttien ja oman kokemuksen kannalta sanon ETTÄ MIKÄ HEVOSTEHDAS SE ON JA ETTÄ TOSTA MUN MIELESTÄ PITÄIS ILMOTTAA JOHONKIN ELÄINSUOJELUUN HERRAN JESTAS!!!!!!!!!!!!OIKEESTI MÄ OON NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN VIHANEN NIIDEN HEVOSTEN PUOLESTA MUA ITKETTÄÄ KUN AJATTELEN NIITÄ HEVOSIA SIELLÄ!!!!!JA VIELÄ ETTÄ JOTKUT JOTKA EI TAJUA HEVOSISTA NÄEMMÄ MITÄÄN NIIN KANNATTAA TOLLASTA ELÄINRÄÄKKÄYSTOIMINTAA!!!!!!!KUMPA MÄ JOTENKIN VOISIN AUTTAA NIITÄ HEVOSPARKOJA!

    • ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ

      JA VIELÄ ETTÄ SIELLÄ KÄY MUKAMAS JOTAIN "KOKENEITA KOKO IKÄNSÄ RATSASTANEITA AIKUISIA" EI!NE ON JOTAIN IHAN EPÄKOKENEITA AJATTELEMATTOMIA IHMISIÄ JOTKA AJATTELEE VAAN SITÄ RATSASTAMISTA EIKÄ HEVOSTEN HYVINVOINTIA!ELI EI YHTÄÄN OIKEITA HEVOSIHMISIÄ!


      EN TIEDÄ YHTÄÄN MINKÄLAISIA NE OMISTAJAT ON MUTTA EIVÄT NÄEMMÄ AJATTELE MUUTA KUIN *RAHAA*!!!!!!!!EI YHTÄÄN NIIDEN HEVOSTEN HYVINVOINTIA ELI EIVÄT TODELLAKAAN SOVELLU TALLIN OMISTAJIKSI!!!!!!!!!

    • Entodellakaansuosittele

      En suosittele transsia yhtään..harmittaa kun olen laittanut rahaa edes vähänkään tuollaiseen toimintaan:( ;(

    • ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ

      Itseasiassa korjaisin tuota tekstiäni vähän. Olen siis todella pettynyt ja surullinen(ja surullinen niiden hevosten puolesta) transsin toimintaan oman kokemukseni pohjalta ja näiden kommenttien perusteella. En toki voi tietää ovatko kaikki nämä kommentit faktoja

    • ENSUOSITTELE

      EN SUOSITTELE KENELLEKKÄÄN!!!!!!
      - HEVOSET KIPEITÄ
      - JÄRKYTTÄVÄSSÄ KUNNOSSA TALLIT
      - HEVOSILLE HUUDETAAN JA HEVOSIA POTKITAAN/LYÖDÄÄN
      - HEVOSISTA EI PIDETÄ HUOLTA JA EI IKINÄ KUTSUTA ELÄINLÄÄKÄRIÄ JOS JOKIN ON PIELESSÄ
      - HUONOA OPETUSTA
      - JÄRKYTTÄVÄT HINNAT

    • Kardemummanyö

      Hyvät kommentoijat. Te jotka kerrotte noita kauhujuttuja, että hevoset/ponit Transsilla eivät saa tarpeeksi ruokaa tai se on vääränlaista, eläimiä potkitaan ja lyödään, kohdellaan kaltoin seisottamalla "kopissa" 24/7, ratsastetaan loppuun, ei kutsuta ikinä el.lääk. vaikka tarvetta ja kaikki noissa kommenteissa olevat ikävät asiat (kavio puolittain irti eikä eläinlääkäriä???tarkoititko todella kavio vai kenkä?).
      Suomessa on eläinrääkkäys kielletty. Tiedän että lain valvonta ja rangaistukset laahaavat kaukana jossain, mutta joskus tapahtuu jotain edistystä.. No sitä piti sanoa, että jos nuo kommentoijat ovat edes täysi-ikäisiä, niin eikö tule mieleen ilmoittaa noista tapauksista eteenpäin. Eläimiä ei auta se, että vaihdat tallia jos tuo "hirveä" meno jatkuu. Vai jos mietit asioita, niin menikö kaikki kuitenkaan ihan niin kuin kiukkuisena niistä "wannabe something/tallitylleröistä" ajattelit. Ikävä kyllä niiden käytökselle ei voi eläinsuojelulaki mitään. Niihin ei auta kuin aika joka lisää niiden aivokapasiteettia ja ymmärrystä. Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia. Eivät ole muita parempia, päinvastoin. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten, se on se tyhmyys joka sen aiheuttaa.
      Siis kaikki ipanoista kukkahattutäteihin ja ylikin, tehdään jotain jos ihan oikeasti asiat on huonosti. Ei vaan laiteta ovea kiinni tai paineta offia.

      • HevostenTilaSurkea

        Toisaalta taas se, että jatkat kyseisellä tallilla ratsastusta, tukee tallin toimintaa. Tottakai oletetaan, että jos ihmiset käyvät enemmän ratsastamassa niin hevosista pidetään paremmin huolta, mutta raha menee kyllä aivan muuhun kuin hevosten hyvinvointiin tuolla. Transsilla on aivan liian monta hevosta, jotta kaikista voitaisiin pitää hyvää huolta. Varusteet eivät sovi eikä hevosten lihaksia huolleta millään tasolla. Koska tallilla ei ole tarpeeksi osaavia ratsastajia, eivät hevoset liiku oikein, jolloin lihaksia kasvaa vääriin paikkoihin ja hevoset kipeytyvät. Fakta on se, että hevoset tarvitsevat osaavia ratsastajia, jotta ne pysyisivät kunnossa. Tuntilaisten kannalta hevosten läpiratsastus helpottaisi huomattavasti hevosten hallintaa.

        Antamasi esimerkit ovat tosiaankin hyvin radikaaleja, hevoset ulkoilevat tarhassa, eikä niitä varsinaisesti hakata(riippuen tietysti ratsastajasta). Osa opettajista saattaa kyllä raipattaa hevosia/poneja hieman kyseenalaisesti tunneilla, mikäli pelleilevät. Hevoset ymmärtääkseni lopetetaan jos vakavia vammoja sattuu, mutta on siellä sellaisiakin hevosia, joita pidetään tunneilla loppuun asti, vaikka olisivat miten jäykkiä tai kipeitä. Olen myös monta kertaa nähnyt tällaisen vanhan hevosen ontuvan ja tuntia on jatkettu ja asia pistetty jäykkyyden piikkiin...Tästä harva ratsastaja mielellään maksaa, kallista eläinrääkkäystä. Nämä vanhat hevoset yleensä syövät huonosti ja ovatkin kovin laihassa kunnossa ja jättävät ruokaa kuppeihin, oikeasti todella paljon.

        Mielenkiintoista on, että omistajat kyllä hoitavat omat hevosensa, hyvät sopivat varusteet, raspaukset, rokotukset jne, mutta nämä ratsastuskoulun hevoset ovat vain bisnestä. Sääliksi käy näitä hevosia. Poikkeuksena tietenkin nämä joilla kisataan tallin ulkopuolella...

        Ei ole mikään ihme, että ihmiset äänestävät jaloillaan. Tallin omistajat osaavat olla todella nyrpeitä etenkin jos jokin ei miellytä. Asiakas ei siis ole koskaan oikeassa jos jollain hevosella on jokin huonosti tai on ylipäätänsä jotain valitettavaa. Etenkin hevosista tietämättömiä vanhempia kohdellaan usein väheksyen, koska eivät he tajua jos lapsen poni ontuu tai on kipeä... Tietyille asiakkaille (ratsastavat useasti viikossa) ollaan usein hyvin ystävällisiä ja saavat parhaat hevoset, koska eivät halua maksaa tunnista, jolla kipeä hevonen ei taivu mihinkään ja pistää vastaan.

        Jostain syystä hyvin harva ymmärtää miten huonossa kunnossa hevoset todellisuudessa ovat. Uskon kuitenkin, että moni on tehnyt eläinsuojeluimloituksia ja täysin syystä. Omasta mielestäni toinen hyvä tapa oikeuden toteutumiselle on kuitenkin äänestää jaloillaan, sillä ratsastaessasi kyseisellä tallilla tuet vain sitä liiketoimintaa. Toisaalta en usko, että omistajien silmät aukeavat, vaikka puolet oppilaista vaihtaisivat tallia. Itse kestin kyllä omistajien naurettavan käytöksen ja kaiken muun moskan, mutta hevosten tila sai minut lopulta vaihtamaan tallia. Haluan nauttia harrastuksestani, enkä miettiä joka viikko, että miksi edes menen tallille, kun reissustaa jää vain paha mieli.


    • Vähänmyöhässä

      Vähän myöhässä mutta mielestäni huono paikka. Aikalailla rahastusta. Pidetään "kisoja" jotka tietty maksavat. Eivät ole edes kunnon kisoja, huudellaan maneesin laidalla minne ja milloin pitää mennä (Ainakin koulukisoissa). Oikeissa kisoissa rata pitää opetella itse. Muutenkin liian kallista. Hevosista ei mielestäni pidetä huolta, käytetään tunneilla ja ei hoideta hyvin. Ja niinkuin ylemmistä vastauksissa lukee (tai no yhdessä vastauksessa) hevoset pääsevät kai kerran viikossa tarhaan/laitumelle.

    • Kurrebest

      Mun mielestä ihan hyvä talli mut hevoset ulkoilureittejä liian vähän ja opetus on ihan ok

    • Lopettanut

      Kävin vuosia transilla. Silloin kun seoli pienempimuotoista, paikka oli kodikas. Hevosten ja toiminnan laajennuttua, toiminta on muuttunut bisnekseksi. Tunnit ovat liian täynnä. Vapaita paikkoja kaupataan vielä kauden alussa. Hepat ei varmaankaan saa riittävästi liikuntaa. Muistan eräänkin hevosen, joka ei hyväksy kuin uyhden ihmisen ratsastajakseen. Selvasti yhden ihmisen hevosen. Läpiratsastaisin hevosen tai myisin sen yksityiskäyttöön. Opetushevonen ei voi valita. Purijoitakin pitäisi kouluttaa.

      • Jebutti

        Hevosten kunnosta päätellen; saavat ihan tarpeeksi liikuntaa, jos ei ratsastustunnilla niin sitten ulkona. "Selvästi yhden ihmisen hevonen" on varmaan joku hevonen, joka vaatii vain kokeneemman hevosihmisen hoitamaan/ratsastamaan. xD Transhorses myy hevosia eteenpäin, eli kyllä sieltä ne tuntitoimintaan sopimattomat lähtevät ennemmin tai myöhemmin. Läpiratsastus ei muuta sitä että osa hevosista vain vaatii oikeaoppisemman käsittelyn, siinä missä joku pullamössö alkeisratsu on tottunut, että selässä on tasapainoton perunasäkki, joka potkii ja pumppaa kylkiä ilman mitään ajatusta. Edeltämainitut alkeisratsut ansaitsevat kyllä kaikki vapaapäivät palautuakseen välillä ratsastuskoulun karusta arjesta. Korkeamman tason hevoset vaativat ja saavat selkään sen vähän kokeneemman ratsastajan, joka on tasapainonsa ja oppeinensa paljon mielyttävämpi kannettava. Jos tämmöisen selkään iskee yhtäkkiä aloittelijan potkimaan, niin ohan se nyt järkytys, eikä hevonen tiedä miten reagoida ristiriitaisiin ohjeisiin ja huonosti istuvaan kyytiläiseen.

        Purijoista tulee mieleen vain muutamat ponit, jotka näykkivät pelokkaita pikkutyttöjä, jotka jälleen kerran käyttävät ristiriitaisia viestejä hoitotilanteissa. Ei siinä auta mikään huutaminen ja lyöminen. Opettajan/kokeneemman ratsastajan kanssa ongelmaa ei ole, joten miten sitä ponia sitten kouluttaa? Nykyään transhorses järjestää hoitokursseja niin lapsille kuin aikuisille, mutta oppiminen vaatii harjoittelua.


      • Just
        Jebutti kirjoitti:

        Hevosten kunnosta päätellen; saavat ihan tarpeeksi liikuntaa, jos ei ratsastustunnilla niin sitten ulkona. "Selvästi yhden ihmisen hevonen" on varmaan joku hevonen, joka vaatii vain kokeneemman hevosihmisen hoitamaan/ratsastamaan. xD Transhorses myy hevosia eteenpäin, eli kyllä sieltä ne tuntitoimintaan sopimattomat lähtevät ennemmin tai myöhemmin. Läpiratsastus ei muuta sitä että osa hevosista vain vaatii oikeaoppisemman käsittelyn, siinä missä joku pullamössö alkeisratsu on tottunut, että selässä on tasapainoton perunasäkki, joka potkii ja pumppaa kylkiä ilman mitään ajatusta. Edeltämainitut alkeisratsut ansaitsevat kyllä kaikki vapaapäivät palautuakseen välillä ratsastuskoulun karusta arjesta. Korkeamman tason hevoset vaativat ja saavat selkään sen vähän kokeneemman ratsastajan, joka on tasapainonsa ja oppeinensa paljon mielyttävämpi kannettava. Jos tämmöisen selkään iskee yhtäkkiä aloittelijan potkimaan, niin ohan se nyt järkytys, eikä hevonen tiedä miten reagoida ristiriitaisiin ohjeisiin ja huonosti istuvaan kyytiläiseen.

        Purijoista tulee mieleen vain muutamat ponit, jotka näykkivät pelokkaita pikkutyttöjä, jotka jälleen kerran käyttävät ristiriitaisia viestejä hoitotilanteissa. Ei siinä auta mikään huutaminen ja lyöminen. Opettajan/kokeneemman ratsastajan kanssa ongelmaa ei ole, joten miten sitä ponia sitten kouluttaa? Nykyään transhorses järjestää hoitokursseja niin lapsille kuin aikuisille, mutta oppiminen vaatii harjoittelua.

        ”Muutamat ponit, jotka näykkivät pelokkaita pikkutyttöjä”Trans horsesilla yksi poni on purrut yhden ihmisen sormen irti! Muistaakseni näykkiminen ja pureminen on eri asia...


      • Jebutti

        No tämä onkin ihan uusi stoori :DD Yksi poni on yhden kerran purrut yhden ihmisen sormen irti > kaikki pelokkaita lapsia näykkivät uhittelevat transsin hevoset PUREVAT ja pitäisi teurastaa? Hevosalalla sattuu vahinkoja, niin kokeneille mutta etenkin aloittelijoilla. Aggressiivista ja vaarallista hevosta ei ole mitään järkeä käyttää opetuksessa, semmonen maksaa talliyrittäjälle sekä aikeuttamansa vahingon että maineen verran.

        Se että joku neropatti lapsi menee tallille, ottaa sieltä "vaikean" hoitohevosen koska se on niin cool, eikä pärjää hevoselle ja/tai hakkaa hevosta, ei ole tallin omistajan vahdittavissa. Sen kerran kun hevonen sitten puree/näykkäsee takaisin ja osuu varsin herkkään osaa ihmistä, siihen sormeen, on jo useamman sattuman summa. Sormen saa yleensä hevosen suuhun vain niin että käsi on nostettu lyömistarkoituksessa ja hevonen ehtii ensin xD Toinen vaihtoehto on että herkkupala on annettu väärin ja hevonen puree porkkanan sijaan sormea, mikä on aivan ymmärrettävä erehdys. Mites satulaa kiristäessä? Kohteena on joko käsivarsi, kylki tai vastaava. Hoitaessa? Sormet ovat joko hoitoharjalla, kaviokoukun ympärillä tai hevosen kehoa vasten > Edelleen ainoa puremisen kohde on käsivarsi tai kylki. Missä tilanteessa käsi on hevosen pään korkeudella, ilmassa ja suunnilleen kaulan tietämillä, mutta selvästi irti hevosesta? Silloin kun hevosta huidotaan tai yritetään, jolloin (pahimmassa tapauksessa paikalleen sidottu) hevonen ei voi edes paeta vaan joutuu puolustautumaan. Ainoastaan päätä harjatessa käsi olisi harjan kanssa tarpeeksi lähellä, että hevonen voisi kääntää päätään niin että pureminen olisi mahdollista, mutta kuka idiootti harjaa ärsyyntyneen hevosen päätä varomattomasti ja väkisin? Hevoset eivät piilota mielialaansa, niistä näkee ihan selvästi jos ne ovat pelokkaita tai ärsyyntyneitä.

        Hevosen saa pelokkaaksi/ärtyneeksi kohtelemalla sitä väärin. Ei ole mitenkään uusi ilmiö että ratsastuskoulun hevoset, varsinkin ne jotka joutuvat vuodesta toiseen palvelemaan ymmärtämättömiä aloittelijoita, alkavat ennakoimaan huonoa kohtelua. Transhorses on valitettavasti yksi näiden tavallisten ratsastuskoulujen joukossa, mikä ei tietenkään oikeuta tilannetta. Ratkaisu ei kuitenkaan ole hevosten koulutus vaan oppilaiden. Hevosta ei voi (ainakaan loputtomiin) kouluttaa sietämään huonoa kohtelua. Jokainen hevonen ansaitsee tulla kohdatuksi oikein, jo ennen kuin pelokkuus aiheuttaa käytösongelmia. Asiaan voi kukin vaikuttaa itse niin, että hankkii itselleen tietoisuutta hevosen käytöksestä ja oikeaoppisesta hoitamisesta. Niin kauan kuin pikkutytöt kuvittelevat parin hevoshullun lukemisen jälkeen, että he osaavat _raipata_ hevosen takaisin kiltiksi, niin mikään ei tule korjaantumaan.

        Jokainen on kerran osaamaton. Silloin kun huomaa ettei hallitse hevosta tai ymmärrä sen käyttäytymistä, pitää pyytää apua eikä kiivetä paljas perse edellä puuhun ja itkeä kun tuli tikkuja.

        Kyllä minäkin olen saanut, myös transsilla, hevosen hampaat käteen tai takalistoon (juurikin satulan kiristys tilanteessa), mutta joka kerta kyseessä on ollut ihan oma tarkkaavaisuuden puute. Jos yksikään näistä hevosista olisi ollut oikeasti aggressiivinen, niin ne olisivat saaneet paljon pahempaa jälkeä aikaan, ei vain yhtä mustelmaa.


      • Jebutti
        Jebutti kirjoitti:

        No tämä onkin ihan uusi stoori :DD Yksi poni on yhden kerran purrut yhden ihmisen sormen irti > kaikki pelokkaita lapsia näykkivät uhittelevat transsin hevoset PUREVAT ja pitäisi teurastaa? Hevosalalla sattuu vahinkoja, niin kokeneille mutta etenkin aloittelijoilla. Aggressiivista ja vaarallista hevosta ei ole mitään järkeä käyttää opetuksessa, semmonen maksaa talliyrittäjälle sekä aikeuttamansa vahingon että maineen verran.

        Se että joku neropatti lapsi menee tallille, ottaa sieltä "vaikean" hoitohevosen koska se on niin cool, eikä pärjää hevoselle ja/tai hakkaa hevosta, ei ole tallin omistajan vahdittavissa. Sen kerran kun hevonen sitten puree/näykkäsee takaisin ja osuu varsin herkkään osaa ihmistä, siihen sormeen, on jo useamman sattuman summa. Sormen saa yleensä hevosen suuhun vain niin että käsi on nostettu lyömistarkoituksessa ja hevonen ehtii ensin xD Toinen vaihtoehto on että herkkupala on annettu väärin ja hevonen puree porkkanan sijaan sormea, mikä on aivan ymmärrettävä erehdys. Mites satulaa kiristäessä? Kohteena on joko käsivarsi, kylki tai vastaava. Hoitaessa? Sormet ovat joko hoitoharjalla, kaviokoukun ympärillä tai hevosen kehoa vasten > Edelleen ainoa puremisen kohde on käsivarsi tai kylki. Missä tilanteessa käsi on hevosen pään korkeudella, ilmassa ja suunnilleen kaulan tietämillä, mutta selvästi irti hevosesta? Silloin kun hevosta huidotaan tai yritetään, jolloin (pahimmassa tapauksessa paikalleen sidottu) hevonen ei voi edes paeta vaan joutuu puolustautumaan. Ainoastaan päätä harjatessa käsi olisi harjan kanssa tarpeeksi lähellä, että hevonen voisi kääntää päätään niin että pureminen olisi mahdollista, mutta kuka idiootti harjaa ärsyyntyneen hevosen päätä varomattomasti ja väkisin? Hevoset eivät piilota mielialaansa, niistä näkee ihan selvästi jos ne ovat pelokkaita tai ärsyyntyneitä.

        Hevosen saa pelokkaaksi/ärtyneeksi kohtelemalla sitä väärin. Ei ole mitenkään uusi ilmiö että ratsastuskoulun hevoset, varsinkin ne jotka joutuvat vuodesta toiseen palvelemaan ymmärtämättömiä aloittelijoita, alkavat ennakoimaan huonoa kohtelua. Transhorses on valitettavasti yksi näiden tavallisten ratsastuskoulujen joukossa, mikä ei tietenkään oikeuta tilannetta. Ratkaisu ei kuitenkaan ole hevosten koulutus vaan oppilaiden. Hevosta ei voi (ainakaan loputtomiin) kouluttaa sietämään huonoa kohtelua. Jokainen hevonen ansaitsee tulla kohdatuksi oikein, jo ennen kuin pelokkuus aiheuttaa käytösongelmia. Asiaan voi kukin vaikuttaa itse niin, että hankkii itselleen tietoisuutta hevosen käytöksestä ja oikeaoppisesta hoitamisesta. Niin kauan kuin pikkutytöt kuvittelevat parin hevoshullun lukemisen jälkeen, että he osaavat _raipata_ hevosen takaisin kiltiksi, niin mikään ei tule korjaantumaan.

        Jokainen on kerran osaamaton. Silloin kun huomaa ettei hallitse hevosta tai ymmärrä sen käyttäytymistä, pitää pyytää apua eikä kiivetä paljas perse edellä puuhun ja itkeä kun tuli tikkuja.

        Kyllä minäkin olen saanut, myös transsilla, hevosen hampaat käteen tai takalistoon (juurikin satulan kiristys tilanteessa), mutta joka kerta kyseessä on ollut ihan oma tarkkaavaisuuden puute. Jos yksikään näistä hevosista olisi ollut oikeasti aggressiivinen, niin ne olisivat saaneet paljon pahempaa jälkeä aikaan, ei vain yhtä mustelmaa.

        "Silloin kun hevosta huidotaan tai yritetään _lyödä_"
        Korjaus äskeisen tekstin lauseeseen.


    • Anonyymi

      Hyvät opettajat ja tilat. Hevosia ja poneja löytyy eri tasoisille ratsastajille. Estehevosia saisi kuitenkin olla enemmän. Ilmapiiri tallilla on todella hyvä ja viihdyn siellä. Suosittelen tallia muillekin.

    • Anonyymi

      Ite ratsastan tolla talilla ja ei se ois varmaan suomen ratsastus liiton hyväksymä jos sielä ei ois asiat huvin

    • Anonyymi

      Ratsastin transsilla pikkasen aikaa ja oli se ihan ok talli. Kävin siellä kolme kurssia ja kaikki tunnit olivat samanlaisia en päässyt etenemään yhtään. Hevosia kyllä kävi sääliksi kun ihan liian pienet karsinat ja tarhat olivat naurettavia, jotkut hevoset olivat aivan liian laihoja ja toisilla patteja siellä täällä. En kyllä suosittele menemään sinne tallille, aivan liian kallista ja huonoa hevosten käsittelyä.

    • Anonyymi

      Kävin transsilla enkä oppinut siellä yhtään mitään 3 vuoden aikana, hevosia kohdellaan huonosti opettajat lyövät niitä ja ovat päivässä max 2h ulkona. Porukka arvosteli sun ratsastus taitoja ja puhui pahaa

    • Hei!
      Tiedättekö, että saako transsilta vuokraponia?

      • Moi, transsilla ei ole vuokrausta. Mutta hoitohevosen kyllä saa, jos on asiakas.
        Itselläni kolme hoitsua hoitelen kahta muuta heppaa jotka eivät käy tunneilla.


    • Anonyymi

      Transsissa kohdellaan hevosia huonosti! Hevosia lyödään ja potkitaan. Hevosilla on huonot olot tallilla. Useimmat hevoset puree. Hevosista ei huolehdita tarpeeksi hyvin!

    • Anonyymi

      TÄYTTÄ PÖTYÄ SANON MINÄ

    • Anonyymi

      Kannattaako aloittaa transsilla ratsastus? :)

    • Anonyymi

      Mikä on Tallin tilanne nyt????

    • Anonyymi

      sanon että älkää aloittano trans horsesilla. hevosien tarhat ja osa karsinoista ovat liian pieniä, paljon pölyä ja hämähäkin seittejä, ylipäätänsä likaista, vesi on ruosteessa, tallilla ei oikeastaan kehity mihinkään hetken jälkeen ellei ole valmennusryhmässä ja opetus on aika kallista. opettajat ovat osaavia ja mukavia, ponit ovat ihan kivoja kuitenkin moni saikkuilee, jalat ovat rikki, liian vanhoja ja yms. hevosia ei hakata ja opettajat puuttuu siihen heti jos niin käy. kuitenkin hevoset jakaa satuloita ja suurin osa niistä on epäsopivia. kaikilla ei ole hypätessä suojia eikä jalkoja kylmätä este tuntien jälkeen ollenkaan. tallin ilmapiiri on ihan ok kuitenkin aina on niitä jotka nauravat ja katsovat vinoon muita. ponit saattaa näykkiä ja potkia mutta suurin osa sentakia koska heidän karsinoissa käydään ihan turhaan ja häiriköidään ponien omaa aikaa. en tiedä hevosen ruuista mitään mutta ruokakupit ainakin ovat likaisia ja vesikupit aina rikkinäisen näköisiä. jollain hepoilla on olkia joka on nounou.

    • Anonyymi

      Ihan paska talli. Olen käynyt 3 vuotta ja olen katunut päätöstä aloittaa siellä. Sain aloittaa laukan, kun olin ratsastanut 2 vuotta. Tarhat on LIIAN pienet. Yksi yksäri hevonen on yksin tarhassa ja puree puu aitaa, koska haluaa pois. Useammat tarhaa yksin paitsi tallin tunti käyttökäyttöset ponit ja hepat. Ponit ovat samassa pienessä tarhassa ja seisoo. Ponit näykkivät ja jotkut vilkkaimmat ponit ovat sen takia vilkkaita, koska tarha on pieni ja ei pääse juoksemaan.. Tallilla kannustetaan potkimiseen, raipalla lyömiseen, vetämiseen ja sahaamiseen. Tallilla jotkut henkilöt ovat ilkeitä ja puhuvat pahaa alottelijoista. Olen itse vaihtamassa tallia, koska sain tarpeekseni. On tallilla PALJON enemmän pahaa, mutta en jaksa kirjoittaa.. (ps olen lapsi)

    • Anonyymi

      Samat ponit/hevoset kiertävät kenttää, jotka olivat kun aloitin tallilla 20 vuotta sitten. Ja lopetin valitettavasti vasta viisi vuotta myöhemmin... Vanhukset ovat ihan luuta ja nahkaa, mutta silti juoksivat tunneilla. Katsoin kahta tuntia ja opetus oli lähinnä liikenteenohjausta. Hevosia potkittiin eteenpäin ja ratsastajien istuntaa ei korjattu ollenkaan. Jos haluaa oikeasti oppia ratsastamaan, ei Transsia kannata valita. Lisäksi hevosten hyvinvointi ei näyttänyt olevan kovin hyvällä mallilla. Nykyisellä tallilla kaikki hevoset ovat kiiltäviä ja hyvinvoivan näköisiä. Lisäksi yksikään niistä ei seiso apaattisena karsinassa, kuten suurin osa Trans Horsesilla.

    • Anonyymi

      Aloitin tallilla käynnin muutama vuosi sitten enkä ole todistanut hevosten kaltoinkohtelua.
      Itse allekirjoitan näistä negatiivista kommenteista vain käsityksen tasolta tuon ulkona olon eikä siitäkään ole varmuutta kun en tallilla päiviäni vietä. Yksäreillä on omia pienempiä tarhoja mutta tuntihevoset tarhaavat isoissa tarhoissa laumoissa ja kesällä on kaksi isoa laidunta missä myös laumoja.

      Mielestäni opetus on todella hyvää. Olen kehittynyt huimasti kuluneen muutaman vuoden aikana. Opettaja (Nina) on vaativa ja tunneilla keskitytään perusratsastamiseen ja opettaja varmasti korjaa kyllä istuntaa kun tarpeelliseksi näkee. En ole kuullut kertaakaan kehoitusta hakata hevosta raipalla, jotta se liikkuisi eteenpäin. Sen sijaan olen kuulut kiellettävän hakkaamisen. Alkuun Nina tuntui hieman töykeän oloiselta, mutta nykyään koen hänet oikein mukanava vaikka topakka onkin.

      Tallilla on monen tasoisia hevosia ja poneja. Muutamaan hevosta lukuunottamatta he ovat kilttejä karsinassa ja hyvän tuulisen oloisia sekä hyvässä karvassa ja lihaksessa. Tallilta löytyy myös senioreita, jotka eivät käy enää tunneilla tai vanhemman näköisiä poneja jotka käyvät alkeis/talutustunneilla. Valmennusryhmäläiset menestyvät hyvin kisoissa hevosilla ja poneilla jotka ovat ihan tuntikäytössä.

      Tallilla on kaksi ulkokenttää, joilla ratsastetaan mahdollisimman pitkään kelien salliessa ja kaksi maneesia. Hyvien kelien aikaan käydään metsässä alku- ja/tai loppukäyntejä ja hevosten annetaan lämmitellä hyvin ennen kuin aletaan vaatimaan enemmän. Mielestäni tunnit ovat hyvin rakennettu ja kaikilla harjoituksilla on tarkoitus.

      Vielä en ole nähnyt ihan täydellistä tallia mutta ainakin oman arvioni mukaan tällä hetkellä Trans Horses on hyvä talli, jossa saa ainakin Ninalta ja Mialta laadukasta opetusta laadukkailla hevosilla (Ennin tunneilla en ole käynyt). Nykyisenä aikuisratsastana en osaa ottaa kantaa tallityttöjen keskenäiseen hierarkiaan.

    • Anonyymi

      Opetus on hyvä ja auttaa pääsemään alkuun.käyn itse transsilla ja opetus on hyvää ja opettaja on parhaimmasta päästä. Tunneilla about käyntitehtäviä ravitehtäviä ja laukkajuttuja esim puomit laukassa. Osa poneista/hevosista puree ja tallilla pari ponia joiden jaloissa vikaa esim yhdellä ponilla on oikea polvi isompi kun vasen ja sellasta. Talli on vähän sotkuinen esim hämähäkinseittiä siellä täällä
      Ja parilla hevosella ja ponilla on sama satula.
      Mutta hyvä Talli ja hyvät meiningit suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe