perunamuusi saa oksentamaan, syytä?

kuin kylmä puuro

En tiedä miksi, mutta olen aina inhionnut perunamuusia. Minulla ei ole minkäänlaisia ruoka-allergioita, ja tavallinen peruna nyt maistuu ihan normalliruoalta. yksi lempiruoistani on kuitenkin uudet perunat voi, joten en ole keksinyt minkäänlaista selitystä tälle.
Maistuu kammottavalle, ja kun olen syönyt sitä, tulee heti oksennusrefleksi. Muuten olen ihan normaali nuori, ei taida olla muuta inhokkiruokaa paitsi homejuusto ja perunamiuussi.
Ja tarkennusta: ei johdu koostumuksesta, sillä pidän erittäin paljon kaikenlaisista joulu laatikoista, sekä maksalaatikosta. Vanhempani koittivat joskus tehdä kotitekoista perunamuusia, mutta alkoi silti oksettaa.

Onko jollakin minkäänlaista selitystä tälle?

10

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulinaristikokki

      Jos sinulle on vain kerran "koetettu" tehdä kotitekoista perunamuussia, niin luulenpa ettet ole koskaan saanut edes maistaa hyvää perunamuussia.

      Jos pidät uusista perunoista ja voista, niin todennäköisesti pitäisit myös oikein valmistetusta perunamuussista, johon laitetaan punaista homogenoimatonta luomumaitoa ja voita. Peruna, joista muussi tehdään kuuluu olla jauhoista lajikkeeltaan.

      Ethän kai vaan luule, että koulun einespussimuussi on perunamuussia? Sitä se ei ole, vaan lähinnä tapettiliisteriä sekä maultaan, että rakenteeltaan.

      Aurajuusto on yksi suurimmista herkuistani, joten siinäkään suhteessa en voi jakaa makumieltymyksiäsi.

      • kuin kylmä puuro

        kiitos vastauksesta, en oikeastaan tiennytkään että koulun perunamuussi eroaisi noin paljoa muista, sillä vaikka joku ei pitäisikään siitä koukussa, kyllä kaikki silti ottavat.

        Jos vanhempani eivät sitä osaa tehdä, eikä koulunkaan perunamuusi onnistu, en nyt uskaltaisi missään ravintolassakaan tilata (jos edes missään muualla kuin syödään niin arkista ruokaa).


      • Kulinaristikokki
        kuin kylmä puuro kirjoitti:

        kiitos vastauksesta, en oikeastaan tiennytkään että koulun perunamuussi eroaisi noin paljoa muista, sillä vaikka joku ei pitäisikään siitä koukussa, kyllä kaikki silti ottavat.

        Jos vanhempani eivät sitä osaa tehdä, eikä koulunkaan perunamuusi onnistu, en nyt uskaltaisi missään ravintolassakaan tilata (jos edes missään muualla kuin syödään niin arkista ruokaa).

        Kyllä ketjuravintoloissa ainakin lounasaikaan on tarjolla perunamuusia. Joskus se voi jopa olla ihan hyvääkin. Perunamuusi on arkinen ruoka, mutta oikein valmistettuna aivan hyvää. Itse en sitä usein syö juuri siksi, että siihen tulee tuota oikeaa maitoa, jonka rasvaprosentti on 4,1-4,4 ja voita. :)

        Kun perunamuusi tehdään poronkäristykselle siihen sekoitetaan myös sipulia. Toivottavasti saat joskus elämässäsi vielä oikeaa perunamuussia sipulilla tai ilman. :)

        Koulun perunamuusi on tehty perunamuusijauheesta, siksi se maistuu tapettiliisterille. Tokihan koululaisten on pakko tuota liisterimuussia syödä, jolleivat halua syödä pelkkää kastiketta, raastetta ja leipää.


      • Keski-ikäisellä
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Kyllä ketjuravintoloissa ainakin lounasaikaan on tarjolla perunamuusia. Joskus se voi jopa olla ihan hyvääkin. Perunamuusi on arkinen ruoka, mutta oikein valmistettuna aivan hyvää. Itse en sitä usein syö juuri siksi, että siihen tulee tuota oikeaa maitoa, jonka rasvaprosentti on 4,1-4,4 ja voita. :)

        Kun perunamuusi tehdään poronkäristykselle siihen sekoitetaan myös sipulia. Toivottavasti saat joskus elämässäsi vielä oikeaa perunamuussia sipulilla tai ilman. :)

        Koulun perunamuusi on tehty perunamuusijauheesta, siksi se maistuu tapettiliisterille. Tokihan koululaisten on pakko tuota liisterimuussia syödä, jolleivat halua syödä pelkkää kastiketta, raastetta ja leipää.

        Meikäläisen kurkku on sellainen, että nuo tapettiliisterimuusit jättää sellaisen rasvaisen tvs. tunnun kurkkuun ja lounaan jälkeen meinaa laatta lentää. Suosin nykyään koko perunaa, jos vain on tarjolla.


      • Kulinaristikokk
        Keski-ikäisellä kirjoitti:

        Meikäläisen kurkku on sellainen, että nuo tapettiliisterimuusit jättää sellaisen rasvaisen tvs. tunnun kurkkuun ja lounaan jälkeen meinaa laatta lentää. Suosin nykyään koko perunaa, jos vain on tarjolla.

        Juu, itse en ole tuollaiseen tapettiliisterimuussiin kajonnut pitkiin aikoihin. En oikeastaan tiedä, vaikka sen laatu olisi jo parantunut. Itse en ikinä osta mitään pussiperunamuusseja kaupasta, vaan aina perunoita, voita ja maitoa ja teen muussin itse... tai syön keitettyjä perunoita. Tosin viime aikoina olen alkanut korvaamaan perunat uunijuureksilla.


    • lovegame2

      mulla tulee samoja oireita koulun perunamuusista, sillä siihen on jäänyt kokkareita jotka ovat kylmiä ja kovia...

    • kuin kylmä puuro

      tiesin etten ole yksin! :D
      mutta kaipa sitten voisi koittaa tuolla ravintolassa, jos on ollenkaan parempaa kuin koulussa ym.

    • käytössä2

      Kuule, ravintoloissa muusi on kallista herkkuruokaa.
      Esim Riipisen riistaravintolassa, poronsisäfilettä muusilla.
      Aivan taivaallista.

      Tai paistetut muikut muusilla.
      Tai poronkäristys muusilla, tätä ei edes voi kuvitella millään muulla kuin muusilla.

      • jsoou

        Tuskin se muusi on sitä kallista herkkua vaan se on vaa lisäkkeena porolle ja muikuille tms.. :D

        Itse pidän muusista, mutta jos mulla on samaan aikaan suussa maitoa ja muusia niin silloin saattaa oksennusrefla iskeä.. :D

        Pidän kyllä kovasti muusista jos se on tehty ihan voihin ja maitoon, koulun muusi ym. valmismuusi on shittiä.


    • that'sit

      Minua perunamuusi ei nyt sentään oksentamaan saa, mutta jää kyllä aina väliin jos tarjolla on. Tykkään perunasta, mutta muusina ei vain uppoa.

      Peruna perunana, soseet vauvoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe