Jeesus kuoli syntiemme tähden...
Mitä hyötyä siitä on? Olemme silti vastuussa tekosistamme ja sitä ei muuta kenenkään kuoleminen meidän puolesta.
Ja Raamatussa selvästi lukee älä tapa, Jeesus tapettiin, ei sovi yksi yhteen.
Mitä hyötyä Jeesuksen kuolemisesta oli?
36
108
Vastaukset
Hei J3sus,
Kysyt kristinuskon keskeisintä asiaa: sovitusta ja lunastusta.
Jeesus kuolemallaan sovittu ihmisen välit Jumalan kanssa. Ja hän lunasti ihmisen kuoleman kynsistä. Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus kuoli puolestamme, että saamme syntimme anteeksi.
Meidän on vaikea ajatella 2000 vuotta sitten elänyttä miestä, Jeesusta, kuolemassa ristillä koko ihmiskunnan synnit harteillaan. Puhumattakaan siitä, että sama mies kolme päivää kuolleena oltuaan nousee ylös, muuttaa olomuotoaan ja istuu nyt Isän oikealla puolella taivaassa.
Läheiseltä asia tuntuu silloin, kun synti, syyllisyys, kärsimys ja ahdistus vaivaavat. Silloin Jeesus ei ole vain vieras hahmo pitkine hiuksineen ja partoineen, vaan jumalallinen kanssakulkijamme, Jumalan poika, Vapahtajamme, jolle voi turvallisin mielin tunnustaa syntinsä ja saada ne anteeksi.
t. Maarit-pappi- Balttis MAARITILLE
Oleko varma Maarit että se kuva Jeesuksesta pitkätukkaisena on kuva aidosta Jeesuksesta sillä Paavalihan kirjoitti että: juutalaisille miehille oli häpeäksi jos heillä olisi pitkät naisten hiukset, eli mihin mielikuvajeesuksesi perustuu, - niihin kiiltokuvajeesuksiinko joita kristilliset kirjakaupat myyvät, ja joita näkee ihmisten seinillä? Tiesitl muuten etteivät kritityt pyri enää tunemaan edes Jeesusta sellaisen kuin hän oli maanpäällä lihan mukaan tuntien: 2 Kor.5:16.
LISÄKSI: Miksi sitten vielä läträätte alttareillanne Jeesuksen veren kanssa syöttäen ja juottaen häntä muka alttareille taijottuna, alas taivaasta kun juuri todistit Jeesuksen istuvan taivaassa, eli miten ihmeessä taijotte hänet syntejä muka sovittavana ateriana maan päälle ja kirkkonne monopolituotteeksi tuotteistaen, - jos hän on KERRAN UHRTTUNA OTTANUT POIS MAAIMAN SYNNIN, SILLÄ EIHÄN SILLOIN ENÄÄ NÄITÄ TEIDÄN TAJOILEMINNE, - Raamatulle vieratakaan uhriaterioneen ja papistoineen mihinkään tarvita:Hebr.10:11-18. Balttis MAARITILLE kirjoitti:
Oleko varma Maarit että se kuva Jeesuksesta pitkätukkaisena on kuva aidosta Jeesuksesta sillä Paavalihan kirjoitti että: juutalaisille miehille oli häpeäksi jos heillä olisi pitkät naisten hiukset, eli mihin mielikuvajeesuksesi perustuu, - niihin kiiltokuvajeesuksiinko joita kristilliset kirjakaupat myyvät, ja joita näkee ihmisten seinillä? Tiesitl muuten etteivät kritityt pyri enää tunemaan edes Jeesusta sellaisen kuin hän oli maanpäällä lihan mukaan tuntien: 2 Kor.5:16.
LISÄKSI: Miksi sitten vielä läträätte alttareillanne Jeesuksen veren kanssa syöttäen ja juottaen häntä muka alttareille taijottuna, alas taivaasta kun juuri todistit Jeesuksen istuvan taivaassa, eli miten ihmeessä taijotte hänet syntejä muka sovittavana ateriana maan päälle ja kirkkonne monopolituotteeksi tuotteistaen, - jos hän on KERRAN UHRTTUNA OTTANUT POIS MAAIMAN SYNNIN, SILLÄ EIHÄN SILLOIN ENÄÄ NÄITÄ TEIDÄN TAJOILEMINNE, - Raamatulle vieratakaan uhriaterioneen ja papistoineen mihinkään tarvita:Hebr.10:11-18.BALTTIS, eihän Paavalin käsitysten tarvitse vaikuttaa siihen minkälainen Jeesus on. Kukaan ei todellisuudessa tiedä minkälainen Jeesus oli, ei syntymää eikä kuolemaa ole tiedossa.
Samoihin aikoihin kuin Jeesuksen kerrottiin eläneen oli myös Spartacus ja Paavali. Heidän kuolemansa on dokumentoitu selvästi, mutta Jeesuksen kuolemasta ei ole mitään havaintoa. On haarukoitu 10 vuoden periodi mahdolliselle kuolinajalle.
Siten ei ole järkeä pohtia mikä Jeesuksen kuoleman merkitys oli.helsinkijokkeri kirjoitti:
BALTTIS, eihän Paavalin käsitysten tarvitse vaikuttaa siihen minkälainen Jeesus on. Kukaan ei todellisuudessa tiedä minkälainen Jeesus oli, ei syntymää eikä kuolemaa ole tiedossa.
Samoihin aikoihin kuin Jeesuksen kerrottiin eläneen oli myös Spartacus ja Paavali. Heidän kuolemansa on dokumentoitu selvästi, mutta Jeesuksen kuolemasta ei ole mitään havaintoa. On haarukoitu 10 vuoden periodi mahdolliselle kuolinajalle.
Siten ei ole järkeä pohtia mikä Jeesuksen kuoleman merkitys oli.Jeesuksen elämänyhteys on Jeesuksen omille, aivan selvää sen jälkeen kun hän on ilmoittanut ylösnouseena, Pyhässä Hengessä omiensatykö palannena, että hän elää ja asuu meissä ja me Hänessä ja Hän Isässään, - Joh.14:16-23. He asuvat meissä jotka uskomme Poikaan, ja siksi mekin saamme elää sillä Hän elää.
Baltasar kirjoitti:
Jeesuksen elämänyhteys on Jeesuksen omille, aivan selvää sen jälkeen kun hän on ilmoittanut ylösnouseena, Pyhässä Hengessä omiensatykö palannena, että hän elää ja asuu meissä ja me Hänessä ja Hän Isässään, - Joh.14:16-23. He asuvat meissä jotka uskomme Poikaan, ja siksi mekin saamme elää sillä Hän elää.
Maaimalle, joka ei tunne Jeesusta eikä voi nähdä häntä: vieraantuneena Jumalan elämästä, Jeesus on vain historiallinen henkilö tai sitten ei, mutta meille jotka uskomme Häneen Hän on Henki taivaasta luoksemme lähetettyna ja elämämme talletettuna taivaallisiin.
- Huolestuttavaa
"Läheiseltä asia tuntuu silloin, kun synti, syyllisyys, kärsimys ja ahdistus vaivaavat."
Ei kyllä tunnu. Ei ole tervettä paeta ongelmia kuvitteellisen lohduttajan taakse. Silloin ihminen ei käsittele omaa ahdistustaa ja suruaan, vaan väkisin muuntaa ne positiiviseksi teeskentelyksi. "Hän on nyt paremmassa paikassa." "Kiitos, Jeesus tästä rististä, jota kannan."
Ei ole ihan tervettä sellainen... - ateistix
Maarit
Tajuatko itse kuinka typerä koko tarina on? Mieti hetki edes. Tämä tarinasi jumala loi kaiken "alussa". Missä se oli sitä ennen?
Se loi myös helvetin yms sellaiset rekvisiitat, oli alussa kaksiosainen, mutta se toinen puolisko siitti jeesuksen, joka eleli jonkun aikaa ihmeitä tehden ja oli siis jumalan kolmasosa. Sitten jumala antoi ainokaisen poikansa, joka siis oli itsekin jumala, ihmiskunnan syntien sovitukseksi, jotta ihmiset eivät kuoltuaan ja huom! sen jälkeen kun jeesus joskus tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita joudu sen itse kehittelemään helvettiin saatanan kidutettavaksi ikuisiksi ajoiksi.
Etkö sinä ole todellakaan koskaan pysähtynyt ajattelemaan tuon tarinan järjettömyyttä? - ateistix
ateistix kirjoitti:
Maarit
Tajuatko itse kuinka typerä koko tarina on? Mieti hetki edes. Tämä tarinasi jumala loi kaiken "alussa". Missä se oli sitä ennen?
Se loi myös helvetin yms sellaiset rekvisiitat, oli alussa kaksiosainen, mutta se toinen puolisko siitti jeesuksen, joka eleli jonkun aikaa ihmeitä tehden ja oli siis jumalan kolmasosa. Sitten jumala antoi ainokaisen poikansa, joka siis oli itsekin jumala, ihmiskunnan syntien sovitukseksi, jotta ihmiset eivät kuoltuaan ja huom! sen jälkeen kun jeesus joskus tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita joudu sen itse kehittelemään helvettiin saatanan kidutettavaksi ikuisiksi ajoiksi.
Etkö sinä ole todellakaan koskaan pysähtynyt ajattelemaan tuon tarinan järjettömyyttä?Maarit ei halua vastata. Kysyn uudelleen. Missä se jumala sinun mielestäsi oli ennen kuin loi kaiken?
- Näin On !
Balttis MAARITILLE kirjoitti:
LISÄKSI: Miksi sitten vielä läträätte alttareillanne Jeesuksen veren kanssa syöttäen ja juottaen häntä muka alttareille taijottuna, alas taivaasta kun juuri todistit Jeesuksen istuvan taivaassa, eli miten ihmeessä taijotte hänet syntejä muka sovittavana ateriana maan päälle ja kirkkonne monopolituotteeksi tuotteistaen, - jos hän on KERRAN UHRTTUNA OTTANUT POIS MAAIMAN SYNNIN, SILLÄ EIHÄN SILLOIN ENÄÄ NÄITÄ TEIDÄN TAJOILEMINNE, - Raamatulle vieratakaan uhriaterioneen ja papistoineen mihinkään tarvita:Hebr.10:11-18." LISÄKSI: Miksi sitten vielä läträätte alttareillanne Jeesuksen veren kanssa "
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi:
"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11
23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Luulis sinunkin senverran Raamattua lukeneen, että ehtoollisen vieto kuuluu uskoville, sillä se samalla JULISTAA JEESUKSEN TOISTA TULEMUSTA !
" te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."
Oli hänellä sitten pitkät tai lyhyet hiukset, sillä tuskin on merkitystä, sen pääasian kanssa, eli lunastuksen. - todellakin.-
Huolestuttavaa kirjoitti:
"Läheiseltä asia tuntuu silloin, kun synti, syyllisyys, kärsimys ja ahdistus vaivaavat."
Ei kyllä tunnu. Ei ole tervettä paeta ongelmia kuvitteellisen lohduttajan taakse. Silloin ihminen ei käsittele omaa ahdistustaa ja suruaan, vaan väkisin muuntaa ne positiiviseksi teeskentelyksi. "Hän on nyt paremmassa paikassa." "Kiitos, Jeesus tästä rististä, jota kannan."
Ei ole ihan tervettä sellainen..." Ei kyllä tunnu. "
Ei varmaan tunnu, jos ei ole SYNNINTUNTOA, eli elät pakanuudessa.
Apostolien teot 24
Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä. - Ei kovin viisas
todellakin.- kirjoitti:
" Ei kyllä tunnu. "
Ei varmaan tunnu, jos ei ole SYNNINTUNTOA, eli elät pakanuudessa.
Apostolien teot 24
Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä."Ei varmaan tunnu, jos ei ole SYNNINTUNTOA, eli elät pakanuudessa."
Tuo kertoo aika paljon jumalasi kyvyttömyydestä. Baltasar kirjoitti:
Maaimalle, joka ei tunne Jeesusta eikä voi nähdä häntä: vieraantuneena Jumalan elämästä, Jeesus on vain historiallinen henkilö tai sitten ei, mutta meille jotka uskomme Häneen Hän on Henki taivaasta luoksemme lähetettyna ja elämämme talletettuna taivaallisiin.
Myönnät, että Jumala on merkityksellinen ja olemassa vain niille jotka siihen uskovat?
- 20 + 5
"Jeesus kuolemallaan sovittu ihmisen välit Jumalan kanssa. Ja hän lunasti ihmisen kuoleman kynsistä. Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus kuoli puolestamme, että saamme syntimme anteeksi."
Mikä sitten on uskon, uskovien, kirkon rooli tässä jutussa? - JEESUS ON HERRA
ateistix kirjoitti:
Maarit ei halua vastata. Kysyn uudelleen. Missä se jumala sinun mielestäsi oli ennen kuin loi kaiken?
Jumalalla ei ole alkua eikä loppua
JEESUS ON HERRA kirjoitti:
Jumalalla ei ole alkua eikä loppua
Tuo vastaus tulee suoraan "vammaiset" - osastosta, se on kuin sanoisi, se on kuin tyytyisi vastaukseen "maailmankaikkeudella ollut alkua" ja sitten jättää tämän takia tutkimatta asiaa.
- energiassa
Jeesuksen ristille pakottaminen tapahtui vanhojen ruhtinaitten vallan tähden.
Vanhat Taivaan ruhtinaat pelkäsivät Jeesuksen varhaista olemusta Luojana.
Tämä on ilmaistu Johanneksen Evankeliumin alussa.
Joh. 1. Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona,
ja Sana oli Jumala.
Aluttomuudessa olin minä Jana.
Minun puheeni oli Jana, päättymätön puhe,
ENERGIA. - *Faith*
"Mitä hyötyä Jeesuksen kuolemisesta oli?"
Se, että ihmisen tilanne muuttui. Vanhan testamentin aikana saattoi pelastua vain elämällä nuhteettomasti. Mutta koska ihminen on umpisyntinen eikä kykene pelastamaan itseään elämällä kuin Jeesus, Jeesus kuoli kaikkien niiden puolesta, jotka uskovat hänen kuolleen itsensä puolesta ja ovat valmiita ottamaan Jeesuksen tarjoaman ilmaisen lahjan vastaan.- Kiitos Jeesus
Just noinhan se tietysti on. Joskus mä oon miettyny, että miksi Jeesuksen pitää elää ennen kuolemaansa? Olishan se voinut olla kuollut jo syntyessään niin ei olisi tarvinnut ristillä roikkua!
FAITH: Mukava ajatus sinänsä, mutta 70 % maailman ihmisistä ei ole tietoinen tuosta Jeesuksen kuoleman antamasta pelastuksesta. Sikäli aika turha kuolema.
- *Faith*
helsinkijokkeri kirjoitti:
FAITH: Mukava ajatus sinänsä, mutta 70 % maailman ihmisistä ei ole tietoinen tuosta Jeesuksen kuoleman antamasta pelastuksesta. Sikäli aika turha kuolema.
No, kuinkas monta sielua sinä aiot elämäsi aikana saatanan kynsistä pelastaa?
- Preambule
"Se, että ihmisen tilanne muuttui. Vanhan testamentin aikana saattoi pelastua vain elämällä nuhteettomasti. Mutta koska ihminen on umpisyntinen eikä kykene pelastamaan itseään elämällä kuin Jeesus, Jeesus kuoli kaikkien niiden puolesta, jotka uskovat hänen kuolleen itsensä puolesta ja ovat valmiita ottamaan Jeesuksen tarjoaman ilmaisen lahjan vastaan."
Tuo systeemi on huono. Siinä on monta ongelmaa.
1. Miksi Jumala antoi ihmisten ensin olettaa, että he voisivat pelastua elämällä nuhteettomasti? Hän tiesi kuitenkin, että olemme kaikki syntisiä.
2. Jeesus tarjosi lahjaansa vain pienen pienelle ihmisjoukolle. Suurin osa ihmisistä ei edes kuule mitään hänen teoistaan. Varsin tehotonta.
3. Jeesuksen kuolemasta huolimatta ihmiset joutuvat yhä kadotukseen aivan kuten ennenkin. Pelkkä usko Jeesukseen ei riitä, vaan teot ovat yhä määräävässä asemassa.
Jeesuksen uhraus oli tarpeeton. - *Belief*
*Faith* kirjoitti:
Kuinkas monta sinä mörököllin kynsistä?
*Faith* kirjoitti:
Voi kuule FAITH. En tiedä mitään satanasta, joten en tiedä ketä pitäisi pelastaa ja mistä. Mutta ne 70 % maailman väestöstä, jotka eivät tiedä Jeesuksen uhrauksesta, ovat monet syvästikin uskovia. Mutta Jeesus ei merkitse heille mitään.
Preambule kirjoitti:
"Se, että ihmisen tilanne muuttui. Vanhan testamentin aikana saattoi pelastua vain elämällä nuhteettomasti. Mutta koska ihminen on umpisyntinen eikä kykene pelastamaan itseään elämällä kuin Jeesus, Jeesus kuoli kaikkien niiden puolesta, jotka uskovat hänen kuolleen itsensä puolesta ja ovat valmiita ottamaan Jeesuksen tarjoaman ilmaisen lahjan vastaan."
Tuo systeemi on huono. Siinä on monta ongelmaa.
1. Miksi Jumala antoi ihmisten ensin olettaa, että he voisivat pelastua elämällä nuhteettomasti? Hän tiesi kuitenkin, että olemme kaikki syntisiä.
2. Jeesus tarjosi lahjaansa vain pienen pienelle ihmisjoukolle. Suurin osa ihmisistä ei edes kuule mitään hänen teoistaan. Varsin tehotonta.
3. Jeesuksen kuolemasta huolimatta ihmiset joutuvat yhä kadotukseen aivan kuten ennenkin. Pelkkä usko Jeesukseen ei riitä, vaan teot ovat yhä määräävässä asemassa.
Jeesuksen uhraus oli tarpeeton.Niin PREAMBULE. Koska evankeliumit ovat syntyneet juutalaisessa piirissä, niin se selittää, miksi Jeesuksen suuhunkin saatiin tekojen merkitys pelastuksen kannalta. Se on niin syvällä juutalaisuudessa.
Sitten siihen on sotkettu Jeesuksen ristinkuolema pelastavana tekijänä. Se sotii taas Jeesuksen sanoja vastaan: "Tehkää mitä minä olen käskenyt teidän tehdä". Aivan päätön uskonto.- :))
Kiitos Jeesus kirjoitti:
Just noinhan se tietysti on. Joskus mä oon miettyny, että miksi Jeesuksen pitää elää ennen kuolemaansa? Olishan se voinut olla kuollut jo syntyessään niin ei olisi tarvinnut ristillä roikkua!
Hyvä pointti:)
- dikduk
"Vanhan testamentin aikana saattoi pelastua vain elämällä nuhteettomasti. " pelastua mistä?Mistä siis tarvitsi pelastua? Kristinusko tarjoaa pelastusta itse tuomaltaan helvetiltä.
- hannu war
Sana on sama, kun jana, päättymätön sanojen energia. Sanan kautta on luotu kaikki mitä on luotu. Sanojen energinen vaikutus ulottuu yli koko maailman kansojen. Raamattu on sanojen energiaa. Lukija sisäistää sanat ja ne vaikuttavat hänessä ja hänen ympäristössään, Henkeä rakentavalla tavalla.
Kaikki positiivisesti lausutut sanat antavat plus energiaa ja päinvastaiset kielteiset negatiivista heikentävät henkeämme.
esim. kiroilu osoittaa hengen heikkoutta.- Ajatteletko samoin?
"Kaikki positiivisesti lausutut sanat antavat plus energiaa ja päinvastaiset kielteiset negatiivista heikentävät henkeämme.
esim. kiroilu osoittaa hengen heikkoutta."
Eräs ystäväni puhuu aivan samalla tavalla, mutta hän ei ole kristitty. Hän kuitenkin lausuu usein itsekseen Herran siunauksen, vaikka saattaa sen jälkeen lähteä metsään puhumaan puiden henkien kanssa. Hän uskoo, että sanojen energioiden avulla luodaan uutta ja Luojia olemme me kaikki.
Näin ymmärsin hänen puheistaan. Tämä taitaa olla sitä new agea parhaimmillaan? Luoja-jumalaa ei pidetä uskottavana, joten se muunnetaan jonkinlaiseksi osaksi koko maailmankaikkeutta. Samalla korostetaan omaa yhteyttä yliluonnolliseen. - hannu warwas
Ajatteletko samoin? kirjoitti:
"Kaikki positiivisesti lausutut sanat antavat plus energiaa ja päinvastaiset kielteiset negatiivista heikentävät henkeämme.
esim. kiroilu osoittaa hengen heikkoutta."
Eräs ystäväni puhuu aivan samalla tavalla, mutta hän ei ole kristitty. Hän kuitenkin lausuu usein itsekseen Herran siunauksen, vaikka saattaa sen jälkeen lähteä metsään puhumaan puiden henkien kanssa. Hän uskoo, että sanojen energioiden avulla luodaan uutta ja Luojia olemme me kaikki.
Näin ymmärsin hänen puheistaan. Tämä taitaa olla sitä new agea parhaimmillaan? Luoja-jumalaa ei pidetä uskottavana, joten se muunnetaan jonkinlaiseksi osaksi koko maailmankaikkeutta. Samalla korostetaan omaa yhteyttä yliluonnolliseen.nimim. Ajatteletko samoin, vastaus sinulle ystävä näin:
Minä tiedän kokemukseni kautta, että sanojen energioiden avulla luodaan uutta ja Luojia olemme me kaikki, jotka ymmärrämme tämän asian tärkeyden!
Rakkauden sanat luovat hyvää energiaa meihin ja ympäristöömme.
TÄSSÄ ON LIIAN SUURI SALAISUUS KERROTTAVAKSI KAIKILLE!
Ei perustu New Age, eikä muihinkaan salatieteisiin!
- Nasse.
Onhan siitä hyötyä.
Tuona aikana kun kristinusko kehitettiin muissa uskonnoissa oli messiaita ja kuoleista nousseita, uhrattuja.
EI uusi kilpaileva uskonto voi olla huonompi kuin olemassaolevat eikä uuden uskonnon jumalat heikompia.
Siksi satuun tarvittiin tuo komponentti.
Maarit-pappi tai joku muu luulotieteellisen pseudokunnan (valtion varoilla) käynyt voinee vahvistaa, jos on oppinut teologisestaan yhtään mitään (tai edes yläaseteen oppimäärästä). - ateisti opettaa
Siitä oli se hyöty, että ... ööö ... synnit tuli sovitetuiksi. Joo, niin kävi. Se oli ainut tapa hoitaa asia - tapattaa Jumalan poika kidutuspaaluun.
Jep.
Mitenkään vähemmän tai enemmän teatraalisesti sitä ei voinut tehdä, vaan just noin, pronssikauden Lähi-Idässä pienen kansan keskuuteen lähetettiin Jumalan ihmismuoto, joka sitten nerokkaan eikä yhtään ihmisaivojen tuotokselta vaikuttavan suunnitelman mukaisesti piti tappaa ja herättää takaisin ylös.
Eli siis tappaa muutamaksi päiväksi.
Että sillä lailla. - atte43434434
eikö jumalanne keksinyt mitään muuta keinoa, kuin tapatuttaa itsensä itselleen? Tuossa ei ole mitään järkeä!!! Vaikuttaa aika tyhmältä jumalalta..miksei vaan antanut anteeksi, vaan piti olla syntipukki, jota sitten fyysisesti rankaistiin ja lopulta kidutettiin kuoliaaksi ristillä? tämä jumalahan itse tekee nämä säännöt ja pelaa peliään tällä tavalla ja meidän täytyy vain hyväksyä tämä "lahjus"..olemme kuin jumalan pelinappuloita..jos et pelaa sääntöjen mukaan tämä jumala kiduttaa sinua ikuisesti hel vetissä..ei hemmetti!!
- dikduk
Ei asia olekaan ymmärrettävä muuta kuin historialllista taustaansa vastaan, ensin syntyvät lähi-idän etniset uskonnot joissa kullakin kansalla on oma(t) jumalat jotka pitävät huolta juuri siitä, niistä yhtenä Israelin uskonto, jonka jumala vaatii tiettyjä asioita, jotta auttaa maallisen hädän tullen, "pelastaa" niistä, mutta joka ei lupaa mitään kuoleman jälkeen vaan maallinen elämä päättyy joko niin että kuollut vain muuttuu maaksi, tai menee sheoliin.
Israelin uskonnonkin peruskulttitoimitus on uhraus , tapa jonka ihmislaji on kehittänyt jo varhain, siinä ajatus on, että sitä mikä ihmisiille on tärkeintä, ruokaa ja juomaa uhrataan jumalille ja niin voidaan saavuttaa näiden apu tai suosio.
Israelin kansa oli pieni ja heikko, sen hallitsijat lisäksi toimivat väärin tuhoisin seurauksin kahdessa lähi-idän historian ratkaisevassa tilanteessa joissa uusi suurvalta oli nousemassa , tuolloin syntyi ajatus Jumalan valitsemasta henkilöstä joka toiminallaan pelastaa tällaisilta onnetomuuksilta, tulee maailman rauha jolloin Israelin kansa saa elää rauhassa ilman pelkoa.
Tulee kuitenkin taas uusi miehittäjä, Rooman vallan aikaan on useampi messiaskandidaatti joiden toiminta loppuu lyhyeen, näin käy Jeesuksellekin, mutta hän saa kuolemansa jälkeen uuden seuraajan diasporasta, Saul-Paavalin joka luo opin, ei Jeesuksen elämästä tai opetuksista vaan kuolemasta, se olikin uhrikuolema joka lopettaa maalliset temppeliuhrit ja tuo Jeesuksen seuraajat kuoleman jälkeiseen ikuiseen elämään .
Messiasajatus siirretään taivaallisiin sfääreihin muunneltuna ja siten ettei se enää voi olla maallisen kritiikin ulottuvissa, eli ei enää näe onko joku onnistunut vai epäonnistunut koska päämääärä onkin uskonnollinen, pelastus tuonpuoleisessa.Oppiin liittyy vanha elementti uhreista ja yhden kansan liitosta oman jumalan kanssa, mutta messiaasta tulee taivaallinen olento joka on inkarnoitunut ihmiseksi historiallisessa Jeesuksessa, Jeesuksenkin elämä ja ura loppuivat lyhyeen, mutta niin oli tarkoituskin.
Kaiken perustana on yksi kädellisten nisäkkäiden laji , joka evoluutiossa on kehittynyt sellaiseen muotoon jossa voi ja haluaa kuvitella jumalia jotka ovat oman lajinsa kaltaisia, on alkanut uhrata näille jumalille ja lähi-idässä kehittänyt tietyn etnisen kultin ajatusmallin .- oivasti tehty
Hieno tiivistys, kiitos.
- Balttis dikdukille
Katoshan dikduk messiaskuningasta jota Daavid kutsuin omaksi Herrakseen ja jonka ikuisen kuningaspappeuden pysyvyydestä JHWH on antanut jopa valansa sanan jota Hän ei koskaan peruuta: Psalmi 110.
- dikduk
David ei ole kirjoittanut ainuttukaan psalmia, ne ovat kaikki hänen aikaansa nuorempia, hän eli aikana jolloin Israelin uskonto oli aivan alkutekijöissään, pelätessään mahdollista pakomatkaa David ei olisi halunnut lähteä koska tiesi että muualla joutuisi palvomaan sen paikan jumalaa, JHWH käsitettiin vielä yksin omalla alueella toimivaksi.
Kun David kerran oli hengenvaarassa, hänet pelasti vaimon (yhden heistä) apuun ottama kotijumala.Kuninkaan koti ei ilmeisestikään muistuttanut myöhemmän ajan juutalaiskotia. Ehdotan luet uudelleen tarinat Davidista ja katsot myös muutosta joka tapahtui eksiilin jälkeen.
Psalmit kertovat että vala oli ehdollinen, näin kun kuninkuus oli suvulta mennyt."Taivaaseen" kuninkuutta ei koskaan sijoitetttu, mutta Davidin suvun tulevan voidellun ajatellaan olevan maallinen hallitsija, "kuningas", tuon ajan termein. Messiasta ei kuitenkaan palvota, ihmispalvonta on kielletty ja palvonnan estämiseksi juutalaisuudessa on tehty monenlaista mm heprealainen Raamattu kertoo kunkin sankarin viat, ketään ei siis kritiikittä voi edes ihannoida.
Vain JHWH on "kuningasten kuningas", myös messiaan.JHWH on ainoa Jumala, ei ole ihminen, eikä siis kuulu mihinkään ihmissukuun, ei Davidinkaan sukuun johon messias kuuluu, eikä kuole koskaan. Näin ellei hän sitten valehdellut tai ole keksitty. Noista kahdesta vaihtoehdosta voit valita, jos et sanottua usko .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.905469Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.553637Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j612995Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462201Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611976Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2961856- 471616
- 961501
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441397Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.91353