Renkaat 2014

rakettihuoltaja

Aika rajusti muuttuu renkaat. Tarttee lähtee vanne kaupoille

92

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halpaa kuin saippua

      Ei tarvii ostaa uusia vanteita, samat vanteet käyvät kaikissa pikkuluokissa hamaan tulevaisuuteen... jaa niin sehän pätee vaan jos aloittaa ensi vuonna.
      Rengaskustannukset halpenee, yksi sarja maksaa vaan 140 euroa eikä niitä tarvii kovinkaan montaa viikonloppua kohden... ;) Tosin kauden aikana saa käyttää 4000 euroa renkaisiin jos aikoo ajaa lähelläkään kärkeä.
      Tänä vuonna piti saada leveitä vanteita, ensi vuonna kapeita, mitähän seuraavana vuonna?
      Ja mitähän noi kolme muuta renkaita tarjonnutta kauppiasta nyt miettii kun kaikki keskitetään vain kahdelle parhaan voitelun tarjonneelle?

    • hyvästiakk

      Ei tarvi lähteä kaupoille, vaan nyt saa loppua tämä AKK;n hölmöily.
      Pistetään auto myyntiin ja ajellaan crossia jatkossa.

    • takamutkan apeksi

      Tätä tämä karting huipulla (AKK:n huipulla) on. Järjestön johtoon ja lajiryhmiin hakeutuu ihmisiä jotka harrastavat /harrastivat tätä lajia suurella intohimolla. Oli sponsseja ja pistettiin virman piikkiin jne. Siinä katoaa avarakatseisuus normaalin harrastajan silmin tehtäväsästä isi poika harrastuksesta. Saman taustan ihmisiä on kartingliitossa.
      Yksi vannesarja nyt on pieni kustannus, mutta mutta (eikä tarvistse neuvoa pilkille).

      Surulllisena katson varikon touhua 20 vuoden tauon jälkeen. On 500€ kypärämaalauksa, 1000€ mittareita, 30.000€ Rinttereitä jne. Cadeteistä pois siirryttäessa haikaillaan jo tiimiin jne. Teille ressuille käy kaikille niin että kun oikeasti pitäis ruveta voittamaan niin rahat on loppu!

      Lukekaa vaikka ajankuluksi (ennekuin jääratakartinkausi alkaa ;-) tuorein VM ja Krohnin tarina. Oli siellä eräästä kartinghopeaa ajaneestakin juttua - hiukan viitataan siihen että homma tuppaa tyssäämään...

      Kun tuon kaikki hyväksyisi, voisimme ruotsin malliin ajaa (pysyvästi) kovilla renkailla, kieltää Raksuun asti mittarit, kypärään koskemisen jne. säästyis heti tonneja jotka olisi niitä varten odottamassa ketkä oikeasti haluaa jatkaa.

      Tähän en oikeastaan halua yhtään kommenttia teiltä aknenaamasilta kuskeiltä - te ajatte isänne rahoille, ette ole oikeutettuja kommentoimaan.

      Yksi vannesarja on pieni paha - ongelmat kustannuksiin ovat syvemmällä, paljon syvemmällä.

      • 60smk

        Kypärän maalaus 300€ ja mittari 200 (käytetty). Pakettiauto hankittu töiden vuoksi.
        Tän kauden kulut kf6 luokassa 12000€, miinus se mitä käytetystä kalustosta saa.
        Kypärän ja mittarin hinnan kun jakaa muutamalle vuodelle niin ei koko budjetissa paljoa merkkaa.


      • Europuhallus

        Niin, todellinen ongelma oli tuossa Europuhalluksessa, kun markka muuttui euroksi. Suhde vaan oli kuusinkertainen, ja tätä ei nuoriso tiedä.

        Jos maksoit markkaaikana tonnin kypärämaalauksesta, niin nyt se on kanssa tonni mutta vain euroja. ( kuka olisi maksanut 6 tuhatta markkaa kypärän maalauksesta)

        Rengas sarja maksoi 210 markkaa, niin nyt se on samanverran mutta euroissa ym ym vastaavaa.

        Kävi niin että vain palkat laskivat suhteessa kuusinkertaisesti. Jos palkka oli ennen 30 000 markkaa, niin nyt se on vain 5000 euroa.


      • roopexiv

        Voi kun riittäisi yksi vannesarja


      • nåinpäin

        "cadeteista pois siiryttäessähaikaillaan jo tiimiin" . Paremminkin tiimit haikailevat cadetteja telttoihinsa.


      • työtön kartingmek.
        60smk kirjoitti:

        Kypärän maalaus 300€ ja mittari 200 (käytetty). Pakettiauto hankittu töiden vuoksi.
        Tän kauden kulut kf6 luokassa 12000€, miinus se mitä käytetystä kalustosta saa.
        Kypärän ja mittarin hinnan kun jakaa muutamalle vuodelle niin ei koko budjetissa paljoa merkkaa.

        karting saisi maksaa 100e/kk (1200e/kausi), jotta työtönkin pystyisi harrastamaan.


      • veroherra1
        60smk kirjoitti:

        Kypärän maalaus 300€ ja mittari 200 (käytetty). Pakettiauto hankittu töiden vuoksi.
        Tän kauden kulut kf6 luokassa 12000€, miinus se mitä käytetystä kalustosta saa.
        Kypärän ja mittarin hinnan kun jakaa muutamalle vuodelle niin ei koko budjetissa paljoa merkkaa.

        pakettiauto hankittu töiden vuoksi? (ajopäiväkiraja?) verottajaa ainakin kiinnostaa!! samoin polttoaine laskut!!, moottorien huollot mihin lasku firmalle tietty,kuittikauppaa siis!!!!!!!!!!


      • Ei oo helppoo
        veroherra1 kirjoitti:

        pakettiauto hankittu töiden vuoksi? (ajopäiväkiraja?) verottajaa ainakin kiinnostaa!! samoin polttoaine laskut!!, moottorien huollot mihin lasku firmalle tietty,kuittikauppaa siis!!!!!!!!!!

        olla nykypäivänä kateellinen kommari.


      • Aknepoika500

        Tämä kypärän maalauskin on ilmiselvästi nykyään pakollinen? Ja joku pakottaa sinut maalauttamaan sen jossain lakidisaingilla vaikka sen saisi halvemmallakin? Monet myös maalauttavat kypäräänsä samalla niitä sponsorimainoksia ja meillä ainakin ollut tapana, että sponsorit maksaa myös jonkinlaisen korvauksen..


      • tilipäivämiljonääri
        työtön kartingmek. kirjoitti:

        karting saisi maksaa 100e/kk (1200e/kausi), jotta työtönkin pystyisi harrastamaan.

        Raksuja saa 500,- €:lla käytettynä. Niillä pysyy hyvin mukana, vaikka palkintopallille pääsee harvemmin. Pari rengassettiä ja bensaa, niin työtönkin on mukana.


      • harrastaminen halpaa
        tilipäivämiljonääri kirjoitti:

        Raksuja saa 500,- €:lla käytettynä. Niillä pysyy hyvin mukana, vaikka palkintopallille pääsee harvemmin. Pari rengassettiä ja bensaa, niin työtönkin on mukana.

        raksu85 koneita saa jo 150e hintaan ja parin vuoden päästä hintaan 20e, kun kisaaminen loppuu. koneita suomessa varmaan 5000kpl, joten kaikille halukkaille kyllä riittää.

        jammujakin on jo alle 500e tarjolla paljon, taitaa niidenkin loppu lähestyä.

        vanhoja icaj,ica, fa, kf1, kf2, kf3 koneen raatoja löytyy hintaan 100-500e pilvin pimein. näitä koneita on niin sekalainen seurakunta, etten nyt välttämättä suosittele jokaiselle harrastajalle, kun ei tiedä mistä aina jonkun osan rikkoutuneen tilalle löytää ja mikä sopii mihkäkin, mutta asioista perillä osaava harrastaa näilläkin koneilla todella helposti ja edullisesti.

        Harrastaminen olisi kyllä halpaa, jos vaan harrastaisi eikä osallistu kilpailuihin.


      • glamouria
        Aknepoika500 kirjoitti:

        Tämä kypärän maalauskin on ilmiselvästi nykyään pakollinen? Ja joku pakottaa sinut maalauttamaan sen jossain lakidisaingilla vaikka sen saisi halvemmallakin? Monet myös maalauttavat kypäräänsä samalla niitä sponsorimainoksia ja meillä ainakin ollut tapana, että sponsorit maksaa myös jonkinlaisen korvauksen..

        kyllä se kypärän maalaus pakolliselta tuntuu! kypärä pitää ottaa mukaan välillä kuljettajaesittelyihin ja palkintojen jakoihin, missä köyhiä oikein nöyryytetään, kun ei oo sitä hienoa maalausta. kuumana kesäpäivänä 30 °C pitää haalarit olla palkintojen jaossa ylösasti vedettynä jonkun sponsorikuvien takia myös niillä kuskeilla joilla sponsoreita ei ole. homma on menny liian glamouriks, vaikka yleisöä ei ole useinkaan yhtään.


    • Kärrynpyärät

      Onkos jossain näkynyt hintoja miten "halvalla" noita kumeja tullaan myymään.
      Voittajiahan me kuluttajat varmaankin olemme uusien järjestelyjen myötä.

    • harrastaja maksaa

      Ei hinnat halpene mihinkään - aina vaan kasvaa. Kuka vetää välistä sitä en tiedä, muaat harrastaja tän kaiken maksaa.

      • mmolro

        Aivan hanurista päätökset eikö isä poika hmmaa vois jatkaa raksu 85 ja Jammu ei kun rahastetaa näkemiin Akk


      • maahantuoja
        mmolro kirjoitti:

        Aivan hanurista päätökset eikö isä poika hmmaa vois jatkaa raksu 85 ja Jammu ei kun rahastetaa näkemiin Akk

        Harrastajathan tässä maksaa ja AKK kerää rengastoimittajilta rahat. AKK tekee noin 30 000 euron tilin eli maahantuojat maksaa kynnysrahaa. Joku voi kutsua sitä myös voiteluksi. Näillä rahoilla sitten paikataan kuralla olevaa talouden hoitoa. Hui, hai, harrastajien rahoja.


    • Per S. Aukko

      Kaivakaapa jostain vanhoja kartingaiheisia lehtiä ja ilmotuksia vaikka ihan 70-luvulta. Hankiikaa tieto keskikuukausipalkasta ja verratkaa hintoja niihin. Ei ollut ihan halpaa silloinkaan tämä.
      Mutta on totta, että hinnat on nousseet kun laitteiston varustelutaso ja turvallisuusvaatimustaso on noussut.
      Pitää olla katteet. Luokitetut kypärät ja ajoasut ainakin arvoluokissa. Luokitellut rungot, osat ja renkaat. Se maksaa.
      Pitää olla mittari, jolla voi kyllä myös säästää rahaa kun ei hehkuta olemattomalla perstuntumalla konetta punaseksi ja saa jotain osviittaa seoksista.
      Huoltajien vaatimustaso on noussut. Nukutaan hotellissa eikä teltassa. Tai sitten on motorhome. On eurowagonin tonnien peräkärryjä se sijaan että kuletettas vehkeet kattotelineellä.
      Pitää olla renkaat joka kisaan, kun ennen mentiin setillä koko kesä, ehken kaksi tai säästeliäämmät koko rakettiura. Ei tullu tulosta muttei tullu kulujakaan.

      Yks asia ei kuiteskaan ole muuttunu. Ylärajaa ei ollu sillonkaan.

      Mistäs me nyt alettas luopuu. Kuka avaa pelin? Kuka vetää kisat eilisen renkailla vaikka sais ostaa tänään uudet? Menee slikseillä sadekisaan? Tunkee mittarin sinne missä päivä ei paista.
      Kuka?

      • Kuhmejaimma

        On täällä kummaa porukkaa kun joka asiasta valitetaan. Tuntuu, että kaikki muutos on aina pahasta!

        Tuo rengaspäätöshän on paras päätös mitä AKK:ssa on tehty pitkään aikaan. Kaikki pikkuluokat vetää samoilla kumeilla ja vanteilla!! Helppohan tuossa on kokeilla vaikka lainamosalla muitakin luokkia ja tehdä päätökset missä ajaa kun ns. ylimääräisiä rengaskuluja ei entisen tapaan tule. Luokan vaihtokin on helpompaa kuskille ja mekaanikolle teknisesti ja rahallisesti.

        Nyt vedetään kaksi seuraavaa kautta näillä kumeilla ja sitten katsotaan uudestaan kumit. Sama mitkä kumit tulee kunhan vain sama meininki jatkuu, että kaikkiin pikkuluokkiin samat.

        Briggarin YDS:ään nähden rengaskulut hieman kyllä kasvavat, mutta kasvaa samalla vauhtikin paremman pidon myötä. Vega on myös helpompi säätää pitojen puolesta kuin tuo YDS ja tästä hyötyy erityisesti aloittelevat isä-poika tiimit.

        Joku voisi kertoa montako settiä noita Vega Cadetteja oli pakko ostaa, että sai kauden ajettua. Rahamiehet on sitten erikseen, jotka käyttävät kisaviikonloppuna kolme sarjaa uusia renkaita testeineen kaikkineen.


      • 20+13
        Kuhmejaimma kirjoitti:

        On täällä kummaa porukkaa kun joka asiasta valitetaan. Tuntuu, että kaikki muutos on aina pahasta!

        Tuo rengaspäätöshän on paras päätös mitä AKK:ssa on tehty pitkään aikaan. Kaikki pikkuluokat vetää samoilla kumeilla ja vanteilla!! Helppohan tuossa on kokeilla vaikka lainamosalla muitakin luokkia ja tehdä päätökset missä ajaa kun ns. ylimääräisiä rengaskuluja ei entisen tapaan tule. Luokan vaihtokin on helpompaa kuskille ja mekaanikolle teknisesti ja rahallisesti.

        Nyt vedetään kaksi seuraavaa kautta näillä kumeilla ja sitten katsotaan uudestaan kumit. Sama mitkä kumit tulee kunhan vain sama meininki jatkuu, että kaikkiin pikkuluokkiin samat.

        Briggarin YDS:ään nähden rengaskulut hieman kyllä kasvavat, mutta kasvaa samalla vauhtikin paremman pidon myötä. Vega on myös helpompi säätää pitojen puolesta kuin tuo YDS ja tästä hyötyy erityisesti aloittelevat isä-poika tiimit.

        Joku voisi kertoa montako settiä noita Vega Cadetteja oli pakko ostaa, että sai kauden ajettua. Rahamiehet on sitten erikseen, jotka käyttävät kisaviikonloppuna kolme sarjaa uusia renkaita testeineen kaikkineen.

        tarvittava rengasmäärä

        sellanen 1-7 sarjaa menee, riippuen monta kisaa ajaa. rahamiehet 10 sarjaa.

        aika helppoo matikkaa.

        duunari maksaa täyden hinnan, sponssirahalla ostetut on sitten tavallaan ilmasia tai toisella sponssirahalla maksetut, jotka sitten ovat ilmasia.


      • Kuhmejaimma
        20+13 kirjoitti:

        tarvittava rengasmäärä

        sellanen 1-7 sarjaa menee, riippuen monta kisaa ajaa. rahamiehet 10 sarjaa.

        aika helppoo matikkaa.

        duunari maksaa täyden hinnan, sponssirahalla ostetut on sitten tavallaan ilmasia tai toisella sponssirahalla maksetut, jotka sitten ovat ilmasia.

        Me ajettiin Raksua monet vuodet kahdella sarjalla sliksejä sarja saderenkaita/kausi, joten hiukka tuosta kyllä nousee rengaskulut.


      • Cadet
        20+13 kirjoitti:

        tarvittava rengasmäärä

        sellanen 1-7 sarjaa menee, riippuen monta kisaa ajaa. rahamiehet 10 sarjaa.

        aika helppoo matikkaa.

        duunari maksaa täyden hinnan, sponssirahalla ostetut on sitten tavallaan ilmasia tai toisella sponssirahalla maksetut, jotka sitten ovat ilmasia.

        Me ajettiin viime kesänä 29 kadettikisaa ja käytettiin 5 kierrosta renkaita. Edellisenä kesänä 27 kisaa ja kolme rengassettiä. Kuinka paljon nuo hiukkasen painavammat isompien luokkien autot sitten syövät vega cadettia, jääpi nähtäväksi.


    • peräkärry mies

      Kysehän ei olekaan siitä, että päätös oli ollut huono, mutta ihmetyttää, että ettei harrastajille kerrota koko totuutta asiasta. Eli kuinka paljon akk on saanut tästä asiasta rahaa ja miten se käytetään. Kartinkiin ei olla laitettu vuosikausiin liiton toimesta muutakuin lajipäällikkön vaihtamiseen ja siihen kuluineisiin palkkoihin. Tuleeko ilmaissarjoja kisoihin tai palkintorenkaita, kuten vielä pari vuotta sitten oli? Jossakin vaiheessa oli kait jopa 100 sarjaa palkintorenkaita mini luokkaan. Toki Mini luokankin AKK lopetti.
      Mutta uusi lajipäällikkö voisi avata pelin vaikka avoimesti ja tiedottaa sivuilla, että miten rengastoimittajat valittiin ja paljonko siitä rahapotista käytetään harrastajien hyväksi ja miten? Oisko liikaa vaadittu akk:lta?

      • Kuhmejaimma

        Olen kyllä täysin samaa mieltä "peräkärry mies" nimimerkin kanssa. Jos lajia halutaa viedä eteenpäin, niin vaaditaan muutakin kuin käskytystä ylhäältä päin.


    • pohjanmaanraksu

      Keväällä ostettiin 3 sarjaa vanteita ja nyt sitten taas ensikeväälle pitääkin hankkia uudet.
      Tälläin saadaan harrastajat pöois kuvioista. Muutetaan sääntäjä vain joka vuosi niin ei tarvitse enään kilpailujakaan järjestää, kun ei ole kuin kourallinen kilpailijoita.

      • Yammajamma

        Onneksi sentään voit myydä nuo eteenpäin sadevanteiksi esim. Yammuihin. Toki olka-akseli (jos laakeri) pitää silloin olla sama. Niin ei nuo hukkaan mene.


      • käykö ne jammuun
        Yammajamma kirjoitti:

        Onneksi sentään voit myydä nuo eteenpäin sadevanteiksi esim. Yammuihin. Toki olka-akseli (jos laakeri) pitää silloin olla sama. Niin ei nuo hukkaan mene.

        mahtuuko noi raksun 180mm vanteet 50mm taka-akselille? onko reikä liian pieni?


      • Jhyyh
        käykö ne jammuun kirjoitti:

        mahtuuko noi raksun 180mm vanteet 50mm taka-akselille? onko reikä liian pieni?

        Ei olei


    • entinenmicro

      Nyt kalusto saatu myytyä ja vaihto crossiin. Hyvästi Akk ja "viisaat" rahastajat.

    • tyhmä

      Onko se tämä yamahan vega XH sama XH kuin tänä vuonna oli?

      • etole

        on


      • Tai_Sit_Ei
        etole kirjoitti:

        on

        XH:sta loppuu luokitus tähän vuoteen. Hevosmiehet ovat jutustelleet CIK-FIA:lla halun koventaa kummipyörien seoksia. Kattellaas miten käy ja paljonko vanhoja löytyy varastoista maailmalta. hintahan niillä on .............


    • säästöäkö???

      Merkittävässä roolissa kaikkien luokkien rengasvalintoja tehdessä oli rengaskustannuksien pienentäminen harrastajille.

      Jäiköhän tuosta pois, että vanne kaupaan 100% lisääntyminen kauppiaille.

      • Kerran se kirpaisee

        Meillä on ainakin tähän mennessä kulunut enemmän renkaita kuin vanteita! En tiedä miten teillä on?


    • MojoVegaBrikkari+?

      Onks Kartingliitto jo päättänyt millä renkaalla mennään 2014.

      • mievaaan1

        kartingliitto on akk:n alainen seura joka joutuu tässä asiassa noudattamaan liiton sääntöjä


      • rengaskauppias
        mievaaan1 kirjoitti:

        kartingliitto on akk:n alainen seura joka joutuu tässä asiassa noudattamaan liiton sääntöjä

        Kyllä se pystyy omissa sarjoissa käyttää nitä renkaita vaan aivan kuten vaikka muut kauppiassarjat


      • arvauksia peliin
        rengaskauppias kirjoitti:

        Kyllä se pystyy omissa sarjoissa käyttää nitä renkaita vaan aivan kuten vaikka muut kauppiassarjat

        Ja mitäköhän sanktioita mietitään seuravaksi harrastajille ja kilpaijujärjestäjille, mikäli ajavat ja ajattavat muita sarjoja ja kilpailuita, kuin AKKn hallinnoimia.


      • superpöljä
        arvauksia peliin kirjoitti:

        Ja mitäköhän sanktioita mietitään seuravaksi harrastajille ja kilpaijujärjestäjille, mikäli ajavat ja ajattavat muita sarjoja ja kilpailuita, kuin AKKn hallinnoimia.

        Ei mitään. Seurat ei sellaisia kalenterikisoja järjestä. Harrastajakisoissa, kisaharjoituksissa voi ajella millä vain, jos järkkäreitä löytyy.


      • proffa3
        superpöljä kirjoitti:

        Ei mitään. Seurat ei sellaisia kalenterikisoja järjestä. Harrastajakisoissa, kisaharjoituksissa voi ajella millä vain, jos järkkäreitä löytyy.

        Kannattaa käytttää mustia ja pyöreitä.


      • akkonharrastajientuh
        proffa3 kirjoitti:

        Kannattaa käytttää mustia ja pyöreitä.

        Tuossa viikonvaihteessa oli joukko vanhenpia radalla koolla ja tuumittiin, että ajetaan vain ne kisat joissa käy tämänvuotiset renkaat ja vanteet. Niitä kuulemamme mukaan ajetaan ensivuonna. Me haluamme harrastaa ja näin ilmaisemme mielipiteemme akk:n mielivaltaa vastaan. Monet kyselleet vanteita, mutta eipä löydy käetettynä. Ja jotenkin vääärin, että asia pamautetaan näin loppuvuodesta. Jotkut jo ostaneet kalustoa ensikautta silmällä pitäen ja nyt onkin osa hankinnoista tehty turhaan.

        Voipi käydä ihan aikuistenoikeesti niin, että kapearengas kisoissa osanottajat vähenee ja paljon.


      • rengastunkki
        akkonharrastajientuh kirjoitti:

        Tuossa viikonvaihteessa oli joukko vanhenpia radalla koolla ja tuumittiin, että ajetaan vain ne kisat joissa käy tämänvuotiset renkaat ja vanteet. Niitä kuulemamme mukaan ajetaan ensivuonna. Me haluamme harrastaa ja näin ilmaisemme mielipiteemme akk:n mielivaltaa vastaan. Monet kyselleet vanteita, mutta eipä löydy käetettynä. Ja jotenkin vääärin, että asia pamautetaan näin loppuvuodesta. Jotkut jo ostaneet kalustoa ensikautta silmällä pitäen ja nyt onkin osa hankinnoista tehty turhaan.

        Voipi käydä ihan aikuistenoikeesti niin, että kapearengas kisoissa osanottajat vähenee ja paljon.

        aika kumma juttu. itse olin saanut tiedon, että renkaat kilpailutetaan ensi kaudeksi ja kuka tahansa kauppias voi tarjota soveltuvia renkaita. maailmalta on kuulunut kauan huhuja, että jossakin päin ajetaan kapeilla renkailla. anyway, ei ainakaan mulle tullu mitenkään yllätyksenä, että rengas saattais muuttua jonain päivänä myös suomessa. meillä ajetaan ainakin perusajossa vanhat renkaat loppuun ilman protesteja ja kisoihin ostetaan uudet kapeet vanteet ja renkaat. luulen, että muut tekee samoin ja uudet mukaan tulevat harrastajat eivät edes mieti asiaa.


      • köyhätkyykkyyn
        rengastunkki kirjoitti:

        aika kumma juttu. itse olin saanut tiedon, että renkaat kilpailutetaan ensi kaudeksi ja kuka tahansa kauppias voi tarjota soveltuvia renkaita. maailmalta on kuulunut kauan huhuja, että jossakin päin ajetaan kapeilla renkailla. anyway, ei ainakaan mulle tullu mitenkään yllätyksenä, että rengas saattais muuttua jonain päivänä myös suomessa. meillä ajetaan ainakin perusajossa vanhat renkaat loppuun ilman protesteja ja kisoihin ostetaan uudet kapeet vanteet ja renkaat. luulen, että muut tekee samoin ja uudet mukaan tulevat harrastajat eivät edes mieti asiaa.

        olisiko rengaskauppian provo?


      • hahhah1
        köyhätkyykkyyn kirjoitti:

        olisiko rengaskauppian provo?

        tuo sinun mielestä provo ? tiedätkö mikä/mitä provo on tai tarkoittaa foorumeilla ?


    • wegamän

      Rengasvalinnoissa päädyttiin vaihtoehtoon joka tarjosi akklle parhaat voitelurahat ei suinkaan edullisimpaan vaihtoehtoon.
      Tää jokavuotinen tarjouskilpailu on naurettavaa seurattavaa.
      Taas viedään harrastajia ku pässiä narussa.

      • 7+5

        20 auton sarjat on sen verran pienet markkinat, ettei siinä oikein pysty maksamaan mitään voitelurahaa, muuten menis koko bisnes pakkaselle.


      • musta ja pyöree
        7+5 kirjoitti:

        20 auton sarjat on sen verran pienet markkinat, ettei siinä oikein pysty maksamaan mitään voitelurahaa, muuten menis koko bisnes pakkaselle.

        veikkaisin jotai 15 - 20 tonnii akk saanee renkaista. Kysyhän lajipäälliköltä tai Petriltä. kertoo ne sinulle ihan rehellisesti asian ja senkin muhin se raha käytetään.


      • Nyt löytyi
        musta ja pyöree kirjoitti:

        veikkaisin jotai 15 - 20 tonnii akk saanee renkaista. Kysyhän lajipäälliköltä tai Petriltä. kertoo ne sinulle ihan rehellisesti asian ja senkin muhin se raha käytetään.

        Kaikille tiedoksi!
        Motonet myy 35 euroa renkaat vanteineen, ja varmasti kestää koko kesän.
        Jo loppu rengashuolet.


      • mustijamirre
        Nyt löytyi kirjoitti:

        Kaikille tiedoksi!
        Motonet myy 35 euroa renkaat vanteineen, ja varmasti kestää koko kesän.
        Jo loppu rengashuolet.

        Eipä taida käydä akk:lle kun ei saa mitään välistä?


      • vega on kuningas
        mustijamirre kirjoitti:

        Eipä taida käydä akk:lle kun ei saa mitään välistä?

        Menee ne rahat pomon reissailuun ja lajipäällikön pyörimiseen varikolla. Mitään konkreettista hyötyä ei saada harrastajille. 20 000 on sellainen raha josta vois jakaa palkintorahat KF2 luokkaan et saatas se pystyn hengissä. Mut akk paikkaa vaan rahoillaan kuralla vietyä taloutta. Miettikääpä miten hienosti uusi TJ on onnistunut tehtävissään.


    • blurrrrrrrr

      Park fermeestä vega cadet renkaat kuudelle viikonlopulle maksaa n. 840eur. Samoilla pyörillä voi aivan hyvin vetää treenit ja kerhokisat päälle. Jos tuo kaataa jonkun budjetin niin lajivalintaa kannattaa ehkä miettiä uudelleen.

      • Lajivalinta

        Ja kun tarpeeksi monen budjetti kaatuu niin rahamiesten mukulat ajaa muutaman kuskin lähtöjä keskenään. Jokainen teko joka nostaa kuluja pikkuluokissa vähentää kuskeja. Ja se ei ole rahamiestenkään etu kun kultalusikka suussa syntyneet ei saa kovien kisojen kokemusta kun joutuvat pyörimään radalla yksin.


      • Pole Position
        Lajivalinta kirjoitti:

        Ja kun tarpeeksi monen budjetti kaatuu niin rahamiesten mukulat ajaa muutaman kuskin lähtöjä keskenään. Jokainen teko joka nostaa kuluja pikkuluokissa vähentää kuskeja. Ja se ei ole rahamiestenkään etu kun kultalusikka suussa syntyneet ei saa kovien kisojen kokemusta kun joutuvat pyörimään radalla yksin.

        Yleensä tässä touhussa, tuppaa käydä niin että paksukin lompsa ohenee kun mennään luokissa ylöspäin. Eikä täältä Suomesta varmaankaan saa kerättyä monia satoja tuhansia selittämällä, että meidän junnu on tuleva Senna kun vaan pääsee näyttämään kyntensä Euroopan radoilla. Joten kannattaa kehittää touhua siten, että kulut pysyvät normi palkansaajan kipukynnyksen alapuolella. Varmaankin on kaikkien etu, että saadaan kunnon kisoja aikaiseksi. Ettei käy niin kuin nykyiselle suomalaiselle F1 tähdelle, joka oli nyreissään siitä että hänet ohitettiin törkeästi kilpailun viimeisellä kierroksella. Kovat kisat koulii kovia kisakuskeja.


      • Massa x Massa
        Pole Position kirjoitti:

        Yleensä tässä touhussa, tuppaa käydä niin että paksukin lompsa ohenee kun mennään luokissa ylöspäin. Eikä täältä Suomesta varmaankaan saa kerättyä monia satoja tuhansia selittämällä, että meidän junnu on tuleva Senna kun vaan pääsee näyttämään kyntensä Euroopan radoilla. Joten kannattaa kehittää touhua siten, että kulut pysyvät normi palkansaajan kipukynnyksen alapuolella. Varmaankin on kaikkien etu, että saadaan kunnon kisoja aikaiseksi. Ettei käy niin kuin nykyiselle suomalaiselle F1 tähdelle, joka oli nyreissään siitä että hänet ohitettiin törkeästi kilpailun viimeisellä kierroksella. Kovat kisat koulii kovia kisakuskeja.

        Niinpä kai. Kartingilla ja F1:llä on yhteistä vain 4 mustaa pyörää. Vaikka olisit KARTINGIN 5 kertainen maailmanmestari, kun siirryt pikkuformuloihin aloitat opiskelun alusta. On kokonaan eri ajaa 600 kiloa painavaa autoa 300 kun ajat karttia 100.


      • Huoltaja miettii
        Massa x Massa kirjoitti:

        Niinpä kai. Kartingilla ja F1:llä on yhteistä vain 4 mustaa pyörää. Vaikka olisit KARTINGIN 5 kertainen maailmanmestari, kun siirryt pikkuformuloihin aloitat opiskelun alusta. On kokonaan eri ajaa 600 kiloa painavaa autoa 300 kun ajat karttia 100.

        Paljonko on rengaskulut kaudessa junnuilla eri luokissa? Eli sillä määrällä kumeja, että pysyy homma vähänkään mielekkäänä.


      • Kankaille
        Huoltaja miettii kirjoitti:

        Paljonko on rengaskulut kaudessa junnuilla eri luokissa? Eli sillä määrällä kumeja, että pysyy homma vähänkään mielekkäänä.

        Jos ei sekunti/kierros halua kisoissa hävitä kärkikuskeille, niin uusi sarja/kisa on hommattava. Käytetyillä kisakumeilla ajellaan sitten kaikki treenit kisojen välissä.

        Tosin täytyy huomioida myös se, että kuski on jo muutaman kauden ajanut = osaa ajaa. Muuten ei uudet kumit mitään hyötyä tuo ja voi ajella samoilla kumeilla kunnes kankaat näkyy.


      • pihistälä
        Kankaille kirjoitti:

        Jos ei sekunti/kierros halua kisoissa hävitä kärkikuskeille, niin uusi sarja/kisa on hommattava. Käytetyillä kisakumeilla ajellaan sitten kaikki treenit kisojen välissä.

        Tosin täytyy huomioida myös se, että kuski on jo muutaman kauden ajanut = osaa ajaa. Muuten ei uudet kumit mitään hyötyä tuo ja voi ajella samoilla kumeilla kunnes kankaat näkyy.

        Tuskin se saderengas ainakaa heti kauden alussa vaihtuu Mojoon, Harrastajilla ja Maahantuojan varastossa laatikoissa vanhoja sarjoja jäljellä, mutta uuteen hintaan kuitenkin brikkarit vauhtavat omistajaa. Neuvottelukysymys lajiryhälle ja päällikölle, mikäli ajattelevat harrastajan etuja vähääkään, Uuden viimevuoden sarjan hinta 60-70€ ois sopeli, ei tulis tappioo vielä kenellekkään, ja maahantuoja pääsisi eroon vanhasta varastostaan.


      • Huoltaja miettii
        Kankaille kirjoitti:

        Jos ei sekunti/kierros halua kisoissa hävitä kärkikuskeille, niin uusi sarja/kisa on hommattava. Käytetyillä kisakumeilla ajellaan sitten kaikki treenit kisojen välissä.

        Tosin täytyy huomioida myös se, että kuski on jo muutaman kauden ajanut = osaa ajaa. Muuten ei uudet kumit mitään hyötyä tuo ja voi ajella samoilla kumeilla kunnes kankaat näkyy.

        Mikähän on syynä, ettei junnusarjoissa ole vahvasti rajoitettu rengasmäärä tarkoitukseen sopivalla renkaalla? Kyllä kai sopivalla kumilla useamman kisan ajaisi ja nopeimmat olisivat edelleen nopeimpia?


      • näin se menee
        Huoltaja miettii kirjoitti:

        Mikähän on syynä, ettei junnusarjoissa ole vahvasti rajoitettu rengasmäärä tarkoitukseen sopivalla renkaalla? Kyllä kai sopivalla kumilla useamman kisan ajaisi ja nopeimmat olisivat edelleen nopeimpia?

        Harrastajat suostuvat maksamaan maahantuojien hinnoittelemat renkaat AKK suostuu ottamaan tahi oikeastaan pyytää suoraan lahjuksia rengastoimittajilta. Tässä syyt miksi ei rajoituksia. määrissä ja laadussa.


      • john bloyd dunlop
        näin se menee kirjoitti:

        Harrastajat suostuvat maksamaan maahantuojien hinnoittelemat renkaat AKK suostuu ottamaan tahi oikeastaan pyytää suoraan lahjuksia rengastoimittajilta. Tässä syyt miksi ei rajoituksia. määrissä ja laadussa.

        mitäs merkkejä olis tarjolla suomessa n. 1000 sarjaa/kesä. käytännössä se taitaa aina vain yhteen merkkiin/malliin kääntyä.


      • Huoltaja miettii
        näin se menee kirjoitti:

        Harrastajat suostuvat maksamaan maahantuojien hinnoittelemat renkaat AKK suostuu ottamaan tahi oikeastaan pyytää suoraan lahjuksia rengastoimittajilta. Tässä syyt miksi ei rajoituksia. määrissä ja laadussa.

        Varmasti AKK hyvääkin työtä tekee ja osa kommenteista lienee hieman liioiteltuja, mutta on tämä silti aika erikoinen yhtälö. Eikö tällaisen järjestön pitäisi ajaa jäseniensä etuja. Minun mielestä kartingissa tuo etu olisi, että varsinkin junnutasolla kustannustaso pidetään mahdollisimman matalana: mahdollisimman moni pääsee ajamaan, kisoissa on porukkaa ja sitä kautta taso, mielekkyys ja yleinen kiinnostavuus nousevat. Tosiasia taitaa loppupeleissä olla, että joka lisäeuro kustannuksissa vähentää harrastajia.

        Mitähän noille 85 Raketeille tapahtuu ensi kesän jälkeen? Taitaa yksityisillä ja kerhoilla olla melkoinen kasa noita odottamassa suohon polkemista. Mitä esteitä olisi sille, että joku taho järkkäisi noille kansallisen sarjan kovilla renkailla? Onko muuten AKK:lla joku erityisoikeus SM-titteliin autourheilussa?

        Sinänsä harrastuksenahan tämä on mitä mainioin, kun ei mene liian vakavaksi: fyysisesti hyvää treeniä, vauhtia, kisailua, teknistä oppimista ja mukavaa yhdessäoloa perheen kanssa. Omilla muksuilla ei vielä omaa autoa ole mutta isän harrastepeli kiinnostaa kovasti. Pitää vielä tarkkaan harkita laittaako heille omaa autoa.


      • raksu romukoppaan
        Huoltaja miettii kirjoitti:

        Varmasti AKK hyvääkin työtä tekee ja osa kommenteista lienee hieman liioiteltuja, mutta on tämä silti aika erikoinen yhtälö. Eikö tällaisen järjestön pitäisi ajaa jäseniensä etuja. Minun mielestä kartingissa tuo etu olisi, että varsinkin junnutasolla kustannustaso pidetään mahdollisimman matalana: mahdollisimman moni pääsee ajamaan, kisoissa on porukkaa ja sitä kautta taso, mielekkyys ja yleinen kiinnostavuus nousevat. Tosiasia taitaa loppupeleissä olla, että joka lisäeuro kustannuksissa vähentää harrastajia.

        Mitähän noille 85 Raketeille tapahtuu ensi kesän jälkeen? Taitaa yksityisillä ja kerhoilla olla melkoinen kasa noita odottamassa suohon polkemista. Mitä esteitä olisi sille, että joku taho järkkäisi noille kansallisen sarjan kovilla renkailla? Onko muuten AKK:lla joku erityisoikeus SM-titteliin autourheilussa?

        Sinänsä harrastuksenahan tämä on mitä mainioin, kun ei mene liian vakavaksi: fyysisesti hyvää treeniä, vauhtia, kisailua, teknistä oppimista ja mukavaa yhdessäoloa perheen kanssa. Omilla muksuilla ei vielä omaa autoa ole mutta isän harrastepeli kiinnostaa kovasti. Pitää vielä tarkkaan harkita laittaako heille omaa autoa.

        "Mitähän noille 85 Raketeille tapahtuu ensi kesän jälkeen? Taitaa yksityisillä ja kerhoilla olla melkoinen kasa noita odottamassa suohon polkemista. Mitä esteitä olisi sille, että joku taho järkkäisi noille kansallisen sarjan kovilla renkailla? Onko muuten AKK:lla joku erityisoikeus SM-titteliin autourheilussa?"

        noi koneet unohdetaan jo tänä kesänä. kiertäminen kisoissa ympäri suomen kovillakin renkailla on aika kallista, joten ei tarvetta uudelle sarjalle, jossa kolme osallistujaa.


      • Tässä ollaan nyt
        raksu romukoppaan kirjoitti:

        "Mitähän noille 85 Raketeille tapahtuu ensi kesän jälkeen? Taitaa yksityisillä ja kerhoilla olla melkoinen kasa noita odottamassa suohon polkemista. Mitä esteitä olisi sille, että joku taho järkkäisi noille kansallisen sarjan kovilla renkailla? Onko muuten AKK:lla joku erityisoikeus SM-titteliin autourheilussa?"

        noi koneet unohdetaan jo tänä kesänä. kiertäminen kisoissa ympäri suomen kovillakin renkailla on aika kallista, joten ei tarvetta uudelle sarjalle, jossa kolme osallistujaa.

        Mitä vielä romukoppaan -85? Kartingliit / seurat ajattavat sarjaa, mikäli löytyy riittävä määrä Raket-85 kuljettajia sarjaan. Toimikaa, turha odottaa, ett joku tekis ratkaisuja teidän puolesta.
        Mini60 huoltajat lähtivät omille teilleen, Kartingliitto otti haasteen vastaan, nyt viimevuonna suurin luokka, yli 50 kuskii arvokilpailuissa. Mitä Cacettiluokan jäkleen? Siellä Micro60 huoltajat nyt samalla tiellä, nimilistoilla jo yli 30- kuljettajaa.
        Suoravetoiset Yamahat on myös menetettyä parin vuoden aikajänteellä. Kukas heitä ajattaa, eivät halunneet Kartingliiton kilpailuihin mukaan, alle kymmenen kuskin lähtöjä ei kannata järjestää jatkossa. Mites Yamaha-juniorit, montaks kisaa pääsitte vetään? Lajiryhmä omassa aatoksissaan tuomassa uudet luokitukset, kytkimelliset versiot ja uudet pakosarjat/äänenvaimentimet, jossainvaiheessa kieltävät suoravetoset, tää on se tuhontie Jampeillekin, harmi.
        Edellinen hallitus ja lajiryhmä loivat pitkän tähtäimen stratekisen suunnitelma, mitä toteuttaa edelleen samat henkilöt, kuningasajatuksenaan "yhteiskuntavastuulliset päätökset". Stratekinen suunnitelma oli yhtäkuin, saada kustannukset alas, Tässä heidän keinot. Lopetetaan KF6 luokka, lopetetaan Raket 85 luokka, ei ajateta Rotax luokkia AKKn luvalla järjestetyissä kilpailuissa. Tuodaan uusi Raket 95 luoka, kehitetään Raket 120 luokkaa, uudet luokitukset näille moottoreille.Lisäksi valitaan lajiryhmään näille ajatuksille lämpiävät jäsenet.
        Sama tilanne on täällä isojen autojen puolella. SM kilpailijoista pulaa, johtaa katsojakatoon. Mutta Minitonni, Legnts ja Historiikkiluokat saavat katsojat liikkeelle kaikenlainen sirkushuvi, mukaanlukien Drifting ei huono sekään. Miks ei Raket-85 ja Jammutkin jatkossa vois lähtee tälle tielle, jos Kartinliitto ei miellytä.


      • kannatetaan
        Tässä ollaan nyt kirjoitti:

        Mitä vielä romukoppaan -85? Kartingliit / seurat ajattavat sarjaa, mikäli löytyy riittävä määrä Raket-85 kuljettajia sarjaan. Toimikaa, turha odottaa, ett joku tekis ratkaisuja teidän puolesta.
        Mini60 huoltajat lähtivät omille teilleen, Kartingliitto otti haasteen vastaan, nyt viimevuonna suurin luokka, yli 50 kuskii arvokilpailuissa. Mitä Cacettiluokan jäkleen? Siellä Micro60 huoltajat nyt samalla tiellä, nimilistoilla jo yli 30- kuljettajaa.
        Suoravetoiset Yamahat on myös menetettyä parin vuoden aikajänteellä. Kukas heitä ajattaa, eivät halunneet Kartingliiton kilpailuihin mukaan, alle kymmenen kuskin lähtöjä ei kannata järjestää jatkossa. Mites Yamaha-juniorit, montaks kisaa pääsitte vetään? Lajiryhmä omassa aatoksissaan tuomassa uudet luokitukset, kytkimelliset versiot ja uudet pakosarjat/äänenvaimentimet, jossainvaiheessa kieltävät suoravetoset, tää on se tuhontie Jampeillekin, harmi.
        Edellinen hallitus ja lajiryhmä loivat pitkän tähtäimen stratekisen suunnitelma, mitä toteuttaa edelleen samat henkilöt, kuningasajatuksenaan "yhteiskuntavastuulliset päätökset". Stratekinen suunnitelma oli yhtäkuin, saada kustannukset alas, Tässä heidän keinot. Lopetetaan KF6 luokka, lopetetaan Raket 85 luokka, ei ajateta Rotax luokkia AKKn luvalla järjestetyissä kilpailuissa. Tuodaan uusi Raket 95 luoka, kehitetään Raket 120 luokkaa, uudet luokitukset näille moottoreille.Lisäksi valitaan lajiryhmään näille ajatuksille lämpiävät jäsenet.
        Sama tilanne on täällä isojen autojen puolella. SM kilpailijoista pulaa, johtaa katsojakatoon. Mutta Minitonni, Legnts ja Historiikkiluokat saavat katsojat liikkeelle kaikenlainen sirkushuvi, mukaanlukien Drifting ei huono sekään. Miks ei Raket-85 ja Jammutkin jatkossa vois lähtee tälle tielle, jos Kartinliitto ei miellytä.

        Toimikaa ja ottakaa "yhteiskuntavastuu" omiin käsiin. mikä toimii ja mikä ei. Mitkä on suurimmat luokat ratapuolella ja kartingissa?? Tätä kannattaa miettiä ihan vakavasti.


      • Black and round
        kannatetaan kirjoitti:

        Toimikaa ja ottakaa "yhteiskuntavastuu" omiin käsiin. mikä toimii ja mikä ei. Mitkä on suurimmat luokat ratapuolella ja kartingissa?? Tätä kannattaa miettiä ihan vakavasti.

        Niin kauan kuin ei ajeta parc fermee renkailla, kovia renkaita ei ole olemassa. Kemia on nykyään kovin pitkälle kehittynyt. Helposti muutama kymppä pois per kierros ja olet kärki äijä.


      • Jokke2
        Black and round kirjoitti:

        Niin kauan kuin ei ajeta parc fermee renkailla, kovia renkaita ei ole olemassa. Kemia on nykyään kovin pitkälle kehittynyt. Helposti muutama kymppä pois per kierros ja olet kärki äijä.

        Hei, mikä näissä hommissa mättää kun mikään looginen ja normaalilla talonpoikaisjärjellä ymmärrettävää ajatusta ei voida hyväksyä eikä toteuttaa.
        Käsitykseni on, että karting on lapsille ja nuorille tarkoitettua auto- ja moottoriteknisen alojen harrastus, jossa nuoret voivat vielä kilpailuilla piristää tekniikoiden oppimista ja yhdessäoloa.
        Raket-moottorit ovat eri kokoisina olleet edullisia jokamiehen moottoreita, melko tasaväkisiä, mutta kuitekin toiset ovat kulkeneet paremmin kuin toiset mutta se on kestetty.
        Viime kesänä 60:iin tulivat uudet pakoputket, lisää kustannuksia ja kulkuihin epätasaisuutta, minkä vuoksi ja kenen etu ?
        Nyt uudet rengas- ja välitysmääräykset, lisää kustannuksia ja epätatsaisia kilpailuja 7 - vuotiaille !!!!! ?????, minkä vuoksi ja kenen etu ?
        Sitten lähdettiin syrjimään 85:ia, tuotiin rinnalle 95:et, käynnistämiset ja startit ihan sekasia, ruuhkissa ja kolaritilanteissa epäreilua, 85:et pysähtyivät mutta 95:et saivat jatkaa. Painorajat olivat pienikokoisille. Normaalikokoinen tyttö mahtui juuri rajoihin mutta normaalikokoiset pojat menivät jo helposti 10 kg (kymmenen kiloa ) yli rajan, se siitä tasapuolisuudesta.
        Nyt tulivat uudet rengassäännöt, kukaan ei vieläkään tiedä ajetaanko Wega Cadet renkailla vai joillakin Wega Cadet New renkailla, joita ei liene ole edes olemassa, on vain .....2013 renkaita ja 2014......renkaita. Kukaan ei edes puhu millaiset vanteet hyväksytään, oli jo tekeillä mitä ihmeellisimpiä hybridiratkaisuja. Eli hukkaan meni syksyn Bridgestonehankinnat ja vannehankinnat samoin Wega Cadet hankinnat ja vannehankinnat.
        Sitten vielä painorajoista, ne päätettiin pitää (punnituskokemuksiin perustuvina)
        ennallaan. Ehkä punnitsijoiden lapset eivät kasva laisinkaan vuoden kuluessa.
        Lisäpainoitetut autot ( painot sijoitettuina runkoon, ei penkkiin ) olisivat olleet tasapuolinen ja turvallinen ratkaisu myös nuorille ja pienikokoisille kuljettajille.
        Jos halutaan 95:set mukaan niin ajatetaan omina luokkinaan, startit vaikka yhtäaikaa 85:en kanssa mutta joukon perään ( savuavat niin helvetisti ).
        Kuten mielipiteistä voi lukea oli mukavat Raket - luokat, joita jokainen halukas pystyi harrrastamaan, oli paljon kilpailijoita ja paljon kilpailuja. Uudet säännöt karsivat " köyhät pois ", pahoitetaan monen lapsen mieli. Harrastajia on vähän, kilpailijoita on vähän, kilpailuja on vähän ja kenelläkään ei ole enää kivaa.
        Kuulopuheiden perusteella on odotettavissa, että ensi kesänä Cadettia, Raket mini 85 / 95, Raket Junior 85 / 95 ja Raket 85 / 95 sarjoja ajaa 10 - 15 autoa / sarja / kilpailu ja KF 6:tta ajaa 20 autoa / kilpailu, että se niistä.
        Viisaat päättäjät tehkää jotain ja päättäkää nyt edes millä renkailla ja vanteilla Rakettia ajetaan ensi kesänä 2014. Palauttakaa Raket 85:et harrastaja-sarjoiksi, korjatkaa painorajat nykyajan lapsia ja nuoria vastaaviksi.
        Jotain on jo tapahtunut, Keimola Cup järkeistettiin, nyt Raketeilla pääsee ajamaan kaikissa luokissa myös pääkaupunkiseudulla, tietenkin myös Espoossa.
        PELASTETAAN KARTING, vielä kun jotain on tehtävissä.
        Toivo elää pakkasenkin keskellä.


    • Aurataan alamäessä

      Ihan asiasta kirjoittelet.

      Siellä taustalla muutama lajin vanhaa partaa on vahvasti vetämässä kukin omaan suuntaansa junnuluokkia.

      Näistä vanha parroista johtuu nykyinen sekava tilanne kartingissa kautta linjan.

      Onhan nähty kuinka akk kokouksessaan tekemiään hyviäkin päätöksiä lyödään jo seuraavassa kokouksessa lyttyyn. Tausta partojen puhelimet alkavat soida.
      Eikä linja pysy.

      Pitäis muistaa kuinka marginaalinen ja suht pers aukinen porukka suomessa lajia harrastaa.

      Pikkuluokkien huoltajille:
      Ei kannata vielä tässä kohtaa kautta paljoakaan ottaa stessiä näistä rengas,- runko - tai muistakaan pulinoista. Niiden ostaminen kyllä onnistuu aika nopeasti, myiminen on sitten toinen juttu.

    • yhteiskuntavastuu

      se on siinä!

      • Kristallipallo

        AKK:n ja lajiryhmän pitäis ottaa sille kuuluva valta ja pistää nää omien luokkiensa ja laitteiden eteen hääräävät vanhat parrat kuriin. Muuten suomessa on kohta rotaksi mini, mini 60 lke-parilla ja Raket 95 rinnan ja kaikissa viistoista kuskia. Ja kuka häviää? Laji ja harrastajat...


      • socialResponsibility

        huraaa...huraaa. Minusta kaikille lajiryhmässä oleville pitäisi antaa heti pokut ja äänestää uudet henkilöt tilalle, Äänestyksessä tietysti pitää kuunnella kenttää jne.


      • Kristallipallo
        socialResponsibility kirjoitti:

        huraaa...huraaa. Minusta kaikille lajiryhmässä oleville pitäisi antaa heti pokut ja äänestää uudet henkilöt tilalle, Äänestyksessä tietysti pitää kuunnella kenttää jne.

        Ei tarvii antaa potkuja kuhan alkavat tekemään linjauksia ja päätöksiä sekä pysyvät niissä. Eivätkä kuuntele sun kaltasia sekottajia.


    • Jokke2

      Niin ei hurrata vielä mitään. Aluksi virheet pois, rengasmerkki on Vega. Joku kehoitti kirjoittamaan, että ajetaan ainakin vuosi Raket 85 harrastajasarjoja vanhoilla Brikseillä ihan sen vuoksi, että on kivaa. Ajakoot muut "kilpasarjaa" millä koneilla ja renkailla haluavat.
      Sitten vielä niistä Raket 95:stä. Joku on taasen hakenut Ruotsista huippuviritetyn koneen. Virtys ei ole mitään jokamiehen hommaa vaan korkean tason resonaattorityötä. Ruotsin koneesta yritetään tehdä kopioita. Kopion teko vaatii dynossa penkitystä ja joka kilpailua varten kone on uudelleen penkitettävä. Hurjin huhu on, että koneita tullaan penkittämään kilpailupaikalla, jotta säätila ja rata tulevat huomioiduiksi. Kenen perstasku kestää, lottovoittaja Uno Turhapuronko?
      Sitten vielä turvallisuusasioihin. Uudet koneet ja uudet renkaat merkitsevät suurempia suora- ja kaarrenopeuksia. Kun vielä pienille pojille nostetaan painopistettä penkkiin kiinnitetyillä painoilla, niin on vain ajan kysymys, milloin ja keneen pahempi onnettomuus sattuu, niskat nurin. Pirkanmaalla on ollut jo kahtena vuonna riittävästi läheltä piti tilanteita. Kun nostetaan vauhteja, olisi jo aika pohtia uudenlaista penkkiä, jossa on turvavyöt, niska-, etu- ja sivuttaissuojat tyyliin F1. Penkkiinhän voisi tehdä myös vauhdikkaan mutta turvallisen designin ja vanhempien ei tarvitsisi niin paljon jännittää katso- moissa. Laitetaan rahat oikeisiin paikkoihin.

    • Kf666

      Johan oli Jokelta taas puppua nuo moottorijutut, Edes tällainen vannoutunut kf6 huoltaja ei tuollaista paskaa usko.
      Moottorit penkitetään kisapaikalla!! No huh!

    • Kf666

      Johan oli Jokelta taas puppua nuo moottorijutut, Edes tällainen vannoutunut kf6 huoltaja ei tuollaista paskaa usko.
      Moottorit penkitetään kisapaikalla!! No huh!

    • Jokke2

      Hei
      minäkin toivon, että tuo penkityshuhu on puppua mutta käytännössä ollaan jo lähellä, riippuen miten lähellä penkityspaja tai "rullat" ovat rataa.

      Palaan vielä kokonaisuuteen. Onko kukaan selvitellyt miten kuljettajat oppivat ja sopeutuvat erilaisiin nopeuksiin. Esimerkiksi: 7- vuotiaat 50 km / h, 9 - vuotiaat 60 km/h, 11 - vuotiaat 70 km/h j.n.e 18 - vuotiaat 300 km/h ?????
      Kysymys ei ole siitä, uskaltaako vetää, vaan siitä hallitseeko ajokin vaikeissakin tilanteissa ja vaikeilla keleillä.
      Uuden säännön Cadetit tullevat kulkemaan jo keskinopeudella 60 km/h, oletan, sillä viime vuoden Cadetit kulkivat jo 57 km/h keskinopeudella. Siis 7-vuotiaan ajokki.

      Alkuperäinen asiani oli, mietitään vielä kerran, laitetaan asiat rauhassa pöydälle,
      tehdään päätökset tavoitteellisesti, terveesti ja taloudellisesti ja PELASTETAAN KARTING.

    • raksututin85

      Nyt ollaan kokeiltu raksussa näitä uudensäännön kumeja on kyllä nopeampia, mutta eivät kestä kuin 120 kierrosta ja sitten loppu.
      Viimevuonna ajettiin 15 kisaa ja meni vain 2 sarjaa renkaita. Nyt näyttää siltä, että joutuu ostamaan joka kisaan uudet. tätäkö on akk:n ns. säästöt harrastajille.

      Yleinen kanta varikolla tuntuu olevan, että joutuu karsimaan kisoja ei lomsa kestä enään näitä akk:n säästö talkoita. Ikävää vain lapsille ja lajille jos kilpailijakato käy.

      Elikä jos kilpailijamäärät romahtaa niin akk:ssa on peiliin katsomisen paikka.

      • huoleton hupiajelia

        miltäs kuulostais, jos vain harrastaisitte tämän kesän ilman yhtään kilpailua. kerran viikossa radalle lasten kanssa viettämään sitä laatuaikaa. ei tarttis murehtia akk:n tekemisiä millään tavalla.


    • roope-ankka

      Niin tässä kohta käy ja vieläpä monella. Ei kaikilla ole enään varaa tähän pelleilyyn.
      Sääliksi käy kisajärjestäjiä, kun ovat sijaiskärsijöitä.

    • hyvin kestää

      yli 800 kierrosta on alla tälle kaudelle pyörineet. Edelleen yhtä nopeat kuin uudet. Testattu on.

      • r95x2

        Me päästiin noin 200 kierrosta ja etukumit aivan loppu.


    • omastapussista

      Ynnäilin kauden pakollisia aloituskuluja ja sain kuluiksi liki 2000€. Summa koostui 3sarjaa vanteita ja niihin gummit, lisenssit, liikennevakuutus, sammuttimen leimaus jne...

      Viimevuonna vastaava summa oli 700€ eli eikös pitännyt kulujen pienentyä???

      Kuka kusettaa ja ketä?

      • Per S. Aukko

        Kevätpäräykseen 2014 on ilmoittautunut 185 kuskia. 5 vuotta sitten kevätpäräykseen ilmoittautui 275 kuskia ja syyspäräykseen 273.
        SM-luokista esimerkiksi KFj:ssä (KF3) 9 ilmoittautunutta ja KF:ssä (KF2) 3.
        La Concassa on samaan aikaan kv kisa, joten se varmaan jotakin verottaa. Silti luvut on aika surkeita.


    • jossain se r

      Kylläpä noi luvut kertoo lajin tilasta. Lisää vain maksuja ja sekavia sääntöjä niin saadaan karting kuopattua.

      Pelkään, että kato näkyy kaikissa kisoissa.

      • osmo3

        Omasta puolesta voin sanoa, että meillä jää tänä vuonna paljon kisoja ajamatta lajin kalleuden vuoksi. Yhteensä 3 kuskia tässä perheessä.


      • rokuristi
        osmo3 kirjoitti:

        Omasta puolesta voin sanoa, että meillä jää tänä vuonna paljon kisoja ajamatta lajin kalleuden vuoksi. Yhteensä 3 kuskia tässä perheessä.

        Raha on tiukassa ja se näkyy. KF-luokissa ajavista kuskeista 10 kpl on Italiassa samaan aikaan ajettavissa WSK-Masters- kisoissa. Testaavat ja harjoittelevat samalla EM-kisoja varten, jotka ajetaan samalla radalla 11.5. Päräyksestä poissaolon syy on siinä. Erityisesti KF 2:en SM kisoihin saattaa olla myös miesvajausta, EM:mät ja MM maksavat paljon ja kassat hupenee. Kakkosella kisaavia on muutenkin vain nipin napin kymmenkunta. AKK:lla ei tässä ole osaa eikä arpaa.


      • mansenisukki
        rokuristi kirjoitti:

        Raha on tiukassa ja se näkyy. KF-luokissa ajavista kuskeista 10 kpl on Italiassa samaan aikaan ajettavissa WSK-Masters- kisoissa. Testaavat ja harjoittelevat samalla EM-kisoja varten, jotka ajetaan samalla radalla 11.5. Päräyksestä poissaolon syy on siinä. Erityisesti KF 2:en SM kisoihin saattaa olla myös miesvajausta, EM:mät ja MM maksavat paljon ja kassat hupenee. Kakkosella kisaavia on muutenkin vain nipin napin kymmenkunta. AKK:lla ei tässä ole osaa eikä arpaa.

        Kyllä vain on! Pikkuluokkien moottori ja rengas ruletti syö ns. harrastajan pudjetin.
        Meilläkin jouduttiin ostaan 3 sarjaa vanteita ja niihin renkaat eli meni yli 1000€ ihan vain alkajaisiksi. Jos nettopalkkani on 2100€/ kk niin tekee ison loven talouteemme.
        Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa vaan joutuvat tekemään rahat työllänsä. Jossain vaiheessa tavallisten ihmisten sietokyky tulee vastaan ja silloin kalliit harrastukset pitää lopettaa.


      • osmo3
        mansenisukki kirjoitti:

        Kyllä vain on! Pikkuluokkien moottori ja rengas ruletti syö ns. harrastajan pudjetin.
        Meilläkin jouduttiin ostaan 3 sarjaa vanteita ja niihin renkaat eli meni yli 1000€ ihan vain alkajaisiksi. Jos nettopalkkani on 2100€/ kk niin tekee ison loven talouteemme.
        Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa vaan joutuvat tekemään rahat työllänsä. Jossain vaiheessa tavallisten ihmisten sietokyky tulee vastaan ja silloin kalliit harrastukset pitää lopettaa.

        Hyvin lähellä on sietokyvyn raja.


    • Hatuttaa

      Ja taas kosahti... tänävuonnakin myytyjä vegan renkaite ei sitten ssaa enää käyttää... taas rengaskauppaan! Porissa on tyypillisesti saanut käyttää vanhat renkaat pois mutta ei enää!

    • osmo3

      Lisätään vielä

      Tässä vähän mallia elämälle...

      Moottorisääntömuutos.

      3 kpl Raket 95:sia = 3600e (tässä ei vielä yhteään varakonetta)
      Vahoista 85:sista ei saa mitään.

      Rengassääntömuutos.

      3:lle autolle kuivankelin renkaat ja pakko ottaa sadekelinrenkaatkin kun pojat ajavat useimmiten samana päivänä.

      3 kierrosta kuivan kelin renkaita 280e/setti vanteinee yhteensä 840e
      3 kierrosta sadekelin renkaita suunnilleen samat 840e

      Liikennevakuutukset kaikkiin autoihin
      3 x mitä lie noin 200e Yhteensä 600e

      eli tässä kulut pelkästään sääntömuutoksista johtuen.

      Yhteensä noin 6000e pelkästään sääntömuutoksista aiheutuneita kuluja.

      Mitä helvettiä nää päättäjät luulee että me tienataan.

      Tuohon päälle vielä kisamaksut, muutamat extrasetit renkaita vähän summaa erinäisille korjauksille niin ollaan jo reilusti yli 10000e... ja kyseessä lasten harrastus.

      Piru että tuli aikoinaan valittua laji väärin.

      KENELLEKKÄÄN TAVALLISELLE TALLAAJALLE EN TÄTÄ SUOSITTELE.

    • rahastukseen tympään

      Meillä jätettiin lisenssi lunastamatta ja ajellaan silloin kun huvittaa. Siirrytään kilpailemaan muuhun lajiin, jossa ainakin säännöt pysyy samoina. Lisenssikin oli halvempi.

    • huoltaja2

      Kieltämättä karua luettavaa nuo sääntömuutosten aiheuttamat kustannukset kolmen kuskin perheelle. Hiljaiseksi vetää. Onkohan nyt tehty yhtään päätöstä, joka oikeasti laskisi kustannuksia...

      Huolestuttaa lajin puolesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe