Uusi 12V akkuporakone hankinnassa, kokemuksia....

poraaja1

Olen hankkimassa uutta alle satasen akkuporakonetta ja päätynuyt että 12-volttisena saan ns. laatumerkin hankittua ja nyt kolme konetta on päässyt loppusuoralle.
Bosch, DeWalt ja Makita, mitä hyvää tai heppoista kyseisissä koneissa on....mutta älkää tarjotko 18V konetta, koska ne eivät pysy budjetissani.

Makita: https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=334301&langId=-11&parent_category_rn=19212&top_category=19211&selectedTopCategory=19210&selectedSecondLevel=19274&selectedThirdLevel=19211&categoryId=19212&searchMethod=brand&fourthLevelTerm=FERM&fromBrand=true&orderBy=2

Bosch: http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/akkuporakone-bosch-gsr-12-2

DeWalt: http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/akkuporakone-12-v-10-mm

41

3444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKivelä

      Boschissa on ainakin koneella 3 vuoden takuu ja litiumakuilla 2 vuoden. Tuossa mallissa tosin on perinteinen nikkeliakku.

      • ffffffffffffdsssssds

        Joidenkin mielestä nikkelikadmium-akku on edelleen akkuporakoneeseen ainoa ja oikea pienen sisäisen resistanssi ja sitä kautta akkutyypeistä parhaan virranantokyvyn takia. Mitään muuta hyvää siinä ei sitten olekaan.


      • Nipsa
        ffffffffffffdsssssds kirjoitti:

        Joidenkin mielestä nikkelikadmium-akku on edelleen akkuporakoneeseen ainoa ja oikea pienen sisäisen resistanssi ja sitä kautta akkutyypeistä parhaan virranantokyvyn takia. Mitään muuta hyvää siinä ei sitten olekaan.

        On siinä NiCd akussa toinenkin hyvä puoli: se toimii ja sen voi varastoida pakkasessa. Esim. talven yli kylmässä mökissä tai vajassa. Ja saa purkautua tyhjäksi.


      • Niin ja
        Nipsa kirjoitti:

        On siinä NiCd akussa toinenkin hyvä puoli: se toimii ja sen voi varastoida pakkasessa. Esim. talven yli kylmässä mökissä tai vajassa. Ja saa purkautua tyhjäksi.

        voi käyttääkin ja ladata pakkasessa


      • miksi?
        Nipsa kirjoitti:

        On siinä NiCd akussa toinenkin hyvä puoli: se toimii ja sen voi varastoida pakkasessa. Esim. talven yli kylmässä mökissä tai vajassa. Ja saa purkautua tyhjäksi.

        Miksi mulla sitten nimenomaan NiCd-akut on niitä jotka menee nopeiten käyttökelvottomiksi?


      • Nipsa
        miksi? kirjoitti:

        Miksi mulla sitten nimenomaan NiCd-akut on niitä jotka menee nopeiten käyttökelvottomiksi?

        Tuo on niiden huonoja puolia eli niitä täytyy osata käyttää. Aina pitäisi purkaa tyhjäksi asti ennen latausta. Jos lataa vasta osittain purkautuneen niin ei kestä kauan.


      • kari789
        miksi? kirjoitti:

        Miksi mulla sitten nimenomaan NiCd-akut on niitä jotka menee nopeiten käyttökelvottomiksi?

        Mulla taas on ohä käytössä 15 v vanhoja NiCd akkuja. Ja taas toisaalta taas osa on loppu jo alle 3 vuodessa.

        NiCd akut saattavat kestää tuhansia tai kymmeniätuhansia latauskertoja, litium akku 500 - 1000.


      • mmm mmm mm....
        kari789 kirjoitti:

        Mulla taas on ohä käytössä 15 v vanhoja NiCd akkuja. Ja taas toisaalta taas osa on loppu jo alle 3 vuodessa.

        NiCd akut saattavat kestää tuhansia tai kymmeniätuhansia latauskertoja, litium akku 500 - 1000.

        Silti en ottaisi NiCd-akuilla olevaa konetta jos vaihtoehtona olisi muuten ominaisuuksiltaan täysin samanlainen ja samanhintainen kone, niin ehdottomasti Li-ion. Siitä kun saa kuitenkin virtaa niin kauan, että pystyy työskentelemään siihen asti kunnes suojapiiri katkaisee virransyötön. NiCd ikäänkuin hiipuu vähitellen, niin ettei kone enää jaksa vääntää kunnolla, mutta silti et voi laittaa lataukseen ennen kuin se on täysin tyhjä, koska akku kärsii siitä. Ja Li-ionit voi ladata illalla täyteen vaikkevat täysin tyhjiä olisikaan, ja taas mennään koko päivä. NiCd:llä ei tällainen onnistu. Onhan tuo akkutyypeistä kaikista alkeellisin ja vanhin muutenkin, mutta vielä löytyy NiCd-uskovaisia, kuten nimikerkki kari789 tällä palstalla.


      • kari789
        mmm mmm mm.... kirjoitti:

        Silti en ottaisi NiCd-akuilla olevaa konetta jos vaihtoehtona olisi muuten ominaisuuksiltaan täysin samanlainen ja samanhintainen kone, niin ehdottomasti Li-ion. Siitä kun saa kuitenkin virtaa niin kauan, että pystyy työskentelemään siihen asti kunnes suojapiiri katkaisee virransyötön. NiCd ikäänkuin hiipuu vähitellen, niin ettei kone enää jaksa vääntää kunnolla, mutta silti et voi laittaa lataukseen ennen kuin se on täysin tyhjä, koska akku kärsii siitä. Ja Li-ionit voi ladata illalla täyteen vaikkevat täysin tyhjiä olisikaan, ja taas mennään koko päivä. NiCd:llä ei tällainen onnistu. Onhan tuo akkutyypeistä kaikista alkeellisin ja vanhin muutenkin, mutta vielä löytyy NiCd-uskovaisia, kuten nimikerkki kari789 tällä palstalla.

        NiCd on vanha ja kauan käytetty juuri siksi, koska se on hyvä ja yksinkertainen. Se ei ole arka ali- tai ylilataukselle, siksi ei tarvita suojapiirejä estämään ylilatausta tai liika tyhjenemistä.

        Jos NiCd akku ei jaksa vääntää, se on tyhjä ja voidaan ladata uudelleen.

        Minä taas olen ihmetellyt, miten yhtäkkistä se latauksen loppuminen on. Esim ruuveja kierrettäessä se virta loppuu parin ruuvin aikana.

        Eräät lentokone valmistajat siirtyivät litiumakkuihin, Dreamline, Cessna ja amerikkalainen merkki X, jonka nimeä en muista. Cessna ja X ovat palanneet takaisin NiCd-akkuihin. Juuri käyttöön otetussa Dreamlinessa on ollut vakavia ongelmia akkujensa kanssa. Ovat syttyneet palamaankin useita kertoja.


      • en hanki...
        kari789 kirjoitti:

        NiCd on vanha ja kauan käytetty juuri siksi, koska se on hyvä ja yksinkertainen. Se ei ole arka ali- tai ylilataukselle, siksi ei tarvita suojapiirejä estämään ylilatausta tai liika tyhjenemistä.

        Jos NiCd akku ei jaksa vääntää, se on tyhjä ja voidaan ladata uudelleen.

        Minä taas olen ihmetellyt, miten yhtäkkistä se latauksen loppuminen on. Esim ruuveja kierrettäessä se virta loppuu parin ruuvin aikana.

        Eräät lentokone valmistajat siirtyivät litiumakkuihin, Dreamline, Cessna ja amerikkalainen merkki X, jonka nimeä en muista. Cessna ja X ovat palanneet takaisin NiCd-akkuihin. Juuri käyttöön otetussa Dreamlinessa on ollut vakavia ongelmia akkujensa kanssa. Ovat syttyneet palamaankin useita kertoja.

        Hanki sinä NiCd-akkuja. Minä en hanki. Minua haittaa huomattavasti myös NiCd:lle ominainen itsepurkautuminen. Kone voi olla minulla viikkoja tai kuukausia käyttämättä, ja sitten kun sitä tarvitsen on akku tyhjä. Tai jos ei ole kokonaan tyhjä, niin niin tyhjä etten ehdi sillä työtä tekemään kun se jo tyhjenee. NiCd:n muisti-ilmiön takia en voi laittaa sitä edellisenä iltanakaan latautumaan valmiiksi, jos akku ei olekaan vielä kokonaan tyhjentynyt. Monesti en edes osaa ennakoida milloin konetta tarvitsen ja silloin kun tarvitsen on akussa oltava virtaa. Li-ion sopii käyttööni paljon paremmin.

        Miksi NiCd-akkuja muuten saa vielä myydä, vaikka niiden myynti kuluttajatuotteissa on kielletty jo ajat sitten?


      • Hommatseis
        mmm mmm mm.... kirjoitti:

        Silti en ottaisi NiCd-akuilla olevaa konetta jos vaihtoehtona olisi muuten ominaisuuksiltaan täysin samanlainen ja samanhintainen kone, niin ehdottomasti Li-ion. Siitä kun saa kuitenkin virtaa niin kauan, että pystyy työskentelemään siihen asti kunnes suojapiiri katkaisee virransyötön. NiCd ikäänkuin hiipuu vähitellen, niin ettei kone enää jaksa vääntää kunnolla, mutta silti et voi laittaa lataukseen ennen kuin se on täysin tyhjä, koska akku kärsii siitä. Ja Li-ionit voi ladata illalla täyteen vaikkevat täysin tyhjiä olisikaan, ja taas mennään koko päivä. NiCd:llä ei tällainen onnistu. Onhan tuo akkutyypeistä kaikista alkeellisin ja vanhin muutenkin, mutta vielä löytyy NiCd-uskovaisia, kuten nimikerkki kari789 tällä palstalla.

        Tuo suojapiirin virrankatkaisu on vaan todella ärsyttävä ja käytössä todella huono ominaisuus vaikka akkujen suojaksi tosiaan onkin, mutta homma keskeytyy totaalisesti siihen verrattuna vanhoihin kunnon NiCd akkuihin joilla saa aina sen kyseisen homman tehtyä loppuun.


      • Nipsa
        Hommatseis kirjoitti:

        Tuo suojapiirin virrankatkaisu on vaan todella ärsyttävä ja käytössä todella huono ominaisuus vaikka akkujen suojaksi tosiaan onkin, mutta homma keskeytyy totaalisesti siihen verrattuna vanhoihin kunnon NiCd akkuihin joilla saa aina sen kyseisen homman tehtyä loppuun.

        Täytyypä vähän kesän kokemusten myötä päivittää tätä keskustelua. Nimittäin oma peruskoneeni on pieni 10.8 V Li-ion kone, jonka olen valinnut nimenomaan satunnaista ja näppärää kevyttä käyttöä varten. On kiva kun akuissa on aina virtaa vaikka konetta ei käyttäisikään/lataisikaan kuukauteen tai kahteen. Tässä käytössä toimii ihan hienosti.

        Mutta tänä kesänä oli mökillä hieman isompi projekti ja vaikka tuo pieni kone ei siihen ihan ole tarkoitettukkaan niin porasin/yritin sillä 10 mm reikiä märkään kestopuuhun. Tällöin tuli esiin Li-ionin ärsyttävä ominaisuus: nimittäin jos poranterä juuttuu niin suojapiiri katkaisee akun virran. Tämän jälkeen terä ei lähde ko. koneella enää puusta kumpaankaan suuntaan vaan jää sinne puun sisään!

        No otin avuksi vanhan Lidlistä hommatun NiCd Parkside koneen, jonka vääntö paperilla ei ole yhtään em. Li-ion konetta isompi. Mutta sepä ei luovutakkaan vaan vääntää juuttunuttakin terää ja hieman omilla voimilla konetta auttamalla terä irtoaa puusta. Ja saa sen reiän porattuakin kun aina itse vääntää mukana kun meinaa terä juuttua.

        Tuo NiCd kone on minulla nykyään mökillä vakituiseen - se kun ei pakkasesta välitä ja on talvellakin käyttökelpoinen. Ladattavahan se toki on aina ennen käyttöä, kun NiCd akut purkautuvat itsestään, mutta se onnistuu siis myös talvella.


      • Nipsa
        Nipsa kirjoitti:

        Täytyypä vähän kesän kokemusten myötä päivittää tätä keskustelua. Nimittäin oma peruskoneeni on pieni 10.8 V Li-ion kone, jonka olen valinnut nimenomaan satunnaista ja näppärää kevyttä käyttöä varten. On kiva kun akuissa on aina virtaa vaikka konetta ei käyttäisikään/lataisikaan kuukauteen tai kahteen. Tässä käytössä toimii ihan hienosti.

        Mutta tänä kesänä oli mökillä hieman isompi projekti ja vaikka tuo pieni kone ei siihen ihan ole tarkoitettukkaan niin porasin/yritin sillä 10 mm reikiä märkään kestopuuhun. Tällöin tuli esiin Li-ionin ärsyttävä ominaisuus: nimittäin jos poranterä juuttuu niin suojapiiri katkaisee akun virran. Tämän jälkeen terä ei lähde ko. koneella enää puusta kumpaankaan suuntaan vaan jää sinne puun sisään!

        No otin avuksi vanhan Lidlistä hommatun NiCd Parkside koneen, jonka vääntö paperilla ei ole yhtään em. Li-ion konetta isompi. Mutta sepä ei luovutakkaan vaan vääntää juuttunuttakin terää ja hieman omilla voimilla konetta auttamalla terä irtoaa puusta. Ja saa sen reiän porattuakin kun aina itse vääntää mukana kun meinaa terä juuttua.

        Tuo NiCd kone on minulla nykyään mökillä vakituiseen - se kun ei pakkasesta välitä ja on talvellakin käyttökelpoinen. Ladattavahan se toki on aina ennen käyttöä, kun NiCd akut purkautuvat itsestään, mutta se onnistuu siis myös talvella.

        Lisäyksenä vielä, että tuo Lidlin NiCd Parkside on 8-10 v vanha ja siinä on myös alkuperäinen akku (vain yksi). Akku tosin ottaa/antaa latausta enää vain suunnilleen puolet siitä mitä uutena, mutta siis toimii vielä.


    • ap (poraaja1)

      Siksi vähän kyselen kun 7v vanhasta B&D:stä akku alkaa hiipumaan ja rattaat hieman rihisee, että onko vahvempaa tekoa näissä? Voimaahan BD:ssä on minun tarpeisiin ollut ja ulkonäöltä tuo DeWalt vastaa aika paljon vanhaa konetta....

    • 656565678

      Mulla on dewaltin akkukone -- se 100 ekun, jota myydään monessa paikassa.
      kone on hyvä, mutta vähän äänekäs.. mutta akut ei kestä. mukana tulleet t kestivät noin kaksi vuotta ja oon ostanut siis uudet akut.
      isompi akku esim 3000ah maksaa about 50-70 ekua, mutta voimaa jo piisaa..
      tämä 3000ah akku jo aika iso ja koneesta tulee jo painava.

      hyvää koneessa on se että näitä akkuja löytyy paljon..

    • Akku Ankka

      Kyllähän siihen koneeseen painoa tulee, 3000Ah:n akku painaa n. 1500 kg. Onneksi minun boschini akku on vain 3 Ah, mukavampi kannelle mukana.

    • satsaa laatuun

      Itselläni on tästä laitteesta pari vuotta vanhempi versio ja ei ole hankinta kaduttanut:

      https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=568901&langId=-11&parent_category_rn=19212&top_category=19211&selectedTopCategory=18937&selectedSecondLevel=19210&selectedThirdLevel=19211&categoryId=19212&searchMethod=

      Aiemmin olen omistanut pari n. 60-80 EUR hintaluokan 12V väännintä ja kyllä ne on selvästi olleet enemmän "ikea kasailuun" tarkoitettuja laitteita. Mutta riippuu ihan siitä mitä aiot vääntimellä tehdä.

      Jotkut väittävät että 18V kone on selkeästi parempi jos isoja ruuveja ruuvailee, mutta itse en ole kaivannut enempää potkua kuin mitä 14,4v akusta irtoaa. Voi johtua siitäkin, että käytä isompiin porauashommiin johdollista iskuporakonetta.

      Kaksi akkua on erittäin hyvä olla, ja koneen liipasimen edessä oleva pieni led-tuikku on myös osoittautunut käytössä hyödylliseksi vaikka alunperin vähän ihmettelin miksi siihen sellainen oli laitettu.

      Heitin tuon vanhan makitani (vahingossa tietenkin) alas telineiltä n. 2,5 m korkeudesta betonilattialle. Ei mitään vahinkoa.

      Myös DeWalt ja sininen Bosch ovat laatuvehkeitä. Itse tykkään dewaltin laitteista kun ne on sellaisia patarautaisen oloisia ja vähän kolhoja. Tulee fiilis että nyt ollaan tekemässä miesten töitä. :)

    • ap (poraaja1=

      Budjetti petti, 18V Makita tarttui kaupassa ostoskoriin. Ihan ok:lta tuntuu, hinta hieman kirpaisi 169e, no toivottavasti kestää sen edestä.

      • xsbgnh

        Voikun en kerennyt varoittamaan Makitasta. Hyvä kone saa vaikka minkälaisia laitteita samaan akkuun mutta akut kestävät vain vuoden......


      • r4kentaja
        xsbgnh kirjoitti:

        Voikun en kerennyt varoittamaan Makitasta. Hyvä kone saa vaikka minkälaisia laitteita samaan akkuun mutta akut kestävät vain vuoden......

        Kovalla käytöllä taitaa olla sinun Makitat. Itsellä töissä kaikki akuilla toimivat laitteet on nykyisin Makitoja (paitsi puhelin) ja edelliset akut kestivät 2-3 sykliä päivässä noin pari vuotta. Nykyiset akut, tähän mennessä jo hieman pidempään. Kesät talvet ulkona ja yöllä autossa. Niinkun nyt ammattimies työkalujaan säilyttää :) En sano että Makita on parasta mitä rahalla saa, mutta omasta mielestä hinta-laatusuhde on erittäin hyvä. Se miksi kaikki omat koneet on Makitoja johtuu siitä, että huollon kannalta pikkuyrittäjän kannattaa vähän keskittää. Bosch ja DeWalt tuli aikoinaan hylättyä laadullisten puutteiden takia (omaa kokemusta senaikaisista laitteista noin 5v sitten) ja Hilti on hinnoitellut itsensä jatkuvasti ulos.
        Ja vaikka rahalla ei olisikaan väliä niin en silti ostaisi Hiltiä. Yksi punainen paholainen autossa on tarpeeksi, nimittäin Milwaukee. Jätin sen varakoneeksi joskus about 2003 kun akuista "alko puhti loppumaan", sen jälkeen sillä on rakennettu iltahommina pari omakotitaloa ja edelleen on tarvittaessa samalla viivalla 10v tuoreempien Makitojen kanssa.


    • Mestari.,.

      Oliko Makita bhp453 malli 169€? Noita akkuhöpinöitä ei kannata uskoa, itsellä 2009 ostettuja Li-ion akkuja ja ihan hyvin ovat pelanneet kun vain muistaa talvella säilyttää sisätiloissa ja täyteen ladattuna. 18v ammattikone on mielestäni paras sijoitus "autotalli" käyttöönkin. Jos nälkä joskus kasvaa syödessä niin tuohon 18v Li-ion sarjaan saa kaikennäköistä muutakin konetta ja sama akku sopii kaikkiin.

      • ap(poraaja1)

      • hyvät kaupat teit
        ap(poraaja1) kirjoitti:

        Tämä: http://www.makita.fi/tool/15206/BDF453SHE.html

        Lienee rispektiltään näistä makitan 18v koneista sellainen bangladesha-malli millä ei esson baarissa voi rehennellä, mutta mennnään näillä.

        Varmasti hyvä ostos. Tuliko tuohon hintaan enempää kuin 1 akku?

        oma 14w makitani maksoi muistaakseni noin 250. Mutta on kyllä ollut hyvä peli.

        Samaa en voi sanoa makitan sirkkelistäni. Se on jotenkin rimpulan oloinen verrattuna vaikka dewalttiin, toisaalta tuo makitani olikin joku hinnat alkaen malli.


      • ap (por1.)
        hyvät kaupat teit kirjoitti:

        Varmasti hyvä ostos. Tuliko tuohon hintaan enempää kuin 1 akku?

        oma 14w makitani maksoi muistaakseni noin 250. Mutta on kyllä ollut hyvä peli.

        Samaa en voi sanoa makitan sirkkelistäni. Se on jotenkin rimpulan oloinen verrattuna vaikka dewalttiin, toisaalta tuo makitani olikin joku hinnat alkaen malli.

        2x1,3Ah ja minun tarpeisiin riittää, uhdellä akullakin pärjäisi kun lataus kestää puolisen tuntia.


    • makita hyvä

      Varmasti hyvä valinta. Itsellä on 14,4 voltin makita kahdella 3,0 Ah akulla. Hyvin on pelittänyt. Pienemmillä akuilla tietenkin vääntää vähemmän aikaa mutta pikalaturilla lataus kestää vain hetken (nuo omat 14,4/3 akkuni n30min)

    • Mestari.,.

      Oli banglades malli tai ei niin tuo 453 on jo kotikäyttöön mainio peli. Taitaa olla pisimpään myynnissä oleva 18v malli Makitan valikoimissa . Tästä hieman parempana konesarjana ensin oli 450 tai 440 malli(muistaakseni 2006 vuonna) jonka jälkeen menestyskone bdf452, tätä seurasi bdf 456 ja käsittääkseni ensi vuonna luvassa suuri vääntöinen ddf480 hiiliharjattomalla moottorilla. Mutta 453 myydään edelleen ns. perusmallina.

      Jokaisella konevalmistajalla on omat vahvuutensa, eli esim akkurälläköistä olen tykästynyt Milwaukeen 18v Li-ion malliin. Syystä että parempi ote ja käynnistys painike kuin Makitassa ja napin painalluksella säädettävä laikkasuojus ja akun varaustilan näyttö. Porauksiin ja ruuvauksiin taas käytän pelkästään Makitan 18v koneita. Milwaukeet taas tähän mielestäni liian painavia ja ei nin ergonomisia, vaikka nekin koneet löytyy pakista. Hätätilassa sujuu kaikki hommelit merkillä kuin merkillä, mutta Makitan 18v sarjaa olen ruvennut keräämään aina porista ja ruuvinvääntimistä pulttipyssyyn ja pensasleikkuriin.

    • JokuVaan9

      http://www.makita.fi/tool/15206/BDF453SHE.html

      On hieman vaikea suositeltava. 50mm syvä reikä 6mm terällä teräkseen pakottaa jo käyttämään hanskoja ettei näpit pala koneessa. Muistaakseni 85mm peltinen reikäsaha ei jaksa tuolla toimia (85 tai hiukan isompi ja terä oli varmasti paska, mutta kuitenkin)

      Isoin vika tuossa on kuitenkin nuo BL1815 akut jotka EIVÄT sovi kuin muutamaan Makitan koneeseen.

      Toisaalta kone on mukava käteen ja kevyt tuolla 1,3 Ah akulla.
      Akkukesto tuossa on kohtuullinen 1,3 Ah akulla ja 3,0 Ah:lla se on jo todella pitkä.

      Varmasti parempi kuin markettien koneet ja riittää ainakin 90% tarpeista, mutta itse kaipaisin ehkä hiukan enemmän vääntöä, jos olisi ainoa kone.

      • höhtätä

        "Isoin vika tuossa on kuitenkin nuo BL1815 akut jotka EIVÄT sovi kuin muutamaan Makitan koneeseen."

        Melkoisen laajahan tuo Makitan 18V koneiden sarja on ja kaikkiin niihin käy nuo akut keskenään.
        Ja tuo ketjun aloittjahan on ollut ostamassa vain akkuporaa, niin mitä siitä vaikka ei kävisikään muihin vehkeisiin?


    • JokuVaantaas

      BL1830 akut (3,0Ah) käyvät kaikkiin Makitan 18v laitteisiin BL1815 (1,5Ah) EI käy kaikkiin. Se ei sovi esim. (pyörösahat, puukkosahat, hiomakoneet, monitoimilaitteet, poravasarat, yms....)

      "Ja tuo ketjun aloittjahan on ollut ostamassa vain akkuporaa, niin mitä siitä vaikka ei kävisikään muihin vehkeisiin? "
      Ei mitään, mutta aika moni ajattelee kuitenkin että saattaa hankkia myöhemmin jonkun muun Makitan 18v laitteen ja sillon sen on väliä.

      (Ja kyllä! Tiedän että ne saa sopimaan leikkaamalla akusta palan pois, mutta.....)

      • ty76

        perskutarallaa, mun täytyykin kysyä että käykö bossin 36A pikkuakku puukkosahaan ennenkun ostan sen runkoa


      • itse asentaja

        Hajottaa pikkuakun jos pistää koneeseen johon ei kuulu. Lähipiirissä tutkittua tietoa :) eikä takuu korvaa, eikä kuulukkaan. 3.0ah akkuja on pari tuttua saanut takuuna uusia kun on uudehkoina laturi ilmoittanut risoiksi eikä oo enään ladannu. Mikä tyyppivika lienee sillä hyvin yleinen vika ollut mun suht suppealla otannalla (6 akkua mun tuntemistani n. 10:stä on vaihdettu hajonneiden tilalle uusiin)


    • Ryobi...

      Ostakaa Ryobi ONE -sarjaa. Ei tarvitse kuin lukea teksti ONE, niin tietää jo että samat akut sopii. Ei tarvitse mallinumeroita opetella mitkä akut sopivat mihinkin.

    • ruuvaaja

      Itse harkitsisin Panasonicin ruuvaria...
      Nyt ollut kovassakinkäytössä BOSCH:n sinisiä 2 kpl. NiCd-akuilla.
      Hyvin ovat toimineet, mutta Panasonic ehkä kun noista aika jättää...

    • M*A*K*I*T*A!!!

      M_A_K_I_T_A! Eli M-A-K-I-T-A! Muuta ei tarvitse (eikä saa) sanoa, kuin MAKITA!!!

    • seitsemäntoista

      osta Ikeasta edullinen kone

      • koettu on

        Halvemman pään Makitat on ihan yhtä vaivaisia kuin muutkin alle 300€ lelut.Enemmän tekevälle ne kelpaa...varakoneeksi. Hobby-hommiin ja satunnaiseen käyttöön.

        ja litiumakut ei kestä yhtään kauempaa kuin vanhemman tekniikan akutkaan. Maksavat kyllä varaosana tuplahinnan.


    • sdsdssds

      Clas Ohlsilta ostin 14.4V lithium-akkukoneen, mukana tuli kaksi akkuakin. hyvinhänn tuo jaksoi ovenkarmiruuvit pyörittää

      Tuolla hinnalla saisko yhden akun niihin preeemium-koneisiin?

      • askasksa

        Hinta oli 69eur, merkki Black and Decker, ja 14.4V x 2kpl


    • Mahasarakham1

      Makitan tupla vääntimet on usein tarjouksessa rautakaupoissa.
      Iso kone ja pienempi jossa isku.Tämä iskevä malli on tosi hyvä,jos isoja ruuveja pitää irroittaa.Ehkä paras.

    • omankodinrakentajana

      Ainakaan Makitan sarja joka on "tarjouksessa" 399 euroa on hiukan epävarma. Porakoneesta meni vaihteisto hieman yli vuodessa eikä kone edes päivittäin käytössä.

    • harddutu

      Milwaukee, leikkiä voi sitten muilla merkeillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe