Millä ahdas olka kuntoon?

ahdasolka

Olkapää on kipuillut muutaman kuukauden. Käsi ei nouse kunnolla ylös, taakse ei senkään vertaa, öisin särkee jonkun verran, nopeissa liikkeissä kipu on kova. Kättä ylös nostaessa olkapää nousee tosi ylös, kun terveessä kädessä se jää normaaliin paikkaan.
Ortopedi totesi olkapään olevan ahdas, röntgenkuva näytti koukkumaisen olkalisäkkeen. Määräsi viikon tulehduskipulääkekuurin ja laittoi kortisonipiikin. Lääkkeestä oli apua, kortisonista en osaa sanoa.
Nyt olen käynyt 2 kertaa fysioterapiassa, jossa ollaan vielä keskitytty liikeratojen avaamiseen. Viimeksi venytettiin olasta nivelkapselia, ja se olikin tosi kivuliasta.
Kiinnostaisi tietää millaisilla harjoitteilla muut ovat saaneet olkapäänsä kuntoon, ja kauanko siinä meni. Leikkaus on ihan vihoviimeinen ratkaisu.
Kiitos avusta, kohtalotoverit!

14

6272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikujatakuja

      Voi olla että viisainta olisi tehdä tilaa poistamalla pala olkalisäkkeen koukusta. Jos pelkästään tuo toimenpide tehdään, niin siitä toipuu nopeasti kuntoon. Heti saa alkaa ja pitääkin alkaa jumpata. Pari kuukautta ja pitäs olla ihan kunnossa.
      Pelkällä fisiatrisella ja kortisonilla tuo vaivahan ei välttämättä parane ollenkaan.

      • ahdasolka

        Jaa-a. Ortopedi oli sitä mieltä että kunhan saadaan olkaa alaspäin vetävät lihakset kuntoon, niin pitäisi pärjätä sillä, ilman leikkausta.
        Edellispäivän venytyssession jälkeen on olkavarren yläosasta kuumottanut, mahtoiko tulla liikaa ärsytystä...
        Mutta vielä kaipailisin tarinoita niistä jumppaamalla parantuneista!


    • Olka Kunnossa

      Minulla oli myös ns. ahdas olkapää. Usein oli kipeä, joskus niin kipeä ettei saanut liikutettua kuin hiukan eteenpäin.
      Kävin kerran jäsenkorjaajalla selän vuoksi. Hän kysyi, että olisiko jotain muutakin? Kerroin tästä olkapäävaivasta ja hän käsitteli sitä. Sanoi, että tehdään sinne vähän tilaa. Nyt on mennyt ainakin kaksi vuotta ettei olkapää ole vaivannut ollenkaan, olen saanut aivan unohtaa sen.
      Ja aikaisemmin siihen pistettiin kortisonia ja söin särkylääkettä. Ei tulisi heti mieleen, että ainakaan lähtisin sitä leikkauttamaan.

      Tsemppiä!

      • jupe423

        Hei, voisitko antaa tuon jäsenkorjaajan nimen!? Jos et täällä, voit panna privana [email protected]. Kiitos etukäteen!


    • Miksi ei

      Multa avarrettiin vasen olka toukokuussa ja 3 viikkoa sitten oikea.
      Oikeassa oli alkanut jo jänne rispautua.
      Vaivat olivat olleet jo toista vuotta.

      Muutama päivä tosi kipeä ja sen jälkeen aika nopea paraneminen, tosin raskaaseen työhön menee vähän pitempään.

    • Tahtotiettää

      Nimimerkki Miksi eille. Mitä tarkoittaa "aika nopea paraneminen" Viikko, viikkoja, kuukausi, kuukausia ? Pitokö millasia särkylääkkeitä syödä ja kuinka pitkään. Joko nyt on vasen olkapää täysin kunnossa. Tosin onhan sen leikkauksestakin jo liki puol vuotta.

      • nopea paraneminen

        Viikko leikkauksesta vaihdoin maasturin renkaat.
        Syön tramalia mutta osasyy on lonkakivut, toisaalta pystyy paremmin treenaamaan kättä kun ei tarvitse pelätä kipuja.
        Vasen käsi on pääosin kunnossa, ylhäältä takakautta alasvienti vihlsee jonkin verran mutta juttelin erään toisen potilaan kanssa jolle samanlainen leikkaus vuosia sitten.
        Hän kertoi että vuoden päästä kaikki kiputuntemukset olivat poissa ja käsi oli uudenveroinen.
        Normaali työkuntoon pääsee muutamassa viikossa, raskaaseen työhön (nostotyöhön) menee muutama kuukausi.


    • olkaahdas

      Puoli vuotta sitten leikattiin ja käsi oli sitä ennen tosi kipeänä pari vuotta. Leikkaus meni hyvin, muutamana päivänä käsi oli vähän kipeä, mutta samalla viikolla aloitin fysikaaliset harjoitukset ja menin takaisin töihin. Nyt käsi toimii hyvin, ainoastaan selän taakse ei mene kovin hyvin, mutta kaikki kivut on poissa. Mukava nukkua;)

    • Fysioterapia auttoi

      Koira tempaisi vauhdista asfalttiin ja satutin pahasti olkapääni. En puoleen vuoteen pystynyt nostamaan kättä, en edes kahvikuppia tai haarukkaa nostamaan vasemmalla kädellä suuhun. Iltaisin piti laittaa icepoweria ja ottaa särkylääke, että pääsin uneen.

      Lopulta menin yksityisen terveysaseman lääkärille. Kokenut n. nelikymppinen, urheiluvammoihin erikoistunut ortopedi diagnosoi minulla ahtaan olkapään, jota piti avartaa leikkauksella. Operaatio olisi maksanut yli 4000 euroa, joten pyysin ja sain lähetteen kunnalliselle puolelle.

      Kunnallisella puolella nuori, vastavalmistuneen näköinen ortopediplanttu katsoi kuvia olkapäästäni ja sanoi; " Ehei, rouva - näitä parannetaan nykyään keveämmin keinoin". Hän määräsi fysioterapiaan 10 käyntikertaa.

      Olin epäuskoinen ja melkein närkästynyt, mutta mikäs auttoi. Menin fysioterapiaan hyvin ennakkoluuloisin mielin. Vaan kuinkas kävikään. Noin kuukauden päästä käsi oli jo paljon parempi ja nykyään täysin kunnossa. Liikeradat ovat lähes täydelliset enkä enää muistakaan, että käsi on ollut joskus kipeä.

      En ikinä olisi uskonut todeksi, ellei olisi omakohtaista kokemusta.

      • Juu....

        Sulla oli vahingon takia syntynyt vamma.
        Mitäs sanot siihen kun vamma on syntynyt raskaassa työssä pikkuhiljaa?
        Tietenkin jos lopetan työnteon ja teen jotain pikkukivaa mutta kun sitä raskasta työtä pitää tehdä vielä 15-17 vuotta, ehkä pitenpäänkin jos niin päättävät.

        Kyllä mulla oli se leikkaus ainoa vaihtoehto.

        Eikä se yksityisellä maksanut kuin 2600€ josta sairaanhoitokuluvakuutus kattoi 90%


    • Kivulias

      Minulla ollut olkapää kipu n. puolivuotta, todettiin ns. ahadas olkapää, kuvattiin ja ultrattiin. Sain 3 kortison piikkiä mutta niistä ei kuin kahdesta ensimmäisestä oli apua joten kuten, koska joka kerta oli tunne että ne pistettiin erikohtaan. Ongelmana on myös että olen rintasyöpä leikattu kaksi kertaa ja kainaloa on operoitu joten tämä on saattanut edes auttaa tilan syntyä. Työni on ollut raskasta keittiö työtä, jota en enää tee. Olen aloittamassa fysioterapiat ja toivon että siitä olis apua, leikkausta en toivo kuin jos ei kipua ei saada muuten pois, yöt ovat välillä tosi kamalia ja pukeminen hankalaa, kädessä on kaiken lisäksi huono imuneste kierto syöpä leikkausten tiimoilta joten siksikään en halua lekkaukseen.

    • kroonikko

      Täällä podettu olkapäätä n 10 v. Tein hyttisiivousta, lähinnä petaten ja olka oli aiak rasituksessa yläsänkyä nostaen ja laskien. Ensin olka kipuili työn aikana pitkään, kunnes eräänä päivänä käsi ei enään noussut mihinkään. Ultrassa todettiin voimakas tulehdus ja kipu oli niin kovaa että istuin kaiket yöt, yhtään ei voinut mennä makuulle.

      Koko käsivarsi olkaa myöten oli vain kyljessä kiinni.

      Oli pitkä saikku ja palailin sitten työhön ja vaihdoin ammattia....... mutta, käsi ei ole noussut sen jälkeen enään vaakatasosta ylöspäin, ja jos nukun pitkään kyljelläni sen olan päällä niin herään kipuun.

      11.2013 olin jälleen ultrassa ja todettiin repeämiä ja ahdas olkapää. Mitään jatkojuttuja ei ehditty aloittamaan, kun tapaturman takia mursin ja katkoin jalkani ja olen siitä saakka ollut sl.

      Itseäni ei yhtään haittaa vaikkei käsivarsi nousekaan sivutasossa ja olka rauhoittunut saikun aikana, mutta edelleen ei kärsi nukkua sen olan päällä.

      Hoitona näiden vuosian aikana on ollut jumppaa, jotta liikerata aukenisi, ja leikkausta ei ole kukaan suositellut.

    • Mmm33

      Mulla eka kerran olkapää kipuili 2005-2006 silloin sain sen jumppaamalla "auki" niin ahdas olka, ja pieni repeemän alku silloin.. Niin 4 kortisoni piikkiä, eri kohtiin hauiksen yläpäähän, sivusta, yltä ja takaa, jumpat kesti silloin 5kk-10kk... Raskas ammatti toi uudestaan vamman nyt esille (hiekkapuhaltaja) ahdas olka , vanha repeämän alku, tosi pahasti tulehtunut, kalkkeutumaa , YMS!!!! Nyt mentiin tähystykseen, eilen salissa 7.11.2014, tänään ekat jumpat, olo on parempi jo yhden päivän jälkeen , mutta on tapauskohtaista tietenkin!! Ja nyt voin sanoa että jumpatkaa ja pitäkää itsestänne huolta, ei leikkaus sinänsä paha kokemus oo, jos ei ole piikki kammoinen, puudutuksessa mulle tehtiin operaatio!!

    • Nainen, nyt 70 v

      Molemmat olkapäät leikattu eli ahdas olkapää molemmilla puolilla.

      Eipä minusta ainakaan ollut vihoviimeinen ratkaisu vaan ihan oikea ratkaisu.
      EI ne turhaa leikkele.

      Lääkkeitä eikä kortisonia enää tarvita.

      Jumpata pitää silti ja pitää raajat liikkeessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe