Miten vaikeaa on päästä opiskelemaan luokanopettajaksi..?

Ellu

Hei! Minua kiinnostaisi, miten vaikeaa on yleensä päästä opiskelemaan luokanopettajaksi ja minkä tyylisiä ovat pääsykokeet? Olen suorittanut lukion, olen ollut työharjoittelussa esim.lastentarhassa ja olen kouluavustajana eräällä ala-asteelle. Keskiarvoni lukion päättö/päästötodistuksessa oli ehkä n.7.7 ja kirjoituksista reeali E(kirjoitin reaalissa psykologian), ruotsi M, äikkä C, matikka B ja enkku B.
Miten hyvä yleensä pitää olla todistuksen, jotta pääsisi edes pääsykokeeseen?

8

5563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jane

      Ihan hyvä yo-toikkari sulla on ja opettajakokemuksesta (työharjoittelusta ala-asteella) saat lisäpisteitä hakua varten. Eri okl:iin on erilaiset pisterajat mutta noilla pääset jo varmasti jonnekin pääsykokeisiin. Saattaa riittää jopa mihin laitokseen vaan (ei jaksa nyt alkaa kaivaa pisteytysjuttuja).

      Pääsykokeissa on kirjatentti ja yleensä jonkinlainen ryhmätilanne. Riipuu nyt sitten yliopistosta minkälainen koe on kokonaisuudessaan. Meillä esim. Savonlinnassa on ns. taito- ja taideaine painotteinen yliopisto, joten pääsykokeissa sai valita käsityön, liikunnan tai kuvataiteen ryhmätilanteen.

      Eli opiskelemaan pääsy ei ole mitenkään kovin vaikeaa. Helpotat omaa taivaltasi vielä, jos pystyt avoimessa yliopistossa lukemaan kasvatustieteen (pedagogiset) perusopinnot.

    • jo valmis

      Kun itse aloitin Jyväskylässä, niin sisäänpäässeillä oli kaikilla ällän ylppäripaperit.

      • Ellu

        No Jyväskylään pääseminen onkin varmaan vaikeaa, koska se on suosittu opiskelijakaupunki ja voi olla muitakin syitä..


      • ope
        Ellu kirjoitti:

        No Jyväskylään pääseminen onkin varmaan vaikeaa, koska se on suosittu opiskelijakaupunki ja voi olla muitakin syitä..

        Suoraan et tod.näköisesti pääse papereillasi, mutta kannattaa hankkia lisäpisteitä juuri opetus, avustaja -töistä.
        Nuo JKL:ään kovilla papereilla päässeet eivät
        valitettavasti ole käytännön työelämässä osoittautuneet kovinkaan hyviksi opettajiksi- ovat liian kaukana tavallisen poikalapsen tai yleensäkin keskiverto-oppilaan arjesta.
        Kaikenlisäksi me "vanhat" emme pidä heidän
        liian suuresta egostaan , kun LUULEVAT olevansa muita parempia.


      • jo valmis
        ope kirjoitti:

        Suoraan et tod.näköisesti pääse papereillasi, mutta kannattaa hankkia lisäpisteitä juuri opetus, avustaja -töistä.
        Nuo JKL:ään kovilla papereilla päässeet eivät
        valitettavasti ole käytännön työelämässä osoittautuneet kovinkaan hyviksi opettajiksi- ovat liian kaukana tavallisen poikalapsen tai yleensäkin keskiverto-oppilaan arjesta.
        Kaikenlisäksi me "vanhat" emme pidä heidän
        liian suuresta egostaan , kun LUULEVAT olevansa muita parempia.

        Nyt on kyllä pakko protestoida, sillä kyllä kovilla papereilla sisäänpäässeillä löytyy aivojen lisäksi sydäntäkin!

        Vaikka ällän papereilla sisään meninkin niin kyllä elämä osaa opettaa meikäläistäkin. Huomioin hyvin noita mainitsemiasi ryhmiä ja väitän olevani keskimääräistä ymmärtäväisempi ope.

        Mikähän siinä on, että koulumenestykseen liittyy aina tuo kateellisten vähättelevä puoli? Muutoin en voi kommenttiasi ymmärtää.


      • jenny

        Kaveri pääsi ihan "peruspapereilla" Jyväskylän OKL:en. Kävi sen verran mukavasti avoimessa, että pisteet riittivät ilman hyviä lukio-arvosanoja. Eli jos on kokemusta opintoja valmiina, niin ei tarvitse ihan laudaturin arvoinen olla.


    • proffa9

      Vaikeinta oli tilastojen perusteella päästä viime vuonna Tampereen Yliopiston järjestämään koulutukseen (3% sisään kaikista hakijoista). Entinen HML opettajankoulutuslaitos. Helpompia olivat mm. lääkikset joissain yliopistoissa. Jos pidät kasvatustieteitä lempiasioina, niin pyri Savonlinnaan tai Ouluun. N. 5 % hakijoista pääsee sisään. Sun tulee tänä päivänä kuitenkin olla todellakin sosiaalisesti lahjakas. Itsekkäät pyrkyrit karsitaan armotta pois.
      Proffa

    • htrhrthtrhth

      poika jos on niin pääsy on helppoa. Samoin jos olet opettajan tytär.. Pääset työhön kouluun sijaiseksi, ja saat lisäpojoja. Näin se menee......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe